Järvisyyhy

Maariankukka

Onko kenenkään kohdalle sattunut järvisyyhyä?Mulle on pari kertaa.Syynä liian ravinteikas järvivesi.Aiheuttaa aivan sietämätöntä kutinaa ja punaisia näppylöitä ympäri kehoa.Tänäkin kesänä kärsin tuosta vitsauksesta ja huomasin ettei kortisoni auta.Mikä siis neuvoksi?Tuun hulluks tän kutinan kanssa!

12

20354

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

Moi.Kokeile zyrteciä,mulla auttaa ainakin psorin aiheuttamaan kovaan kutinaan tosi hyvin.

• Maariankukka

Täytyypä kokeilla.Nyt kutina on rauhoittunut jonkun verran,mutta edelleen menee rasvaa.Kiitoksia vinkistä.

• Zoppa
      • Alkuperinen Maariankukka

Kiittää tiedosta.Osittain oli uutta tietoa mulle.

• Zoppa
        Alkuperinen Maariankukka kirjoitti:

Kiittää tiedosta.Osittain oli uutta tietoa mulle.

eli yksinkertaisin vinkki
        joskin myös tylsin vaihtoehto
        ei kannata mennä uimaan

=(

• Uhri2

Minullakin tuli eilen kamalat oireet, kun uin todella suositussa järvessä. Punaiset näppylät kutittaa kauheesti. Onko tietoa kauan kutina kestää?

• pysty elämään

ihmisessä kuin muutaman tunnin. Se siis erehtyy isännästä, jos yrittää kiinnittyä ihmiseen.

• lomailija

saimaan rannalla lapeenrannassa, pikisaaressa näyttäs olevan syyhyä. (2.7.2008)

• kutiava

Sain itsekin järvisyyhytn Säkylän Pyhäjärvestä. Mua ohjeistettiin rasvaamaan jalkani (kuulemma ihan paksu vaseliini on hyvä, mutta muutkin paksummat rasvat käy, aurinkovoiteetkin) ennen uintia, mutta lasten kanssa touhutessa en muistanut niin monestikaan tehdä. Kuulemma hyvä huuhtelu uinnin jälkeen auttaisi järvisyyhyä aiheuttavaa toukkaa vastaan.

Tuollaiset vinkit siis.

Mulla näppylöitä on eniten jaloissa, mutta myös muuallakin, kun eniten tuli lasten kanssa pyörittyä rantavedessä, jossa kuulemma syyhyä aiheuttavia toukkia on eniten.

Kutinaan auttaa jonkun verran allergialääke ja hydrokortisonivoide.

• Jasca_1

Ilmeisesti tämä järvisyyhy iski minuun Espoossa, Oittaan ulkoilualueella, kun olin uimassa Bodom-järven pienemmällä uimarannalla pari päivää sitten.

Kutisevia, punaisia näppylöitä muutama jaloissa sekä yksi käsivarressa. Ulkonäöltään vastaavat wikipedian (http://fi.wikipedia.org/wiki/Järvisyyhy) kuvan pahkuroihin.

Popsin jo valmiiks antihistamiinia, minkähänlainen kutina mahtais olla ilman sitä..?

• aaaarghh mikä vaiva

Olen lapsesta asti kärsinyt moisesta vaivasta ja tämä pahenee vaan mitä vanhemmaksi tulee! Eilen kahlasin pienen 1-vuotiaan tyttöni kanssa rantavedessä ja tänä aamuna polvitaipeissa kauhea kutina ja punaiset näppylät. Saan syyhyn järvestä kuin järvestä, eikä mikään keino auta. (pyyhkeeseen kuivattaminen, suihku) Joku mainitsi tuolla tervasaippua tms valelun iholle, mutta en taida sitäkään uskaltaa tehdä. On varmaan parempi pysyä rannalla ja katsella kun muut uivat ja itse säästyn helvetilliseltä kutinalta. Uimahallista ja meressä voin ainoastaan käydä, niistä en ole saanut iho oireita.

• ääää..

Miten kauan järvisyyhy kestää?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      57
      5459
    2. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      91
      4261
    3. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      372
      2520
    4. Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?

Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s
      Nettideittailu
      70
      1058
    5. Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.

Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved
      Maailman menoa
      330
      1028
    6. Et ilmeisesti aio enää ikinä olla tekemisissä

Että näinkö se menee
      Ikävä
      61
      833
    7. Sydämeni on sinun luona

Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun
      Ikävä
      46
      806
    8. Trump ja Venäjä

Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja
      Maailman menoa
      102
      789
    9. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      26
      779
    10. Jatkuva stressitila

On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan
      Ikävä
      52
      769
    Aihe