Opintotuki 16vuotiaalle jonka olisi tarkoitus muuttaa

tyttö16vjaopinnot

Hei,

Aloitin opiskeluni juuri ammattikoulussa, bussi matkaan menee 1.5h ja tarkoitus olisi muuttaa opiskelu paikkakunnalleni sillä bussilla kulkeminen on aika raskasta sekä kyseisellä paikkakunnalla on kaikki ystävät, poikakaveri, kaupat ja kaikki lähekkäin sekä kaupunkiliikenteen bussit kulkevat hyvin..!

Laitoin kelalle menemään opintotuki hakemuksen ja sain tänään kuulla että se on hylätty syystä että olen 16vuotias. Kelan netti sivuilla olen laskurilla laskenut suuntaa antavan tuki määrän joka on lähes 300e

Muilla vastaavanlaista tilannetta nyt / ollut?
Mitä kautta nyt tukia kannattaisi lähteä hakemaan, vanhempani toki auttavat mutta molemmilla on paljon asuntolainaa omakotitalosta kaikesta muusta joten eivät hekään voi maksaa joka kuukausi noin 450e vuokra-asunnostani.

Tukiasiat ovat uusia minulle ja en ole ihan perillä kaikesta, haluaisiko joku joka tietää enemmän kertoa tähän tai keskustella ihan sähköpostitse asiasta?

3

166

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • I know...

Ei 16-vuotias voi saada vielä opintotukea, sillä 16-vuotiaan vanhemmille maksetaan vielä lapsilisää. Odota siihen asti, että olet 17.

• -

Ilmeisesti laskuri on antanut sinulle tuen määräksi 300€, koska sinulla saattaisi olla oikeus opintolainaan sekä asumislisään. Jotain olet sitten kuitekin täyttänyt väärin, koska Kelalta on tullut hylsy. Alle 17-vuotias ei ole oikeutettu opintorahaan, mutta voi saada tietyin ehdoin muita opintotuen osia.

Noin nuorella tulee tukien kanssa ongelmaksi se, että mikäli vanhemmat ovat edes keskituloisia, tukien määrä tippuu heti. Kirjoitit, että molemmilla vanhemmillasi on paljon lainaa. Tarkoitatko, että he asuvat erillään ja itse asut toisen vanhemman luona?

• andra

Asut siis kotona, jolloin tukia et saa, koska vanhempasi ilmeisesti ansaitsevat normaalisti, etkä maksa vuokraa. Ja koska tosiaan olet vielä 16v. Kelan lähettämästä kirjeestä ihan varmasti selviää, miksi et saa tukea - ja ihan sieltä Kelan sivuiltakin.

Sen sijaan hae heti matkatukea, sitä saa lukio / ammattikoululaiset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      223
      5052
    2. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      191
      2715
    3. Nimikirjaimet

Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      67
      1582
    4. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      52
      1500
    5. Kohta katson sun kuvaasi

ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      9
      1302
    6. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      104
      1291
    7. VOI TÄTÄ ILON

JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      132
      1247
    8. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      159
      1202
    9. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      109
      1184
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      83
      1170
    Aihe