Ystäväni yritti itsemurhaa

väsyttää

Ystävästäni ei ollut kuulunut yli kahteen viikkoon mitään. Eilen tuli sitten kirje jossa hän kertoi olleensa hoidossa koska oli yrittänyt tappaa itsensä. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Miten saisin estettyä ystävääni tekemästä sitä toiste?

248

7099

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksinäisyys on ok.

Jos ystävälläsi ei ole muuta elämää, kuin sinä. Niin en oikeastaan usko, että mitenkään. Ehkä kuitenkin on yrittää näyttää hänelle elämän valoisammat puolet. Vaikka nyt kaikki näyttää huonolta, yritä puhua hänelle muista asioista, kuin kaikesta masentavasta.

• väsyttää

Kyllä hänellä muutakin elämää on ja joitain muitakin kavereita. Hän on vain niin sairauksien riivaama, että se todennäköisesti laukaisi itsetuhoisuuden. Normaalisti hän on hyvin iloinen ja pirtsakka vaikka onkin niin sairas. Siksi tuo itsemurhayritys tulikin yllätyksenä.

• A Friend
        väsyttää kirjoitti:

Kyllä hänellä muutakin elämää on ja joitain muitakin kavereita. Hän on vain niin sairauksien riivaama, että se todennäköisesti laukaisi itsetuhoisuuden. Normaalisti hän on hyvin iloinen ja pirtsakka vaikka onkin niin sairas. Siksi tuo itsemurhayritys tulikin yllätyksenä.

Saako kysyä mitå sairauksia? Nyt aika alkaa purkamaan niitä pois, jos eivät vakavia eivätkä rajoita elämää liikaa. . .

• väsyttää
        A Friend kirjoitti:

Saako kysyä mitå sairauksia? Nyt aika alkaa purkamaan niitä pois, jos eivät vakavia eivätkä rajoita elämää liikaa. . .

Tuolla alempana taisin jo niitä pahimpia luetella mutta kaikkea en edes tiedä. Lista on niin pitkä etten itsekään jaksa uskoa sitä todeksi... ADD, paniikkihäiriö, okasolu ihosyöpä, epilepsia, helikobakteeri, paranoidinen psykoosi, post-traumaattinen stressireaktio, migreeni, ärtynyt paksusuoli, epäily käpylisäkkeen kasvaimesta, eri allergioita... Kuulostaa älyttömältä mutta näin hän on minulle kertonut. Todenperäisyydestä en osaa sanoa kaiken tuon osalta, mutta esim. ihosyöpä näkyy jo selvästi hänen ihollaan. Osa voi tietysti olla vain lääkärin epäilyjä joita ystäväni pitää varmoina diagnooseina. En tiedä...

Hämmästyttävän hyvässä kunnossa hän on henkisesti kun ottaa huomioon tuon kaiken oireiston. En voi lakata ihmettelemästä. Kyllä hänen kanssaan ollessa kuitenkin huomaa, ettei kaikki ole kunnossa. Hän muuten laiminlyö paljon hoitojaan ja tutkimuksiaan joita hänelle haluttaisiin tehdä :( Lääkkeitä hänellä on todella paljon erilaisia joita joutuu käyttämään :(

• A Friend
        väsyttää kirjoitti:

Tuolla alempana taisin jo niitä pahimpia luetella mutta kaikkea en edes tiedä. Lista on niin pitkä etten itsekään jaksa uskoa sitä todeksi... ADD, paniikkihäiriö, okasolu ihosyöpä, epilepsia, helikobakteeri, paranoidinen psykoosi, post-traumaattinen stressireaktio, migreeni, ärtynyt paksusuoli, epäily käpylisäkkeen kasvaimesta, eri allergioita... Kuulostaa älyttömältä mutta näin hän on minulle kertonut. Todenperäisyydestä en osaa sanoa kaiken tuon osalta, mutta esim. ihosyöpä näkyy jo selvästi hänen ihollaan. Osa voi tietysti olla vain lääkärin epäilyjä joita ystäväni pitää varmoina diagnooseina. En tiedä...

Hämmästyttävän hyvässä kunnossa hän on henkisesti kun ottaa huomioon tuon kaiken oireiston. En voi lakata ihmettelemästä. Kyllä hänen kanssaan ollessa kuitenkin huomaa, ettei kaikki ole kunnossa. Hän muuten laiminlyö paljon hoitojaan ja tutkimuksiaan joita hänelle haluttaisiin tehdä :( Lääkkeitä hänellä on todella paljon erilaisia joita joutuu käyttämään :(

No huh, tuo luettelemasi litania kielii kyllä näiden normaalien tautien osalta myös siitä että esimerkiksi noin monen lääkkeen syönti saa aikaiseksi ainakin ärtyneen paksunsuolen ja allergiat ja ihovaivat hänellä, nyt tuntuu kyllä siltä että ystäväs ei yksin eikä sunkaan avulla pelkästään tervehdy, mun neuvo nyt kun olen sun kauttas seurannut tilannettanne : jonkun hyvän luontais-yleislääkärin pitäis varmaan kartoittaa aivan kokonaisvaltainen tilanne ystävältäsi ja hänen ruumiinkunnostansa, ja sen jälkeen kyllä kannattaisi yrittää tiputtaa pois liiat lääkkeet, tuntuu että jotain päällekkäisyyksiä tuossa sotkussa on, jotka jo saavat aikaiseksi UUDEN taudin. En tiedä, mutta itse aikoinaan pääsin irti jatkuvista flunssista ja nuhakuumeista kun söin antioksidantteja ja poistatin amalgaamipaikat silloin myös suustani, siis kaikki.(Tosin se maksoi, tuskin amalgaamien kaa kannattaa nyt tässä ruveta) Ja sen muistan että kemiallisia lääkkeitä en käyttänyt yhtään, yritin ainakin olla käyttämättä.

Sun ystäväsi on tällä hetkellä sellaisen sotkun keskellä sairauksineen, että nousee kysymys mieleeni mikä on todella, siis pohjimmiltaan vienyt hänen elämänilonsa, joka taasen ruokkii jo myös näitä muitakin näkyviä sairauksia?

• A Friend
        A Friend kirjoitti:

No huh, tuo luettelemasi litania kielii kyllä näiden normaalien tautien osalta myös siitä että esimerkiksi noin monen lääkkeen syönti saa aikaiseksi ainakin ärtyneen paksunsuolen ja allergiat ja ihovaivat hänellä, nyt tuntuu kyllä siltä että ystäväs ei yksin eikä sunkaan avulla pelkästään tervehdy, mun neuvo nyt kun olen sun kauttas seurannut tilannettanne : jonkun hyvän luontais-yleislääkärin pitäis varmaan kartoittaa aivan kokonaisvaltainen tilanne ystävältäsi ja hänen ruumiinkunnostansa, ja sen jälkeen kyllä kannattaisi yrittää tiputtaa pois liiat lääkkeet, tuntuu että jotain päällekkäisyyksiä tuossa sotkussa on, jotka jo saavat aikaiseksi UUDEN taudin. En tiedä, mutta itse aikoinaan pääsin irti jatkuvista flunssista ja nuhakuumeista kun söin antioksidantteja ja poistatin amalgaamipaikat silloin myös suustani, siis kaikki.(Tosin se maksoi, tuskin amalgaamien kaa kannattaa nyt tässä ruveta) Ja sen muistan että kemiallisia lääkkeitä en käyttänyt yhtään, yritin ainakin olla käyttämättä.

Sun ystäväsi on tällä hetkellä sellaisen sotkun keskellä sairauksineen, että nousee kysymys mieleeni mikä on todella, siis pohjimmiltaan vienyt hänen elämänilonsa, joka taasen ruokkii jo myös näitä muitakin näkyviä sairauksia?

Ja se nyt tuli tuossa lukiessani vielä listaa ylempänä, että hyvä ja kunnon rehellinen normaali ruokavalio pitää ystäväsi nyt parhaiten kunnossa, maito juusto rehellinen voi, antavat parhainta peruskuntoa, ja halviten. Marjat halpoja nyt syksyllä.

• A Friend
        A Friend kirjoitti:

Ja se nyt tuli tuossa lukiessani vielä listaa ylempänä, että hyvä ja kunnon rehellinen normaali ruokavalio pitää ystäväsi nyt parhaiten kunnossa, maito juusto rehellinen voi, antavat parhainta peruskuntoa, ja halviten. Marjat halpoja nyt syksyllä.

Ja sitäpaitsi myös ruokkivat samalla pään sisäistä mielihyvää. Nyt en oikeastaan enää ihmettele miksi ystäväs on halunnut päättää päivänsä, nämä jutut alkavat ruokkia toisiansa, näin se vaan on.

• Olisit hiljaa
        väsyttää kirjoitti:

Et viitsisi netissä levitellä noin tunnistettavia asioita ystävästäsi.

• eletään
        väsyttää kirjoitti:

Sulle sanoisin et älä jätä ystävääsi...äläkä ala ajattelemaan miten hänen kanssaan oisit....ole niinkuin ennenkin ja kuuntele mitä sulle kertoo...pahinta mitä voi sanoa onse et ota nyt itseäs niskasta kiinni!!!
        Itse olen 2 aik. äiti ja herännyt lasten tultua aikuisiksi.....varmaan yli 10 kertaa ensiavusta....olen halunnut päästä pois tästä täydellisten ihmisten maailmasta,jossa tunnen epäonnistuneeni täysin. En tarkkaan tiedä koska tuo itsetuhoisuus puhkesi? Välillä oon ajatellu et oon ollut tosi hukassa....! Ja syytän itseäni et lapset kärsineet tarpeeksi,kun isäkin kuollut?! En ymmärrä miten tuo tuhoisuus aktivoituu.....! Joku pettymys ja paskaa niskaan niin haluan pois.....En toivo enkä halua et kukaan kokee tätä piinaa!!!!
        Mun ystävät tyrmistyis eikä uskois jos tietäisivät totuuden....olen niin seurallinen sun muuta....mutta meen päivän kerrallaan ja toivon et huominen parempi.
        Tää oon kauhea sairaus....mulla masennusta ja paniikkihäiriötä taustalla...ei mitään mielisairautta ole koskaan todettu. Jos joku lukijoista tunnistaa itsensä niin kirjoita tänne......!

• sillälailla!
        Olisit hiljaa kirjoitti:

Et viitsisi netissä levitellä noin tunnistettavia asioita ystävästäsi.

Lässyn lässyn. Syytä pösilöitä suoli24-ylläpitäjiä jotka saivat kaikki sivuston mielenterveyspotilaat provoilemaan tähänkin ketjuun laitettuaan linkin etusivulle.

• Ole sinäkin hiljaa
        sillälailla! kirjoitti:

Lässyn lässyn. Syytä pösilöitä suoli24-ylläpitäjiä jotka saivat kaikki sivuston mielenterveyspotilaat provoilemaan tähänkin ketjuun laitettuaan linkin etusivulle.

Suomi24:n ylläpito ei oikeuta ainakaan minua kertomaan omien kavereideni yksityisasioita netissä.

Tietysti kukin tavallaan.

• 8+12=20
        Ole sinäkin hiljaa kirjoitti:

Suomi24:n ylläpito ei oikeuta ainakaan minua kertomaan omien kavereideni yksityisasioita netissä.

Miten tuosta kukaan ketään tunnistaa?

Joku voi kuvitella tunnistavansa, mutta oikeasti ei voi.

Pitkä sairaslista on monella. Moni yrittää tappaa itsensä.

• -.,-,-,-,-,-.-,.-,.-
        Ole sinäkin hiljaa kirjoitti:

Pidä itse pääsi kiinni. Kenenkään nimeä tässäkään ketjussa ei ole mainittu eikä muutakaan tunnistettavaa joten turha märistä. Tämä ketju oli huippuasiallinen ennen kaltaistesi paskanjauhajien pölähtämistä tänne. Pysykää jatkossa siellä omissa kekkereissänne ja lässyttäkää keskenänne.

• 1+14

Onhan nuista kokemusta... ei tartteis enää enempää.
      Jospa hän saa siellä hoidossa jotain mikä antaa valoa ja toivoa elämään.

• 6+14

On ja et mitenkään. Se, että hän on hoidossa eikä kuolleena kertoo, ettei hän oikeasti edes halunnut onnistua.

• väsyttää

Ihan mielenkiintoinen teoria.

• Totta

Kuinka vaikeaa on onnistua itsemurhassa? Ei ollenkaan vaikeaa vaan helppoa.

Itsemurha "yritys" on siis keino herätellä läheiset ja muut siihen, että henkilöllä on oikea vakava ongelma.

Jotkin henkilöt eivät ole vakuuttavia ilmaisussaan ja vuorovaikutuksessa, joten tuollainen keino saa ihmiset ymmärtämään asian tärkeyden.

Myös toisten murhaaminen kuten koulusurmat, perhesurmat ja mitkä vain surmat ylipäänsä ovat epätoivoinen keino tehdä vuorovaikutus joka varmasti herättää muut vakavoitumaan tekijän aiheesta, mikä ikinä se sitten onkaan.

Mielestäni ketään ei saisi päästää siihen tilaan asti, että ainoa keino ilmaista itseään on tuollainen elämän ja kuoleman asia.

• 11+7 ei ole 18
        Totta kirjoitti:

Itsemurha "yritys" on siis keino herätellä läheiset ja muut siihen, että henkilöllä on oikea vakava ongelma.

Jotkin henkilöt eivät ole vakuuttavia ilmaisussaan ja vuorovaikutuksessa, joten tuollainen keino saa ihmiset ymmärtämään asian tärkeyden.

Myös toisten murhaaminen kuten koulusurmat, perhesurmat ja mitkä vain surmat ylipäänsä ovat epätoivoinen keino tehdä vuorovaikutus joka varmasti herättää muut vakavoitumaan tekijän aiheesta, mikä ikinä se sitten onkaan.

Mielestäni ketään ei saisi päästää siihen tilaan asti, että ainoa keino ilmaista itseään on tuollainen elämän ja kuoleman asia.

Pelkästään fysikaalisessa mielessä ihmisen tappaminen ei ole vaikeaa mutta yritäpä tappaa itsesi.

Jos se olisi helppoa kaikki tekisivät niin.

• Eriävä mielipide
        11+7 ei ole 18 kirjoitti:

Pelkästään fysikaalisessa mielessä ihmisen tappaminen ei ole vaikeaa mutta yritäpä tappaa itsesi.

Jos se olisi helppoa kaikki tekisivät niin.

Asiahan on hauska paradoksi jos sen helppouden haluaisi todistaa toiselle, joten tietenkään en sellaista yrittäisi todistaa helpoksi koska se olisi lopullinen tekoni, uskon ja rohkenen silti väittää että se ei ole vaikeaa jos halu siihen on jo valmiina.

• Anonyymi
        Totta kirjoitti:

Huomenna kuolee ihminen

• ...

Otan osaa

• ole vain ystävä

Tuskin siihen yksin pystyt. Itsemurha ja siihen johtaneet syyt ovat niin henkilökohtaiset ja yksilölliset. Joskus itsaria yrittäneen ystävät ja omaiset syyttävät itseään, että mikä meni pieleen, miksi ei huoamattu tai tai voivtu olla enemmän tukena ja avuksi että niin pääsi käymään.
      Ole edeellenkin ystävä voimiesi ja mahdollisuuksien mukaan. Jospa hän nyt voi keskustella avoimemmin ongelmmistaan ja etsiä apua. Ei ihme että jopa kokee itsensä loukatuksi ystävänä, kun meinasi lähteä vain salassa.

• väsyttää

Olen yrittänyt ollakin mutta yhteydenpito on ollut lähes olematonta jo pitkään. Hän ei vastaa puhelimeen juuri koskaan eikä soita koskaan takaisin. Tekstiviestejäkään ei lähettele enää eikä vastaa vaikka tekstaan hänelle. Olen pyytänyt käymään/ulos mutta kun ei niin ei... On kyllä aikonut tulla monta kertaa mutta en edes muista enää milloin hän viimeksi olisi käynyt kylässä. Muutama viikko sitten olen hänet nähnyt viimeksi kun kävimme kaupungilla. Ei ole itseänikään enää huvittanut soitella/txt kun toinen ei kuitenkaan vastaa eikä lähde mihinkään vaikka pyydän. Eiköhän tässä kaikki ole tehty mitä vaan voi tehdä.

• ole vain ystävä
        väsyttää kirjoitti:

Olen yrittänyt ollakin mutta yhteydenpito on ollut lähes olematonta jo pitkään. Hän ei vastaa puhelimeen juuri koskaan eikä soita koskaan takaisin. Tekstiviestejäkään ei lähettele enää eikä vastaa vaikka tekstaan hänelle. Olen pyytänyt käymään/ulos mutta kun ei niin ei... On kyllä aikonut tulla monta kertaa mutta en edes muista enää milloin hän viimeksi olisi käynyt kylässä. Muutama viikko sitten olen hänet nähnyt viimeksi kun kävimme kaupungilla. Ei ole itseänikään enää huvittanut soitella/txt kun toinen ei kuitenkaan vastaa eikä lähde mihinkään vaikka pyydän. Eiköhän tässä kaikki ole tehty mitä vaan voi tehdä.

Kyllä kieltämättä yskipuolinen tulokseton yhteydenpito turhauttaa, mutta tuo itsemurhayritys kyllä kielii, että hän on ollut totaalisesti masentunut ja loppu. Silloin ei vain jaksa, ei välitä eikä ole halua yhteydenpitoon, vaikka olisi sangen tärkeää. Syy ei ole sinussa vaan juuri hänen sairaudessaan.
        Joksu liika tuppaantuminen voi vain saada vetäytymään ja sulkeutumaan, vaikka kysymys on välittämiestä ja avusta. Kun masennus hellittää niin sitten kyllä arvostaa, että ystävät ovat olleet tosissaan rinnalla ja tukena.
        Itse laitan tuollaiselle lopult aviestin, että ota yhteyttä sitten kun jakselet ja siltä tuntuu. Sairaalle jää ainakin ovi ja mahdollisuus auki yhteydenottoon.

• hyvä meininki'-.
        ole vain ystävä kirjoitti:

Kyllä kieltämättä yskipuolinen tulokseton yhteydenpito turhauttaa, mutta tuo itsemurhayritys kyllä kielii, että hän on ollut totaalisesti masentunut ja loppu. Silloin ei vain jaksa, ei välitä eikä ole halua yhteydenpitoon, vaikka olisi sangen tärkeää. Syy ei ole sinussa vaan juuri hänen sairaudessaan.
        Joksu liika tuppaantuminen voi vain saada vetäytymään ja sulkeutumaan, vaikka kysymys on välittämiestä ja avusta. Kun masennus hellittää niin sitten kyllä arvostaa, että ystävät ovat olleet tosissaan rinnalla ja tukena.
        Itse laitan tuollaiselle lopult aviestin, että ota yhteyttä sitten kun jakselet ja siltä tuntuu. Sairaalle jää ainakin ovi ja mahdollisuus auki yhteydenottoon.

Yksi hyvä tyyppi voi pelastaa ihmishenkiä.
        Onneksi teitä on.

• positiivisuutta

Hmmmm. Vaikea neuvoa tuollaisessa asiassa mutta tässä mun ehdotuksia, ei kannata liikaa siis kuunnella vaan pikemminkin pohdittavaksi ja jos joku tuntui sun mielestä hyvältä idealta niin tilanteen mukaan sovellat!
      Ehkä voit ilmaista hänelle jotenkin että hän on sulle tärkeä, etkä halua menettää häntä! Älä kuitenkaan aja itseäs siihen tilanteeseen että ahdistut ja rupeat kantamaan liian suurta taakkaa , se on psykiatrien tms. tehtävä ja loppujen lopuks se olis vaan karhunpalvelus. Sä et ole kenenkään hoitaja eikä murheiden roskaämpäri tai pelastaja, se ei ole enää rakentavaa ystävyyttä. Paras mitä voit tehdä on olla vaan ystävänä rinnalla, tuskin ystäväsikään haluaa että muutat käyttäytymistään hänen seurassa! Ilmaiset rehellisesti muttei liioitellusti mitä tuntemuksia se sussa herättää (älä kuitenkaan sano että olet vihainen tai ahdistunu tms.) Että olet iloinen että hän on hengissä ja kuinka surulliselta se tuntuisi jos kaveris olis kuollut, ettekä voisi enää tehdä vaikka jotain kivaa mitä olette yhdessä tehneet. Koita hienovaraisesti saada hänet huomaamaan tekonsa itsekkyys kun hän on paremmassa kunnossa, että hän tajuaisi kuinka itsemurha satuttaa kaikkia hänen ympärillään olevia ihmisiä. Älä syyllistä millään tavalla kuitenkaan, monet masentuneet ei näe mitään muuta ratkaisua ja pakotietä, syyllistäminen varmaan vaan pahentaa oloa! Mutta koita nähdä itsesi kaverin tilanteessa, mitä haluaisit kuulla, mikä sua piristäisi siinä tilanteessa? Koita saada muistelemaan jotain hauskaa tai kivaa juttua mitä teille on sattunut ja huomaamaan että kaverillas on ympärillään ihmisiä. Kuuntele jos hän haluaa kertoa ja sano että soittaa vaikka sulle jos on tylsää ja haluaa jutella! Älä kuitenkaan yritä olla mitenkään parempi kaveri kuin aikaisemmin, se voisi tuntua vaivaannuttavalta, olet vaan oma itses! Aika turhanpäiväisiä neuvoja mutta toivottavasti herättää jotain positiivisia mietteitä. Tsemppiä sulle ja kaverilles! Muista kuitenkin että sä saat olla iloinen vaikka kaveris voikin pahoin, äläkä itse ajaudu negatiivisuuden kierteeseen vaan muista huomioida myös itsesi ja nähdä elämässäs positiivisia asioita vaikka pahalta tuntuukin! Juttele vanhempiesi kanssa jos sulla on sellaiset vanhemmat (tai jonkun luotettavan henkilön kanssa) jotka tukee ja ymmärtää, jaa huolesi heidän kanssaan mutta älä kuitenkaan juorua henkilöille jotka ei tiedä kaverisi itsemurhayrityksestä.

• splendid frendship

Suosittelen lämpimästi etsimään Terry Gilliamin ohjaaman elokuvan The Fisher King. Mahtava kuvaus tämänkaltaisesta ystävyydestä.

• Yks Kahjo =))))
        splendid frendship kirjoitti:

Suosittelen lämpimästi etsimään Terry Gilliamin ohjaaman elokuvan The Fisher King. Mahtava kuvaus tämänkaltaisesta ystävyydestä.

Löytysköhän netistä ???

• onnea etsintään
        Yks Kahjo =)))) kirjoitti:

Löytysköhän netistä ???

Moikka (ihan sinua varten etsiskelin netistä muuten!) löysin youtubeesta jotain linkkejä ko. leffasta. Mutta kyllä se kannattaa ihan tekstityksen kanssa nauttia. Toivottavasti löydät sen hyppysiisi!!

• Positiivinen Kahjo=)
        onnea etsintään kirjoitti:

Moikka (ihan sinua varten etsiskelin netistä muuten!) löysin youtubeesta jotain linkkejä ko. leffasta. Mutta kyllä se kannattaa ihan tekstityksen kanssa nauttia. Toivottavasti löydät sen hyppysiisi!!

