oikeuksia?

äitykkä82

Sijaisperheessä suhtaudutaan väärin lasten äitiin. Soitin viime vkolla sosiaalijohtajalle asiasta. Sosiaalijohtaja sanoi ettei heidän puoleltaan ole estettä ettetkö vois pyytää lasta kotitapaamisille. Nyt sitten sijaisperhe sai oheishuoltajuuden ja kieltävät lasta pääsemästä kotiin. Onko heillä oikeus toimia näin?

44

545

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sijari

      Teillä on varmaan voimassa oleva asiakaspalvelusuunnitelma jossa esim. nämä tapaamiseet on sovittu? Yleensä suunnitelma päivitetään 6 kk:n välein mutta joissakin tapauksissa kerran vuodessa. Jos bio- ja sijaisvanhemmat eivät pääse yksimielisyyteen tapaamisista niin sossu on se joka viime kädessä sanoo miten tapaamiset tapahtuu. Jos suunnitelmaa ei ole niin otapa yhteyttä lapsen asioita hoitaavaan sossuun ja pyydä järjestämään suunnitelman tekopalaveri ja esitä siellä sitten toiveesi tapaamisten suhteen. Jos sijaisvanhemmilla on oheishuoltajuus niin ei se muuta mitään eikä he voi määräillä yksin tapaamisista.

    • rouva pompottaa

      Joskus sosiaalityöntekijä pelkää sijaisvanhempaa ja antaa tämän pompottaa koko virkakoneistoa.

      • pelastakaa lapset!!!

        Tuleepa mieleen, että jos sijaisvanhempi on niin pelottava, että häntä kaikki aikuiset pelkäävät, miten hänellä voi olla toisten ihmisten puolustuskyvyttömiälapsia hoidossaan. KAIKKI POIS! VIIMEISTÄ MYÖTEN!


    • Vedätykseen kyllästy

      Mistä noita sosiaalijohtajia oikein sikiää? He eivät tavallisesti tiedä lastensuojelusta yhtään mitään, monella ei ole edes sosiaalialan koulutusta ja silti ollaan ottamassa kantaa lapsiin ja perheisiin, joita ei olla koskaan edes tavattu. Antaisivat nyt lapsen asioita käytännössä hoitavan sosiaalityöntekijän ja perhehoitajien hoitaa hommansa rauhassa. Ei lasten lähettäminen kotiin kyläilemään kuulu mihinkään normaaleihin lastensuojelun käytäntöihin, eikä sellaisista puhuta ls-laissa mitään. Jos olot ovat sellaiset, että lapsi on pitänyt huostaanottaa, niin ei kai kukaan luule pitkien kyläilyjen tällaisessa paikassa olevan lapsen etu?

      Kehottaisin nyt vaan ottamaan lusikan kauniiseen käteen ja menemään sen asiakassuunnitelman mukaan. Sijaisperheessä on tietenkin suhtauduttava asiallisesti biovanhempiin, mutta ei se tarkoita biovanhempien kaikkien vaatimusten ja kuviteltujen "oikeuksien" huomioon ottamista. Ei sijaisperheellä ole edes oikeutta suostua asiakassuunnitelman vastaisiin kyläilyihin. Ei sijaisperhe tapaamisista määrää, vaan sossu ja ohjeita vastaan toimiminen on sopimusrikkomus.

      • kuviteltu oikeus?

        Mistä sinä tiedät miksi aloittajan lapsi on sijaisperheessä ja mikä biologisen vanhemman elämäntilanne on tällä hetkellä? Mikäli lasta aiotaan jossain vaiheessa kotiuttaa niin se aloitetaan nimenomaan lyhyillä tapaamisilla biologisen vanhemman kanssa.


    • Sijari

      Jos lasta ollaan kotiuttamassa, niin sijareille ei anneta oheishuoltajuutta. Sijareiden oheishuoltajuus on sinällään niin harvinainen tilanne, että kyllä se kertoo, ettei kotiuttamista ole näköpiirissä.

      Toisekseen, kuten sanoin, tapaamiset määrätään asiakassuunnitelmassa, ei niistä päätä sosiaalijohtaja tai sijaisperhe. Sosiaalijohtajalla ei ole edes oikeutta kommentoida lapsen asioita ulkopuoliselle. Käsitin, ettet ole lapsen vanhempi? Jos et, niin sosiaalijohtaja teki virkavirheen, kun yleensä suostui keskustelemaan lapsesta kanssasi. Hän on vaitiolovelvollinen.

      Jos asiakassuunnitelmaan on merkitty, että lapsi vierailee kotonaan, eikä sijarit häntä luovuta, niin äiti voi tarvittaessa hakea lapsensa vaikka poliisin avulla. Jos tämmöistä ei ole asiakassuunnitelmassa, niin sijaisperheellä ei ole oikeutta lasta päästää kotitapaamiseen. Piste. Sijarien on toimittava tasan tarkkaan asiakassuunnitelman mukaan. Siellä lukee, että missä tapaamiset ovat, kauanko ne kestävät yms.

      Sijarit eivät kiellä mitään, joten heitä on ihan turha syyttää.

    • syytän kyllä

      Hah, haa. Kylläpä on joko sinisilmäinen sijari tai sitten ei tiedä kaikkea. Tai sitten esittää. Kyllä kuule röyhkeeimmät ja härskeimmät sijaisvanhemmat päättävät ihan kaikesta. Jotkut ovat saaneet jopa kaksinkertaisen palkan muihin nähden ihan silkalla röyhkeydellä. Ja sossut tekevät niin kuni sijari haluaa, koska eivät halua riidellä. Joten sijari päättää ihan kaiken, ja sossu sitten sinetöi siarin tahdon. Näin mentiin vuosikausia.

      • hullut päivät

        Niin. Ja sosiaalijohtaja on kumonnut tapauksessamme joitakin hulluimpia tuon sijarin päätöksi (muka sossun määräämiä).


      • Turhaan syytät

        Mistä ihmeestä sinä sijarin palkkiot tiedät? Ne ovat sijarin ja kunnan välinen asia ja sossulla ei ole oikeutta niistä sinulle puhua.

        Kai sinä nyt sentään olet lapsesi assareissa ollut läsnä? Siellä ne päätökset tehdään eikä missään muualla ja niiden mukaan toimitaan.


    • syytän varmasti

      Satunpahan tietämään. Joo kyllähän ne sovitaan, mutta mitä kaikkea on sovittu niitä ennen.

    • ei jaksanut

      Ai niin. Ei tuo sijasri vaivautunut asiakassuunnitelmapalaveriin lainkaan.

    • suhdeluku

      Sijaisvanhempien palkkojen tulee olla julkisia siinä, missä muidenkin ihmisten. Röyhkeys tulee julki: ei koulutusta, mutta enemmän hynää kuin muilla. Ja työn jälki huonoa.

      • Voi että..

        Tervetula suuripalkkaisten sijarien joukkoon..Voin kertoa, että työtä riittää 24h vuorokaudessa ja todellakaan eivät päivät suju niin kuin ns. tavallisessa perheessä. Kotisi on välillä kuin rautatieasema: sossuja ja sukulaisia tulee ja menee..
        mutta itse olen tähän halunnut.
        Mietin usein, että moni rahasta kateellinen ei-sijari ei oikeastaan tiedä yhtään mitään tästä työstä. Sillä työtähän tämä on ja siitä maksetaan palkka.Eipä monen muun ammattiryhmän palkkoja kadehdita samalla tavalla.. Joten kuten alussa toivotin :Tervetuloa suurille tuloille sijaisperheenä!


      • tulkitse oikein
        Voi että.. kirjoitti:

        Tervetula suuripalkkaisten sijarien joukkoon..Voin kertoa, että työtä riittää 24h vuorokaudessa ja todellakaan eivät päivät suju niin kuin ns. tavallisessa perheessä. Kotisi on välillä kuin rautatieasema: sossuja ja sukulaisia tulee ja menee..
        mutta itse olen tähän halunnut.
        Mietin usein, että moni rahasta kateellinen ei-sijari ei oikeastaan tiedä yhtään mitään tästä työstä. Sillä työtähän tämä on ja siitä maksetaan palkka.Eipä monen muun ammattiryhmän palkkoja kadehdita samalla tavalla.. Joten kuten alussa toivotin :Tervetuloa suurille tuloille sijaisperheenä!

        Vastaukseni ei syntynyt siitä, että olisi kateellinen sijaisvanhempien palkoista, vaan tuosta epäystävällisestä "turhaan syytät" -nimimerkin vastauksesta. Ikään kuin olisi sijaisvanhemman yksioikeus tieää palkastaan. Minusta on ihan samantekevää, mitä se palkka on, mutta palkkatietojen pitäisi olla julkisia.

        Olen lisäksi sitä mieltä, että ihmisen palkan tulee olla jollain laitta yhteydessä hänen koulutustasoonsa, ei esim. määräytyä hyväveli - systeemin mukaan.

        Kannatan tasa-arvoa palkkaasioihin sijareille, en sitä, että joku pelkästään röyhkeydellään saa enemmän, kuin muut. ja lapset mahdollisesti kärsivät.


      • Kuulehan..
        tulkitse oikein kirjoitti:

        Vastaukseni ei syntynyt siitä, että olisi kateellinen sijaisvanhempien palkoista, vaan tuosta epäystävällisestä "turhaan syytät" -nimimerkin vastauksesta. Ikään kuin olisi sijaisvanhemman yksioikeus tieää palkastaan. Minusta on ihan samantekevää, mitä se palkka on, mutta palkkatietojen pitäisi olla julkisia.

        Olen lisäksi sitä mieltä, että ihmisen palkan tulee olla jollain laitta yhteydessä hänen koulutustasoonsa, ei esim. määräytyä hyväveli - systeemin mukaan.

        Kannatan tasa-arvoa palkkaasioihin sijareille, en sitä, että joku pelkästään röyhkeydellään saa enemmän, kuin muut. ja lapset mahdollisesti kärsivät.

        No niin.. Voin kertoa sinulle , että lakisääteinen hoitopalkkio on 650 euroa kuussa per lapsi miinus verot. Lisäpalkkioita ei voida maksaa esim tuplapalkkana koskaan. Ainoa korotus palkkioon voi olla vammaisen lapsen hoitopalkkio, joka korottaa noin 100-200 euroa palkkiota. Tällöin on kyseessä jo erittäin paljon erityistä hoitoa ja tukea vaativa lapsi.
        Itse olemme mieheni kanssa akateemisen kasvatusalan koulutuksen saaneita. Mutta ihan tavallisia äitejä ja isiä nämä lapset tarvitsevat- ei kaikki kokemus elämässä ole vain kirjoista saatua.
        Toivon, että sinä itsekin tulet mukaan näihin palkkojen julkistamisiin myös omalta osaltasi..Olisihan se reilua , eikö vain?


      • Turhaan syytät
        tulkitse oikein kirjoitti:

        Vastaukseni ei syntynyt siitä, että olisi kateellinen sijaisvanhempien palkoista, vaan tuosta epäystävällisestä "turhaan syytät" -nimimerkin vastauksesta. Ikään kuin olisi sijaisvanhemman yksioikeus tieää palkastaan. Minusta on ihan samantekevää, mitä se palkka on, mutta palkkatietojen pitäisi olla julkisia.

        Olen lisäksi sitä mieltä, että ihmisen palkan tulee olla jollain laitta yhteydessä hänen koulutustasoonsa, ei esim. määräytyä hyväveli - systeemin mukaan.

        Kannatan tasa-arvoa palkkaasioihin sijareille, en sitä, että joku pelkästään röyhkeydellään saa enemmän, kuin muut. ja lapset mahdollisesti kärsivät.

        Vastaukseni oli epäystävällinen, koska kommentti, johon vastasin, oli vielä epäystävällisempi. Epäystävällisyys ei ole sinun yksinoikeutesi.

        Mitä tulee sijarien palkkoihin, niin tämä on tällä hetkellä Suomen huonoiten palkattu ala. Totta tosiaan, joku voi tosiaan saada minimipalkkion ihan tuplana, jos sitoutuu esim. hoitamaan vuosia kotona (eli heittämään hukkaan vaikkapa oman akateemisen uransa) erittäin vaikeahoitoista, bioäitinsä FAS- tai RAD-vammaiseksi pahoinpitelemää lasta. Minä minimipalkkiota saaavana soisin heille enmmänkin kuin tuplapalkkion. Mikähän ei-sijaria sijareiden palkkatasa-arvossa näin paljon voi kiinnostaa?

        Kuten toinen sijari tuolla jo sanoikin, niin sijariksi voi hakeutua kuka tahansa, joka läpäisee pitkän ja intensiivisen valmennuksen ja arvioidaan valmennuksen jälkeen tehtävään sopivaksi. Liian vähän halukkaita silti vain on ja tämän takia moni lapsi joutuu laitokseen, jotka nyt eivät useinkaan niin häävejä paikkoja ole. Jos minun lapseni olisi otettu huostaan, ensisijainen toiveeni olisi ollut, että hän pääsee perhehoitoon ja että sijaisperhe saa kunnon palkan, että voi keskittyä lapseen. Näin ajattelee jokainen, jolle oma lapsi on tärkeä.

        Ja muuten, minusta on pikkuisen omituista, että sijarien huonoa palkkaa kadehtivat pääsääntöisesti ihmiset, jotka itse elävät tulonsiirroilla ja tuskin ovat eläissään maksaneet veroja palkkatuloista murto-osaakaan siitä, mitä ovat nostaneet yhteiskunnan kassasta. Tiedän, etteivät kaikki huostalasten biovanhemmat ole tällaisia, mutta merkittävä osa on. Niin kauan kuin itse elää yhteiskunnan elättinä, on syytä pitää suunsa kiinni työtään tekevien ihmisten palkoista.

        Itse aiheesta sen verran, että todellakin on aivan turha syyttää sijaria siitä, jos sossu ei kaikkiin omiin toiveisiin ja vaatimuksiin suostu. Toki sijari voi olla monesti samaa mieltä kuin sossu, mutta kyllä sen päätöksen tekee sossu ja vain sossu. Useammin kuin arvaatkaan sijari voi olla myös eri mieltä kuin sossu ja samoilla linjoilla biovanhemman kanssa, mutta silloinkin päätöksen tekee sossu ja vain sossu ja me sijarit tyydymme siihen. Meilläkin on joskus ollut näin.


    • täyttä faktaa

      Kyllä on voitu maksaa tuplapalkkana, todellakin.

    • psykol. testit

      Kasvatusalan koulutus on useimmiten paljon muutakin, kuin kirjojen lukemista. Tärkeintä mielestäni on eettinen ammatillisuus. Ja useimpiin kasvatusalan koulutuksiin on soveltuvuuskokeet, joten ainakin kaikkein epäsopivimmat putoavat pelistä. Ehkä vielä -80 luvulla kelpasi kukaa vaan koulutukseen.

