Onko minulla astma?

Tyttö1990

Olen 22-vuotias 160 cm pitkä nuori nainen. Minulla on atooppinen ihottuma ja siitepölyallergia (useat puut, pujo, homesienet jne.). Tapasin eilen erään kaukaisen sukulaiseni, joka on ammatiltaan terveydenhoitaja. Isälläni on astma ja isäni äidillä on atooppinen ihottuma. Kyseinen terveydenhoitaja sanoi, että olen luultavasti jo sairastunut astmaan ja että kuolen siihen. Hän toi eilen minulle sellaisen vanhahkon puhalluslaitteen (mini-Wright) ja olen nyt puhallellut siihen. Allergialääkitystä minulla ei enää ole, joten olen nyt hieman yskäinen. Puhalsin vähimmilläni 450 (ekalla kahdella kerralla, ehken osannut edes puhaltaa silloin kunnolla) ja parhaimmillani 470-480. Onko tulos huono? Jotenkin olen aivan lamaantunut, kun terveydenhoitaja piti astman kehittymistä välttämättömä ja sanoi, että kuolen siihen ja elän sitäkin ennen kurjaa/sairasta elämää. Samaisen ihmisen takia luovuin jo unelma-ammatistani, ja nyt kouluttaudun amkissa toiseen ammattiin. Hän kun sanoi, etten saa mennä alalle, jos pölisee, tämän sukurasitukseni takia. Hyväksyin sen, mutta nyt taas tuntuu, että koko tulevaisuuteni on viety. Millaista elämäni tulee olemaan? Kannattaisiko minun mennä lääkärille? Onko minulla astma?

2

164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Henna

      Sukulaisterveydenhoitajasi on nyt liioitellut asiaa rankasti.
      Allergiat ja lähisukulaisesi astma ja atooppinen iho toki lisäävät riskiä sairastua jossain vaiheessa elämää astmaan. On erityisen tärkeää,että hoidat siitepölyallergian tehokkaasti ja erityisesti nenäoireisiin kannattaa käyttää kortisoninenäsuihketta,joka hoitaa nenän limakalvoja, koska nenä ja keuhkot ovat yhtä suurta hengitystietä.

      Tästä linkistä löydät Pef-arvojen viitearvon http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ima01559 . Puhaltamasi arvot eivät todellakaan ole huonoja.

      Nykyaikana astmasta johtuvat kuolemat ovat erittäin harvinaisia, joten ei syytä huoleen, koska sinullahan ei edes ole todettu olevan astmaa.

      Voin kertoa omasta kokemuksestani,että olen sairastanut astmaa todennäköisesti lapsesta saakka ja lääkityksen sain siihen vasta n. 35 vuotiaana.Mielestäni en ole elänyt mitenkään kurjaa ja sairasta elämää,vaan olen harrastanut liikuntaa ja tehnyt asioita, joista nautin.Lääkityksen saatuani olen vain jaksanut tehdä asioita paremmin.

      Olet nuori ihminen ja tämä on sinun elämäsi eikä sukulaisesi,joten kannustan sinua tekemään itsellesi mieluisia valintoja elämässäsi.

      Allergia-ja astmaliitolla on hyvät nettisivut,josta saa asianmukaista tietoa mm. astmasta http://www.allergia.fi/allergia-ja-astma/astma/ ja tällaisella sivulla http://www.allergiaterveys.fi/fi/etusivu.html voi esittää ilmaiseksi lääkärille kysymyksiä ja vastauksen saa alle viikossa.

      Jos epäilet,että sinulla on astma,varaa ihmeessä lääkärille aika.Hän määrää tarvittaessa keuhkopuhallustestit,joilla asia varmistetaan.

    • Keuhkotautikeuhko

      Huhhuh, onneksi astma ei sentään ole enää nykypäivänä kuolemantuomio. Jos on pientäkään epäilystä että voisi olla astma niin lääkäriin heti! Mitä nopeammin saadaan lääkitys mahdolliseen astmaan niin sitä vähemmän astma ehtii tehdä tuhoja.

      Koska sinulla on atopia ja allergioita, niin sinun kannattaisi aivan ehdottomasti yrittää hakea itsellesi siedätyshoitoa. Sekin vähentäisi riskiäsi sairastua astmaan.

      Ja hoida ihmeessa allergialääkkeet kuntoon, jos on oireita niin ne pitää hoitaa. Onneksi useimmat allergialääkkeet on halpoja, toisin kuin vaikkapa astmalääkkeet, puhumattakaan niistä lääkkeistä joista ei saa kelan korvausta ollenkaan.

      Ja mitä tuohon kaukaiseen sukulaiseen tulee, niin yritä pysyä hänestä kaukana. Aika erikoista antaa ihmiselle kuolemantuomio sen perusteella, että on ehkä mahdollisesti saattanut sairastua astmaan. Taisele unelmiesi eteen! Ja tsemppiä :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4895
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3096
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1797
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1187
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe