Maksu hallintaoikeudesta luopumisesta?

Isäpuoli

Olen 45 vuotias mies, vaimoni kuoli 5 vuotta sitten. Minulle jäi silloin tasingon lisäksi hallintaoikeus vaimoni yksin omistamaan omakotitaloon pääkaupunkiseudulla. Talon nykyarvo n. 600-700 tuhatta. Nyt edesmenneen vaimoni lapset ovat tulleet täysi-ikäisiksi, ja alkaneet suostuttelemaan minua luopumaan hallintaoikeudesta jotta saisivat talon myyntiin. Ilmaiseksi en tule tuosta luopumaan, mutta nyt mietityttää mikä olisi kohtuullinen summa jolla suostuisin talon heille luovuttamaan? Itse olen ajatellut että kolmasosa talon myynnistä saatavasta summasta olisi sopiva, näin vaimon lapset(2kpl) ja minä saisimme kaikki saman summan. Itse en enään halua talossa asua, joten vaihtoehdot lienee tuo luopuminen sopivaa maksua vastaan tai talon vuokralle laittaminen. Vuokratulot tuollaisesta talosta lienee melko hyvät.
Olisiko tälläinen maksu veronalaista tuloa minulle?

9

2953

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hallintaoikeuden arv

Hallintaoikeuden pääomittamisessa voisi ajatella 2 eri tapaa.
      Verottajan lähtökohta on taulukon mukaisen verohuojennus joka on 45 vuotiaalla 55%.
      Lapset tuskin suostuvat tuohon summaan mutta kun heille perustelee toisen laskentatavan.
      Tuottoon perustuva laskentatapa, eli lasket paljonko nettotuottoa tuo asunto tuottaa vuodessa ja mikä on sinun elinikäennuste ja kun kerrot nuo yhteen saat jonkin summan.

Yhtäkkiä ajatellen tuo ehdotuksesi 30% on ihna reilu tarjous, verottaja voi tulkita tuon jopa niin halvaksi että haluaa tuosta erotuksesta 15% lahjaveron.

• Mulk...

Eikö ahneudella ole mitään rajaa? Kiristät siis edesmenneen vaimosi lapsia jotka haluaisi saada perintönsä haltuunsa? Taas kerran tapaus mikä osoittaa tuon lesken hallintaoikeuden järjettömyyden

• Kunhan pohdin

Tuohon verotushommaan olisi mielenkiintoista saada asiantuntijan vastaus, eli perilliset on siis saannut huomattavaa alennusta perintöveroon kun leskelle on jäännyt hallintaoikeus, joutuvatko he nyt maksamaan tuon veron/osan siitä kun hallintaoikeus lakkaa? Jos he maksavat hallintaoikeuden purkautumisesta, niin tästä osasta ei varmaan veroa mene?
      Mutta miten on tuon hallintaoikeuden myyjän verotus? Hän on saannut hallintaoikeuden "ilmaiseksi" ja verotta, joutuko hän tuon myydessään maksamaan veroa? Ja mitä veroa, onko se pääomaveroa?

• 8+14

Onko hallinta-ja asumisoikeus sama asia.....
        Miten ne eroavat käytännössä, jos leski jää asumaan kuolleen omistamaan taloon? Ja jääkö vainajan lapsille minkälaiset oikeudet perimäänsä kiinteistöön?

• Huono tilanne
        8+14 kirjoitti:

Onko hallinta-ja asumisoikeus sama asia.....
        Miten ne eroavat käytännössä, jos leski jää asumaan kuolleen omistamaan taloon? Ja jääkö vainajan lapsille minkälaiset oikeudet perimäänsä kiinteistöön?

Kai ne sama asia on, epäilen ettei tuollaista asumisoikeutta ole olemassakaan. Leskellä on siis elinikäinen hallintaoikeus yhteiseen kotiin ja irtaimistoon, jos siis leskellä ei ole omistuksessa itsellään vastaavaa kotia. Tämä hallintaoikeus oikeuttaa lesken hallitsemaan tuota asuntoa kuin omaansa, hän voi asua siinä itse, antaa jonkun asua siinä vaikka ilmaiseksi tai jopa vuokrata sitä. Hallintaoikeuden haltijalle kuuluu sitten asunnon kulut ja kohtuulliset kunnospitokustannuksetkin, rajana näiden kustannuksilla pidetään sitä summaa mitä vastaavasta asunnosta pitäisi joutua maksamaan vuokraa. Eli oikein suurien remonttien jälkeen perilliset voivat joutua jopa maksamaan kuluja, vaikka eivät asunta voi hallita. Oikeuksi perillisillä ei juuri ole.

• 18+7

Perilliset eivät joudu maksamaan lahjaveroa, jos leski luopuu korvauksettta perintökaaren mukaisesta hallintaoikeudesta osituksen ja perinnönjaon yhteydessä.
        http://www.finlex.fi/fi/oikeus/hao/1992/turun_ja_porin_lo19920868

Mutta jos hallintaoikeutta aletaan erikseen myymään, niin silloin taitaa tulla maksettavaksi perintöveron korotusta perillisille ja lisäksi myyntivoiton veroa myyjälle. Verosuunnittelun kannalta asiassa ei ole mitään järkeä, ja kyllä tuo muutenkin ahneutta on.

• 17
        18+7 kirjoitti:

Perilliset eivät joudu maksamaan lahjaveroa, jos leski luopuu korvauksettta perintökaaren mukaisesta hallintaoikeudesta osituksen ja perinnönjaon yhteydessä.

Mutta jos hallintaoikeutta aletaan erikseen myymään, niin silloin taitaa tulla maksettavaksi perintöveron korotusta perillisille ja lisäksi myyntivoiton veroa myyjälle. Verosuunnittelun kannalta asiassa ei ole mitään järkeä, ja kyllä tuo muutenkin ahneutta on.

Jos on suunnilleen käypä hinta, niin tuskin siitä lisää perintöveroa perillisille tulisi. Millä perusteella, jos maksetaan käypä korvaus? Jos leski luopuu ilman korvausta, niin silloin taitaa tulla lahjaveroa maksettavaksi.
        Myyjälle tietysti on veroseuraamuksia.

• nasse-setä.
        18+7 kirjoitti:

Luepa tarkemmin oikeustapauksen perustelut:

"Perinnönjakoon suostumisen ei katsottu muodostavan sellaista erillistä hallintaoikeudesta luopumista, jota on pidettävä lahjana puolison perillisille."

Lesken siis ei katsottu luopuneen hallintaoikeudestaan sillä, että oli suostunut ositukseen ja perinnönjakoon. Jaossa saatua omaisuutta rasitti lesken hallintaoikeus.

Jos leski korvauksetta hallintaoikeudestaan luopuu, kysymyksessä on verotettava lahja.

• 22

Katselin että pääkaupunkiseudulla omakotitalon vuokra voisi olla 2000-2500e kulut, talosi hinnasta päätellen vuokra voisi olla tuon haarukan ylälaidassa. Vuokratuotto siis olisi 30 tuhatta/vuosi, tästä veroihin 9 tonnia, muihin kuluihin 6 tonnia(kiinteistövero, korjaukset....). Eli nettona voisit ehkä saada 15 tuhatta vuodessa tuottoa tuosta talosta. Ehkä jopa hiukan enemmän jos et panosta lainkaan kunnossapitoon. Elinaikaa sinulla teoriassa jopa 35 vuotta, eli mukavasti tulisi tuottoja tuossa ajassa, ja vastaavasti nuo talonomistajat joutuisi odottamaan melko pitkään omaisuuden haltuun saamista, ja tuo omaisuus saattaa olla tuossa vaiheessa jo purkukelpoinen. Kyllä itse omistajana tarttuisin tuohon kolmanneksen tarjoukseen, vaikka kieltämättä vituttaisi maksaa omastaan tuollaisia summia jollekkin isäpuolen ketkulle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      55
      1206
    2. Toivotko koskaan mies...

Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.
      Ikävä
      91
      1189
    3. Tämän päivän puukotusuutinen

Epäillyn tuntomerkit? Nisti vai matu? Laittaisin betsit jälkimmäiselle.
      Seinäjoki
      17
      1040
    4. Svty paska työpaikka

Elekää kukaan hakeku sinne töihin.
      Suomussalmi
      17
      888
    5. Olisin valmis salaisiin tapaamisiin

Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet
      Intohimo
      45
      793
    6. Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta

Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne
      Ikävä
      112
      778
    7. Olisit voinut olla...

....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n
      Ikävä
      64
      732
    8. Onko viisikko aktivoitunut

Taas ruumis !! Viisikko ryskää kukaan ei pärjää
      Seinäjoki
      12
      707
    9. Olet ihana mies

Mun söpöliini 🙊😘
      Ikävä
      38
      619
    10. YT skoda Transtech

Noin 200 saa potkut. Saksikäsipetturi ajoi suomen konkkaan ja tarkkikselle. Totaalinen Petosjytky..
      Kajaani
      72
      603
    Aihe