huono syömään

jarre

Meillä on 8 vuotias shetlanninlammaskoira, joka on vuoden päivät syönyt vain kaupan lihapullia.Vielä vuosi sitten sille kelpasi melkein kaikki kotiruoka.Sitten se jätti syömättä pikkuhiljaa kaikki ruuat, kokeiltiin yks päivä lihapullia ja ne se söi. Taas kokeiltiin muita ruokia ,mutta ei syöny vaikka olis ollut viikon siinä.Kokeiltiin taas lihapullia.Nyt sitten se syö lihapullia pelkästeen ja nekin pitkin hampain klo 24.00 yöllä.Vitamiineja se ei syö vaikka huhmarilla hienontais ne lihapullien joukkoon.Se jättää lihapullat syömättä kokonaan.Totamenoa se ei kauan elä kun ei syö kunnon ruokaa. Turkki sillä kiiltää kyllä ja pysynyt terveenä.Jos koiran nappuloita antaa se ei tuu koko keittiöön kun ne haisee niin pahalle sen mielestä. Mikä avuksi onko ehdotuksia.

14

1652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • antero

      pidättekö ruokaa tai ruokakuppia jatkuvasti maassa?
      Kannattaa kokeilla sellaista, että antaa koiralle ruokaa vain kaksi kertaa päivässä ja jos silloin ei maistu, niin ottaa kupin pois.
      Tätä voi tehostaa sillä, että kun on antamassa koiralle ruokaa, niin ennen sitä on laittanut itselleen pienen palan näkkäriä tai keksiä tms. pöydälle ja sitten asettaa koiran täyden ruokakupin siihen viereen ja syö itse sen keksin ensin (ilman suurta numeroa ja katsekontaktia, mutta niin että koira huomaa sen) ja sitten antaa koiralle oman ruokansa. Jos koira nuuhkaisee ja lähtee pois, niin silloin vain kuppi takaisin ja seuraavalla kerralla sama uudestaan.
      Jonkin aikaa varmasti kieltäytyykin syömästä, mutta uskoisin että muutaman päivän sisällä rupeaa maistumaan. Näin kävi ainakin oman koirani kanssa.
      Koiralla ei tule olla ruokaa tai ruokakuppia jatkuvasti esillä.
      Muista myös varmistaa, että sillä ei ole mitään sairautta tai fyysistä vauriota nielussa, niin ettei pystyisi syömään kovaa ruokaa.

      • jarre

        ME ollaan kyllä pidetty ruokakuppi aina esillä,Sitten me ollaan illalla kello 17 00 annettu sille niitä lihapullia, mutta se syö ne pitkinhampain vasta yöllä.Alanko mä nyt siis tarjoamaan sille kaksikertaa päivässä ja otan pois jos ei kelpaa.Siirrynkö mä suoraan tarjoamaan sille muitakin ruokia, kun se vuoden on syöny vaan niitä lihapullia,vai kokeilenko mä ensin niillä samoilla lihapullilla.Tää on vähän hankalaa kun se on niin ronkeli.Se oli just huhtikuussa eläinlääkärillä ja sillä ei ole mitään vikaa.Montako päivää sitä raaskii sitten pitää nälässä jos herra ei suostu mun kokeiluihini. jos vielä viitsit neuvoa tässä hankalassa asiassa.


      • allegro
        jarre kirjoitti:

        ME ollaan kyllä pidetty ruokakuppi aina esillä,Sitten me ollaan illalla kello 17 00 annettu sille niitä lihapullia, mutta se syö ne pitkinhampain vasta yöllä.Alanko mä nyt siis tarjoamaan sille kaksikertaa päivässä ja otan pois jos ei kelpaa.Siirrynkö mä suoraan tarjoamaan sille muitakin ruokia, kun se vuoden on syöny vaan niitä lihapullia,vai kokeilenko mä ensin niillä samoilla lihapullilla.Tää on vähän hankalaa kun se on niin ronkeli.Se oli just huhtikuussa eläinlääkärillä ja sillä ei ole mitään vikaa.Montako päivää sitä raaskii sitten pitää nälässä jos herra ei suostu mun kokeiluihini. jos vielä viitsit neuvoa tässä hankalassa asiassa.

        Hei
        Mulla oli aikasemmin nirso koira, mutta se rupesi syömään normaalisti sitten kun tajusin olla tyrkyttämättä sille sitä ruokaa.
        Voit ihan hyvin ja rauhallisin mielin antaa olla syömättä niin kauan kun nipottaa ruuastaan, ei koira itseään nälkään tapa. Ja anna vaan vaikka niitä koiran nappuloita niiden lihapullien sijaan, turvotettuna, ei mausteita mukaan. Niitä syötin itse sitkeästi koiralleni ja nyt ne kelpaa turvotettuna ja ilman "mausteita". Kaverini koira oli syömättä viikon, kun nipotti ruuastaan ja tehtiin sille sama "hoito" kuin antero ehdotti. Koira oli terve eikä se kärsinyt millään tavalla siitä vapaaehtoisesta paastostaan. Muista myös olla antamatta namipaloja tämän hoidon aikana, eivät ainakaan auta asiaa.


      • jarre

        Kiitos neuvosta. Alkoi toimimaan kolmantena päivänä viiden ruokailulla.Ei ollut mailla halmeilla lihapullia, vaan riisiä ja kanaa. Söi kaiken ja oli tosi iso annos. Röyhtäili puol tuntia sen jälkeen. Rupesi myös juomaan taas. Ehkä se sisäisti vihdoin sen mitä tässä nyt tehdään, eikä vaan meinata. Tällä linjalla jatketaan.Kiitos oli hyvä neuvo ja parempia ilmoja odotellessa hyvää kesän jatkoa kuitenkin samoin muille neuvojille. Jarre


      • jjjjjjjj
        allegro kirjoitti:

        Hei
        Mulla oli aikasemmin nirso koira, mutta se rupesi syömään normaalisti sitten kun tajusin olla tyrkyttämättä sille sitä ruokaa.
        Voit ihan hyvin ja rauhallisin mielin antaa olla syömättä niin kauan kun nipottaa ruuastaan, ei koira itseään nälkään tapa. Ja anna vaan vaikka niitä koiran nappuloita niiden lihapullien sijaan, turvotettuna, ei mausteita mukaan. Niitä syötin itse sitkeästi koiralleni ja nyt ne kelpaa turvotettuna ja ilman "mausteita". Kaverini koira oli syömättä viikon, kun nipotti ruuastaan ja tehtiin sille sama "hoito" kuin antero ehdotti. Koira oli terve eikä se kärsinyt millään tavalla siitä vapaaehtoisesta paastostaan. Muista myös olla antamatta namipaloja tämän hoidon aikana, eivät ainakaan auta asiaa.

        Ja jos kukkaro antaa myöten, sekoita turvotettuihin nappuloihin raakaa jauhelihaa.


    • Kohtalotoveri

      Meillä on myös koira, joka on huono syömään. Se ei ole tosin ihan noin pitkiä aikoja ollut syömättä (vielä..), mutta saattaa mennä useita päiviä, että se syö vain illalla alle puolet päivän annoksesta. Me käytetään nykyisin edellisen kirjoittajan mainitsemaa eleruokintaa (tai ainakin tällä nimellä siitä puhutaan kirjassa Jan Fennell: Koulutan koirani) ja koiralla on kuppi tosiaan vain sen hetken, kun se kupilla on eli jos lähtee käppäilemään muualle kuppi lähtee heti ja uudelleen sitä tarjotaan vasta seuraavalla normaalilla ruokintakerralla eli illalla tai seuraavana aamuna. Koiraa ei mitenkään yritetä saada syömään vaan sen täytyy itse hokata, että jos ei heti syö, niin ei saa mitään ruokaa. Myöskään namipaloja ei jaella, jos ei ruoka mene. Tällä systeemillä koira jättää harvemmin syömättä ja tämän lisäksi aamuisin, kun sillä on huonompi ruokahalu kuin illalla, se ei saa ruokaa heti herättyään vaan käydään ulkona ja tehdään muita askareita, jolloin se sitten yleensä syö paremmin.

      Toisen koiran läsnäolo on toiminut meillä kuitenkin parhaiten. (En tiedä, onko teidän koira ainoa ja jos ei, niin syövätkö muut normaalisti?). Meillä kun on ahneita eli "normaalisti" syöviä hoitokoiria ruokailemassa samaan aikaan sapuska maittaa ihan eri tavalla. Tämän toimivuus tietenkin riippuu koiran luonteesta. Meillä ollaan ilmeisesti sen verran kateellisia omasta osuudesta, että ruoka maittaa vaikka ei olisi nälkäkään. Tämä hoitokoiran läsnäolo vaikuttaa välillä jonkin aikaa eli myös seuraavilla ruokailukerroilla. Tietenkin tehokkaimmillaan se on toisen koiran läsnäollessa.

      Ja huomaa, ettei tuo kupinottamiskonsti toimi välttämättä aivan hetkessä vaan koira yrittää todennäköisesti testata sietokykyänne. Vaikea sanoa, kannattaako heti koittaa uusilla ruuilla vai antaa koiran totutella uuteen ruokailutapaan niillä lihapullilla.

      • jarre

        Joo yksi koira on ja tänään ei ainakaan toiminut. Annoin illalla noin neljän viiden välillä ja se vain haisteli ja lähti pois.Otin ruuan pois ja annoin uudelleen äsken eli lähemmäs yhdeksää lenkin jälkeen. Se vain maisteli ja lähti syömään roskia tai mitä muruja nyt lattialla sattui olemaan.Nostin ruuan pois.Kokeilin tosin makaroonilaatikolla, jota se sentään vuosi sitten suostui syömään.Huomenna kokeilen uudestaan ja näin aluksi otan käyttöön lihapullat.Jos se oli liian suuri muutos kun ruokakin vaihtui ja kuppi vietiin niin ei se kerinnyt ainakaan päivässä sitä sisäistämään.Katsotaan miten käy lihapullien.


      • Nappis
        jarre kirjoitti:

        Joo yksi koira on ja tänään ei ainakaan toiminut. Annoin illalla noin neljän viiden välillä ja se vain haisteli ja lähti pois.Otin ruuan pois ja annoin uudelleen äsken eli lähemmäs yhdeksää lenkin jälkeen. Se vain maisteli ja lähti syömään roskia tai mitä muruja nyt lattialla sattui olemaan.Nostin ruuan pois.Kokeilin tosin makaroonilaatikolla, jota se sentään vuosi sitten suostui syömään.Huomenna kokeilen uudestaan ja näin aluksi otan käyttöön lihapullat.Jos se oli liian suuri muutos kun ruokakin vaihtui ja kuppi vietiin niin ei se kerinnyt ainakaan päivässä sitä sisäistämään.Katsotaan miten käy lihapullien.

        Jos koiran maha siis on tottunut vain lihapullien syöntiin niin ala pikkuhiljaa korvaamaan pullia muulla ruualla. Äläkä anna periksi koiran nyrpistelyille, älä anna koiran enää pomputtaa sinua. Ei koiran kuulu päättää mitä se haluaa syödä, eikä se tiedä mikä sille on hyväksi. Sinä päätät mitä se syö ja sinä tiedät mikä koirallesi on hyväksi. Pidä nyt tiukka linja ja jatka kupin pois ottamista jos ei syö. Onnea koirasi uusille terveille elämäntavoille!


      • jarre
        Nappis kirjoitti:

        Jos koiran maha siis on tottunut vain lihapullien syöntiin niin ala pikkuhiljaa korvaamaan pullia muulla ruualla. Äläkä anna periksi koiran nyrpistelyille, älä anna koiran enää pomputtaa sinua. Ei koiran kuulu päättää mitä se haluaa syödä, eikä se tiedä mikä sille on hyväksi. Sinä päätät mitä se syö ja sinä tiedät mikä koirallesi on hyväksi. Pidä nyt tiukka linja ja jatka kupin pois ottamista jos ei syö. Onnea koirasi uusille terveille elämäntavoille!

        No mä kokeilen tänään vielä sitä makaroonilaatikkoa, mutta mitä jos se ei vaan syö muuta ruokaa. Miten kauan se elää syömättä. Eilen tapahtu myös niin, että se ei edes juonu kokopäivänä, varmaan mielenosoitus tähän muutokseen. Se oli tosi onnettoman näköinen ja etti kaikkia muruja lattialta, mutta ei se elä siivoamallakaan, kun ei siellä niin paljon muruja ole.Voiko se olla vaikka viikon syömättä, ilman että se menee huonoon kuntoon jos se jatkaa tota nirsoilua?


      • Sic
        jarre kirjoitti:

        No mä kokeilen tänään vielä sitä makaroonilaatikkoa, mutta mitä jos se ei vaan syö muuta ruokaa. Miten kauan se elää syömättä. Eilen tapahtu myös niin, että se ei edes juonu kokopäivänä, varmaan mielenosoitus tähän muutokseen. Se oli tosi onnettoman näköinen ja etti kaikkia muruja lattialta, mutta ei se elä siivoamallakaan, kun ei siellä niin paljon muruja ole.Voiko se olla vaikka viikon syömättä, ilman että se menee huonoon kuntoon jos se jatkaa tota nirsoilua?

        Koirasi ei tapa itseään nälkään, se on vissi ja varma. Olet antanut ihan liian helposti hauvallesi periksi ja nyt se on tottunut siihen, että saa mitä haluaa. Nyt vain pysyt lujana etkä anna mitään muuta kuin pari kertaa päivässä aterian.

        Jos koirasi on syönyt vuoden pelkkiä lihapullia, suosittelisin, että muutat ruoan hitaasti toiseksi, eli aluksi pullien lisäksi riisiä, koiranruokaa yms. Koirasi vatsa voi muuten mennä ihan sekaisin yhtäkkisestä ruoanvaihdoksesta.

        Oma koirani ainakin osaa näytellä marttyyria, jos ei saa kerjättyään mitään herkkuja, joten turha mennä siihen lankaan. Koira osaa näyttää tosi söpöltä ja kärsivältä, jos sen pillin mukaan ei tanssi. Et nyt kokeile sille nirsoilijallesi mitään muuta kuin yhtä ja samaa ruokaa. Älä vaihda tarjottavaa pöperöä, vaikka koirasi ei söisikään sitä. Jossain vaiheessa alkaa kyllä menemään alas. Voit olla siitä varma.

        Oma koirani oli pentuna oikea nirsoilija myös, mutta silloin emme uskaltaneet pitää mitään paastoa, koska muutaman kuukauden ikäinen pentu ei pärjää kylläkään ilman säännöllistä ruokintaa. Onneksi haukkuni ruokahalu muuttui täysin päinvastaiseksi n. vuoden ikäisenä, kun se leikattiin. Sittemmin on maistunut kaikki mahdollinen, mitä eteen laittaa. Parempi näin :)


      • jarre
        Sic kirjoitti:

        Koirasi ei tapa itseään nälkään, se on vissi ja varma. Olet antanut ihan liian helposti hauvallesi periksi ja nyt se on tottunut siihen, että saa mitä haluaa. Nyt vain pysyt lujana etkä anna mitään muuta kuin pari kertaa päivässä aterian.

        Jos koirasi on syönyt vuoden pelkkiä lihapullia, suosittelisin, että muutat ruoan hitaasti toiseksi, eli aluksi pullien lisäksi riisiä, koiranruokaa yms. Koirasi vatsa voi muuten mennä ihan sekaisin yhtäkkisestä ruoanvaihdoksesta.

        Oma koirani ainakin osaa näytellä marttyyria, jos ei saa kerjättyään mitään herkkuja, joten turha mennä siihen lankaan. Koira osaa näyttää tosi söpöltä ja kärsivältä, jos sen pillin mukaan ei tanssi. Et nyt kokeile sille nirsoilijallesi mitään muuta kuin yhtä ja samaa ruokaa. Älä vaihda tarjottavaa pöperöä, vaikka koirasi ei söisikään sitä. Jossain vaiheessa alkaa kyllä menemään alas. Voit olla siitä varma.

        Oma koirani oli pentuna oikea nirsoilija myös, mutta silloin emme uskaltaneet pitää mitään paastoa, koska muutaman kuukauden ikäinen pentu ei pärjää kylläkään ilman säännöllistä ruokintaa. Onneksi haukkuni ruokahalu muuttui täysin päinvastaiseksi n. vuoden ikäisenä, kun se leikattiin. Sittemmin on maistunut kaikki mahdollinen, mitä eteen laittaa. Parempi näin :)

        Se on nyt 2 päivää ollu syömättä ja se makaroonilaatikko on jo heitetty roskiin. Tämä on nyt kolmaspäivä ja kohta kokeilen riisiä ja kanaa. Jos ei syö kokeilen iltalenkin jälkeen uudelleen.Nyt kyllä huolestuttaa lisäksi se että se ei enää juokkaan, kohta se joutuu tiputukseen, kun herra on tästä muutoksesta niin loukkaantunut.Mä oon yrittänyt kauheen usein vaihtaa veden, että olis raikasta, mutta ei niin ei.


      • TJ LEPA
        jarre kirjoitti:

        Se on nyt 2 päivää ollu syömättä ja se makaroonilaatikko on jo heitetty roskiin. Tämä on nyt kolmaspäivä ja kohta kokeilen riisiä ja kanaa. Jos ei syö kokeilen iltalenkin jälkeen uudelleen.Nyt kyllä huolestuttaa lisäksi se että se ei enää juokkaan, kohta se joutuu tiputukseen, kun herra on tästä muutoksesta niin loukkaantunut.Mä oon yrittänyt kauheen usein vaihtaa veden, että olis raikasta, mutta ei niin ei.

        TERE
        MEILLÄ ON VASTA 10 KK IKÄINEN BEAGLE.
        JE ME ON RUVETTU SYÖTTÄMÄÄN SILLE NYT:
        LEHMÄN: UTAREITA,MAKSAA, MAHALAUKKUA,YMS. SISÄELIMIÄ
        JA NE OSTETTIIN ATRIALTA RAAKANA JA NE ME KEITIMME JA MAISTUU KOIRALLE.
        JA NIISTÄ SE SAA NE VITAMIINIT JOS ON HUONO SYÖMÄÄN RAKSUJA...
        EN TIEDÄ TOIMIIKO TÄÄ TEILLÄ MUT KOKEILE...
        PS MAHALAUKKU HAISEE HIEMAN LANNALLE EI TARTE SÄIKÄHTÄÄ HAJU LIEVEENEE KEITETTÄESSÄ
        EIKU KESÄTERVEISIN TJ LEPA


      • eikä
        TJ LEPA kirjoitti:

        TERE
        MEILLÄ ON VASTA 10 KK IKÄINEN BEAGLE.
        JE ME ON RUVETTU SYÖTTÄMÄÄN SILLE NYT:
        LEHMÄN: UTAREITA,MAKSAA, MAHALAUKKUA,YMS. SISÄELIMIÄ
        JA NE OSTETTIIN ATRIALTA RAAKANA JA NE ME KEITIMME JA MAISTUU KOIRALLE.
        JA NIISTÄ SE SAA NE VITAMIINIT JOS ON HUONO SYÖMÄÄN RAKSUJA...
        EN TIEDÄ TOIMIIKO TÄÄ TEILLÄ MUT KOKEILE...
        PS MAHALAUKKU HAISEE HIEMAN LANNALLE EI TARTE SÄIKÄHTÄÄ HAJU LIEVEENEE KEITETTÄESSÄ
        EIKU KESÄTERVEISIN TJ LEPA

        Eikä tarvitse edes keittää...
        Lihan voi antaa raakana ja luulisinpa ettei mikään koira voi tätä "makuelämystä" vastustaa!
        Meillä ainakin koira vetää kaiken raakana ja hyvin on pysyny terveenä ja turkki kiiltää.


      • Anonyymi
        Nappis kirjoitti:

        Jos koiran maha siis on tottunut vain lihapullien syöntiin niin ala pikkuhiljaa korvaamaan pullia muulla ruualla. Äläkä anna periksi koiran nyrpistelyille, älä anna koiran enää pomputtaa sinua. Ei koiran kuulu päättää mitä se haluaa syödä, eikä se tiedä mikä sille on hyväksi. Sinä päätät mitä se syö ja sinä tiedät mikä koirallesi on hyväksi. Pidä nyt tiukka linja ja jatka kupin pois ottamista jos ei syö. Onnea koirasi uusille terveille elämäntavoille!

        Voi herttinen 😂😂


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2057
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      113
      1512
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1490
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1184
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      482
      1111
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      62
      1087
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      943
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      912
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      866
    Aihe