Itse asiassa olen katsonut ainakin kymmenen 10 kertaa ! ihan tosi olen aivan kahjona Terry Gilliamin- ja muutenkin mustan huumorin leffoihin, suosittelen katsomaan Ehdottomasti Chaplinin Nykyajan, siinä Charles sekoaa nykyajan=)))) automaatioon, tulee siis pöpilään valmiiksi=), sitten Chaplinin Diktaattori on mun mielestä aivan mahtava =)))))), pitäisi jaksaa linkitellä, ainakin parhaita paloja tänne YouTubesta...kaikille positiivisesti(mä)kajahtaneille kahjoille ja tottakai negatiivisestikin kajahtaneille onnea etsintään !

• Yks Kahjo=)))
        onnea etsintään kirjoitti:

Löytyi, katsokaa vaikka 9:00minuutin kohdalta tästä eteenpäin, siinä Charles joutuu automaattisen työtuolin kanssa tekemisiin, sitten sekoaa=), katsokaa koko leffa, on sen verran hauska=))))

www.youtube.com/watch?v=MHdmaFJ6W6M

• Yks Kahjo=))
        Yks Kahjo=))) kirjoitti:

Löytyi, katsokaa vaikka 9:00minuutin kohdalta tästä eteenpäin, siinä Charles joutuu automaattisen työtuolin kanssa tekemisiin, sitten sekoaa=), katsokaa koko leffa, on sen verran hauska=))))

www.youtube.com/watch?v=MHdmaFJ6W6M

Ylempänä 1/9, tässä 2/9, ja kone alkaa syöttää kamaa Chapelle=)))
        www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=kujc_IZX404&NR=1

• Yks Kahjo=)))
        Yks Kahjo=)) kirjoitti:

Mä kuolin= ))) nauruun 3:33:n kohdalla tuossa ylemmässä, kun Charles naama kermavaahdossa huutaa, että pääsis irti koneesta =)))

• Yks Kahjo=)))
        Yks Kahjo=))) kirjoitti:

Mä kuolin= ))) nauruun 3:33:n kohdalla tuossa ylemmässä, kun Charles naama kermavaahdossa huutaa, että pääsis irti koneesta =)))

Nämä muuten sit parasta terapiaa näille palstoille, kun olet kuolemaisillasi nauruun, tajuat ettei oo mitään järkeä tappaa itteään=))) kun pääsee pois nauramallakin, ihan tosi.

• Yks Kahjo=)))
        Yks Kahjo=))) kirjoitti:

Nämä muuten sit parasta terapiaa näille palstoille, kun olet kuolemaisillasi nauruun, tajuat ettei oo mitään järkeä tappaa itteään=))) kun pääsee pois nauramallakin, ihan tosi.

5:14 kohdalla sekoaa pikkumiehen kaali=))), joten siitä nautiskelemaan kaikki kahjot=) vaan, Charles Chaplin on loistava tässä, otetaanko mallia, me kaikki kahjot=)?=)??

• Yks Kahjo=)))
        Yks Kahjo=)) kirjoitti:

Loppuhuipentuma 8:10 kohdalla=))), kun Iloisen Kahjouden ritari roikkuu tehtaan katosta valmiina taistoon, öljyisen "miekkansa" kanssa=))), hyvää jatkoa kaikille, muistakaapa sitten hullutella=))) periksi ei anneta ! ! !

• Yks Kahjo=)))
        Yks Kahjo=)) kirjoitti:

Tässä 3/9 Chaplinin Nykyajasta

www.youtube.com/watch?v=tWSfQlh-R9E&feature=relmfu

(mannaa taivaasta=) 5:16 kohdalla)

• A Friend

Käy katsomassa, äläkä syyllistä, ole läsnä, kulje vierellä.

Jos tosissaan kaveri olet, älä pelkää, mitä pelättävää sulla muuten on ystäväs vierellä.

• väsyttää

Kävisin mutta hän ei halua ketään kotiinsa. Ei ole käynyt kylässäkään moneen kuukauteen pyynnöistä huolimatta.

Tänään sain vihdoin ja viimein puhuttua hänen kanssaan puhelimessa. Hän soitti kun laitoin viestiä ja pyysin soittamaan. Häntä kuulemma harmitti kun ei ollut onnistunut yrityksessään. Tuntui todella pahalta... Jotenkin ihan neuvoton olo kun tapaaminen ei onnistu, yhteydenpito on lähes olematonta eikä hän ota onkeensa vaikka mitä sanoisin.

• A Friend
        väsyttää kirjoitti:

Kävisin mutta hän ei halua ketään kotiinsa. Ei ole käynyt kylässäkään moneen kuukauteen pyynnöistä huolimatta.

Tänään sain vihdoin ja viimein puhuttua hänen kanssaan puhelimessa. Hän soitti kun laitoin viestiä ja pyysin soittamaan. Häntä kuulemma harmitti kun ei ollut onnistunut yrityksessään. Tuntui todella pahalta... Jotenkin ihan neuvoton olo kun tapaaminen ei onnistu, yhteydenpito on lähes olematonta eikä hän ota onkeensa vaikka mitä sanoisin.

Tuo on aivan normikäytöstä tuossa tilassa, mun neuvo, murra nyt ystäväsi muuria omalta kohdaltasi, voimavarojesi mukaan tietysti, kukaan ei tuossa tilassa halua ketään luokseen, mutta mene sinä, mene oven taakse ja rimputa kunnes vastaa, pistä viestejä että tulet käymään, älä odotakaan mukavia vastauksia, niitä ei tuossa tilassa ihmiseltä tule.

Toiminnaksi vaan, voimia se kysyy, mutta kun tuon helvetinmoisen ajan ystäväsi kanssa olet läpi käynyt, olet saanut mitä uskollisimman ystävän itsellesi, ja hän kunnioittaa sinua, kuolemaan saakka.

Muista tämä.

• dsasds
        A Friend kirjoitti:

Tuo on aivan normikäytöstä tuossa tilassa, mun neuvo, murra nyt ystäväsi muuria omalta kohdaltasi, voimavarojesi mukaan tietysti, kukaan ei tuossa tilassa halua ketään luokseen, mutta mene sinä, mene oven taakse ja rimputa kunnes vastaa, pistä viestejä että tulet käymään, älä odotakaan mukavia vastauksia, niitä ei tuossa tilassa ihmiseltä tule.

Toiminnaksi vaan, voimia se kysyy, mutta kun tuon helvetinmoisen ajan ystäväsi kanssa olet läpi käynyt, olet saanut mitä uskollisimman ystävän itsellesi, ja hän kunnioittaa sinua, kuolemaan saakka.

Muista tämä.

Joo samaa sanoisin. Ole kärsivällinen ja älä anna periksi. Itse kärsin vuosia vaikeasta masennuksesta ja pahinta oli se, että jäin täysin yksin. Vaikka ystäväsi ei nyt osaakaan suhtautua oikein välittämiseesi, niin jonakin päivänä hän kiittää sinua siitä, ettet hävinnyt hänen elämästään, vaikka hän miten vastaan pistikin!!!!!

• väsyttää
        A Friend kirjoitti:

Muista tämä.

Ei onneksi tarvinnut tuppautua. Soitin hänelle ja ennen kuin ehdin edes sanoa asiaani, ystäväni jo selitti kuinka oli juuri tullut kaupungilta eikä kehtaisi enää pukea. Oletti että olen kutsumassa hänet ulos. Samaan hengenvetoon totesi että on väsynyt ja pitäs levätä ja että tv:stä tulee joku ohjelma joka on ihan pakko katsoa. Ilmeisesti siltä varalta, että olenkin tulossa käymään. Sain hänet lopulta suostuteltua käydäkseni kylässä kun sanoin, että viivyn vain muutaman minuutin.

Siellä vierähtikin sitten lähes tunti. Hän ei vaikuttanut ollenkaan väsyneeltä, päinvastoin. Juttelimme kaikkea kuten ennenkin ja hauskaa oli. Vein hänelle suklaapatukan tuliaisena :P Tuntuu taas paremmalta hänen puolestaan. Hänellä on selvästi nyt parempi olla vaikka kaikki sairaudet ovat edelleen siellä taustalla.

• N
        väsyttää kirjoitti:

Ei onneksi tarvinnut tuppautua. Soitin hänelle ja ennen kuin ehdin edes sanoa asiaani, ystäväni jo selitti kuinka oli juuri tullut kaupungilta eikä kehtaisi enää pukea. Oletti että olen kutsumassa hänet ulos. Samaan hengenvetoon totesi että on väsynyt ja pitäs levätä ja että tv:stä tulee joku ohjelma joka on ihan pakko katsoa. Ilmeisesti siltä varalta, että olenkin tulossa käymään. Sain hänet lopulta suostuteltua käydäkseni kylässä kun sanoin, että viivyn vain muutaman minuutin.

Siellä vierähtikin sitten lähes tunti. Hän ei vaikuttanut ollenkaan väsyneeltä, päinvastoin. Juttelimme kaikkea kuten ennenkin ja hauskaa oli. Vein hänelle suklaapatukan tuliaisena :P Tuntuu taas paremmalta hänen puolestaan. Hänellä on selvästi nyt parempi olla vaikka kaikki sairaudet ovat edelleen siellä taustalla.

Mistäpä noin ajattelet.

• M
        N kirjoitti:

Mistäpä noin ajattelet.

Mitä tarkoitat?

• ystävistä parhain

Hienoa, että olet hänen ystävänsä. Hän tietää sen kyllä, voit olla ainut joka välittää. Terveydenhuollon tukitoimia ei valitettavasti usein ole, itsemurhaa yrittänyt jätetään heitteille. Kokemusta on. Lue uudellee tuo positiivisuutta kirjoitus, yhdyn hänen kirjoitukseensa. Älä ole vihainen hänelle vaan iloinen siitä, että hän on ystäväsi. Koeta saada hänet muistamaan, jotain hauskaa mitä teillä on ollut ja ehkä saat hänet näkemään jotain valoa tunnelin päässä. Tärkeää olisi, että hän pääsisi juttelemaan ammattiauttajan kanssa pahasta olostaan. Sinä et ole hoitaja vaan ystävä, jota hän ehkä eniten tarvitsee, jatka soittamista hänelle, hän tietää silloin sinun olevan olemassa. Voit tarjoutua vaikka tulemaan hänelle avuksi siivoamaan hänen kämppänsä, usein masentunut ei siihen itse pysty ja jaksa .Samalla voit saada häneen kontaktin. Voit yrittää saada häntä myös kävelylenkille. Voit myös käydä kaupassa hänen kanssaan. Ostatte terveellistä ruokaa ja hän saa voimaa itseensä. Ystävää masentunut tarvitsee.. älä kuitenkaan uuvuta itseäsi.

• väsyttää

Hassua että mainitsit tuon kämpän siivoamisen... Hänen asuntonsa on sanoinkuvaamattoman järkyttävä kaatopaikka. En osaa kuvailla, se pitäisi jokaisen nähdä itse. Joskus hänelle mainitsinkin asiasta ja kyselin miksei hän siivoa, mutta en saanut mitään selvää vastausta. Muistelisin, että olisin tarjoutunut auttamaankin mutta tuloksetta. Pitää seuraavalla visiitillä kyllä tarjoutua auttamaan kunnolla siivoamisessa. Se onkin muuten sellainen urakka että oksat pois. Hänen asuntonsa on aivan täynnä joutavaa rojua ja roskia. Jätesäkkejä tarvittaisiin varmasti useita kymmeniä.

Voit uskoa että olen yrittänyt saada kävelylle ja kauppaan. Joskus on lähtenytkin mutta useimmiten vain silloin kun hän itse sitä ehdottaa. Kävelylläkin on käyty tänä kesänä vain kerran.

Tuo syöminen on sitten toinen ongelmaseikka... Hän ei suostu syömään eikä syö. Et voi kuvitellakaan miten vähällä ravinnolla hän elää. En käsitä miten hän pysyy elossa, mutta hän ei syö lähestulkoon mitään. Kehottanut olen syömään, lukemattomia kertoja, mutta kun hän ei usko. Hänellä on jatkuvasti ripuli ja mahavaivoja joten varmasti sekin vaikuttaa osaltaan ruokahaluun. Hänellä siis on todella paljon fyysisiä ja psyykkisiä sairauksia. Paniikkihäiriö, ihosyöpä, helikobakteeri, psykoosi, ärtynyt suoli.... lista on pitkä enkä edes tiedä kaikkia vaivoja. Kuulostaa käsittämättömältä mutta en usko että hän valehtelee. Voimavaroja hänellä on hämmästyttävän paljon koska on edelleen hengissä kurjasta terveydentilasta huolimatta.

Kirjoitin hänelle muuten vuorostani kirjeen ja vein postiin :)

• ole ystävä vain
        väsyttää kirjoitti:

Hassua että mainitsit tuon kämpän siivoamisen... Hänen asuntonsa on sanoinkuvaamattoman järkyttävä kaatopaikka. En osaa kuvailla, se pitäisi jokaisen nähdä itse. Joskus hänelle mainitsinkin asiasta ja kyselin miksei hän siivoa, mutta en saanut mitään selvää vastausta. Muistelisin, että olisin tarjoutunut auttamaankin mutta tuloksetta. Pitää seuraavalla visiitillä kyllä tarjoutua auttamaan kunnolla siivoamisessa. Se onkin muuten sellainen urakka että oksat pois. Hänen asuntonsa on aivan täynnä joutavaa rojua ja roskia. Jätesäkkejä tarvittaisiin varmasti useita kymmeniä.

Voit uskoa että olen yrittänyt saada kävelylle ja kauppaan. Joskus on lähtenytkin mutta useimmiten vain silloin kun hän itse sitä ehdottaa. Kävelylläkin on käyty tänä kesänä vain kerran.

Tuo syöminen on sitten toinen ongelmaseikka... Hän ei suostu syömään eikä syö. Et voi kuvitellakaan miten vähällä ravinnolla hän elää. En käsitä miten hän pysyy elossa, mutta hän ei syö lähestulkoon mitään. Kehottanut olen syömään, lukemattomia kertoja, mutta kun hän ei usko. Hänellä on jatkuvasti ripuli ja mahavaivoja joten varmasti sekin vaikuttaa osaltaan ruokahaluun. Hänellä siis on todella paljon fyysisiä ja psyykkisiä sairauksia. Paniikkihäiriö, ihosyöpä, helikobakteeri, psykoosi, ärtynyt suoli.... lista on pitkä enkä edes tiedä kaikkia vaivoja. Kuulostaa käsittämättömältä mutta en usko että hän valehtelee. Voimavaroja hänellä on hämmästyttävän paljon koska on edelleen hengissä kurjasta terveydentilasta huolimatta.

Kirjoitin hänelle muuten vuorostani kirjeen ja vein postiin :)

Vaikka sotku ärsyttää ja et sitä itse ymmärrä niin ole hienotunteinen patistaessasi häntä siivoamaan ja tarjotessasi apua. Olen varma että tämä on suurin syy, miksi hän ei toivo itselleen vieraita. Hän häpeää sotkuaan ja elämäänsä. Ja huomauttelun hän kokee liian oamlle reviirileen astumisena., Ja tottahan on että kotonaan saa elää ja asua niin kuin itse haluaa.
        Jotain syömistä kannattasishänelle viedä.

• A Friend
        ole ystävä vain kirjoitti:

Vaikka sotku ärsyttää ja et sitä itse ymmärrä niin ole hienotunteinen patistaessasi häntä siivoamaan ja tarjotessasi apua. Olen varma että tämä on suurin syy, miksi hän ei toivo itselleen vieraita. Hän häpeää sotkuaan ja elämäänsä. Ja huomauttelun hän kokee liian oamlle reviirileen astumisena., Ja tottahan on että kotonaan saa elää ja asua niin kuin itse haluaa.

Tuo kämpän sotku ja sielun sotku ovat noidankehä tällä hetkellä, jotka ruokkivat toinen toisiaan, siihen paras saada Iloinen, siis positiivinen Kolmas Pyörä murtamaan ja rikkomaan homma.

• Keissa

En kyllä kiirehtisi nyt hänelle siivoamaan. Olen itsekkin sotapytty, en varmaan nyt iahn tuon tilanteen tasolla. Juuri tusota syystä, en kaipaa milloinkaan yllätysvieraita ja tuntusi iahn järkyttävältä jos jokumtulis ja alkasi vaikk vihjailemaankin että olis syytä siivota puhumattakaan että tarjoituisi itse hääräilemaan. Oma koti ja kämpp'ä jotenkin, ainakin itselle ja monelle sellainen intiimi reviiri ja sinne ei päästä ulopuolista penkomaan ja katselmaan. Sielun sisimpään ei ole kaikilla pääsyä, myöskään ei fyysiseen ympärsitöön, kuin oma huusholli.
        Kun hänen miliala kohenee niin hän alkaa kyllä sitten itsekkin järjestelemään kämppäänsä. Jos on masentunut niin silloinkin kannattaa kunnioittaa toisen yksityisyyttä. Juuri tämä saattaakin olla syy miksi hän ei kommunikoi. Masentuneena ei ole sitten voimia edes estellä liian puuhakkaita apureita. Syömään hänet pitäsisi kyllä nyt saada. Jospa saistte houkuteltua jonnekin ulos syömään tai ostoksille.

• väsyttää

Puhuin hänen kanssaan siivoamisesta yhdessä kun vierailin hänen luonaan tänään. Tarjouduin jopa tuomaan jätesäkkejä ja kuljettamaan sitten ne hänen kanssaan kaatopaikalle. Jätettä tulisi niin paljon, ettei ne mahtuisi minkään taloyhtiön roskakatokseen. Ei sanonut suostuvansa mutta sanoi "miettivänsä". Tiedän kyllä ettei hän mieti eikä aio siivota. No, pakottaakaan en voi.

Suklaapatukan hänelle vein :)

• A Friend
        Keissa kirjoitti:

En kyllä kiirehtisi nyt hänelle siivoamaan. Olen itsekkin sotapytty, en varmaan nyt iahn tuon tilanteen tasolla. Juuri tusota syystä, en kaipaa milloinkaan yllätysvieraita ja tuntusi iahn järkyttävältä jos jokumtulis ja alkasi vaikk vihjailemaankin että olis syytä siivota puhumattakaan että tarjoituisi itse hääräilemaan. Oma koti ja kämpp'ä jotenkin, ainakin itselle ja monelle sellainen intiimi reviiri ja sinne ei päästä ulopuolista penkomaan ja katselmaan. Sielun sisimpään ei ole kaikilla pääsyä, myöskään ei fyysiseen ympärsitöön, kuin oma huusholli.
        Kun hänen miliala kohenee niin hän alkaa kyllä sitten itsekkin järjestelemään kämppäänsä. Jos on masentunut niin silloinkin kannattaa kunnioittaa toisen yksityisyyttä. Juuri tämä saattaakin olla syy miksi hän ei kommunikoi. Masentuneena ei ole sitten voimia edes estellä liian puuhakkaita apureita. Syömään hänet pitäsisi kyllä nyt saada. Jospa saistte houkuteltua jonnekin ulos syömään tai ostoksille.

Muista nyt että kaveri yritti itsaria, siinä ei kuule kämpän sotkulla ole enää mitään väliä.

• A Friend
        väsyttää kirjoitti:

Puhuin hänen kanssaan siivoamisesta yhdessä kun vierailin hänen luonaan tänään. Tarjouduin jopa tuomaan jätesäkkejä ja kuljettamaan sitten ne hänen kanssaan kaatopaikalle. Jätettä tulisi niin paljon, ettei ne mahtuisi minkään taloyhtiön roskakatokseen. Ei sanonut suostuvansa mutta sanoi "miettivänsä". Tiedän kyllä ettei hän mieti eikä aio siivota. No, pakottaakaan en voi.

Suklaapatukan hänelle vein :)

Jos olet hänen paras kaverinsa niin sano että nyt on tehtävä töitä, jos hänellä joku vielä parempi johon hän luottaa eniten niin hän kämpän siivoamaan. Tämä on itse asiassa käsky. Se nostaa mielialan ja terveyden, parempi nyt ystäväs vaan totutella asiaan, kerran se vaan kirpasee eikä paha...

• ystävistä parhain

Hienoa, että olet ystävä. Masentunut ei yleensä jaksa tehdä mitään oma-aloitteisesti. Vie hänelle tuliaisena helposti syötävää, vaikka valmisruokaa ja maitohappotetroja vastustustuskyvyn ja suoliston hyvinvointiin.Banaaneista saa helposti ravintoa.Valmismehukeittoa ja suolamakkaraa. Kun verensokerit ja suolatasapaino hyvin matalalla hän vain nukkuu ja rypee omassa pahassaolossaan, ei ole energiaa muuhun kuin nukkumiseen. Kun saa syötyä ja kämppä on viihtyisä mielikin parantuu ja päivät näyttävät valoisammilta. Kun perusasiat ovat kunnossa ja hän jaksaa lähteä liikkeelle tunnin päiväkävely hiljakseen ystävän kanssa antaa luonnollista hyvänolontunnetta ja tervehtyminen voi alkaa. Paniikkihäiriö on hyvin yleinen nuorten vaiva joka ikää myöten helpottaa ja jää pois.Siksi kauppaan lähtö voi olla vaikeaa.Vatsavaivat viittaavat huonoon ruokavalioon ja syömättömyyteen. Ei hän valehtele, kaikki on hänelle todellista ja hänet on saateltava pahimman yli, yksin hän ei siihen jaksa eikä pysty. Olet tosi ystävä. Voimia Sinulle ystävä, jollaiset ovat tässä elämässä kultaakin arvokkaampia. Joskus vain vierellä viipyminen ja kädestä pitäminen yön synkimpinä hetkinä auttaa eniten maailmassa.

• väsyttää

Puhuinkin hänelle tänään miten kämpän siisteys vaikuttaisi hänenkin terveydentilaansa ja vireyteen, mutta en usko että saan häntä siivoamaan. On ehdotettu aiemminkin mutta tuloksetta. Kyselen kyllä jatkossakin...

• ystävä

Ei paniikkihäiriö välttis lähde pois, pahenee vaa mahdollisesti, ellei sitä HOIDETA.

• ikuisuusonnyt

Ehdota 20 min meditaatiota/päivä. Käske elämään tässä hetkessä, ei mennessä, eikä tulevaisuudessa.

• realisti-

Helppo sanoa - vaijea toteuttaa - masentunuthan elää vain jossain hetkessä.

• A Friend

Kämpän kammottava sotku kertoo ystäväsi sieluntilan suorilta, voisit viedä tuosta sotkuhelvetistä hänet lepäämään jonnekin muualle edes pieneksi hetkeksi, jos sulla auto on niin koeta tätä, mutta kirjeesi hänelle jo kuulostaa tosi hyvältä - ne ikkunoita ulos johonkin muuhun kuin tähän elämän läävään jossa ystäväsi nyt varmaan itseään ja elämäänsä kiroaa. Teet tärkeää työtä ja toivotan todellakin voimia sulle siihen, itse suurinpiirtein kaiken kokeneena sen nyt sulle voin sanoa. Tsemiä, ja paljon, ja jatketaan töitä.

• väsyttää

Yritetty on. Olen pyytänyt monesti yökylään luokseni mutta hän ei ole tullut. Hänen vanhempiensa mökilläkin meidän piti käydä tänä kesänä mutta lähtöpäivänä hän viestitti ettei pysty lähtemään kun sai taas paniikkihäiriökohtauksia.

• A Friend
        väsyttää kirjoitti:

Yritetty on. Olen pyytänyt monesti yökylään luokseni mutta hän ei ole tullut. Hänen vanhempiensa mökilläkin meidän piti käydä tänä kesänä mutta lähtöpäivänä hän viestitti ettei pysty lähtemään kun sai taas paniikkihäiriökohtauksia.

Kevyelle iltakävelylle, sen kyllä jaksaa?

• väsyttää
        A Friend kirjoitti:

Kevyelle iltakävelylle, sen kyllä jaksaa?

Epäilen... Hän ei halua liikkua ulkona myöhään kun pelkää humalaisia jne. Aion tänään pyytää häntä illalla autoajelulle. Menee taas varmaan suostutteluksi että olisi toivoakaan saada hänet mukaan. Yrittänyttä ei laiteta...

• A Friend
        väsyttää kirjoitti:

Epäilen... Hän ei halua liikkua ulkona myöhään kun pelkää humalaisia jne. Aion tänään pyytää häntä illalla autoajelulle. Menee taas varmaan suostutteluksi että olisi toivoakaan saada hänet mukaan. Yrittänyttä ei laiteta...

Mä oon käyttänyt kaverini kaa sellaista tekniikkaa että pehmittelen hänet aluksi valmiiksi tekstareilla, sitten vaan ajan hänen luo ja laitan viestin hänelle että olen alhaalla ja kyllä se yleensä on kömpinyt kyytiin. Parasta tässä tekstittely-pehmittely-tekniikassa on että hänen ei tarvitse kutsua ketään sisään näkemään sitä omaa älytöntä sotkuaan, ja näin varmaan myös sunkin ystäväsi tapauksessa.

• siis hetkinen nyt...

"Kämpän kammottava sotku kertoo ystäväsi sieluntilan suorilta"

ja tämähän ei pidä paikkaansa. Kämpän sotku tai siisteys ei kerro muusta kuin asujansa siivousinnosta. Tiedän USEITA menestyviä uraihmisiä, jotka eivät ikinä ole kärsineet minkäänasteisesta masennuksesta, jotka ovat vain yksinkertaisesti käsittämättömiä SOTTAPYTTYJÄ. Käyttävätkin sitten siivouspalveluja ahkerasti.

Eli älkää hyvät rakkaat ihmiset ruokkiko tätä hölmöä käsitystä että siisteys kuvaa sieluntilaa.

• väsyttää
        siis hetkinen nyt... kirjoitti:

ja tämähän ei pidä paikkaansa. Kämpän sotku tai siisteys ei kerro muusta kuin asujansa siivousinnosta. Tiedän USEITA menestyviä uraihmisiä, jotka eivät ikinä ole kärsineet minkäänasteisesta masennuksesta, jotka ovat vain yksinkertaisesti käsittämättömiä SOTTAPYTTYJÄ. Käyttävätkin sitten siivouspalveluja ahkerasti.

Eli älkää hyvät rakkaat ihmiset ruokkiko tätä hölmöä käsitystä että siisteys kuvaa sieluntilaa.

Voihan se olla joidenkin kohdalla noinkin. Ystäväni olen kuitenkin tuntenut jo 7 vuotta eikä hänen asuntonsa ollut sottainen siihen aikaan kun tutustuttiin. Hän oli myös paljon terveempi silloin. Ei ollut ihosyöpiä, pahoinvointeja tms. Oli "vain" migreeniä ja luultavasti paniikkihäiriötä. Hänen terveydentilansa huononnuttua asunnonkin siisteys on muuttunut.

• A Friend
        siis hetkinen nyt... kirjoitti:

Tarkoitan tottakai kokonaisvaltaista ihmisen tilaa, jos ja kun se alkaa näkyä myös kämpänkin kunnossa.

Energian määrä on vakio, ja aloittajan ystävällä juuri tätä energiaa, elämän tarkoituksen ylläpitämiseen ei vaan tällä hetkellä riitä, älä vedä yksinkertaistettuja johtopäätöksiä jos ihminen ei siivoa kämppäänsä, jos näin toimien mennään ja mietitään niin loppujen lopuksi kaikilta ihmisiltä saadaan diagnoosiksi masennus tai jokin muu mielen alan häiriö. Siisteys on yksi mielen ja sielun tilan ulkoistettu malli. Eipä siitä sen enempiä nyt tällä kertaa, hyvää jatkoa kaikille, ja voimia masentuneelle ja hänen ystävälle kans.

• ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Voit auttaa ystävääsi parhaiten kun et jätä häntä yksin. Olet hänelle tärkeä kontakti normaaliin elämään. Tärkeää on, että ihan vain puhut hänen kanssaan. Ystäväsi tarvitsee sinua nyt enemmän kuin koskaan.

• Olen aika skeptinen tämän koko keskustelulitannian ehdotuksiin. Masennus on sairaus sanotaan.Se tulee jostain ja se menee jonnekin. Joidenkin mielestä syynä voi olla punkki tai joku tulehdus tai sitten se vaan "johtuu itsestä". Miten vaan.

Minulla on ollut vuosia tilanne se että halusin eroon hengestäni. En arvostanut itseäni enkä henkeäni ollenkaan. Vaikken arvosta itseäni nytkään en silti enää mieti kuolemista.

Näiden vuosien aikana olen raivostuttanut kymmeniä ihmisiä sillä että heidän yrityksensä piristää tai auttaa eivät ole tehonneet. Yleensä en edes huomannut että joku yritti auttaa pyörin niin syvällä niissä mietteissäni etten vaan tajunnut.

Ei semmonen auta mitään että lepertelee hyviä asioita tai yrittää pitää asiat pois niistä ihmisen negatiivisista asioista. Tosin eipä auta sekään että niissä negatiivissa itsariin ajavissa asioissa velloo ja märehtii niitä.

Ei ole mitään yksittäistä tapaa. Lääkärikin tarjonnee lääkitystä jonka pitäisi auttaa. Lääkäri tarjonnee terapiaa jossa joku hoitaja lätisee niitä näisiä ikäänkuin korvaten "ystävän".

Minulla ei tosiaan ole viuosienkaan kokemuksen jälkeen mitään patenttiratkaisua siitä mistä pitäisi puhua. Mielestäni ei pidä pelkästään yrittää saada ihminen unohtamaan negatiiviset asiat eikä myöskään vellotuttaa niissä. Tärkeämpää on se että sellasen potilaan kanssa jutellaan asiat halki ja puhutaan myös positiivisista asioista.

Muttei sekään ole mikään patentti ratkaisu. Ainoa mitä itse olisin kaivannut on se että olisi ollut joku tai joitakuita jotka olisivat osanneet kuunnella marinani siten että kun minulla oli masennuskohtaus tai "angsti" kuten nuoret sanovat. Joku olisi kuunnellut silloin ja ottanut ehkä kantaa. Mutta se kuuntelu olisi tapahtunut sillä idealogialla että tämä ystävä ei välittäisi niistä liiaksi, koska se puhe pyörii sillä hetkellä masentuneen mielessä, ei ehkä enää tunnin päästä. Mutta se masennuspuhe saattaa toistua seuraavana päivänä, seuraavalla viikolla uudelleen ja uudelleen.

Kärsivällisyyttä se kaipaa ihmisiltä. Niiden olisi pitänyt päästää osa puheistani toisesta korvasta sisään toisesta ulos. Eli olla ottamatta itseensä kun heidän apunsa ei toiminutkaan.

Ja ennen kaikkea olisin kaivannut että edes joku heistä olisi ollut ystäväni ja jäänyt ystäväkseni huonoista ajoista ja kamalista puheistani huolimatta.
      Eli toisinsanoen se mitä hetkellisesti tapahtuu tai masentunut puhuu, siitä ei tarvitsisi välittää vaan pyrkiä luomaan tuki ja turva ilman että masentuneen ihmisen pitää pelätä menettävänsä sinut kaverina.

• dsasds

"Ei semmonen auta mitään että lepertelee hyviä asioita tai yrittää pitää asiat pois niistä ihmisen negatiivisista asioista. Tosin eipä auta sekään että niissä negatiivissa itsariin ajavissa asioissa velloo ja märehtii niitä."

Aivan. Jos joku jauhaa vaan jostain ihanista asioista nii saattaa tulla jopa entistä kurjempi olo ja jos vielä siinä oikein hymyssä suin asiaa selitetään.

"Muttei sekään ole mikään patentti ratkaisu. Ainoa mitä itse olisin kaivannut on se että olisi ollut joku tai joitakuita jotka olisivat osanneet kuunnella marinani siten että kun minulla oli masennuskohtaus tai "angsti" kuten nuoret sanovat. Joku olisi kuunnellut silloin ja ottanut ehkä kantaa. Mutta se kuuntelu olisi tapahtunut sillä idealogialla että tämä ystävä ei välittäisi niistä liiaksi, koska se puhe pyörii sillä hetkellä masentuneen mielessä, ei ehkä enää tunnin päästä. Mutta se masennuspuhe saattaa toistua seuraavana päivänä, seuraavalla viikolla uudelleen ja uudelleen.
        Kärsivällisyyttä se kaipaa ihmisiltä. Niiden olisi pitänyt päästää osa puheistani toisesta korvasta sisään toisesta ulos. Eli olla ottamatta itseensä kun heidän apunsa ei toiminutkaan."

Kärsivällisyyttä todellakin, koska masentunut voi rämpiä siinä pahassa olossaan kuukausiakin, vuosikisikin ne saattaa humpsahtaa jos oikein huonosti käy.... Hyvin selitetty. Pitäisi vaan jaksaa ottaa aina yhteyttä, vaikka olisikin se ainoa osapuoli joka niin tekee. Pitää jaksaa sitä toisen melankolista meininkiä. Jonakin päivänä se frendi voi jo hymyilläkin, välillä vajota taas sinne synkemmille vesille, mutta nousta taas sieltä elävien kirjoihin ja saada ehkä joskus kukistettua masennuksensa ja itsetuhoisuutensa.

• Light Side
        dsasds kirjoitti:

"Ei semmonen auta mitään että lepertelee hyviä asioita tai yrittää pitää asiat pois niistä ihmisen negatiivisista asioista. Tosin eipä auta sekään että niissä negatiivissa itsariin ajavissa asioissa velloo ja märehtii niitä."

Aivan. Jos joku jauhaa vaan jostain ihanista asioista nii saattaa tulla jopa entistä kurjempi olo ja jos vielä siinä oikein hymyssä suin asiaa selitetään.

"Muttei sekään ole mikään patentti ratkaisu. Ainoa mitä itse olisin kaivannut on se että olisi ollut joku tai joitakuita jotka olisivat osanneet kuunnella marinani siten että kun minulla oli masennuskohtaus tai "angsti" kuten nuoret sanovat. Joku olisi kuunnellut silloin ja ottanut ehkä kantaa. Mutta se kuuntelu olisi tapahtunut sillä idealogialla että tämä ystävä ei välittäisi niistä liiaksi, koska se puhe pyörii sillä hetkellä masentuneen mielessä, ei ehkä enää tunnin päästä. Mutta se masennuspuhe saattaa toistua seuraavana päivänä, seuraavalla viikolla uudelleen ja uudelleen.
        Kärsivällisyyttä se kaipaa ihmisiltä. Niiden olisi pitänyt päästää osa puheistani toisesta korvasta sisään toisesta ulos. Eli olla ottamatta itseensä kun heidän apunsa ei toiminutkaan."

Kärsivällisyyttä todellakin, koska masentunut voi rämpiä siinä pahassa olossaan kuukausiakin, vuosikisikin ne saattaa humpsahtaa jos oikein huonosti käy.... Hyvin selitetty. Pitäisi vaan jaksaa ottaa aina yhteyttä, vaikka olisikin se ainoa osapuoli joka niin tekee. Pitää jaksaa sitä toisen melankolista meininkiä. Jonakin päivänä se frendi voi jo hymyilläkin, välillä vajota taas sinne synkemmille vesille, mutta nousta taas sieltä elävien kirjoihin ja saada ehkä joskus kukistettua masennuksensa ja itsetuhoisuutensa.

Koittakaapa kaks ylläolevaa muokata asennettanne siihen suuntaan että "se lasi on vielä puolillaan täynnä" eikä puoliksi tyhjä".

Homma jatkuu ihan täysin omasta asenteesta elämään.

• eräs n

Ootko ajatellut että pätevä terapeutti osaa asiansa. Jos sanoo vaikka että: pilvinen päivä haittaa, terapeutti katsoo eri kannoilta.. "ootko huomannut että..". Sitten sinä esität vastaväitteen, hän sanoo että niin onkin tai sitten taas kiinnittää huomion sellaiseen jota ei ehkä itse ole tullut ajatelleeksi. Jne vuoropuhelua, mutta huomioonottaen masentuneen näkökannan.
        Ihminen pyörii joskus yhdessä ajattelumallissa tai ei löydä ulospääsyä. Osaava ammattilainen tuo muutakin näkökantaa, ei toki pyri muuttamaan sinun hyviä perustelujasi. Yksin ihmiset pyörii kehää ajatustensa kanssa.. Siksi ammattilainen on tärkeä.
        Ihannetapauksessa psykiatri antaa muutaman vinkin aluksi, terapautti keskustelee empaattisemmin.. jne. Mutta positiivisesti tukeva terapeutti itsessään jo voi auttaa eteenpäin tai osaava vanhempi ihminen. En toki ole kuullut kenenkään tuovan patenttiratkaisua joihinkin asioihin, mutta pikkuhiljaa voi löytää itse jotakin evästä jatkoon.. enemmän.
        Itsekin mietin mikä auttaisi ihmisten rakkaushuoliin, talousongelmiin yms. En lopeta pohtimasta. Sitten jos keksin jotain, lienee parasta kirjoittaa joku opus. :/ On nytkin jos jotain tietoa..

• dsasds
        Light Side kirjoitti:

Koittakaapa kaks ylläolevaa muokata asennettanne siihen suuntaan että "se lasi on vielä puolillaan täynnä" eikä puoliksi tyhjä".

Asenteeni on kyllä sellainen, väärin olet ymmärtäny. :) En olisi itse muuten hengissä..... Ei tänne jaksa aina joka asiaa mitä on mieles nii kirjottaa....

• Light Side kirjoitti:

Asenteista. Ei kannata sotkea tähän asiaan asenteita. Tässä puhutaan sairauksista jotka liittyvät mielialaan.
        Voin väittää että moni masennuksen käynyt ihminen ymmärtää täysin mitä tarkoitan. Ei se ole kiinni mistään asenteista jos ajatusmaailma kääntyy masennuksen vuoksi. Joku vertasi masennusta linssiksi joka kääntää asiat negatiivisiksi.

Masentuneen mieltä on vaikea ymmärtää jos ei ole kokenut kunnon masennusta. Masennuksen mieltä voisi kuvata oikeastaan väsyneeksi mieleksi joka ei yksinkertaisesti pysty ajattelemaan asioita kovinkaan monimutkaisesti. Muistan hyvin kuinka niin positiiviset kuin negatiivisetkin ajatukset kääntyivät minua vastaan. Jos joku yritti jotain positiivista niin se oli helppo kääntää pienessä mielessä täysin päinvastaiseksi.

Pieni moite saattoi kääntyä sellaiseksi että "pitäisi tehdä itsari koska tuokin haluaa minusta eroon."

Tai jos tiesi että joku tai jotkut eivät pidä minusta "pitää tehdä itsemurha, jotta tuon elämä helpottuisi."

Jos joku vaikka kehui tai yritti parantaa mieltä. Se oli helppo kääntää epäluuloksi siitä miksi se joku haluaa mulle hyvää. Oli helppo ajatella että vaikka se sanoo hyvää niin sen taka-ajatus jostain pahasta on tosi.

Aivan kaikki masentunut ihminen pystyy kääntämään itseään vastaan ja haluamaan vapautusta elämästä ja muustakin suunnittelemalla itsemurhaa.

Minä en vieläkään tiedä täysin miksen itse koskaan yrittänyt tai tehnyt itsellen mitään vaikka vuosikausia sitä halusin. Ehkä kaiken pahan ja negatiivisuuden keskellä oli silti pieni mutta vaatimaton polku sille että halusin nähdä tulevan ja halu nähdä että tulevaisuus saattaa olla hyvä.

Haluan tuoda tällä tekstillä esille sen että terveen ihmisen voi olla mahdoton ymmärtää. Asenne itsessään on sana joka voi jopa syyllistää masentunutta. Masentunut haluaisi voida paremmin, muttei voi vaikka kuinka vaihtaisi asenteitaan. Aivot eivät vain kykene siihen niin vaan. Se on vuosien ehkä vuosikymmenten prosessi. Itsellänikin se kesti 15 vuotta.

Ja mitä tulee koko idealogiaan. Se että ihminen on masentunut ja haluaa kuolla on lähimmäisille raskasta, mutta se on myös sairastuneelle erittäin raskasta. Masennushan on tauti joka voi johtaa kuolemaan, kuten vaikkapa syöpä.

Mutta mitä tulee masentuneen ajatusmaailmaan. Yksi tärkeä seikka on se että ainakin minulta puuttui motivaatio. Motivaatio on paljon tärkeämpi sana kuin asenne. Jos ei ole motivaatiota nähdä tulevaa tai elää, ei edes halua hakea positiivista asennetta. Jos elämä sortuu ja kaikki menee pieleen niin katoaa motivaatio yrittää. On hankalaa jollei jopa mahdotonta ymmärtää sitä että jotain positiivista voi tapahtua -- varsinkin kun masennus kääntää positiivisetkin kokemukset tai puheet negatiivisiksi... Masentuneen ihmisen ajattelukyky on oikeasti hyvin kapea. Se mistä tämä kaikki saa alkunsa: Onko se kroonisen tulehduksen syy (tästä oli hetki sitten juttua) vai jotain muuta häikkää aivokemiassa. Sitä en osaa sanoa, mutta yritän vaan sanoa että masennus ei ole mikään yksinkertainen juttu. Terve ihminen jota masentaa on täysin eri asia kuin masennuksesta kärsivä ihminen .

• dsasds
        Jari-75 kirjoitti:

Asenteista. Ei kannata sotkea tähän asiaan asenteita. Tässä puhutaan sairauksista jotka liittyvät mielialaan.
        Voin väittää että moni masennuksen käynyt ihminen ymmärtää täysin mitä tarkoitan. Ei se ole kiinni mistään asenteista jos ajatusmaailma kääntyy masennuksen vuoksi. Joku vertasi masennusta linssiksi joka kääntää asiat negatiivisiksi.

Masentuneen mieltä on vaikea ymmärtää jos ei ole kokenut kunnon masennusta. Masennuksen mieltä voisi kuvata oikeastaan väsyneeksi mieleksi joka ei yksinkertaisesti pysty ajattelemaan asioita kovinkaan monimutkaisesti. Muistan hyvin kuinka niin positiiviset kuin negatiivisetkin ajatukset kääntyivät minua vastaan. Jos joku yritti jotain positiivista niin se oli helppo kääntää pienessä mielessä täysin päinvastaiseksi.

Pieni moite saattoi kääntyä sellaiseksi että "pitäisi tehdä itsari koska tuokin haluaa minusta eroon."

Tai jos tiesi että joku tai jotkut eivät pidä minusta "pitää tehdä itsemurha, jotta tuon elämä helpottuisi."

Jos joku vaikka kehui tai yritti parantaa mieltä. Se oli helppo kääntää epäluuloksi siitä miksi se joku haluaa mulle hyvää. Oli helppo ajatella että vaikka se sanoo hyvää niin sen taka-ajatus jostain pahasta on tosi.

Aivan kaikki masentunut ihminen pystyy kääntämään itseään vastaan ja haluamaan vapautusta elämästä ja muustakin suunnittelemalla itsemurhaa.

Minä en vieläkään tiedä täysin miksen itse koskaan yrittänyt tai tehnyt itsellen mitään vaikka vuosikausia sitä halusin. Ehkä kaiken pahan ja negatiivisuuden keskellä oli silti pieni mutta vaatimaton polku sille että halusin nähdä tulevan ja halu nähdä että tulevaisuus saattaa olla hyvä.

Haluan tuoda tällä tekstillä esille sen että terveen ihmisen voi olla mahdoton ymmärtää. Asenne itsessään on sana joka voi jopa syyllistää masentunutta. Masentunut haluaisi voida paremmin, muttei voi vaikka kuinka vaihtaisi asenteitaan. Aivot eivät vain kykene siihen niin vaan. Se on vuosien ehkä vuosikymmenten prosessi. Itsellänikin se kesti 15 vuotta.

Ja mitä tulee koko idealogiaan. Se että ihminen on masentunut ja haluaa kuolla on lähimmäisille raskasta, mutta se on myös sairastuneelle erittäin raskasta. Masennushan on tauti joka voi johtaa kuolemaan, kuten vaikkapa syöpä.

Mutta mitä tulee masentuneen ajatusmaailmaan. Yksi tärkeä seikka on se että ainakin minulta puuttui motivaatio. Motivaatio on paljon tärkeämpi sana kuin asenne. Jos ei ole motivaatiota nähdä tulevaa tai elää, ei edes halua hakea positiivista asennetta. Jos elämä sortuu ja kaikki menee pieleen niin katoaa motivaatio yrittää. On hankalaa jollei jopa mahdotonta ymmärtää sitä että jotain positiivista voi tapahtua -- varsinkin kun masennus kääntää positiivisetkin kokemukset tai puheet negatiivisiksi... Masentuneen ihmisen ajattelukyky on oikeasti hyvin kapea. Se mistä tämä kaikki saa alkunsa: Onko se kroonisen tulehduksen syy (tästä oli hetki sitten juttua) vai jotain muuta häikkää aivokemiassa. Sitä en osaa sanoa, mutta yritän vaan sanoa että masennus ei ole mikään yksinkertainen juttu. Terve ihminen jota masentaa on täysin eri asia kuin masennuksesta kärsivä ihminen .

"Haluan tuoda tällä tekstillä esille sen että terveen ihmisen voi olla mahdoton ymmärtää. Asenne itsessään on sana joka voi jopa syyllistää masentunutta. Masentunut haluaisi voida paremmin, muttei voi vaikka kuinka vaihtaisi asenteitaan. Aivot eivät vain kykene siihen niin vaan. Se on vuosien ehkä vuosikymmenten prosessi. Itsellänikin se kesti 15 vuotta."

Nimimerkki Ligt side kehoitti muuttamaan asennetta, joten toki käytin sitten sitä sanaa! Eikä edelleenkään jaksa joka ajatusta tänne skriivata. ;)
        Siis todellakin on kokemusta vaikeasta masennuksesta. On ihme, että olen itse hengissä, yli kymmenen vuotta olin ihan kuollut eli tiedän kyllä mitä on olla masentunut.... Eikä kokemustani edes kaikki masentuneet tajua, sen olen huomannut ja se pitää paikkansa....

Mut hyvä teksti. Samaa mieltä monessa asias.

• dsasds kirjoitti:

"Haluan tuoda tällä tekstillä esille sen että terveen ihmisen voi olla mahdoton ymmärtää. Asenne itsessään on sana joka voi jopa syyllistää masentunutta. Masentunut haluaisi voida paremmin, muttei voi vaikka kuinka vaihtaisi asenteitaan. Aivot eivät vain kykene siihen niin vaan. Se on vuosien ehkä vuosikymmenten prosessi. Itsellänikin se kesti 15 vuotta."

Nimimerkki Ligt side kehoitti muuttamaan asennetta, joten toki käytin sitten sitä sanaa! Eikä edelleenkään jaksa joka ajatusta tänne skriivata. ;)
        Siis todellakin on kokemusta vaikeasta masennuksesta. On ihme, että olen itse hengissä, yli kymmenen vuotta olin ihan kuollut eli tiedän kyllä mitä on olla masentunut.... Eikä kokemustani edes kaikki masentuneet tajua, sen olen huomannut ja se pitää paikkansa....

Mut hyvä teksti. Samaa mieltä monessa asias.

Niin no haluan vaan sanoa että hirveän moni hyvääkin tarkoittanut on vienyt ainakin omalla kohdallani huonoilla ja typerillä sanavalinnoilla tätä kokemaani paskaa jopa syvemmälle.

Asenne yms. jutut herättivät minussa lähinnä syyllisyyttä siitä etten ole tavallinen koska en osaa asennoitua kuten ulkopuolelta "määrättiin".

Faktaa on se että näissä asioissa saa olla hyvin tarkkana sillä hyväksikin tarkoitettu asia voi romauttaa masentuneen täysin.

• Wise Advise
        Jari-75 kirjoitti:

Niin no haluan vaan sanoa että hirveän moni hyvääkin tarkoittanut on vienyt ainakin omalla kohdallani huonoilla ja typerillä sanavalinnoilla tätä kokemaani paskaa jopa syvemmälle.

Asenne yms. jutut herättivät minussa lähinnä syyllisyyttä siitä etten ole tavallinen koska en osaa asennoitua kuten ulkopuolelta "määrättiin".

Faktaa on se että näissä asioissa saa olla hyvin tarkkana sillä hyväksikin tarkoitettu asia voi romauttaa masentuneen täysin.

Onko sulla tosi ystävää, jotenkin sun tekstistä huokuu sellainen läpi, että sulta puuttuu todellinen ystävä, jonka edessä voit olla kuinka rähjäinen ja kämppä missä kunnossa tahansa???

Jos sulla ei tällaista ystävää ole, niin sitten älä luotakaan näihin ns. ystäviisi, ei ne todella välitä susta.

• Wise Advise kirjoitti:

Onko sulla tosi ystävää, jotenkin sun tekstistä huokuu sellainen läpi, että sulta puuttuu todellinen ystävä, jonka edessä voit olla kuinka rähjäinen ja kämppä missä kunnossa tahansa???

Jos sulla ei tällaista ystävää ole, niin sitten älä luotakaan näihin ns. ystäviisi, ei ne todella välitä susta.

No jaa.. olen monesti luottanut ihmisiin ja pitänyt heitä todellisina ystävinä kunnes ne ovat lyöneet puukon niin syvälle selkään että multa on kadonnut täysi luottamus koko ihmislajiin.

• Wise Advise
        Jari-75 kirjoitti:

No jaa.. olen monesti luottanut ihmisiin ja pitänyt heitä todellisina ystävinä kunnes ne ovat lyöneet puukon niin syvälle selkään että multa on kadonnut täysi luottamus koko ihmislajiin.

Näin mä ajattelinkin. Etsi tällainen ystävä itsellesi. Valitse ihminen joka hautoo kuolemaansa. Kun pelastat hänen henkensä, hän on ystäväsi, kuolemaasi saakka.

• Wise Advise kirjoitti:

Näin mä ajattelinkin. Etsi tällainen ystävä itsellesi. Valitse ihminen joka hautoo kuolemaansa. Kun pelastat hänen henkensä, hän on ystäväsi, kuolemaasi saakka.

tai sitten vihaa minua kuolemaani saakka, koska pakotin hänet elämään maailmassa jossa hän ei halua elää.

• W A
        Jari-75 kirjoitti:

tai sitten vihaa minua kuolemaani saakka, koska pakotin hänet elämään maailmassa jossa hän ei halua elää.

Puuttuuko sulta rakkaus? En tajua, miksi asenteesi on jatkuvan kyyninen? Etkö ymmärrä että Sinusta Muutos lähtee isolla kirjoitettuna: kun päätät pelastaa yhdenkin lähimmäisesi hengen, lähtee elämää ylläpitävä hyvä kiertämään.

• W A kirjoitti:

Puuttuuko sulta rakkaus? En tajua, miksi asenteesi on jatkuvan kyyninen? Etkö ymmärrä että Sinusta Muutos lähtee isolla kirjoitettuna: kun päätät pelastaa yhdenkin lähimmäisesi hengen, lähtee elämää ylläpitävä hyvä kiertämään.

Eikö ole kiva että joku on kyyninen? Että joku joka on kriittinen? Ei sekään ole mitenkään hienoa jos kaikki olisivat kuin pilvessä: Hymyilisivät kaikille ja olisivat niin ihania ja niin itseriittoisuutta puhkuvia "kyllä mä nyt taas pelastin yhden elämän.. "
        Vittu se ei mene niin...

• Wise Advise
        Jari-75 kirjoitti:

Eikö ole kiva että joku on kyyninen? Että joku joka on kriittinen? Ei sekään ole mitenkään hienoa jos kaikki olisivat kuin pilvessä: Hymyilisivät kaikille ja olisivat niin ihania ja niin itseriittoisuutta puhkuvia "kyllä mä nyt taas pelastin yhden elämän.. "
        Vittu se ei mene niin...

Itepähän myrkytät elämäsi.

Muista että muutos alkaa susta.

Ei kenestäkään muusta.

• konkretiaa

Ensinnäkin haluan sanoa, että oot tosi ihana kun välität mitä tolle ihmiselle kuuluu.

Vie pikaruokapussi (hamppari ransikikset) ja syö omaasi sekä ojenna toinen annos hälle. Jätä lähtiessäsi tuliaisina hedelmäpussi (mandariineja ja banaaneja).

Tiskaa tiskit ja siivoa tiskipöytä, vie roskat.

Ole läsnä.
      P.s Oot kiva.

• ssfdskk

Kaikilla masentuneilla pitäis olla tolla frendi!

• väsyttää

Kiitos sanoistasi :) Hän on läheinen ja ainoa ystäväni ja hän on hyvin tärkeä minulle. Hänen seurassaan voi olla oma itsensä ja rentoutua.

Tähän ketjuun on tullut uskomattoman paljon vastauksia ja vieläpä hyviä sellaisia. En odottanut moista ollenkaan. Kiitos kaikille vastanneille! Ilmoittelen jos jotain muutosta tapahtuu :)

• enkeleitä toisillemm

• ihmisistä parhaimmat

Enemmän saisi olla tollasia ihmisiä joilla löytyy vielä sydäntä ja halua auttaa toista mäessä, just tommoset ihmiset pitää tätä maailmaa pystyssä ja järjissään. Nuo hyvät tyypit , onneksi niitä on vielä täällä -- paskiaisia ja dissaajia kyllä piisaa joka nurkan takana. Himputisti tsemppiä toivotan tälle joka täsäkin kirjotti kaveristaan ja funtsii sen tilannetta (välittää siitä), hattua nostan sulle ja kaltaisillesi --

• ystävistä parhain

Voi hyvin Väsyttää. Hyvä ystävä säilyy läpi elämän, aviopuolisot voi vaihtua, mutta ystävä jää. Se voi olla välillä vähän piilossakin, mutta tiedämme ystävän olevan olemassa ja kannattelevan meitä. Vähän niinkuin suojelusenkeli. Olet loistoystävä, vaikka välillä vähän väsyttääkin. Kaikkea hyvää.....hattua nostan minäkin ...

• väsyttää

Totta. Hyviä ystäviä ei kasva puissa eikä sellaisia tapaa elämän aikana montaa kertaa. Minä en ainakaan ole tavannut. Ystäväni on sellainen ihminen jonka vuoksi olen valmis näkemään vaivaakin.

• yksin
        väsyttää kirjoitti:

Totta. Hyviä ystäviä ei kasva puissa eikä sellaisia tapaa elämän aikana montaa kertaa. Minä en ainakaan ole tavannut. Ystäväni on sellainen ihminen jonka vuoksi olen valmis näkemään vaivaakin.

Väsyttää, olispa mulla ollu pahimpina aikoina ees yks tuommonen kaveri kuin sinä.

• bumerangi-efekti*

Elämä antaa takaisin kyllä kaiken hyvän ja välittämisen. Bumerangina tulee takaisin tuolle symppikselle!
      Tuli oikein hyvä mieli kun sai lukea että tollaisia ihmisiä on jotka vaivautuu toisen puolesta miettimään kuinka auttaa "miestä mäessä!.

• H Y V Ä

Annetaa hyvän kiertää, se joka hyvää panttaa, ei sitä kuule saakaan.

• niin no

Ammattilainen terapeutti. Ehkä lääke pahimpaan oloon(?), taittaa sitä. Ei liikaa tietty.

Ehkä positiivinen tukeminen. Ehkä hänelle on syitä mitä voi käydä läpi, mikä masentaa /ahdistaa. Mitään väärää ei siihen kannata sanoa, mieluummin on sanomatta. Kysyy häneltä "miten sinä toivoisit asioiden olevan" (sen ja sen asian). Sitten on positiivinen sinne suuntaan... Ymmärtää. Ei tietty voi luoda turhia toiveita jos joku on jättänyt, mutta silloin se jättäjä on toiminut väärällä tavalla ja on kypsymätön mahdollisesti.

Onko hänellä rakkaushuolia, taloushuolia, uskooko hän itseensä?

• väsyttää

Ei ole rakkaushuolia. Rahaongelmia hänellä on ollut viime aikoina. Lääkkeisiin menee paljon rahaa eikä hän oikein ymmärrä järkevän rahankäytön päälle... Shoppailee vaikkei ole palkkatyössä ja keräilee esineitä. Vinkkasin hänelle viimeisimmässä kirjeessäni että käyttäisi varojaan fiksummin. Sähkötkin hänellä on ollut kertaalleen poikki maksamattomien laskujen takia. Hänellä jäisi varmaan kaikki maksamatta jos laskut eivät olisi suoraveloituksessa. Huolettaa että hän joutuu vielä todellisiin vaikeuksiin tuolla menolla.

• HuMaNcan

Masentuneella tuo aloitekyky on hakusessa ennn kuin saa jalat maahan taas ankkuroitua. Elikkä haluaisi tehdä (siivota, mennä ulos,jne) mutta vaikka haluaisi niin homma kaatuu aloittamiseen. Esimerkiksi jos sotkua kertynyt häiritsevästi, niin kamun kannattaa vaan ottaa jätesäkki ja sanoa että viedään nää veks (kaatsikalle kun on auto) , kun toinen kompastuu juuri tohon homman aloittamiseen, niin se kamu tavallaan sparraa siinä kuin nyrkkeilyvalmentaja -- rauhallisen määrätietoisena, mutta ei tee-se-itse-terapeutiksi ryhtyvänä. Kun siivoo sotkuja opois rupattelee niitä näitä, i mitään syvällistä , kuuntelee tietty jos toinen mieltänsä purkaa, mut ei ota kantaa vaan jättää sen terapeutille.

Tsemppiä.

• toipuminen-'

Erittäin moni on nykypäivänä läpikäynyt vaikean/syvän masennuksen ja ----- toipunut. Muista kertoa tämä siipi maassa olevalle kamullesi.

• sivusta seurannut

Väsyttäälle : Olet todella hyvä ystävä ja sydämesi on kultaa!
      Kaikkea hyvää sinulle ja ystävällesi.

• jaaaaahas

jahas

• ? ? ? ? ?
        jaaaaahas kirjoitti:

jahas

Ei voi muuta kuin ihmetellä joidenkin kommentteja tänne, kumpuaako ne kateudesta, vai kateudesta ja heikkoudesta, vai kateudesta ja ilkeydestä ja heikkoudesta, vai pelkästään ilkeydestä???

• väsyttää
        ? ? ? ? ? kirjoitti:

Ei voi muuta kuin ihmetellä joidenkin kommentteja tänne, kumpuaako ne kateudesta, vai kateudesta ja heikkoudesta, vai kateudesta ja ilkeydestä ja heikkoudesta, vai pelkästään ilkeydestä???

Eiköhän se ole sekoitus noita kaikkia useimpien kohdalla... Tämäkin ketju oli ihan asialinjalla ennen näiden sairaiden häiriköiden ilmaantumista tänne. Siitä kiitos sivuston ylläpitäjille jotka laittoivat etusivulle linkin tähän ketjuun. Tarkoitus ilmeisesti onkin saastuttaa kaikki asialliset ketjut näillä "provottelijoilla" ym. horisijoilla ettei keskustelujen taso vahingossakaan pääsisi nousemaan. Mutta poimitaan jatkossakin vain ne terveet viestit ja hypätään trollien aivopierut yli. Jatketaan harjoituksia :)

• ! ! ! ! !
        väsyttää kirjoitti:

Eiköhän se ole sekoitus noita kaikkia useimpien kohdalla... Tämäkin ketju oli ihan asialinjalla ennen näiden sairaiden häiriköiden ilmaantumista tänne. Siitä kiitos sivuston ylläpitäjille jotka laittoivat etusivulle linkin tähän ketjuun. Tarkoitus ilmeisesti onkin saastuttaa kaikki asialliset ketjut näillä "provottelijoilla" ym. horisijoilla ettei keskustelujen taso vahingossakaan pääsisi nousemaan. Mutta poimitaan jatkossakin vain ne terveet viestit ja hypätään trollien aivopierut yli. Jatketaan harjoituksia :)

Älä sinä välitä, sinä ja sun ystäväs nyt tärkeimpiä, pidä itsestäsi huolta, minä kyllä veisin kaverisi aina nyt eteenpäin säännöllisin väliajoin ulkoilemaan, pieni lenkura maastossa ja sitten jossain mukavassa kahvilassa pysähtymässä piristää ja avartaa kuule kummasti, myös sun mielialaasi.

• väsyttää
        ! ! ! ! ! kirjoitti:

Älä sinä välitä, sinä ja sun ystäväs nyt tärkeimpiä, pidä itsestäsi huolta, minä kyllä veisin kaverisi aina nyt eteenpäin säännöllisin väliajoin ulkoilemaan, pieni lenkura maastossa ja sitten jossain mukavassa kahvilassa pysähtymässä piristää ja avartaa kuule kummasti, myös sun mielialaasi.

Minäkin veisin ja olen yrittänytkin. Ongelma on se että häntä on todella vaikea saada lähtemään mihinkään. Uskon että hän haluaisi, mutta ei vaan useimmiten kykene terveydentilansa vuoksi. Tuskin pystyn itsekään käsittämään kuinka sairas hän todella on. En tiedä ketään toista jolla olisi läheskään yhtä paljon sairauksia kuin hänellä.

• Keissa

Kyllä sitä kaikkensa haluaa tehdä kun ystävä ja lähimmäinen on avun tarpeessa, mutta joskus tulee raja, että enempää ei voi tehdä ja on ymmärrettävä myös oma jaksaminen. Ei me olla täällä kaikkivoipia ja ei tarvite asettaa itseään jumalalliseen asemaan. Sitten jos jotain sattuu, niin ei tarvitse syyllistää itseään.
      Toivotaan että ystäväsi alkaa paranemaan. Ihmisessä on itsessäänkin valtavat arsenaalit paranemiseen. Kun hän yrittänyt itsetuhoa, hän voi todeta että ei se ollut ratkaisu vaan on sittenkin päästävä eteenpäin.

• little better place

Olen itse saanut apua, siksipä autan muita.

Lähinnä tuo arkeen ankkuroiminen pienien rutiinien kautta omien voimavarojen mukaan -- ilman minkään asteista terapoimista.

Jollakin oli toipuminen alkanut siitä, kun kaveri oli jättänyt "hömppä"lehden ja suklaata.

• sitkee tyyppi

Anna toivoa sille ystävälle.Ei kukaan ole täällä turhaa.Sano et lukee Viktor E.Frankl kirjan logoterapiasta.

• ..ajatuksia asiasta.
        sitkee tyyppi kirjoitti:

Anna toivoa sille ystävälle.Ei kukaan ole täällä turhaa.Sano et lukee Viktor E.Frankl kirjan logoterapiasta.

On tärkeää muistaa, että jokainen rankkoja kokenut ihminen toipuu omaa tahtiaan, se vaatii kamuiltakin ymmärrystä ja kärsivällisyyttä antaa toisen palautua omaa tahtiaan.

Useasti masentunut voi itse kiirehtiä omaa toipumisen tietään, näytellä reippaampaa kuin onkaan, pelkästä kiitollisuudesta häntä kohtaan joka jaksaa käydä moikkaamassa ja luoda uskoa tällä tavoin masentuneen toipumiseen.

Masentunut kyllä käsittää ettei vierailut hänen seurassaan välttämättä oli mitään huvipuistoreissuja kamullekaan.

Usein hän muiden läsnäollessa joutuu terästämään äärimmilleen huomiokykyjään ja seuran mentyä lässähtää lähes voimattomana ja uupuneena koska sosiaalinen elämä on saattanut verottaa niin paljon voimia - varsinkin jos toipumista kiirehditään hyvää-tarkoittavasti ympäristön taholta, koska joskus ympäristössä ei kestetä ahdistusta ja kipua jonka masentuneen on parantuakseen käytävä läpi.

Usein masentunut saattaa todellisuudessa myös hävetä suuresti omaa tilaansa ja alkaa teeskentelemään pystyvämpää ja energisempää mikä olosuhteet huomioon ottaen ei olekaan mahdollista vielä toteuttaa. Näin seuraa pettymys koska "voitais kyllä siivota, mennä joku päivä, mutta". Jokainen ulkoilu esimerkiksi on voitto - askel toipumisen tiellä.

Jokaisella (sekä masentuneella että kamulla vieressä) on vain ne voimat, jotka sillä hetkellä on. Ja se riittää tähän hetkeen.

Pääasia ettei kumpikaan päästä irti. Ei elämästä - eikä toisistaan.

Ja yhtä paljon kuin masennukseen sairastutaan -- siitä myös toivutaan.

• kaide von puu

Ensiksi kannattaa ohjata raittiuden onnellisuutta antavalle tielle.

• Nainen47

Minun ystäväni päätti lopettaa päivänsä. Yritin kaikin tavoin auttaa häntä mutta voimani eivät riittäneet. Joskus olen miettinyt että olisinko voinut tehdä enemmän, ettei hän olisi siihen ratkaisuun päätynyt, mutta tiedän että tein voitavani ja enemmänkin. Minulla oli kuitenkin oma elämä, enkä voinut olla koko ajan hänen kanssaan, enkä voinut koko ajan olla häntä kuuntelemassa, viemässä ulos ihmisten ilmoille. En voinut koko elämääni omistaa vain hänelle. Hänellä oli koko ajan paha olo, joten uskon että hänellä on nyt rauha.

• VOIMIA

Erittäi hyvä kommentti - on ajateltava juuri niin että tekee sen minkä itse jaksaa, ettei itse sairastu - se on mielestäni tervettä itsetuntoa/itsekkyyttä. Elämää kun loppujen lopuksi ei voi "elää toisen puolesta". Ja jokaisella meillä on ratkaisun avaimet jossain ja jokainen viimekädessä käyttää ne miten haluaa. On hienoa että ihmiset välittävät toisistaan ja kulkevat rinnalla - mutta joskus vain käy niin että kaikesta huolimatta ihminen päätyy ratkaisemaan elämänsä päivät itsemurhaan. Totta kait siitä tulee ympäristölle syyllinen olo, mutta jos on tehnyt kaiken minkä on osannut ja voinut, ei voi syyllistää itseään loputtomiin. Ratkaisu oli hänen ja täytyy vain luottaa siihen että poimenneen on nyt hyvä. Mitä se kenellekin tarkoittaakaan.
        Hyvää vointia kaikille rinnalla kulkijoille - mutta muistetaan hoitaa myös itseämme, tai muuten kohta kukaan ei jaksa. Ihminen "venyy" hyvinkin pitkälle, mutta jossain ne tulevat rajat itse kullekkin.

• Lähellä Kulkija
        VOIMIA kirjoitti:

Erittäi hyvä kommentti - on ajateltava juuri niin että tekee sen minkä itse jaksaa, ettei itse sairastu - se on mielestäni tervettä itsetuntoa/itsekkyyttä. Elämää kun loppujen lopuksi ei voi "elää toisen puolesta". Ja jokaisella meillä on ratkaisun avaimet jossain ja jokainen viimekädessä käyttää ne miten haluaa. On hienoa että ihmiset välittävät toisistaan ja kulkevat rinnalla - mutta joskus vain käy niin että kaikesta huolimatta ihminen päätyy ratkaisemaan elämänsä päivät itsemurhaan. Totta kait siitä tulee ympäristölle syyllinen olo, mutta jos on tehnyt kaiken minkä on osannut ja voinut, ei voi syyllistää itseään loputtomiin. Ratkaisu oli hänen ja täytyy vain luottaa siihen että poimenneen on nyt hyvä. Mitä se kenellekin tarkoittaakaan.
        Hyvää vointia kaikille rinnalla kulkijoille - mutta muistetaan hoitaa myös itseämme, tai muuten kohta kukaan ei jaksa. Ihminen "venyy" hyvinkin pitkälle, mutta jossain ne tulevat rajat itse kullekkin.

Niin, kyllähän sitä voi sanoa sitten, että "kyllä minä yritin."

• oikeus kuolla

Jokaisella ihmisellä on oikeus päättää omasta elämästään ja kuolla jos niin haluaa. Kehottaisin kertomaan ystävällesi että tuet häntä, mutta jos hän haluaa kuolla siihen ei ole oikeutta puuttua.

• Johan on helkkari!

Iltalehti.fi:n terveyspalstalta 8.9.2012 lainattua faktaa:

"Maailmassa tehdään vuosittain miljoona itsemurhaa, kertoo Maailman terveysjärjestö WHO. Itsemurhayrityksiä on 20 kertaa enemmän.

Viitisen prosenttia maailman ihmisistä yrittää tappaa itsensä jossain vaiheessa elämäänsä.

Itsemurhissa kuolee WHO:n mukaan enemmän ihmisiä kuin sodissa ja murhissa yhteensä. Järjestö vaatiikin kiireisiä toimia itsemurhien ehkäisyn parantamiseksi."

• Käytäntö vs. teoria
        Johan on helkkari! kirjoitti:

Iltalehti.fi:n terveyspalstalta 8.9.2012 lainattua faktaa:

"Maailmassa tehdään vuosittain miljoona itsemurhaa, kertoo Maailman terveysjärjestö WHO. Itsemurhayrityksiä on 20 kertaa enemmän.

Viitisen prosenttia maailman ihmisistä yrittää tappaa itsensä jossain vaiheessa elämäänsä.

Itsemurhissa kuolee WHO:n mukaan enemmän ihmisiä kuin sodissa ja murhissa yhteensä. Järjestö vaatiikin kiireisiä toimia itsemurhien ehkäisyn parantamiseksi."

"Järjestö vaatiikin kiireisiä toimia"

No mitä nämä kiireelliset toimet sitten ovat, kyllä sitä voi vaatia, mutta mitä käytännön toimia itsemurhien ehkäisemiseksi voi tehdä, itsemurha on niin henkilökohtainen asia, että tässä pitäisi muuttaa kerralla koko yhteiskunnan rakenteita, luulen näin.

• -niinpä niin-
        Käytäntö vs. teoria kirjoitti:

"Järjestö vaatiikin kiireisiä toimia"

No mitä nämä kiireelliset toimet sitten ovat, kyllä sitä voi vaatia, mutta mitä käytännön toimia itsemurhien ehkäisemiseksi voi tehdä, itsemurha on niin henkilökohtainen asia, että tässä pitäisi muuttaa kerralla koko yhteiskunnan rakenteita, luulen näin.

"No mitä nämä kiireelliset toimet sitten ovat"

Funtsin muuten just ihan samaa asiaa.

• E.S

Ystäväsi ja miljoonat muut ovat onnettomia ja ihmisraunioita koska maailma on monen mielestä pelottava ja hullujen paikka. Ajattele. Ystäväsi vanhemmat ja monet itsekkäät muut minä-minä-minä ja mulle-mulle-mulle vauvafanaatikot ovat täysin narsisteja koska he haluavat tehdä tähän hulluun maailmaan vielä onnettomia lapsia kärsimään ja riutumaan. En yhtään ihmettele jos nuoret tekevät itsemurhia tämän tästä koska eivät ole onnellisia. He tietää että vapaus koittaa itsemurhan jälkeen. Ei ole tuskaa tai muutakaan sen jälkeen. Itsemurhan tehnyt ajattelee omaa elämäänsä ja sen sisältöä, onko mitään järkeä jäädä kituuttamaan. Jokaisella on omat syynsä itsemurhaan.

Joka päivä 3-4 ihmistä tekee itsemurhan Suomessa eikä mikään ihme kun katsoo tämän maailman menoa jossa ei ole todellakaan mitään järkeä. Tämä paikka jossa elämme on se helvetti ja pirujen mekka. Ihminen on kaivamassa omaa kuoppaansa tässä maailmassa itselleen ja omille lapsillee, myös syntymättömälle lapselle. Jos maailma olisi hyvä ja turvalinen paikka elää, lasten tekeminen tähän maailmaan olisi aivan toinen silloin. Koko kuviossa on liikaa muuttuvia tekijöitä, syy-yhteyksiä ja vaikutuksia joka tekee syntymästä ja elämästä vaikean.

Tässä faktaa..

Lapset eivät voi valita mm:

- syntymää
      - vanhempia
      - kohtaloa
      - terveyttä
      - aivoja / järkeä

• Kyllä voivat

Ei voi etukäteen valita, mutta syntymänsä jälkeen ehkä voikin valita, riippuen myös lapsesta itsestään ja siitä haluaako hän jotain tiettyä juttua valita.

• A Prisoner
        Kyllä voivat kirjoitti:

Ei voi etukäteen valita, mutta syntymänsä jälkeen ehkä voikin valita, riippuen myös lapsesta itsestään ja siitä haluaako hän jotain tiettyä juttua valita.

Kuule, ei KUKAAN LAPSI saa valita paikkaansa maailmassa, kukaan lapsi ei tiedä mihin syntyy, minkälaiset vanhemmat, kohtalo, terveydestä ehkä vähän voi itse päättää.

Olemme sidotut omaan henkilö-ja sukuhistoriaamme, sille ei kukaan mahda mitään !

• Vituille meni?
        A Prisoner kirjoitti:

Kuule, ei KUKAAN LAPSI saa valita paikkaansa maailmassa, kukaan lapsi ei tiedä mihin syntyy, minkälaiset vanhemmat, kohtalo, terveydestä ehkä vähän voi itse päättää.

Olemme sidotut omaan henkilö-ja sukuhistoriaamme, sille ei kukaan mahda mitään !

Ei jos sinulta kysytään.

Kyllä jos minulta kysytään.

Ilmeisesti maailma suunniteltiin paskaksi (tyyppivika).

Jos sinä ja iloiset ystäväsi olisivat voineet olla suunnittelijoina niin ehkäpä olisitte tehneet siitä paremman? Vai olisitteko sittenkään?

Onnea sinulle valitsemallasi tiellä.

• A Prisoner
        Vituille meni? kirjoitti:

Ei jos sinulta kysytään.

Kyllä jos minulta kysytään.

Ilmeisesti maailma suunniteltiin paskaksi (tyyppivika).

Jos sinä ja iloiset ystäväsi olisivat voineet olla suunnittelijoina niin ehkäpä olisitte tehneet siitä paremman? Vai olisitteko sittenkään?

Onnea sinulle valitsemallasi tiellä.

Kuule, ihan varmasti, ja koko ajan tätä maailmaa paremmaksi yritetään tehdä, ei parane mikään ikävällä asenteella eikä vielä ikävämmillä viesteillä, jaksatko selata tuonne alaspäin kun alkaa paskaa lentämään naamalle, ei kuule innosta, miten hyvä ja positiivinen ja innostava viestiketju on tuolla ylempänä, kuule, näin me muutamme omilla ratkaisuillamme maailmaa, ja koko ajan, valitse säkin jatkossa iloisuus, kaikki lähtee sun ja mun asenteesta, jos mä valitsisin negatiivisen ja arvostelevan, nihilistisen ja paskamaisen linjan niin voit uskoa että sekin olisi näkynyt tämän ketjun tasossa, mutta kun en, olen päättänyt että haluan hyvää, tosissani haluan levittää hyvää ympärilleni, en yksinkertaisesti tajua niitä jotka haluavat kritisoida ja besserwisseröidä ja lappu miinuksella otsassa painetaan täällä menemään, en tajua.

• kultaiset pellot
        A Prisoner kirjoitti:

Kuule, ihan varmasti, ja koko ajan tätä maailmaa paremmaksi yritetään tehdä, ei parane mikään ikävällä asenteella eikä vielä ikävämmillä viesteillä, jaksatko selata tuonne alaspäin kun alkaa paskaa lentämään naamalle, ei kuule innosta, miten hyvä ja positiivinen ja innostava viestiketju on tuolla ylempänä, kuule, näin me muutamme omilla ratkaisuillamme maailmaa, ja koko ajan, valitse säkin jatkossa iloisuus, kaikki lähtee sun ja mun asenteesta, jos mä valitsisin negatiivisen ja arvostelevan, nihilistisen ja paskamaisen linjan niin voit uskoa että sekin olisi näkynyt tämän ketjun tasossa, mutta kun en, olen päättänyt että haluan hyvää, tosissani haluan levittää hyvää ympärilleni, en yksinkertaisesti tajua niitä jotka haluavat kritisoida ja besserwisseröidä ja lappu miinuksella otsassa painetaan täällä menemään, en tajua.

http://youtu.be/PeKE2Z-9HVM

• yksinäinen30

Oisi todella mukava kun itselläni olisi tuollainen ystävä kuka soittais ja tulisi käymään. Mutta itselläni ei oikeastaan ole ystäviä..Nuorempana tuli mieleen että taidan lopettaa kaiken kun joudun olemaan yksin kun seurustelut loppui lyhyeen kaverit hylkäs ja kun tuli sairaus ja lopetin alkoholin käytön niin sen jälkeen loputkin ystävät hylkäsi minut. Nykyään en enää jaksa välittää paljoakaan että ystäviä ei ole kyllä välillä tulee masentava olo kun kukaan ei tule käymään kahvilla yms... Mutta pari neuvoa käy kaverisi luona ja oot siellä muutaman tunnin vie hänelle syötävää tai jotain vastaavaa jos hän ei halua että menet hänen luokse niin pyydä ystäväsi sinun luokse,vie elokuviin,kahville yms.. Koska ystäväsi voi kuvitella että hän on sinulle vaivaksi jos hän sanoo sinulle että tule käymään itsestäni tuntuu että olen kaikille vaivaksi en oikein viitsi soittaa kenellekkään on tullut vähän niin kun pelko että mitäköhän mulle sanotaan tai mitä musta aatellaan kun soitan.. Tiedän myös tapauksen kun eräs ihminen teki itse murhan sixi kun luuli että hänestä on vain vaivaa toisille..Ps:Älä ikinä jätä ystävääsi yksin. Yksin jääminen on kaikista pahin asia mitä ihmiselle voi tapahtua koeta olla ystävällesi tueksi se palkitaan sinulle joku päivä jollain tavoin ..

• Kuppa Otsassa

Enkä tajua miksi tämäkin on saanut näin paljon miinuksia, kaveri viitsi vaivautua linkittämään tänne oman? soittonsa, ja jotkut palkitsevat sen miinuksilla, ihan mukava biisi.

Mikä teitä vaivaa, onko tosiaan noin vittumainen olla? Jos on, niin menkää miinuksinenne muualle !

• 100 plussaa
        Kuppa Otsassa kirjoitti:

Enkä tajua miksi tämäkin on saanut näin paljon miinuksia, kaveri viitsi vaivautua linkittämään tänne oman? soittonsa, ja jotkut palkitsevat sen miinuksilla, ihan mukava biisi.

Mikä teitä vaivaa, onko tosiaan noin vittumainen olla? Jos on, niin menkää miinuksinenne muualle !

biisi oli ihan hieno, kiitos linkittäjälle. Sata plussaa lähtee tästä biisille.

• Kuppa Lähti
        100 plussaa kirjoitti:

biisi oli ihan hieno, kiitos linkittäjälle. Sata plussaa lähtee tästä biisille.

No kiitos !

• 100 plussaa
        Kuppa Lähti kirjoitti:

No kiitos !

Oleppa hyvä -- jokainen plussa täysin ansaittu. Kivaa musaa on !!!

• läpätiläää

En lukenut puoliakaan viestejä. Hieman outoa on se, että lähdit ruotimaan noin herkkää asiaa tälle foorumille. Ehkä kannattaisi kysyä asiaa asiantuntijoilta. Valitan, että sanon näin, mutta onneksi et ole minun ystäväni.

• '-.kiitos-.,

"En lukenut puoliakaan viestejä. Hieman outoa on se, että lähdit ruotimaan noin herkkää asiaa tälle foorumille."

Mitä jos lukisit kaikki viestit ihan rauhassa ja ajatuksella. Ja sitten kommentoisit mikä on outoa.

• göran

no hohhoijaa...jokaisen oma päätös

• tommoset göranit

"no hohhoijaa...jokaisen oma päätös "

Ja juuri tämänkaltaisen asenteen vuoksi moni yrittää uudelleen kun kaikki kääntävät selkänsä....

• jyrppea

Miten täs elämäs jaksaa olla kun ei ole mitään on vain itsensä kanssa ja rahaton

• Jurppiii
        jyrppea kirjoitti:

Miten täs elämäs jaksaa olla kun ei ole mitään on vain itsensä kanssa ja rahaton

Onko sulla kämppä, ja ruokaa? Jos on niin pärjäät kyllä, ei kai heti tarvitse vaatia kuuta taivaalta, mietipä nyt jos olisit elänyt natsisaksassa juutalaisena, entäs jos asuisit Pohjoiskoreassa, siellä saisit kyllä kämpän itelles, mutta ruikuttaisit vapautta, ottaa antaa kitin katin pitkät paskat kantaa, pata kattilaa musta kylki kummallakin, varsinkin sulla.
        Gandhilla ei ollut mitään omaisuutta, piti ylpeytenään sitä, kun kehräsi omat vaatteensa, revi siitä. Hävettää tämä kerskakuluttajien ja valittajien lauma.

• mieti hetki-
        jyrppea kirjoitti:

"Miten täs elämäs jaksaa olla kun ei ole mitään on vain itsensä kanssa ja rahaton "

Päivä kerrallaan, kuten me muutkin. Luuletko että olet ainoa tuossa tilanteessa? Monen pitää vielä jaksaa vetää muksulaumaa eteen päin totaalisen epävarmassa tilanteessa. Suomessa on taantuma ja aika monta kohtalontoveria sulla on juuri nyt -- ja tulee vielä olemaan.
        Samassa veneessä -- päivä kerrallaan.
        Onpahan haastetta.

• Kaikki tallella

Paha sanoa,mutta etpä juuri mitenkään voi auttaa ellei ystäväsi itse halua apua.
      Tiedän tämän kokemuksesta,olen menettänyt siskoni ja veljeni. Kummankaan kohdalla en onnistunut auttamaan vaikka sitä yritinkin. En ole alan ammattilainen ja huomasin ettei ketään voi pakottaa hoitoon ellei toinen sitä halua.
      Joten näkisinkin ainoana keinona tälläisissa tilanteissa sen,että ottaisi yhteyttä vaikkapa hälytyskeskukseen ja kertoisi mikä on tilanne ja sen ettei itse pysty tekemään mitään,niin sitä kautta saattaisi tulla pakkohoito keinot käyttöön ,en tiedä.
      Tälläisessä tilanteissa toinen ihminen on aina avuton.
      Eikä voi alkaa syyttämään itseään kävi miten kävi.
      Kaikella on tarkoitus ja elämä jatkuu kaikesta huolimatta.

• Aina ei ole helppoa.

Autat parhaiten olemalla läsnä tässä hetkessä. Kulje hänen rinnallaan ja kuuntele mitä sanottavaa hänellä on. Mikäli tilanne on vakava kerro mitä tunnet häntä kohtaan ja kuinka tärkeä hän sinulle on. Aina ei tarvitse sanoja olkapää riittää. Voimia auttamiseen.

• bpd,oe

Juuri siksipä onkin ystävän apu tarkein ja voimallisin, kun autettava ei halua ammattilaisen apua. Eikä apua yleensä olekkaan saatavilla, vaikka haluaisikin. Sisko ja veli eivät ole ystäviä, joten ehkä olit liian sukulainen auttaaksesi pahassaolossa sisaruksiasi. Ystävä on ihmisen tärkein ihmissuhde. Puolisokin voi mielestäni olla sekä ystävä että puoliso ja se vasta parasta ihmissuhteissa olisikin. Hälytyskeskus ja pakkohoito eivät onnistu tässä tilanteessa. Kukaan viranomainen ei lähde pakolla ketään hoitamaan vaikka läheisten mielestä niin tulisikin tehdä. Terveydenhuoltokaan ei ole mikään ihmeitätekevä laitos, jonne voisimme läheisemme sysätä ja vapautua vastuusta läheisiämme kohtaan. Inhimillisistä syistä voimme lähimmäisinä ja ystävinä tehdä parhaamme. Kun olemme parhaamme tehneet muuta emme tarvitsekkaan tehdä.

• oon aina lohduttanut ja auttanut kaikkia kaikissa tilanteissa, kun kutenkin itse sairastuin vaikeaan masennukseen yms, kaikki lähti ympäriltä. kyllä sekin kertoo jotain niistä niin sanotuista ystävistä.

• ystävät,frendit,

"oon aina lohduttanut ja auttanut kaikkia kaikissa tilanteissa, kun kutenkin itse sairastuin vaikeaan masennukseen yms, kaikki lähti ympäriltä."

Monta kertaa voi käydä just noin, että hän joka on jeesannu monta, niin sitten kun hän itse on heikoilla, ympäristö ei tajua sitä kun on tottunut näkemään ja tuntemaan tyypin aina skarppina ja vahvana joka auttaa muita.

• Hyvä kun yksikin ystävä,jos olet luotettava,sinulle voisi puhua,puhuminen auttaa jos on joku joka kuuntelee.Toivottavasti asut lähellä,voit olla lähimmäinen hänelle.
      Syksy masentaa ,jos ei ole mitään,auta ystävääsi löytämään elämäänsä sisältöä.
      Kirje sinulle olet ilmeisesti kaukana,hänen lähellään pitää olla joku,voi rukoilla jos et muuta keksi.

• reunalla käynyt

Asia ei ole sinun vastuullasi. Jos ystäväsi ei näe elämäänsä elämisen arvoiseksi, niin ulkopuolisen on vaikea tehdä asialle juuri mitään, koska hän on tilassa johon ei mahdu kuin se oma tuska ja lohduttomuus. Toki voit yrittää auttaa häntä, mutta jos siitä huolimatta ystäväsi päätyy peruuttamattomaan ratkaisuun, sinun ei pidä syyttää siitä itseäsi. Älä menetä toivoasi, koska itsemurhat ovat selvästi vähentyneet, ehkäpä juuri parantuneiden hoitojen ansiosta.

• synkeitä muistoja

Millaisten hoitojen?

Mun kaksi veljeä on tehnyt itsemurhan. Yrityksiä oli ensimmäisellä yksi ja sitten toinen yritys onnistui - hän ei saanutkaan mitään apua mihinkään, koska asiasta ei puhuttu. Perhe ei osannut tehdä mitään hänen hyväkseen.

Toinen veli sitten teki niitä yrityksiä lukuisia. Kerran hän soitti mulle monen sadan kilometrin päähän, että nyt on ottanut pillerit ja kohta kuolee. Mulla oli lapset pieniä ja siinä jaloissa - kuuntelin häntä, kunnes luuri putosi. Hänen vuodatuksensa tuntui niin lohduttomalta, etten minäkään tosiaan nähnyt mitään järkeä hänen elämässään. :( Mun mieheni sitten soitti sinne jonnekin hälytyksen ja veli pelastettiin - sillä kertaa. Myöhemmin hän kuitenkin sitten "onnistui".

En tiedä, oliko hänellä mitään "hoitoja", pillereitä kyllä, en tiedä. Perheemme ei ollut kovin läheinen, voisin sanoa aika kaukainen - eivät nuo kokemukset rohkaisseet läheisiin suhteisiin edes, kuka jaksoi sitä loputonta katastrofia???

Varmaan perhesuhteet ovat yksi asia, mikä vaikuttaa itsetuhoisuuteen. Ja perimä, mitä viheliäisiä psyykkisiä ongelmia onkaan saatu jo syntymässä... Siinä sisaruksillakin voi olla parasta pysyä kaukana toisistaan, jos vain lietsovat epätoivoa keskenään.

Omalla kohdallani olen myös joskus hellinyt ajatusta kaiken lopettamisesta, joskus se ajatus suorastaan kiusasi minua. Nyt vanhemmiten olen tullut siihen tulokseen, ettei edes toisten loputon rakkaus estä ihmistä tuhoamasta itseään. Vaan jos ihminen itse RAKASTAA, hän ei voi tehdä sellaista toisille - ei jättää lapsilleen perinnöksi semmoista taakkaa mitä itsemurha on!

Jos saa ajatuksensa kääntymään pois omasta itsestä ja oppii ajattelemaan toisia, ollaan jo pitkällä toipumisen tiellä. Itsekeskeisyys on viheliäinen asia.

Rakastamisesta vielä, tiedän perheen, jossa varmasti oli kaikki kohdallaan, oli rakkautta ja hyvinvointia ja hyviä suhteita pilvin pimein. Silti nuori masentui ja päätti päivänsä. Hän ei nähnyt valoa missään. Onko näihin kysymyksiin ratkaisua? Varmaan on niin monta kuin on itsetuhoista ja siitä selvinnyttä ihmistiä olemassa. Patenttilääkettä ei ole.

• muistot,muistot
        synkeitä muistoja kirjoitti:

Millaisten hoitojen?

Mun kaksi veljeä on tehnyt itsemurhan. Yrityksiä oli ensimmäisellä yksi ja sitten toinen yritys onnistui - hän ei saanutkaan mitään apua mihinkään, koska asiasta ei puhuttu. Perhe ei osannut tehdä mitään hänen hyväkseen.

Toinen veli sitten teki niitä yrityksiä lukuisia. Kerran hän soitti mulle monen sadan kilometrin päähän, että nyt on ottanut pillerit ja kohta kuolee. Mulla oli lapset pieniä ja siinä jaloissa - kuuntelin häntä, kunnes luuri putosi. Hänen vuodatuksensa tuntui niin lohduttomalta, etten minäkään tosiaan nähnyt mitään järkeä hänen elämässään. :( Mun mieheni sitten soitti sinne jonnekin hälytyksen ja veli pelastettiin - sillä kertaa. Myöhemmin hän kuitenkin sitten "onnistui".

En tiedä, oliko hänellä mitään "hoitoja", pillereitä kyllä, en tiedä. Perheemme ei ollut kovin läheinen, voisin sanoa aika kaukainen - eivät nuo kokemukset rohkaisseet läheisiin suhteisiin edes, kuka jaksoi sitä loputonta katastrofia???

Varmaan perhesuhteet ovat yksi asia, mikä vaikuttaa itsetuhoisuuteen. Ja perimä, mitä viheliäisiä psyykkisiä ongelmia onkaan saatu jo syntymässä... Siinä sisaruksillakin voi olla parasta pysyä kaukana toisistaan, jos vain lietsovat epätoivoa keskenään.

Omalla kohdallani olen myös joskus hellinyt ajatusta kaiken lopettamisesta, joskus se ajatus suorastaan kiusasi minua. Nyt vanhemmiten olen tullut siihen tulokseen, ettei edes toisten loputon rakkaus estä ihmistä tuhoamasta itseään. Vaan jos ihminen itse RAKASTAA, hän ei voi tehdä sellaista toisille - ei jättää lapsilleen perinnöksi semmoista taakkaa mitä itsemurha on!

Jos saa ajatuksensa kääntymään pois omasta itsestä ja oppii ajattelemaan toisia, ollaan jo pitkällä toipumisen tiellä. Itsekeskeisyys on viheliäinen asia.

Rakastamisesta vielä, tiedän perheen, jossa varmasti oli kaikki kohdallaan, oli rakkautta ja hyvinvointia ja hyviä suhteita pilvin pimein. Silti nuori masentui ja päätti päivänsä. Hän ei nähnyt valoa missään. Onko näihin kysymyksiin ratkaisua? Varmaan on niin monta kuin on itsetuhoista ja siitä selvinnyttä ihmistiä olemassa. Patenttilääkettä ei ole.

Nimimerkille "synkeitä muistoja"

"Onko näihin kysymyksiin ratkaisua? Varmaan on niin monta kuin on itsetuhoista ja siitä selvinnyttä ihmistiä olemassa. Patenttilääkettä ei ole"

Oot niin oikeassa.
        Aivan älyttömän koskettava ja suoraan sisimmästä kirjotettu oli tekstisikin. Laittoi ajattelemaan. Kiitos.

• One Soul
        muistot,muistot kirjoitti:

Nimimerkille "synkeitä muistoja"

"Onko näihin kysymyksiin ratkaisua? Varmaan on niin monta kuin on itsetuhoista ja siitä selvinnyttä ihmistiä olemassa. Patenttilääkettä ei ole"

Oot niin oikeassa.
        Aivan älyttömän koskettava ja suoraan sisimmästä kirjotettu oli tekstisikin. Laittoi ajattelemaan. Kiitos.

"Vaan jos ihminen itse RAKASTAA"

Mä rupesin miettimään tuota, mä en itse osaisi rakastaa, jos en olisi päättänyt niin. Välillä mun pitää suorastaan käskeä itseäni rakastamaan, koska rakkaus on rakkauden tekoja, ei se rakasta joka ilman kautta sohii menemään, rakkaus on välittämistä, vierellä kulkemistä, lähellä olemista, rakkaus huolehtii toisenkin siisteydestä, rakkaus hoitaa, hoivaa, rakkaus koskettelee arasti toisen tuntoja, rakkaus kuuntelee vierellä, rakkaus ei kuuntele langan toisessa päässä kaukana toisen kuolemaa, rakkaus on lähellä, rakkaus rauhoittaa tilanteen kuin tilanteen, et voi teeskennellä rakkautta ja välittämistä, kyllä jokainen aavistaa ja tietää välitätkö sinä todella hänestä.

Tuossa mun mielestä kaikki, jos ylläoleva toteutuisi kaikkien ihmisten suhteissa, niin voisi sanoa että Jumala on laskeunut maan päälle vihdoinkin.

• "one soul":ille
        One Soul kirjoitti:

"Vaan jos ihminen itse RAKASTAA"

Mä rupesin miettimään tuota, mä en itse osaisi rakastaa, jos en olisi päättänyt niin. Välillä mun pitää suorastaan käskeä itseäni rakastamaan, koska rakkaus on rakkauden tekoja, ei se rakasta joka ilman kautta sohii menemään, rakkaus on välittämistä, vierellä kulkemistä, lähellä olemista, rakkaus huolehtii toisenkin siisteydestä, rakkaus hoitaa, hoivaa, rakkaus koskettelee arasti toisen tuntoja, rakkaus kuuntelee vierellä, rakkaus ei kuuntele langan toisessa päässä kaukana toisen kuolemaa, rakkaus on lähellä, rakkaus rauhoittaa tilanteen kuin tilanteen, et voi teeskennellä rakkautta ja välittämistä, kyllä jokainen aavistaa ja tietää välitätkö sinä todella hänestä.

Tuossa mun mielestä kaikki, jos ylläoleva toteutuisi kaikkien ihmisten suhteissa, niin voisi sanoa että Jumala on laskeunut maan päälle vihdoinkin.

Ihana, ihana teksti... että joku voikin ajatella (ja kirjoittaa) nuin hienosti...oi oi...

• One soul
        "one soul":ille kirjoitti:

Ihana, ihana teksti... että joku voikin ajatella (ja kirjoittaa) nuin hienosti...oi oi...

Ihana kuulla, itse olen täällä yksinäinen sielu, haluaisin rakastaa antaa rakkauteni toiselle ihmiselle, kun ei ole yhtään ketään ketä rakastaa, siksi rakkauden kohteitani ovat kaikki täällä näin, ne ketkä kaipaavat rakkautta sitä multa saavat, ja ne jotka ilkeilevät saavat kyllä tuta kynän miekastani, olen vain kärsimätön ja väsynyt, tämä varjon ja pimeän laakson vaellukseni tuntuu kestävän niiiiin pitkään, kaipaisin jotain ketä pitää hyvänä rutistaa pusertaa, silitellä, niin ehkä saisin takaisinkin, tiedän Jumalan : ) metkuista aika paljon mutta omaa kultaa, kumppania vierelle kaipaan, ei pyhällä hengellä yksin pitkälle pötki, ihminen on luotu toista varten, olisitko se sinä, odotan parempia aikoja jolloin ylläolevankin ip-koodin juuri minä saan purettua auki, ja tulen rakas Sun luo, kuin varas yöllä tuun sun luo, sä kelpaat aivan sellaisenasi mulle, ja vie sinut pitkään, ja kuumaan tanssiin.

Parempia aikoja siis odotellessa, me tapaamme, viimeistään maassa jota ei ole.

• joku roti kuiteski
        One soul kirjoitti:

Ihana kuulla, itse olen täällä yksinäinen sielu, haluaisin rakastaa antaa rakkauteni toiselle ihmiselle, kun ei ole yhtään ketään ketä rakastaa, siksi rakkauden kohteitani ovat kaikki täällä näin, ne ketkä kaipaavat rakkautta sitä multa saavat, ja ne jotka ilkeilevät saavat kyllä tuta kynän miekastani, olen vain kärsimätön ja väsynyt, tämä varjon ja pimeän laakson vaellukseni tuntuu kestävän niiiiin pitkään, kaipaisin jotain ketä pitää hyvänä rutistaa pusertaa, silitellä, niin ehkä saisin takaisinkin, tiedän Jumalan : ) metkuista aika paljon mutta omaa kultaa, kumppania vierelle kaipaan, ei pyhällä hengellä yksin pitkälle pötki, ihminen on luotu toista varten, olisitko se sinä, odotan parempia aikoja jolloin ylläolevankin ip-koodin juuri minä saan purettua auki, ja tulen rakas Sun luo, kuin varas yöllä tuun sun luo, sä kelpaat aivan sellaisenasi mulle, ja vie sinut pitkään, ja kuumaan tanssiin.

Parempia aikoja siis odotellessa, me tapaamme, viimeistään maassa jota ei ole.

"olisitko se sinä, odotan parempia aikoja jolloin ylläolevankin ip-koodin juuri minä saan purettua auki, ja tulen rakas Sun luo, kuin varas yöllä tuun sun luo,"

No valitettavasti minä en ole se sulle tarkoitettu, oot ihan jees mutta tuo yllä oleva kohta tekstistäsi alkoi suoraan sanottuna ahistaan, halusin olla kiva ja kohtelias, en ketään iskemässä.

Kyllä toivon ja uskon löydät itsellesi ikioman kumppanin, mutta älä nyt mitään ihme ip-juttuja että tuut kuin varas yöllä enää kenellekkään horise, okei, kiva.

• observera----
        joku roti kuiteski kirjoitti:

"olisitko se sinä, odotan parempia aikoja jolloin ylläolevankin ip-koodin juuri minä saan purettua auki, ja tulen rakas Sun luo, kuin varas yöllä tuun sun luo,"

No valitettavasti minä en ole se sulle tarkoitettu, oot ihan jees mutta tuo yllä oleva kohta tekstistäsi alkoi suoraan sanottuna ahistaan, halusin olla kiva ja kohtelias, en ketään iskemässä.

Kyllä toivon ja uskon löydät itsellesi ikioman kumppanin, mutta älä nyt mitään ihme ip-juttuja että tuut kuin varas yöllä enää kenellekkään horise, okei, kiva.

Eli muistakaa että täällä on herkkiä ihmisiä, kun kirjoitatte.

• One Soul
        observera---- kirjoitti:

Eli muistakaa että täällä on herkkiä ihmisiä, kun kirjoitatte.

S O R R Y ! ! !

• K.Pöysti

Ihan tässä vain kysäisen että miksi se asia edes kuuluu tälle viestiketjun aloittajalle, eikö se kaveri saisi ihan itse päättää elääkö vai ei, pitääkö sen kysyä lupa ensin kavereiltaan ?

• väsyttää

Jotkut meistä välittävät ystävistään. Sinulle koko käsite on täysin tuntematon, se on selvä.

• K.Pöysti
        väsyttää kirjoitti:

Jotkut meistä välittävät ystävistään. Sinulle koko käsite on täysin tuntematon, se on selvä.

Myös ystävien toiveita voi kunnioittaa eli jos ei jaksa kautta halua enää elää niin miksi pitäisi väkisin yrittää ?

• väsyttää
        K.Pöysti kirjoitti:

Myös ystävien toiveita voi kunnioittaa eli jos ei jaksa kautta halua enää elää niin miksi pitäisi väkisin yrittää ?

En oletakaan että kaltaisesi henkilö ymmärtäisi mitään todellisen ystävyyden päälle. Se on tuo eikuulumulle -mentaliteetti jonka takia niin monella on paha olla.

• Kokovartalosuru

Tiedoksi jonkun läheisenne itsemurhan kokemaan joutuneet keskustelijat, eräs äiti on kirjoittanut runokirjan tunteistaan poikansa itsemurhan jälkeen. Sitten kun mitään ei enää ole tehtävissä, omatkin tunteet on käytävä läpi jotenkin...
      Siis vinkki eräänlaisesta vertaistuesta, jos joku läheinen on tehnyt itsemurhan.
      Eila Jyräkoski: Kokovartalosuru (2012)

• Iloa Etsivä

Mahtava nimi tuo Kokovartalosuru, sain tuosta nimen omalle pohtimalleni ihanalle ilolle - Kokovartaloilo, iloa jonka tunnistaa kokonaisvaltaisesti.

• copycat42

Ihmisen suurin pelko on jäädä yksinäiseksi, tarpeettomaksi, ja ei toivotuksi. Silloin ei ole syytä elää, edes koiralla.

• Rajallatilattu

Jos olet hänen ystävänsä,tällaista tilannetta ei varmuudella tule.
      T:Rajatilakikkailija

• Militantti Antti

Yksi konsti aikoinaan mulla tepsi yhteen kaveriini, joka tuli myöhään yhtenä iltana erään huoltoaseman baariin jonkin verran humalassa. Minäkin olin jonkin verran siinä olutta juonut ja juttu kääntyi sitten kaverin surkeaan elämäntilanteeseen. Häneltä olivat juuri hiljan molemmat vanhemmat kuolleet ja hän jäänyt yksin hoitamaan pienehköä maatilaa. Hän sanoi, että aikoo tulevana yönä räjäyttää itsensä ja että hänellä on metsässä dynamiittipanos valmiina. En sitä silloin ehkä ihan todesta ottanut ja ehdotin, että otetaan ensin olutta ja jutellaan, ja sanoin,että "ei kai sillä niin kiire ole ettei ehditä muutamaa olutta juoda?" Siinä sitten juotiin olutta ja tultiin humalaan ja kaveri unohti itsensä tappamisen. Ja lopulta ei edes muistanut mihin oli dynamiitit piilottanut:) Jälkeenpäin sitten hän tarjosi minulle parikin kertaa kunnon ravintolaillan, ja sanoi, että pelastin ihan oikeasti hänen henkensä! Eli minun ideani oli vain se, että pyysin häntä siirtämään itsensä tappamista vähän tuonnemmaksi. Yksi konsti tämäkin.

• Old Man

Juuri näin, kun pelastat lähellä olevasi yhden päivän eteenpäin,

niin pelastat koko maailman.

Samaa ei voi sanoa kirjoittajista jotka tulleet tänne räksyttämään ja ilkkumaan, annas olla katsotaan, vaikka kymmenen vuoden päästä, miten suu pannaan, kun on sitten todellinen seinä vastassa. Sitten kyllä valitetaan täällä.

• surullista

itsemurha on raukinta mitä voi tehdä kokemuksella 3menettänyttä vastauksia on haettu ja paljon mutta niitä ei saa ikinä yksihän on yksinäisyys sekä ei puhuta yleensä mistään ja lopputulos on seinävastassa jota ei voi ohittaa hakekaa vaan apua jos sille alkaapi tuntua..

• kokemusta on

Jos ihminen haluaa todella kuolla, et voi tehdä mitään.

• kokemusta kans

tottahan tää on ei nää itsetuhoset laitakirjettä vaan he tekeepi sen nää on justiinsa niitä itsesäälihemmoja ja raukkoja

• väsyttää

En varmaan voikaan sitä 100%:n varmuudella estää kuten ei kukaan muukaan. Haluan ja aion kuitenkin yrittää koska hän on rakas ystäväni. En halua pakottaa häntä elämään koska sairauksien ollessa pahimmillaan hän on tuskissaan eikä kukaan tunnu häntä osaavan auttaa, mutta säädyllisessä määrin häntä kuitenkin tsemppaan.

• wuts goin' on?

Kyllä se vielä viisastuu ja lopettaa pelleilyn. Jos ei, niin sitten tulee monttubileet.

• mä vaan

menis hoitoon ja piste

• jumantsuka

Anna ystäväsi tehdä valintansa, ei tässä ihmiselossa ole mitään mieltä. Mitä enemmän ihmisiä kuolee, sitä paremmin jäljelle jäävät voivat. Riippuen tietenkin siitä, jääkö jäljelle mitään.Tulisi vain kunnon posaus, mikä veisi kaiken mennessään.

• =x=x

Itse olen täysin yllättäen tilanteessa, jossa periaatteessa meillä on kaikki hyvin. Olemme velattomia, lapsia on paljon ja olemme suhteellisen terveitä ja vieläpä uskovaisia. Mutta puolisoni on ajautunut pahaan kriisiin itsensä ja Jumalasuhteensa kanssa, ja hänellä on itsetuhoisia ajatuksia tämän tästä. Hän kokee, että Jumala on hänet hyljännyt ja hän kokee epäonnistuneensa Jumalan silmissä.
      Loppujen lopuksi me kaikki olemme epäonnistuneet Jumalan silmissä, mutta siksi Hän lähetti Poikansa, että Hänet vastaanottamalla saisimme kokea armon. Mutta armo ei mene puolisolle perille.
      Hän juoksee kokouksesta toiseen ja saakin apua, mutta pahat ajatukset tulevat jo seuraavana aamuna mieleen ja sama kierre jatkuu.
      En ole koskaan edes ajatellut, että itsemurha liippaisi läheltä perhettämme, mutta nyt elän sen uhan alla koko ajan. Mielisairaalaan hän ei halua ja lääkitys vei hänet vielä huonompaan jamaan. Tilanne on ollut päällä Helmikuusta asti, joskin kesä meni aika hyvin. Nyt syyskuussa on tilanne huonontunut nopeasti ja nyt elämme päivä kerrallaan. Kävimme mielisairaalassa talvella ja se oli todella huono kokemus. Se ei missään nimessä ole ratkaisu.
      Koitan tehdä kaikkeni hänen olonsa helpottamiseksi, mutta aika lailla voimattomaksi itseni nykyään koen. Minä, joka ennen tiesin" ratkaisun kaikkiin asioihin" olen täysin neuvoton. Meillä on iso perhe hoidettavanamme ja täysi katastrofi olisi jos joatin sattuisi.

• Johtuu hänen parista

Puolisollasi on hyvin tyypillinen ongelma ja se on "löppäsuinen kumppani syndrooma" eli käytännössä puolisosi on suhteessa henkilön kanssa joka juoruaa ja levittelee hänen yksityisasioitaan. Se saa hänet voimaan pahoin, hän kokee olevansa pelkkä tarinan aihe ja selostuksen kohde.

• Sinulle =x=x

Tämä on sinulle nimimerkki =x=x,

Jostain täältä kaukaa lähetän sinulle hyviä asioita, jospa se tässä atmosfäärissä liikauttaisi jotain hyvyyskehää niin että asiasi järjestyisi parhain päin. Niin ainakin minä vilpittömästi täällä toivoin --- sinulle juuri ---kaikkea parasta.

Lohtua saa hiljaisiin hetkiin Martti Lindgvistin viisaista kirjoista, joita uskallan suositella ihan jokaiselle.

• Jep just juu
        Johtuu hänen parista kirjoitti:

Puolisollasi on hyvin tyypillinen ongelma ja se on "löppäsuinen kumppani syndrooma" eli käytännössä puolisosi on suhteessa henkilön kanssa joka juoruaa ja levittelee hänen yksityisasioitaan. Se saa hänet voimaan pahoin, hän kokee olevansa pelkkä tarinan aihe ja selostuksen kohde.

Ainoastaan täydellisen kovasydäminen ihminen kykenee tällaiseen vastaukseen. Näkee, ettei tämä henkilö tiedä elämästä mitään, mutta luulee toki tietävänsä paljonkin. Jos sinun ystäväsi olisi heikoilla,inä todennäköisesti ilkkuisit ja pilkkaisit häntä.

• Turhaa mokaat
        Jep just juu kirjoitti:

Ainoastaan täydellisen kovasydäminen ihminen kykenee tällaiseen vastaukseen. Näkee, ettei tämä henkilö tiedä elämästä mitään, mutta luulee toki tietävänsä paljonkin. Jos sinun ystäväsi olisi heikoilla,inä todennäköisesti ilkkuisit ja pilkkaisit häntä.

Jos vastauksesi minulle olisi ollut pelkästään tuo alkuosan, ainostaan täydellinen ihminen pystyy tuollaiseen vastaukseen, niin olisit saavuttanut kaksi hyvää asiaa.

Minä olisin ollut imarreltu ja olisin saanut pienen hyvänmielen tunteen koska jonkun mielestä kommenttini olisi ollut onnistunut.

Ja sinä olisit myös saanut itsellesi paremman mielenrauhan hyvän palautteen antamisesta, olisit samaistunut toiseen henkilöön ja kokenut ehkä eläväsi "ei niin huonossa maailmassa".

Mutta jatkoit selittelyjä ja perusteluja siitä että asiat epäonnistuvat, oliko se tarpeellista kenellekkään?

• Mogadishu
        Turhaa mokaat kirjoitti:

Jos vastauksesi minulle olisi ollut pelkästään tuo alkuosan, ainostaan täydellinen ihminen pystyy tuollaiseen vastaukseen, niin olisit saavuttanut kaksi hyvää asiaa.

Minä olisin ollut imarreltu ja olisin saanut pienen hyvänmielen tunteen koska jonkun mielestä kommenttini olisi ollut onnistunut.

Ja sinä olisit myös saanut itsellesi paremman mielenrauhan hyvän palautteen antamisesta, olisit samaistunut toiseen henkilöön ja kokenut ehkä eläväsi "ei niin huonossa maailmassa".

Mutta jatkoit selittelyjä ja perusteluja siitä että asiat epäonnistuvat, oliko se tarpeellista kenellekkään?

Ja mikä "Turhaa mokaat" oli pointtis tällä sivulla, ilkeilläkö vaan, en tajunnut mitään narinastasi ???

• en pakoile

Et voi estää sitä jos hän on päättänyt tehdä sen. SE on oma valinta. Kun kuolema kutsuu niin, ei sille toiset mitään voi loppupeleissä. Kun ihminen on tehnyt kerran sen valinnan ja kokeillut niin seuraava kerta on helpompi. Tiedätkö se raja siinä elämän j a kuoleman välillä on niin rauhallinen. Se vetää uusintaan. Lähtö pilvien mukaan on houkuttava.

• ..

Tunne on sama kuin lapsena keinussa. Keinut, keinut ja keinut ja tuntuu hyvältä.
        Katselet taivaan pilven hattaroita kesäpäivänä ja keinut. Menet pilvien mukaan. Nukuttaa ja keinut.

• hyttynen hämärän hen

Ikävä kyllä et mitenkään, henkisenä tukena korkeintaan .............

• "ystävä"

Ole tukena. Yritin itsemurhaa reilu vuosi sitten ja menetin kaikki ystäväni. Ilman poikaystävääni olisin luultavasti yrittänyt uudestaan.

• A Friend

Ei ne ole ollut sun todellisia ystäviä, tosi ystävä punnitaan tällaisissa.

• Nuorena ollessa puolituttu kaveri puhui tappavansa itsensä. Sanoin että ei saa luovuttaa ja tulevani kusemaan hänen haudalleen, jos lähipäivinä näin tekee itselleen. Hän sai potkua siitä ja uskoi kaikkien kuolevan joskus aikanaan eikä saa luovuttaa.

Vuoden kuluttua kuulin kyllä hänen hirttäneen itsensä.

• vanha syy

Kysy siltä... mutta äkkiä vastattuna yksinketisien vastaus on NAISET.

• Oikeasti

Itsemurhaa tahtovat ei täällä kirjoittele.

He tahtovat vain huomiota!

• B L A M ! ! ! !

No miten mä sitten täällä..P A U K A U S !!! kirjoittelin(en siis kirjoittele enää)???

• T. junan-alle

Jos kertoisin jokaisesta itsetuhoisesta ajatuksesta niin ois tää chatti aika tukos.... Ihmiset jotka kertoo tekevänsä itsemurhaa niin eivät sitä oikeasti tee... Tiedän tunteen monen vuoden kokemuksen jälkeen....

• .

Ei oo ok, jos ei oo kun tää nettikone. Kun mä olin nuori, mä leikin kävyillä. Tsemppiä ja oppikaa ikä kaikki :)) noussu nuoresta paskasta.

• Hauska Pekka

Enoukkoni kimpaantui 70-luvulla, kun oli koko suku koossa ja kiipesi umpikännissä hirsitalonsa vintille köyttä mukanaan no mummu siinä paniikissa huutlemaan meille muille, että tulkaa apuun tai se tappaa itsensä, mutta me vain jatkoimme griullaamista kunnes.
      Talon sisältä kuului sellaine kolina ja ryminä, että ryntäsimme grillin äärestä katsomaan mitä tapahtui.
      No enoukkohan se oli siellä hirttänyt itsensä, mutta kun hän nyt oli sellainen huonotuurinen mies, jolla aina meni kaikki pieleen niin meni nyt täklläkin kertaa.
      Eikun köysi poikki juoppo eno tippui lattialle ja kömpi meidän muitten seuraan grillaamaan oli siinä sitten nolon näköinen mies, kun vielä kysyin, että no miltä nyt tuntuu.
      Tarjosin hänelle siinä vielä PAX -pastilleitä sanoen samalla, että ota kuule näitä, jos on kurkkukipeä.
      Se sitten jäiki hänen ainoaksi itsemurhan yrityksekseen, kun ei se noin huonotuuriselta mieheltä olisi kuitenkaan onnistunut.

• 1 Eno veneessä

"Tarjosin hänelle siinä vielä PAX -pastilleitä sanoen samalla, että ota kuule näitä, jos on kurkkukipeä"

Tulis hyvä pastillimainos tuosta. Rento ote elämään- se on parasta- ja Pekka oot hyvä jätkä! Tämä seuraava on sulle---

http://youtu.be/uMTaxguXxdI

• Ei kovin vaikeaa

Nimimerkille väsyttää ei näytä olevan tiedossa itsemurhan syyt.

Tässä se on.

Eli jokainen itsemurha johtuu itseironiasta.

Jos aloittaja et tiedä mitä itseironia on, niin tässä selvennystä ja ehkä jotain uusia ideoita ongelmanne ratkaisuun.

Itseironia on siis puolustuskeino joka toimii niin, että itseironinen henkilö solvaa (eli siis haukkuu, kiusaa, vähättelee, halveksii, jne...) itseään kaikista eniten, jolloin kukaan ulkopuolinen henkilö ei pääse/kerkeä tekemään sitä hänelle.

Tämänlaisen ITSEIRONIAn lopullinen kliimaksi on tietysti ITSEMURHA.

Joten nyt tiedät, että aina kun huomaat hänen turhaa vähättelevän itseään, sano hänelle:

" EI!!, ÄLÄ VÄHÄTTELE ITSEÄSI! "

• yksinäinen30

Suomen viran omaiset eivät pysty puuttumaan itse murhiin riittävästi koska ne tehdään salaisesti yleensä liikkuvan ajoneuvon alle ja silloin viattomat ihmiset joutuvat kärsimään siitä... Ja itse murhaa voidaan suunnitella yleensä kuukausia tai jopa vuosia eikä siitä yleensä kerrota ystäville tai tuttaville ja itse murhaan voi olla monta erinäistä syytä koulukiusaamiset, yksinäisyys yms ..Siispä voi hyvin olla että ystäväsi on suunnitellut asiaa pidemmän aikaa ja nyt yritti tehdä sen.. Tämän ensimmäisen yrityksen jälkeen kannattaa soittaa ystävällesi joka päivä tai ainakin joka toinen päivä.Ja jos voit ja pystyt niin kannattaa myös käydä katsomassa että hänellä on kaikki hyvin. Mutta jos näet asunnossa jotain epätavallista niin soita heti hätäkeskukseen älä mene itse sisälle ennen kuin hätäkeskuksesta annetaan lupa mennä sisälle.. Jos kaikki on normaalia niin puhu ystävällesi iloisia asioita ja yritä saada hänet unohtamaan ajatuksen itse murhasta älä kuitenkaan mene suoraan sanomaan että et saa tehdä itse murhaa koska se innostaa yrittämään uudestaan.. Tällä lailla voit saada ystäväsi luopumaan ajatuksesta eikä hän yritä uudestaan tehdä itse murhaa mutta siihen menee paljon aikaa... Ole kärsivällinen ystäväsi kanssa..Toivottavasti näistä neuvoista oli sinulle jotakin hyötyä.

• Hauska Pekka

1980-90 lukujen vaihteessa tuli liikkeeseeni nuorimies, joka sanoi, että tilaa ambulanssa, johon minä kysymään, että no minkä takia mies vakuutti, että tilaa vain äläkä kysele. Sanoin miehelle, että voin soittaa ambulanssain, jos itse maksat kulut turhasta hälytyksestä.
      Sitten paikalle tuli kolme tuon miehen kaveria ja sanoivat minulle porukalla, että tilaa nyt vain se ambulanssa. Soitin siinä sitten paikalliselle ambulanssin kuljettajalle ja hän kyselemää, että mihin siellä ambulanssia tarvitaan. Kerroin hänelle, että tällainen nuorimies pyytää ambulannia, kuski siinä sitten kyselemää, että mikä se mahtaa olla tämän tilaajan nimi, kun hän kuuli tilaajan nimen niin sanoi, että tullaan heti. Lanssi sieltä tuli muutamassa minuutissa ja nuorimies hyppäsi kyytiin ja lähtivät keskus-sairaalaan

Minä siinä sitten niiden 3-kaverin kanssa juttelemaan, että mikä se oikein vaivaa noin terveennäköistä nuortamiestä, johon kaverit vastasivat, että se on kuule hullu. Minä kysyin, että miten niin hullu sehän vaikutti ihan normaalilta, johon kaverit keroivat, että se kuule hyppäsi viime talvena yksissä bileissä kerrostalon viidennestäkerrokseta jalat edellä lumikasaan ja toinen jalkameni poikki ja silloin kun sillä alkaa päässä tuntumaan pahalta niin se soittaa ambulassin ja ne vie sen aina lataukseen.

Tuumin siinä pojille, että aha nyt minä ymmärän on sitten hullu, jos nimittäin ei olisi hullu niin se olisi itsemurhaa yrittäessään tietenkin hypännyt sieltä kerrostalon 5-kerroksesta pääedellä, ja murha oli ollut varma, mutta, koska uskalsi hypätä jalat edellä niin on sitten hullu, kuka tervejärkinen nyt sellaista tekisi, kun minäkään en uskalla hypätä edes 1-kerroken ikkunasta.

Täytyy näin lopuksi tiivistää, että kyllä yrittäjiäkin on monenlaisia ja kaikkilta teot eivät onnistu koskaan, jotkut ovat olleet yrittäjiä, jopa koko ikänsä.
      .

• fakta

vitut mistään jeesuksesta .
        jos se muna pää olisi olemassa niin ihmiset ei tekisi itsemurhaa ja jos olemme jumalan tai jeesuksen kasvot vittu ei olisi murheta . mut kun uskonto on pelkää paska puhetta ja siksi maailma näyttää siltä et kaikki miettii pääsevän elämän helvetistä pois .

• Omat rajat ovat...

...oman itsensä parhaaksi.

Tarkoititko tiivistyksessäsi liike elämän yrittäjiä joita itse ilmeisesti ainakin 80-90 luvun vaihteessa olit ja toivottavasti vieläkin olet?

Tosiaan en ole yrittäjä mutta onhan kyllä totta että eivät kaikki pysty toteuttamaan tarvittavia tekoja ja yritystoiminta jää oman kyvyttömyyden/haluttomuuden puutteen vuoksi joko paikoilleen junnaamaan, taikka sitten täysin tyssää koko toiminta.

Toisin sanottuna ei ole järkevää edes haaveilla tai uhkailla tai lupailla asioita, joiden toteuttaminen ei ikinä tule olemaan realistista. Kaikki arkielämän pienetkin asiat täytyisi aina hoitaa loppuun asti jolloin niiden isojenkin asioiden toteuttaminen onnistuneesti loppuun asti ei olisi mahdoton ajatus.

Ei siis ole kannattavaa oman mahdollisen liiketoiminnan kannalta yrittää arkielämän pienissä tapahtumissaan haukkailla liian suuria paloja joiden toteuttamisen tietää olevan liikaa.

• Hauska Pekka

Alottajalle:
      Jos sen kaverisi mieli kuule tekee noin kovasti murhata, eli tappaa ihminen, ihmisiä niin sano kuule sille, että menee Armeijaan sillä kuule opetetaan tappamaan, murhaamaan ihmisiä oikein siinä määrin, että joistakin yksilöistä on tullut oikein ihmisen tappamisen opettajia, eli kansankielellä Kapiaisia, Kenttäpiispoja, Kenttärovasteja ja Kenttäpappeja, jotka vääristelevät Jumalan Sanaa Raamattua vannottaessaan verivalaa lapsellisilla sotilaillaan.
      Esim. Jeesus käski rakastamaan lähimmäisiään ja rukoilemaan niiden puolesta, jotka vainoavat teitä ei tappamaan ( Mat 22:37-40, 26:52, 5:44, Room 12:18-21 ).
      Papit vääristelevät Raamattua mm. Verivalaa vannottaessaan he usei lukevat Efesolais kirjeen 6:13-16 jakeet, joissa kehoitetaan ottamaan päällemme koko Jumalan sotaasu, mutta jättävät lukematta 17 jakeen jossa sanotaan, että ottakaa myös vastaan pelastuksen kypärä ja hengen miekka, toisin sanoen Jumalan sana.
      Jumalan Sana eli Raamattu on on tämä hengen miekka, jolla Kristityt käyvät sotaa pahoja henkivoimia vataan ( Efes 6:12-13 ) jakeissa 13-16 tarkoitetulla sota asulla tarkoitetaan Kristittyä, joka on täydelliseti varustautunut hengellisellä sota asulla, eli Jumalan Sanalla Raamatulla

Tiedän tämän kaiken, koska olen itse käynyt armeijan ja kaverini, harrastukseni ovat olleet sotilaallisessa ympäristössä, sotilaallisella paikkakunnalla.

Todellisuudessa ihmisen murhaamisessa, tappamisessa ei ole mitään hienoa.
      1. Tappaminen, murhaaminen on epä eettistä.
      2. Rikos ihmisyyttä ja ihmiskuntaa vastaan
      3. Rikos Jumalaa vastaan

Murha, tappaminen ei ole missään olosuhteissa eikä milloinkaan puolustettavissa oleva teko.

• Paskaapaskaaa..

Mua vituttaa tollanen hemmetin jeesustelu. Itsemurha on ihmisoikeus siinä missä syöminen ja juominen eikä siinä satukirjojen jumalat ja jeesukset merkkaa pätkän vertaa. Me kaikki olemme tänne syntyneet vasten tahtoa, mutta jokaisella on oikeus päättää haluaako käyttää elämänsä vai ei. Lopputulos on kuitenkin sama; me kaikki kuolemme ennemmin tai myöhemmin. Lopulta koko maapallo tuhoutuu, eikä millään ihmisen elolla tai saavutuksella ole mitään väliä siinä vaiheessa.

Mulle on joka vuosi sanottu aina, että kyllä se aurinko paistaa risupusikkoonkin ja asioilla on tapana järjestyä ym. optimismipaskaa, joka ei ole mun elämässä pitänyt paikkansa. Viimeiset 14 vuotta yhtä helvettiä ja siitä viimeisen kymmenen ajan on joka vuosi tapahtunut jotain ikävää siitä huolimatta, että olen käynyt terapiassa, ollut lääkehoidossa, sairaalassa ym.. Viime vuosi oli tuskaa ja tämä vuosi alkoi vielä huonommin ja jatkuu näköjään tuskallisemmin. Ärsyttää suunnattomasti kun optimistiset ihmiset tulevat lepertelmään, vaikka eivät tiedä kärsimyksestä hevon hornaa. Tekisi mieli pamauttaa nyrkillä päähän jokaista ilopillerioptimistilutkaa, joka tulee sitä aurinko paistaa risupuskaan roskaa selittämään kun se ei ole totta. Jos lääkärit eikä terapiatkaan ole monessa vuodessa auttaneet eikä elämän haluani onnistuneet herättämään, niin on aika varmaa, että minun on tarkoitus kärsiä ja kuolla pian.

Olen yrittänyt itsemurhaa monia kertoja, mutta epäonnistunut. Viimeisimmät yritykset olivat niin kivuliaita, etten tiedä mitä seuraavaksi edes yrittäisin. Edellinen lääkärinikin oli aika lailla sanaton eikä oikein tiennyt mikä minua auttaisi. Lääkkeistä ei ole mitään vaikutusta muuta kuin ne ikävät sivuvaikutukset. Jotkut syötättävät ja lihottavat. Niin mitäs sillä on väliä kun maha kasvaa, jos mieli on kuitenkin pirteä! Sekään ei mene niin kun ylipaino estää löytämästä itseään miellyttävää kumppania ja saa oman olon tuskaiseksi. Läski on ällöttävää ja rumaa, joten ei paljoa auta masennukseen. Minua ei kiinnosta mitä läheiseni joutuisivat kokemaan, kun eivät hekään ymmärrä mitä tuskaa minä joudun joka samperin päivä kantamaan mukanani. Se on niin, että joku kärsii aina. Se olen joko minä tai joku lähipiirissä. Vaikka jättäisin jälkeeni surua ja tuskaa, se ei ole enää minun ongelmani siinä vaiheessa kun olen viimeisen hengenvetoni vetänyt. Äitini on pilannu elämäni jo syntymästäni lähtien muutenkin, että vähät välitän hänen tunteistaan puhumattakaan petturi-isästäni. Jos joku minua jää kaipaamaan, kaivatkoon ja kärsiköön.

Elämä ei todellakaan ole elämisen arvoista eikä ole sitä ikinä ollutkaan minun kohdallani. Hyvähän kaiken maailman pirpanoiden ja optimistien on tulla sanomaansa levittämään kun eivät tiedä mistään mitään. Kuinka monta kymmentä vuotta tätä tuskaa riittäisikään. Seuraavaksi on hankittavat sellaiset myrkyt, etten varmasti herää ja saatava kaulavaltimo katki.

• Hauska Pekka
        Paskaapaskaaa.. kirjoitti:

Mua vituttaa tollanen hemmetin jeesustelu. Itsemurha on ihmisoikeus siinä missä syöminen ja juominen eikä siinä satukirjojen jumalat ja jeesukset merkkaa pätkän vertaa. Me kaikki olemme tänne syntyneet vasten tahtoa, mutta jokaisella on oikeus päättää haluaako käyttää elämänsä vai ei. Lopputulos on kuitenkin sama; me kaikki kuolemme ennemmin tai myöhemmin. Lopulta koko maapallo tuhoutuu, eikä millään ihmisen elolla tai saavutuksella ole mitään väliä siinä vaiheessa.

Mulle on joka vuosi sanottu aina, että kyllä se aurinko paistaa risupusikkoonkin ja asioilla on tapana järjestyä ym. optimismipaskaa, joka ei ole mun elämässä pitänyt paikkansa. Viimeiset 14 vuotta yhtä helvettiä ja siitä viimeisen kymmenen ajan on joka vuosi tapahtunut jotain ikävää siitä huolimatta, että olen käynyt terapiassa, ollut lääkehoidossa, sairaalassa ym.. Viime vuosi oli tuskaa ja tämä vuosi alkoi vielä huonommin ja jatkuu näköjään tuskallisemmin. Ärsyttää suunnattomasti kun optimistiset ihmiset tulevat lepertelmään, vaikka eivät tiedä kärsimyksestä hevon hornaa. Tekisi mieli pamauttaa nyrkillä päähän jokaista ilopillerioptimistilutkaa, joka tulee sitä aurinko paistaa risupuskaan roskaa selittämään kun se ei ole totta. Jos lääkärit eikä terapiatkaan ole monessa vuodessa auttaneet eikä elämän haluani onnistuneet herättämään, niin on aika varmaa, että minun on tarkoitus kärsiä ja kuolla pian.

Olen yrittänyt itsemurhaa monia kertoja, mutta epäonnistunut. Viimeisimmät yritykset olivat niin kivuliaita, etten tiedä mitä seuraavaksi edes yrittäisin. Edellinen lääkärinikin oli aika lailla sanaton eikä oikein tiennyt mikä minua auttaisi. Lääkkeistä ei ole mitään vaikutusta muuta kuin ne ikävät sivuvaikutukset. Jotkut syötättävät ja lihottavat. Niin mitäs sillä on väliä kun maha kasvaa, jos mieli on kuitenkin pirteä! Sekään ei mene niin kun ylipaino estää löytämästä itseään miellyttävää kumppania ja saa oman olon tuskaiseksi. Läski on ällöttävää ja rumaa, joten ei paljoa auta masennukseen. Minua ei kiinnosta mitä läheiseni joutuisivat kokemaan, kun eivät hekään ymmärrä mitä tuskaa minä joudun joka samperin päivä kantamaan mukanani. Se on niin, että joku kärsii aina. Se olen joko minä tai joku lähipiirissä. Vaikka jättäisin jälkeeni surua ja tuskaa, se ei ole enää minun ongelmani siinä vaiheessa kun olen viimeisen hengenvetoni vetänyt. Äitini on pilannu elämäni jo syntymästäni lähtien muutenkin, että vähät välitän hänen tunteistaan puhumattakaan petturi-isästäni. Jos joku minua jää kaipaamaan, kaivatkoon ja kärsiköön.

Elämä ei todellakaan ole elämisen arvoista eikä ole sitä ikinä ollutkaan minun kohdallani. Hyvähän kaiken maailman pirpanoiden ja optimistien on tulla sanomaansa levittämään kun eivät tiedä mistään mitään. Kuinka monta kymmentä vuotta tätä tuskaa riittäisikään. Seuraavaksi on hankittavat sellaiset myrkyt, etten varmasti herää ja saatava kaulavaltimo katki.

Paskaapaskaa olet näköjään sellainen yrittäjä henkinen tyyppi, mutta ei näytä yritykselläsi kovin hyvin pyyhkivän, kun nimesikin on Paskaapaskaa suosittelen sinun tapauksessasi kuule Embo Toilett paperia sillä olen itse pyyhkinyt, jo vuosia ja takaan, että puhdasta tulee takaa, koska sillä voi pyyhkiä myös päänupista pois saastaiset roiskeet.

Mutta pään sisäpuolelta siivotaan ne saastaiset ajatukset pois Jumalan Sanalla Raamatulla ( Jaak 4:7-8 ).

Minä olen toki samaa mieltä kanssasi, että inhoan niitä hurmoshenkisiä Hörhöjä Jeesus Jeesus Helluntalaisia, Luterilaisia, lestadiolaisia, Baptisteja yms. jotka höpöttävät olemattomia, tyrkyttävät uskontoaan kaikille ja elävät itse täysin sen vastaisesti mitä Jeesus kaikille opetti. Jeesus sanoi myös, että vain ne ovat hänen ystäviään, jotka tekevät mitä minä käsken heitä tekemään ( Joh 14:15, 15:14 ).
        Ne jotka väittävät olevansa Kristittyjä, mutta elävät vastoin Raamatun opetuksia eivät todellisuudessa tunne Raamattua, eivätkä ole Kristittyjä, eivätkä Kristuksen Jeesuksen seuraajia.

Toivotan kaikkea hyvää teille kaikille parempia aikoja odotellessa: Psalmi 37:34, Matteus 24:14, Daniel 2:44, Ilmestys 21:4

• käsivarsilleni
        Paskaapaskaaa.. kirjoitti:

http://youtu.be/lEUgORVsECs

• k,e

on se et se ei ole yksin ja et sun kaverisi tuntee et jotkut välittää siitä .

Minäkin olen 26 v mies ja kaksi lasta minulla on .
      minä yririn itsemurhaa et kaikki paska jäis pois .
      silloin vaimo löysi minut olo huoneen lattialta ja melkein eloton .
      olin ottanut viinaa ja lääkeittä niin paljon kun löysin .
      muistan sen kun vintti pimeni multa ja tipuin lattialle .
      muistan kun heräsin sairaalasta ja taas pimeni ja seuraava oli kun vartijat oli pistänyt minulle raudat käsiini ja jalka raudat ja taas pimeni ja heräsin putkasta ja pääsin pois sieltä sain sakot siitä kun olin tapellut vartioiten kanssa josta minä en muista yhtään mitään kun olin niin sekaisin . ...

ja nyt asun yksin ja masentaa otaa päähän elämä ja itsemurha on taas mielessä ja suunittelen sen et onnistuisin siinä . -.

avio-ero tuli voimaan ja mulla ei ole mitään maailassa mita haluan kokea . elämän halu on mennyt minulta kun ei ole ystävää mulla olen yksin ja yksin ja olen miettinyt et jos olen vuodessa nään kavereita 5 % ja yksin 95 % se olisi sama kun kaverit kävisi tuomassa mun haudalle kukan .-

• nimimerkille k,e !!!

Pää pystyyn siellä nyt!
        Olet vasta pikkasen päälle kakskymppinen, etkä oo oikeastaan nähnyt vielä mitään. Joten älä nyt kiusaa ittees ja ala masentuun. Viina jätä välittömästi pois - kokonaan. Sulla on kaksi lasta ja sä olet niiden AINOA isä, joten mieti vähän sitä. Sulla on velvollisuuksia lapsiasi kohtaan vaikka v***tais.

Tässä sulle tsemppiä http://youtu.be/IuTUMD-WzlM

• Lohdutusta
        nimimerkille k,e !!! kirjoitti:

Pää pystyyn siellä nyt!
        Olet vasta pikkasen päälle kakskymppinen, etkä oo oikeastaan nähnyt vielä mitään. Joten älä nyt kiusaa ittees ja ala masentuun. Viina jätä välittömästi pois - kokonaan. Sulla on kaksi lasta ja sä olet niiden AINOA isä, joten mieti vähän sitä. Sulla on velvollisuuksia lapsiasi kohtaan vaikka v***tais.

Tässä sulle tsemppiä http://youtu.be/IuTUMD-WzlM

Aloita uusi elämä, ihan kokonaan, sinä 26-vuotias mies. Pidä lapsiisi yhteyttä, tämä meidän pallomme on niin, niin suuri että kyllä tänne mahtuu, ei ole väliä olla eikä pakko Suomessa jos siltä tuntuu, vaihda vaikka joen toiselle puolelle ekana, jos se ei tunnu hyvältä, vaihda kaupunkia. Jos me oltais todella vainottuja, kuolemaan saakka, niin tajuttais että tämä ei ole vielä mitään, esimerkiksi juutalaisia vainottiin maasta toiseen, kaupungista toiseen, on tietty helppo sanoa mutta jos meillä olisi todellinen vaino ja hengenvaara päällä, niin emme edes muistaisi tämänhetkistä ahdistustamme. Nämä kaikki tämänpäiväiset ovat vain ja ainoastaan toisen asteen vainoja, ei pahoja siis, loppujen lopuksi, hope tää sua jonkun verran lohduttaa.

• sillälailla!

Hienosti onnistui suoli24 taas pilaamaan yhden fiksun ja liikuttavan viestiketjun laittamalla oikein linkin etusivulle, että kaikki avohoitopotilaat ja muut pahoinvoivat ihmisperseet tulevat varmasti höyryämään tännekin ja purkamaan pahaa oloaan.

Tämä ketju oli niin asiallinen ja fiksuja ajatuksia täynnä... Suoli24:n ylläpidon pösilöinnin takia kaikki sivuston pipipäät ovat nyt löytäneet tännekin! ONNEKSI OLKOON TALIAIVOT!!!!!

• ..SIIS HETKINEN...

"Suoli24:n ylläpidon pösilöinnin takia..."

Suomi24 ylläpidon vuoksi tätä julkista NETTI-debattia on ylipäänsä mahdollista käydä.
        Suomi24 tekee tämän mahdolliseksi. Kiitos.

• hjhghjgh
        ..SIIS HETKINEN... kirjoitti:

"Suoli24:n ylläpidon pösilöinnin takia..."

Suomi24 ylläpidon vuoksi tätä julkista NETTI-debattia on ylipäänsä mahdollista käydä.
        Suomi24 tekee tämän mahdolliseksi. Kiitos.

Suoli24 ei ole mikään maailman keskipiste. Jos tätä paskasivustoa ei olisi (mikä olisi vain hyvä asia), samat keskustelut käytäisiin jossain toisella, paremmalla sivustolla jossa ylläpito omaa aivot ja karsii oma-aloitteisesti trollit ym. mielenterveyspotilaat keskusteluja pilaamasta. Suoli24:llä näin ei toimita. Itsekö viestiäsi plussasit vai ylläpito?

• pipipää.

Muista että valehtelijalla täytyy olla ERITTÄIN HYVÄ MUISTI.Onko sinulla ?

• ketäs täällä onkaan

Muut ihmiset ovat sitä varten, että he auttavat kun on heikoilla, yksin ja apua vailla. Siitä ei tarvitse maksaa eikä miettiä vastapalvelua. Ja kun itse on apua ja tukea saanut, osaa vuorostaan sitä antaa. Ihmiset ovat toisiaan varten.

Mitä ihmettä meille on tapahtunut, kun toisesta ihmisestä välittämisestä on ikään kuin tullut ylellisyyttä? Toitotetaan yksilöllisyyttä ja riippumattomuutta, mutta kääntöpuolena on oman onnensa nojaan jääminen jos jotain sattuu ja yksin pärjääminen.

Ja jos tarvitsee joku kuuntelijaa, sitä ei kaikille niin vain löydykkään -- vaan on mentävä jonottamaan ja (nyt kärjistän) maksamaan siitä että saa ymmärrystä ja tukea. Ammattilaisia on joka vaivaan, jonoa heille, muttei lähimmäistä joka vapaa-ehtoisesti olisi vierellä elämän mustina hetkinä.

Kun jotain sitten sattuu, syytetään näitä ammatti-ihmisiä, palkattuja auttajia siitä etteivät tehneet tarpeeksi.

Se sijaan että katsoisimme sisimpäämme ja päättäisimme että nyt, tänään, kyynisyyden sijaan rohkaisen. Kampittamisen sijaan tuen. Laitan hetkeksi kyynärpääni sivuun ja annan tilaa ja tietä. Että edes kerran elämässäni jonkun etuillessa annankin ihan vapaasti reittiä ja väistyn sivuun.

Sillä kaikista tärkeimmän elämässä ehtii kyllä havaita vaikka ottaisikin iisisti vaihteeksi ja katsoisi kaikessa rauhassa ympärilleen.

• MrSuicide

Miksi aina vouhotetaan jos joku haluaa päättää päivänsä hyvällä kahvilla? Ei se ole kuin hetken juttu ja uusi juttu odottaa.

• voi huahhh

surkee provo!
      henki lähtee yrittämättäkin jos vain haluaa.
      ja vieläkö 2000 luvulla lähetetään ihan kirjeitä kavereille?!

• EI OLE! Provo

Olen hyvin kriittinen toisten ihmisten käytöksestä ja minulle on tärkeää että ihmiset kirjoittavat ja ovat elämältään tietynlaisia, joten minua ihmetyttää ja ehkäpä jopa ärsyttää se, että te jotkin vähä älyiset kirjoitatte aina provo.

Totisesti myös tuo kriittisyyteni ja tarkka haluni nähdä tietyn tyyppistä käytöstä kanssa ihmisissä saa minut kommentoimaan tänne, mutta tuota minä EN YMMÄRRÄ ETTÄ HUUDELLAAN PROVO!

• buahaha......

Oletko sama pullossa asuva nörtti joka ulisi tuolla ylempänä miten kirjeiden lähettäminen olisi jotenkin outoa? Hah! Naputtele sitä sitä tietokonettasi ja litki lisää kokista... Suurimmalla osalla ihmisistä on kuitenkin muunlaistakin elämää eikä perinteitä ole unohdettu. Jokainen, JOKAINEN ihminen ilahtuu enemmän oikeasta, perinteisestä kirjeestä kuin jostain bittiavaruudesta putkahtaneesta sähköpostista. Kirje on henkilökohtainen jonka saaminen kertoo, että lähettäjä oikeasti välittää. Sähköpostin naputtelu ja lähetys parissa sekunnissa on sopiva esim. työntekijöiden väliseen kommunikointiin. Olet muuten poikkeuksellisen säälittävä tapaus.

• yrittäisit tykätä
        buahaha...... kirjoitti:

Oletko sama pullossa asuva nörtti joka ulisi tuolla ylempänä miten kirjeiden lähettäminen olisi jotenkin outoa? Hah! Naputtele sitä sitä tietokonettasi ja litki lisää kokista... Suurimmalla osalla ihmisistä on kuitenkin muunlaistakin elämää eikä perinteitä ole unohdettu. Jokainen, JOKAINEN ihminen ilahtuu enemmän oikeasta, perinteisestä kirjeestä kuin jostain bittiavaruudesta putkahtaneesta sähköpostista. Kirje on henkilökohtainen jonka saaminen kertoo, että lähettäjä oikeasti välittää. Sähköpostin naputtelu ja lähetys parissa sekunnissa on sopiva esim. työntekijöiden väliseen kommunikointiin. Olet muuten poikkeuksellisen säälittävä tapaus.

Sääli on henkilökohtainen asia, jos yksi säälii jotain henkilöä, niin se ei tarkoita että kaikki muutkin haluaisivat samaa henkilöä sääliä.

Tosin olikohan säälissäsi edes kyse aidosta säälistä, vai pelkästä epätykkäämisen osoituksesta.

Mielestäni kuitenkin toisten pilkkaaminen internetissä on sitä alhaisinta käytöstä mitä netissä harrastetaan, varsinkin kun on mahdotonta tietää mitä kukin on pelkän tekstin perusteella.

• hohojojo

sano P, sano R, sano O, sano V, sano O, sano: PROVO!
      eikö olekkin ihmeellistä ettei ole tullu kirjoituksia tai uutisia( tai en ainakaan ole kuullut) että joku eutanasiaa toivova olisi yrittänyt itsemurhaa? ja mihinkä ne yritykset sit muka pyrehtyis?

• auringon puolella'

sano K, sano A, sano M, sano U, sano : KAMU !
        eikö olekkin ihmeellistä ja hienoa että löytyy ihmisiä jotka haluavat toisilleen hyviä asioita?

• bgtrfhthh
        auringon puolella' kirjoitti:

sano K, sano A, sano M, sano U, sano : KAMU !
        eikö olekkin ihmeellistä ja hienoa että löytyy ihmisiä jotka haluavat toisilleen hyviä asioita?

No joidenkin älli nyt vain on kivenmurikan tasolla. Nämä "hohojojot" ynnä muut ilmeisesti kuvittelee, että jos jotain ei ole lehdissä kirjoitettu, sitä ei ole tapahtunut. Ei ilmeisesti ole ennen kuullut myöskään epäonnistuneesta itsemurhayrityksestä... Missä kivenkolossa täytyy asua että ajatusmaailma on tuolla tasolla??

• 20+7

Ihmiselle tarjotaan lapsuudesta lähtien ajatuksia siitä mitä hänen elämässään tulisi tehdä, eli ympäristön ajatusten mukaisesti "oikea" elämä. Näitä tarjottuja ajatuksia hän kopioi mieleensä, ja koska ulkoiset ajatukset toimivat ulkoisina tahtoina, hänen oma alkuperäinen tahto syrjäytyy vajoamalla tiedottomuuteen.

Koska yhteys omaan tahtoon ja itseen katkeaa tällä tavalla, ihminen voi siitä huonosti. Useimmat unohtavat tuon kehityksen ja oman tahdon olemassaolon, ja siksi he kykenevät elämään jollakin tasolla siedettävän tasapainoista elämää, joka ei siitä huolimatta ole oma elämä. Jotkut ihmiset onnistuvat pitämään kiinni tahdostaan sitkeästi, ja siksi he elävät jatkuvassa ristiriitaisessa tilassa, sillä oma tahto pyrkii yhteen suuntaan ja opitut ajatukset sekä ympäristö pakottavat toiseen. Tämä tila on hyvin raskas, ja voi johtaa epätoivoisiin yrityksiin ratkaista tila pakenemalla sitä.

Pysyvä ratkaisu ongelmaan on mielen puhdistaminen ulkoisista ajatuksista, jolloin oma tahto nousee jälleen ohjaamaan valintoja. Tämän myötä myös mielessä oleva ristiriita ja siitä johtuva paha olo katoaa. Suosittele ystävällesi kirjaa Alkuajatus - Elämän pieni käsikirja, siitä löytyy tarkaa ja toimivaa tietoa mielen selkeyttämiseen.

Lisää kirjasta sivulla: www.alkuajatus.org

• En muuta nyt

Mä en jaksais oikein tätä filosofista sepustusta, toivoisin vain että mun kaveri ois mun lähellä.

• tosi ystävä

Joo koitin soittaa ystävälleni, ennekuin hän hyppäsi parvekkeelta. Ei vastannut, oli tärkeämpää hypätä ja rikkoa jalkansa.

• ujyhtegsa
    • Valon pilkahdus

Sanoisin, että sellaisen joku vielä uhkailee itsarilla tai jopa jotenkin tuhertaen yrittääkin, niin heillä on vielä toivoa paremmasta elämästä kuin sellaisilla jotka eivät enään puhukaan mitään. Mieli on vaan niin umpisolmussa, että he eivät keksi enään muuta ratkaisua kuin... hyvä ystävä saattaa oikealla hetkellä olla kullanarvoinen !

• S i g h

Mut muistapa miten ruotsalainen kaveri uhkasi tehdä netissä ja kun vastailijat netissä usuttivat edelleen, niin jopas teki !

Monelle tämä paikka viimeinen oljenkorsi, jossa edes jollekin kertoa, etkö ymmärrä.

• Yksi tyhjä arpa

Oma alamäkeni alkoi siinä 25-vuoden iässä, tuolloin kärsin ilmeisesti ensimmäisen vakavamman masennuskauden jolloin pahimmassa jokainen päivä oli viimeinen ja ainut toive oli kun uneen päätä tavoitteli ettei tarvitsisi herätä enää. välillä on ollut vuosia jolloin on sellainen tunne että tästä voisi tullakin jotain mutta aina jostain tulee muuttuja joka sotkee pakan kunnolla.

Nyt elän vaihetta jossa olen potenut jonkin tasoista masennusta noin neljä vuotta, joista kaksi viimeistä todella syvällä. ...näistä viimeisen kahden vuoden aikana olen ollut todella yksinäinen ja viisi tuttavaani on lopettanut päivänsä eri muodoissa omankäden kautta, on tullut koettua avoieron ihanuus ja se miten miestä siinä käsitellään, sitten osin avioerosta johtuen tein "henkilökohataisen konkurssin" sekä vielä jäin kaiken päälle työttömäksi. ...oikeastaan voin vain kiittää ja kirota kahta lastani että olen tässä tänään, noin puoli vuotta sitten läheinen ihminen kysyi lyhyehkön automatkan aikana "ootko harkinnu hakeutua hoitoon, ennen kuin tapat jonkun" no pari viikkoa myöhemmin kävin ensimmäisen kerran juttelemassa ja yllätyin hoitavan henkilön käytöksestä. ...tippoja silmäkulmissa ja esim ajoittain pelokasta käytöstä tms. lääkkeitä tyrkytettiin ensimmäisenä joista kieltäydyinmitään varsinaista hyötyä noista käynneistä ei ole ollut mutta kuitenkin sainpahan yhden ihmisen rauhoittumaan.

Yleisesti ottaen olen varsin rauhallinen ja todella pitkäpinnainen, mutta nyt tulilanka on todella lyhyt, vuoronperään olen vihainen itselleni tai ympäröivälle maailmalle, vietän pahimmillaan yli kolme vuorokautta valvoen ja seurauksena olen väsynyt ja vittuuntunut. ...jonkinlaiset uninapit suostuin ottamaan mutta niistä ei ole ollut havaittavaa hyötyä.

Hoitohenkilö kysyi haastatellessaan että olenko yrittänyt itsemurhaa, vastasin että en, sitten kysyttiin olenko harkinnut johon vastasin että kun sen aika tulee niin en epäonnistu. kysyttäessä positiivisista asioista en löytänyt mitään vaikka hieman pidempään mietin, ainut asia joka pitää minut ilmeisesti hengissä ovat tenavat joille en haluaisi näyttää huonoa esimerkkiä. ....muuten olisin jo kuollut.

• "tyhjälle arvalle"

Yksi positiinen asia sinusta löytyi heti:
        ainakin ilmaiset itseäsi varsin sujuvasti kirjoittamalla kuten suora ja rehellinen immeinen. Harvinaista.

Jotenkin uskon ja toivon (täältä jostain) että pääset sitkeä sissi tolpillesi ja tulet kokemaan onnistumisia elämässäsi koska teksti on fiksun ihmisen tekstiä joka osaa ajatella ajatuksensa loppuun saakka.

Me tsemitetään sua hurjasti täältä!!!

• Mie Vaan
        "tyhjälle arvalle" kirjoitti:

Yksi positiinen asia sinusta löytyi heti:
        ainakin ilmaiset itseäsi varsin sujuvasti kirjoittamalla kuten suora ja rehellinen immeinen. Harvinaista.

Jotenkin uskon ja toivon (täältä jostain) että pääset sitkeä sissi tolpillesi ja tulet kokemaan onnistumisia elämässäsi koska teksti on fiksun ihmisen tekstiä joka osaa ajatella ajatuksensa loppuun saakka.

Me tsemitetään sua hurjasti täältä!!!

Ihana tämä mesesi, kiitos, vaikka et mua tsemittänytkään, olet ihana ihminen, näin me täällä voimme auttaa toisiamme ja kasvaa paljon, paljon paremmiksi ihmisiksi, tai jos ei nyt paremmiksi niin ainakin voimme vierellä vähän aikaa kulkea. Kiitos, ja tsemi-zeni Sulle!!!

• ihana oot ittekki!
        Mie Vaan kirjoitti:

Ihana tämä mesesi, kiitos, vaikka et mua tsemittänytkään, olet ihana ihminen, näin me täällä voimme auttaa toisiamme ja kasvaa paljon, paljon paremmiksi ihmisiksi, tai jos ei nyt paremmiksi niin ainakin voimme vierellä vähän aikaa kulkea. Kiitos, ja tsemi-zeni Sulle!!!

Viestistäsi päätellen et ole itsekkään hassumpi pakkaus!

• Mie Vaan
        ihana oot ittekki! kirjoitti:

Viestistäsi päätellen et ole itsekkään hassumpi pakkaus!

En olekaan hassumpi pakkaus, ja siksi sulle ihanuus rakkauden halaus, kaikkiin sun tuleviin päiviisi ! ! !

• lämmin rutistus*
        Mie Vaan kirjoitti:

En olekaan hassumpi pakkaus, ja siksi sulle ihanuus rakkauden halaus, kaikkiin sun tuleviin päiviisi ! ! !

Ja täältä lähtee takaisin maailman suurin ja lämpimin rakkaudenhalaus Sulle!!! Toivotan sulle ja sunkaltaisillesi poikkeuksellisen onnellista elämää !!!!!

• Mie Vaan
        lämmin rutistus* kirjoitti:

Ja täältä lähtee takaisin maailman suurin ja lämpimin rakkaudenhalaus Sulle!!! Toivotan sulle ja sunkaltaisillesi poikkeuksellisen onnellista elämää !!!!!

Kiitos Lämmin Rutistus, lämmin rutistus sullekin : )Lämmin Rutistus, tässä vielä ihana iltalaulu, oikein tanssittava kaikille ihanille ihmisille, viimeistään Riossa tavataan !
        www.youtube.com/watch?v=dDIVZNfxVtE

• Mie Mie Vaan
        lämmin rutistus* kirjoitti:

Ei piru: )lainen aukaissut, kai joidenkin typerien oikeuksien vuoksi, tästä toinen
        www.youtube.com/watch?v=PbHtDJA-7Lg

• Mie Vielä : )
        Mie Mie Vaan kirjoitti:

Ei piru: )lainen aukaissut, kai joidenkin typerien oikeuksien vuoksi, tästä toinen
        www.youtube.com/watch?v=PbHtDJA-7Lg

Täss paras Jorgelta, vien sinut tanssiin vielä tämän kanssa: )

www.youtube.com/watch?v=oCM_VWzSiMo

• jep-näin tehdään !
        Mie Vielä : ) kirjoitti:

Täss paras Jorgelta, vien sinut tanssiin vielä tämän kanssa: )

www.youtube.com/watch?v=oCM_VWzSiMo

Jorgen tahdissa tanssataan läpi elämän sambaillen kevein lantein ahdinkopaikkojen yli!

• ! !
        jep-näin tehdään ! kirjoitti:

Jorgen tahdissa tanssataan läpi elämän sambaillen kevein lantein ahdinkopaikkojen yli!

Ottakaapa nyt mallia tästä viimeisestä komppaussarjasta, oisko asenteenmuutos elämään paikoillaan ? ? ?

• elävältä kuolleita

Asun kaupungin vuokra-asunnossa ja talossa elää itsetuhoisia 2/3 osa. Ei liikuta, poltetaan useita askia päivässä, syödään mitä syödään, jos syödään ym. Joitakin ihmisiä viedään terveuskeskukseen, mutta aina ne tuodaan takaisin. Ihmisten itsetuhoisuuteen ei puututa esim. laitoshoidolla. Ei vaadita paljoa rakentaa keskitysleiri elämänhallinnan menettäneille. Ihmiset pelkäävät kuolemaa, mutta ei siinä määrin ettei itsetuhoisuus vietti olisi päälimmäisenä asiana. Ihmiset ovat luonnostaan selviytyjiä.

• onko tavallista

Siis tarkoitatko, että tietylle kaunpungin vuokra-asuntoalueelle on keskitetty itsetuhoon taipuvaisia tai depressiivisiä ihmisiä?

Aikamoista kaupunkisuunnittelua, vai onko kyseessä sattuma?
        Kiinnostaa tietää enemmän onko näin jossain päin suomea tai koko maassa...

Jos näin, niin kehtaavatkin puhua syrjäytyneistä -- kyseessähän on silloin syrjäytetyt jos näin on että maassamme synnytetään masentuneiden reservaatteja tai elämänhallintaan tukea tarvitsevien ghettoja. Toivottavasti kuitenkin sattumaa tällainen ilmiö , vai syntyykö tuonkaltaisia keskittymiä ihan pakon sanelemana.

• Carusell

Mun mielestä tämä viestiketju kannattaisi nostaa johonkin opetusketjuksi, ylhäältä kun alkaa lukemaan positiivisia ja kannustavia viestejä kuinka ystävää jelpataan ja autetaan, niin versus, mikä ero ! alaosan murrosikäisten? happamiin sylkäisyihin.

• oi aikoja oi tapoja.

Kuten tuolla ylempänäkin jo todettiin, tämä oli todella asiallinen ja hyväntahtoinen ketju mukavine vastauksineen ennen kaiken maailman mielenterveyspotilaiden ilmaantumista paikalle. Siitä kiitos ylläpidolle joka ei muuten edes poista noita sairaita möläytyksiä ilmoituksista huolimatta.

• ehkäpä....
        oi aikoja oi tapoja. kirjoitti:

Kuten tuolla ylempänäkin jo todettiin, tämä oli todella asiallinen ja hyväntahtoinen ketju mukavine vastauksineen ennen kaiken maailman mielenterveyspotilaiden ilmaantumista paikalle. Siitä kiitos ylläpidolle joka ei muuten edes poista noita sairaita möläytyksiä ilmoituksista huolimatta.

Ehkä tämä aihe on sen verran vaikea, että osa ihmisistä ei osaa suhtautua tai käsitellä tällaista muutoin kuin töksäyttäen jotain provo-epäilyä tai muuta jäynää.
        Aihe koskettaa yllättävän monia ympärillämme. Siksi on mielestäni hyvä että siitä keskustellaan vaikka hämmentyneiden ihmisten viestien lomassa.

• 45b76nhr555f
        ehkäpä.... kirjoitti:

Ehkä tämä aihe on sen verran vaikea, että osa ihmisistä ei osaa suhtautua tai käsitellä tällaista muutoin kuin töksäyttäen jotain provo-epäilyä tai muuta jäynää.
        Aihe koskettaa yllättävän monia ympärillämme. Siksi on mielestäni hyvä että siitä keskustellaan vaikka hämmentyneiden ihmisten viestien lomassa.

Kuka tahansa vähänkään suoli24:ää lukenut tietää, ettei tämän sivuston avohoidokeille ole mitään merkitystä mikä mikäkin ketjun aihe on kun eivät kuitenkaan edes ymmärrä mistä puhutaan. Kaikkiin, varsinkin etusivulla oleviin ketjuihin, pitää välttämättä päästä häiriköimään koska siellähän suurin osa lukijoista on. Jotain kieroutuneita kiksejähän ne saavat tuosta provon hokemisesta ja Ville Viis Vuotta -tasoisista salaliittoteorioistaan joka helvetin ketjussa. Täällä oli todela paljon vastauksia ennen häiriköiden invaasiotakin.

• Aloittajalle

Aloittaja, pidä lippu korkealla, tarvitset iloa nyt ympärillesi, voimia sulle eteenpäin, tässä iloista sambaa sulle, voi hyvin, iloa elämääsi paljon toivottaen, tuosta alhaalta klikkaa - >

www.youtube.com/watch?v=Gi1BTtg5zFI&feature

• hhhhhhhuuullu

Suomessa on niin paska mielenterveyshoito, et on varsinainen ihme et viel oon ite hengis. Lukuisia kertoja meinas henki mennä apua hankkiessa. Nyt o onneks asiat paremmin ainaki hetkellisesti. Mut tää on ollu huippu vuosi, ku 10 viimestä vuotta oli täyttä helvettiä.

On lohdullista kuitenkin, että voi päättää päivänsä milloin haluaa, ellei sitten neliraajahalvaannu.

Ja nämä "itsemurha on itsekäs teko..." -tyypit voi mennä muualle muiden itsekkäiden seuraksi.

"Apua saa, jos hakee ja ottaa vastaan!" Joo ite hain useita vuosia ja tarjottiin vaan paskoja ja lamaannuttavia lääkkeitä. Nyt on hyvät lääkkeet, eikä oo tullu riippuvuutta, toisin, ku niistä "ei riippuvuutta aiheuttavista" läälleistä tuli helvetilliset vierotusoireet, ku niiden paskojen syönnin lopetti.

Hurraa hyvinvointi suomi!

• C L E A R

Samaa mieltä, vetelin kymmeniä vuosia rauhoittavia jotka ois kaatanut hevosenkin, sano se kallonkutistaja, ja määräsi mulle lisää!!! Ai miksikö, no tietenkin sen takia kun minä halusin, näyttelin sille huonompaa ja valitin etten jaksa tehdä töitä, olin siis typerä kun kuvittelin et kun vedän linssiin psykiatria ja saan taas uuden reseptin, että jaksan töissä ja pärjään, lopputulos oli tosiaan se että hevonenkin ois tuupertunut sen lääkemäärän alla minkä minä lopussa söin.
        Aivan hullua hommaa, onneksi olen kuivilla nyt, ja aivan omasta tahdosta ja voimasta, päätin yksinkertaisesti etten syö enää, tuskaahan se aluksi tuotti mutta olen nyt voitolla, en pelkää enää ja ne kauheat vieroitusoireet ovat poissa, en kiitä siis oikeestaan tippaakaan lääkärikuntaa, he pahensivat vain tilannetta lääkerumballa, ja aivan kiltisti kirjoittivat mitä vaan mulle kun osasin näytellä niin hyvin, töiden puolesta kun tekee mitä vaan, myy jopa sielunsa mömmöille.

Sairas tää maailma.

• Dont give up
      • No, I Don't

Oisin voinut itsekin linkittää tämän biisin, hyvä biisi.

• Apuaa!

Nyt kertokaa nettiosotteita,missä voisi miksata oman biisin... esim. yhdistää youtuben biisejä jne. Sen pitäisi olla ilmanen ja sellanen,jota ei välttis tarttee ladata koneeseen...eikä tartteis liittyy jäseneks ;D kiitos

• kiva --'.

Kysäise tuolta tekniikka tai tietokonepalstoilta biisinmiksauksista ja juutubeejutuista, ne tietää siellä paremmin koska ovat kiinnostuneet noista asioista, yritetään edes pysyä alkuperäisessä aiheessa, eiks niin.

• itse kokenut

Älä hylkää ystävääsi ainakaan nyt...hän on vielä sinulle kiitollinen jos
      seisot hänen rinnallaan tänä vaikeana hetkenä...

Pidä häneen säännöllisesti yhteyttä ja jaa hänen murheita kanssasi ja
      koeta löytää joku ammattiauttaja, jonka luon ystäväsi voisi säännöllisesti käydä..

Itse tulin uskoon ja Löysin Jeesuksen ja sitä myötä sain paljon ystäviä ja toivon sydämeeni..

Kannattaa myös rukoilla ystäväsi puolesta säännöllisesti...

Rakas Jeesus auta tätä epätoivoista ystävää. Vain Jeesus sinä voit antaa hänelle tulevaisuuden ja toivon. Jeesus auta häntä löytämään sinut ja muita ystäviä, jotka voisivat häntä tukea vaikealla hetkellä. Niinkuin olet minuakin auttanut. Kiitos Jeesus ! Sinulle on kaikki mahdollista.

Jeesus anna syntini anteeksi ja sydämeeni ilo ja rauha . Kiitos Jeesus..

http://www.tv7.fi/

• jk

v ai iin

• laikalaikaa

no niinpäs niin.

• Anonyymi

Kerro yksityiskohtia.

Hyppäsikö junan alle, hirttoyritys, mikä.....???

• Anonyymi

MINUN PARAS KAVERI TEKI ITSARIN , EI USKONUT JUMALAAN. HELEVETIN PIKKU NILKKI, NYT HELEVITISSÄ. OMA VIKA KUN EI LIITTYNYT LAHKOONI JAUJOU, USKO KIRRKKOON AINO SAARELA TAI MUUTEN OLET HELEVITIISSÄ SEN SEHERAAVAT 200000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 VHOTTA. AINO ELINA SAARELA, HAUSKAA HELEVETTIPÄEVÄÄ SINNEKI . AAMEN.

• Anonyymi

karla kunnsa on koira vuhivuh, niiku mauri kunnas

• Anonyymi

jesu on jepulisipulli joujea

Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      8019
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      61
      5961
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      81
      3352
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      3103
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1728
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      213
      1719
    7. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      343
      1453
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      335
      1212
    9. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1209
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      32
      1141
    Aihe