mikä amiksessa on vikana?

mitävikaa

siis kysynpä vaan, että oikeesti miks kaikki haukkuu amiksessa olevia? Mitä siinä on vikana jos lukio ei kiinnosta tai ei ole vaan saata lukea? Itse en kuitenkaan ole amis... Mut siis kunnon perusteluja, kiitos :)

23

363

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitävikaa

saata=päätä... Kännykän pikakirjoittus.

• .....

Mulla ei oo mitään amiksia vastaan, ja muutenkin, se että KAIKKI haukkuu amiksia on vähän liiottelua. Mut en mä tiedä...
      Jotku luulee olevansa "fiksumpia".
      T: Tuleva lukiolainen

• trhtyjumkjhu

Kaikki eivät hauku amiksia, esim amikset.
      - Yleensä kaikki haukkuminen johtuu siitä että halutaan korostaa omaa paremmuutta.

Amiksia haukkuvat yleensä lukiolaiset, lukion käyneet. Onhan lukiosivistys tietysti ihan eriluokkaa kuin amisopetus, mitä olen amiksen CS-sähkömiehistä kuullut.

Lisäksi monet ajattelevat, että lukioon menevät parhaat ja amikseen ne jotka eivät lukioon pääse. Peruskoulussa parhaisiin asia varmasti totta onkin, koska lukiossa pitkälti jatkuvat peruskoulun aineet. Meillä kyllä oli lukiossa ihmisiä jotka eivät olleet päässeet amikseen. Lukioon ei ollut mitään keskiarvorajaa.

Lukion käynyt saa keskimäärin parempaa palkkaa, eli siis luokkasotaa. Tosin sekin riippuu pitkälti siitä kuinka tuottaviin jatko-opintoihin menee.

• paskapaavo

"Lukion käynyt saa keskimäärin parempaa palkkaa, eli siis luokkasotaa. Tosin sekin riippuu pitkälti siitä kuinka tuottaviin jatko-opintoihin menee."
        Kyllä amiksenkin jälkeen voi opiskeluja jatkaa. Suvussani on paljon amiksen jälkeen AMK:ssa opiskelleita insinöörejä. Enoni opiskeli ensin amiksessa puusepäksi, ja sen jälkeen AMK:ssa Puutekniikan insinööriksi. Kyllä se teoria maistuu niin käytännönläheisen opiskelun jälkeen.

"Lisäksi monet ajattelevat, että lukioon menevät parhaat ja amikseen ne jotka eivät lukioon pääse."
        Esimerkiksi ne "parhaat", jotka ovat lukiossa hyviä eivät pärjäisi esim. puusepän töissä. Kilpailu on kovaa siitä kuka tekee liitokset tarkimmin, ja onko tuote viimeistelty hyvin. Tätä ammattitaitoa ei arvostetta mielestäni tarpeeksi, koska monet ovat nähneet niitä ikean paskoja poratappi/lastulevy "teoksia". Ajatellaan, että "kyllähän minäkin tuommmoisen tekaisisin". Ehei, jos ajatellaan barokki tai rokokoo huonekaluja. Monella kokeneellakin menee sormi perseeseen jos esim. pitäisi barokki kierresorvia ruveta käsin nypläämään.

Itselläni ei ole mitään lukiolaisia vastaan, vaan arvostan sitä, että monet haluavat opiskella ja sivistää itseään. Lisäksi iltalukion/aikuislukion voi käydä amiksen jälkeen, jos niin haluttaa.

• paskapaavo kirjoitti:

"Lukion käynyt saa keskimäärin parempaa palkkaa, eli siis luokkasotaa. Tosin sekin riippuu pitkälti siitä kuinka tuottaviin jatko-opintoihin menee."
        Kyllä amiksenkin jälkeen voi opiskeluja jatkaa. Suvussani on paljon amiksen jälkeen AMK:ssa opiskelleita insinöörejä. Enoni opiskeli ensin amiksessa puusepäksi, ja sen jälkeen AMK:ssa Puutekniikan insinööriksi. Kyllä se teoria maistuu niin käytännönläheisen opiskelun jälkeen.

"Lisäksi monet ajattelevat, että lukioon menevät parhaat ja amikseen ne jotka eivät lukioon pääse."
        Esimerkiksi ne "parhaat", jotka ovat lukiossa hyviä eivät pärjäisi esim. puusepän töissä. Kilpailu on kovaa siitä kuka tekee liitokset tarkimmin, ja onko tuote viimeistelty hyvin. Tätä ammattitaitoa ei arvostetta mielestäni tarpeeksi, koska monet ovat nähneet niitä ikean paskoja poratappi/lastulevy "teoksia". Ajatellaan, että "kyllähän minäkin tuommmoisen tekaisisin". Ehei, jos ajatellaan barokki tai rokokoo huonekaluja. Monella kokeneellakin menee sormi perseeseen jos esim. pitäisi barokki kierresorvia ruveta käsin nypläämään.

Itselläni ei ole mitään lukiolaisia vastaan, vaan arvostan sitä, että monet haluavat opiskella ja sivistää itseään. Lisäksi iltalukion/aikuislukion voi käydä amiksen jälkeen, jos niin haluttaa.

No ei vittu tietenkään pärjätä puusepän hommissa, kun ei moiseen ole koulutettu. Siinähän se idea on, että amiksia koulutetaan siihen yhteen juttuun ja lukiolaiset saavat sivistystä ja suhteellisuudentajua monelta suunnalta.

• trhtyjumkjhu
        paskapaavo kirjoitti:

Voi Paavo, voi Paavo
        Lukiossa muunmuassa opetetaan lukemaan tekstejä.

Lainaat sieltä juuri argumentit, joita minä kommentoin, ja sitten väität pokkana, että minä sanoin niin. (Suosittelen hakemaan Iltalehteen.)

"Lisäksi monet ajattelevat, että lukioon menevät parhaat ja amikseen ne jotka eivät lukioon pääse. Peruskoulussa parhaisiin asia varmasti totta onkin, koska lukiossa pitkälti jatkuvat peruskoulun aineet." On aika eri asia kuin vain ensimmäinen lause.

• mitävikaa

oho hups :D sori toi liiottelu en oikee ajatellu mitä kirjotin :D

• tietäjä92

Jälleen kerran, ihmisiä on erilaisia ja niin on koulutustakin. Tiedän monta amiksen käynyttä, jotka ovat todella paljon fiksumpia kuin monet lukiolaiset, mutta myös päinvastoin. Älykkyydestä se ei siis ole kiinni. Jotkut haluavat lääkäreiksi, lakimiehiksi tai vaikkapa biologeiksi, toiset sen sijaan rakennusmiehiksi, koneenkuljettajiksi tai sähkömiehiksi. Fiksu ihminen ymmärtää, että se koululaitos mitä itse käy, ei ole kaikille paras. Itse olen lukion käynyt, mutta en mene haukkumaan amiksia, ja toisaalta arvostan myös niitä amiksen käyneitä jotka eivät hauku lukiolaisia.

Siis yhteenvetona: Amiksessa ei ole mitään vikaa. Kukin tekee oman valintansa.

• SAMAAA MIELTÄ !! :)

Oon niin samaa mieltä ! !!
      Kirjotin tänne (joskus kesäloman loppupuolella) kysyäkseni työvaatteista ja sain asiallisia vastauksia...
      Ja nyt katon sinne ja lähes kaikki kommentit on siellä jotai että amikseen menee surkeet ja paskat koulussa, ne riehuu ja on iha aivottomii.. SIIS argh.. :D ärsyttää tommoset..
      Kyl oisin 8 keskiarvolla voinut lukioon mennä, mutta en tahdo. Se ei ole tarpeellista mun leipuri opintoihin. (ja turha haukkua, mun unelma) :)
      Ja jos kattelen tuolla omniassa oppilaita niin lähes kaikki vaikuttaa fiksuilta ja tyytyväisiltä nuorilta ! :3

• SAMAAA MIELTÄ !! :)
    • ....................

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

• blondeasd

jaa missäköhän hevonperseessä mä mahdan asua, kun täälläpäin porukat haukkuu lukiolaisii hikipingoiks ja esim. yläasteella suurinosa luokkalaisistani (16/19 henkilöstä) ilmoitti lähtevänsä amikseen ennemmin kuin lukioon

• ewrerw

Ei mitään, jos siellä on kiinnostava ala.

• Sinä, ei muut.

Se on ihan vaan tälläinen stereotypia. Tosiasia on et mennään sinne oppilaitokseen jossa opetetaan sitä alaa jonka kanssa haluaa olla. Esim. jos tahtoo olla poliisi, se vaatii lukion. Jos tahtoo olla autoasentaja tai lentokoneasentaja, niin amiksessa löytyy. Eihän sillä lukion paperilla tee mitään jos suuntaa autoasentajaksi. Mutta se on siis ihan stereotypiaa ja ärsytetään ns. "vastapuolia" eli siis amis vs lukio. Mutta tosiasia on et molemmilla ei ole väliä, esim amiksen jälkeen voi mennä yliopistoon tai lukion jälkeen ammattikorkeakouluun. Olen siis amiksessa.

• Harvoin amiksesta yliopistoon mennään. Ja AMK:ssakin monta kertaa on amikset hiukan sormi suussa, kun pitäis jotain opiskella.

• huoh...
        mulku kirjoitti:

Harvoin amiksesta yliopistoon mennään. Ja AMK:ssakin monta kertaa on amikset hiukan sormi suussa, kun pitäis jotain opiskella.

Se onkin vaan esimerkki... Tuo on jo melko yleistämistä että amikseilla menee ns. sormi suuhun kun pitää opiskella... Se on ihan yksilöllistä.

• huoh...
        huoh... kirjoitti:

Se onkin vaan esimerkki... Tuo on jo melko yleistämistä että amikseilla menee ns. sormi suuhun kun pitää opiskella... Se on ihan yksilöllistä.

Sama kuin sanoisi että lukiolaisille menee sormi suuhuun kun pitäisi tehdä töitä.
        Sekään ei ole totta koska emme voi tietää kuinka henkilöllä menee hyvin ja jne. Yksilöllistä sekin taas.

• huoh... kirjoitti:

Sama kuin sanoisi että lukiolaisille menee sormi suuhuun kun pitäisi tehdä töitä.
        Sekään ei ole totta koska emme voi tietää kuinka henkilöllä menee hyvin ja jne. Yksilöllistä sekin taas.

Minä en ole tavannut ainuttakaan lukiolaista, joilla olis töissä mennyt sormi suuhun enempää kuin sen verran mitä uuden paikan tapojen opettelu aiheuttaa.

• huoh...
        mulku kirjoitti:

Minä en ole tavannut ainuttakaan lukiolaista, joilla olis töissä mennyt sormi suuhun enempää kuin sen verran mitä uuden paikan tapojen opettelu aiheuttaa.

Etkö osaa lukea vai mikä on?

"Sama kuin sanoisi että lukiolaisille menee sormi suuhuun kun pitäisi tehdä töitä.
        Sekään ei ole totta..."

Lue teksti uudelleen, sillä siinä oli viittaus esimerkkiin ja selitetty siitä...

• fgfdgf

Huoh, tätä iänikuista väittelyä amis vs lukio. Tottakai esim. lukion käynyt puollustaa lukiota, ja toisinpäin.

• huoh...

Tämä on niin totta ja se johtaa vain loputtomaan noidankierteeseen. Toinen provosoituu ja vastapuolikin taas provosoituu ja jnejne...

Mutta tosiasia on että joko toinen on oikeassa tai molemmat ovat väärässä.

• Esa 11v

Jou, jou mollemmat iha paskaoja.

• Anonyymi

pasnkin teon m,unaty eri mnitään tolkuua kun tämä opettaja porukka saa häilää

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      24
      1013
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      804
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      761
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe