Mahdollisuus lääkikseen?

Mediciaanic.

Oon käynyt lukion ja kirjoittanut 2009. Valitettavasti tuolloin menin siitä mistä aita oli matalin. En tiennyt, mikä minua todellisuudessa kiinnostaa, ja täten valitsin helppoja aineita. Nyt jos lukioon menisin, valitsisin aivan toiset aineet!
Olen lukenut kaikki biologian syventävät ja soveltavat kurssit. Kemiaa ja fysiikkaa olen lukenut vain pakolliset yhdet kurssit molemmista.
Onko minulla mitään mahdollisuuksia päästä lääkikseen itseopiskelemalla kemiaa ja fysiikkaa, sen mitä kykenen ja osaan itse. Olen yrittänyt opiskella myös kemiaa avoimessa yliopistossa, mutta siellä asiat etenivät niin nopeasti ja pohjautui tietysti lukion oppimäärään, eli olis pitänyt olla jonkun verran sitä kemiaa siellä pohjalla ennen avointa yliopistoa.
Onko kemia vai fysiikka tärkeämpää, vai tarvitaanko molempia suhteellisesti saman verran? Pärjääkö erinomaisella biologialla jo pitkälle, vai onko kemian ja fysiikankin tietämyksen oltava hyvän tai jopa erinomaisen tasolla? Entä pitkä matematiikka?
Näitä vain pohdin ja yritän valaa itseeni jonkunlaista uskoa ja motivaatiota rakentavaa toivoa.:)
Minulla on myös hierojan tutkinto alla, lieneekö asiaa auttava?

3

366

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12+18

Onko minulla mitään mahdollisuuksia päästä lääkikseen itseopiskelemalla kemiaa ja fysiikkaa, sen mitä kykenen ja osaan itse.
      -On, mutta oma-aloitteisuudesta päätellen vaikeata tulee olemaan.

Onko kemia vai fysiikka tärkeämpää, vai tarvitaanko molempia suhteellisesti saman verran?
      -Fysiikka on tupannut olemaan aina tärkein, koska se on valtaväestölle epämieluisempaa ja vaikeampaa kuin kemia ja biologia -> fysiikan tehtävät hyvin ratkaisevassa roolissa, kun lähdetään vertailemaan tuloksia.

Pärjääkö erinomaisella biologialla jo pitkälle, vai onko kemian ja fysiikankin tietämyksen oltava hyvän tai jopa erinomaisen tasolla?
      -Ei pärjää, käytännössä aina lääkikseen on menty laskuilla. Lähes kaikilla biologian osuus on hyvin tai erittäin hyvin hallussa, koska se on paljon helpompaa oppia. Tietenkin biologiassakin tulee eroja ihmisten välille, mutta ei lähellekkään samanlaisia kuin muiden alueiden osalta.

Entä pitkä matematiikka?
      -Auttaa fysiikan opiskelussa ja kaavojen pyörittelyssä, mutta ei pakollinen.

Minulla on myös hierojan tutkinto alla, lieneekö asiaa auttava?
      -Juu ei

• trfgyujiopiilkujyt

Itsehän ne kaikki aineet on opiskeltava. Et pärjää kokeessa vain bilsalla. Jos haluat lääkikseen, ota ne kemian ja fysiikan kurssikirjat käteen ja opiskelemaan. Ei lukion oppimäärä niissäkään ole mitään hybertiedettä.

• Vastausvuoro

Mediciaanic.

Hassua, tuo on ihan kuin minun kirjoittama. Itse olen pyrkinyt yhden kerran biologiaa opiskelemaankin, mutten päässyt ja menin sitten muihin töihin ja jäin sille tielle. Kirjoitin ylioppilaaksi 2004. Kävin itsekin lukiossa FY/KE:stä vain pakolliset kurssit ja lyhyen matikan. Kertasin tässä pari vuotta sitten ollessani työttömänä fysiikan ekaa kurssia itsekseni. Laskin kaikki kirjan laskut noin kahdessa viikossa. En halunnut että mikään jäisi epäselväksi... Hommasin Galenoksenkin huvikseni samoihin aikoihin.

Olen alkanut miettiä ammatinvaihtoa, ja hammaslääkäri olisi minulle omiaan, sillä minulla on monia teknisiä ja pikkutarkkoja harrastuksia ollut. Nuorempana maalailin myös miniatyyrejä, joista tuli niin hyviä että olisi voinut ihan kansainvälisiin kilpailuihinkin pistää, että tarkkuutta ja huolellisuutta kyllä löytyisi. Myös sepän töitä olen vähän harrastellut. Lähipiirilleni en edes viitsi mainita tästä suunnitelmasta, sillä lukioaikoina en ollut yhtään motivoitunut koulunkäyntiin. Mutta jos olisi joku jonka kanssa kerrata ja opiskella asioita ja tsempata toisiaan, niin hommasta tulisi paljon helpompaa. Lähetä sähköpostia zapp__o@___email.___co_m olisi hauska vaihtaa ajatuksia tästä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      319
      7544
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1843
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1382
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1251
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1221
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1171
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe