Vauva syö ihan koko ajan!

todella väsynyt äiti

Onko ihan normaalia että pian 3 kk vauva syö tunnin välein?

Alan olla aika väsynyt kun en ehdi tekeen päivällä mitään muuta kun imettään... Joskus todella harvoin imetyksessä saattaa olla jopa lähes kahden tunnin väli mut yleensä toi yksi tunti. Ainoastaan yöllä on pidempi väli koska vauva herää vain kerran syömään.Vauva viihtyy rinnalla noin puoli tuntia per imetyskerta. Saako lapsi tarpeeksi ruokaa kun on koko ajan nälkä?

Toinen ongelma on se että vauva ei nuku päivällä. Olen huolissani koska vauva on väsynyt, hän hieroo silmiään mutta ei suostu nukahtaan! Nukkuu päivisin yhteensä alle 2 tuntia ja yleensä pienissä pätkissä.

Tää on aika raskasta kun ei voi tehdä muuta kun istua sohvalla kaikki päivät.. Ei huvita lähteekään mihinkään ku toinen huutaa ja kiljuu vaunuissa vaan koko ajan..

34

7700

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mmmmhhhhhhpp

Mä melkein väittäisin 3kk tiheän imun kaudeksi. Varsinkin jos teillä syödään öisin vain kerran, niin vauvaa joutuu syömään päivällä vielä useammin jotta saisi vuorokaudessa tarpeeksi maitoa. Siihen vielä tiheän imun kausi päälle, niin avot, siinä tissitellään tunnin välein.. Mutta sen pitäisi viikossa tai kahdessa mennä ohi :) Tissillä olemisen kestosta ei voi päätellä maidon riittävyydestä mitään, jotkut vauvat nautiskelevat ja jotkut ovat 5minuutissa valmiita.

• uskoisin kanssa

että tiheän imun kausi meneillään,ei kestä loputtomiin.Itsellä on kanssa huonosti nukkuva vauva päivällä,nukkuu n. 2h ja nekin pätkissä.Itseä auttoi yksinkertaisesti asian hyväksyminen ja se etten koko ajan yritä nukuttaa.Aina unipätkän jälkeen parin tunnin hereillä oloa koska ei sen aikaisemmin nukkuisi muuallekkaan niin turhaan heijaan vaunuja tai yritän muualle nukkumaan.Odotan että aika tuo muutosta päiväuniin,pääasia että edes yöllä nukkuu hyvin.

• ap

Kyllä se on ollu tälläistä oikeastaan koko ajan että en oikein usko tohon tiheän imun kauteenkaan, ehkä vähän on tihentynyt entisestään...

• hty4r5t

Syökö vauva tuttia? Pitääkö sinua "tuttina"?

Minä väittäisin, että nälkää se tuskin on, jos tunnin välein ja jos syö rintaa 30min. Maidon riittävyydenhän arvioit ennemminkin siitä, että pissaako tarpeeksi ja nouseeko paino. Meillä on kummatkin tyttäret olleet ensimmäiset 3-5kk tissillä lähes jatkuvalla syötöllä. Kumpikaan ei ole tuttia huolinut, joten pitkälle se oli myös sitä, että tankkasivat turvaa tai nostattivat maitoa. Mutta siinä vaiheessa kannattaa miettiä sitä, että muutama kuukausi eteen päin niin se varmasti jo helpottaa. Se on oikeasti lapsen elämässä hyvin lyhyt aika ja miksipä äiti ei antaisi tankata läheisyyttään vielä kun voi :D Mutta muistan tuon ajan vielä hyvin, eikä tuo sanomani varmasti lohduta yhtään, mutta kohta sinä huomaat mitä tarkoitan ;)

Meidän toinen tytär on myös ollut tällainen huono nukkuja päivällä (3x30min unet ja yön nukkui hyvin). Sitä kesti sinne n. 5kk asti, kunnes homma tasottui siihen, että nukkui aamupäivästä 1,5h ja illasta 30-45min. Ensimmäinen puoli vuotta tämän neidin kanssa oli tosi haastavaa ja raskasta aikaa, mutta nyt 10kk vauvan äitinä sille ajalle jaksaa jo hymyillä. Ei siinä paljoa saanut itse tehdä, joko imetettiin tai sitten kannettiin muksua ympäri taloa . Ja täytyy yhtyä tämän "uskoisin kanssa" nimimerkin kanssa, että meillä hommaa helpotti se, että lopetin sen jatkuvan nukuttamisen ja vauvan tarkkailun milloin pitää yrittää saada unille. Noudatettiin osittain esikoisen tarpeista lähtevää päivärytmiä ja nukutettiin kolmesti päivää ja muulle aikaa keksittiin sitten paljon touhua ja tohinaa. Hiljokseen se päivärytmi sitten alkoi kehittyä ja unet muuttui päivisin tuoksi paremmaksi rytmiksi.

Koita jaksaa vielä pari kuukautta eteen päin niin huomaat, miten elämä alkaa kummasti helpottaa ja teillä on mitä aurinkoisin ja tyytyväisin lapsi. Ja jos sinua huolettaa imetys ja maidon riittäminen niin minä peukutan kyllä sille, että silloin kokeilet pullosta antaa vaikka lisää. Pääasia, että vauva ja ÅITI ovat tyytyväisiä eikä tarvitse murehtia turhista!

• ap

Syö tuttia aina välillä ja lähinnä nukkumaan mennessä. Päivällä jos tutin laittaa suuhun, niin imee sitä hetken raivokkaasti ja sylkäsee sitten tutin pois kun ei sieltä tullutkaan mitään ja sitten alkaa huuto.

Omituista kyllä, vauva on kuitenkin ne ajat kun ei syö niin aurinkoinen ja tyytyväisen oloinen. Sitten yhtäkkiä on taas pakko saada välittömästi ruokaa!

Vauva on pienehkö, painoi 2kk 4,5 kiloa. Neuvolassa sanottiin että kasvaa omaa käyräänsä. Lääkäri kirjoitti että kasvaa hyvin ja sanoi että imetä vaan!

Olen monena iltana ollut jo itku kurkussa lämmittämässä korviketta kunnes oon tullut toisiin aatoksiin. Ei kyllä kiehdo yhtään ajatus istua vielä kahta kuukautta tässä sohvan nurkassa!

• toinen sohvahullu

Heippa! Tokihan yksi ratkaisu tuohon on, että alat antaa sitä korviketta. Se sulaa pikkuisen hitaammin, kuin äidinmaito ja voi olla, että vauva on pidempään kylläinen. Silti luulen, että vauva hakee sinulta myös sitä läheisyyttä ja lohtua imiessään noin usein. Ja toisaalta, kun yöt menevät noin upeasti, niin päivän aikana hän varmasti sitten tankkailee tiheämmin. Mutta juuri siitä syystä, kun kuitenkin saat nukkua, voisin suositella myös sitä, että yrittäisit suhtautua vähän positiivisemmin tuohon asiaan. Joo, ärsyttävästi sanottu, olen itsekin itkenyt sitä, että olen tässä sohvannurkassa ikuisesti. Teillä kuitenkin on päästy jo noin pitkälle, eikä sitä paitsi koskaan tiedä, jos vauva yhtäkkiä alkaakin pidentää syöttövälejä. Mutta mitä jos nyt ajattelisit, että kyse on enää parista kuukaudesta ja varaisit itsellesi imetystä varten jonkun kivan kirjan tai dvd:n ja hyvää syötävää? Tai jos vauva ei häiriinny, niin soita kaverille ja jutustele mukavia. Tai sitten vaan otat aikaa omille ajatuksille. Eli suhtautuisit niin, että se imetysaika on myös sinun omaa aikaasi. Onko sinulla muuten imetystyynyä ja missä asennoissa imetät? Imetystyynyn kanssa saa molemmat kädet itse vapaiksi ja muutenkin kivan asennon, joten voi tehdä samalla kaikenlaista, kun vauva ruokailee. Jos vauva tosiaan on tyytyväinen syöttövälit ja neuvolassa ei olla huolissaan painonnoususta, niin hän kyllä saa riittävästi ravintoa. Sattuu nyt olemaan vähän enemmän läheisyyttä kaipaava yksilö sinulla, mutta sehän helpottaa todella ajan kanssa. :) Ja voin sanoa, että myöhemmin ihan varmasti et kadu sitä sohvannurkassa istumista. Tosin, jos tuntuu, että pää räjähtää siitä joka tapauksessa, niin anna sitten suosiolla pullosta. Äidin mielenterveys on kuitenkin paljon tärkeämpi asia, kuin imetys.

• useinsyövä

Meillä tyttö samanlainen. Tunnin välein rinnalla. On rinnalla ottamassa maitoa 5-7 minuuttia ja nukahtaa. 2-3 minuutin juo taukoamatta, sen jälkeen alkaa tulemaan hyvin pieniä taukoja ja lopettaa ja nukahtaa vähän reilu 5 minuutin kohdalla, välillä mussuttaa muttei saa mitään.

Tyttö on nyt yli 4kk ikäinen ja sama on jatkunut syntymästä. 3kk kohdalla itseänikin harmitti että kokoajan rinnalla ja aloin miettiä pulloruokintaa. Noh.. Ei se pullo tytölle kelvannu, äidin maito ja rinnasta tietenkin paras on ottaa. Kyllä siinä 3kk kohdalla oli jonkinlainen imukausi. Iltasin tankkasi useamman kerran tunnin sisällä ennen nukkumaan menoa. 6-8 tuntisia yöunia sillon nukku, ei heränyt kertaakaan yössä. Ja suunnilleen aina samaan aikaan pääty nukkumaan 21-22 aikoihin ja heräs 6-7 aikoihin.

Nyt ei meinaa enään ottaa useasti rinnasta. Mieli itselläni jo muuttunut ''kumpa joisi useammin''. Nykyään kun ottaa vierelle ja koittaa tarjota maitoa, siis rinnasta, kääntää hyvin voimakkaasti kiukutellen vartaloa poispäin. Ja alkaa itku. Välillä auttaa tuttikikka. Tarjoan tutin ja ujutan samalla rintaa ja nappaa siitä kii. Aina ei tosin onnistu.

