Mikä ois paras tapa aloittaa vene harrastus

venekuume-50

Eläkkeellä olessani olen vakavasti harkinnut veneilyä,matka/retkivene oisi
mielessä, mitkä on parhaita ja kustannukseltaan halvaa, ottaen polttoaineen kannalta. Asiallisia vastauksia kaivataan. Veneeseen voisin laittaa max.40 000e. Missä asiassa kannattaa erityisesti katsoa veneessä olevia vikoja. Vene kuulemani juttujen perusteella kannattais ostaa kun se on pukilla, että pääsee kattoo pohjan ja tietty moottori (diesel) on käytettynä syytä katsoa tarkkaan.

103

4820

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pienveneilijä

      Ehkä osto kannattaa ajoittaa syksyyn, tai kevääseen, ja siten että pääsee sekä koeajamaan venettä, että nostamaan se , jotta näkee myös pohjan kunnon.
      Diesel koneista mm. volvo penta, yanmarin ovat varmaan niitä luotettavimpia merkkejä, ja OMC, mercruiser bensapuolella.

    • apartia

      Venelehdet, mm. Kippari ovat julkaisseet ihan päteviä osto-ohjeita Siitä, mitä kannattaa tarkastaa ja huomioida. Vanhoja juttuja löytää lehtien arkistoista ja niitä saa tilattua muutamalla eurolla.

      Olen itse sitä mieltä, että vene kannattaa ostaa ehdottomasti vedessä ollessaan.

      Veneen saa kyllä nostettua nosturin nokkaan pohjan tarkastusta varten, sitten kun on muuten varma ostopäätöksestään ja hinta on jotain 50-200 € välillä.

      Uskoisin, että parhaita ostoksia hintalaatusuhteeltaan ovat vanhat uppoumarunkoiset veneet.

    • venekuumetta-50

      miten sitten noi hevosvoimat, mikä kuluttaa eniten ja mikä vähiten. Mun ajatuksen järjellä ett' joku 40hv kuluttaa vähän jos on taala pohjassa, mutta joku 200hv kuluttaa myös jos kun taala pohjassa, mutta jos ei aja täysillä, niin kumpi kuluttaa vähiten. Diesel:ssä kuten autoissa kone karstaantuu, ett' sitä pitää joskus tietty ajaa täysilläkin.

      Entä mitä hyviä merkkejä olette suosineet?

      • pienveneilijä

        Minkätyyppistä venettä oot ajatellu ? Uppoumarunkoista, puoli-liukuvaa vai liukuvaa venettä ?? Eli miten kovaa sen pitää kulkea? Matalilla kieroksilla vääntävät Diesel koneet on varmaan hyvä valinta hitaammissa matkaveneissä, mutta liukuvissa veneissä bensakone voi olla parempi vaihtoehto.
        (itellä ei oo tosin kokemusta kuin perämoottorilla varustetuista alle 6 metrisistä veneistä, ..)


    • venekuumetta-50

      No joku 7-8m matkavene, katellut mm. Bella, Marino, Saga 27, Önrnvik, Nidelv tyyppisiä. Mitä eroa on uppoumarunkosella, puoli tai liukkuvaalla veneellä? Periaatte olis, että vois liikkua rannikolla merellä ja viettää aikaa ja nukkuma tilat.

      • -Mika-

        Uppoumarunkoisen huippunopeus jää 10 solmun pintaan, usein jopa alle sen. Mutta matkanopeudessa (6-8 solmua) se vie parhaimmillaan vaan litran, kaksi tunnissa polttoainetta. Edullista veneilyä siis.

        Puoliliukuvalla voi päästä jo lähelle 20 solmun huippunopeuksia, käytännön matkavauhdin jäädessä jonnekin 8-16 solmun kieppeille. Polttoaineen kulutus on aika lailla suhteessa käytettyyn matkanopeuteen, ollen kuitenkin aina enemmän kuin uppoumarunkoisessa. Etuina on (lähes) täysin vapaa mahdollisuus valita haluamansa matkanopeus.

        Liukuvalla veneellä ei voi ajaa yleensä alle 12-14 solmun vauhtia, muuta kuin sitten max jotain 4-5 solmua. Välinopeuksia 5 ja 12 solmun välissä ei voi ajaa. Ja polttoaineen kulutus on kohtuullisen suurta, jopa kymmeniä litroja tunnissa. Huippunopeus sitten onkin kymmenissä solmuissa.

        Kaikilla runkotyypeillä pärjää rannikolla ja merellä ja kaikkiin saa samankaltaiset tilat.


    • Gunu from Sweden

      Hae ruottsista vaikka tuollainen Saga 27. Saat hyvän veneen huomattavasti edullisemmin kuin suomesta.
      www.blocket.se

      • Puufiskari 8m

        Eihän tuo Saga 27 niin huono vaihtoehto ole mutta lähes saman asian ajaa
        Suomalainen Kala-Kalle joita löytyy myytäviä ihan passeliin hintaan ei tarvitse
        lähteä merta edemmäksi eli Ruotsiin asti kaupantekoon, ja maksaa se veneen
        tuontikin jotain lahden yli vaikka ajaisi itse, harva siihen ryhtyy kuitenkaan.


    • Yanmarilla

      Mulla on puolikatettu Bella 760 Delphin, se on akselivetoinen matkanopeutena pidän n. 10 s. Runko on puoliliukuva, joka rullaa vähemmän kuin perinteinen uppoumarunko, esim Kala-Kalle. Peräkajuutassa on WC ja makuutilat 2:lle isolle tai 3:lle normaalikokoiselle, Wallaksen liesi/lämmitin ja jääkaappi. Avotila edessä on mainio paikka juoda vaikka aamukahvit ulkona( ei vierasvenesatamissa, toisten pällisteltävinä), joissa en käy muuta kuin kaupassa ja suihkussa. Keskikulutus on hieman päälle 6 ltr/h, 88 hv koneella. http://www.blocket.se/ostergotland/Akterhytt_Bella_760_Delphin___91_40537667.htm?ca=11&w=3 . Hain veneeni Ruotsista ajamalla, Suomessa ei ollut yhtään vastaavaa myynnissä, ei ongelmia tuonnissa.

      • PETER SWEDEN

        Hyvä ettet jäänyt kiikkiin...pohjasta siitä peräkajuutastasi Ahvenanmaan salaväylille ja kyllähän sen ymmärtää kun joutuu kiertämään niitä vierassatamia et varmasti on hyvä syy... saat veneen tuotua ilman uteliaitten pällistelyjä eli tuonti onnistuu varmasti ongelmitta kun vain yöllä ajamalla lämmin kuppi kädessä ulkosalla vahdissa "vierasveneitten" varalta ettei vaan oltaisi törmäyskurssilla ja voisi käydä hassusti...et sitten jaksanut odottaa ensi vuoden vastaavia tai parempia "Kaunis pyöriäinen" 760-De Lux malleja Suomeen mutta onhan se Ruottin paatti sitten valmiina vesille talvisäilytyksen jälkeen jollei sitä ole vielä ehditty tuottaa Piritan vierasvenesatamaan turvaan tarkempien silmien pällisteltäväksi kuin Gotlannin puusilmien jotka eivät erota sukellusvenettä kanootista vaikka se olisi navigoinut itsensä pursiseuran katolle raahaten mukanaan kaikki satama-alueen varoitusvalo-poijut ym. irtain Estonian keulavisiiriä unohtamatta..


    • Jsk1234

      Kannattaa varmaan lähteä siitä, että sulla on aikaa, mutta eläkkeistä ei viitsi kovinkaan paljoa bensalaskuja maksella. Tilanne on siinä mielessä erilainen kuin työssäkäyvällä, joka pääsee töistä perjantaina neljältä, ja sunnuntaina olisi hyvä ko olla takaisin mieluusti alkuillasta.

      Eli, liukuva vene on oikein kiva, sillä pääsee 4-6 solmun nopeutta hiljaksiin, mutta sitten vauhtia pitää nostaa tuonne 20 solmuun, jotta ajossa edes jotenkin taloudellisuus tulee mukaan kuvaan. Riippuu liukuvasta tottakai tuo optimaalinen plaaninopeus. Tämä sopii hyvin silloin kun on kiirettä. Jotkut sanoo, että merellä ei pitäisi olla kiirettä, mutta jos vene on vaikka Turussa, niin on ihan helkkarin kiva homma, että ehtii perjantaina illan aikana kauas saaristoon kohteeseensa grillaamaan iltapalaa. Uppoumaveneellä koko ilta kuluisi ajamiseen. Sama homma takaisin tullessa, uppiksella pitäisi lähteä sunnuntai aamulla, jotta ehtii takaisin kotilaituriin. Liukuvalla voi lähteä sunnuntaina puolilta päivin lounaan jälkeen. Perhe voi siis nauttia olostaan saaristossa pitkään.

      Mutta kun olet eläkkeellä, en usko nopeuden olevan sinulle niin tärkeää. Tosin hauskaahan se on, kun pääsee vähän kovempaa, varsinkin jos on avomallinen ohjaamo, jossa tuuli tuivertaa. Liukuva vene tuppaa hiukan luikertelemaan hiljaisessa vauhdissa, joten siitä syystä liukuvaa ei kannata hankkia hiljaiseen ajoon.

      • 2 X Kad44

        Tai jos hankkii, niin autopilotti on oiva kaveri tuohon luikerteluun, niin ei mene hermot :)


    • venekuume-50

      Hyviä vastauksia, en lähde kyllä ruotsiin hakee mitään veneitä, liian työlästä ja kieli ongelmia jos muutaman tonnin takia. miten on,minkälaisia veneitä mm. liukuvat veneet ovat ja sit uppouma veneet? Mikä esim on Bella 8000, tai Saga 27? Onko kellään hyviä kokemuksia Marino 725. Ei tosiaan ole kesällä kiireitä mutta kallistuisin sitten kuitenkin liukuvaan veneeseen.

      • pienveneil...

        Bella 8000, ja Saga27 ovat uppoumarunkoisia veneitä, jotka tunnistaa mm. pyöreästä perän muodosta, ja sisämoottorista, jossa potkuri on pohjassa kölissä kiinni.
        Tosin tehokkaalla moottorilla voi nekin saada puolittaiseen liukuun.
        Marino725 on taas puoliliukuva vene, kuten on esim tuo saga315:
        http://venenetti.fi/jutut/saga-315-yksinkertaisesti-aristokraattinen


      • Albatrossaaja

        Muutaman kesän matkaveneilykokemuksella olen itse oppinut arvostamaan seuraavaa: Turvallisuus hiukan huonommassakin kelissä, tilava erllinen wc (ei tarvi kaivaa patjan alta yöllä ja herättää muita), vakaus veneessä liikuttaessa / kuorman muutoksen aiheuttama kallistelu, hyvät nukkumatilat ja tilaa liikkua sekä elää mutenkin (myös ajossa). Eli jos enemmän veneillään niin veneessä tulee mahtua elämään ja olemaan, toki investointi ei saa olla omakotitalon luokkaa. Oma veneeni on Albatross 871 mutta mainitsemaasi hintaluokkaan taitaa paremmin mennä aikaisempi malli 870. Kotimainen arvostettu laatuvene joka on kaikkea toivomaani ja hyvin pidettynä säilyttää myös arvonsa. Matkanopeutta voi pitää 4-13 solmua, huiput 15s (100hv koneella).
        Jos haluat vain siirttyä veneellä satamasta toiseen päivittäisen siirtymän ollessa 2-3 tuntia osta liukuva. Jos haluat nauttia veneilystä ja veneessä asumisesta, eli mukava matka on tärkeämpi kuin nopea perilläolo niin hanki asuttava vene jossa on riittävästi tilaa ja elämisen perustoiminnot kunnossa.
        Suosittelen tutustumaan Albatrosseihin, kokoja ja malleja on useita.


      • Ex tripperisti

        Jos 7,5m puoliliukuva on kiikarissa niin tutustu ihmeessä myös Tripperiin. Kaikki tarvittava löytyy ja kaikin puolin toimiva peli. Meillä oli aiemmin tällainen mutta tarvitsimme lisätilaa kun perhe aktiivisesti mukana, eli vaihdoimme suurempaan.
        http://www.nettivene.com/moottorivene/tripper/484341


      • Jsk1234

        Vielä yksi valinnan peruste. Istutko sisällä kopissa, vai ajeletko avo-ohjaamosta? Kummassakin on puolensa. Minä tykkään ajella Baylinerilla, koska siinä saa ajella suhteellisen korkealla, ja kun nousee seisomaan tai laittaa tuolin yläasentoon, tuuli tuivertaa kasvoille tuulilasin yli katsoessa. Kun on riisunut ympäriltä ne muovi-ikkunat, näkymä ja kokemus ympäristöön on välitön, moottorin melukaan ei niin kovasti kuulu. Biminikatos on kuitenkin ihan kiva, pääsee välillä auringolta suojaan, muttei tule liian kuuma. Riittävästi vaatteita ja sadetakki, niin kyllä pärjää viileämmässäkin.

        Haittapuolena tosin se telttakuomun rakentaminen satamissa, ja tokihan bensakone syö sitä bensaa sitten.


      • Albatrossaaja kirjoitti:

        Muutaman kesän matkaveneilykokemuksella olen itse oppinut arvostamaan seuraavaa: Turvallisuus hiukan huonommassakin kelissä, tilava erllinen wc (ei tarvi kaivaa patjan alta yöllä ja herättää muita), vakaus veneessä liikuttaessa / kuorman muutoksen aiheuttama kallistelu, hyvät nukkumatilat ja tilaa liikkua sekä elää mutenkin (myös ajossa). Eli jos enemmän veneillään niin veneessä tulee mahtua elämään ja olemaan, toki investointi ei saa olla omakotitalon luokkaa. Oma veneeni on Albatross 871 mutta mainitsemaasi hintaluokkaan taitaa paremmin mennä aikaisempi malli 870. Kotimainen arvostettu laatuvene joka on kaikkea toivomaani ja hyvin pidettynä säilyttää myös arvonsa. Matkanopeutta voi pitää 4-13 solmua, huiput 15s (100hv koneella).
        Jos haluat vain siirttyä veneellä satamasta toiseen päivittäisen siirtymän ollessa 2-3 tuntia osta liukuva. Jos haluat nauttia veneilystä ja veneessä asumisesta, eli mukava matka on tärkeämpi kuin nopea perilläolo niin hanki asuttava vene jossa on riittävästi tilaa ja elämisen perustoiminnot kunnossa.
        Suosittelen tutustumaan Albatrosseihin, kokoja ja malleja on useita.

        melontakin ok ihana tapa tutustua luontoon - ensi kesäksi melonta kaveri


      • nuuskamuikun2 kirjoitti:

        melontakin ok ihana tapa tutustua luontoon - ensi kesäksi melonta kaveri

        Saattaisin olla kiinnostunut melonnasta! Lähisaariin voisi olla hienoa meloa! Ei ole kaveria melontaan vielä.


    • venekuume-50

      joo, tämä Tipper vaikuttaa mukavalta ja tietysti Albatross, miten näiden
      kulutukset ovat, varmaan aika maltilliset. Norjalaiset valmistaa jonku kirjottajan mukaan parhaat veneet scandinaavissa ja ei kannata esim jenkki veneitä edes ajatellakaan, muuta kuin sit vauhti mielessä.

      • 7

        Katto myös Marsund 906. Pienempi sisätiloiltaan kuin Albatross, mutta nätimpi ja kulkee minun mielestä paremmin... ja sillä saa arvostusta laituriparlamentissa.


      • 9 m 9 kn
        7 kirjoitti:

        Katto myös Marsund 906. Pienempi sisätiloiltaan kuin Albatross, mutta nätimpi ja kulkee minun mielestä paremmin... ja sillä saa arvostusta laituriparlamentissa.

        Yksi kelpo vaihtoehto Albatrosseille ja Marsundeille saattaisi olla MS 900 (koko 9 × 2,85 m). Niitä rakenteli Muovi-Simola Oy Kerkkoossa Porvoon lähellä – osan valmiiksi saakka ja osan runkovalmiiksi itserakentajille. Omavalmisteena viimeistellyissä on luonnollisesti vaihtelua toteutuksen suhteen, mutta hintakin voi olla vastaavasti edullisempi.

        Tilajaossa ja kansirakenteissa on eroa ennen vuotta 1990 ja sen jälkeen tehtyjen välillä. Uudempien tyyppimerkintä on MS 900/90. Ne pakkaavat olemaan kalliimpia ja tarjontaa on vähänlaisesti, koska mallia ehdittiin tehdä vain noin 5 vuoden ajan. Kuulemani mukaan Muovi-Simolan veneprojektivastaava jäi eläkkeelle vuoden 1995 tienoilla, jolloin firma päätti keskittyä muihin lujitemuovitöihin.

        MS 900/90 muistuttaa tiloiltaan aika paljon Flying Albatrossia (870/871) ja on sen myötä tilavampi kuin Marsund 906, mutta ei ole vastaavasti yhtä nopeakulkuinen.

        Oma MS 900/90:ni ei ole myynnissä. Olen ajanut sillä mielikseni 11 vuotta ja aion pitää paattia vielä pitkään! Yksilössäni on n. 70 hv:n moottori, jolla voin pitää mukavasti noin 9 solmun matkanopeutta. Huiput 11–12 kn, jos asialla nyt on mitään merkitystä.

        Nettiveneessä näkyy olevan tällä hetkellä myynnissä 7 kpl eri-ikäisiä ja -mallisia MS 900 -veneitä, hintapyynnöt 16.000–38.500 €.
        http://www.nettivene.com/muovi-simola/


      • Ex tripperisti

        Tripperillä kulutus matka-ajossa keskimäärin 0,6L/merimaili, Albatrossista muistan lukeneeni vastaavaksi luvuksi 0,8-1,0. Hissun kissun ajellessa (alle runkonopeutta, eli n. 6 solmua) jäädään toki em. lukujen alle. Kun makuuhuone, vessa ja keittiö mukana niin hankala päästä millään veneellä paljoa alle 0,5L/maili, eli edullisiahan nuo ovat ja dieseliä syövät.


      • Alpha8

        Ei ihan pidä paikkaansa, ettei amerikkalaista kannata ajatella, kuin vauhti mielessä. Minulla on kokemusta kahdesta kotimaisesta (Bella ja uppouma), ja nyt toisesta amerikkalaisesta. Pidän kyllä ehdottomasti amerikkalaisten ratkaisuja hyvänä; mm. luja runko kovassa kelissä., voi kyllä tarpeen tullen ajaa kaikenlaisilla nopeuksilla. Toki taloudellisimmat nopeudet on 5-6solmua ja sitten taas 22-26 solmua, mutta voi ajaa 6-22 solmun nopeuksia. Kulutus per maili toki nousee noilla välinopeuksilla, mutta niin nousee muillakin liukuvilla veneillä. Tilaratkaisut on amerikkalaisissa mielestäni erittäin hyvät ja itse haluan ajaa hiukan korkealta. Tuntuu, että tilanne on jotenkin paremmin hallinnassa, kuin ollessa veneen pohjalla ohjailemassa paattia. 2000 luvun Baylinerejä 7-8m kokoluokassa saa tuohon hintaan ja omilla kokemuksillani uskallan sanoa, että saat eniten vastinetta rahallesi. Ikä puree kotimaisiakin veneitä, eivätkä ne kulje ilmaiseksi nekään. Amerikkalaisia veneitä tehdään isoissa sarjoissa ja hinnat ovat sen vuoksi vähän kohtuullisemmat.


    • 11+9
      • Alpha8

        Täytyy vielä sen verran jatkaa, että Kirri on hyvä vene. Tiloiltaan erittäin hyvä, jos vaan tykkää ajaa hiukan matalalta. Nopeudet on kohdallaan; voi ajaa mitä nopeutta tahansa ja luja runko on Kirrissä sitä parasta. Harvoin vaan on Kirriä myynnissä ja pienen firman tekemä paatti. Toi hintapyynti 34t egee vaikutti varsin maltilliselta, mutta koneesta sen verran, että jos on A-mallia, niin kuin tuon ikäisissä käsittääkseni on, niin jotain savutusongelmia voi olla. Volvon B:ssä ei pitäisi sitä murhetta olla. Mutta hyviä koneita jokatapauksessa noi 200-heppaset Volvot. Murheita voi olla muissakin.


    • Bose-73

      Ainakin mulla ylittynyt poltto-aine kustannukset aika hyvin, kesällä joutunut vinguttaa visaa ja mulla on Bella Falcon 26 170hv ja olen töissä käyvä ja tulot on parempaa keski-tuloa, mutta kun on muitakin menoja ja syksyn aikaan joudun sit maksaa kesän diesel kulujani. Että kovasti mieti, miten paljon ajat ja millä koneella otat veneen. Ottaisin nyt mielellään ens kesäksi pieni ruokasen veneen.

      • WM

        Mulla oli Falcon26 ja 260hv Volvo. Löpö maksoi noin 3 markkaa, eli 50 centtiä litra kun ostin sen. Möin viime syksynä, polttoainekustannukset nousi yli kolme kertaisiksi. Nyt ajan monella pienemmällä veneellä. Jos ostan isomman matkaveneen niin sen nopeus rule olemaan reilusti alle 40 solmua ;)
        Vauhdista on hauska nauttia pienemmällä veneellä, pidempään vesillä voi sitten olla hitaammalla veneellä.


      • laskeskeluja

        Se saa sitten olla joku L-busteri jos liukuvaa meinaat. Taitaa sinun Falconi mennä litran mpk ollen edulllismpia ajettavia asuttavista liukuvista.. Joku 6m dc vie 0,9, eli rahassa about saman. Silver Hawkkikin rahassa noin 80%.

        Itsellä menee 1,2 l/mpk, ja pa kulut murto-osa muista kuluista: Pelkkä vuosittainen arvonalennus esim. 8000 EUR vastaa 4000 mpk ajoa. Tähän mennessä plakkarisssa tältä kesältä ajoa on 800 mpk. En ymmärrä paljonko veneellä ajetaan jos pienellä dzl liukkarilla pa kulut muodostuvat kynnyskysymykseksi.


    • Up-pis

      Valitse joku uppoumarunkoinen. Ne on taloudellisempia, saastuttavat ja meluavat vähemmän kuin liukuvat. Olet myös paremmin sovussa ympäristön kanssa. Lasikuiturutto on kait pahin vanhempia veneitä vaivaava ongelma.

    • venekuume-50

      Tripper on miellyttänyt ehkä näistä eniten, mutta tämäkin nettiveneessä oleva on kaukana, itse kun asutaan rannikolla. Sitten tämä Muovi-Simola, niin moottorit on japanilaisia ja itse luotan eniten volvo-penta ja Yanmarin moottoreihin. Jos vesillä sattuis moottori sanomaan itsensä irti, miten muuten yleensä näissä tilanteissa toimitaan?

      K

      • Millä perustelet näkemyksesi Yanmarin ylivertaisuudesta muihin Japanilaismerkkeihin nähden?

        Ja ihan vain tiedoksesi, että osa VP:n pienemmistä moottoreista on tehty Japanilaisista Ischikawajiman valmistamista teollisuusmoottoreista.


      • Veneseppo

        Kannattaa käydä koeajolla, muuten on hankala saada tuntumaa veneen ominaisuuksiin. Omasta- / naapurikaupungista harvoin löytyy juuri sitä ihannevenettä, itse siirrätin nykyistä paattiani kumipyörillä n. 400 km ostopaikasta kotisatamaan, päivän juttu ja muutaman satasen kustannus.


      • Hiltsu52

        Hei !
        Minulla olis sinulle hyvä Bella 8001 vm 1992. Ajettu vain noin 1350 mailia eli ehkä 150 h. Vene oli 2008 vuoteen asti "mökki" veneenä eli puolen tunnin matka viikonloppuna edestakaisin niin ei tunteja eikä maileja kertynyt.
        Vene jäi tarpeettomaksi tänä keväänä. En ole sitä kaupitellut , mutta joutais pois. Viime talvenkin oli lämpöisessä hallissa telakoituna. Veneessä on vakio varusteiden lisäksi esim. karttablotteri, uimataso, septitankki, maasähkö ym. Vene on ehjä siisti ja hyvä. Pressunkin uusin 2008.
        Ota yhteyttä jos kiinnostaa.
        Terv: Ari


      • Hiltsu52 kirjoitti:

        Hei !
        Minulla olis sinulle hyvä Bella 8001 vm 1992. Ajettu vain noin 1350 mailia eli ehkä 150 h. Vene oli 2008 vuoteen asti "mökki" veneenä eli puolen tunnin matka viikonloppuna edestakaisin niin ei tunteja eikä maileja kertynyt.
        Vene jäi tarpeettomaksi tänä keväänä. En ole sitä kaupitellut , mutta joutais pois. Viime talvenkin oli lämpöisessä hallissa telakoituna. Veneessä on vakio varusteiden lisäksi esim. karttablotteri, uimataso, septitankki, maasähkö ym. Vene on ehjä siisti ja hyvä. Pressunkin uusin 2008.
        Ota yhteyttä jos kiinnostaa.
        Terv: Ari

        Terve,

        Olisin kiinnostunut veneestäsi. Missäpäin majailet?
        kirjoitatko [email protected]

        terv.Mikko


    • paskallejustkohta

      Itse suosittelisin näin "mutu" tuntumalta sellaista venettä, jossa wc sijaitsee jossain erillisessä tilassa esim. veneen peräosassa, tai jonne kulku erillisen oven kautta.
      Tulee nimittäin mukavat hajusteet ohjaamoon, tai makuuhyttiin, ku rykäsee kunnon tortut :.-)

    • myösvenemielessä

      Missä ari myyt venettä ja oisko siitä kuvia, minua voisi kiinnostaa myös. Olen itse hesassa asuva. Miten täs vois vaihtaa yhteystiedot?

      • Hiltsu52

        Ota yhteyttä sähköpostilla: [email protected] niin saat puhelinnumeron ja toisen sähköpstiosoitteen kuvan veneestä. terv: Ari


    • 2 x Kad44

      Moi,

      Yritä vuokrata ensin vene ja katso onko sun juttusi. Voi olla että kuumeessa yliromantisoi veneilyn hauskuuden haaveissaan. Veneistä, kun ei ole kauhean helppo päästä eroon, kun on sellaisen ostanut ja varsinkaan jos kyllästyt veneilyy jo ensimmäisellä kaudella.

    • epipeli

      Kuka sanoo, että veneessä on vaikea päästä eroon, onko se yleistä siis? vähä sama kun ostat huono alueiselta paikalta asunnon ja sit sitä myydään ja myydään vuodesta toiseen ja hinta tippuu ja tippuu. Onko venettä myyvät halukkaita vuokraa venettään, epäilen.

      Tai sitten ostaa sellainen veneen,minkä saa hyvin kaupaksi, onko sellaisia moottoriveneitä edes olemassa?

      • 2 x Kad 44

        No, olen seurannut kaverini myynti puuhaa jo kolmatta vuotta, veneeseen uusittin kone vetari ja kaikki roippeet, uusi jääkaappi ja monen moista kunnostettiin ammattilaisten toimesta.

        Kaveri on yrittänyt myydä venettä jääkapin ja koneen hinnalla ja siitäkin maristaan, että on kallis. Mielestäni rungonkin arvo voisi olla luokkaa 7000-9000€, koneella ajettu jotain 50t, ihmettelen ettei kauppa ole käynyt....

        Kyllä veneitä on ammattimaisesti vuokrattavana, sekä nettipalstoilla yksiyisiä esim tori.fi


    • kipparvitten

      kaverisi vene taitaa olla joku vanha Fiskari, näitä enää ostaa papat, jos enkään..

    • purjemiesjiijooo

      Osta moottoripursi, sillä voit purjehtia ja sit kun ei tuule, ajaa moottorilla

    • veneilytaito

      Paras tapa aloittaa veneily, jos veneily on vielä hakusessa, on mennä saaristolaivuri kurssille. Siinä sivussa voi kyllä hankkia veneenkin kun hinnat ovat sopivia syksyisin.

    • Olin tässä tulossa hiukan samaan kuin nimimerkki veneilytaito. Kustannusseikat ovat oman veneen hankintaa ja käyttöä ohjaavia seikkoja, mutta veneily ja merenkulku yleensä on laaja taitojen kokonaisuus. Hyvällä säällä ja entuudestaan tutuilla vesillä noviisikin pärjää. Asia mutkistuu, kun liikutaan vaativissa olosuhteissa, vaativalla veneellä tai vilkkaassa liikenteessä.

      Saaristolaivurikurssilla opiskellaan veneilyn säädökset ja meriteiden säännöt ylipäätään. Moottoriveneilijänkin toimintaa helpottaa muutaman pätevän solmun ja muutamien muiden merimiestaitojen opettelu. Omaa kukkaroaan armahtaa se, joka opettelee käsittelemään venettään erilaisissa satamissa erilaisissa tuuli- ja aallokko-oloissa.

      Havaintokyvyn kasvattaminen ja havaintopiirin laajentaminen on asia, josta näissä keskusteluissa puhutaan harvoin. Veneilijälle ei riitä autoilijan putkinäkö, joka huomioi vain tien, risteykset ja lähisekuntien tapahtumat. Veneillijän pitää ymmärtää, että jo huomattavasti ennen kohtaamista yhteentörmäys laivan tai hitaasti kääntyvän purjeveneen kanssa on mahdollinen tapahtuma. Joitakin kymmeniä sekunteja ennen kohtaamista se voi muuttua todennäköiseksi. Ja se muuttuu varmaksi tai hyvin todennäköiseksi niin aikaisin, että sekä veneessä että laivassa jää sopivasti aikaa pelätä. Yhteentörmäämisen välttämisen lisäksi havaintokentän laajentaminen helpottaa huomattavasti navigointia. Kokenut veneilijä katsoo horisonttiin asti ja ylläpitää jatkuvaa tilannetajua.

      Ehdotukseni sinulle, venekuume-50, kuuluu, että hanki ensin niin pieni ja kevyt venho, että pystyt kääntelemään sitä käsivoimin satamassa. Sellaiseenkiin veneeseen sentään saa kuivan ja mukavan punkan kahdelle sekä jonkinlaisen ruoanlaittomahdollisuuden. Aktiivinen veneilijä tutkailee sellaisella lähivedet kesässä tai parissa. Kokemuksen kartuttua voi sitten siirtyä isompaan paattiin, jolla on mukavampi kulkea etäämmälle ja jossa viihtyy pitkiäkin aikoja.

      Keskustele, kuuntele suosituksia ja harkitse itse. Pyri kokeilemaan käytännössä jonkun tuttavan paatilla. Se antaa paljon paremmat perusteet paatin valintaan kuin ahkerakaan vertailujen ja kokemusten lukeminen ja perehdyttää myös merenkulun käytäntöihin.

      Ei muuta kuin rohkeasti mukaan! Nämä nettikeskustelut ovat joskus hiukan nokkaviakin, mutta toistaiseksi veneily on maassamme kaikkien oikeus ja jokainen on joskus ollut aloittelija. Tervetuloa mukaan vain!

    • venekuumetta-50

      kiitos tästä kirjoituksesta, mutta mitä tiettyjä venettä tarkoitit tolla kevyt venholla, tossa kun laitoin venho googleen, tuli soutuveneestä Räikkösen miljardi paattiin. Tässä kuitenkin oli rakentava keskustelu meillä illalliselle perheessä. Olen
      miettinyt kurssia, siellä kun saa todennäköisesti kaiken kattavan tiedon. Kuitenkin
      tässä miettinyt, ostaako vene nyt syyshintaan vai keväällä keväthintaan, no siinä
      ei varmaan voita kuin pari tonnia korkeintaan jos sitäkään. Jos taantumaan mennään, vois saada edulliseenkin hintaan keväällä ja ennen vesille laittoa katsastaa pohjat ja sit vesillä koe ajaa...

      • Jsk1234

        Kevyt vene tässä laituriasiassa on varmaankin noin 1000 - 1500 kg. Veneilyssä hankalinta on laituriin ajo ja sieltä lähteminen. Siinä puuhassa voit hyvin rikkoa paitsi oman veneesi niin myös naapurien veneet. Keulapotkurista toki on hyötyä sitten kun vene painaa yli 2000kg. Poislukien köliveneet. Kaksi tonnia painava purjevene on oikein mukava käsitellä laitureissa.


    • Venekuume-60

      Mielenkiintoinen keskustelu. Olen miettinyt samaa kuin aloittaja. Minun kriteereitäni ovat makuutilat 2-4:lle, wc, uppoumarunko, pieni kulutus, erittäin hyvin vaimennettu koneen käyntiääni, sisäohjaamo eikä mitään muovisia telttakatoksia.

      • Noilla kriteereillä valikoima on laaja ja tarjonta hyvä.

        Haiveli 900
        ms 900
        bella 8001
        albatross 29
        norppa 900
        barlit 30
        tristan 301
        seisakri 27
        belmar 29
        family cruiser 1050
        albatross 870
        Asterina
        Marsund 906


    • venekuumetta-50

      tätä ei tullutkaan ihan heti noviisina mieleen. Tässä kun katellut melkeen yli 2000kg veneitä ja tosiaan tulee sitten mieleen, että ei ainakaan parane olutta juoda ennen kuin laiturissa ja köysissä. En oikeen vielä tajua vakuutuksen merkitystä, käyttäytyykö samalla tavalla kuin autoissa vakuutukset. Pitäs käydä se
      rannikkolaivuri kurssi, ennenkuin ostelee mitään muuta kuin soutuveneitä

      • Alpha8

        Älä murehdi vakuutusmaksua. Ne on ensinnäkin vapaaehtoisia veneessä ja perus vastuuvakuutus 40t euron veneeseen ei paljon paristasadasta heitä, voi olla helvempikin ja ns.täyskasko on sitten jotain 400-600 eur luokkaa. Toki eri vakuutusyhtiöt antavat alennuksia jostain pikku lisätoimista! Kuten laivurikurssit, moottoritilan automaattinen sammutusjärjestelmä, katsastus ja sen kaltaiset asiat. Veneseurojen jäsenmaksut ainakin meillä päin ovat alta satasen/vuosi ja sitten saapi saunoa ja uida ja pitää seuraa muiden saman henkisten kanssa.


      • Veneen hallintaa ei opi kansalaisopiston pulpetissa istumalla. Osta merenkulkuoppi 1 ja 2, lue ja omaksu kaikki mitä niissä on, niin siinä se on "käyty". Yleisveneilyopas tai pari ei ole pahitteeksi lukaista.

        Veneen hallinnan oppii pian, mutta ei olisi pahitteeksi ottaa ensimmäisellä kerralla joku konkariveneilijä mukaan näyttämään perusniksit, satamassa pyörittelyt ja selittämässä olennaisimmat venejutut.

        Isompi ja painavampi uppoumarunkoinen vene on vakaampi ja merikelpoisempi, joten yli 2000 kiloisia veneitä ei ole mitään järkisyytä alkaa pelkäämään.

        Ei veneilystä mitään insinööritiedettä tarvitse tehdä. Venevakuutuksia saa vakuutusyhtiöistä, käynti siellä ja kunnossa. Venekatsastusjutut on veneseurojen sisäisiä juttuja, niistä ei tarvitse välittää. Yli 5,5 metrinen vene tulee rekisteröidä maistraatissa, käynti siellä kauppakirjan kanssa ja kunnossa. venepaikka selviää soittelemalla kaupungin liikuntavirastoon tai paikallisille kaupallisille pienvenesatamille.


    • Vailla pelastatusta

      Ilman muuta uimakoulu vaikka uimahallissa uisi kandidaatin taikka maisterin paperit ei ole mitään takeita selviikö hengissä kovassa merenkäynnissä niillä
      taidoilla ja osaamisella?

    • H.H.

      Jos aikoo veneillä, niin ensin pitää olla pirun paljon rahaa. Muuten ei ole pursiseuroihin asiaa...

      • Työläisveneilijä

        Ei pidä paikkaansa. Käytetyn ja silti hyväkuntoisen veneen saa yllättävän edullisesti ja nornaalin pursi/veneseuran maksut eivät ole päätähuimaavia, elitistiset vanhat seurat ovat sitten erikseen.

        Summa summarum veneily ei ole pelkästään rikkaiden yksinoikeus.


    • hilikutin

      Tulukupaa tänne kiveliöihin nin ei tarviikko muutako purtilon, sen pienen venhosen ja sen voi veistää itekkin.

    • 4w3cw34w3c4w34
    • moottoripurjehtija

      Todella kutkuttava tilanne ja aihe. Monet ovat jo neuvoja antaneet mutta miten on sen nykyisen kokemujksen kanssa, ajattelin kysyä.

      Meinaan, venetyypin valintaan saa kummasti näkemystöä jos pääsee tavalla tai toisella jonkun mukaan vaikkapa päivän reissulle !

    • moottoripurjehtija

      Kannattaa aloittaa ampumalla reikä veneen pohjaan.

    • Raimond Bull

      Osta toki Bella, saat hyvää kokemusta siitä mikä ei ainakaan ole hyvä vene. Bella on helppo myydä parin vuoden päästä pois ja aloittaa oikea veneily- siitä tässä kai alunperin oli kysymys.

    • skykauppa

      Päälle 5m HT-vene aluksi. Ei hitaus vaivaa ja kustannukset pienet. Isompaan voi tarvittaessa, jos kiinnostaa, vaihtaa.

    • Venekuume-60

      Niin, ei kellään olis vinkkiä todella hiljaisesta pikkudieselillä varustetusta umpikajuuttaisesta uppoumarunkoveneestä. Makuutilla sais olla kahdelle-kolmelle.

      • PorisOlis

      • Alpha8
        PorisOlis kirjoitti:

        Tuos ois mukavasti tillaa 2-3 hengelle..
        http://www.nettivene.com/moottorivene/terasvene/495246

        Juu moro! Onko se se Jakil siinä Räpsöön kaupparannassa? Jos viestin aloittajaa vaivaa sijoitushuolet, tai ajanvieteongelmat, niin suosittelen ehdottomast tuota venäläistä työvenettä!


    • BusterimiesRintaääni

      Ensinnäkin vakavasti ei veneilyä kannata harkita, Busterin tai fiksun ht-katteella varustetun pienen veneen voi kyllä hankkia. Muuten suosittelisin unohtamaan koko .askan.


      Osta Buster 30-50 koneella.

      Kiität silloin kun tulee syksy, voit kelata suoraan traileriin, vaihtaa peräöljyt, tirauttaa öljyt pyttyyn. Ja keväällä uudet tulpat. Peittelykin on tunnissa tehty.

      On tominut 20 vuotta.

      Suomen kesäpäivät ovat niin harvassa, kallis vene ei niitä lisää, ja hyvällä säällä on kiva mennä avoveneellä.

      Unohda kaikki isot kötöstykset, niistä ei ole kuin riesaa. Mukavammin selviät silloin, kun hissaat veneen autosi perässä juuri sinne minne haluat.

      Vaan buukkaat mökin tai kivat paikat muuten, vaikkapa picnic sopiva venematka mennen tullen se on siinä. Samalla veneellä onnistuu myös kalastus, jos sille päälle sattuu.

      Suomen kesä on liian lyhyt hifistelyyn, ja on mukava kun ei tarvi sitoutua isoon veneeseen. Usko pois.

      Todennäköisesti menisit hienolla veneellä muutamia kertoja, mutta suuriman osan ajasta se seisoisi laiturissa ja joutuisit pesemään lokinpaskoja pois.

      Kyllästyisit ja myisit sen lopulta tappiolla.

      • Kaikkea aikansa

        Asiaa,

        olen samaa mieltä.

        Ison veneen omistajalla on kaksi ilon päivää, kun veneen saa ja kun siitä pääsee EROON.


      • osastonhoitaja 65

        Veneilyä aloitteleva kaveri pyytää ystävällisesti neuvoa hiljaisesta kajuuttaveneestä makuupaikoilla, niin ei voisi enää toista ääripäätä paremmin suositella kuin avonaista peltibusteria 50 hv koneella ja vuokrailemaan mökkejä saarissa! Haloo!!!


      • osastonhoitaja 65

        Veneilyä aloitteleva kaveri pyytää ystävällisesti neuvoa hiljaisesta kajuuttaveneestä makuupaikoilla, niin ei voisi enää toista ääripäätä paremmin suositella kuin avonaista peltibusteria 50 hv koneella ja vuokrailemaan mökkejä saarissa! Haloo!!!


      • Jsk1234
        osastonhoitaja 65 kirjoitti:

        Veneilyä aloitteleva kaveri pyytää ystävällisesti neuvoa hiljaisesta kajuuttaveneestä makuupaikoilla, niin ei voisi enää toista ääripäätä paremmin suositella kuin avonaista peltibusteria 50 hv koneella ja vuokrailemaan mökkejä saarissa! Haloo!!!

        Juuri näin. Vaikka busteri ei matkaveneilystä tykkääkään, niin joku muu voi siitä silti tykätä. Ostettiin keväällä avo-ohjaamolla varustettu pienen perheen matkavene, ja ollaan hyvin onnellisia veneen omistajia. Ei tee mieli ollenkaan luopua siitä.


      • osastonhoitaja 65
        Jsk1234 kirjoitti:

        Juuri näin. Vaikka busteri ei matkaveneilystä tykkääkään, niin joku muu voi siitä silti tykätä. Ostettiin keväällä avo-ohjaamolla varustettu pienen perheen matkavene, ja ollaan hyvin onnellisia veneen omistajia. Ei tee mieli ollenkaan luopua siitä.

        Se on kiva sinulle. Älä kuitenkaan tule tosissasi väittämään, että 4 - 5 metrinen buster tai avovene on matkavene. Kalavene, mökkivene, yhteysvene, vesisuksivene tai soutuvene airoineen se voi olla, mutta ei todellakaan matkavene. Matkavene on sellainen jolla taitetaan pitkää matkaa merellä, usein useamman hengen kanssa, yövytään, kokataan, vietetään iltaa veneellä ankkurissa ym. ja sellaisesta viestiketjussa on primäärisesti kysymys. Soutuvene - ryhmä on eri suunnalla.


      • Jsk1234
        osastonhoitaja 65 kirjoitti:

        Se on kiva sinulle. Älä kuitenkaan tule tosissasi väittämään, että 4 - 5 metrinen buster tai avovene on matkavene. Kalavene, mökkivene, yhteysvene, vesisuksivene tai soutuvene airoineen se voi olla, mutta ei todellakaan matkavene. Matkavene on sellainen jolla taitetaan pitkää matkaa merellä, usein useamman hengen kanssa, yövytään, kokataan, vietetään iltaa veneellä ankkurissa ym. ja sellaisesta viestiketjussa on primäärisesti kysymys. Soutuvene - ryhmä on eri suunnalla.

        Kuka sellaista väittää? Meidän Baylinerissa on pituutta 8,2m ja siinä voi ihan hyvin asua.


      • telttapussithyhhyh
        Jsk1234 kirjoitti:

        Kuka sellaista väittää? Meidän Baylinerissa on pituutta 8,2m ja siinä voi ihan hyvin asua.

        Kokeneena matkaveneilijänä ei tulisi mieleenkään ostaa suomen oloihin jotain telttakatoksista liukuvaa daycruiseria satojen hevosvoimien koneella


      • Jsk1234
        telttapussithyhhyh kirjoitti:

        Kokeneena matkaveneilijänä ei tulisi mieleenkään ostaa suomen oloihin jotain telttakatoksista liukuvaa daycruiseria satojen hevosvoimien koneella

        Miksei? Mä en keksi siitä mitään huonoa ominaisuutta. Avotilan drinkkipöydän tilalle tein kunnon tiikkipöydän, ja ankkuriraudan päälle keulaan rakennettiin pikkuinen ankannokka, keulakaide oli jo valmiiksi suomimallinen, eli avoin keskeltä. Nyt keulastakin pääsee turvallisesti laiturille. Samoin mikro heitettiin pois ja sen paikalle saatiin mukavasti tilaa kuiville ruokatarvikkeille.


      • hyttejäonvalmiinakin
        Jsk1234 kirjoitti:

        Miksei? Mä en keksi siitä mitään huonoa ominaisuutta. Avotilan drinkkipöydän tilalle tein kunnon tiikkipöydän, ja ankkuriraudan päälle keulaan rakennettiin pikkuinen ankannokka, keulakaide oli jo valmiiksi suomimallinen, eli avoin keskeltä. Nyt keulastakin pääsee turvallisesti laiturille. Samoin mikro heitettiin pois ja sen paikalle saatiin mukavasti tilaa kuiville ruokatarvikkeille.

        Teitkö myös telttakehikon tilalle sellaisen soman lasikuidutetun vanerisen kiinteän katteen, ja isot junan ikkunat sivuille ja liukuovi-viritelmä kuin useissa alunperin avo-ohjaamollisissa matkaveneissä suomen rannikolla satamissa näkee. Menee varmaan tosi hyvin kaupaks sitten joskus... Olisko parempi ostaa oikea matkavene sisäohjaamolla / muuttaa 3000 km etelämmäs minne daycruiserit ja avo-ohjaamoveneet on tehtykin


      • Jsk1234
        hyttejäonvalmiinakin kirjoitti:

        Teitkö myös telttakehikon tilalle sellaisen soman lasikuidutetun vanerisen kiinteän katteen, ja isot junan ikkunat sivuille ja liukuovi-viritelmä kuin useissa alunperin avo-ohjaamollisissa matkaveneissä suomen rannikolla satamissa näkee. Menee varmaan tosi hyvin kaupaks sitten joskus... Olisko parempi ostaa oikea matkavene sisäohjaamolla / muuttaa 3000 km etelämmäs minne daycruiserit ja avo-ohjaamoveneet on tehtykin

        Tuommoisessa menisi hyvä vene piloille. Miksi veneessä pitäisi olla sisäohjaamo? Vaatetukseen voi ottaa mallia purjehtijoilta, lämpimästi päälle. Parastahan on justiinsa se, että ei ne ikkunat ahdista, näkee kaiken esteettömästi. Moottorin melutkin on vaimeita, kun ei ole kaikukoppaa ympärillä.


      • seilori realisti
        osastonhoitaja 65 kirjoitti:

        Veneilyä aloitteleva kaveri pyytää ystävällisesti neuvoa hiljaisesta kajuuttaveneestä makuupaikoilla, niin ei voisi enää toista ääripäätä paremmin suositella kuin avonaista peltibusteria 50 hv koneella ja vuokrailemaan mökkejä saarissa! Haloo!!!

        Retkeilyveneenä B on myös ihan loistava.

        Ottaa teltan mukaan ja yöpyy siellä missä on saunakin käytössä.

        Kyllä kun on hyvällä asenteella messissä, niin se on tärkein.

        Kun sitä lämmintä keliä ei Suomessa niin paljoa riitä veneilyyn, niin se vähäkin kannattaa käyttää täysillä.

        Monta kertaa on kummipojat ja lapset käytetty saaressa letun- ja makkaranpaistossa, joten kukin tyylillään.

        Noita kajuutalla varustettuja veneitä on ihan asiallisia, kuten Vator. Ottaa sellaisen veneen ja et saa vetää 750 kg:n trailerilla.

        Juu se mökin vuokraus on järkevää ja kuitenkin se sauna kuuluu asiaan, joten jos se kitti hankintaan isona veneenä, niin aikamoisen huoltokohteen saat itsellesi.

        Huoltokohteen, josta eroon pääseminen on melkosen vaikeaa.

        Joten hyvät ihmiset, älkää suotta hankkiko itsellenne kasaa lisävelvoitteita isojen veneiden muodossa.


        Yksinkertainen on kaunista, ja elämäntilanteet muuttuvat, joten sen mukaan kannattaa elää.


      • näin se menee
        osastonhoitaja 65 kirjoitti:

        Se on kiva sinulle. Älä kuitenkaan tule tosissasi väittämään, että 4 - 5 metrinen buster tai avovene on matkavene. Kalavene, mökkivene, yhteysvene, vesisuksivene tai soutuvene airoineen se voi olla, mutta ei todellakaan matkavene. Matkavene on sellainen jolla taitetaan pitkää matkaa merellä, usein useamman hengen kanssa, yövytään, kokataan, vietetään iltaa veneellä ankkurissa ym. ja sellaisesta viestiketjussa on primäärisesti kysymys. Soutuvene - ryhmä on eri suunnalla.

        Matkavene on sellainen, millä lähdetään tekemään pitempääkin kierrosta, kuten alla oleva esimerkki osoittaa:



        http://www.hs.fi/paivanlehti/sunnuntai/Busterilla pitopöytiin/a1344655574056


        Busterilla Ruotsiin, on ennekaikkea asiallista toimintaa, henkilöt ovat oivaltaneet mistää veneilyssä on kyse.


    • Venekuume-60

      Tiedän Suomen kesän lyhyyden ja säät ja senkin, että veneily on kallista. Mutta arvelin eläkepäivinä putputella isoilla sisävesillä ja tarvittaessa yöpyä paatissa. Siksi teho ja nopeus eivät ole tärkeää, mutta kunnon kajuutta ja hiljainen koneen ääni kyllä.
      Ilmeisesti täällä vain provoilevat buster- ja baylinertyypit, kun asiallisia neuvoja ei saa.

      • Hyttiveneilijä x

        Veit sanat suustani. Olen koittanut sitä näille daycruisereiden puolustelijoillekin selittää, mutta se on sellaista tuulimyllytouhua. Hyvä että sinuakaan ei tässä asiassa sumuteta, ja koen silloin että järki on jo voittanut.


      • Jsk1234
        Hyttiveneilijä x kirjoitti:

        Veit sanat suustani. Olen koittanut sitä näille daycruisereiden puolustelijoillekin selittää, mutta se on sellaista tuulimyllytouhua. Hyvä että sinuakaan ei tässä asiassa sumuteta, ja koen silloin että järki on jo voittanut.

        Suurin osa matkaveneistä on nimenomaan näitä hyttiveneitä. Mutta jos pari kesää purjehtii purkkareilla, niin kopin sisälle on jotenkin vaikea mennä. Purjehtimisessa kun tottuu olemaan ulkona, ja tottuu siihen, ettei ikkunat ahdista ympärillä. Että luontoon on täysin esteetön tuntuma. Jos ohittaa poijun läheltä, niin sitä ei katsella jostain sisältä vaan vierestä.


      • Venekuume-60
        Jsk1234 kirjoitti:

        Suurin osa matkaveneistä on nimenomaan näitä hyttiveneitä. Mutta jos pari kesää purjehtii purkkareilla, niin kopin sisälle on jotenkin vaikea mennä. Purjehtimisessa kun tottuu olemaan ulkona, ja tottuu siihen, ettei ikkunat ahdista ympärillä. Että luontoon on täysin esteetön tuntuma. Jos ohittaa poijun läheltä, niin sitä ei katsella jostain sisältä vaan vierestä.

        Nyt yllä bessewisser tarjoaa taas sellaista, joka minulle ei ole ole vaihtoehto ja jota en kysynyt. Ei kai kajuuttavenessäkään tarvitse koko ajan kopin sisällä olla eivätkä minua ikkunat ahdista autossakaan.


      • Jsk1234
        Venekuume-60 kirjoitti:

        Nyt yllä bessewisser tarjoaa taas sellaista, joka minulle ei ole ole vaihtoehto ja jota en kysynyt. Ei kai kajuuttavenessäkään tarvitse koko ajan kopin sisällä olla eivätkä minua ikkunat ahdista autossakaan.

        Sinullahan on selkeä käsitys ollut omasta venetyypistäsi jo varmaan alusta saakka. Ei nämä keskustelut täällä varsinkaan pitkittyessään mene siten, että kaikki vastaukset vastaavat pelkästään otsikon kysymykseen. Tuossa äsken vaan kirjoittelin syistä, miksi itse valitsin avo-ohjaamollisen veneen. Hyttiasiasta tässä kun viimeksi oli puhetta. Osta tosiaan jo se vene. Löydät pyöreäperäisiä uppisveneitä varmasti käytettynä. Bella 703. Se varmaankin on hiljainen, koska sen moottori on takana erillisessä kopassa, eikä siinä ohjaamon alla tms.


      • hyttiveneilijä x
        Jsk1234 kirjoitti:

        Suurin osa matkaveneistä on nimenomaan näitä hyttiveneitä. Mutta jos pari kesää purjehtii purkkareilla, niin kopin sisälle on jotenkin vaikea mennä. Purjehtimisessa kun tottuu olemaan ulkona, ja tottuu siihen, ettei ikkunat ahdista ympärillä. Että luontoon on täysin esteetön tuntuma. Jos ohittaa poijun läheltä, niin sitä ei katsella jostain sisältä vaan vierestä.

        Samalla teoriallahan kadulla eläminenkin olisi vapaa-ajanviettoa. Kysynkin nyt sinulta Jsk1234, asutko kadullla?

        Toinen kysymys, ajatko useinkin meriliikennesääntöjen vastaisesti niin läheltä poijuja, että koet ulkotilassa olon välttämättömänä. Outo homma kun minä en ole 20 vuoteen törmännyt poijuun kertaakaan hyttiveneellä. Onkohan veneessäni jotain vikaa ;))


      • Jsk1234
        hyttiveneilijä x kirjoitti:

        Samalla teoriallahan kadulla eläminenkin olisi vapaa-ajanviettoa. Kysynkin nyt sinulta Jsk1234, asutko kadullla?

        Toinen kysymys, ajatko useinkin meriliikennesääntöjen vastaisesti niin läheltä poijuja, että koet ulkotilassa olon välttämättömänä. Outo homma kun minä en ole 20 vuoteen törmännyt poijuun kertaakaan hyttiveneellä. Onkohan veneessäni jotain vikaa ;))

        Mitenkäs asuminen tähän liittyy? Jos puhutaan vapaa-ajan asumisesta, aiemmin kesäisin telttailtiin. Sama teema jatkuu, tosin nyt on viihtyisät sisätilatkin, ja teltta kasataan satamissa lisätilaksi. Ellei ole lämmin ilma, jolloin jätetään vain biminikatos.

        Ajatko sinä sitten aina siitä keskeltä? Vaikka olisi vastaantulijoitakin? Muistelen säännöissä olleen maininnan oikeanpuoleisesta liikenteestä.


      • hyttiveneilijä x
        Jsk1234 kirjoitti:

        Mitenkäs asuminen tähän liittyy? Jos puhutaan vapaa-ajan asumisesta, aiemmin kesäisin telttailtiin. Sama teema jatkuu, tosin nyt on viihtyisät sisätilatkin, ja teltta kasataan satamissa lisätilaksi. Ellei ole lämmin ilma, jolloin jätetään vain biminikatos.

        Ajatko sinä sitten aina siitä keskeltä? Vaikka olisi vastaantulijoitakin? Muistelen säännöissä olleen maininnan oikeanpuoleisesta liikenteestä.

        Tuosta kommentistasi: "kun tottuu olemaan ulkona, ja tottuu siihen, ettei ikkunat ahdista ympärillä" piti oikein tarkistaa, olenko klikannut otsikon "asunnottomuus", "lemmikit" tai jotain.

        Kysymyksiisi veneen ajamistyylistäni: Ajan meriliikennesääntöjen mukaan, en keskeltä väylää enkä vastaantulevien tai poijujen päälle.

        Alkoi oikein pelottamaan kysymyksesi jälkeen, millaisin taidon jotkut on merellä liikkeellä, kun tulee tällaisia minulta kysymään. Ehkä se pakollinen veneajokortti voisi suomeenkin tulla...

        Saitko tosiaan sellaisen kuvan, että veneenostajat täällä oli kiinnostuneet ehdottamistasi asioista A. avo-ohjaamoveneistä B. jenkkiveneistä tai C. telttailusta ? ei ollut ei, sitä minäkin.


      • Jsk1234
        hyttiveneilijä x kirjoitti:

        Tuosta kommentistasi: "kun tottuu olemaan ulkona, ja tottuu siihen, ettei ikkunat ahdista ympärillä" piti oikein tarkistaa, olenko klikannut otsikon "asunnottomuus", "lemmikit" tai jotain.

        Kysymyksiisi veneen ajamistyylistäni: Ajan meriliikennesääntöjen mukaan, en keskeltä väylää enkä vastaantulevien tai poijujen päälle.

        Alkoi oikein pelottamaan kysymyksesi jälkeen, millaisin taidon jotkut on merellä liikkeellä, kun tulee tällaisia minulta kysymään. Ehkä se pakollinen veneajokortti voisi suomeenkin tulla...

        Saitko tosiaan sellaisen kuvan, että veneenostajat täällä oli kiinnostuneet ehdottamistasi asioista A. avo-ohjaamoveneistä B. jenkkiveneistä tai C. telttailusta ? ei ollut ei, sitä minäkin.

        Joo, sinä inhoat jenkkiveneitä ja veneilijöitä yli kaiken. Mutta onko sulla joku muukin ongelma? Onko joku jenkkiveneilijä kussut muroihisi?


    • paljonporua

      Viitaten alkuperäiseen kysymykseen: Osta vene!

    • Venekuume-60

      Niinhän minä ostaisinkin, mutta ajattelin että täällä alan harrastajilta kysymällä voisin rajata koeajettavien määrää. Täytyy tsekata tuo Bella 703.

      • -Jere-

        Seiskari 232, 242 voisi ajatella myös koe ajettavien listaan. On samaa koko luokkaa kuin bellan 702, 703.


      • " Venekuume-60 ja venekuume-50 " kirjoitakaapa postiini niin kerron pitkällä kokemuksella veneilystä tarvittaessa lisää ja ensi kesänä vaikka voitais tarvittaessa tehdä joku koe reissukin.

        [email protected]


    • Sisävesiveneilijä

      Mulla on näköjään ihan liikaa aikaa, mutta laittelin toho noita mistä ite tykkäsin. Bellat jätin rauhaan koska tunnet ne jo. Ite en tykkää pyöreäperäisten bellojen myötäaallokko käyttäytymisestä, mutta mainettaan parempia paatteja ne on.
      Mielestäni kannattaa aloittaa edullisella vekottimella ja innostuksen kasvaessa hankkia sellainen minkä huomaa haluavansa kokemuksen myötä.
      Veneily on parasta mitä voi housut jalassa tehdä...

      http://www.nettivene.com/moottorivene/sea-bella/497047
      Tällaisella on helppo aloitella harrastus, eikä tule kalliiksi. Moottorin kun laitattaa kuntoon niin tuossa on hyvät tilat yhdelle kaverille.

      http://www.nettivene.com/moottorivene/kulkuri/497669
      Tämä on hieman iso yhdelle, mutta Nissilän lujitemuovityö on huippua.
      Halpa on. Itse kaipaisin kuitenkin avotilaa jossa lattia on matalalla.

      http://www.nettivene.com/moottorivene/haiveli/455137
      Hitsin hyvä ja edullinen aloittaa. Iso.

      http://www.nettivene.com/moottorivene/viksund/489197
      Ruma, halpa, mutta hyvä ja laadukas.

      http://www.nettivene.com/moottorivene/seiskari/455788
      Todella siisti ja edullinen aloituskampe.

      http://www.nettivene.com/moottorivene/albatross/330229
      Pahanvärinen, mutta käypänen. Pitää tinkiä.

      http://www.nettivene.com/moottorivene/albatross/385075
      OK!, Tykkään, mutta tinkivaraakin on hieman

      http://www.nettivene.com/moottorivene/marino/442655
      Peruspeli, mut käytön jäljet näkyy.

      http://www.nettivene.com/moottorivene/koskelo/445589
      Helmi.

      • Alpha8

        Pitää todeta, että viksuja laitteita olit löytänyt. Jos alottelisin veneilyä, niin saattaisin noita laitteita katsella ja tutustuakin. Hinnat oli sun ehdotuksissa kohdallaan ainakin päällisin puolin katseltuna ja jos vielä tekniikka on kunnossa, niin kaikki hyvin. Tekniikka ei kuvista selviä. T: Amerikkalaisella veneilevä...


    • Venekuume-60

      Kiitos!

    • Kapteeni perämies

      "Mikä ois paras tapa aloittaa vene harrastus"

      Olisikohan vaikka että lähtee ransata veneilemään. Kesä ainakin Suomessa on
      otollisempaa aikaa venellä kuin talvi.

      • Alpha8

        Höh!

        Kevät tulee pian!! Terv.pressun alta veneilevä...... Ne kivat sisätilat on niin mannaa.ja nämä jenkit on edullisia. Ja näissä tarkenee kylmälläkin säällä. Kajuutassa vähissä vaatteissa ja ajossan sitten näin Joulun alla täytyy pikkusen kraappahousuja laittaa ja norjalaisvillapaitaa pukea;) , eikä nämä tärise pikku aallokossa.

        Flybridge tietty olis paras. Sais ajaa ukoa tai sisältä. Mutta maksaa enempi.


    • 24hrs

      Moottori pitaa kuulemma aina upottaa kun ostaa veneen kaytettyna. Seuraavassa aallokossa lahtee pohja. Veneileminen on mita suurinta seikkailua.

    • jarzupekka

      Morjes ! En jaksanut lukea kaikkia edellisiä juttuja mutta aihe on kiinnnostava. Itse aloitin veneilyn viis vuotta sitten merellä,päivääkään en vaihtais pois. Aloitin 4.35m Rydsillä ja nyt on kolmas menossa paatti Bayliner n.7.5m. Olen oppinut paljon ,vaikka ajo tunteja ei ole tullut kun 50 h per kausi. Jos tuntuu siltä että kiinnnostus vesille vetää niin ei muuta kuin veneen hankintaan. Itelläni ikää on n.45v. Veneily on mielästäni todella rentouttavaa. Kauniit saaristo maisemat hivelee silmiä eikä tarvi leikata nurtsia niinku mökillä ja himassa joka viikko.Pirun kallista kaikki mutta veneily antaa eniten takaisin. Mun paatti ei oo todellakaan mikään öky vaan n. alle 30tonnia.Suosittelen veneilyä kaikille joilla on vähänkään kiinnostusta ko. hommaan.

    • aaros4

      Veneen ollessa ylhäällä tietenkin pohjaa voisi tutkia, sekä konetta käyttää, jos on "korvalappu" painevesi jäähdytys käytettävissä. Vesille lasku kun on homma sinänsä.
      Sitä menetelmää syksyllä itse käytin esitellessän AURORAS matkavenettäni.

    • Veneily oli jotain

      Parasta olisi kai muuttaa maalle takaisin ja ottaa käyttöön vanha rakas Zetori.Veneilyssä on muutakin kuin pelkkä vene. Ympäristö ja koko saaristokin kaipaa huomionsa ettei saastu.Ei rannoille ole tarkoitus mennä kuin traktorilla ja paskantaa kaikki saaret ja rannat.Ei se ole silloin enää mikään yhteinen elämys kellekään.Asiaa ei paranna jos tästä minua haukut.Jos taas itsekkukin tarkkailee toimintaansa tarkemmin veneillessään,on se jo vähän eteenpäin.

    • vm-58_veneilyä

      Vene pitää nähdä sekä että vedessä että pukeilla , itse ostin yhden pukeilta Turusta ja seuraava kesä menikin remonttia tehdessä , jos en olisi osannut itse tehdä niin kustannus olisi ollut n8000€ .
      Veneen yleinen olemus kertoo aika paljon , jos pilssissä keluu öljyä tai muita nesteitä se ei kerro kovin hyvää, hyvä vene on siisti myös pilsiistä ja ei kuitenkaan juuri puunatun näköinen .
      Koe ajossa tarkasta kytkimen toiminta samoin etää hallintalaitteet toimivat kevyesti ja vaihde kytkeytyy siististi ilman ylimääräisiä kolauksia myös pakki.
      Moottori lähtee ilman sahausta käyntiin. Älä anna käynnistää ennen kuin olet päässyt tarkastamaan että moottori on kylmä( Kaveri osti veneen joka lähtee vain pilotilla käyntiin) lämpöisenä diesel kyllä lähtee.
      Pukeilla kannattaa tarkastaa läpivientien syöpymät ,peräsimen välykset ja potkurin kolhuttomuus (voi ajossa täristää todella rajusti jollain kierros alueella).
      Ota mukaan joku jolla on todellista tietoa veneistä ei siis naapurin Eeroa joka tuntuu tietävän kaikesta kaiken vaan jonkun sellaisen joka omistaa veneen ja korjaa itse veneensä.(Pursiseuroista voi löytyä apuja jos nätisti kysyy)
      Navigointi ja turvavarustus on syytä olla kunnossa samoin kaiku pitää melkein löytyä ellet tunne kotivesiä kuin omat taskut, Ja perusosaaminen , kartanluku,kompassi pitää olla hallinnassa muuten voi tulla kallis harrastus ja pahimmassa tapauksessa joku pääsee hengestään ,
      Itsellä 20 v takana ja joka kesä tulee aina joku uusi tilanne joka haastaa mutta se on toisaalta homman suola. Veneet kasvaneet 6 kiposta 11m teräspaattiin ja sen voin sanoa että veneen kokoa ei kannata pelätä isompi vene tekee virheetkin rauhallisemmin, kun vaan hieman ennakoi niin asioilla on tapana järjestyä.

    • karilahti1

      Nettiveeneestä käyt kattomassa, paljon hyviä veneitä siellä.

    • matkavene

      Hei,

      olen [email protected] Helsingistä, vene Marino 9000 Imatralla budjettisi sisällä.

      Olen siis pikkuhiljaa myymässä sitä ja siksi vastasin sinulle.

      Veneessä tekniikka, käyttövarmuus ja turvallisuus ovat tärkeitä ja niihin kaikkiin tulee kiinnittää huomiota kokonaisuutena. Hintojen suhteen luulisi nyt olevan hyvä hetki ostaa vene.

      Suosittelen retkiveneen asemesta hyvin varustettua asumisominaisuuksiltaan hyvää matkavenettä.

      Ota yhteyttä, jos kiinnostaa jutella lisää ja mielelläni annan myös käytännön kokemuksiin perustuvia neuvoja yleiselläkin tasolla.

      Terveisin

      Tauno Toivola

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1255
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1176
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe