mitä tapahtuu seuraavaksi?

tuplaomaishoitaja

Äidilläni todettiin alzheimer pari päivää sitten. Lääkäri totesi, että hän lähettää reseptin, B- ja C-lausunnon kotiin. En tajunnut kysyä, mitä seuraavaksi tapahtuu. Onko uusi lääkärinaika, jossa kerrotaan taudista, hoidosta ja seurannasta enemmän vai ollaanko omin nokkinemme ja selvitetään itse asiat. Oisko kellään kokemusta?

7

366

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ristiina ja tytär

Kannattaa otta yhteyttä vaikka oman paikkakunnan muistihoitajaan,Muistiliittokin auttaa.Mekin jäimme omin nokkinemme kun oli diagnoosi saatu,itse piti kaikki selvittää,mutta muistihoitajasta oli suuri apu.
      Paljon kyllä puhuttu että olisi seurantaa ja sun muita hienouksia,ehkä jossain on.

• tuplaomaishoitaja

Kiitti! Taidampa pirautella paikalliselle muistihoitajalle ja kysellä, että mitäs nyt tehdään.

• meillä pelaa

Riippuu varmaan siitä , missä päin Suomea sattuu asumaan. Puolisoni sairastaa otsalohkodementiaa ja kun diagnoosi tehtiin, heti kontrolliajat vuosittain. Jos tilanne muuttuu äkillisesti, voi ottaa yhteyttä muulloinkin.
      Lisäksi tarjotaan aktiivisesti ensitietopäivää ja sopeutumisvalmennuskursseja.

Ollaan mielestäni aidosti kiinnostuneita potilaasta.
      Osaavia, ammattitaitoisia ja miellyttäviä lääkäreitä ja muistihoitajia.

• meillä pelaa

lisäys vielä edelliseen, eli paikka jossa aiat pelaa näin hyvin on KYS.

• tyhteli

Meillä kyllä jäätiin oman onnemme nojaan. Itse otettiin selville kaikkia asioita. Lääkäri ei enää hoida muuta kuin reseptien kirjoittamiset.

• ristiina ja tytär

Hassua kun puhutaan kauniisti jostain Käypä-hoidoista ja seurannasta sun muusta,missähän sitä saa?Meille kun oli annettu diagnoosi,tultiin kotiin itkemään,ja mulle tuli kiire järjestää asioita,en edes kaikkea kerennyt hoitamaaan ,sen verran tuo alzheimer vei miehen, kuin Pendoliino!

• Omatoimisuus in

Lääkärit hoitaa potilasta, ei niitä omaiset kiinnosta. Alzheimer on ja pysyy, valitettavasti, eikä läärillä ole tässä kohti lääkkeitä enempi tarjottavaa.

Tietoa kannattaa hakea itse. Tuossa jo oli vinkkejä lähteistä. Muistiliitto ja Alzheimeryhdistykset on hyviä, tieto on asiallista ja saa myös käytännön vinkkejä. Sairaus etenee yleensä hitaasti, joten akuutisti ei tarvi ryhtyä mihinkään. Sopeutuminen ottaa aikansa ja sille pitää antaa aikaa.

Oulussa diagnoosi kerrottiin puhelimitse, löytyi, kun oli muun asian vuoksi tehty potilaalle pään MRI. Siinä kaikki, kiitos ja kuulemiin. Oli siinä nielemistä.

Nyt tämä potilas on jo saatettu haudan lepoon. Kymmenen vuotta siinä meni ja koko ajan piti itse olla aktiivinen, hakea palveluita ja olla vailla milloin mitäkin. Meillä oli tuuri, että hoitajat ja hoitopaikat oli kaikki hyviä. Toisaalta oli myös realistiset toiveet ja selkeä käsitys sairauden laadusta, kun asiaan perehdyttiin antaumuksella.

Semmoinen oli urakka, että olen omille lapsilleni luvannut toimittaa itseni pois päiviltä, jos sattuu Alz omalle kohdalle - ja hyvissä ajoin ennen kuin olen syyntakeettomassa tilassa. En itseni vuoksi vaan säästääkseni heitä.

Voimia matkallenne!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa

Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu
      Maailman menoa
      108
      7556
    2. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      244
      7474
    3. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      145
      5163
    4. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      140
      4849
    5. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      50
      4593
    6. Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin

Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko
      Maailman menoa
      90
      4282
    7. Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt

viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta
      Maailman menoa
      116
      4100
    8. Ootko sä nainen suuttunut

jostain? Harmi jos tullut väärinkäsityksiä.
      Ikävä
      164
      1841
    9. Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää

Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.
      Ikävä
      9
      1619
    10. Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen

Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell
      Maailman menoa
      268
      1491
    Aihe