      • älkää peilatko

        Sijaisvanhemmat, perhehoitoliitot yms. voisivat ihan reilusti myöntää, että valitettavasti ammattikuntaan valikoituu tehtävään täysin epäsopivia henkilöitä / perheitä. Mielestäni on lapsia / näiden omai vanhempia / sukuja kohtaan väärin, että suojellaan epäeettisesti toimivia sijaisvanhempia ja lojaliteetti on helkutin suurta. Kun on kerran saanut nimityksen sijaisvanhempi, on varmasti HYVÄ IHMINEN aina hautaan saakka. Ja sädekehä kimmeltää. Jollei kimmellä yhdistykset ja kollegat rientävät kiillottamaan vaikka lasten hyvinvoinnin kustannuksella.

        Hellittäkää jo "ihan tavalliset perheet". Me ollaan ihan tavallisia ihmisiä, meitä lapset tarvitsee. Hyi, hyi ja vielä kerran hyi.


      • Näin..
        älkää peilatko kirjoitti:

        Sijaisvanhemmat, perhehoitoliitot yms. voisivat ihan reilusti myöntää, että valitettavasti ammattikuntaan valikoituu tehtävään täysin epäsopivia henkilöitä / perheitä. Mielestäni on lapsia / näiden omai vanhempia / sukuja kohtaan väärin, että suojellaan epäeettisesti toimivia sijaisvanhempia ja lojaliteetti on helkutin suurta. Kun on kerran saanut nimityksen sijaisvanhempi, on varmasti HYVÄ IHMINEN aina hautaan saakka. Ja sädekehä kimmeltää. Jollei kimmellä yhdistykset ja kollegat rientävät kiillottamaan vaikka lasten hyvinvoinnin kustannuksella.

        Hellittäkää jo "ihan tavalliset perheet". Me ollaan ihan tavallisia ihmisiä, meitä lapset tarvitsee. Hyi, hyi ja vielä kerran hyi.

        Mielestäni kirjoituksestasi tulee esille kova katkeruus , ei asiallinen keskustelu. Samoin kuin muissakin hoito-ja sosiaalipuolen työtehtävissä-ja kaikessa työelämässä töissä voi olla myös epäsopiviakin henkilöitä. En vain silti voi vaatia kaikilta täydellisyyttä- en myöskään sijaisvanhemmilta. Edelleenkään eivät biovanhemmatkaan varmasti ole ns.yli-ihmisiä .
        En voi ymmärtää sitä, että sijaisvanhempia huonoutta yleistetään yksittäistapausten varjolla. Kuitenkin lapselle parasta ajatteleva sijaisvanhempi on ihan hyvä asia. Biovanhemmat vain tuntuvat mustasukkaisesti ajattelevan edelleen ,että sijaisvanhempi ryöstää heiltä lapsen omakseen.
        Olen kuitenkin vuosien aikana saanut itse nähdä lastensa parasta ajattelevien biovanhempien ja sijaisvanhempien hyvää yhteistyötä. Sitäkin on, vaikka nämä kirjoitukset kertovat muuta.


      • prosentit
        Näin.. kirjoitti:

        Mielestäni kirjoituksestasi tulee esille kova katkeruus , ei asiallinen keskustelu. Samoin kuin muissakin hoito-ja sosiaalipuolen työtehtävissä-ja kaikessa työelämässä töissä voi olla myös epäsopiviakin henkilöitä. En vain silti voi vaatia kaikilta täydellisyyttä- en myöskään sijaisvanhemmilta. Edelleenkään eivät biovanhemmatkaan varmasti ole ns.yli-ihmisiä .
        En voi ymmärtää sitä, että sijaisvanhempia huonoutta yleistetään yksittäistapausten varjolla. Kuitenkin lapselle parasta ajatteleva sijaisvanhempi on ihan hyvä asia. Biovanhemmat vain tuntuvat mustasukkaisesti ajattelevan edelleen ,että sijaisvanhempi ryöstää heiltä lapsen omakseen.
        Olen kuitenkin vuosien aikana saanut itse nähdä lastensa parasta ajattelevien biovanhempien ja sijaisvanhempien hyvää yhteistyötä. Sitäkin on, vaikka nämä kirjoitukset kertovat muuta.

        Niin minäkin. Puhunkin vain pienestä prosentista, en yleistä. Olen nähnyt hyvää yhteistyötä tekeviä sijaisvanhempia ja omia vanhempia.

        Jokainen epäsopiva sijaisvanhempi on kuitenkin liikaa, eikä kenenkään pidä ummistaa silmiään tällaiselta.


      • huonoja on
        prosentit kirjoitti:

        Niin minäkin. Puhunkin vain pienestä prosentista, en yleistä. Olen nähnyt hyvää yhteistyötä tekeviä sijaisvanhempia ja omia vanhempia.

        Jokainen epäsopiva sijaisvanhempi on kuitenkin liikaa, eikä kenenkään pidä ummistaa silmiään tällaiselta.

        Äläkä sinäkään yleistä, että omat vanhemmat ovat mustasukkaisia. he voivat TODELLAKIN OLLA HUOLISSAAN, jos lapsi on ala-arvoisessa paikassa. Onko se jotenkin vaikea myöntää?


      • Eka kerta..
        huonoja on kirjoitti:

        Äläkä sinäkään yleistä, että omat vanhemmat ovat mustasukkaisia. he voivat TODELLAKIN OLLA HUOLISSAAN, jos lapsi on ala-arvoisessa paikassa. Onko se jotenkin vaikea myöntää?

        Osallistun minäkin keskusteluun..Mitäs jos olisi huolissaan jo ennen huostaanottoa, niin sijaisvanhempia ei tarvittaisi...


      • Mom
        Eka kerta.. kirjoitti:

        Osallistun minäkin keskusteluun..Mitäs jos olisi huolissaan jo ennen huostaanottoa, niin sijaisvanhempia ei tarvittaisi...

        No todellakin! Peiliinkin saa katsoa.


      • hyvä elämä
        Näin.. kirjoitti:

        Mielestäni kirjoituksestasi tulee esille kova katkeruus , ei asiallinen keskustelu. Samoin kuin muissakin hoito-ja sosiaalipuolen työtehtävissä-ja kaikessa työelämässä töissä voi olla myös epäsopiviakin henkilöitä. En vain silti voi vaatia kaikilta täydellisyyttä- en myöskään sijaisvanhemmilta. Edelleenkään eivät biovanhemmatkaan varmasti ole ns.yli-ihmisiä .
        En voi ymmärtää sitä, että sijaisvanhempia huonoutta yleistetään yksittäistapausten varjolla. Kuitenkin lapselle parasta ajatteleva sijaisvanhempi on ihan hyvä asia. Biovanhemmat vain tuntuvat mustasukkaisesti ajattelevan edelleen ,että sijaisvanhempi ryöstää heiltä lapsen omakseen.
        Olen kuitenkin vuosien aikana saanut itse nähdä lastensa parasta ajattelevien biovanhempien ja sijaisvanhempien hyvää yhteistyötä. Sitäkin on, vaikka nämä kirjoitukset kertovat muuta.

        Olen tällä hetkellä todella onnellinen ja siihen on syynsä. Jippiii!


    • tabu tabunen

      Ehkä onkin. Mutta jos sijoitetaan huonollatuiseen paikkaan on ihan suuri oikeus olla edelleen huolissaan. Sijaisvanhempia näet yleensä lähtökohtaisesti pidetään hyvinä vanhempina, ja voi kulua vuosikausia, että kukaan uskoo, ettei niin hyvä paikka olekaan. Lapsille voi käydä tuona aikana huonosti.

      Mielenkiintoista. Tämä keskustluketju on jälleen osoittanut, että asia on tabu. ilään kuin pelkkä valinta sijaisvanhemmaksi jo todistaisi paikan hyväksi ja ikään kuin lapsen omilla vanhemmilla ei olisi mitään oikeuksia - jos nimittäin vaikka havitsevat rankkaa henkistä väkivaltaa.

      • ei haittaa....

        Ja ikään kuin olisi lapsen syy, etä on tullut huostaanotetuksi, että kitukoon vaan väkivallaan keskellä, kun kerran vanhempansa ei itse huolehtinut. Ihan kuin tuo nimimerkki "eka kerta" puolustaisi väkivaltaisia sijaisvanhempia. Häpeä, ettet vaan tunne tällaisia tyyppejä, mutta esität, ette tietäisikään. Miksi toimit näin?


      • matkarahatkin tarvit
        ei haittaa.... kirjoitti:

        Ja ikään kuin olisi lapsen syy, etä on tullut huostaanotetuksi, että kitukoon vaan väkivallaan keskellä, kun kerran vanhempansa ei itse huolehtinut. Ihan kuin tuo nimimerkki "eka kerta" puolustaisi väkivaltaisia sijaisvanhempia. Häpeä, ettet vaan tunne tällaisia tyyppejä, mutta esität, ette tietäisikään. Miksi toimit näin?

        Ja vielä rahaa kirnutaan. Raha kyllä kelpaa. Mistä vaan saisi lisää... Mistä saisi matkakorvauksia, saisiko onoista onnettomista... mmitähän keksisimme,. jotta matkarahatkin saataiin....??? No mielikuvitustahan meillä riittää. "ollaan hyviä ihmisiä".


      • oma aina oma

        Kyllä vanhemmat yleensä ovat huolissaan lapsistaan, jos heillä ei mene hyvin. Vain pieni osa huostista on paakohuostaanottoja. Ja oli niin tai näin, on järkyttävää, jos lapset joutuvat paikkaan, josta heistä pitää jälleen olla huolissaan. Eikös systeemissä ole silloin mätää. Jotenkin melkein tuntuu, että lasten omat vanhemmat ovat eettisesti paljon korkeamalla tasolla, kun esim. nimimerkki "ekä kerta".


      • Toka kerta..
        ei haittaa.... kirjoitti:

        Ja ikään kuin olisi lapsen syy, etä on tullut huostaanotetuksi, että kitukoon vaan väkivallaan keskellä, kun kerran vanhempansa ei itse huolehtinut. Ihan kuin tuo nimimerkki "eka kerta" puolustaisi väkivaltaisia sijaisvanhempia. Häpeä, ettet vaan tunne tällaisia tyyppejä, mutta esität, ette tietäisikään. Miksi toimit näin?

        Miten tämän voi käsittää noin väärin..? Tarkoitukseni oli herättää keskustelu a varhaisesta tuesta ja sen puutteesta.. Väkivaltaa tms. ei voi hyväksyä kummaltakaa
        osapuolelta (bio-tai sijaisvanhempi.)
        Lapsen etu aina ensin olkoon sitten bio-tai sijaisperheessä.Piste.


      • Jotain rajaa
        matkarahatkin tarvit kirjoitti:

        Ja vielä rahaa kirnutaan. Raha kyllä kelpaa. Mistä vaan saisi lisää... Mistä saisi matkakorvauksia, saisiko onoista onnettomista... mmitähän keksisimme,. jotta matkarahatkin saataiin....??? No mielikuvitustahan meillä riittää. "ollaan hyviä ihmisiä".

        Oletko vakavissasi sitä mieltä, että sijarien pitäisi maksaa sinun tekemäsi lapsen perhetapaamismatkojen kulut omasta pussistaan? Häpeä.


      • Huolista

        On toki oikeus olla huolissaan. Ja aivan varmasti on oikeasti huonoja sijaisperheitä, varsinkin ajalta, jolloin valmennus ei ollut pakollinen.

        Mutta käytännössä se sijarien huonoksi leimaaminen on sitä, että biovanhempi lääkitsee omaa häpeäänsä omasta huonoudestaan keksimällä vikoja sijareista.

        Huolenaiheet voivat olla semmoisia, että on ihan kamalaa, kun lapsi ei saa itse valita, mitä syödään, ei saa syödä karkkia niin paljon kuin haluaa, ei saa katsoa telkkarista mitä haluaa jne. Eli että meno ei jatku samana kuin bioperheessä, josta lapsi on otettu pois juuri niistä syistä, joiden korjaaminen sijaisperheessä on sitten huolen aihe. Jos aikuinen ei itse kykene asettamaan itselleen mitään rajoja, hän ei kestä ajatusta rajoista lapsellakaan.

        Sitten on näitä tapauksia, joissa harhainen ja aggressiivinen bio kuvittelee kaikkia pahoja juttuja sijaisperheestä. Jossain esim. bioäiti kirjoitti, miten ihan varmasti pientä tyttöä hyväksikäytetään, koska hän oli nähnyt tämän istumassa sijaisisän sylissä! Samanhenkinen yleisö sitten heittää löylyä ja paisuttelee näitä luuloteltuja juttuja potenssiin sata. Yhdessä perheessä bioäiti syytti sijasiäitiä juuri samoista väkivallanteoista, joihin oli syyllistynyt itse ja jotka oli myöntänyt sossuille. Psyykkisesti sairas ihminen toimii useinkin näin, syyttää muita omista teoistaan.

        Tämän takia minä suhtaudun näihin loputtomiin huono huono huono huono sijaishoitopaikka -juttuihin lähinnä psykopatologian ilmentyminä. Jos sijaishoitopaikka on oikeasti huono, siitä asiasta ennemmin tai myöhemmin syntyy myös viranomaisten ja oikeuslaitoksen dokumentteja. Toivon mukaan tietysti ennemmin.


    • ollaan hyviä - ollaa

      Kyllä sellaisia on, joiisa lapsia kaltoinkohdellaan. Olen omin aistein kokenut.

      Kyseessä ei oole harhaisuus tai luulot tai häpeä. Toivoisin, että sijaisvanhemmat osaisisvat hävetä, eivätkä esiuttäisi valheellista kuvaa toiminnastaan julkisuudessa ja esim. koulun piirissä. Se on niin perin läpinäkyvää. Ja halveksittavaa.

      • hyvä polle

        Hevonen on jo vanhanaikainen juttu. Sillä ei enää sijaisperheen maine pelastu. Jokin vuosikymmen sittenhän kuulemma hyvän sijaisperheen tunnusmerkki oli hevonen.


      • Hepaton
        hyvä polle kirjoitti:

        Hevonen on jo vanhanaikainen juttu. Sillä ei enää sijaisperheen maine pelastu. Jokin vuosikymmen sittenhän kuulemma hyvän sijaisperheen tunnusmerkki oli hevonen.

        Miksi minä en ole kuullutkaan tämmöistä, vaikka olen sijaisvanhempi? Meillä ei ole hevosta eli ollaan sitten vissiin huonoja.


      • sijari
        hyvä polle kirjoitti:

        Hevonen on jo vanhanaikainen juttu. Sillä ei enää sijaisperheen maine pelastu. Jokin vuosikymmen sittenhän kuulemma hyvän sijaisperheen tunnusmerkki oli hevonen.

        Huono perhe mekin ollaan kun ei ole hevosta. Mutta ehkä vähän auttaa se että sijoitettu lapsi käy ratsastamassa läheisellä ratsastustilalla.


