Eläkeläisten liikkuminen julkisilla

nimimerkkix

Kertokaa, saako mukaamme Budapestiin lokakuussa tuleva isäni (70 v) jonkin alennuksen julkisilla liikkuessaan, ja jos niin, niin mitä todistuksia pitää olla mukana. Riittääkö ajokortti kopio passista? Löysin edellä vinkatun BKV:n sivun mutten osaa tulkita...

17

2292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yli 65 v. EU kansalaisuus ( syntymä-aika) on todistettavaa. Siis passi, ajokortti - jotain - mistä tarkastaja voi nahdä yllä olevat kriteerit.
      Ei ole enää rekisterilippu (viime vuonna oli) jos matkustetaan esim maalle junalla.

    • eerikka42

      eläkeläiset saavat matkustaa ilmaiseksi Unkarissa

    • tarkennusta

      Tarkennus...eläkeläiset eivät saa matkustaa ilmaiseksi, ainoastaan 65 vuotta täyttäneet EU:n kansalaiset. Eläkeläisiähän on monessa ikäluokassa ja monenlaisia, sairaus, varhais yms.......

      • pienviljelijä

        Tuo oli erittäin hyvä tarkennus


    • pienviljelijä

      Edellä olevista vastauksista löytyy varmaankin vastaus kysymykseesi.

    • Ettäsillee

      65v täyttänyt saa kulkee Unkarissa ilmaiseksi

    • Ilmaseksi
    • uskojo

      Ei Unkarissa eläkeläiskortteja kysellä

    • skitsofrenia

      Olen 52-vuotias eläkeläinen ja näytän ikäistäni nuoremmalta. Uskallanko siis matkustaa julkisilla ilman lippua ja ilman eläkeläiskorttia? Mistä tarkastaja tietää, että olen eläkeläinen, jos ei ole eläkeläiskorttia?

    • Niinpä1

      Mistä tarkastaja osaa lukea että sinun on eläkeläiskortti?

    • ettäsillee

      Varmasti ymmärtävät Suomenkielistä eläkeläiskorttia?? En ole koskaan kuullut tai nähnyt , että täytyy eläkeläiskorttia näyttää. On sit mitkä ohjeet netissä hyvänsä

    • Paikanpäälläkäytävä

      Kuvallinen kelakortti riitti oikein hyvin. Harvempi kuski edes vilkaisi kun näytin. Sitten en enää näytellyt mitään. Yhtään tarkastusta ei sattunut kohdalleni viikon aikana.

    • tulevaisäni

      Kuskille voi riittää vaikka itse tehty kortti ja hyvällä tuurilla viikon voi onnistua matkustamaan ilman ensimmäistäkään tarkastusta. Kyllähän jotkut menee Suomessakin ratikoissa pummilla.

      Tarkastajat onkin sitten tosi tarkkoja. Jos on 65 täyttänyt, niin pitää olla kuvallinen henkilökortti, mistä käy ilmi ikä ja että on EU-kansalainen. Esimerkiksi passi, ajokortti, henkilökortti tai kuvallinen Kela-kortti ovat hyviä. Jos on alle 65-vuotias eläkeläinen, pitää olla bkk:n eläkeläiskortti. Jos et ole 65 täyttänyt etkä viitsi hommata eläkeläiskorttia, niin osta lippu. Muuten tulee tarkastusmaksu, joka on paikan päällä maksettuna 8000 ft, eli n. 25 euroa.

      • Paikanpäälläkäytävä

        Vaimoni joka on nuorempi osti 7 vrk: n lipun, joka maksoi 4950 unkarin forinttia eli noin 15 eur. Jo toisena päivänä hän kadotti sen ja ostin lahjaksi uuden. 30 euroakaan viikossa ei ollut paljon joustavuuden vuoksi. Itse en tarvinnut lippuja


    • subilla

      Eläkeläinen ei voi matkustaa Unkarissa ilmaiseksi, ainoastaan 65 vuotta täyttänyt EU:n kansalainen. Eläkeläisiä löytyy nuoristakin ihmisistä.

    • puolueeton

      Olen matkustellut Unkarissa niin Budapestissä kuin maaseudullakin. Maaseutujunissa on kyllä konduktöörit aina tarkastaneet joko lipun tai passin, joku hyvinkin tarkasti. Budapestissa olen kyllä joutunut melkein joka päivä tarkastukseen, varmimmin aina metrossa. Mielestäni kannattaa kyllä pitää aina mukana passi tai henkilökortti yli 65 vuotiaalla .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6579
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4243
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2647
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2040
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1111
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1066
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe