Meneekö sulla överiksi?

1943

Kuntoilu nimittäin. Päivän lehdessä todettiin, että niin käy monella. Rehkitään liikaa eikä muuta ajatellakaan. Olin liikuntapainotteisella kurssilla, jota veti kuuskymppinen. Luulimme häntä neli-viiskymppiseksi. Oli trimmattu, muttei liikaa. Mielestäni hän on valtakunnan parhaita ohjaajia tällä alalla ja sain taas kerran kipinän alkaa hoitaa kehoani paremmin. Totesin, että esim. tasapainoharjoittelua tarvitsen. Kyllä esim. kouluissa pitäisi tähän liikuntapuoleen panostaa enemmän. Pitäisi antaa hyvät eväät elämälle. Olisi vaikka joka aamu liikuntatuokio ja sopivia taukoliikuntahetkiä päivän lomassa.

44

132

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uhka on.

Palasin juuri sunnuntaiaamun sairasvoimistelurupeamalta ja tällä kertaa jätin sen varsin lyhyeksi. 45min.

Salilla 6 krt / viikko niin tämän ikäisen ja kuntoisen, syöpäleikkauksista toipuvan ukon täytyy suunnitella viikon sisältöä.

Oman elimistön tarkkailu on itsestään selvyys.
      Salilla seuraan palautusten vuoksi sykettä ja kelloa.
      Kun tuohu alkaa tuntua jähmeältä tarkistan myös koton ammusykkeen.

Kyllä tämä sellaista tasapainoilua on.
      Miten niukan energiansa jakaa kotiseurustelun ja salin kesken.
      Ilman viimemainittua ei ensimmäisessäkään olisi kehumista. Sekin on tullut joskus koetuksi.

Koululiikunnan varaan ei voi laskea mitään. Siitä voi ainostaan saada virikkeitä vapaa-ajan harrastukseen. Kyllä koti on avainasemassa.
      Ei yritetä siirtää vastuuta sinne missä sitä ei voi hoitaa.

• 1943

Sua vähän ajattelinkin, että voi mennä överiksi. Mutta luultavasti hallitset tilanteen ja aikaa jää vaikkapa oman rakkaasi hyvänä pitämiseen. Tuosta koululiikunnasta olisin vähän eri mieltä. Sieltä voitaisiin antaa enemmän malleja elämään. Tietyssä vaiheessa lapset arvostavat koulua enemmän kuin kotia. Monet vanhemmat eivät pidä liikuntaa tärkeänä.Opettajakoulutuksessa jo panostettaisiin siihen, että opettajat voisivat tietojen lomassa pitää pieniä venyttelytuokioita vaikkapa.Eli liikunnan pitäisi olla myös kehon huoltoa, ei vain kilpailua ja suorittamista.

• maarina1 ejk

Ei ole vielä mennyt...

• 1943

Oletkos lähelläkään kipurajaa?

• maarina1ejk
        1943 kirjoitti:

Oletkos lähelläkään kipurajaa?

Kyl se on ollu siinä ja siinä...Välillä meinaa happi loppua, astma kun on....

• 1943
        maarina1ejk kirjoitti:

Kyl se on ollu siinä ja siinä...Välillä meinaa happi loppua, astma kun on....

Ymmärrän. Sulla on varmaan asiantuntijan ohjeet. Käsittääkseni säännöllinen liikunta on tärkeää astmaatikoille.

• maarina1 ejk
        1943 kirjoitti:

Ymmärrän. Sulla on varmaan asiantuntijan ohjeet. Käsittääkseni säännöllinen liikunta on tärkeää astmaatikoille.

Niin on ja helpotus lääkkeet mukana. Aina ei vaan muista ottaa niitä mukaan...

• 1943
        maarina1 ejk kirjoitti:

Niin on ja helpotus lääkkeet mukana. Aina ei vaan muista ottaa niitä mukaan...

Tuttu tilanne. Ystävälläni oli mm. sellainen kiekko. Piti palata joskus takaisin, kun se unohtui kotiin.

• maarina1 ejk
        1943 kirjoitti:

Tuttu tilanne. Ystävälläni oli mm. sellainen kiekko. Piti palata joskus takaisin, kun se unohtui kotiin.

Mulla on tollane "piippu"...

