Se vaikuttaa hyvältä hommalta.Vois sitten vanhempana ruveta vaikka oikein kapteeniksi. Se olisi komeaa. Tartteeko siinä käydä korkeakouluja tai yliopistoja? Olen vielä lukiossa.
Ajattelin luutnantiksi
15
2618
Vastaukset
- JBA
Puolustusvoimien korkeakoulut kouluttavat upseereita, joten kyseisten laitosten (maanpuolustuskorkeakoulun ja maasotakoulun) sivuilta löydät varmaan parhaiten tietoa vaatimuksista. Poikkeavat kyllä aika paljon tavallisista korkeakouluopinnoista, ja kadetit ovat vitun tyhmiä (kokemusta).
- mullakaan
Sehän kuullostaa hyvältä. Ei ole mullekaan älynlahoja suotu ja siksi kiinnostaisikin tuollainen enempi käytännön homma, jossa saisi ulkona jaloitella ja vähän komennella.
- on:
tradenomidemarikadetti (kokemuksesta tiedän)...
- JBA
on: kirjoitti:
tradenomidemarikadetti (kokemuksesta tiedän)...
Ei minulla mitään kadetteja vastaan ole, kunhan tulin todenneeksi, että tyhmiä ovat. Tradenomit ja demarit ovat muuten vain vastenmielisiä, tradenomit tosin itsestään riippumattomista syistä.
- vastenmielinen
JBA kirjoitti:
Ei minulla mitään kadetteja vastaan ole, kunhan tulin todenneeksi, että tyhmiä ovat. Tradenomit ja demarit ovat muuten vain vastenmielisiä, tradenomit tosin itsestään riippumattomista syistä.
Aina vaan paranee. Paitsi, että olen tyhmä, enkä siitä syystä pärjää koulussa, olen myös vastenmielinen, eikä mulla ole kavereita.
- Ammattisotilas
Kadettikoulussa hoetaan, että upseerit pystyvät siihen ja siihen ja siihen ja vielä tuohonkin.
Nuoret miehenalut ovat aika vastaanottavaisia ja tuota kun tarpeeksi hoetaan oikein kenraalin voimin, niin tehoaahan se.
Tuonkin olen omin silmin kuullut ja nähnyt.
"Kunnia on kestävän palkka"
- Maanmittari
Jos ihan tarkkoja ollaan niin maanpuolustuskorkeakoulusta ei pääse luutnantiksi vaan arvo valmistuttua on yliluutnantti. Maanpuollustuskororkeakoulu sinänsä on yliopistotasoinen laitos josta tulee sotatieteiden maistereita (sotilasarvo yliluutnantti).
Toinen mahdollisuus on mennä maasotakouluun joka on verrattavissa AMK:hon. Sieltä tullaan ulos kantahenkilökunnan vänrikkinä (tai aliluutnanttina) Ainahan sieltä voi yletä luutnantiksi ja miksei kapteeniksikin. Kanta-aliupseereja ei sitten enää koulutetakkaan.
Lukion lisäksi pitää olla käynyt muistaakseni kumpaankin paikkaan armeija ja sillä RUK. Lisäksi on pääsykokeet joissa lienee mitataan sekä fysiikkaa sekä kirjoitettua sanaa. Kuten sanottua asiasta lisätietoa sekä maanpuollustuskorkeakoulun että maasotakuolun sivuilta. Veikkaisin että polku sinne löytyy puollustusvoimien sivujen kautta eli www.mil.fi kautta.- Kers. res II/02
Järjestelmä muuttui minun palvelusaikojeni kieppeillä... Silloin Maanpuolustusopisto lakkautettiin ja nykyään upseereita koulutetaan ainoastaan Maanpuolustuskorkeakoulussa, jonka alaisuudessa siis toimivat Maasotakoulu, Merisotakoulu, Ilmasotakoulu, Ilmavoimien viestikoulu ja erilaiset aselajikoulut. Kaikki ovat siis yhden korkeakoulun alaisia laitoksia.
Eli nykyään kaikki upseerintutkinnot ovat Maanpuolustuskorkeakoulussa suoritettavia yliopistotason tutkintoja. Valittavina sieltä on kolme eritasoista tutkintoa: vuoden (60 ov) kestävät upseerin perusopinnot, joiden kautta valmistutaan vänrikiksi/aliluutnantiksi; kolme vuotta (120 ov) kestävät sotatieteiden kandin tutkinto, jonka jälkeen palvelukseen astutaan luutnanttina ja neljä vuotta (160 ov) kestävä sotatieteiden maisterin tutkinto, jota seuraa yliluutnantin arvo.
Reservin upseerien lisäksi myös reservin aliupseerit voivat hakea, mutta heidän pitää käydä parin viikon joukkueenjohtajakurssi ennen opintojen aloittamista. - Kers. res
Kers. res II/02 kirjoitti:
Järjestelmä muuttui minun palvelusaikojeni kieppeillä... Silloin Maanpuolustusopisto lakkautettiin ja nykyään upseereita koulutetaan ainoastaan Maanpuolustuskorkeakoulussa, jonka alaisuudessa siis toimivat Maasotakoulu, Merisotakoulu, Ilmasotakoulu, Ilmavoimien viestikoulu ja erilaiset aselajikoulut. Kaikki ovat siis yhden korkeakoulun alaisia laitoksia.
Eli nykyään kaikki upseerintutkinnot ovat Maanpuolustuskorkeakoulussa suoritettavia yliopistotason tutkintoja. Valittavina sieltä on kolme eritasoista tutkintoa: vuoden (60 ov) kestävät upseerin perusopinnot, joiden kautta valmistutaan vänrikiksi/aliluutnantiksi; kolme vuotta (120 ov) kestävät sotatieteiden kandin tutkinto, jonka jälkeen palvelukseen astutaan luutnanttina ja neljä vuotta (160 ov) kestävä sotatieteiden maisterin tutkinto, jota seuraa yliluutnantin arvo.
