Suomalaismiehen tarina

(homesuomi)

2

334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Homepakolaiset

      Sisäilman myrkyistä ja homeesta sairastunut Tommi Luukkonen elää eristäytynyttä elämää.

      Sisäilma voi tehdä sairaaksi. (COLOURBOX)

      FAKTAT

      Sisäilmasta sairastunut Tommi Luukkonen rakensi itselleen 22 neliön hirsimökin kunnioittaen vanhoja perinteitä:

      - Kaatoi ja veisti hirret itse.

      - Käytti hirsien välissä eristeenä sammalta.

      - Eristi mökin ylä- ja alapohjan sahanpurulla.

      - Jätti seinät käsittelemättömiksi.

      - Käsitteli lattian rasvattomalla maidolla, ns. kurrikäsittelyllä.

      - Valmisti itse huonekalut käsittelemättömästä puusta.

      - Levitti lattialle puuvillaiset räsymatot.

      LUE MYÖS

      Pudasjärvi kyllästyi sisäilmaongelmiin: 800 oppilaan hirsikoulu!

      Professorin vakava varoitus: Nykyrakentaminen tuo lisää hometaloja

      Edes vaimo ja kuusi lasta eivät pääse tapaamaan Tommi Luukkosta ennen kuin ovat käyneet suihkussa ja vaihtaneet vaatteensa. Silti mies on tyytyväinen: hän pääsi muuttamaan puolen vuoden teltta-asumisen jälkeen hirsimökkiin. Se on rakennettu perinteisin menetelmin ilman kemikaaleja.

      - Viikko viikolta olen huomannut olevani paremmassa kunnossa. Minulle on sanottu sairauden helpottavan, kun olen eristyksissä vuodesta kahteen vuotta, Limingassa Oulun kupeessa asuva Luukkonen kertoo toiveikkaana.

      Luukkonen ei ole ongelmineen yksin, vaikka sairastuneiden tarkkaa määrää ei tiedetä. Sairastuneiden etujärjestö Homepakolaiset on saanut satoja avunpyyntöjä ihmisiltä, jotka eivät ole löytäneet sellaista asuintilaa, jossa voisivat olla ilman vakavia oireita.

      - Sairastuneet ovat altistuneet sisäilman myrkyille niin pahoin, että heidän immuunijärjestelmänsä on häiriintynyt, järjestön puheenjohtaja Katja Pulkkinen kertoo.

      Osa sairastuneista asuu teltassa, osa parvekkeella - myös talvipakkasilla.

      Homepakolaiset vaativatkin nykyistä tiukempaa valvontaa rakennusalalle. Pikaista kohennusta tarvittaisiin erityisesti rakennustyömaiden suojaamiseen kosteudelta.

      - Uudisrakentaminen ei ratkaise ongelmaa. Moni on sairastunut nimenomaan uusissa rakennuksissa, Pulkkinen sanoo.

      Syytä haetaan korvien välistä

      Tommi Luukkosen elämänmyllerrys alkoi kymmenen vuotta sitten, kun hän päätyi opettajaksi homekouluun Hämeeseen. Hän tunsi olevansa koko ajan väsyneempi, sai voimakkaita huimauskohtauksia ja hankalia vatsavaivoja.

      Lääkäreiden mielestä Luukkonen kärsi työuupumuksesta, stressistä tai jopa pelkotilasta koulurakennusta kohtaan. Työssään viihtynyt mies ihmetteli selityksiä. Sitten opiskeluaikainen kaveri totesi, että oireet vaikuttavat homeesta johtuvilta.

      - Työuupumus on lääkäreille helppo selitys. Varsinkin tämä sairaus piiloutuu sen taakse, vaikka siitä ei välttämättä ole lainkaan kyse, Luukkonen arvostelee.

      Luukkonen oli pitkiä aikoja sairauslomalla, vaihtoi koulua ja lopulta ammattia. Sisäilmaongelmista hän ei päässyt kuitenkaan eroon, ja sairaus pääsi pahemaan. Kemikaaliyliherkkyyttä hän pitää vaivoistaan hankalimpana. Hän saa oireita jopa muiden vaatteista.

      Korvaukset jäävät saamatta

      Moni sisäilmasta sairastunut jää ilman Kelan korvauksia, kun sairautta ei ole diagnosoitu.

      - Suuri osa sairastuneista on diagnoosin osalta väliinputoajia, sillä tautiluokituksessa ei ole omaa nimikettä esimerkiksi monikemikaaliyliherkkyydelle, sanoo tutkimusprofessori Marjukka Mäkelä Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.

      Sosiaali- ja terveysministeriön ympäristöterveysyksikön johtaja Jari Keinänen toivoo, että sairauden syntymekanismeja tutkittaisiin enemmän. Myös Homepakolaiset on vaatinut tätä jo pitkään.

      Sisäilmasairaus vei Tommi Luukkoseltakin työn ja sitä kautta toimeentulon. Hänen perheelleen järjestettiin keräys mökin rakentamiseksi. Siitä Luukkonen on kiitollinen, sillä omin varoin hän olisi yhä puolijoukkueteltassa.

      Luukkonen haaveilee isommasta hirsitalosta, jonne mahtuisi koko perhe.

      - Olen oppinut hirsirakentamisen taidon. Ehkä jo tulevana talvena alan kaataa puita uutta taloamme varten.

    • Tarpeen olisi

      Milloin Luukkonen alkaa valmistaa pieniä nukkumatiloja hirrestä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      327
      2742
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      89
      2045
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1600
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1012
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      973
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      873
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      734
    Aihe