      • Reilusti esiin..

        Jos tiedät faktoja sijaisperheessä tapahtuvasta kaltoinkohtelusta niin olethan ilmoittanut asiasta viranomaisille. Tarkoitan siis todennettuja asioita eikä huhupuheita.
        Muistathan silloin esiintyä omana itsenäsi olemalla sanojesi takana..


      • sijari

        Eikö lapsi itse voi kerätä todistusaineistoa kaltoinkohtelusta? Jos lapsi on vähänkin isompi niin hänen kertomansa ja mahdollinen todistusaineisto on kyllä sellaista aineistoa jonka pitää riittää näytöksi sossulle että kaikki ei ole nyt ihan kohdallaan tässä sijaisperheessä.

        Minulle ei mene läpi tämä että sijaisvanhemmat esittäisivät. Sen verran pitkä tie on sijaisvanhemmuuteen ettei ainakakaan meikeläisellä olisi onnistunut esittäminen ja näyttäleminen. Ja miksi pitää näytellä? Ihan tavallaisia ihmisiä me sijaisperheet olemme; meillä on omat hyvät ja huonot puolemme. Mutta kyllä meidän lähtökohta sijaisvanhemmuudelle on se että joku lapsi saisi luonamme rakastavan ja huolehtivan kodin siksi aikaa kun hän kotia ja vanhemman sijaisia tarvitsee. Toki minäkin haluaisin esittää ylpeää äitiä jonka lapset ovat koulun malliiesimerkkejä, keräävät kaikki mahdolliset stipendit, jne jne. Mutta näin ei ole ja se riittää minulle. Yritän antaa kuitenkin lapsille mahdollisimman hyvät juuret ja siivet joilla ponnistaa elämässä eteenpäin. Ja tähän pääsemiseksi tarvitsen myös niitä lapsen biologisia vanhempia. Hyvällä yhteistyöllä pääsemme pitkälle.


    • puututtu on

      Keräsikö Eerika todistusaineistoa? Olen kyllä ollut yhteydessä viranomaisiin ja asiaan on puututtu.

      • me sijaisvanhemmat

        Ai ketkä me? Oletteko jotakin homogeenista porukkaa? Me sijaisperheet.

        Kuulutko siihen samaan pahoinpitelevien / seksuaalisesti hyväksikäyttävien sijaisvanhempien kaartiin. Kyllä kuule niitäkin tuon tuosta lehdistössä esitellään. Ai te?

        Ja sitten varmaan olemme me omat vanhemmat ja sukulaiset olemme sellaisia ja sellaisia. Me emme ole rakastavia ja välittäviä... varmaan.


      • hyi mitä hyväkkäitä
        me sijaisvanhemmat kirjoitti:

        Ai ketkä me? Oletteko jotakin homogeenista porukkaa? Me sijaisperheet.

        Kuulutko siihen samaan pahoinpitelevien / seksuaalisesti hyväksikäyttävien sijaisvanhempien kaartiin. Kyllä kuule niitäkin tuon tuosta lehdistössä esitellään. Ai te?

        Ja sitten varmaan olemme me omat vanhemmat ja sukulaiset olemme sellaisia ja sellaisia. Me emme ole rakastavia ja välittäviä... varmaan.

        Huomaa, että joku Pride ei ole riittävä.

        Me ja Te.


      • meidän hevonen
        hyi mitä hyväkkäitä kirjoitti:

        Huomaa, että joku Pride ei ole riittävä.

        Me ja Te.

        Me ja meidän hevonen. Olemme hienoja taiteilijoita ja viisaita yo. -ihmisiä. Meille sijoitettujen sukulaiset eivät ole lähellekään niin hienoja ihmisiä, kuin meidän hevonen.


      • Lasten kokema julki
        meidän hevonen kirjoitti:

        Me ja meidän hevonen. Olemme hienoja taiteilijoita ja viisaita yo. -ihmisiä. Meille sijoitettujen sukulaiset eivät ole lähellekään niin hienoja ihmisiä, kuin meidän hevonen.

        Yllä taas malliesimerkki katkerasta biosta, joka omissa alemmuuskomplekseissaan kääntää asian niin, että sijarit pitävät häntä itseään huonompana. Oikeasti eivät välttämättä pidä, vaikka aihetta ehkä olisi.

        Mun taas on pakko myöntää, että vaikka miten yritän kunnioittaa biovanhempia ja tiedän, ettei ketään tule tuomita, eikä ensimmäisen kiven heittäjäksi ole meistä kenestäkään, niin silti... Myönnän olevani niin heikko ja vajavainen ihminen, että usein ajattelen olevani parempi ihminen kuin lasta hyväksikäyttänyt isä ja lapselle fyysisiä ja psyykkisiä vammoja hirvittävillä laiminlyönneillään aiheuttanut äiti. Varsinkaan kun kumpikaan ei edes myönnä tehneensä mitään väärin, kaikki paha löytyy aina vain kaikista muista. Tiedän, etten saisi ajatella näin, koska enhän voi tietää, mitä vanhemmat ovat itse joutuneet kokemaan ja millaisia malleja saaneet, että heistä on tällaisia tullut. On joskus oikeasti hyvin vaikeaa olla uskottava sanoessaan lapselle, että kyllä sun äitisi susta kuitenkin välittää tms. Ehkä hän kuitenkin jollain tavalla välittääkin. Yritettävä vain on, tämmöisen huononkin ihmisen.

        Entä sitten nämä sijarien tekemät hyväksikäytöt, joita lehdissä "tuon tuosta esitellään". Mä en ole törmännyt lehdistössä kuin yhteen ainoaan tällaiseen tapaukseen. Toivottavasti tulee erittäin pitkä kakku istuttavaksi ko. sijaisisälle. Huostaanoton syynä hyväksikäyttö on hyvin yleinen ja aika usein se on vain yksi syy kaiken muun holtittomuuden joukossa. Onko niin, että tässäkin asiassa muita syytellään omista teoista? Kuvitteleeko joku todella, että häneltä on lapsi otettu pois ilman mitään vanhemmassa itsessä olevaa syytä? Ikävää, että suurella yleisöllä ei ole eksaktia tietoa siitä, mitä sossuperheissä ennen huostaanottoa yleensä tapahtuu, minkäasteista lasten kaltoinkohtelu omien vanhempien taholta voi todellakin olla. Nämä tarinat ovat sellaisia, että moni ei uskoisi, että sellaista voi edes tapahtua. Eikä kukaan saa kertoa kenellekään. Sinkkonen on uskaltanut joitain tapauksia tuoda julki ilman nimiä, hänen asemassaan ei tarvitse olla enää koko ajan varuillaan. Vanhempia kohdellaan silkkihansikkain, lasten kaltoinkohtelua ja laiminlyöntiä (tapahtui se missää hyvänsä!) verhoaa hiljaisuuden muuri.

        Kannatan avoimuutta kaikessa. Jos sijaishuollossa lasta oikeasti kaltoinkohdellaan, niin asia pitää käsitellä julkisesti. Samoin pitäisi uutisoida huostaanotoista ja niihin johtaneista syistä Lööppejä vain lehtiin siitä, miten lasta on pidetty päiväkaudet pinnasängyssä, päivät pitkät kakkavaipoissa, ruokittu vauvaa limsalla, jätetty lapset öiksi keskenään kotiin jne. Jos joku pitää eläimiä vastaavissa oloissa, niin siitä revitään kyllä otsikoita ja tulee omistajalle sakot, mutta jos lapsen kanssa eletään kuin pellossa, niin edes sakkoja ei tule, julkisesta häpeästä puhumattakaan.

        Odotan sitä päivää, kun joku lehti uutisoi vaikka näin: "Uusimaalainen 32-vuotias nainen tuomittiin vankeuteen lapsensa heitteillejätöstä ja pahoinpitelystä. Äiti oli neuvolan toistuvista kielloista huolimatta käyttänyt aloholia raskausaikana aiheuttaen lapselleen näin lievän alkoholivaurion. Perhetyöntekijöiden mukaan lapsi oli toistuvasti likainen ja vaihtamattomissa vaipoissa. Aina perhetyöntekijän tullessa lapsi makasi pinnasängyssä, vaikka hänellä oli huostaanotettaessa ikää jo lähes vuosi. Lapsen kehitys oli viivästynyt ja hän oli laiha. Hän ei vuoden iässä pysynyt pystyssä ilman tukea eikä ottanut enää kontaktia ihmisiin. Koti oli hyvin likainen ja naiselta takavarikoitiin huostaanoton yhteydessä myös kuusi aliravittua kissaa. Nainen oli useasti jättänyt lapsen nuorisokodista kotilomalla olleen 11-vuotiaan tyttärensä hoitoon ja lähtenyt itse pois kotoa. Nainen sai puolentoista vuoden ehdollisen vankeusrangaistuksen lapsensa kehityshäiriöön johtaneista laiminlyönneistä ja lisäksi hänet tuomittiin korvaamaan tälle 100 000 euroa pysyvästä haitasta ja maksamaan Kelalle takaisin aiheettomasti maksetut lapsilisät ja kotihoidon tuet."

        Yllä oleva uutinen on kuvitteellinen, mutta jos näistä kirjoitettaisiin, se olisi tyypillinen. Sitten kun tällaisia juttuja alkaa lehtiin tulla kissoja ja koiria koskevien vastaavien juttujen tilalle, alkaa lasten asema olla kohdillaan.


    • pyhimykset

      Miten kuvittelet olevasi jotakin toista parempi ihminen? Minulla tuo on täysin vieras ajatus, enkä haluaisi lapselleni tuollaista pyhimystä kasvattajaksi.

      Haluan, että lapseni (kuvitteellinen sellainen) kasvatetaan siihen, että jokaisell aon yhtäläinen ihmisarvo ja ihmiskunnan arvo on se, mikä on sen heikoilmman jäenen tilanne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1703
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      175
      1340
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1128
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1128
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      956
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      47
      916
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      69
      897
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      860
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      773
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe