Mistä tällainen voi johtua? Kilpirauhasarvot on testattu eikä niissä ole ollut mitään vikaa ja muutenkin verikokeet otettu eikä niissä ole ilmennyt mitään poikkeavaa. Voiko tämä muka johtua pelkästä masennuksesta?
Ei vaan millään pääse sängystä ylös vaikka kuinka yrittäis ja tällaista mulla on ollut jo useamman vuoden. Kärsin kyllä myös vakavasta sosiaalisten tilanteiden pelosta ja masennuksesta.
Pelottaa jo ajatuskin kun viikon päästä pitää aloittaa eräs kurssi ja myöhemmin työharjoittelu että miten jaksan mennä sinne. Eikä siinä ole pelkästä jaksamisesta kyse vaan tunnen myös äärimmäistä ahdistusta. Aikaisin aamulla herääminen tuntuu miltei mahdottomalta ajatukselta ja unirytmikin on aivan sekaisin. Olen jo kauan miettinyt että mulla täytyy olla joku sairaus joka tämän aiheuttaa ellei se sitten ole pelkkä masennus.
Jatkuva lamaannuttava väsymys
45
13621
Vastaukset
- Siili123
Minulla on aivan samanlaista, usein mietin, onko lamaannuttava väsymys masennuksen syy vai seuraus. Aamulla kun pitäisi lähteä töihin, antaisin mitä vain, että saisin jäädä sängyn pohjalle. Aamuväsymys pahentui tuossa vuosi sitten niin pahaksi, että jopa nukahtelen istualleni aamupäivisin, kun teen päätetyötä.
En oikein jaksa lukeakaan mitään, kun tuntuu, etten jaksa tarkentaa tekstiin. Tekee mieli sulkea silmät ja levätä. Kaikki fyysinen rasitus tuntuu liialliselta.
Olin juuri otattamassa kaikki mahdolliset verikokeet, kun välillä tulee mieleen, josko taustalla olisi sittenkin jotain fysiologista. Tuloksia vielä odotan. Sitä on välillä niin vaikea uskoa, että näin raskas väsymys olisi vain "korvien välissä", mutta kaipa se sitten on uskottava.
Unen laatu minulla tosin on ollut aina huono, heräilen tiuhaan ja näen paljon painajaisia.- Sister F
Sama täällä!!!!! Olen välillä niin väsynyt, ettei jaksaisi kävellä suurinpiirtein. Lääkärin mukaan tämä lamaava väsymys kuuluu useim masiksen oireisiin mutta jaksan silti olla ihmeissäni!
Tyroksiini arvot ja mm. hemoglobiini ovat normaalit.
Itse huomasin, että jos onnistun vähentämään ahdistusta niin sitä usein piristyy!? Tai että ottaa rauhoittavan lääkkeen niin saatan piristyä.
Ja esim liikunta tai nukkuminen eivät vaikuta tähän lamaavaan väsyneisyyteen millään tavalla! Nään myöskin runsaasti painajaisia.
Oletteko huomanneet jotain mikä piristäisi? - Asiasta tietävä
Sister F kirjoitti:
Sama täällä!!!!! Olen välillä niin väsynyt, ettei jaksaisi kävellä suurinpiirtein. Lääkärin mukaan tämä lamaava väsymys kuuluu useim masiksen oireisiin mutta jaksan silti olla ihmeissäni!
Itse huomasin, että jos onnistun vähentämään ahdistusta niin sitä usein piristyy!? Tai että ottaa rauhoittavan lääkkeen niin saatan piristyä.
Ja esim liikunta tai nukkuminen eivät vaikuta tähän lamaavaan väsyneisyyteen millään tavalla! Nään myöskin runsaasti painajaisia.
Oletteko huomanneet jotain mikä piristäisi?Hyvät yöunet, masennuksen ja ahdistuksen saaminen kuriin.
Jos hemoglobiini ja kilpirauhasarvot on tutkittu, ei syytä tarvitse etsiä kauempaa. Erityisesti kova ahdistus saattaa pakottaa kropan lepotilaan. - Huuoohhhhhh :(
Sister F kirjoitti:
Oletteko huomanneet jotain mikä piristäisi?Kiitos, varsinkin Aloittaja sekä SisterF, ootte mulle vertaisia. Kuvauksenne pätee hyvin minuun.
On lohdullista, kun sanot, että lekuri sanonut masennuksen ja ahdistuksen riittävän syyksi yliväsyneisyyteen!
Minäkin koko ajan pohdin, mikä mua oikeasti vaivannee.
Ootteko kokeneet konkreettisesti niinkin kuin minä, että olette aikeissa mennä johonkin kuntoa kohentavaan juttuun, kuten minä kuntosalille tai sauvakävelylenkille. Mutta sitten käy niin, että on palattava takaisin, kun keho on kertakaikkiaan niin uupunut, että se ei jaksa, vaikka mun pää käskee ja aikaakin olen varannut. En vain jaksa. Porkkanana edessäni pidän sitä, että liikuntasuoritus palkitsee, mutta sit se ei onnistu alkuunkaan.
Näissä tilanteissa koen kuin ahdistuneisuus ja surumielisyys aivan valumalla valuisi täyttämään kaikki raajani, lihakseni. Tuntuu jäykältä, hitaalta, voimattomata. Niinpä tulen kiltisti kotiin ja masennun lisää kun soimaan itseäni, kun hyvistä aikeistani ei tullut mitään.
Sehän siis rassaa, kun ei tiedä, mikä on syy. Mut kai se sit on nuo jo mainitut! Tässä vaan luut ja lihaksetkin menee huonoon kuntoon ja kipuja tulee lisää, kun mielentila estää normaalin liikunnan! - käänteinen-T3
Asiasta tietävä kirjoitti:
Hyvät yöunet, masennuksen ja ahdistuksen saaminen kuriin.
Jos hemoglobiini ja kilpirauhasarvot on tutkittu, ei syytä tarvitse etsiä kauempaa. Erityisesti kova ahdistus saattaa pakottaa kropan lepotilaan.Lisätutkimuksia voisi tarvittaessa harkita, jos vika ei löydy hemoglobiinista tai TSH:sta:
- T3 ja käänteinen-T3 -suhde
- Ferritiini eli pitkäaikainen rautavarasto
- Kilpirauhasvasta-aineet (onko autoimmuunitulehdusta?)
- Vuorokausikortisoli syljestä (aamu, päivä, iltapäivä, ilta)
Kova ahdistus ja stressi saattaa väsyttää ja uuvuttaa ihmisen elimistön jatkuvalla kortisolituotannolla. Kofeiinin välttäminen on myös kuulemma hyväksi, jos on jo ennestään kovilla kierroksilla ja pitkäaikaista stressiä.
("T3 on aineenvaihduntaan voimakkaimmin vaikuttava hormoni. Osa T4:stä muuntuu myös käänteiseksi T3-hormoniksi (reverse T3 eli RT3), joka puolestaan toimii aineenvaihdunnan jarruna. RT3:n eritys kasvaa esim. stressin, trauman tmv. vaikutuksesta.
Pitkäaikainen krooninen stressi voi lisätä RT3:n eritystä. stressitilalle altistaa? ruokayliherkkyydet (gluteeni, maito), henkinen stressi, jatkuva laihdutus, sairaus ja univaje.
Ongelmia alkaa syntyä, jos RT3:n ja T3:n suhde menee pieleen. Tällöin TSH, T4v ja jopa T3v voivat olla viiterajoissa, mutta RT3:n ollessa hyvin korkea, voi kaikki vajaatoiminnan oireet olla siltikin päällä. Tällainen ihminen ei ole hullu tai luulosairas. Hullua on minusta se, jos lääkitään pelkkiä numeroita tuijottamalla, eikä ihmisen olotilaa kuuntelemalla ja lisätestien kautta." )
Stressiä hoitaa myös pitkät yöunet ja tarvittaessa päiväunet pitkin päivää.
- -Väsynyt-
On tullut epäiltyä kaikenlaista kuten altistumista homeelle, kroonista väsymysoireyhtymää, ms-tautia tai jopa borrelioosia vaikka ei mua tietääkseni koskaan ole punkki purrut. Mitähän muita mahdollisia syitä tähän väsymykseen vois olla?
- cameramannn
Oletteko koskaan miettineet mitä tapahtuu kun nukutte?
MInä olen ja kuvasin yön liiketunnistavalla web-kameralla. (liiketunnistava siksi jos nauhoittaa koko ajan kiintolevy täyttyy).
Suosittelen erillistä kameraa läppäreiden kamerat ovat aika p.skoja.
Kytkin tietysti mikrofonin myös.
Aamulla sitten katsoin videon.
Aivan uskomatonta piehtarointia ihan kuin olisin tapellut jonkun olemattoman kanssa. Puolen tunnin välein käyn muka hereillä ja katsonkin suoraan kameraan mutta muistikuvia heräämisistä ei jäänyt.
Sekä puhun unissani sanon että, eI nyt, olen puhelimessa tai epäselvää mutinaa.
Oli lohduttavaa tietää etten ainakaan kuorsaa mutta ei sitä nukkumiseksi voinut sanoa. Ei perkele ihme että aamulla väsytti jos yöt on tuollaisia.
Kuvasin varmuuden vuoksi toisenkin yön ja sama homma.
(pitäiskö laittaa youtubeen nuo videot).
Latasin tikulle ja näytin lääkärille videot olipahan ainakin todisteita ne puoskarit muuten usko mitään. Kerrankin lääkäri otti vakavasti. (No joojoo voihan niitä editoida mutta mitä järkeä itselleenhän siinä vahinkoa tekee.)
Suositeltiin magnesiumia ja sain lihasrelaksanttia, propralia, ja mietoa rauhoittavaa en tietystikään unilääkettä.
Jälleen kamera nauhoittamaan ja huomattavasti rauhallisempi yö ja olinkin paljon virkeämpi.
Suosittelen kokeilemaan ehkä selitys löytyy kun aamulla katsotte videon. - gadgrg4634
Kannattaa myös pohtia voiko ruokavalio tai liikunna puute olla osasyynä.
Esim. liian sokeripitoinen ruokavalio tai laktoosi-intoleranssi, keliakia tms. imeytymishäiriöt voivat aiheuttaa monenmoisia vaivoja.- Onni on olla
Pakko kommentoida tähän ruokavalio-asiaan myös.
Olen 3-kymppinen nainen. Minulla on ollut vuosien varrella masennusta vaihdellen. Välillä on ollut harmaita jaksoja, sitten taas olen voinut aivan hyvin. Minulla todettiin n. 10 vuotta sitten kilpirauhasen vajaatoiminta ja pian sen jälkeen vatsaongelmien kautta laktoosi-intoleranssi. Koko ajan, myös kilpirauhaslääkityksen saatuani olen kuitenkin kärsinyt jatkuvasta väsymyksestä ja tunteesta että unikaan ei auta. Myös vatsa on lähes jatkuvasti ollut enemmän tai vähemmän hankala. Olen kokeillut erilaisia ruokavalioita ja jättänyt arkisin turhat ja tyhjät hiilihydraatit pois jo vuosien ajan. Liikuntaa harrastan aktiivisesti ja monipuolisesti enkä polta.
Lopulta reilu viikko sitten päädyin kokeilemaan kaikkien viljojen jättämistä pois lueskeltuani jälleen, mistä väsymys voisi johtua. Olen ollut nyt viikon pääasiassa kasvisruokavaliolla; maitotuotteita, kananmunia, kalaa, kanaa syön. Jätin myös kahvin vähemmälle: nykyisin juon aamukahvin jälkeen vain teetä. Leivän asemesta olen nyt alkuun syönyt riisikeksejä... ennen kuin ehdin perehtyä asiaan paremmin.. ;)
Mutta; pääpointti. Kahden päivän jälkeen kokeilun aloittamisesta oloni tuntui jo paljon paremmalta ja sama tunne jatkuu!! :) Vatsa voi paremmin ja väsymys on vähentynyt huomattavasti! En tiedä onko minulla mahdollisesti jokin vilja-allergia, mutta oma keho ei valehtele siinä asiassa että olo on parantunut huomattavasti... jaksan töissä keskittyä paremmin, iltapäiväväsymys on poissa, uni tulee paremmin ja olen herätessäni pirteämpi. Jaksan kuntoilla paremmin ja tehdä kotitöitä työpäivän jälkeen....
En tiedä onko tästä kirjoituksesta teille apua, mutta muutaman päivän viljaton kokeilu oli ainakin kohdallani helppo toteuttaa ja seuraukset niin merkittäviä että jos sama kokeilu auttaisi jotakin muutakin niin jaan kokemukseni... Tietenkään en tiedä tilannetta kuukauden tai vuoden päähän, mutta nyt, mikäli vointini on näin paljon parempi, paluuta entiseen ei minun kohdallani ole! :) Aion mennä myös vilja-allergiatestiin josko siellä selviäisi jotakin lisää.
- höpöhöpö nyt
Jos oisin lääkäreitä uskonut niin huonosti olis käyny.
Mul oli ihanteelliset kilppari arvot ja poltin 9000 € et sain lääkityksen.
Mutta ainakin nousen sängystä..Ei se masennusta viennyt,mut
kuitenkin.Lääkärit tiedä siitä sodasta yhtään mitään.
Kävin Ulla Slamalla Vaasassa ja odotin 8 kk aikaa..MUTTA KYLLÄ KANNATTI!- S ff
Saitko 'höhöpö..' millaisia lääkkeitä? Itselleni kokeiltu parisrnkymmentä, ilman piristävää tai muutakaan suotuisaa vaikutusta!
Ihan mielenkiinnosta kysyn. Ja aika hintava lääkäri sulla. Tääl etelässä pääsee noin huntilla psykiatrille. - että näin
S ff kirjoitti:
Saitko 'höhöpö..' millaisia lääkkeitä? Itselleni kokeiltu parisrnkymmentä, ilman piristävää tai muutakaan suotuisaa vaikutusta!
Ihan mielenkiinnosta kysyn. Ja aika hintava lääkäri sulla. Tääl etelässä pääsee noin huntilla psykiatrille.Tyroksiinin.
Sitä luulis niin ,mutta eipä päässyt.
Eikä se yksistyiskän vaikuttanut etelässä kuin hintaan.
MUuutin pohjoiseen toipumaan. Ja enne ku kysyt niin
kävin Hesan.tku,tre, läpi. Koita kertoo et olet mies ja sul on
akkojen vaiva niin kato uskovatko!! Kyl niil jokasel raha kelpaa.
- ratkaisu.
Kaikkien elimistölle ei vaan sovi aamurytmi. Ja monia ahdistaa se että pitäisi olla väkisin paikassa aamulla, jossa ei todellakaan halua tai ole motivaatiota. Jossa tuntuu ettei arvosteta ja saa korvaustakaan riittävästi. Ei voi tehdä asioita joita oikeasti haluaa työkseen tai muuten, vaan tekee muille pitkäpiimäistä hommaa.. Ihan kuin se jatkuisi päivästä toiseen jne. Suosittelen iltakoulutuksia ja omia ideoita yritykseen... vaikka sitten mutkienkin kautta.
Suomen kylmä ja pimeä ilmasto ei myös edesauta aamun ihanuutta. Toisaalta liian kirkas valo. Yksinelo tai rakkaudettomuus, näkymien puute, kodin puute... Visio kun pitää olla että kiinnostaa.. oma visio. Oma päämäärä ja elämä. Joillakin ihmisillä onnistuu paremmin itseohjattu tekeminen, luominen jne. kuin toisten käskyt... Ihmistyyppejä on erilaisia. Se pitäisi hyväksyä.
Suosittelen myös yhteiskunnan muuttamista sellaiseksi, jossa ihmisten toiveet tulevat esiin ja ymmärrys asioista. - mikävoimatvie
Itsekin ihmetellyt tässä jo yli vuoden että mikä vie voimat. Pitäisi jaksaa kävellä tai pyöräillä kauppaan ja asioille kaupungille mutta jos väsymys ja uupuneisuus estää sen, joutuu ruinaamaan jotain tuttavaa että kuskaa paikkoihin.
- -Väsynyt-
En todellakaan tiedä enää mitä tehdä tämän väsymyksen kanssa. Nyt on vielä sellainen tilanne että pitää pitkästä aikaa saada itsensä aikaisin aamulla 5 päivänä viikossa ylös vaikka ei todellakaan ole voimia sellaiseen.
Tekis mieli kuolla kun ei tämä väsymys tosiaankaan ole kuin yksi ongelma muiden joukossa. En tunnu millään jaksavan sellaista että joka aamu pitää väkisin raahautua johonkin itselle epämieluisaan paikkaan kun ahdistaakin niin hemmetisti. Enkä jaksaisi huolehtia muistakaan arkisista asioista. Olen ihan lopussa. - Siili123
Voi ei, kamalaa kuulla, että jollain muullakin on oleminen ja tekeminen samanlaista tuskaa.. =/
Itse mietin myös joka ilta sitä, mikä helpotus olisi, kun ei enää heräisikään - tuntuu niin tolkuttoman raskaalta tämä elämä. Usein kun kaiken keskittymiseni kooten saan jonkin isomman asian tehtyä, mietin että jos olisin jo aika päiviä sitten uskaltanut lähteä täältä oman käden kautta, ei olisi tarvinnut tätäkään kestää.
Se mikä minut lamaa aamuisin nykyään ihan täysin, on se, että mies halusi eron pari kuukautta sitten ja nyt olemme myymässä taloa. Edessä on loputtomasti käytännön asioiden selvittelyä, muutot pakkaamisineen ja kantamisineen, tavaroiden myyntiä.. Kaikki tämä pitäisi jaksaa ja vielä hirveän surun keskellä. Aamulla kun avaan silmät ja muistan tilanteen, tuntuu kuin joku löisi lekalla rintakehään. - -Väsynyt-
Niin se vaan valitettavasti on että ellei sitten päätä päiviään niin tää kaikki paska on vaan pakko kestää. :(
- uupunut
mulla on ollu kans 4vuotta tämä kamala uupumus.tää on elämää haittaavaa..onko teillä lihasten heikkoutta ja sellasta ettäon pakko nukkua päivällä ktn ei pysy hereil?mul on.sekä usein iskee epätoivo ku mietin et jo8nko elåä tän kans lopun elämåäni.
- väsyttää
Masennuskin voi näköjään saada uusia ulottuvuuksia. Mikään ei kiinnosta. En jaksaisi muuta kuin nousta syömään, suihkuun ja käydä kaupassa. Olo on turha ja tyhjä. Näen välillä painajaisia ja herätessä on usein olo, että pitikö v.ttu taas herätä.
Pahinta lienee, etten haaveile tai halua yhtään mitään elämältä. Inhoan ihmisten ikävää käytöstä, en hingu työelämään. En halua lapsia, en sitoutua mieheen.
Kamalaa on myöntää, että joskus on onnettoman ihmisen vain parasta kuolla pois niin saa ne "elämäniloiset" ihmiset ja uustulokkaat tilaa temmeltää. Kaikki sossutantat saa suksia hevon helkuttiin terapioineen ja pillereineen. Sekös vasta masentaakin, kun joku "typerämpi osapuoli" yrittää tyrkyttää apua josta on enemmän haittaa kuin hyötyä, ja tekee sitäkin vain saadakseen elannon omaan tyhmään ja pinnalliseen elämäänsä!!!!! Yh!!!! - usko itseesi.
Niin no..Jos olisin uskonut lääkäreitä ja labroja olis kilppari
jäänyt hoitamatta.Arvoni olivat ihanteelliset.
Mutta niin vain kävi ,että väsymys kivut loppuivat..masennus jäi.
enne nukuin 12-20 tuntia vuorokaudessa..nykyään 4-7 tuntia. =)- Sister F
Kuka kirjoitti sulle tyroksiinia vai miten sait kilpparin kuntoon?
- kjbjhb
Jäikö sulta jotain mainitsematta tuosta? Arvoni olivat ihanteelliset mutta...???Väsymys ja kivut loppuivat ja.....?????Niin,mitä tapahtui?
- käänteinen-T3
"Tuohon aikaan en ollut ikinä kuullutkaan asioista kuten reverse T3 eli käänteinen T3 -hormoni, RT3-ongelma tai kilpirauhasresistenssi. Tänään olen aika paljon viisaampi ja haluan jakaa tämän kokemuksen sinun kanssasi, jotta mahdollisimman moni voisi löytää apua ja alkaa jälleen voida hyvin.
Kilpirauhanen on todella herkkä elin. Se sijaitsee kaulassa, aataminomenan alapuolella. Kilpirauhanen muodostaa useita eri hormoneja, joista merkittävimpiä ovat tyroksiini eli T4, (pienissä määrissä erittyvä) trijodityroniini eli T3 ja kalsiumaineenvaihduntaa säätelevä kalsitoniini. Muita sen erittämiä hormoneja ovat T0, T1 ja T2 joista löytyy aika vähän mainintoja mistään kirjallisuudesta. Kilpirauhashormoneja muodostetaan jodista ja tyrosiinista (aminohappo, jota saa mm. kanasta, kalasta, lihasta). Niiden muodostukseen tarvitaan myös monia muita ravinteita, kuten sinkkiä, seleeniä, kuparia ja B-vitamiineja.
Kun kilpirauhashormonien taso veressä laskee, aivojen hypotalamus alkaa erittää TRH:ta (thyrotropin releasing hormone), joka viestittää aivolisäkkeen etulohkolle että TSH:n (thyroid stimulating hormone) eritystä pitää lisätä. TSH puolestaan viestittää kilpirauhaselle, että varastohormoni T4:n ja aktiivimuoto T3:n eritystä pitää lisätä. Suurin osa kilpirauhasen erittämästä hormoneista on T4:ää. Se muunnetaan perifeerisissä kudoksissa, maksassa ja suolistossa T3:ksi, joka on hormonin aktiivinen muoto.
T3 on aineenvaihduntaan voimakkaimmin vaikuttava hormoni.
Osa T4:stä muuntuu myös käänteiseksi T3-hormoniksi (reverse T3 eli RT3), joka puolestaan toimii aineenvaihdunnan jarruna. RT3:n eritys kasvaa esim. stressin, trauman tmv. vaikutuksesta.
Pitkäaikainen krooninen stressi voi lisätä RT3:n eritystä. Mikä tällaiselle stressitilalle altistaa? Monikin asia, minun kohdallani ainakin varmasti aikoinaan mm. kisadieetti. Muita voisivat olla esim. ruokayliherkkyydet (gluteeni, maito), henkinen stressi, jatkuva laihdutus, sairaus ja univaje. Ongelmia alkaa syntyä, jos RT3:n ja T3:n suhde menee pieleen. Tällöin TSH, T4v ja jopa T3v voivat olla viiterajoissa, mutta RT3:n ollessa hyvin korkea, voi kaikki vajaatoiminnan oireet olla siltikin päällä. Tällainen ihminen ei ole hullu tai luulosairas. Hullua on minusta se, jos lääkitään pelkkiä numeroita tuijottamalla, eikä ihmisen olotilaa kuuntelemalla ja lisätestien kautta.
Kilpirauhasen vajaatoimintaan voi liittyä monenlaisia oireita. Niitä ovat esimerkiksi:
väsymys, voimattomuus, uupumus
masennus, alakulo, toivottomuus ja haluttomuus tehdä normaaleja päivän askareita tai asioita joista on ennen nauttinut
unohtelu, muistihäiriöt, oppimiskyvyn heikkeneminen
painonnousu ja rasvan kertyminen (varsinkin keskivartaloon)
keskittymiskyvyn heikkeneminen
aloitekyvyn heikkeneminen
tunne yleisen fyysisen ja psyykkisen hyvinvoinnin heikkenemisestä
vetäytyminen sosiaalisista tilanteista (ei jaksa seurustella ihmisten kanssa tai ei vaan enää kiinnosta)
kuiva iho, hiukset ja limakalvot
hiustenlähtö
turvotus kasvoissa, käsissä, jaloissa jne.
ummetus
vatsaongelmat, tuntuu ettei ruoka sula
hidastunut sydämen syke tai muut sydänongelmat
huimaus
matala ruumiinlämpö, kylmät varpaat ja sormet
libodon lasku
miehillä erektiohäiriöt
naisilla raskaaksi tulemisen vaikeus tai jatkuvat keskenmenot
miehillä vaikeuksia tulla isäksi
kylmän sietokyvyn heikkeneminen
heikot ja hauraat kynnet
lihaskrampit, lihasheikkous
ruokahaluttomuus
uniongelmat
aivosumu (koko ajan samanlainen olo kuin juuri päiväunilta herättyä)
naisilla muutokset kuukautiskierrossa
http://kaisajaakkola.fi/2012/05/kaisan-kilpirauhasseikkailu/- käänteinen-T3
"Tyypillisesti kilpirauhasen vajaatoiminta diagnosoidaan kohonneen TSH-arvon perusteella. Käytännössä korkea TSH tarkoittaa sitä, että kilpirauhasta piiskataan kovempaan vauhtiin, koska sen hormonituotanto ei syystä tai toisesta ole riittävää elimistön tarpeisiin nähden. TSH ei kuitenkaan kerro kaikkea.
Esimerkiksi minulla koko ongelma olisi jäänyt havaitsematta, jos verikokeella olisi testattu pelkkä TSH. Kohta saat lukea, mitä testitulokseni näyttivät. Ennen sitä kuitenkin pieni pohjustus.
Missä ongelmia voi syntyä kilpirauhashormonien kanssa? Monessakin kohdassa. Ketju on moninainen ja siinä on monta vaihetta. Toisinsanoen monta mahdollisuutta sille, että elimistön kemialliset prosessit menevät pieleen. On mahdollista, että esimerkiksi…
- aivolisäkkeen TSH:n eritys ei toimi kunnolla (jolloin TSH ei nouse, eikä kilpirauhanen koskaan saa viestiä että hormoneita pitäisi erittää enemmän) => syitä voi olla monia, tästä ei löydy yksiselitteistä vastausta, itse kuitenkin uskon että mm. stressillä on merkitystä sillä krooninen stressihän voi vaurioittaa aivoja, myös aivolisäkkeen kasvain on mahdollinen
- kilpirauhanen ei vaan eritä T4:ää, jolloin T3-taso jää myös alas eikä aineenvaihdunnan vaikutuksia saada aikaan => esim. jodin tai muiden tärkeiden ravinteiden puute voi aiheuttaa tätä
- T4:n konversio T3:ksi ei jostain syystä toimi, jolloin T3-taso jää alas, vaikka T4 olisi normaali => esim. suolisto huonossa kunnossa, ravinnepuutteet, korkea/matala kortisoli
- T4 muuntuu selvästi enemmän RT3:ksi kuin T3:ksi, jolloin tilanne on hiukan sama kuin silloin jos ajaisit autolla käsijarru päällä => T3/RT3-suhde on huono, jolloin T3 ei pääse sitoutumaan reseptoreihin (koska RT3 on ehtinyt ensin, jolloin se estää T3:n aineenvaihduntavaikutukset)
- autoimmuuniperäinen Hashimoton tauti aiheuttaa kilpirauhasen toiminnan lamaantumisen, kun elimistö alkaa tuhoamaan kilpirauhaskudosta => riittämätön hormonieritys, tässä tilanteessa moni on saanut apua 100% gluteenittomasta ruokavaliosta (joka toimii hyvin muidenkin autoimmuunisairauksien kohdalla)
Minun tarinani
Elokuussa 2011 marssin eräänä aamuna tuttavalääkärini kehotuksesta paastotilassa, ilman lähetettä Antioksidanttiklinikalle ja pyysin saada laajan kilpirauhaspaneelin (lisätietoja täällä alimpana) teetettyä. Testin hinta on 309,85 €, josta vähennetään KELA-korvaus 36,41 € mikäli kilpparilabroihin on lähete (itse kävelin vaan labraan, koska lähetteen määräävän lääkärin hinta olisi ollut 100 €) . Veriputkilot matkasivat USA:han analysoitavaksi.
Halusin tämän laajan testin juurikin tuon RT3:n takia. Sitä ei analysoida Suomessa missään. Testin saisi myös soittamalla MDD Terveyspalveluille, he antavat puhelimitse lisätietoja kuinka testi voidaan tehdä ellei paikkakunnalla ole Antioksidanttiklinikkaa. Pelkkä RT3 on noin 180 euroa, mutta itse halusin kaikki arvot samaan aikaan (vaikkakin esim. vapaan T3:n mittaus julkisissa labroissa on todella halpaa, jos siihen on vaan lähete – nämä molemmat arvot pitää olla selvillä, jos haluaa tietää mikä niiden suhde toisiinsa nähden on).
Syyskuussa tulokset tulivat postissa. Muistan että olin sekä helpottunut että jotenkin masentunut. Tuntui siltä, että tämä on nyt lopullinen tuomio: nyt syön loppuelämäni kilpirauhaslääkkeitä. No, ainahan näin ei kylläkään ole – ehkä joskus vielä tulee päivä etten tarvitse lääkkeitä.
TSH on normaali. Edes vapaa T4 ei olisi vielä näyttänyt ongelmaa, sillä sekin on testissä viiterajojen sisällä, vaikkakin alarajalla.
Vasta vapaan T3:n ja RT3:n katsominen paljastaa ongelman. Vapaa T3 oli viiterajan alapuolella ja RT3 normaali. Jälkimmäisessä kuvassa näkyy tuo hormonien ketju. Minulla kilpirauhasvasta-aineiden arvot on normaalit; ei onneksi Hashimoton tautia.
Tässä kohti pyysin lääkitykseksi Armour Thyroidin, josta voit lukea hiukan myöhemmin tästä postista. Koska olin jo yrittänyt niin paljon yksin elämäntapamuutoksilla, en enää jaksanut kokeilla mitään uutta. Syksyn kirjakiertue ja yleisöluennot kolkuttelivat ovella… ja minä olin joka toinen päivä kuolemanväsynyt ja sitten taas liiallisella kofeiininkäytöllä päivistäni selviävä. Aloitin varovasti puolikkaalla tabletilla ja nostin sen hitaasti kahteen. Olo koheni hiukan ja ajattelin, että nyt vihdoin on valoa tunnelin päässä."
http://kaisajaakkola.fi/2012/05/kaisan-kilpirauhasseikkailu/ - käänteinen-T3
käänteinen-T3 kirjoitti:
"Tyypillisesti kilpirauhasen vajaatoiminta diagnosoidaan kohonneen TSH-arvon perusteella. Käytännössä korkea TSH tarkoittaa sitä, että kilpirauhasta piiskataan kovempaan vauhtiin, koska sen hormonituotanto ei syystä tai toisesta ole riittävää elimistön tarpeisiin nähden. TSH ei kuitenkaan kerro kaikkea.
Esimerkiksi minulla koko ongelma olisi jäänyt havaitsematta, jos verikokeella olisi testattu pelkkä TSH. Kohta saat lukea, mitä testitulokseni näyttivät. Ennen sitä kuitenkin pieni pohjustus.
Missä ongelmia voi syntyä kilpirauhashormonien kanssa? Monessakin kohdassa. Ketju on moninainen ja siinä on monta vaihetta. Toisinsanoen monta mahdollisuutta sille, että elimistön kemialliset prosessit menevät pieleen. On mahdollista, että esimerkiksi…
- aivolisäkkeen TSH:n eritys ei toimi kunnolla (jolloin TSH ei nouse, eikä kilpirauhanen koskaan saa viestiä että hormoneita pitäisi erittää enemmän) => syitä voi olla monia, tästä ei löydy yksiselitteistä vastausta, itse kuitenkin uskon että mm. stressillä on merkitystä sillä krooninen stressihän voi vaurioittaa aivoja, myös aivolisäkkeen kasvain on mahdollinen
- kilpirauhanen ei vaan eritä T4:ää, jolloin T3-taso jää myös alas eikä aineenvaihdunnan vaikutuksia saada aikaan => esim. jodin tai muiden tärkeiden ravinteiden puute voi aiheuttaa tätä
- T4:n konversio T3:ksi ei jostain syystä toimi, jolloin T3-taso jää alas, vaikka T4 olisi normaali => esim. suolisto huonossa kunnossa, ravinnepuutteet, korkea/matala kortisoli
- T4 muuntuu selvästi enemmän RT3:ksi kuin T3:ksi, jolloin tilanne on hiukan sama kuin silloin jos ajaisit autolla käsijarru päällä => T3/RT3-suhde on huono, jolloin T3 ei pääse sitoutumaan reseptoreihin (koska RT3 on ehtinyt ensin, jolloin se estää T3:n aineenvaihduntavaikutukset)
- autoimmuuniperäinen Hashimoton tauti aiheuttaa kilpirauhasen toiminnan lamaantumisen, kun elimistö alkaa tuhoamaan kilpirauhaskudosta => riittämätön hormonieritys, tässä tilanteessa moni on saanut apua 100% gluteenittomasta ruokavaliosta (joka toimii hyvin muidenkin autoimmuunisairauksien kohdalla)
Minun tarinani
Elokuussa 2011 marssin eräänä aamuna tuttavalääkärini kehotuksesta paastotilassa, ilman lähetettä Antioksidanttiklinikalle ja pyysin saada laajan kilpirauhaspaneelin (lisätietoja täällä alimpana) teetettyä. Testin hinta on 309,85 €, josta vähennetään KELA-korvaus 36,41 € mikäli kilpparilabroihin on lähete (itse kävelin vaan labraan, koska lähetteen määräävän lääkärin hinta olisi ollut 100 €) . Veriputkilot matkasivat USA:han analysoitavaksi.
Halusin tämän laajan testin juurikin tuon RT3:n takia. Sitä ei analysoida Suomessa missään. Testin saisi myös soittamalla MDD Terveyspalveluille, he antavat puhelimitse lisätietoja kuinka testi voidaan tehdä ellei paikkakunnalla ole Antioksidanttiklinikkaa. Pelkkä RT3 on noin 180 euroa, mutta itse halusin kaikki arvot samaan aikaan (vaikkakin esim. vapaan T3:n mittaus julkisissa labroissa on todella halpaa, jos siihen on vaan lähete – nämä molemmat arvot pitää olla selvillä, jos haluaa tietää mikä niiden suhde toisiinsa nähden on).
Syyskuussa tulokset tulivat postissa. Muistan että olin sekä helpottunut että jotenkin masentunut. Tuntui siltä, että tämä on nyt lopullinen tuomio: nyt syön loppuelämäni kilpirauhaslääkkeitä. No, ainahan näin ei kylläkään ole – ehkä joskus vielä tulee päivä etten tarvitse lääkkeitä.
TSH on normaali. Edes vapaa T4 ei olisi vielä näyttänyt ongelmaa, sillä sekin on testissä viiterajojen sisällä, vaikkakin alarajalla.
Vasta vapaan T3:n ja RT3:n katsominen paljastaa ongelman. Vapaa T3 oli viiterajan alapuolella ja RT3 normaali. Jälkimmäisessä kuvassa näkyy tuo hormonien ketju. Minulla kilpirauhasvasta-aineiden arvot on normaalit; ei onneksi Hashimoton tautia.
Tässä kohti pyysin lääkitykseksi Armour Thyroidin, josta voit lukea hiukan myöhemmin tästä postista. Koska olin jo yrittänyt niin paljon yksin elämäntapamuutoksilla, en enää jaksanut kokeilla mitään uutta. Syksyn kirjakiertue ja yleisöluennot kolkuttelivat ovella… ja minä olin joka toinen päivä kuolemanväsynyt ja sitten taas liiallisella kofeiininkäytöllä päivistäni selviävä. Aloitin varovasti puolikkaalla tabletilla ja nostin sen hitaasti kahteen. Olo koheni hiukan ja ajattelin, että nyt vihdoin on valoa tunnelin päässä."
http://kaisajaakkola.fi/2012/05/kaisan-kilpirauhasseikkailu/"Lokakuusta joulukuuhun 2011 vointini palasi taas huonommaksi ja paino nousi koko ajan... ...Mikään ei tuntunut miltään. Kävin jopa psykologilla koko loppuvuoden ajan, koska olin niin alakuloinen – ensin luulin että päässäni on vikaa.
Tuolloin ensimmäisen testin aikoihin en ymmärtänyt juurikaan tuon RT3:n päälle. Se näytti normaalilta joten siihen ei kiinnitetty huomiota. Lähipiirissäni kuitenkin oli ihminen, joka oli ottanut asiakseen kaivaa näitä kilpirauhasasioita vielä paljon syvemmältä.
Hän opasti minuakin tutkimaan testiä uudelleen ja laskemaan T3:n ja RT3:n suhteen. Se oli aivan onneton: 7,4. Ihmiset voivat yleensä hyvin suhdeluvun ollessa yli 20. T3/RT3-suhteen laskurin löydät Stop the Thyroid Madness -sivustolta.
Testissä muuten kaikki arvot on USA:n yksiköissä, niitä ei voi siis suoraan verrata Suomen arvoihin. Tämä pitää huomioida myös kun syöttää arvoja tuonne T3/RT3-laskuriin (jos T3 otetaan Suomen labrassa ja RT3 USA:n, pitää Suomen arvot muuntaa oikeaan yksikköön).....
....Sain sen mitä halusinkin, reseptin Liothyronin-valmisteeseen.
Tiedän että Suomessa on vain muutama hassu lääkäri joka osaa auttaa näissä asioissa. Kilpirauhasforumilla ja kilpirauhanen.com -forumilla on lisää tietoa, liity jäseneksi jos haluat lukea lisää.
Kilpirauhasforumilta kannattaa lukea myös tätä RT3-ongelmaa käsittelevää ketjua. Myös kilpirauhanen.com -forumilla on keskustelua samasta aiheesta. Näillä forumeilla on myös tosi hyvää tietoa ihmisten kokemuksista. Toisilla Lio on toiminut ja toisilla ei. Joillakin RT3:n väheneminen on tuntunut todella selvästi ja toisilla on mennyt puolikin vuotta ennenkuin mitään tuntuu tapahtuvan.
Todella moni ei löydä helpotusta näin nopeasti. Jotkut kärsivät vuosia, kokeilemat jokaista mahdollista lääkitystä ja silti voivat huonosti. Jos nämä asiat joita nyt teen eivät tuota sellaisia tuloksia joita odotan, jatkan kaivamista.
Seuraavana jonossa olisi vuorokausikortisolin mittaaminen (lisämunuaisongelmat ja kilpirauhasongelmat liittyvät usein yhteen) ja sukuhormonien mittaaminen. Vatsaa hoidan koko ajan jo nyt, stressiä pyrin lieventämään mm. rentoutusharjoituksilla ja meditaatiolla. Syön puhdasta ruokaa ja pidän itsestäni huolta.
Pian käyn mittauttamassa ferritiinin (varastorauta, tärkeä olla kunnossa jotta kilpirauhanen pelaa) ja DHEAS:n (joka minulla aiemmin oli hyvin matala). Seuraavan kilpirauhastestin otatan varmaan loppuvuodesta. Juuri nyt seuraan oloani ja pienennän tai suurennan lääkitystä sen mukaan.
Kilpirauhasarvojen viitevälit on siitä jänniä, että usein niin kauan kuin arvo on viiterajoissa, ongelmaa ei ikäänkuin ole. Terveillä ihmisillä arvot kuitenkin vaihtelevat hyvin hyvin vähän,(muistaakseni) noin 1 yksikön verran suuntaan tai toiseen. T4:n normaali viitearvoväli on yleensä noin 10-21. Eli jos ajatellaan, että minulla vaikka optimaalinen T4-arvo olisi 18, voisin hyvin T4:n ollessa jotain 17-19 välillä. Siltikin, jos arvo olisi tippunut vaikkapa 12 kohdalle, saattaisin voida jo todella huonosti, mutta en saisi apua koska arvo on viiterajoissa. Jos siis voit huonosti ja arvot ovat normaalit, kerää voimia jatkaa asian selvittämistä!
http://kaisajaakkola.fi/2012/05/kaisan-kilpirauhasseikkailu/ - käänteinen-T3
käänteinen-T3 kirjoitti:
"Lokakuusta joulukuuhun 2011 vointini palasi taas huonommaksi ja paino nousi koko ajan... ...Mikään ei tuntunut miltään. Kävin jopa psykologilla koko loppuvuoden ajan, koska olin niin alakuloinen – ensin luulin että päässäni on vikaa.
Tuolloin ensimmäisen testin aikoihin en ymmärtänyt juurikaan tuon RT3:n päälle. Se näytti normaalilta joten siihen ei kiinnitetty huomiota. Lähipiirissäni kuitenkin oli ihminen, joka oli ottanut asiakseen kaivaa näitä kilpirauhasasioita vielä paljon syvemmältä.
Hän opasti minuakin tutkimaan testiä uudelleen ja laskemaan T3:n ja RT3:n suhteen. Se oli aivan onneton: 7,4. Ihmiset voivat yleensä hyvin suhdeluvun ollessa yli 20. T3/RT3-suhteen laskurin löydät Stop the Thyroid Madness -sivustolta.
Testissä muuten kaikki arvot on USA:n yksiköissä, niitä ei voi siis suoraan verrata Suomen arvoihin. Tämä pitää huomioida myös kun syöttää arvoja tuonne T3/RT3-laskuriin (jos T3 otetaan Suomen labrassa ja RT3 USA:n, pitää Suomen arvot muuntaa oikeaan yksikköön).....
....Sain sen mitä halusinkin, reseptin Liothyronin-valmisteeseen.
Tiedän että Suomessa on vain muutama hassu lääkäri joka osaa auttaa näissä asioissa. Kilpirauhasforumilla ja kilpirauhanen.com -forumilla on lisää tietoa, liity jäseneksi jos haluat lukea lisää.
Kilpirauhasforumilta kannattaa lukea myös tätä RT3-ongelmaa käsittelevää ketjua. Myös kilpirauhanen.com -forumilla on keskustelua samasta aiheesta. Näillä forumeilla on myös tosi hyvää tietoa ihmisten kokemuksista. Toisilla Lio on toiminut ja toisilla ei. Joillakin RT3:n väheneminen on tuntunut todella selvästi ja toisilla on mennyt puolikin vuotta ennenkuin mitään tuntuu tapahtuvan.
Todella moni ei löydä helpotusta näin nopeasti. Jotkut kärsivät vuosia, kokeilemat jokaista mahdollista lääkitystä ja silti voivat huonosti. Jos nämä asiat joita nyt teen eivät tuota sellaisia tuloksia joita odotan, jatkan kaivamista.
Seuraavana jonossa olisi vuorokausikortisolin mittaaminen (lisämunuaisongelmat ja kilpirauhasongelmat liittyvät usein yhteen) ja sukuhormonien mittaaminen. Vatsaa hoidan koko ajan jo nyt, stressiä pyrin lieventämään mm. rentoutusharjoituksilla ja meditaatiolla. Syön puhdasta ruokaa ja pidän itsestäni huolta.
Pian käyn mittauttamassa ferritiinin (varastorauta, tärkeä olla kunnossa jotta kilpirauhanen pelaa) ja DHEAS:n (joka minulla aiemmin oli hyvin matala). Seuraavan kilpirauhastestin otatan varmaan loppuvuodesta. Juuri nyt seuraan oloani ja pienennän tai suurennan lääkitystä sen mukaan.
Kilpirauhasarvojen viitevälit on siitä jänniä, että usein niin kauan kuin arvo on viiterajoissa, ongelmaa ei ikäänkuin ole. Terveillä ihmisillä arvot kuitenkin vaihtelevat hyvin hyvin vähän,(muistaakseni) noin 1 yksikön verran suuntaan tai toiseen. T4:n normaali viitearvoväli on yleensä noin 10-21. Eli jos ajatellaan, että minulla vaikka optimaalinen T4-arvo olisi 18, voisin hyvin T4:n ollessa jotain 17-19 välillä. Siltikin, jos arvo olisi tippunut vaikkapa 12 kohdalle, saattaisin voida jo todella huonosti, mutta en saisi apua koska arvo on viiterajoissa. Jos siis voit huonosti ja arvot ovat normaalit, kerää voimia jatkaa asian selvittämistä!
http://kaisajaakkola.fi/2012/05/kaisan-kilpirauhasseikkailu/"Kilpirauhasen vajaatoiminnan hoito
Useimmiten kilpirauhasen vajaatoimintaa hoidetaan tyroksiinilla eli T4-lääkityksellä. Monille se on hyvä lääkitys. Thyroxinin aloituksen jälkeen voi mennä monia kuukausia, että lääkityksen oikea taso löydetään ja olo paranee. Ole siis kärsivällinen, jos sinulla on tämä lääke käytössä! T4 otetaan vain kerran päivässä; se on varastomuoto josta elimistö itse muodostaa kudoksissa ja maksassa T3:a. T4-hormonin puoliintumisaika veressä on pitkä, jopa 5-7 päivää.
Kaiken lukemasi perusteella varmasti jo ymmärrät hiukan paremmin, miksi T4 ei kuitenkaan aina toimi. Mikäli keho on siinä tilassa, että T4:sta muodostetaan pääosin RT3:a, ajat käsijarru pohjassa autollasi – eli aineenvaihduntasi laahaa hitaalla.
Toinen vaihtoehto lääkitykseen on Armour Thyroid tai Erfa Thyroid, jotka ovat eläinperäisiä lääkkeitä. Ne valmistetaan sian kilpirauhasesta ja ne sisältävät T4:n lisäksi myös T3:a ja kaikkia muita kilpirauhashormoneja luonnollisessa muodossa. Armour otetaan usein jopa 2-4 kertaa päivässä. T3 on lyhytvaikutteinen hormoni, joten sitä tarvitaan useammin kuin kerran päivässä. Armourista löydät paljon lisätietoa suomeksi täältä. Joillekin tämä toimii paremmin kuin T4, ja joillekin huonommin. Emme ole kaikki biokemiallisesti samanlaisia joten lääkityksenkin puolesta minun mielestäni täytyisi pitää mielessä, että olemme todellakin yksilöitä.
Kolmas mahdollisuus on T3-lääkitys eli Liothyronin (tai Lion ja Thyroxinin yhdistelmä). T3 otetaan monta kertaa päivässä, koska sen vaikutus on hyvin lyhyt. Kun T4:ää ei ole elimistössä, huomaa T3:n vähenemisen hyvin selkeästi.
Lääkitys on siinä mielessä “raskas” että se kertakaikkiaan on pakko muistaa ottaa 3-4 kertaa päivässä. T3-hormonin puoliintumisaika on nimittäin 10 tunnista 2 päivään (en tiedä tarkalleen, sillä eri lähteet kertovat eri pituuksia tuohon).
T3-tason laskeminen liian alas (ts. lääkkeen unohtaminen vaikka pariksi päiväksi / onnettomuuteen joutuminen siten ettei kukaan paikalle sattuvista tai sairaalassa tiedä T3-lääkityksestäsi) on hengenvaarallista ja voi johtaa myksedeemaan koomaan. Lion käyttäjällä pitäisikin olla lompakossaan kortti, jossa on maininta lääkkeestä, sen ajoituksen tärkeydestä ja vaikkapa kyseisen hetken annostuksesta seikkaperäisesti.
Pelkkä Liothyronin on se lääkitys, joka minulla vihdoin on lähtenyt toimimaan. Kun otan pelkkää T3:a, ei kehoni pysty muodostamaan enää RT3:a mistään.
Jos ottaisin pelkkää T4:ää, muodostaisi kehoni tuosta annetusta hormonista enemmän RT3:sta. Ottaessani Armouria suuri osa siinä olleesta T4:stä muuntui RT3:ksi.
Nyt tavoitteena on siis saada RT3:n määrä alemmas ja suhde paremmaksi, jotta T3 pääsee jälleen sitoutumaan reseptoreihin ja siten aktivoimaan aineenvaihduntavaikutukset. Kaikille myöskään tämä ei sovi. En myöskään tiedä montaa lääkäriä, jotka suostuvat hoitamaan potilaitaan T3:lla. Ilmeisesti tästä asiasta vain tiedetään yksinkertaisesti liian vähän."
http://kaisajaakkola.fi/2012/05/kaisan-kilpirauhasseikkailu/ - käänteinen-t3
käänteinen-T3 kirjoitti:
"Kilpirauhasen vajaatoiminnan hoito
Useimmiten kilpirauhasen vajaatoimintaa hoidetaan tyroksiinilla eli T4-lääkityksellä. Monille se on hyvä lääkitys. Thyroxinin aloituksen jälkeen voi mennä monia kuukausia, että lääkityksen oikea taso löydetään ja olo paranee. Ole siis kärsivällinen, jos sinulla on tämä lääke käytössä! T4 otetaan vain kerran päivässä; se on varastomuoto josta elimistö itse muodostaa kudoksissa ja maksassa T3:a. T4-hormonin puoliintumisaika veressä on pitkä, jopa 5-7 päivää.
Kaiken lukemasi perusteella varmasti jo ymmärrät hiukan paremmin, miksi T4 ei kuitenkaan aina toimi. Mikäli keho on siinä tilassa, että T4:sta muodostetaan pääosin RT3:a, ajat käsijarru pohjassa autollasi – eli aineenvaihduntasi laahaa hitaalla.
Toinen vaihtoehto lääkitykseen on Armour Thyroid tai Erfa Thyroid, jotka ovat eläinperäisiä lääkkeitä. Ne valmistetaan sian kilpirauhasesta ja ne sisältävät T4:n lisäksi myös T3:a ja kaikkia muita kilpirauhashormoneja luonnollisessa muodossa. Armour otetaan usein jopa 2-4 kertaa päivässä. T3 on lyhytvaikutteinen hormoni, joten sitä tarvitaan useammin kuin kerran päivässä. Armourista löydät paljon lisätietoa suomeksi täältä. Joillekin tämä toimii paremmin kuin T4, ja joillekin huonommin. Emme ole kaikki biokemiallisesti samanlaisia joten lääkityksenkin puolesta minun mielestäni täytyisi pitää mielessä, että olemme todellakin yksilöitä.
Kolmas mahdollisuus on T3-lääkitys eli Liothyronin (tai Lion ja Thyroxinin yhdistelmä). T3 otetaan monta kertaa päivässä, koska sen vaikutus on hyvin lyhyt. Kun T4:ää ei ole elimistössä, huomaa T3:n vähenemisen hyvin selkeästi.
Lääkitys on siinä mielessä “raskas” että se kertakaikkiaan on pakko muistaa ottaa 3-4 kertaa päivässä. T3-hormonin puoliintumisaika on nimittäin 10 tunnista 2 päivään (en tiedä tarkalleen, sillä eri lähteet kertovat eri pituuksia tuohon).
T3-tason laskeminen liian alas (ts. lääkkeen unohtaminen vaikka pariksi päiväksi / onnettomuuteen joutuminen siten ettei kukaan paikalle sattuvista tai sairaalassa tiedä T3-lääkityksestäsi) on hengenvaarallista ja voi johtaa myksedeemaan koomaan. Lion käyttäjällä pitäisikin olla lompakossaan kortti, jossa on maininta lääkkeestä, sen ajoituksen tärkeydestä ja vaikkapa kyseisen hetken annostuksesta seikkaperäisesti.
Pelkkä Liothyronin on se lääkitys, joka minulla vihdoin on lähtenyt toimimaan. Kun otan pelkkää T3:a, ei kehoni pysty muodostamaan enää RT3:a mistään.
Jos ottaisin pelkkää T4:ää, muodostaisi kehoni tuosta annetusta hormonista enemmän RT3:sta. Ottaessani Armouria suuri osa siinä olleesta T4:stä muuntui RT3:ksi.
Nyt tavoitteena on siis saada RT3:n määrä alemmas ja suhde paremmaksi, jotta T3 pääsee jälleen sitoutumaan reseptoreihin ja siten aktivoimaan aineenvaihduntavaikutukset. Kaikille myöskään tämä ei sovi. En myöskään tiedä montaa lääkäriä, jotka suostuvat hoitamaan potilaitaan T3:lla. Ilmeisesti tästä asiasta vain tiedetään yksinkertaisesti liian vähän."
http://kaisajaakkola.fi/2012/05/kaisan-kilpirauhasseikkailu/"Moni tuntuu myös uskovan, että RT3-ongelma ei ole todellinen, ja ettei sen korkeasta määrästä ole mitään haittaa. Omat kokemukseni puhuvat tätä vastaan. Samoin niiden monien kokemukset, joita ympärilläni on saman ongelman kanssa.
Ongelma ei kuitenkaan kosketa jokaista kilpirauhashäiriöistä. Jos sinulla esim. Thyroxin toimii hyvin lääkityksenä, ei ole mitään syytä alkaa säntäilemään testien perässä ympäriinsä.
Valmentajamme ovat lähettäneet monia asiakkaitamme lääkärille. Hyvin monessa tapauksessa lääkäri on halunnut selvittää T3/RT3-suhteen ja toistaiseksi jokainen tehty testi on paljastanut saman ongelman.
Niin moni on saanut apua tästä erilaisesta lähestymistavasta, että minun on yksinkertaisesti saatava tämä näkyville useammille silmäpareille. Muistathan kuitenkin tätä lukiessasi, että minä en voi neuvoa ketään vaihtamaan lääkitystä. Pyydän siis, ettet lähetä minulle esim. Facebookissa kysymyksiä lääkityksestä, koska minä en ole oikea ihminen neuvomaan niissä.
Voin ainoastaan kehottaa sinua tai oireista kärsivää läheistäsi hakeutumaan lääkärille, joka ymmärtää tämän asian. Nähdäksesi tuon lääkäreiden listan, sinun täytyy liittyä Kilpirauhanen-nimisestä Facebook-ryhmään. Lista löytyy ryhmän dokumenteista (ylävalikko). Sinne ryhmäläiset ovat keränneet lääkäreitä eri kaupungeista ja kertoneet millaista hoitoa keneltäkin saa.
Päivitys 21.3.2013: Olin korjannut blogiini, että Lio ei olisi enää erityislupavalmiste (tähän käsitykseen jäin kun kävin juuri apteekissa). Eräs paremmin asiaan perehtynyt lukija vinkkasi, että Liothyronin on edelleen erityislupavalmiste, mutta sille ei tarvitse määräaikaisesti tällä hetkellä hakea henkilökohtaista erityislupaa (ilmeisesti elokuuhun saakka näin, kunnes arvioidaan uudelleen). Liosta saa nykyisin myös kelakorvauksen.
Toivottavasti tästä postista on apua sinulle tai jollekin rakkaalle ihmiselle vierelläsi, joka kärsii samoista ongelmista. Jatka sitkeästi asioiden selvittämistä. Vastaus löytyy kyllä. Ja muista nämä kaikki hyvät asiat, jotka elämässäsi on. :)
Luitko tänne saakka? Lue myös nämä!
- Anu Kauppinen: Solmut aukeaavat
- Helsinki Paleo: Podcast #2. Lääkäri Olli Sovijärvi ja personal trainer Jaakko Savolahti keskustelevat kilpirauhaspotilaan ruokavaliosta (erityisesti autoimmuunityreodiitti eli Hashimoto)
- Optimal Performance, Vieraskynä-blogi: Toivoa on jokaisella: ratkaisuja kilpirauhas- ja kortisoliongelmiin
- Miss Lizzy: Reverse T3, thyroid resistance "
- Adrenal fatigue
http://www.kilpirauhanen.com/tietopankki/lisamunuaisten-uupumus/
Lisämunuaisten uupumus / Adrenal fatigue
"Lisämunuaisten uupumus on hyvin yleinen, mutta alidiagnosoitu sairaus, joten potilaan oma aktiivisuus hoidon saamiseksi on tärkeää.
Pyydämme huomioimaan, ettemme ole lääketieteen ammattilaisia, vaan potilaita itsekin, joten kaikkeen lukemaansa tulee suhtautua varauksella. Olemme koonneet tietomme englanninkielisistä tietolähteistä sekä omien kokemuksiemme perusteella. Suurin kiitos kuuluu Stop the Thyroid Madness -sivuston luojille: olemme luvan kanssa kopioinut suoraan joitain osia sivuston lisämunuaisosiosta.
Lisämunuaisten uupumus on hyvin yleinen vaiva kilpirauhasen vajaatoiminnan yhteydessä, ja sivun tarkoitus on antaa tietoa nimenomaan kilpirauhaspotilaille, mutta toivon mukaan siitä on apua muillekin lisämunuaisten uupumusta poteville.
Mikä on lisämunuaisten uupumus, ja miten se liittyy kilpirauhasen vajaatoimintaan?
Lisämunuaisten uupumus on tila, jossa lisämunuaiset eivät enää jaksa tuottaa hormoneita, erityisesti kortisolia, normaalisti pitkittyneen stressin tai sairauden vuoksi. Pitkään jatkuneen stressitilan tuloksena lisämunuaisten kortisolivarastot tyhjenevät, eivätkä lisämunuaiset tuota enää hormoneita normaalisti. Kilpirauhasen vajaatoiminnan yhteydessä lisämunuaiset pääsevät toipumaan vasta, kun sekä kilpirauhanen että lisämuinuaiset ovat kunnolla tuettuja. Stressi voi olla jokapäiväisestä kiireestä, sairaudesta tai elimistöön joutuneista myrkyistä, kuten amalgaamien elohopeasta tai homeesta johtuvaa. Myös vääränlainen ruokavalio (runsaasti valkoisia jauhoja, sokereita ja muita prosessoituja elintarvikkeita) ja nautintoaineet rasittavat lisämunuaisia.
Kilpirauhasen vajaatoimintaan määrätään yleensä tyroksiinia, joka on synteettistä T4 -hormonia. Terve kilpirauhanen tuottaa kuitenkin yhdeksää tunnettua hormonia, ja muiden kahdeksan puute aiheuttaa pysyvän stressitilan lisämunuaisille. Jos potilaalla on oireita tyroksiinilääkityksestä huolimatta, tulisi tämän vaihtaa eläinperäiseen lääkkeeseen, Armour Thyroidiin, joka sisältää kaikki terveen kilpirauhasen tuottamat hormonit.
Kortisoli auttaa viemään kilpirauhashormoneita verestä solutasolle, joten alhainen kortisoli aiheuttaa kilpirauhashormonien kerääntymistä verenkiertoon. Sen seurauksena T3V ja T4V arvot voivat olla korkeat, vaikka potilaalla on runsaasti kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita. Pienetkin kilpirauhashormoniannokset voivat siten aiheuttaa liikatoimintaa muistuttavia oireita. Sen vuoksi lisämunuaiset tulisi aina tutkia ennen siirtymistä tyroksiinista Armour Thyroidiin. Armour ei siis aiheuta oireita, vaan lisämunuaisten heikko tila.
Mitä oireita lisämunuaisten uupumus aiheuttaa?
On ensiarvoisen tärkeää, että lisämunuaisten kunto tarkistetaan ennen kilpirauhaslääkityksen aloittamista. Pitkän tyroksiinihoidon jälkeen Armour Thyroidiin siirryttäessä saattaa ilmetä ongelmia, jotka johtuvat alhaisesta kortisolista, ja pahimmillaan ongelmat voivat olla vaarallisia. Lisämunuaiset saattavat olla vaurioituneet myös pitkän hoitamattomuuden seurauksena. Tässä lista lisämunuaisten uupumuksen oireista. Jos sinulla on useampia oireita ja syytä epäillä lisämunuaisten uupumusta (pysyvä tai pitkittynyt sairaus tai stressi), niin kannattaa tehdä 24-tunnin kortisoli/sylkitesti.
Hermostuneisuus
Uupumus
Käsien tärinä
Lihasheikkous
Sydämen tykytys
Ylivirittyneisyys
Paniikkihäiriö/paniikinomainen tunne
Heikotus
Heikko stressinsietokyky
Vaikeus suoriutua sosiaalisista tilanteista
Keskittymisvaikeudet
Äkilliset mielenmuutokset, herkkyys
Ylireagointi
Malttamattomuus
Huimaus noustessa seisomaan
Ärtyneisyys
Hypoglykemia
Huono palautumiskyky stressistä ja liikunasta
Flunssankaltaiset oireet (heikko vastustuskyky)
Päänsärky
Koko kehon särky/kolotus
Herkkä iho
Kömpelyys (tavaroiden pudottelu, esineisiin törmäily)
Sekavuus
Jatkuva nälän tunne
Painon lasku
Alaselän kipu
Tylsyys, mitäänsanomattomuus – masennuskenkaltaiset oireet
Sumupäisyys (ennen seuraavaa kortisoliannosta)
Hapen pakonomainen haukkominen (Air hunger)
Heikotus
Pyörrytys, pyörtyily
Oksentelu
ripuli
tummat silmänaluset
heräily keskellä yötä tuntikausiksi
jatkuva virtsaamistarve
allergiat
Lisämunuaisten uupumus saattaa hoitamattomana aiheuttaa epämiellyttäviä oireita siirryttäessä tyroksiinista Armour Thyroidiin. Näkyvimmät ovat näennäisiä liikatoiminnan oireita: ylivirittyneisyyttä, sydämentykytystä, lihasheikotusta ja ahdistuneisuutta. Potilas on väsynyt mutta ylivirittynyt."- Adrenal fatigue
"Miten lisämunuaisten uupumus todetaan?
Diagnoosiin on monta eri tapaa
1. Sylkitesti
Varmin diagnostinen keino on sylkitesti. Se on verikoetta luotettavampi, sillä verikokeessa selviää kortisolin määrä veressä vain tiettyyn vuorokaudenaikaan eli aamulla. 24 tunnin sylkitestissä käy ilmi kortisolin vuorokausivaihtelu.
Sylkitestin saa tilattua täältä: www.mdd.fi . Kyseessä on siis lisämunuaisten stressitesti kohdassa Laboratoriotestit à Hormonit. Hintaa testillä on noin 150 euroa, eikä siitä valitettavasti saa kela-korvausta.
Viitearvot ovat, kuten kilpirauhasen vajaatoiminnassakin, turhan avokätiset. Aamu- ja ilta-arvot saisivat olla käyrän yläpäässä, ja aamupäivä- ja iltapäiväarvot keskivaiheilla. Jos arvot matelevat viitearvojen alarajoilla, on syytä epäillä lisämunuaiten uupumusta, jos sinulla on oireita ja stressitekijöitä.
Lisäksi on olemassa itsetehtäviä testejä. Jos nämä näyttävät positiivista, kannattaa teettää sylkitesti.
2. Verenpainetesti
Vertaa kahta verenpainelukemaa: lepää viisi minuuttia makuuasennossa ennen mittausta. Nouse mittauksen jälkeen seisomaan ja mittaa paineesi heti uudestaan. Jos verenpaine putoaa seisomaan noustessa, on syytä epäillä ongelmaa lisämunuaisissa. Mitä suurempi pudotus, sitä vaikeampi ongelma. (Normaali lisämunuaisten toiminta nostaa verenpainetta seisomaan noustessa).
3. Silmätesti
Osoita taskulampulla tai muulla kirkkaalla valolla silmiisi sivultapäin (ei suoraan edestä) noin minuutin ajan. Tarkkaile pupilliasi: terveillä lisämunuaisilla pupilli pienenee ja pysyy pienenä koko ajan. Lisämunuaisten uupumuksessa pupilli kyllä pienenee, mutta laajenee taas pian, tai ainakin häilyy yrittäessään pitää itsensä kasassa.
4. Valoherkkyys
Herkkyys kirkkaalle valolle voi johtua lisämunuaisten uupumuksesta, varsinkin jos siitä saa kovan päänsäryn.
5. Lämmön mittaus
Laitoin tämän erityisen suurella tarkoituksella. Ruumiinlämpö kertoo paljon lisämunuaisten tilasta, ja lämpötaulukko on oiva väline tilaa tarkkailtaessa. Se kertoo myös hoidon edistymisestä.
Osoitteessa www.drrind.com löytyy erinomaiset ohjeet lämpöjen mittaukseen ja tulkintaan. Mittaus tehdään kolmesti päivässä mahdollisimman luotettavalla mittarilla. Ensimmäinen mittaus tehdään kolme tuntia heräämisestä, toinen kolme tuntia myöhemmin ja kolmas taas kolmen tunnin kuluttua. Näistä lasketaan päivän keskiarvo, joka merkitään taulukkoon. Taulukko löytyy täältä. Vaihda vain farenheit -asteiden paikalle celsiusasteet. Merkitse taulukkoon päivän mittausten lukumäärä oikean lämmön kohdalle.
Ennen mittausta olisi hyvä olla 20 (tai ainakin muutama) minuttia syömättä, juomatta ja liikkumatta, jotteivät nämä vääristä tulosta.
Tulosten tulkinta. Normaali ruumiinlämpö on noin 37 astetta. Jos päivän keskiarvot heittävät yli kymmenyksellä, tarvitsevat lisämunuaiset tukea.
- Alhainen, mutta tasainen lämpö kertoo siitä, että elimistö tarvitsee lisää kilpirauhashormonia.
- Alhainen ja vaihteleva lämpö kertoo siitä, että elimistö tarvitsee sekä kilpirauhashormonia että kortisonia.
- 37 asteen kieppeillä pyörivä, vaihteleva lämpö kertoo siitä, että elimistö tarvitsee ainakin kortisonia.
- Jatkuva, selvästi yli 37 asteen lämpöily kielii lisämunuaisten kriisistä.
Tasainen 37 asteen lämpö kertoo terveistä lisämunuaisista. " - Adrenal fatigue
Adrenal fatigue kirjoitti:
"Miten lisämunuaisten uupumus todetaan?
Diagnoosiin on monta eri tapaa
1. Sylkitesti
Varmin diagnostinen keino on sylkitesti. Se on verikoetta luotettavampi, sillä verikokeessa selviää kortisolin määrä veressä vain tiettyyn vuorokaudenaikaan eli aamulla. 24 tunnin sylkitestissä käy ilmi kortisolin vuorokausivaihtelu.
Sylkitestin saa tilattua täältä: www.mdd.fi . Kyseessä on siis lisämunuaisten stressitesti kohdassa Laboratoriotestit à Hormonit. Hintaa testillä on noin 150 euroa, eikä siitä valitettavasti saa kela-korvausta.
Viitearvot ovat, kuten kilpirauhasen vajaatoiminnassakin, turhan avokätiset. Aamu- ja ilta-arvot saisivat olla käyrän yläpäässä, ja aamupäivä- ja iltapäiväarvot keskivaiheilla. Jos arvot matelevat viitearvojen alarajoilla, on syytä epäillä lisämunuaiten uupumusta, jos sinulla on oireita ja stressitekijöitä.
Lisäksi on olemassa itsetehtäviä testejä. Jos nämä näyttävät positiivista, kannattaa teettää sylkitesti.
2. Verenpainetesti
Vertaa kahta verenpainelukemaa: lepää viisi minuuttia makuuasennossa ennen mittausta. Nouse mittauksen jälkeen seisomaan ja mittaa paineesi heti uudestaan. Jos verenpaine putoaa seisomaan noustessa, on syytä epäillä ongelmaa lisämunuaisissa. Mitä suurempi pudotus, sitä vaikeampi ongelma. (Normaali lisämunuaisten toiminta nostaa verenpainetta seisomaan noustessa).
3. Silmätesti
Osoita taskulampulla tai muulla kirkkaalla valolla silmiisi sivultapäin (ei suoraan edestä) noin minuutin ajan. Tarkkaile pupilliasi: terveillä lisämunuaisilla pupilli pienenee ja pysyy pienenä koko ajan. Lisämunuaisten uupumuksessa pupilli kyllä pienenee, mutta laajenee taas pian, tai ainakin häilyy yrittäessään pitää itsensä kasassa.
4. Valoherkkyys
Herkkyys kirkkaalle valolle voi johtua lisämunuaisten uupumuksesta, varsinkin jos siitä saa kovan päänsäryn.
5. Lämmön mittaus
Laitoin tämän erityisen suurella tarkoituksella. Ruumiinlämpö kertoo paljon lisämunuaisten tilasta, ja lämpötaulukko on oiva väline tilaa tarkkailtaessa. Se kertoo myös hoidon edistymisestä.
Osoitteessa www.drrind.com löytyy erinomaiset ohjeet lämpöjen mittaukseen ja tulkintaan. Mittaus tehdään kolmesti päivässä mahdollisimman luotettavalla mittarilla. Ensimmäinen mittaus tehdään kolme tuntia heräämisestä, toinen kolme tuntia myöhemmin ja kolmas taas kolmen tunnin kuluttua. Näistä lasketaan päivän keskiarvo, joka merkitään taulukkoon. Taulukko löytyy täältä. Vaihda vain farenheit -asteiden paikalle celsiusasteet. Merkitse taulukkoon päivän mittausten lukumäärä oikean lämmön kohdalle.
Ennen mittausta olisi hyvä olla 20 (tai ainakin muutama) minuttia syömättä, juomatta ja liikkumatta, jotteivät nämä vääristä tulosta.
Tulosten tulkinta. Normaali ruumiinlämpö on noin 37 astetta. Jos päivän keskiarvot heittävät yli kymmenyksellä, tarvitsevat lisämunuaiset tukea.
- Alhainen, mutta tasainen lämpö kertoo siitä, että elimistö tarvitsee lisää kilpirauhashormonia.
- Alhainen ja vaihteleva lämpö kertoo siitä, että elimistö tarvitsee sekä kilpirauhashormonia että kortisonia.
- 37 asteen kieppeillä pyörivä, vaihteleva lämpö kertoo siitä, että elimistö tarvitsee ainakin kortisonia.
- Jatkuva, selvästi yli 37 asteen lämpöily kielii lisämunuaisten kriisistä.
Tasainen 37 asteen lämpö kertoo terveistä lisämunuaisista. "http://www.kilpirauhanen.com/tietopankki/lisamunuaisten-uupumus/
"Mistä saan tilattua sylkitestin?
Sylkinäytteestä tehtävät hormonimääritykset antavat tietoa biologisesti aktiiveista hormonitasoista. Syljen keräys voidaan tehdä ajasta ja paikasta riippumatta, eikä hankalaa verikoetta useinkaan enää tarvita.
Verestä ja virtsasta otetut kortisolimittaukset eivät siis ole niin tarkkoja kuin syljestä otetut, sillä ne eivät anna selvää kokonaiskuvaa siitä miten hormonit käyttäytyvät koko vuorokauden aikana. Esimerkiksi joillakin potilailla lisämunuaiset kyllä pystyvät tuottamaan tarpeeksi kortisolia aamuisin (jolloin yleensä verikokeet otetaan), mutta iltapäivä- ja iltatuotannot ovat viiterajojen alapuolella.
24 tunnin lisämunuaisten stressitestin saa Suomesta vain Helsingistä MDD:ltä, eli sitä ei tehdä julkisilla (tai yksityisillä puolilla). Kyseinen testi maksaa n. 150€, ja vastausten toimitusaika on noin 3 viikkoa siitä kun olet tehnyt testin ja lähettänyt sen takaisin MDD:lle. Testiin ei tarvita lähetettä lääkäriltä, voit hakea/tilata sen ihan itse milloin haluat. Jos olet Helsingin ulkopuolelta, voit tilata sylkitestin kotiisi ottamalla yhteyttä MDD:een soittamalla puhelinnumeroon (09) 622 4424.
Itse testin tekeminen on helppoa. Testi tehdään itse kotona ja se sisältää lähinnä vain tietyn määrän puhtaan syljen sylkemistä 10ml putkiloihin (4 kertaa päivän aikana) ja niiden pakastamista. Testi tehdään AINA sunnuntaina, sillä testi pitää lähettää heti maanantaiaamuna pikana postissa takaisin MDD:lle. MDD lähettää testin mahdollisimman nopeasti Great Smokies Laboratorioon Amerikkaan, jossa sylki analysoidaan. Kaikki tarvittavat ja tarkemmat ohjeet tulevat testipaketin mukana.
Tulosten tullessa kotiisi niiden mukana tulee viitteellinen selitys englanniksi arvoistasi. Suosittelen kuitenkin lämpimästi lähettämään tuloksesi STTM:n foorumeille (ADRENALS and THYROID) pyytäen lisätulkintaapua. Foorumin ylläpitäjät ovat hyvin opiskelleita ja osaavia tulkitsemaan testisi tuloksia." - Adrenal fatigue
Adrenal fatigue kirjoitti:
"Mistä saan tilattua sylkitestin?
Sylkinäytteestä tehtävät hormonimääritykset antavat tietoa biologisesti aktiiveista hormonitasoista. Syljen keräys voidaan tehdä ajasta ja paikasta riippumatta, eikä hankalaa verikoetta useinkaan enää tarvita.
Verestä ja virtsasta otetut kortisolimittaukset eivät siis ole niin tarkkoja kuin syljestä otetut, sillä ne eivät anna selvää kokonaiskuvaa siitä miten hormonit käyttäytyvät koko vuorokauden aikana. Esimerkiksi joillakin potilailla lisämunuaiset kyllä pystyvät tuottamaan tarpeeksi kortisolia aamuisin (jolloin yleensä verikokeet otetaan), mutta iltapäivä- ja iltatuotannot ovat viiterajojen alapuolella.
24 tunnin lisämunuaisten stressitestin saa Suomesta vain Helsingistä MDD:ltä, eli sitä ei tehdä julkisilla (tai yksityisillä puolilla). Kyseinen testi maksaa n. 150€, ja vastausten toimitusaika on noin 3 viikkoa siitä kun olet tehnyt testin ja lähettänyt sen takaisin MDD:lle. Testiin ei tarvita lähetettä lääkäriltä, voit hakea/tilata sen ihan itse milloin haluat. Jos olet Helsingin ulkopuolelta, voit tilata sylkitestin kotiisi ottamalla yhteyttä MDD:een soittamalla puhelinnumeroon (09) 622 4424.
Itse testin tekeminen on helppoa. Testi tehdään itse kotona ja se sisältää lähinnä vain tietyn määrän puhtaan syljen sylkemistä 10ml putkiloihin (4 kertaa päivän aikana) ja niiden pakastamista. Testi tehdään AINA sunnuntaina, sillä testi pitää lähettää heti maanantaiaamuna pikana postissa takaisin MDD:lle. MDD lähettää testin mahdollisimman nopeasti Great Smokies Laboratorioon Amerikkaan, jossa sylki analysoidaan. Kaikki tarvittavat ja tarkemmat ohjeet tulevat testipaketin mukana.
Tulosten tullessa kotiisi niiden mukana tulee viitteellinen selitys englanniksi arvoistasi. Suosittelen kuitenkin lämpimästi lähettämään tuloksesi STTM:n foorumeille (ADRENALS and THYROID) pyytäen lisätulkintaapua. Foorumin ylläpitäjät ovat hyvin opiskelleita ja osaavia tulkitsemaan testisi tuloksia."http://www.kilpirauhanen.com/tietopankki/lisamunuaisten-uupumus/
"Miten lisämunuaisten uupumusta hoidetaan?
Lisämunuaisten uupumusta hoidetaan sekä lääkkeillä että itsehoitotuotteilla
1. Hyrdokortisoni
...Tarkoitus on käyttää fysiologista annosta eli sellaista, joka vastaa elimistön omaa kortisonintuotantoa. Se ei lopeta lisämunuaisten omaa kortisonintuotantoa, vaan antaa lisämunuaisille tilaisuuden levätä. Ne ovat käyneet ylikierroksilla yrittäessään paikata kilpirauhashormonien puutteesta johtuvaa häiriötilaa. Kun lisämunuaiset on hyvin tuettu, voidaan Armour Thyroidia nostaa optimiannokseen asti.
Hoito voidaan varovasti lopettaa, kun Armour annos on optimoitu, ja oikean kilpirauhashormonitason saavuttamisesta on kulunut 6-8 viikkoa.
Vähintään yhtä tärkeää kuin hydrokortisonin käyttö on ylläpitää terveellisiä elintapoja. Seuraavat kotihoito-ohjeet edesauttavat toipumista. Pelkkä lääkitys ei siis riitä, vaan stressitekijät on poistettava ja tuettava lisämunuaisia myös muilla keinoin.
Lisäkortisonilla ei voi paikata elintapojen aiheuttamaa haittaa lisämunuaisille, sillä lisämunuaiset eivät pääse toipumaan, ja pahimmassa tapauksessa kortisonilääkityksestä voi tulla pysyvä. Yleensä lisämunuaisten uupumuksesta paranee niin, että lääkityksestä voi luopua lisämunuaisten toivuttua, mutta pahoissa tapauksissa, joissa lisämunuaiset ovat liian vaurioituneet, voi lääkityksestä tulla pysyvä. Sen vuoksi on tärkeää tukea paranemista myös elintavoillaan.
2. Vitamiinit
Lisämunuaiset varastoivat ja tarvitsevat toimiakseen C-vitamiinia ja pantoteenihappoa eli B5-vitamiinia. Varastot ovat huvenneet lisämunuaisten uupumuksen myötä, joten potilas tarvitsee runsaasti kyseisiä vitamiineja purkista. C-vitamiinia suositellaan otettavan niin paljon, kuin vatsa kestää, yleensä 3000-5000 mg. Vitamiinia lisätään 500 mg viikossa. Kun vatsa menee löysälle, vähennetään takaisin edelliseen annokseen, joka on siis maksimiannos, jonka vatsasi kestää. Annos kannattaa ottaa useammassa erässä pitkin päivää.
B5-vitamiinin puute voi johtaa krooniseen väsymykseen ja aiheuttaa haittaa lisämunuaisille, joten potilaan on huolehdittava se n riittävästä saannista (allekirjoittanut käyttää 550 mg päivässä).
3. Merisuola
Lisämunuaiset tarvitsevat suoloja toimiakseen. On suositeltavaa juoda 2-3 kertaa päivässä merisuolavettä, joka “huuhtoo” lisämunuaisia. Merisuolan tulee olla puhdistamatonta ja kareaa, eli käsittelemätöntä merisuolaa. Sitä löytyy ainakin luontaistuotekaupoista nimellä Atlantin merisuola. Suolaa sekoitetaan 1/4-1/2 tl lasilliseen vettä, ja juodaan vielä puoli lasia-lasillinen päälle.
4. Riittävä lepo
Jotta lisämunuaiset saisivat toipua rauhassa, on potilaan vältettävä stressiä ja varmistettava riittävä yöuni. Nukkumaan kannattaa mennä kymmeneen mennessä, ja nukkua niin myöhään kuin mahdollista (suosituksena yhdeksään asti). Päivän mittaan kannattaa myös levätä tarvittaessa.
5. Säännölliset, proteiinipitoiset ateriat
Verensokerin lasku on ongelma lisämunuaispotilaalle, joten pitkin päivää pitäisi syödä terveellisiä, proteiinipitoisia välipaloja ja aterioita. Sokeripitoiset välipalat ja piristeet (kahvi, virvoitusjuomat, tupakka) vain pahentavat ongelmaa: verensokeri nousee nopeasti mutta tilapäisesti, ja lasku on entistä pahempi. Myös valkoiset jauhot ja muut prosessoidut ruoat rasittavat lisämunuaisia.
6. Liikunta
Liikunta kuluttaa kortisonia, joten pahasta lisämunuaisten uupumuksesta kärsivän kannattaa jättää liikunta kokonaan pois hoidon ajaksi. Toisaalta liikunta edistää lisämunuaisten toimintaa, joten jos mahdollista, on suositeltavaa kuitenkin harrastaa 20 minuuttia kevyttä liikuntaa päivässä.
Stressiannostelu. Jos haluat kuitenkin harrastaa liikuntaa, tai tiedät joutuvasi stressaavaan tilanteeseen, niin sitä ennen tulee ottaa stressiannos kortisonia. Lisämunuaiset tuottavat lisäkortisonia stressin ja liikunnan yhteydessä, joten niille on annettava sitä purkista. Muuten seurauksena on uupumusta, ja palautumiseen voi mennä tunti- tai jopa päiväkausia. Tavallinen stressiannos on 5 mg hydrokortisonia. Jos harrastat rasittavaa liikuntaa, kannattaa ottaa toiset 5 mg liikunnan päätteeksi, jotta kortisonivarastot palautuisivat.
Stressiannostelu on turvallista kolmena perättäisenä päivänä. Sen jälkeen lisämunuaiset alkavat vaatia samaa määrää jatkuvasti.
Varoituksen sana:
Lääkärikunta on vielä suhteellisen skeptistä lisämunuaisten uupumuksen suhteen, ja ymmärtäväisen lääkärin löytäminen voi olla vaikeaa. Käytettävä kortisoniannos on kuitenkin turvallinen ja tarpeellinen, joten hyvän lääkärin pitäisi oireiden ja testien perusteella osata diagnosoida sairaus."
- Krooninen väsymys
- Krooninen väsymysoireyhtymä:
http://cfs.gehennom.org/?tietoa
- Usein kysyttyjä kysymyksiä:
http://cfs.gehennom.org/?erotusdiagnoosi
- Lisämunuaisen vajaatoiminta:
http://cfs.gehennom.org/?lisamunuainen
"Lisämunuaisen vajaatoiminta (englanniksi adrenal insufficiency) on tila, jossa lisämunuaiset eivät tuota tarpeeksi kortisolia. Glukokortikoidivaikutukset tarkoittavat mm. inflammaation eli tulehduksen hillitsemistä ja verensokerin kontrollointia. Mineralokortikoidivaikutukset puolestaan ylläpitävät elimistön vesi- ja suolatasapainoa. Usein puutosta on myös muista hormoneista, tästä lisää alempana. Lisämunuaisen vajaatoimintaa ei usein osata diagnosoida oikein ja se saatetaan diagnosoida esimerkiksi paniikkihäiriöksi.
Lisämunuaisen vajaatoimintaa on kahta päätyyppiä: primäärinen (vika on lisämunuaisissa itsessään) ja sekundäärinen (vika on hypotalamuksessa tai aivolisäkkeessä).
Valitettavasti useimmat lääkärit tuntevat vain Addisonin taudin, eivätkä lainkaan sekundääristä vajaatoimintaa, joka on todennäköisesti selvästi yleisempi tila.
Addisonin tauti on harvinainen ja siten myös kaikkea lisämunuaisen vajaatoimintaa pidetään hyvin harvinaisena. On kuitenkin todennäköistä, että lievä vajaatoiminta on varsin yleistä. Aikaisemmin mm. keliakiaakin pidettiin hyvin harvinaisen, mutta tutkimukset ovat osoittaneet tämän käsityksen vääräksi.
--> On myös olemassa tila nimeltä "adrenal fatigue" eli lisämunuaisten uupumus, jonka olemassaolo on jossain määrin kiistanalainen. Siihen liittyy teoria siitä, että pitkäaikainen stressi ja sen aiheuttama lisääntynyt kortisolin tuotanto "uuvuttaa" lisämunuaiset, eivätkä ne jaksa enää erittää kortisolia (kortisolivarastot tyhjenevät). Lisämunuaisten uupumus eroaa muista lisämunuaisen vajaatoiminnan tyypeistä siinä, että sen uskotaan olevan parantuvaa, jos lisämunuaisten annetaan "toipua" käyttämällä kortisonia 6-12 kk ajan ja sitten luopumalla siitä.
Masennukseen on perinteisesti ajateltu liittyvän kortisolin liikatuotantoa ja joskus sitä onkin hoidettu glukokortikoidiantagonisteilla. Nykyään on kuitenkin havaittu, että masennus voi aiheutua myös alhaisesta kortisolista ja joskus masennukseen on käytetty hoitona steroideja, jos muista hoidoista ei ole ollut apua."- Krooninen väsymys
http://cfs.gehennom.org/?faq
- Kroonisen väsymysoireyhtymän erotusdiagnoosi:
"Seuraavien sairauksien oireet saattavat muistuttaa CFS:ää. Nimen jälkeen on listattu muutamia sairaudelle tyypillisiä oireita.
On kuitenkin tärkeää muistaa, ettei CFS ole ainoa sairaus, joka voi aiheuttaa uupumusta, väsymystä ja brainfogia! Tämä lista onkin enemmänkin esimerkki siitä, miten monet sairaudet voivat aiheuttaa CFS:ää muistuttavia oireita.
Jos epäilet CFS:ää tai mitä tahansa muuta sairautta, otathan yhteyttä lääkäriin." - luomua kiitos
Krooninen väsymys kirjoitti:
http://cfs.gehennom.org/?faq
- Kroonisen väsymysoireyhtymän erotusdiagnoosi:
"Seuraavien sairauksien oireet saattavat muistuttaa CFS:ää. Nimen jälkeen on listattu muutamia sairaudelle tyypillisiä oireita.
On kuitenkin tärkeää muistaa, ettei CFS ole ainoa sairaus, joka voi aiheuttaa uupumusta, väsymystä ja brainfogia! Tämä lista onkin enemmänkin esimerkki siitä, miten monet sairaudet voivat aiheuttaa CFS:ää muistuttavia oireita.
Jos epäilet CFS:ää tai mitä tahansa muuta sairautta, otathan yhteyttä lääkäriin."Onko Voxrasta apua krooniseen väsymykseen, tieteelliset tutkimukset? Kuinka auttaa autoimmuunisairauksista/niihin käytettävistä lääkkeistä (esim.atsatiopriini) johtuvia kroonisesta väsymyksestä kärsiviä henkilöitä? Kortisonilääkitys heiluttaa elimistön omaa kortisolintuotantoa ja aiheuttaa mielenterveysongelmia, kuinka selviytyä ilman kortisolin elimistön luonnollista tasapainoa heikentävää vaikutusta kroonisten tulehduksellisten sairauksien kyseessäollessa. Kuinka masennuslääke Voxra toimii tulehduksellisten suolistosairuksien kanssa, aiheuttaako lisäongelmia eli reagoiko vaikuttava aine vatsan suhteen miten?Suurkiitos kaikesta avusta, infosta kommentoijille jo etutkäteen.
- Stressi ja kortisoli
Kortisoli-hormoni, stressi, ---> uupumus:
http://naturally-luonnollisesti.blogspot.fi/2011/09/lisamunuaisten-rooli-allergiat-astma.html- tarkennusta
"Joskus kun uupumus on vakavaa, voi lääkäri määrätä synteettistä kortisonia määrätyksi ajaksi, jotta omat lisämunuaiset voivat levätä ja mahdolliset uupumuksen aiheuttajat voidaan poistaa ja sen jälkeen voidaan hitaasti vieroittaa kortisonista. Myös perinteinen kiinalainen lääketiede käyttää menestyksekkäästi yrttejä ja yrttiyhdistelmätuotteita hormonien tasapainotukseen."
Kertoisitko tarkemmin, kuinka kortisoni auttaa elimistöä "lepäämään"? Kortisoniha nostaa elimistön stressihormonituotantoa siinä vaiheessa kun annostusta aletaan laskea, mikä jatkuu viikkojen/kuukausien ajan.
"Kilpirauhanen ja lisämunuaiset ovat molemmat riippuvaisia toistensa toiminnasta. Yleensä jos toinen toimii alhaisella teholla, se vaikuttaa toiseen. Stressin vaikutuksesta kilpirauhashormonit eivät toimi tehokkaasti"
"Eläinperäinen on se ainut järkevä muoto, valitettavasti lääkärit yleensä tarjoavat synteettistä hormonia."
Eläinperäinen eli mikä?
- käänteinen-T3
Juuri lukemassani Kaisa Jaakkolan kirjassa Hormonitasapaino (esim. kirjastosta lainaksi) hän suosittelee kovaan stressiin mm. omega 3, hyvissä ajoin nukkumaan ja nuku päiväunia, ennen nukkumaan menoa magnesiumsitraattia noin 600 mg.
Monipuolinen B-vitamiinivalmiste voi olla hyvä, samoin kirjan mukaan adaptogeeniset yrtit.
Stressi kuluttaa B-vitamiineja ja magnesiumia.
"Adaptogeenit ovat ainutlaatuisia luonnonaineita, jotka edistävät kehon kykyä mukautua stressiin, edesauttavat normaaleja aineenvaihduntareaktioita ja korjaavat kehon tasapainoa."
"Varovainen laadun suhteen, ei osta halpaa, monista yrteistä löytynyt mm. raskasmetalleja, nettisivuiltansa löytää vinkkejä adaptogeenisten yrttien hankintaan."
"Adaptogeenit ovat turvallisia kun niitä käytetään suositeltujen annosohjeiden verran.
Ashwagandhaa käytetään stressinhallintaan ja urheilijat pitävät siitä sen suorituskykyä parantavan vaikutuksen vuoksi. Se rentouttaa tekemättä oloa kuitenkaan veltoksi. Ashwagandha tasapainottaa hormonitoimintaa vaikuttamalla erityisesti testosteroniin, kilpirauhashormoneihin ja lisämunuaisten erittämiin stressihormoneihin.
Ruusujuuri, rhodiola rosea, lievittää masennusta, unettomuutta ja tunne-elämän epävakautta. Urheilussa yrtti parantaa kestävyyttä ja työkapasiteettia kovien suoritusten aikana ja voi vaikuttaa lihaskavuun positiivisesti. Se rentouttaa ja tasapainottaa hermoston toimintaa. Ruusujuuri on rauhoittava yrtti, eikä se stimuloi ylikierroksille vaan energisoi rentoutuksen kautta. Ruusujuuren sanotaan parantavan verensokerin hallintaa ja sukuhormonien tasapainoa."
"Lakritsinjuuri sopii stressaantuneille, jotka ovat aamuisin erityisen väsyneitä.
Sopii parhaiten henkilöille, joilla aamukortisoli on laboratoriotulosten perusteella matala.
Jos kortisolitaso on valmiiksi korkea, lakritsinjuuri voi pahentaa ongelmaa.
Lakritsinjuurta ei saa käyttää jos on taipumusta korkeaan verenpaineeseen.
Pyhä basilika/ tulsi korjaa aivojen välittäjäaineiden (serotoniini, GABA, dopamiini ja asetyylikoliini) tasapainoa. Pyhä basilika on paras yrtti vuorotyöläiselle. Se sopii myös niille, joista stressi tekee henkisesti väsyneitä ja haluttomia ryhtyä päivän askareisiin. Vaikutuksen voi tuntea mielen tyyntymisenä ja kokonaisvaltaisena hyvinvoinnin ja tasapainon tunteena."
(Kirjasta: Hormonitasapaino, Kaisa Jaakkola) - käänteinen-T3
Aloitin juuri kokeeksi käyttämään ruusujuurta lievään/keskivaikeaan masennukseen, stressiin ja päivittäiseen väsymykseen...
Raportoin jos huomaan vaikutuksia. Tällä hetkellä viikon verran syönyt 1 tabletti/päivä, tuntuu että olen ehkä ollut jonkin verran virkeämpi, ei ehkä enää koko ajan täysin väsymyskoomassa. Työpäivän jälkeen ehkä vähän virkeämpi. Mutta ei mitään dramaattista muutosta vielä.
Voi olla että kalliit tuotteet on laadukkaampia kuin halvat. Ja joku kirjoitti, että uute olisi parempi kuin tabeletti/jauhe, koska jotkut ainesosat häviää kai helposti, mutta uutteena säilyvät.
Adaptogeenisiä yrttejä/ ruusujuurta käytetään kerrallaan enintään 4 viikkoa ja sitten pidetään tauko, ettei elimistö totu siihen tms.? ja vaikutus vähene tottumisen myötä.
Käyttämässäni ruusujuuripaketissa sanotaan, että "Ruusujuuri ylläpitää hyvää mielialaa, sen on todettu lisäävän aivojen serotoniini- ja dopamiinipitoisuutta." - 47389
Miehet huom! Alentunut testosteroni hormonin tuotanto, käykää lukemassa oireet, jos tuntuu tutulta, pyytäkää mittaamaan seuraavassa verikokeessa. Sitä ei mitata normaalisti. Siihen vaikuttaa kilpirauhanen, diabetes, alkoholi, tupakka, vyötärölihavuus, ikä jne...
- hgggg
Onko missään netin kautta tilattavaa syljestä mitattavaa kortisolitestiä? Postikulut vaan voivat olla melko kalliita jos Usaan asti pikalähetyksellä lähettää laboratorioon.
- käänteinen-T3
"24 tunnin lisämunuaisten stressitestin saa Suomesta vain Helsingistä MDD:ltä, eli sitä ei tehdä julkisilla (tai yksityisillä puolilla). Kyseinen testi maksaa n. 150€, ja vastausten toimitusaika on noin 3 viikkoa siitä kun olet tehnyt testin ja lähettänyt sen takaisin MDD:lle. Testiin ei tarvita lähetettä lääkäriltä, voit hakea/tilata sen ihan itse milloin haluat. Jos olet Helsingin ulkopuolelta, voit tilata sylkitestin kotiisi ottamalla yhteyttä MDD:een soittamalla puhelinnumeroon (09) 622 4424.
Itse testin tekeminen on helppoa. Testi tehdään itse kotona ja se sisältää lähinnä vain tietyn määrän puhtaan syljen sylkemistä 10ml putkiloihin (4 kertaa päivän aikana) ja niiden pakastamista. Testi tehdään AINA sunnuntaina, sillä testi pitää lähettää heti maanantaiaamuna pikana postissa takaisin MDD:lle. MDD lähettää testin mahdollisimman nopeasti Great Smokies Laboratorioon Amerikkaan, jossa sylki analysoidaan. Kaikki tarvittavat ja tarkemmat ohjeet tulevat testipaketin mukana."
Tulosten tullessa kotiisi niiden mukana tulee viitteellinen selitys englanniksi arvoistasi. Suosittelen kuitenkin lämpimästi lähettämään tuloksesi STTM:n foorumeille (ADRENALS and THYROID) pyytäen lisätulkintaapua. Foorumin ylläpitäjät ovat hyvin opiskelleita ja osaavia tulkitsemaan testisi tuloksia."
- Perttulanpaska
Mun sepelvaltimotautia on monta vuotta hoidettu depressiona eli masennuksena. Kerran on työterveyslääkäri kirjannut depression potilaskertomukseen, niin kun sitten menee lääkäriin kertomaan olevansa järkyttävän käsittämättömän väsynyt ja uupunut, niin masennuslääkityksestä huolimatta lääkärit (huom. useampi) diagnosoivat kyseessä olevan depression. Sepelvaltimo vaan oli lähes kokonaan tukossa, joten eipä ihme, että "vähän" väsytti. Jos on näinkin voimakas uupumus ja väsymys oireena, niin kyllähän silloin on elimellinen vaina kyseessä. Harmi, että lääkärit eivät tätä ole tajunneet aikoinaan.
- Lifesolutions
Hei!
Väsymys tulee kaikille ja olen löytänyt väsymykselle syitä ja RATKAISUJA. Toimi siis sivuston http://lifesolutions.fi/showthread.php?tid=10 . Tuossa on linkki suoraan samantapaiseen unenongelmaan.
- LS - niinpä niin taas
Jaksais sanoa kun ,ettei kiinnosta.. Kun on jo itte kunnossa
mutta tajuat varmaan jo sen mitä minut parantanut lääkäri sanoi,
että verikokeilla ei ole tuossa sairaudessa minkäänlaista arvoa.
Suomi on täysin kehitysmaa tämän sairauden kanssa ihan jo diagnoosien puolesta puhumattakaan lääkkeiden. - tkkty
Moikka,katso vielä tarkemmin kilpirauhas arvot ,ja kortisoli myös.Molemmat jos pielessä ,oireet on mitä kummallisimmat.Toivottavasti olet saanut apua vaivoihin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856284
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303783törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283130Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691696- 331388
- 271320
Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11936Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46929Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11870- 42849