Vaikka tyttö aloittikin kiinteät ennen 4kk ikää. Ei tuo imetys muuttunut miksikään. Yhtäusein nälkäinen. Maitoa juo toki vähemmän kun kiinteitä syö, mutta syöttö/imetys väli pysynyt täysin samana. Ei mitään 3 tunnin päikkäreitä tytöllä. Nukkuu 20-50 minuuttia ja nälkä. Itselläni jaloissa pyörii reilu 3 vuotias poika ja on aika tiukkaa saada aikaa jaettua niin, että jokainen saisi yhtä paljon aikaa. Minä jään vähimmälle. Siihen tosin on jo totuttu.

Näin jälkeenpäin harmittanut että miksi ei juo yhtä usein maitoa kuin ennen.
      Tyttö on kiintynyt, tuntee olonsa turvalliseksi ja ei huoli muuta kun rintaa. Samalla kun pieni vauva juo rinnasta, se saa kylläisyyden lisäksi paljon muutakin, rakkautta, lämpöä, seuraa ja lohtua.

Esikoinen oli helppo vauva, joi 20-40 minuutin ajan, mutta ei ollut ''tehojuoja'' niinkuin siskonsa. Esikoinen tosin nukkui 2-3 tunnin päikkäreitä. Meitä on moneksi, ja hyvä niin. Kuopus nyt sattuu olemaan ns. läheisriippuvainen. Hän kun huomaa, että menen pois alkaa itku. Sylissä viihtyisi vaikka kuinka. Ja kun rauhottunut sylissä ja laittaa takaisin sänkyyn ja poistun, alkaa taas itku. Meillä tällaista.

Pistän vähän kellon aikoja miten meillä syödään:
      Kellonajat otettu imetyksien JÄLKEEN.
      Ensimmäiset päivät:
      18.00
      21.30
      4.45
      7.00
      9.00
      11.00
      11.15
      14.10
      17.45
      Ja noin 3kk kohdalla:
      1.00
      1.25
      5.50
      5.55
      8.35
      9.45
      10.10
      11.50
      13.25
      16.00
      17.45
      19.50
      20.05
      4.45
      Ja nykyään (4½kk ikäinen)
      00.00
      7.55
      10.00
      12.30
      12.40
      17.00
      17.45
      19.25
      19.50
      21.50 ruusunmarjaa ja vadelmaa
      22.45
      5.50
      9.30
      11.15

• useinsyövä

Tyttö heräs juuri kun sain kirjoitettua äsköisen pitkän nkirjoituksen.
      Ja äskettäin lopetin imetyksen eli 12.10 aikaan.

Eli 11.15 lopetti juomisen ja alko nukkumaan ja heräsi 11.50 ja alko ottaa maitoa n. 12.00 aikaan ja lopetti 12.10.. Eli tällälailla meillä :)

• ap

Kallistun koko ajan vaan enemmän korvikkeen puoleen..
      Menetän kaikki kaveritkin tässä kun en ikinä pääse poistuun kotoa. En ehdi edes syömään itse päivisin.. Olen tänäänkin yrittänyt kymmenestä asti käydä suihkussa ja lähteä kauppaa mutta ei onnistu!
      Anteeks vaan mut en pysty kauheen positiivisesti ajatteleen..

• pyydä kaverit

omaan kotiin,ei kai niitä haittaa jos samalla jutustelet ja imetät.Kaverit voi keittää kahvit ja tuoda omat pullat.Oletko aivan varma että vauvaa nälkää itkee tunnin päästä edellisestä syötöstä,monestihan ruoka alkaa n.tunnin päästä syötöstä kiertää mahassa ja vauvathan tunnetusti haluavat vatsakipuihin imeä lisää ruokaa kun se hetkeksi helpottaa.Sinuna yrittäisin ainakin vielä kuukauden tissitellä ja sitten vaikka pikkuhiljaa soseita antamaan.

• räoi

Siis miksi et voi syödä samalla, kun imetät? Jos vauvasi on vieläpä tyytyväinen nuo välit, niin ehdithän sinä siinä vähän jotain sapuskaa itsellesi laittaa vaikka vauva kainalossa. Ja mihin ne kaverit nyt muutamassa kuukaudessa häviävät? Eivät kuulosta oikein oikeilta ystäviltä, jos eivät sitä ymmärrä, että pienen vauvan kanssa saattaa olla muutaman kuukauden kiinni kotona. Minun ystäväni ainakin käyvät meillä kylässä ja soittelemme paljon, kyllä he ymmärtävät, että hetken olen nyt jokseenkin poissa kuvioista. Ja onko sinulla puolisoa? Kai hän nyt sen verran voi vauvan kanssa olla, että suihkuun pääset ja voihan hän hoitaa kaupassakäynninkin? Sitä paitsi kyllä se siltä kuulostaa, että ei se vauva aina nälkäänsä syö. Pienet vauvat saattavat tosiaan syödä myös mahakipuihinsa. Eivät ne erota nälkää mahavaivoista ja muutenkin haluavat rintaa lohduksi, jos mahaan sattuu. Siitä tietysti tulee aikamoinen kierre, kun on ruoansulatusvaivoja, joita hoidetaan syömällä lisää...

• kohtalotoveri

Mä en oo ikinä kuullutkaan, että vauvat haluavat syödä lisää kun vatsassa kiertää. Mulle on aina vaan neuvottu, että kun lapsi on kiukkunen niin ensimmäisenä tarjotaan ruokaa ja jos ei kelpaa niin sitten yritetään muuta. Tämä selittää ehkä sitten sen minkä takia vauvani syö usein niin paljon että lopulta oksentaa ja sitten on taas nälkä.

• näin meillä

Hei, meillä poika vietti pari ensimmäistä kuukautta aikaa tissillä tunnin välein. Se oli rankkaa!!! Yöllä onneksi nukkui hyvin ja päivällä oli yhdet pidemmät unet. Meillä siis tutti ei kelvannut, eikä pullokaan kunnolla. Jossain vaiheessa neuvolassa th sano, että kasvatat sitä ruokaväliä kahteen tuntiin. Eli leikittiin, käveltiin, ihmeteltiin ja niin se vaan kasvoi siihen kahteen tuntiin. Oi sitä vapauden tunnetta.. ;) Öihin tuo ei vaikuttanut mitenkään. Eli jatkoi hyviä unia. Aloitettiin kiinteiden maistelu muistaakseni ennen 5kk ikää, sitä ennen mentiin siis 2h välein syönnillä. Ja ei se nytten kiinteilläkään loppujen lopuksi ole kauhean paljon pidempi se syömisväli.. 2-3h. Poika siis 10kk nyt. Lopetellaan imetystä.. Saa nähdä mitä tulee, kun tissimies on.. :D Koita siis vaan jaksaa!!! Kun vauva alkaa enempi kiinnostua leluista ja ympäristöstä, niin koita silloin pidentää sitä syöttöväliä. Usko pois, aika kultaa muistot, itse en juurikaan muista kuinka rankaa oli se tunnin välein imetys. Silloin siis olin sohvaperuna!

• toinen sohvahullu

Justiinsa näin! Täytyy muuten ihmetellä, että miksi tulevia äitejä ei valmisteta paremmin siihen, että monella se imetys todella vie aikaa ja on aivan hemmetin sitovaa. Jauhetaan vaan, että "äidinmaito on lapselle parasta ja imetys on vaivattomin tapa ruokkia lapsi". Yeah right. Sitten ekaa kertaa äidiksi tulevat ovat aivan huuli pyöreänä, kun se imetys ei käynnistykään noin vaan, nännit on verillä, lapsi raivoaa rinnalla ja syö koko ajan. Jos imetyksestä annettaisiin vähän todenmukaisempi kuva, niin säästyttäisiin monelta itkulta ja voi olla, että äiti jaksaisikin imetystä paremmin, kun olisi osannut varautua, että kaikenlaista ongelmaa voi varsinkin aluksi olla. Sitä paitsi on ihan eri asia, jos on voinut monta kuukautta varautua siihen, että muutama kuukausi menee sohvannurkassa, kuin jos se tulee ihan yllätyksenä. Eihän se tietenkään kaikilla imettävillä mene, osa vauvoista pitää pitkiäkin välejä, mutta sitten on näitä tissittelijöitä, joille ei kelpaa tutit, ei pullot, vain pelkkä rinta.

Ps. Minulla taisi mennä ne pari ekaa kuukautta siinä sohvannurkassa. Nyt vauva on vähän yli neljä kuukautta ja syöttövälit ovat 2-3 tuntia, mikä tuntuu ihan sopivalta ja vapauttavalta.

• Isä 6 vrk
        toinen sohvahullu kirjoitti:

Justiinsa näin! Täytyy muuten ihmetellä, että miksi tulevia äitejä ei valmisteta paremmin siihen, että monella se imetys todella vie aikaa ja on aivan hemmetin sitovaa. Jauhetaan vaan, että "äidinmaito on lapselle parasta ja imetys on vaivattomin tapa ruokkia lapsi". Yeah right. Sitten ekaa kertaa äidiksi tulevat ovat aivan huuli pyöreänä, kun se imetys ei käynnistykään noin vaan, nännit on verillä, lapsi raivoaa rinnalla ja syö koko ajan. Jos imetyksestä annettaisiin vähän todenmukaisempi kuva, niin säästyttäisiin monelta itkulta ja voi olla, että äiti jaksaisikin imetystä paremmin, kun olisi osannut varautua, että kaikenlaista ongelmaa voi varsinkin aluksi olla. Sitä paitsi on ihan eri asia, jos on voinut monta kuukautta varautua siihen, että muutama kuukausi menee sohvannurkassa, kuin jos se tulee ihan yllätyksenä. Eihän se tietenkään kaikilla imettävillä mene, osa vauvoista pitää pitkiäkin välejä, mutta sitten on näitä tissittelijöitä, joille ei kelpaa tutit, ei pullot, vain pelkkä rinta.

Ps. Minulla taisi mennä ne pari ekaa kuukautta siinä sohvannurkassa. Nyt vauva on vähän yli neljä kuukautta ja syöttövälit ovat 2-3 tuntia, mikä tuntuu ihan sopivalta ja vapauttavalta.

Tämä on kyllä paras kirjoitus minkä olen nähnyt. Kiitos. Ei edes Kätilöopiston imetysneuvoja sanonut muuta kuin että vaatii jaksamista...

• äippäliini

Mä en kyllä ymmärrä, miten ei ehdi käydä suihkussa, jos syömisväli on 1h? Etkö voi ensin syöttää vauvaasi ja sitten mennä suihkuun? Jos olet yksin kotona, niin ota vauva mukaasi sinne suihkuun tai jos sinulla on mies, niin kai hän voi sen aikaa olla vauvan kanssa, kun käyt suihkussa? Ja mies voi myös käydä siellä kaupassa, aivan varmasti.. Tietysti jos olet yksin, niin syötä ensin vauva ja käy sitten vauvan kanssa kaupassa... Ei sitä vauvaa tarvii koko ajan kantaa sylissä, jos teet niin, niin se oppii siihen, eikä viihdy sitten missään muualla.. Kun laitat ruokaa/syöt tms, laita vauva sitteriin katselemaan puuhasteluasi tai sitten leikkimatolle, kyllä se vauva siinäkin näkee ja kuulee sinut :) Tsemppiä! Mulla oli alussa kans ihan hirveätä imettää, kun nännit menivät ihan verille ja vauvan imut sattui sen vuoksi todella paljon, kun tisseistä vuoti verta ja tätä kärsimystä kesti reilu 1kk.. Meillä tosin vauva roikkui alkuun tississä 2h putkeen ja väli oli hädin tuskin 1h, syyksi selvisi, että minulta ei tullut tarpeeksi maitoa, joten siirryttiin osittaisimetykseen ja sillä edelleen mennään.. Sinulla tuskin syynä se, jos vauvasi paino kehittyy normaalisti, kannattaa soitella neuvolaan, mikäli epäilyttää.. :)

• tsemppaa vielä hetki

Älä ihmeesä anna korviketta!! Kuukauden päästä tilanne on jo viimeistään ihan toinen. Koeta jaksaa. Ei mene enää kauaa. Koeta kutsua kavereita kylään, katso leffoja, lue kirjaa! Nauti siitä kun vauva viihtyy tisulla!!! Jos imetys sujuu niin miksi antaa korviketta?

• tsemppiä!

Tsemppiä täältäkin! Itse kävin kyl kk:n ikäisen vauvan kaa kavereilla ja kahvioissa ja imetin (ja imetän edelleen) siellä. Huivi tai imetyspaita päälle :) Samalla voi syödä haarukalla lounaan esim. salaattia (ei tarvi pelätä, et tulee kuumaa ruokaa tissillä olevan vauvan päälle). Rintaruoka on just helppoa, ku on aina mukana, sopivan lämmintä ja siinä on juuri oikea ravintokoostumus vauvalle. Korviketta voi antaa, jollei riitärintamaito, mutta sitä helposti syö liikaa ja tulee mahavaivoja. Useim vauva fiilistelee tissillä pitkään sen jälkeen, ku on syönyt ja tämä vaihe jää n. 3kk:n ikäisenä, kun kiinnostuu ympäristöstään. Nykyään 5kk:n ikäinen tyttöni ei aina malta syödä päivisin, etenkin jos ollaan liikenteessä ja pitää sen vuoksi mennä rauhalliseen paikkaan syömään esim. autoon shoppailukierroksen jälkeen. Ennen oli se helpompaa, kun pystyi samalla puhuu kännykkään. Nykyään lopettaa heti syönnin, ku kännykkä soi. Ruokailuväli on tosin pidentynyt, mutta ei aina malta syödä itseään kylläiseksi ja siksi on pian uudestaan nälkä. Tämä ei haittaa kotona, mut jos on menossa autolla jonnekin, ei haluttais pysähtyä koko ajan syöttää. Helpottuuhan se, ku aloittaa kiinteät, mut ei nekään mee kaikilla noin vaan alas eli varaudu, että syömiseen menee jatkossakin aikaa, mut sitä voi tehdä muuallakin kuin kotisohvalla. Olen itse imettänyt mm. puistossa, taidemuseossa, ravintolassa, huoltsikalla, kirpparilla jne. Huivi päälle, niin moni ei edes huomaa, et sulla on vauva :)

• Helmeilevä Aatos

Heips.

En jksanut koko litaniaa lukea, joten voi olla että tulee samaa kommenttia toisensa perään :D . Arkesi on kuin toisinto omastani, pari kuukautta ja sitä enne pari vuotta sitten :) . Molemmat lapseni (4,5kk ja 2,5v.) ovat olleet täysin samanlaisia, ensimmäiset 3kk. Minulla on pari kikkaa jotka saattavat auttaa sinua:

Ensinnäkin, panosta yöimetyksiin. Herätä vaikka muutaman päivän tai jopa viikon ajan(jos vain suinkin jaksat) vvauvasi 2h:n välein syömään. Yöimetykset kiihdyttävät maidontuotantoa ja näin ollen toimii siis kysynnän ja tarjonnan laki. Meillä toimi.Mikäli et halua herättää vauvaa, herää sinä pumppaamaan/lypsylle.

