Kertokaa, saako mukaamme Budapestiin lokakuussa tuleva isäni (70 v) jonkin alennuksen julkisilla liikkuessaan, ja jos niin, niin mitä todistuksia pitää olla mukana. Riittääkö ajokortti kopio passista? Löysin edellä vinkatun BKV:n sivun mutten osaa tulkita...
Eläkeläisten liikkuminen julkisilla
17
2877
Vastaukset
Yli 65 v. EU kansalaisuus ( syntymä-aika) on todistettavaa. Siis passi, ajokortti - jotain - mistä tarkastaja voi nahdä yllä olevat kriteerit.
Ei ole enää rekisterilippu (viime vuonna oli) jos matkustetaan esim maalle junalla.- eerikka42
eläkeläiset saavat matkustaa ilmaiseksi Unkarissa
- tarkennusta
Tarkennus...eläkeläiset eivät saa matkustaa ilmaiseksi, ainoastaan 65 vuotta täyttäneet EU:n kansalaiset. Eläkeläisiähän on monessa ikäluokassa ja monenlaisia, sairaus, varhais yms.......
- pienviljelijä
Tuo oli erittäin hyvä tarkennus
- pienviljelijä
Edellä olevista vastauksista löytyy varmaankin vastaus kysymykseesi.
- Ettäsillee
65v täyttänyt saa kulkee Unkarissa ilmaiseksi
- Ilmaseksi
Yli 65-vuotiaalta riittää passi tms, josta näkyy ikä ja että on EU-kansalainen. Alle 65-vuotias eläkeläinen tarvitsee eläkeläiskortin: https://bkk.hu/en/pass-id-for-pensioners/
- uskojo
Ei Unkarissa eläkeläiskortteja kysellä
- skitsofrenia
Olen 52-vuotias eläkeläinen ja näytän ikäistäni nuoremmalta. Uskallanko siis matkustaa julkisilla ilman lippua ja ilman eläkeläiskorttia? Mistä tarkastaja tietää, että olen eläkeläinen, jos ei ole eläkeläiskorttia?
- Niinpä1
Mistä tarkastaja osaa lukea että sinun on eläkeläiskortti?
- eläkeläiskortti
Eläkeläiskortti pitää olla jos ei ole 65 täyttänyt eikä ole lippuua, muuten tulee sakot: https://bkk.hu/en/pass-id-for-pensioners/
- ettäsillee
Varmasti ymmärtävät Suomenkielistä eläkeläiskorttia?? En ole koskaan kuullut tai nähnyt , että täytyy eläkeläiskorttia näyttää. On sit mitkä ohjeet netissä hyvänsä
- Paikanpäälläkäytävä
Kuvallinen kelakortti riitti oikein hyvin. Harvempi kuski edes vilkaisi kun näytin. Sitten en enää näytellyt mitään. Yhtään tarkastusta ei sattunut kohdalleni viikon aikana.
- tulevaisäni
Kuskille voi riittää vaikka itse tehty kortti ja hyvällä tuurilla viikon voi onnistua matkustamaan ilman ensimmäistäkään tarkastusta. Kyllähän jotkut menee Suomessakin ratikoissa pummilla.
Tarkastajat onkin sitten tosi tarkkoja. Jos on 65 täyttänyt, niin pitää olla kuvallinen henkilökortti, mistä käy ilmi ikä ja että on EU-kansalainen. Esimerkiksi passi, ajokortti, henkilökortti tai kuvallinen Kela-kortti ovat hyviä. Jos on alle 65-vuotias eläkeläinen, pitää olla bkk:n eläkeläiskortti. Jos et ole 65 täyttänyt etkä viitsi hommata eläkeläiskorttia, niin osta lippu. Muuten tulee tarkastusmaksu, joka on paikan päällä maksettuna 8000 ft, eli n. 25 euroa.- Paikanpäälläkäytävä
Vaimoni joka on nuorempi osti 7 vrk: n lipun, joka maksoi 4950 unkarin forinttia eli noin 15 eur. Jo toisena päivänä hän kadotti sen ja ostin lahjaksi uuden. 30 euroakaan viikossa ei ollut paljon joustavuuden vuoksi. Itse en tarvinnut lippuja
- subilla
Eläkeläinen ei voi matkustaa Unkarissa ilmaiseksi, ainoastaan 65 vuotta täyttänyt EU:n kansalainen. Eläkeläisiä löytyy nuoristakin ihmisistä.
- puolueeton
Olen matkustellut Unkarissa niin Budapestissä kuin maaseudullakin. Maaseutujunissa on kyllä konduktöörit aina tarkastaneet joko lipun tai passin, joku hyvinkin tarkasti. Budapestissa olen kyllä joutunut melkein joka päivä tarkastukseen, varmimmin aina metrossa. Mielestäni kannattaa kyllä pitää aina mukana passi tai henkilökortti yli 65 vuotiaalla .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62453- 1161628
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361366Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1571195- 521105
- 1161101
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051054- 571051
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46929- 60892