Miten tarkkaan muuttosiivous?

mehilääine

Olemme muuttamassa kaupungin asunnosta pois. Pikkuvauvan kanssa on hieman hankalaa puunata kämppää lattiasta kattoon, ja haluaisin tehdä vain kaiken oleellisen. Miten tarkkaan olette tehneet muuttosiivouksen? Muistaakseni listassa luki että jopa ikkunat tulisi pestä. En aio. No, kun itse muutimme asuntoon, ikkunat olivat likaiset, parvekkeen lattia täynnä tupakan tumppeja, kaapeissa vanhaa roinaa yms. En haluaisi itse tuottaa kenellekään mielipahaa.

VInkkejä?

25

4813

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ap

      Olen ajatellut että kaikki mitkä lähtee helposti irti (leivänmurut ja muut mökkäreet uunin takaa, pöly, tahrat yms) on minun vastuulla, mutta sellainen jynssääminen jääköön uudelle asukkaalle, esimerkiksi uunin peltien peseminen jne. Vai?
      AP

    • Muutoja Takana

      Itse olen pitänyt nyrkkisääntönä, että asunto on yleisilmeeltään siisti. Lattiasta kattoon ei tarvitse puunata, mutta juuri nuo helposti irtilähtevät pois ja lattiat olisi hyvä pestä, kylppäri jynssätä yms. Ikkunoita ei välttämättä, mikäli eivät ole aivan törkyiset. Mieti millaiseen asuntoon sinun olisi itse kiva muuttaa :)

    • hcgshghssssssssss

      Uusi asukas sen kuitenkin siivoaa jälleen uudelleen. Enpä ole kuullut, ettei asukas siivoaisi uutta asuntoaan. Mutta siis imurointi, nihkeäpyyhintä ja kylppärin sekä keittiön pinnat. Se on minimi.

    • 214

      Tarkka: Kaapit ulkoa ja sisältä, uuni sisä- ja ulkopuolelta, uunin tausta, jääkaappi, pakastin, liesituuletin, seinistä ja ovista kaikki irtoavat tahrat, lattialistat, imurointi, kostea pyyhintä, saunan pesu (jos tarpeen), suihkutilan harjaus, lattiakaivot, ilmastointiventtiilit. Ikkunat vähintään sisäpinnat. Parvekkeen harjaus tai imurointi ja moppaus...

      Kaikki näkyvä törky on ehdottomasti siivottava. Eli jos uuni/jääkaappi on karmeassa kunnossa, on se puhdistettava.

      Yleiseti ottaen, asuntohan ei voi olla pois muutettaessa mikään hirveän työläs sikolätti, jos asukkaat ovat aina huolehtineet normaalista siivouksesta. Muruset ja pölyt lähtee helposti pyyhkimällä, pinttynyt rasvalikakin suht helposti, kun vähän malttaa liottaa ja käyttää hyviä puhdistusaineita.

    • cleaninlady

      Siivosin just yhden 50 neliöisen kaksion. Eipä olleet vuokralaisen vaivautuneet parvekelaseja, ikkunoita eikä kaappien päällyksiä puhdistamaan. Lattiakaivoja ei aikoihin. Minulla aikaa meni 8 tuntia a 36€. Tod.näk. osa vuokravaakuudesta jää heillä saamata.

      • :):):):)

        Mulla meni kerran 45 neliöiseen kaksioon 32 tuntia, eli 4 kokonaista työpäivää, jokaiseen huoneeseen se 8 tuntia, keittiö, wc ja ne 2 huonetta. Taisi siinäkin ne vakuudet jäädä saamatta :)


      • hööpö_

        Onpa joku nähnyt aiheelliseksi nostaa 2017 esille tämän 2012 aloitetun keskustelun.
        Oma kokemus muuttosiivouksista on, että pahimmat tahrat asunnon pinnoista, keittiön kaapit mukaan lukien kylmäkalusteet, liesi uunineen, liesituuletin, kylpyhuone kaikkinensa, lattiat pölyttömiksi. Niin siinä ok. Ikkunoita ei tarvitse pestä jos ne nyt ovat siinä kunnossa, että ulos näkee.

        Ja kun olen itse muuttanut... No, ihan tuohon kertomaani tyyliin on asunnot olleet. Paitsi kerran tuo uunin puhdistus tuotti työtä... rasvaaaaaaaaaa ja kiinni palanutta likaa.....

        Siksi toisekseen ainakin itse kun muutan sisään, pyyhin kaikki kaapit, vaate- sekä keittiökaapit ynnä muut ennen kuin omat tavarani pistän sisään. Ja kun pölyä tulee tavaroita purkaessa, olen kyllä melkein sitten siivonnut pölyjä muualtakin kuin lattioista.

        Juu, juu. Provoilua näissä vastauksissa on taas puolet ellei enemmänkin!


      • muuttosiivous

        Ei muuten nykyaikana, tuo on ns, normi siivous juttu, kun muuttaa asunnosta pois.
        Sitten kuuluu vielä, varasto ja omapiha-alue jos asuu rivitalossa.

        Muuten tulee siivous firma joka hoitaa ja perus siivous 150e tehosiivous 250e


    • diipadaii

      Myös porrashuone kuuluu muuttajan vastuulle, olipa sitten tulossa tai menossa. Ei tarvi puunata mutta siivoojalle ei ole kiva muuttajan paskoja siivota

    • muuttaja2

      Onko se todella noin tarkkaa, että pitää ruveta jääkaappeja ja hellojakin liikuttelemaan? Sen 5v aikana, jona olen tässä asunut, en ole niihin koskenut, vaikea onkin yksinäisen liikutella painavia esineitä...

      Enpä kyllä ole aiemmin myöskään lattiakaivoja tai liesituulettimia huoltanut, hyvin niistä on silti ilma/vesi kulkenut. Lattian moppaan ja pöydät pyyhin toki. Kaakelinsaumojen tummumat ei tunnu lähtevän millään, joten saavat jäädä sellaisiksi.

      • vuokralainen

        Itse ainakin siivoan lattiakaivot ja liesituulettimet säännöllisesti, enkä vain pois muuttaessani. Vaikkei vuokranantaja ole siivousohjeita antanutkaan (niin kuin jotkut tarkat tekevät), niin olen nyrkkisääntönä pitänyt, että huolehdin vuokra-asunnon siivouksesta kuin oman asunnon siivouksesta huolehtisin. Ja jos minulla olisi oma asunto, en todellakaan jättäisi likoja sinne pinttymään. Paljon helpommalla pääsee, kun siivoaa jatkuvasti riittävän hyvin. :)


      • usein muuttanut

        Jääkaapin voi vuokralainen itse siirtää, jos se on mahdollista. Ei toki pakollista. Hellan/lieden siirtaminen EI kuulu vuokralaiselle! Tästä ollut joskus vuokranantajan kanssa vääntöä ja ohjeistus tullut kuluttaja-asiamieheltä. Mikään ei korvaa jos jotain tapahtuu hellaa siirrettäessä eikä siirtäjänä ole ollut sähkömies. Tällaisen vastauksen olen asiaa ratkovilta saanut. Vuokraisäntä/-emäntä voi halutessaan tilata sähkömiehen paikan päälle siirtämään ja vuokralainen siivoaa, mutta tuskin kukaan tähän ihan heti ryhtyy...


      • äit.sy
        usein muuttanut kirjoitti:

        Jääkaapin voi vuokralainen itse siirtää, jos se on mahdollista. Ei toki pakollista. Hellan/lieden siirtaminen EI kuulu vuokralaiselle! Tästä ollut joskus vuokranantajan kanssa vääntöä ja ohjeistus tullut kuluttaja-asiamieheltä. Mikään ei korvaa jos jotain tapahtuu hellaa siirrettäessä eikä siirtäjänä ole ollut sähkömies. Tällaisen vastauksen olen asiaa ratkovilta saanut. Vuokraisäntä/-emäntä voi halutessaan tilata sähkömiehen paikan päälle siirtämään ja vuokralainen siivoaa, mutta tuskin kukaan tähän ihan heti ryhtyy...

        Mihin sähkömiestä hellan siirrossa tarvitaan?


      • limahirviö kaivossa

        Et ole 5 vuoden aikana putsannut lattiakaivoja? Kannattaa joskus kurkistaa sinne lattiakaivoon. Varmaan aika kypsät möhnät siellä jo tuoksahtavat :p yäk!

        Vanhojen talojen ilmanvaihtoventtiilit ovat siitä kivoja, että kun ne kerran ottaa irti puhdistusta varten, niitä ei saa takaisin millään.


      • nimimerkki_v
        usein muuttanut kirjoitti:

        Jääkaapin voi vuokralainen itse siirtää, jos se on mahdollista. Ei toki pakollista. Hellan/lieden siirtaminen EI kuulu vuokralaiselle! Tästä ollut joskus vuokranantajan kanssa vääntöä ja ohjeistus tullut kuluttaja-asiamieheltä. Mikään ei korvaa jos jotain tapahtuu hellaa siirrettäessä eikä siirtäjänä ole ollut sähkömies. Tällaisen vastauksen olen asiaa ratkovilta saanut. Vuokraisäntä/-emäntä voi halutessaan tilata sähkömiehen paikan päälle siirtämään ja vuokralainen siivoaa, mutta tuskin kukaan tähän ihan heti ryhtyy...

        Hella on kyllä huomattavasti helpompi vetää ulos keittiökaapiston syvennyksestään kuin esim. jää-kaappipakastin tai pöytäkorkeudelle kaapistoon asennettu jääkaappi. Hellan sähköjohto on yleensä kyllä sen verran pitkäksi lenkiksi jätetty että tämä hellan taustan siivous tulee mahdolliseksi. Ei sitä hellaa ole tarkoitettu heittämällä pois paikaltaan vedettäväksi.

        Yksi asia näissä vuokrakämpissä kyllä on, sekä asunnon että yhteisten tilojen kuten pesutuvan suhteen on se, että minkäänlaisia koneitten ja laitteiden käyttöohjeita ei ole säästetty tai laitettu esille. Helpottaisi huomattavasti!

        Esim. jos jossakin talossa on ollut pyykkituvassa kuivausrumpu, niin sitä nyt osaa käyttää ihan tosta vaan, mutta entäs jos on jonkilainen muu systeemi pyykkien kuivaamiseksi, niin tota... joku lämpöpuhallin tms. Joo. Pitääkö se pysäyttää jostakin vai pysähtyykö se itsestään, joku kytkin tossa on... ai jaa.


    • 3. yksiö

      Joka kerta kun muutan tilaan yhden työtunnin siivousliikkeestä.
      Aina on työjälki tyydyttänyt.

      • 16+17

        Mitä tunnissa saa aikaan? Ei mitään kunnollista. Kaapithan esim. täytyy pyyhkiä myös sisäpuolelta, uuni pestä ja myös liesituuletin. Peseytymistiloissa menee oma aikansa ja ikkunoissa sekä jääkaapissa.
        Lieden saa siirtää ilman sähkömiestäkin. Johtoa ei saa tietenkää ottaa irti.


    • Hallava24

      Kaksion siivoaa kepeästi kahdessa tunnissa täysin siistiksi :D Itse olen tehnyt sitä sekä omissa muutoissani sekä kesätyönä siivousfimassa. Hellaan&uuniin, kaakeleihin ja viemäreihin aineet vaikuttamaan. Pölyt, lakaisu, ikkunat, kaappien pinnat. Vessa, kylppäri, keittiö ja uuni (ei mee kauan kun ovat reilun tunnin lionneet), viemärit. Moppaus ja valmista. Perussiistiin siis, röökintumppeja, paskaa ja vuosia kiinnipalaneet ruat hellalla -setti on toki eri asia. Olen varmaan keskivertoa ripeämpi siivoaja, mutta silti, älkää jaksako valittaa ettei niitä kämppiä saisi nopeasti siisteiksi :) Itse pesen kaiken lisäksi ekopesuaineilla kaiken paitsi nuo liotettavat, ja erittäin puhdasta jälkeä tulee.

      • 17+8

        Kaksiota ei kahdessa tunnissa siivoa. Komerot ja kaapit täytyy siivota myös sisäpuolelta ja ikkunat pestä.
        Muuttaja vie yleensä huoneiston lamput matkassaan, joten valot siivooja joutuu tuomaan. Samoiten tikapuut, jotta yltäisi ylähyllytkin puhdistamaan. Kantamista sisälle ja ulos. Aikaa menee.
        Jääkaappi ja pakastin täytyy puhdistaa, samoiten uuni ja liesituuletin.
        Myös sauna pestään. Tietenkin katto ja seinät kuuluvat asiaan.
        Tietenkin voidaan sopia, että kaikkia paikkoja ei siivota. Silloin kannattaa tehdä kirjallinen sopimus, jottei jälkeenpäin kuulu narinaa.


      • Anonyymi

        Joo kaksion kauttaaltaan siivoaminen kahes tunnissa on aivan mahoton :D ainaki tulee kans näyttämään siltä että olis käyttäny siihen vaa 2 tuntii.


    • muuttosiivous
    • Reetta-Maria1
    • eeva_on_likainen

      Huono firma tämä eevansiivous.
      Luvataan siistiä, likaista sa
      Lasku yli sovitun, eihän sitä ennakolta voi tietää, että aikaa meneekin kolminkertaisesti arvioidusta ajasta.
      Työn jälki huonoa. Ikkunatkin riemunkirjavia. Lattiakaivot koskemattomia ja pölyä komeroissa.
      Takuuvuokraa ei saa takaisin.

      • Reetta-Maria1

        Nyt taidat puhua palturia. Työn jälki oli todella hyvää ja olivat reippaita. Ja mitä laskuun tulee niin oli täysin sama minkä arvioivat.


    • ppalaneneenkäry

      En suosittele eevaa. Pölyä ovien päällä ja ikkunanpielet tuhruiset.
      Lasipinnatkin hieman viiruiset.
      Uuninkin voi varmaan pestä paremmin.
      Erityishuomio hellan katkaisimiin. Alapuolelta likaiset.
      Lasku meni onneksi vain tunnin yli arviosta, siitä kiitos.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 140
      4001
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      110
      3619
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2555
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1609
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1513
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      89
      1483
    Aihe