• PirreÄ

Nyt kun olen kuntoutunut/toutumassa vuosia vaivanneista krempoista, olen alkanut taas kuntoilemaan aktiivisesti (omasta mielestäni), mutta tämän hetkisen (rapakunnon) huomioon ottaen, lyhyitä n. 5 kilometrin maastolenkkejä, ja pian avautuvassa uimahallissa vesijuoksua tai -jumppaa, jossain kansalaisopiston ryhmässä tms.
      Olen aina ollut liikunnallinen ja tykkään liikkua nimenomaan raittiissa ulkoilmassa, ja syksy on siis mitä ihanteellisinta aikaa liikkua lounnossakin sieni- ja puolukkaretkienkin merkeissä.

Överiksi en päästä harrastustani, en halua että harrastus tressaa..

• 1943

Olen samantyyppinen, mutta opin taas, että lihaksiakin pitää hoitaa. Se asia on vähän hunningolla. Kurssilla tuli ohjeita ja pitää vaan aloittaa.

• Pirre*
        1943 kirjoitti:

Olen samantyyppinen, mutta opin taas, että lihaksiakin pitää hoitaa. Se asia on vähän hunningolla. Kurssilla tuli ohjeita ja pitää vaan aloittaa.

En viihdy kuntos muttaaleissa, ihan pakon edessä niihin menen hikoilemnaan..

• Pirre*
        Pirre* kirjoitti:

Miksihän tekstini, tai kursori tekstissäni hyppelehtii mihin lystää, - täytyy pitää aina silmällä ettei uutta tekstiä ilmaannu edellisen sanan keskelle, niinkuin tuossa edellisessä näyttää taas käyneen..:(, mikä tässä koneessa on vikana?!

Missää muttaaleissa :(, vaan en viihdy kuntosaleissa tai saleillahan sen kai pitäisi olla.

• 1943
        Pirre* kirjoitti:

En minäkään kuntosaleilla käy. Kotona teen liikkeitä ihan omassa tahdissani.

• Ei mene, liian vähälle on jäänyt kesän aikana, kun on tuota hyötyliikuntaa joutunut tekemään niin paljon.
      Syksyllä taas otan ohjelmaan pitemmät lenkit. Tosin kuntopyörällä olen polkenut kesänkin aikana.
      Tasapainoharjoittelua pitäisi minunkin lisätä, huono näkökyky aiheuttaa omat ongelmansa.

• 1943

Hyötyliikuntaa mullakin on ja syksyn saapuessa se lisääntyy, kun aloitan metsän raivaushommat.Tänään lämmittelin, kun oksasaksilla puhdistin metsäautotien ojaa.

• Tuo aloituksessa mainittu uhka tuli oikeastaan vähän huvittavallakin tavalla esille jo nuorena aikuisena työpaikallamme. Kollegoiden joukossa oli yksi mies, jonka pätemisen tarve nousi usein ärsyttävästi esille monenlaisissa kuvioissa. Mies treenasi kuntoaan itseään säästämättä kuntoilemalla tehokkaasti.- Kun firmassa päätettiin tehdä kuntotesti kaikille ja viettää pari kuntoilupäivää Vierumäellä, miehen kuntotestin mittaustulokset jäivät hämmästyttävän paljon kaikkien meidän muiden keskitason alapuolelle. Ohjaaja totesi, että liiallinen kuntoilu voi kuluttaa ja siitä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Mies tunnusti vähän nolona, että oli harjoitellut vielä tavallista enemmän ennen kuntopäiviä, jotta voisi saavuttaa testeissä huipputulokset. - Kohtuus näkyy olevan kaikessa hyväksi.;)

Itse olen huomannut, että pitkän pakollisen lepojakson jälkeen kuntoileminen voi koitua melkein kuolemaksi, jos aloittaa liian rajusti ja tekniikka on hallussa. Kerran pulssi tuntui kiihtyneen käsittämättömästi jo kilometrin hiihdon jälkeen, ja tuntui ettei henki kulje. - Äskettäin totesin uimahallissa, että oli pakko pysähtyä jo 100 metrin uinnin jälkeen rintaan yhtäkkiä ilmestyneen merkillisen kivun tunteen vuoksi.

Luulen, että sitä enemmän kärsivällisyyttä, rauhallisuutta ja sinnikkyyttä tarvitaan, mitä vanhempana joutuu aloittamaan kuntoharjoitukset alusta uudelleen. - Viime talven liukkailla totesin muuttuneeni yhtäkkiä köpötteleväksi mummohahmoksi, kun tasapaino ei ollut hallinnassa eivätkä lihakset kunnossa. - Toivon, että ensi talvena tilanne on taas paremmin hallinnassa.;)

Myös koululiikunnasta olen samaa mieltä 1943:n kanssa. Sille pitäisi järjestää enemmän resursseja ja aikaa. Liikunnan ilo ja kipinä liikkumiseen pitäisi saada syttymään jo pienen ihmisen mielessä. - Pitäisikö siitäkin säätää taas uusi laki?

• 1943

Tuolla kurssilla meitä koulutettiin vertaisohjaajiksi. Meidän piti myös suunnitella kohderyhmälle sopivi liikkeitä. Yksi meistä esitti liian vaativan liikkeen. Kävi ilmi, että hän ohjasi entisiä huippu-urheilijoita! Ohjaajamme kertoi asiallisen mielipiteen liikkeestä. Tässä iässä ja nuorenakin ihmeen rauhallisista liikkeistä on paljon hyötyä.

• O - O
        1943 kirjoitti:

Tuolla kurssilla meitä koulutettiin vertaisohjaajiksi. Meidän piti myös suunnitella kohderyhmälle sopivi liikkeitä. Yksi meistä esitti liian vaativan liikkeen. Kävi ilmi, että hän ohjasi entisiä huippu-urheilijoita! Ohjaajamme kertoi asiallisen mielipiteen liikkeestä. Tässä iässä ja nuorenakin ihmeen rauhallisista liikkeistä on paljon hyötyä.

Nostan hattua sinulle myös ihailtavan aktiivisuutesi ja yhteisöllisyytesi vuoksi. - Aurinkoisia päiviä ja mukavia hetkiä niihin.;)

• 1.1947
        O - O kirjoitti:

Nostan hattua sinulle myös ihailtavan aktiivisuutesi ja yhteisöllisyytesi vuoksi. - Aurinkoisia päiviä ja mukavia hetkiä niihin.;)

Samaa mieltä, ihailua.
        Itse olen enemmän hyötyliikkuja. Vien koiria pienelle lenkille, minkä polvet kestää. Puutarhassa riittää tonkimista ja välillä metsään hiljakseen samoilemaan. Sienet tulevat sivutuotteena mukaan.
        Koulun jumppatunnit tekivät minusta lähinnä ohjatun liikunnan vastustajan. Liekö neitytmäistä minä ite- luonnetta?

Yhtä tärkeänä pidän kohtuudella syömistä. Nykyinen gourmetruokien suosiminen menee överiksi.
        Överiksi menee välillä kukkien haaliminen, ei liikunta:)

• 1943
        O - O kirjoitti:

En minä nyt niin aktiivinen ole. Juuri nyt on kausi, jonka aikana aion pitää painopistettä oman kunnon - fyysisen ja psyykkisen- kohentamiseen kaiken hiljattain koetun jälkeen. On ilo, kun pystyy liikkumaan ja touhuamaan. Aurinkoisia päiviä ja hyviä hetkiä Sinullekin.Täällä aurinko meni juuri pilveen, sade näyttää uhkaavan.

• 1943
        1.1947 kirjoitti:

Samaa mieltä, ihailua.
        Itse olen enemmän hyötyliikkuja. Vien koiria pienelle lenkille, minkä polvet kestää. Puutarhassa riittää tonkimista ja välillä metsään hiljakseen samoilemaan. Sienet tulevat sivutuotteena mukaan.
        Koulun jumppatunnit tekivät minusta lähinnä ohjatun liikunnan vastustajan. Liekö neitytmäistä minä ite- luonnetta?

Yhtä tärkeänä pidän kohtuudella syömistä. Nykyinen gourmetruokien suosiminen menee överiksi.
        Överiksi menee välillä kukkien haaliminen, ei liikunta:)

Alkaa mennä överiksi tuo ihailu! Hyötyliikuntaa minäkin harrastan. Tästä pikkupuutarhastani yritän saada pois vuohenputket ja niitä kitkin. Pidän puutarhahommista. Uutena istutin hiljattain ystävättäreltä saadun syyskaunosilmän.Syömiseen minunkin pitää kiinnittää huomiota, pikkuisen pitäisi saada kiloja pois, mutta hitaasti. En osaa sanoa mitään, mikä menisi överiksi- ehkä autoilu.

• SAS*

Joka aamu teen oman venyttelyohjelman, lyhyen kestää ehkä 5min.
      Hiihtokelien aikaa hiihdän lähes joka päivä. Pyöräilen keväästä syksyyn myös lähes päivittäin. Matkat vaihtelevat molemmissa lajeissa sään ja oman tuntemuksen mukaan.
      Loppuvuosi on hankalinta aikaa, kun ei voi pyöräillä eikä hiihtää. Kävely tuntuu jotenkin tylsältä, maisemat vaihtuu liian hitaasti.
      Ulkoliikunta on mieleisintä joka tapauksessa.

• 1943

Tuo että joka päivä tekee, on tärkeää. Siihen olen itse ollut liian boheemi. Mulla on ollut minimitavoitteena, että puolen tunnin jumppaohjelman teen. Olen tehnyt se useamminkin tilanteesta riippuen. Kurssilla sain uusia ideoita mm. varvasjumppaan. Metsässä maisemat vaihtuvat, vaikka käveleekin.

• Kävin iltapäivällä puolentoista tunnin sauva kävelyn. Loppumatkasta jo tuntui, et vois vaik istahtaakkin välillä.

• "maarina"

Tuota menoa ei sinulla kohta ole mille istahtaa.
        Älä anna mennä överiksi.
        H.

• hunksz kirjoitti:

"maarina"

Tuota menoa ei sinulla kohta ole mille istahtaa.
        Älä anna mennä överiksi.
        H.

Miten ne tuolit nyt häviäis...

• :) :)
        maarina1 kirjoitti:

Miten ne tuolit nyt häviäis...

Tarkoitti ehkä et kankkusi katoavat olemattomiin.

• 1943

Voisin ostaa omat sauvat. Kurssilla opin, että sauvajuoksuakin voi harrastaa.Kuvittelin itseni sauvajuoksijana tämän kylän raitilla. Hauska näky varmaan!

• demeter

Itsestäni voin melkein mennä takuuseen: ei mene överiksi. Harrastan näitä laiskan lajeja: (sauva)kävelyä, joogaa, uintia, kuntosaliharjottelua tutussa porukassa. Niin ja pyöräilyä ja hiihtoa, mutta kaikkea tätä hissukseen.
      Lähipiirissä on kyllä näitä, jotka vetävät 120 km:n pyörälenkkejä, juoksevat maratoneja ja hiihtävät 2000 km talvessa...

• 1943

Sullahan on monenlaista ja hissukseen sitä pitää, ei liian rankasti. Pääasia, että liikkuu.

• meeriamanda

Ei pelkoo... en varsinaisesti harrasta mitään muuta kuin fillarilla liikkumista.
      Kolmena päivänä viikossa n.tunnin ajelu, lumen tullessa sauvakävelyä, en kuitenkaan tee pitkiä lenkkejä.Inhoan talvea yhä enempi.

• 1943

Et oo aatellu pikkuisen lisätä ja monipuolistaa kuten minä? Saas nähdä, miten käy.

• meeriamanda
        1943 kirjoitti:

Et oo aatellu pikkuisen lisätä ja monipuolistaa kuten minä? Saas nähdä, miten käy.

Mun polvi kehittää helposti vettä ja pelkään sitä nesteen poistoa. Olen ihan kipukynnyksen alimmalla askeleella, joten se kai sanelee liikuntani.

Muisto on kolarista joka nyt on alkanut kiukutteleen.

Mun uskoni on nyt kovin koetuksella tk. saamastani. ON ultrattu , tähystetty ylä- ja alakautta... viimeisiä saan kuulla vajaa kuukauden päästä...jospa sitten keskittyisivät siihen mistä alunperin rutisin.

• 1943
        meeriamanda kirjoitti:

Mun polvi kehittää helposti vettä ja pelkään sitä nesteen poistoa. Olen ihan kipukynnyksen alimmalla askeleella, joten se kai sanelee liikuntani.

Mun uskoni on nyt kovin koetuksella tk. saamastani. ON ultrattu , tähystetty ylä- ja alakautta... viimeisiä saan kuulla vajaa kuukauden päästä...jospa sitten keskittyisivät siihen mistä alunperin rutisin.

Mun onneni on, että toistaiseksi ei ole sattunut muuta kuin nilkan nyrjähtäminen suunnistukessa kauan sitten. Eikös nykyään saa fysioterapiaa helposti? Töissä ollessa meillä oli hyvä työterveyshuolto. Polvessa oli kerran ongelmia ja hoidettiin kuntoon. Nyt eläkeläisenä ei ole kokemusta.

• meeriamanda
        1943 kirjoitti:

Mun onneni on, että toistaiseksi ei ole sattunut muuta kuin nilkan nyrjähtäminen suunnistukessa kauan sitten. Eikös nykyään saa fysioterapiaa helposti? Töissä ollessa meillä oli hyvä työterveyshuolto. Polvessa oli kerran ongelmia ja hoidettiin kuntoon. Nyt eläkeläisenä ei ole kokemusta.

Kai apuja saisi, mut mun tarttee olla kipee jos lekurille menen. Koen et olen terve kuin pukki... tulokset hyviä.. jokakerralla oon esittänyt ylävattani paikan jossa tunnen kipua... ei soo kiinnostanut ketään!

En ole luulotautinen. Siirryn yksityiselle jos ei mitään ole löydetty. Ilman happosalpaajia en kestäisi.

• kunhan puhun puskist
        meeriamanda kirjoitti:

Kai apuja saisi, mut mun tarttee olla kipee jos lekurille menen. Koen et olen terve kuin pukki... tulokset hyviä.. jokakerralla oon esittänyt ylävattani paikan jossa tunnen kipua... ei soo kiinnostanut ketään!

En ole luulotautinen. Siirryn yksityiselle jos ei mitään ole löydetty. Ilman happosalpaajia en kestäisi.

Kun lopetat tupakoinnin, niin voi olla että et tartte enää happosalpaajia. Tupakka vaikuttaa vatsaankin kaiken muun ohella.
        Voi liikkuminenkin helpottua pikkuhiljaa ja kunto nousta. Tiedät varmaankin, että keuhkoahtaumatauti on ikävä tauti ja pahenee vaan koko ajan, jos tupakoit.

Tää meeriamandalle.

• Selviytymistaistelua
        meeriamanda kirjoitti:

meeriamanda, mulla on molemmissa polvissa nivelrikko ja viimeksi kun kävin lääkärillä, oli toinen polvi kerännyt nestettä. Sitä yritettiin poistaa, mutta ei onnistunut, oli koteloitunut lääkärin mukaan. Nyt pitäisi selvitä kuukausi kipeän polven kanssa, menen ottamaan kukonhelttapiikit. Meitä polvivikaisia on paljon.

• Tase pappa

Ei mene överiksi koskaan. Joka ainoa vuosi, jo kymmeniä vuosia, olen vakaasti aikonut aloittaa liikunnan.
      Sanovat vanhat viisaat, jotta "tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla".

• 1943

Jospa aloittaisit vaikka varvasjumpalla ja siitä lähtisit ylöspäin.

• Eipä huolta, kohtuudella hyötyliikuntaa. Tänään marjastusta, huomenna joku vastaava lintu- tai kuvauskävely ja sitten työmatkat pyöräillen.

• 1943

Tuo marjastus ja sienestys on monella ohjelmassa tähän vuodenaikaan. Ajattelin tänään pyöräillä 8 km metsääni. Mutta sitten päätin, että olen mieluummin enemmän metsässä ja menin autolla. Käväisin pyörällä vain kilometrin päässä kaupassa.

• eiöverix

Överiksi menee monen muun mielestä, muttei itseni. Viitenä päivänä viikossa 7,5 km:n sauvakävely sykemittarin kanssa, pyrin pitämään sykkeen rasvanpolttotasolla.

Iltaisin käsipainoilla tietty ohjelma, käytän myös kuminauhaa tai pilates rengasta...
      Venyttelyt liikuntasuoritusten jälkeen.
      Vuosia kävin joogassa, mutta ryhmät ei ole juttuni. Kaverin kanssa silloin tällöin kuntosalilla.

Pyöräilen jkv., mutten yli kymmentä kilometriä, niin ja tietysti ison pihan hoito, kesät talvet. Kyllä sekin yksinelävältä naiselta onnistuu, kun on hyvässä kunnossa.

• 1943

Eikös se oma tuntemus ole tärkein kriteeri. Ajan voisi käyttä huonomminkin kuin Sinä. Minä en noita mittareita taida hankkia. Kerran mulla oli sykemittari, mutta nyt se lienee vanhanaikainen ja missä lie.Pitäisiköhän munkin pitää jonkinlainen tehojakso kuten Sinulla? Ei se pahaa tekisi, voisi jäädä vaikka kiikkiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      60
      844
    2. Naisten top-5 red flagit

1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel
      Ikävä
      111
      793
    3. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      48
      677
    4. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      225
      660
    5. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      46
      589
    6. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      57
      560
    7. Nykytiedon valossa

Tekisitkö nykyisellä tietämyksellä jotain toisin ja mitä se olisi?
      Ikävä
      76
      533
    8. Jippii ! Zoon konkurssia tutkitaan .

Vihdoinkin jotakin tietoa.
      Ähtäri
      22
      526
    9. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      91
      520
    10. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      37
      500
    Aihe