mitä tapahtuu seuraavaksi?

tuplaomaishoitaja

Äidilläni todettiin alzheimer pari päivää sitten. Lääkäri totesi, että hän lähettää reseptin, B- ja C-lausunnon kotiin. En tajunnut kysyä, mitä seuraavaksi tapahtuu. Onko uusi lääkärinaika, jossa kerrotaan taudista, hoidosta ja seurannasta enemmän vai ollaanko omin nokkinemme ja selvitetään itse asiat. Oisko kellään kokemusta?

7

264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ristiina ja tytär

      Kannattaa otta yhteyttä vaikka oman paikkakunnan muistihoitajaan,Muistiliittokin auttaa.Mekin jäimme omin nokkinemme kun oli diagnoosi saatu,itse piti kaikki selvittää,mutta muistihoitajasta oli suuri apu.
      Paljon kyllä puhuttu että olisi seurantaa ja sun muita hienouksia,ehkä jossain on.

      • tuplaomaishoitaja

        Kiitti! Taidampa pirautella paikalliselle muistihoitajalle ja kysellä, että mitäs nyt tehdään.


    • meillä pelaa

      Riippuu varmaan siitä , missä päin Suomea sattuu asumaan. Puolisoni sairastaa otsalohkodementiaa ja kun diagnoosi tehtiin, heti kontrolliajat vuosittain. Jos tilanne muuttuu äkillisesti, voi ottaa yhteyttä muulloinkin.
      Lisäksi tarjotaan aktiivisesti ensitietopäivää ja sopeutumisvalmennuskursseja.

      Ollaan mielestäni aidosti kiinnostuneita potilaasta.
      Osaavia, ammattitaitoisia ja miellyttäviä lääkäreitä ja muistihoitajia.

      • meillä pelaa

        lisäys vielä edelliseen, eli paikka jossa aiat pelaa näin hyvin on KYS.


    • tyhteli

      Meillä kyllä jäätiin oman onnemme nojaan. Itse otettiin selville kaikkia asioita. Lääkäri ei enää hoida muuta kuin reseptien kirjoittamiset.

    • ristiina ja tytär

      Hassua kun puhutaan kauniisti jostain Käypä-hoidoista ja seurannasta sun muusta,missähän sitä saa?Meille kun oli annettu diagnoosi,tultiin kotiin itkemään,ja mulle tuli kiire järjestää asioita,en edes kaikkea kerennyt hoitamaaan ,sen verran tuo alzheimer vei miehen, kuin Pendoliino!

    • Omatoimisuus in

      Lääkärit hoitaa potilasta, ei niitä omaiset kiinnosta. Alzheimer on ja pysyy, valitettavasti, eikä läärillä ole tässä kohti lääkkeitä enempi tarjottavaa.

      Tietoa kannattaa hakea itse. Tuossa jo oli vinkkejä lähteistä. Muistiliitto ja Alzheimeryhdistykset on hyviä, tieto on asiallista ja saa myös käytännön vinkkejä. Sairaus etenee yleensä hitaasti, joten akuutisti ei tarvi ryhtyä mihinkään. Sopeutuminen ottaa aikansa ja sille pitää antaa aikaa.

      Oulussa diagnoosi kerrottiin puhelimitse, löytyi, kun oli muun asian vuoksi tehty potilaalle pään MRI. Siinä kaikki, kiitos ja kuulemiin. Oli siinä nielemistä.

      Nyt tämä potilas on jo saatettu haudan lepoon. Kymmenen vuotta siinä meni ja koko ajan piti itse olla aktiivinen, hakea palveluita ja olla vailla milloin mitäkin. Meillä oli tuuri, että hoitajat ja hoitopaikat oli kaikki hyviä. Toisaalta oli myös realistiset toiveet ja selkeä käsitys sairauden laadusta, kun asiaan perehdyttiin antaumuksella.

      Semmoinen oli urakka, että olen omille lapsilleni luvannut toimittaa itseni pois päiviltä, jos sattuu Alz omalle kohdalle - ja hyvissä ajoin ennen kuin olen syyntakeettomassa tilassa. En itseni vuoksi vaan säästääkseni heitä.

      Voimia matkallenne!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9303
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      43
      2737
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2503
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1350
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe