mitä tapahtuu seuraavaksi?

tuplaomaishoitaja

Äidilläni todettiin alzheimer pari päivää sitten. Lääkäri totesi, että hän lähettää reseptin, B- ja C-lausunnon kotiin. En tajunnut kysyä, mitä seuraavaksi tapahtuu. Onko uusi lääkärinaika, jossa kerrotaan taudista, hoidosta ja seurannasta enemmän vai ollaanko omin nokkinemme ja selvitetään itse asiat. Oisko kellään kokemusta?

7

293

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ristiina ja tytär

Kannattaa otta yhteyttä vaikka oman paikkakunnan muistihoitajaan,Muistiliittokin auttaa.Mekin jäimme omin nokkinemme kun oli diagnoosi saatu,itse piti kaikki selvittää,mutta muistihoitajasta oli suuri apu.
      Paljon kyllä puhuttu että olisi seurantaa ja sun muita hienouksia,ehkä jossain on.

• tuplaomaishoitaja

Kiitti! Taidampa pirautella paikalliselle muistihoitajalle ja kysellä, että mitäs nyt tehdään.

• meillä pelaa

Riippuu varmaan siitä , missä päin Suomea sattuu asumaan. Puolisoni sairastaa otsalohkodementiaa ja kun diagnoosi tehtiin, heti kontrolliajat vuosittain. Jos tilanne muuttuu äkillisesti, voi ottaa yhteyttä muulloinkin.
      Lisäksi tarjotaan aktiivisesti ensitietopäivää ja sopeutumisvalmennuskursseja.

Ollaan mielestäni aidosti kiinnostuneita potilaasta.
      Osaavia, ammattitaitoisia ja miellyttäviä lääkäreitä ja muistihoitajia.

• meillä pelaa

lisäys vielä edelliseen, eli paikka jossa aiat pelaa näin hyvin on KYS.

• tyhteli

Meillä kyllä jäätiin oman onnemme nojaan. Itse otettiin selville kaikkia asioita. Lääkäri ei enää hoida muuta kuin reseptien kirjoittamiset.

• ristiina ja tytär

Hassua kun puhutaan kauniisti jostain Käypä-hoidoista ja seurannasta sun muusta,missähän sitä saa?Meille kun oli annettu diagnoosi,tultiin kotiin itkemään,ja mulle tuli kiire järjestää asioita,en edes kaikkea kerennyt hoitamaaan ,sen verran tuo alzheimer vei miehen, kuin Pendoliino!

• Omatoimisuus in

Lääkärit hoitaa potilasta, ei niitä omaiset kiinnosta. Alzheimer on ja pysyy, valitettavasti, eikä läärillä ole tässä kohti lääkkeitä enempi tarjottavaa.

Tietoa kannattaa hakea itse. Tuossa jo oli vinkkejä lähteistä. Muistiliitto ja Alzheimeryhdistykset on hyviä, tieto on asiallista ja saa myös käytännön vinkkejä. Sairaus etenee yleensä hitaasti, joten akuutisti ei tarvi ryhtyä mihinkään. Sopeutuminen ottaa aikansa ja sille pitää antaa aikaa.

Oulussa diagnoosi kerrottiin puhelimitse, löytyi, kun oli muun asian vuoksi tehty potilaalle pään MRI. Siinä kaikki, kiitos ja kuulemiin. Oli siinä nielemistä.

Nyt tämä potilas on jo saatettu haudan lepoon. Kymmenen vuotta siinä meni ja koko ajan piti itse olla aktiivinen, hakea palveluita ja olla vailla milloin mitäkin. Meillä oli tuuri, että hoitajat ja hoitopaikat oli kaikki hyviä. Toisaalta oli myös realistiset toiveet ja selkeä käsitys sairauden laadusta, kun asiaan perehdyttiin antaumuksella.

Semmoinen oli urakka, että olen omille lapsilleni luvannut toimittaa itseni pois päiviltä, jos sattuu Alz omalle kohdalle - ja hyvissä ajoin ennen kuin olen syyntakeettomassa tilassa. En itseni vuoksi vaan säästääkseni heitä.

Voimia matkallenne!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6040
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4137
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3362
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2996
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      255
      2083
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1846
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe