Onko parempi jos pääsuunnittelija ja vastaava työnjohtaja ovat eri henkilöt? Vai onko parempi jos ovat sama henkilö?
Jos sama henkilö hoitaa molemmat, niin luulisi että kohde on tutumpi ja hän tietää sitten vastauksen kaikkiin suunnittelukysymyksiinkin.
Toisaalta jos ovat eri henkilö, niin silloin tulisi vaikeisiin asioihin kaksi mielipidettä - jos ne ovat samat, niin kaikki ok. Mutta jos mielipiteet eroavat, niin sitten... niin mitä sitten? Pitäisi kai totella suunnittelijaa kuitenkin.
Vai onko lopulta sama, kummin on?
Pääsuunnittelija & Vastaava työnjohtaja
3
227
Vastaukset
- Vanha raksaaja
Riippuu henkilön ammattitaidosta. Itse olin yli 40-vuotta töissä rakennuksilla ja mielestäni työn valvonta on huonolla tolalla useimmilla työmailla. Työn laatua ja oikein tekemistä pitää valvoa jo tekovaiheessa, eikä sitten kun on jo tehty virheet, joita mahdollisesti ei enää voi korjata.
- Inssi AMK
Itse olen työskennellyt rakennusalan suunnittelutehtävissä kohta 15 vuotta. Paljon on tullut siinä ajassa nähtyä. Suomi on rakentamisen kannalta mielenkiintoinen maa: täällä ei ole varaa rakentaa kerralla kunnollista, mutta sutta-ja-sekundaa on varaa korjata monta kertaa. Rakennuttajat ovat kyllä kiinnostuneet laadusta, mutta kun tulee puheeksi, että laadukas suunnittelu ja rakentaminen maksavat enemmän, niin perinteinen puolivillainen ratkaisu kelpaakin ihan hyvin. Suurin mörkö on se, että laadun tekemiseen tarvitaan enemmän aikaa. Sitä ei tunnu olevan lainkaan. Sijoitettu pääoma kun pitää saada tuottaamaan mahdollisimman nopeaan.
Tärkeintä on pestata kumpaankin hommaan mahdollisimman hyvä tyyppi - osaava ja mukavan jämäkkä. Noiden toimenkuvien yhdistäminen samalle henkilölle on oikeinkin hyvä ajatus, kunhan vaan osaaminen riittää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123760MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar761980Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421608Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin831267Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671077Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331018Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171844
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3788