Hei, jostain luin

styrox - hyi!

että parvekeruukkuihin voi hyvin laittaa styroxin kappaleita salaojitukseen. No, tänä vuonna laitoin sitä pariin isompaan astiaan pohjalle - ja huonosti menestyivät kasvit. Oletan syyksi kyllä sen styroxin, sillä eikö se ime vettä - eli kasteluvesi on jäänyt sitten muhimaan niihin styroxeihin? Eli olen sitten tollona vaan kaatanut vettä kuivaan pintamultaan vaikka juuret kenties lilluvat jossain styroxpehmikkeessä - eikös vaan? No, näen tietysti itse tilanteen sitten kun putsaan astiat tässä jokusen viikon päästä.

Mutta jotain menestystarinaa sentään löytyy: Ostin keväällä huovinkukan taimen - se oli jo alkujaan tosi komea - ja ei kuin komistui omassa astiassaan niin, että nyt se on leveydeltään ainakin 50 cm. Tuossa se oli eteläparvekkeella auringossa (sen mitä nyt aurinkoa on paistanut), väsähti tietysti silloin kun oikein kuuma tuli, mutta hurjasti vaan vettä, sillä janohan sillä oli!

Jos tässä ensi vuonna vielä parvekkeeseen on rahaa laittaa, niin taidankin ottaa pari huovinkukkaa ainakin! Keltainen ei kyllä niin suosikkivärini ole, mutta ...

6

1114

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • stryrox - hyi

Niin, lisään vielä omia ajatuksiani, eli ennemmin kannattaa vaikka tienvarrelta kiviä poimia ruukun pohjalle kuin laittaa styroxia? Toki painavammaksi se astia tulee, mutta kasvien viihtyvyyden takia.

• jkhdfskjhdfs

Styrox imee kyllä vettä,joku uretaani-tyyppinen levy ei,kasvihuoneen sokkelin eristyksessä käytin.Leca-sorasta olen lukenut,että se kävisi ruukun pohjalle,on kevyttä kiviin verrattuna.

• styrox - hyi!

Näin on. lecasoran tiedän itsekin, en ole ihan tyhmä. Mutta kun vaan ajattelin säästää rahaa, eli jättää lecasorapussin ostamatta ja käyttää jotain korvaavaa materiaalia.
        Kyllä olen kuullut myös, että käyttävät käpyjä ja risujakin ruukkujen pohjilla.

Kiitos sulle valistuksesta.

• Anonym1
        styrox - hyi! kirjoitti:

Näin on. lecasoran tiedän itsekin, en ole ihan tyhmä. Mutta kun vaan ajattelin säästää rahaa, eli jättää lecasorapussin ostamatta ja käyttää jotain korvaavaa materiaalia.
        Kyllä olen kuullut myös, että käyttävät käpyjä ja risujakin ruukkujen pohjilla.

Kiitos sulle valistuksesta.

On kyllä varsinaista typeryyttä alkaa arvostelemaan ihmisiä, jotka ystävällisyyttään tarjoavat neuvoja.

• puuta heinää

Olispa kiva kuulla, että oliko se styroksi siellä ruukun pohjalla märkää mössöä, sitten kun syksyllä istutukset pois purettiin? En oikein moiseen usko. Kyllähän styroks vettä imee, huokoista materiaalia kun on,mutta ei se siitä hajoa tai muusiksi mene, eikä sen pitäisi kasveja mitenkään haitata. Paremminkin vesivarastona toimii. Liika vesi imeytyy styroksiin ja siitä takaisin multaa, kun multa kuivuu. Kasvit pysytyvät myös juurtumaan styroksiin, ja hyödyntämään siihen sitoutunutta vettä. Kasvatusastioina olen styrokslaatikoita ja -kennoja käyttänyt, sitovat hyvin lämpöä ja ovat kevyitä käsitellä. Ja hienosti on taimet kasvaneet.
      Viime kesä nyt vaan oli kelien puolesta aika surkea kesäkukkien menestymisen kannalta.

• multakänny*

Olen käyttänyt vuosikausia styrosta salaojituksena kaikkiin ruukkuihin, eikä ole mitään ongelmaa tullut, kukat ovat voineet hyvin....luulen että nyt on jokin muu asia mennyt myttyyn...minulla ainakin on toiminut mainiosti!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on tulevan kevään teema?

Sun kohdallasi
      Ikävä
      134
      5642
    2. Maisa Torppa

Voitto oikeudesta. Tässä näkee miten huteralla pohjalla nuo syytökset ovat. Hyvä Maisa 💖. IL
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      4148
    3. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      9
      1745
    4. Nainen, älä tee aloitetta, jos

Jos olet: - ylipainoinen - yksinhuoltaja - tatuoitu - tukassa on varoitusväri - sinulla on muita lävistyksiä kuin korvak
      Ikävä
      154
      1008
    5. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      90
      933
    6. Persut palkitsisi verohelpotuksin röökin polton ja ryyppäämisen lopettamisesta

>> Perussuomalaiset ehdottavatkin, että haittaverojen sijaan terveellisestä elämää viettäville ihmisille voitaisii
      Maailman menoa
      137
      932
    7. Veronika Honkasalo(vas.)venäjän asialla

Honkasalon mukaan mukaan venäläisiä turvapaikanhakijoita kohdellaan lainvastaisesti. "Vasemmistoliiton varapuheenjohtaj
      Maailman menoa
      64
      923
    8. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      81
      823
    9. Trump laittomien siirtolaisten kauhu.

Trump toimii ihan oikein, kun karkoittaa maassa laittomasti oleskelevat rikolliset siirtolaiset takaisin kotimaihinsa ei
      Maailman menoa
      110
      792
    10. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      40
      786
    Aihe