4kk:tta kun tulee täyteen, niin napa täyteen perunaa ja pullosta vain vettä, jotta maito riittää vauvan tarpeisiin :) . Korostaisin edelleen yöimetyksen tärkeyttä, mikäli ei tahdo maito riittää.

Vauvallasi on todennäköisesti tiheän imun kausi, tai sitten hän on niin kuin omani joilla se imutus kestää niin kauan kuin antaa sen kestää. Mikäli saat imetysvälit jossain kohtaa pidemmäksi ja yöimetyksen korjattua, niin maitosi riittää paremmin ja saat päivällä hiukan levätä :) .

Nukahtaminen/nukkuminen

Meillä päivällä nukutaan n. 2h:n välein 20-40minuuttia.Pitkin päivää ja mikäli vauvalla menee väsymys yli, ei hän saa enää unen päästä kiinni joka johtuu pitkälti kehittymättömistä hermoradoista, kuten herkkäunisuuskin.
      Keinoja jotka meillä toimii ovat:

* Tyynytainnutus :;D eli ota tavallinen tyyny(pehmeä ja ohkainen on paras) jalkojesi päälle, laita vauva tyynylle, unirätti silmille ja tuttisuuhun niin että tutti tyyny tukee tuttia mikäli vauva ei luonnostaan tuttia huoli. Heijaa jalkojasi edestakaisin tai hytkytä- Voila`vauva nukahtaa.

* Kantoreppu, vauva itseäsi vasten ja tutti väliin ja ravaa ympäri kämppää :D.

* Sitterihytkytys

* Tissi tiskiin, vauva syliin, tissi suuhun ja ryhdy unitanssiin vauvan imiessä.

* Keinutuoli on äärimmäisen hyvä investointi, meillä toimii. Vauva syliin, rätti silmille ja tutti suuhun, itseäsi vasten ja keinu.

* Rättipäässäkeinutus :D . Ota vauva ns. vatsa asentoon syliisi, missä kätesi menee vauvan jalkojen alta vatsaa tukien. Pistä rätti roikkumaan vauvan päähän ja liiku keinuvin liikkein.

* Turvakaukalossa heijjaaminen.

Nämä siis toimivat meillä. Aina kun vauva nukahtaa, muista ettet laske häntä ennen kuin hän on nukkunut väh. 10 minuuttia, koska muuten vauva tod. näk. herää.
      Rätti on monessa kohtaa niin usein, että tuossa iässä n. 3kk:tta, toiset vauvat jopa aikaisemmin, alkavat kiinnittää enemmän huomiota ympäristöönsä. Meillä ainakin tämä pienempi jantteri enemmän kiinnittää huomiota joka paikkaan, eli pakko laittaa läpät silmille ;D.
      Sitteriin on hyvä laskea siksi, että voi hytkyttää mikäli havahtuu.

Korostan että nämä keinot eivät toimi kaikilla, eivätkä välttämättä ole oppikirjoista. Siinä kohtaa kun vauva ei nuku välillä _LAINKAAN_ päivällä, kaikki keinot ovat sallittuja.

• anpinkki

Siis olisin voinut kuvitella itse kirjoittaneeni tuon viestisi paitsi, että tyttömme on vasta 2kk. Meillä tyttö syö vähintään tunnin välein päivällä paitsi aamupäivällä 9-12 välillä nukkkuu vaunuissa 0,5-3 tuntia. Yöt sitten nukkuukin ja herää syömään vain kerran. Meillä apua on tuonut vähän tämä. Syötä molemmat rinnat vauvalle ja kun lapsi alkaa huutaa nälkäänsä anna huutaa 15 min ennen rinnan antamista näin olen saanut mielestäni aavistuksen pidennettyä syöttö väliä. (2 vk kokeiltu nyt) Lisäksi harvalle tulee mieleen että lapsen huudon kuuntelu antaa äidin keholle käskyn tuottaa maitoa, eli maitoa lähtee herumaan enemmän. Lisäksi lypsän rinnat tyhjäksi pakkaseen aina kun lapsi aamuisin menee päiväunille. Näin saa välillä yhdne syöttövälin annettua pullosta esim. puoliso tai joku kaveri ja saa vähän omaa aikaa. Lapsi on lisäksi hyvin läheisyyden kaipuinen joten kantoliina on tuonut helpotusta.

• muikkeli2

Niin tutulta kuullostaa!
      Meilä tyttö nyt reilu 4kk ja syö 1-2h välein. Ja eipä siinä mitään, meillä syödään yölläkin usein. Mutta, tämä ei ole minulle maailman loppu. Tämä on väliaikaista. Kavertit käyvät meillä ja minä kipitän kavereiden luokse lapsi rintarepussa useinmiten kun vaunut eivät kelpaa. Meillä ei myöskään huolita tuttia eikä yleensä pulloakaan. Soseet aloitettu. Rintaa annetaan niin paljon kun vauva haluaa, ja sitä jatketaan. :) Kyllä hyvät kaverit pysyy vauva-ajan ystävinä ja vauvasi pysyy vain vähän aikaa vauvana.
      Niin, ja ruuat kannattaa tehdä edellisenä päivänä valmiiksi. ..Eli mikroon ja se on sitten siinä. :) Kyllä sitä oppii elämään vauvan ehdoilla.

• 5+5

En ymmärrä miksi pitäisi alkaa antaa korviketta jos omaa maitoa tulee ja vauva sitä tyytyväisenä syö. Korvikkeen ottaminen lisää mielestäni vaan taakkaa, korviketta pitää kantaa kaupasta kotiin, se pitää lämmittää, pulloja pitää pestä/keittää, alussa vauvalle voi tulla korvikkeesta vatsavaivoja ja silti ruokarytmi voi pysytä tuossa tunnin välein syömisessä. Ja lisäksi sitä omaa maitoa pitää vielä pumpata rinnoista jos sitä vuolaasti tulee. Jos maito jää rintoihin, rinnat voivat kipeytyä todenteolla, muuttua koviksi ja tulehtua.

Toki ymmärrän korvikkeen antamisen jos maitoa ei tule, vauvan paino ei nouse rintamaidolla riittävästi tai äidillä on lääkitys ym. joka estää imetyksen, imetys tekee kipeää tms. Mutta tässä ei mistään sellaisesta ollut kyse.

Tsemppiä ja jaksamista sinne!:)

• Halleluuri

On se omituista, kun ei ymmärretä, että lapset tuppaavat muuttamaan elämää. Siinä jää taka-alalle monikin asia. Pieni vauva taatusti vie hoitajansa kaiken ajan ja huomion! Mitähän lie AP kuvitellut.. Eikä hänellä oo ees vauva vaikeimmasta päästä, nukkuukin yöllä ja on tyytyväinen imetysten välit jne. Ja silti jaksaa valittaa. Kannattais tarkistaa ettei oo masennus kyseessä. Ottaisi rennommin ja keskittyisi oleelliseen: vauvan hoitoon. Pienen hetken elämästä se vaan on. Ei vauva estä ystäviä näkemästä tai muuten yhteyttä pitämästä. Ja käy suihkussa vauvan kanssa yhessä tai sitten kun vauva on yöunilla kerta nukkuu noin hyvin. Moni vauva on varmasti yölläkin tissiä vailla tunnin välein. Kumma, ettei tässä yhteiskunnassa kaikki äidit oo samanmoisia valittavia lahopäitä.

• tosiÄrsyttävää

No hohhoijaa.. Valittavia lahopäitä? Mä olen iloinen, että kaikki eivät myöskään ole tuollaisia katkeria ilkeilijöitä.
        Kokemuksia vaihdetaan, mielipiteitä kysytään juuri siksi, että voi peilata onko kaikki ok. Hyviä vinkkejä on jo tullut ja vertaistuki yleensä helpottaa.
        Ja onse myös kumma, että äiti ei saa sanoa, että helkkari kun väsyttää. Kyllä töistä saa olla väsynyt, mutta jos äiti on, niin hyihyi, mitä sä oikein kuvittelit, vauvan unirytmi on erilainen kuin aikuisen ja vauva vaatii ja se on nyt sun päivätyö ja hittoako täällä valitat.
        On se hienoa, että sä olet maailman fiksuin ihminen.

• halleluuri
        tosiÄrsyttävää kirjoitti:

No hohhoijaa.. Valittavia lahopäitä? Mä olen iloinen, että kaikki eivät myöskään ole tuollaisia katkeria ilkeilijöitä.
        Kokemuksia vaihdetaan, mielipiteitä kysytään juuri siksi, että voi peilata onko kaikki ok. Hyviä vinkkejä on jo tullut ja vertaistuki yleensä helpottaa.
        Ja onse myös kumma, että äiti ei saa sanoa, että helkkari kun väsyttää. Kyllä töistä saa olla väsynyt, mutta jos äiti on, niin hyihyi, mitä sä oikein kuvittelit, vauvan unirytmi on erilainen kuin aikuisen ja vauva vaatii ja se on nyt sun päivätyö ja hittoako täällä valitat.
        On se hienoa, että sä olet maailman fiksuin ihminen.

No on kyllä ärsytyävää, kun pumpulissa kasvaneet valittaa ja kitisee, kuinka rankkaa elämä onkaan ja ottaa aivoon, vaan varmasti suurimmalla osalla on asiat taatusti hyvin. AP kertoo yrittäneensä päästä suihkuun neljä tuntia ja tämäpävastamusertavaa.

• thereishope

Jotenkin tuli mieleen ap. että ethän ole masentunut? Kärsi esim. raskauden jälkeisestä masennuksesta?

Kannattaisiko sinun ottaa yhteys neuvolaan, ja käydä siellä juttelemassa, jos ei muuta, niin saattaisi helpottaa, kun asioista puhuu ääneen, ihan näistä arjen käytännöistäkin.

Ja ei se lapsi kärsi siitä, että sitä pullolla/korvikkeella syöttää, siitä vaan, jos tuntuu ettei itse enää jaksa imettää. :)
      Ja tuohon päikkäri ongelmaan: oletko kokeillut kantoliinaa tai -reppua? Itselläkään esikko ei oikein nukkunut hyvin, ja kädet toki väsyi kantamiseen, eikä mitään voinut tehdä, ja olo oli itsellä itkuinen..

Sitten keksin kokeilla kantoreppua, vauva oli tyytyväinen kun sai olla lähellä, itsellä oli kädet vapaat, saattoi syödä tai lukea tms. ja joskus vauva nukahtikin siihen, kun kuunteli äipän/iskän sydämensykettä.

Kaikkea hyvää sinulle, ja jaksamista arkeesi! Toivottavasti löydät jostain apua ja jaksamista elämääsi! :)

• thereishope

Unohtu muutes vielä sanoa, että meillä soseet alotettiin tuossa 3kk iässä, koska muksu huusi itsensä melkein tajuttomaksi, eikä mitään lääketieteellistä vikaa löydetty.
        Että kai se "nälkäänsä" huusi, kun sitten helpotti aika pian, kun soseet oli saatu käyntiin. :)

• äitikin

Juttele neuvolassa asiasta. Jos lapsen paino ei nouse tarpeeksi, saat "luvan" kanssa antaa vauvalle korviketta. Tää korvikekeskustelu on muutenkin ihan tosi stressaavaa, kukaan ei voi sanoa sulle, saako/pitääkö/eikö saa antaa välillä pullosta maitoa, mutta muista että sä olet paras äiti lapsellesi ja sä päätät mihin vedät rajasi ja mihin jaksamisesi riittää.

Voisit yhtenä heittona ottaa neuvolassa esille myös refluksin. Voisiko olla, ettei päivällä halua olla makuulla siitä syystä?

Tsemppiä! Kyllä sulla mun mielestä on myös oikeus tehdä vauvan kanssa jotain muuta kuin istua sohvalla.

• vieraat passaamaan?

Kyllähän se mulle ainakin esikoisen yhteydessä ylläri oli, että meillä meni yli 3 kk meni ihan vaan tissitellessä. En oikein muuta osaa sanoa kuin, että aika tekee tehtävänsä. Kutsu vieraita kylään ja laita ne passaamaan samalla kun imetät ;)

• nojh

MEillä kohta 5kk ja vielä syö reilu tunnin välein. On muutenkin sylivauva ja välillä kovin itkuinen. Yöllä syö 1-3h välein.
      Välillä itse olen väsynyt, mutta toisaalta yritän kuitenkin muistaa että tämä vauva aika on lyhyt. :)
      Että olkaa vain tyytyväisiä jos imetyksen lisäksi kotona ei tarvitse olla jotain sirkusta. ..Imetyksestä ja sirkuksesta meidän päivät on tehty.

• jotain vialla?

Jos vauva on vielä viisikuisena kovin itkuinen ja haluaa olla rinnalla koko ajan, on mahdollisesti jotain vialla. Esimerkiksi refluksista kärsivät vauvat käyttäytyvät tyypillisesti noin.

• bäläbälä

meillä poika alkoi syömään velliä vajaa 2kk ikäisenä reilu 2kk alotettii ruusunmarjat sun muut. korviketta saanu melkein alusta asti, kun totesin ettei omat maidot riitä. huusi kanssa melkein tunninvälein nälkäänsä, nyt on tyytyväinen ja hyvin kasvanu poika.

• maitoa vaan

Pienen vauvan kuuluu syödä usein, ei sen takia tarvitse alle kaksikuiselle velliä antaa. :) Tämä ei nyt mitenkään syyttävästi, mutta muille neuvona, jos joku harkitsee.

• tsippiduupi

Böö. Meillä muksu on nyt 6kk. Kirjoituksesi oli kuin omasta kynästäni.
      Meillä aloitettiin kiinteät 4kk ikäisenä justiin osittain ton takia että oli koko ajan rinnalla.

No nyt siis muksu 6kk. Kiinteät uppoo oikein hyvin. tissillä silti käy

klo 7 tissi

klo 8 puuro

klo 9 tissi ja unet

klo 10 herää ja tissi

klo 11 sose

klo 12 tissi ja unet

klo 13 herää ja tissi

klo 14 sose

tässä välissä saattaa käydä rinnalla

klo 16 tissi ja unet

klo17 sose

klo 19 puuro ja tissi ja nukkumaan

Eipä sitä kauheesti mitään "omaa" kerkiä tekemään. Mutta haittaako se? Vauvan kanssahan sitä äitiyslomalla ollaan. Ei se lopunikäänsä siinä sun tississä roiku. Hyväksy vaan se että hän viihtyy rinnalla :)

Muakin alkuks ärsytti että hei en mä ehi tekee mitään. Mutta mikä sen tärkeempää tekemistä kun olla oman murun kanssa ja tarjota sille kaikki mtä hän tarvitsee :)

Tsemppiä ja jaksamista!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      44
      5795
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      45
      5305
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3698
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3653
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      90
      3201
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2874
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57