Reservin upseerien lisäksi myös reservin aliupseerit voivat hakea, mutta heidän pitää käydä parin viikon joukkueenjohtajakurssi ennen opintojen aloittamista.Nimimerkille "Maanmittari" vielä: AMK-tasoisella tutkinnolla tarkoitit siis luultavasti edesmenneessä Maanpuolustusopistossa (eikä siis Maasotakoulussa) suoritettavia opistoupseerin opintoja. Nykyään Maanpuolustusopisto on lakkautettu ja Maasotakoulu on osa Maanpuolustuskorkeakoulua.
- joo
Kers. res kirjoitti:
Nimimerkille "Maanmittari" vielä: AMK-tasoisella tutkinnolla tarkoitit siis luultavasti edesmenneessä Maanpuolustusopistossa (eikä siis Maasotakoulussa) suoritettavia opistoupseerin opintoja. Nykyään Maanpuolustusopisto on lakkautettu ja Maasotakoulu on osa Maanpuolustuskorkeakoulua.
Mikäs se sitten on se luutnattikurssi josta vaari puhusi ennen kun kuoli halvauksissa pois? Semmoista mä kyllä mietin että se voisi olla sopivan lyhyt kun on jotain puoli vuotta muistaakseni.
- Kers. res II/02
joo kirjoitti:
Mikäs se sitten on se luutnattikurssi josta vaari puhusi ennen kun kuoli halvauksissa pois? Semmoista mä kyllä mietin että se voisi olla sopivan lyhyt kun on jotain puoli vuotta muistaakseni.
Onpi voinut olla tuollaisia aikoinaan, mutta enää kyllä ei ole... Mutta kuule, kyllä ne armeijassa selittävät tällaiset kaikille, jotka vain jaksavat kuunnella. Ja jos yksikön vääpelille (tai siis nykyiselle yksikköupseerille) menet juttelemaan, saat kyllä tietoa enemmän kuin tarpeeksi ja vielä taskut täyteen esitteitä. :)
Ja tämä nykyinen järjestelmähän on yksinkertaisempi kuin tuo aiempi, kun ei ole enää kuin yksi laitos, joka upseereita kouluttaa.
Eli jos kantaupseeriksi haluat, käyt intin (ja siellä AUKin tai RUKin) ja sieltä haet Maanpuolustuskorkeakouluun. Vänrikiksi hommiin pääsee jo vuodessa, mutta sitäkään ei tarvitse välttämättä tietää vielä hakuvaiheessa. Koulutuksen pituuskin selkiytyy siinä opiskelujen aikana. - korpraalikurssille
Kers. res II/02 kirjoitti:
Onpi voinut olla tuollaisia aikoinaan, mutta enää kyllä ei ole... Mutta kuule, kyllä ne armeijassa selittävät tällaiset kaikille, jotka vain jaksavat kuunnella. Ja jos yksikön vääpelille (tai siis nykyiselle yksikköupseerille) menet juttelemaan, saat kyllä tietoa enemmän kuin tarpeeksi ja vielä taskut täyteen esitteitä. :)
Ja tämä nykyinen järjestelmähän on yksinkertaisempi kuin tuo aiempi, kun ei ole enää kuin yksi laitos, joka upseereita kouluttaa.
Eli jos kantaupseeriksi haluat, käyt intin (ja siellä AUKin tai RUKin) ja sieltä haet Maanpuolustuskorkeakouluun. Vänrikiksi hommiin pääsee jo vuodessa, mutta sitäkään ei tarvitse välttämättä tietää vielä hakuvaiheessa. Koulutuksen pituuskin selkiytyy siinä opiskelujen aikana.Voiha olla ettei sitten huvitakaan tuo jos noin paljon joutuis itteään kouluttamaan. Onhan sitä vaikka se korpraalikurssi joka ei vissiin monta viikkoa kestä. Pääseehän varmaan sen jälkeen komentelemaan.
- aliherra
korpraalikurssille kirjoitti:
Voiha olla ettei sitten huvitakaan tuo jos noin paljon joutuis itteään kouluttamaan. Onhan sitä vaikka se korpraalikurssi joka ei vissiin monta viikkoa kestä. Pääseehän varmaan sen jälkeen komentelemaan.
Joo kyllä pätevä korpraalikin voi poistuttaa ainakin uusia mokuja ensimmäisinä päivinä
- Ammattisotilas
joo kirjoitti:
Ennen Maanpuolustusopistoa oli Päällystöopisto ja ennen sitä Kanta-aliupseerikoulu.
Päällystöopistosta valmistuttiin kersanttina ja myöhemmin ylikersanttina. Muutaman työvuoden jälkeen haettiin PO 2:lle jatko-opiskelemaan. Sen jälkeen oltiin töissä X vuotta ja sitten oltiin arvoltaan ylivääpeleitä.
Sitten haettiin luutnanttikurssille, johon oli oikein lukuvaatimukset ja pääsykokeet, oikein ruotsin kielikoetta myöten. Ne, jotka pääsivät luutnantti-kurssille, oli myöhemmin mahdollista edetä aina kapteenin arvoon saakka.
Ne, jotka eivät päässeet, jäivät eläkkeelle ylivääpelinä tai sotilasmestarina. Nyt siis tämäkin on historiaa.
- ...
...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315466- 363721
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833283- 112565
- 292152
- 122077
- 1631886
- 141368
- 1051362
- 1371154