Kuulin tämän kysymyksen tänään radiosta.
Niin?
Mikä on normaalia?
46
496
Vastaukset
- 10+1=11
Noh..."kaiken tietävä" Wikipedia vastaa näin...
normaali, tavallinen, tavanomainen,
erityisesti tilastollisessa mielessä tavanomainen, yleinen
lääketieteessä: tila tai kokeen tulos, joka ei viittaa sairauteen
yhteiskuntatieteissä: normien mukainen käyttäytyminen
Että jos ny ajatellaan ihmistä...niin periaatteessa aivan tavallinen ihminen...iloineen ja suruineen, niin hyvine kuin huonoine puolineen...Asioiden määrittely on normaalia, mutta laiskuus jättää se tekemättäkin on normaalia. Onkohan kaikki mitä ihminen tekee, tai on tehnyt, normaalia(?)
Ehkei epänormaalia olekaan.- supo(li)
"normaali, tavallinen, tavanomainen"
"yhteiskuntatieteissä: normien mukainen käyttäytyminen"
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sopulit
^ "Sopulilaumojen heittäytyminen alas mereen jyrkänteiltä on kuitenkin vain myytti"
Ihmisille normaalia käytöstä on valehtelu sopulien heittäytymisestä jyrkänteiltä mereen sekä muunlainen valehtelu. Vaikka historiankirjat ovat osoittaneet valehtelun ja epäoikeudenmukaisuuden johtavan sotiin, valitsevat ihmiset tämän tien seuratessaan muiden ihmisten toimia. Kun ihminen toimii kuten muut ihmiset toimivat, on se täysin normaalia toimintaa ihmiselle. Sopulit sen sijaan eivät hyppää jyrkänteeltä koska he ovat oppineet ilman historiankirjoja sen ettei jyrkänteeltä kannata hypätä. Ihminen sen sijaan ei ole oppinut välttämään sotia siitä huolimatta siitä että lukuisat ihmiset ovat kirjoittaneet historiankirjoihin oppeja jotka auttaisivat ihmisiä välttämään sotatilanteita. Ihmisen halu käyttää toista ihmistä hyväkseen saadakseen pidemmän ja helpomman elämän tuottaa yhteiskunnan jossa hyväksikäyttäjä luo itselleen vihollisen hyväksikäytetystä. Tämä on täysin normaalia käytöstä ihmiselle.
Jos haluat toimia epänormaalisti ja käyttää omaa järkeäsi sen sijaan että seuraisit muita ihmisiä, ei kannata toimia kuten ihmiset toimivat. Tällainen epänormaali käytös on tietysti paheksuttavaa koska jokaisen ihmisen tulee heittäytyä jyrkänteeltä silloin kun yksi ihminen heittäytyy jyrkänteeltä. supo(li) kirjoitti:
"normaali, tavallinen, tavanomainen"
"yhteiskuntatieteissä: normien mukainen käyttäytyminen"
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sopulit
^ "Sopulilaumojen heittäytyminen alas mereen jyrkänteiltä on kuitenkin vain myytti"
Ihmisille normaalia käytöstä on valehtelu sopulien heittäytymisestä jyrkänteiltä mereen sekä muunlainen valehtelu. Vaikka historiankirjat ovat osoittaneet valehtelun ja epäoikeudenmukaisuuden johtavan sotiin, valitsevat ihmiset tämän tien seuratessaan muiden ihmisten toimia. Kun ihminen toimii kuten muut ihmiset toimivat, on se täysin normaalia toimintaa ihmiselle. Sopulit sen sijaan eivät hyppää jyrkänteeltä koska he ovat oppineet ilman historiankirjoja sen ettei jyrkänteeltä kannata hypätä. Ihminen sen sijaan ei ole oppinut välttämään sotia siitä huolimatta siitä että lukuisat ihmiset ovat kirjoittaneet historiankirjoihin oppeja jotka auttaisivat ihmisiä välttämään sotatilanteita. Ihmisen halu käyttää toista ihmistä hyväkseen saadakseen pidemmän ja helpomman elämän tuottaa yhteiskunnan jossa hyväksikäyttäjä luo itselleen vihollisen hyväksikäytetystä. Tämä on täysin normaalia käytöstä ihmiselle.
Jos haluat toimia epänormaalisti ja käyttää omaa järkeäsi sen sijaan että seuraisit muita ihmisiä, ei kannata toimia kuten ihmiset toimivat. Tällainen epänormaali käytös on tietysti paheksuttavaa koska jokaisen ihmisen tulee heittäytyä jyrkänteeltä silloin kun yksi ihminen heittäytyy jyrkänteeltä.Juuri näin. :)
- xcch
Hyvä ihminen = miellyttävä ja avulias ihminen
Normaali = enemmistö eli tavallinen ihminen
Hankala = synkkä ja pessimistinen, kuormittaa muita, pilaa lomamatkoja.
Narsisti = empatiakyvytön pahasti tunnevammainen tosikko.
Psykopaatti = sosiopaatti, täysin tunteeton ihminen. Voi joissakin tapauksissa silti olla myös kiltti. Suosittuja saneeraavinen yritysten johtajina, koska ei ole tunteita eikä empatiaa työntekijöitä kohtaan. Vahvuutena on myös useilla psykopaateilla, että heiltä puuttuu narsistille tyypilliset häpeän ja riittämättömyyden, kaikkivoipaisuuden tunteet ja tämän myötä ei ole pätemisen tarvetta.
Narsisti psykopaatti sekoitus = esim. toisen maailmansodan sankarit Aatu ja Stalin olivat tyypillisiä esimerkkejä. Aatun juutalaisten tuhoaminen ja Stalin tuhosi 1930 omaa huomattavan määrän kansaansa ja tapatti keskityleirissä jopa oman poikansa. - 8+4=12
xcch kirjoitti:
Hyvä ihminen = miellyttävä ja avulias ihminen
Normaali = enemmistö eli tavallinen ihminen
Hankala = synkkä ja pessimistinen, kuormittaa muita, pilaa lomamatkoja.
Narsisti = empatiakyvytön pahasti tunnevammainen tosikko.
Psykopaatti = sosiopaatti, täysin tunteeton ihminen. Voi joissakin tapauksissa silti olla myös kiltti. Suosittuja saneeraavinen yritysten johtajina, koska ei ole tunteita eikä empatiaa työntekijöitä kohtaan. Vahvuutena on myös useilla psykopaateilla, että heiltä puuttuu narsistille tyypilliset häpeän ja riittämättömyyden, kaikkivoipaisuuden tunteet ja tämän myötä ei ole pätemisen tarvetta.
Narsisti psykopaatti sekoitus = esim. toisen maailmansodan sankarit Aatu ja Stalin olivat tyypillisiä esimerkkejä. Aatun juutalaisten tuhoaminen ja Stalin tuhosi 1930 omaa huomattavan määrän kansaansa ja tapatti keskityleirissä jopa oman poikansa."Vahvuutena on myös useilla psykopaateilla, että heiltä puuttuu narsistille tyypilliset häpeän ja riittämättömyyden, kaikkivoipaisuuden tunteet ja tämän myötä ei ole pätemisen tarvetta"
Niin liitit ny tuossa häpeän ja riittämättömyyden tunteet narsistille tyypillisiksi, erotuksena psykopaateista...
hyvin usein täällä on käyty kiistaa siitä että tunteeko narsisti häpeää (tarkoitan ny tässä ns. paksunahkaista narsistia, jollaista useimmat tarkoittavat puhuessaan narsistista)...
monet sivulliset kokevat etteivät tunne...mutta olen kanssasi samaa mieltä...tuntevat kyllä, mutta eivät halua tuntea, hyväksy sitä tunnetta itsessään ...
Sen vuoksi he ovatkin kehittäneet keinoja sivuttaakseen häpeän tunteen kokonaan...
1. Häpeämättömyys
-Narsistille häpeä on niin sietämätön tunne, että hän on kehittänyt keinot olla kokematta sitä lainkaan. Psykologit kutsuvat tätä häpeän ohittamiseksi. Ulospäin se vaikuttaa häpeämättömyydeltä tai omantunnon puuttumiselta ja käytkeytyy kieltämisen, kylmyyden, syyttelyn tai raivon suojamuurin taakse.
2. Maaginen ajattelu
-Tarve välttää häpeää hinnalla millä hyvänsä tuottaa jatkuvia ongelmia narsistille, koska elämässä tulee tämän tästä eteen nöyryyttäviä kokemuksia, joita ei voi kohdata tyynesti. Aina joku on parempi, älykkäämpi, kauniimpi, menestyvämpi, mitä milloinkin. Narsistia ei kuitenkaan lohduta se, ettei kukaan ole täydellinen, koska hän näkee itsensä poikkeuksena tästä luonnonlaista. Hänen täytyy löytää keino pönkittää itsetuntoaan pitääkseen karut tosiasiat loitolla. Tähän tarvitaan usein aimo annos vääristelyä ja ja harhakuvitelmia, ts. maagista ajattelua.
http://narsismia.wordpress.com/2007/05/08/narsismin-seitseman-syntia/
- 4324234gt45gt5g5g
Normaalia on se että välität toisesta ihmisestä enemmän kuin itsestäsi. Piste.
- 7+6=13
"Normaalia on se että välität toisesta ihmisestä enemmän kuin itsestäsi. Piste. "
Noin minäkin luulin ennen olevan...
mutta ny vasta viime vuosina olen paremminkin ymmärtänyt noihin lauseisiin sisältyvän viisauden...rakasta lähimmäistäsi NIINKUIN ITSEÄSI...
kohtele toista niinkuin toivoisit ITSEÄSI kohdeltavan...
Suurin osa ihmisistä määrittää normaaliuden siten, mikä vastaa omaa ja yleisesti hyväksyttävää arvomaailmaa tai on lähinnä olevaa konkreettista käyttäytymistä.
Eli populaation ollessa noin seitsemän miljardia...
Tuleeko normijakauma sitten siitä, millaiseksi normaalisuuden arvottaa tilastollisesti eniten ihmisistä?
Ongelmana on vain yksilön hienosäätely ja oman normaaliuden korostaminen toisen epänormaaliuden hinnalla. Epänormaalia on toiminta, joka poikkeaa omista arvoista ja toiminnasta. Voisi sanoa, että oma toiminta on sen toisen mielestä vähintään yhtä epänormaalia.- M.B.
Kiinalaisuus lienee normaalia maapallon mittakaavassa. Tai sitten intialaisuus :)
M.B. kirjoitti:
Kiinalaisuus lienee normaalia maapallon mittakaavassa. Tai sitten intialaisuus :)
On normaalia asua jangtse-joen suistoalueella, ja palvoa pyhää lehmää ;D
Kahdella toisensa epänormaalina näkevällä on työstämistä omassa suvaitsevaisuus-kyvyssään.
Olemme tottuneet siihen että yhteiskunnassamme enemmistö määrittelee vähemmistön säännöt. Se ei ehkä ole normaalia.- M.B.
yxex kirjoitti:
Kahdella toisensa epänormaalina näkevällä on työstämistä omassa suvaitsevaisuus-kyvyssään.
Olemme tottuneet siihen että yhteiskunnassamme enemmistö määrittelee vähemmistön säännöt. Se ei ehkä ole normaalia.Enemmistö pitää vähemmistöä tyhmänä ja talloo ja vähemmistö mukautuu ja sopeutuu. Aikansa. Samanlaista liikehdintää varmaankin kuin N ei N suhteessa.
Yksilötasolla kenenkään ei pitäisi antautua tallottavaksi ilman vastarintaa silloin kun se tallomminen tapahtuu vastoin omaa tahtoa.. Olipa selkeesti ilmaistu :D
Ja vielä.. enemmistö määrittelee vähemmistön säännöt, NÄIDEN OMAKSI PARHAAKSI. Mikä on tietenkin ihan mielenkiintoista...
- nasse setä
Lyhyesti: Jos pidät itseäsi normaalina, et ole narsisti. :)
Selitys: Narsisti on aina parempi tai huonompi, mutta ei koskaan keskinkertainen, sillä silloin hänen illuusionsa romahtaisi. :(Jos alennamme itsemme, meidät ylennetään. Nöyryys on hyve (ei marttyyri vaan aito nöyrä). Lapatossu ei tarvitse kenenkään silti olla.
Normaali on aikas vaikea määritelmä, kun jokaisen maailmankuva on erilainen.- M.B.
yxex kirjoitti:
Jos alennamme itsemme, meidät ylennetään. Nöyryys on hyve (ei marttyyri vaan aito nöyrä). Lapatossu ei tarvitse kenenkään silti olla.
Normaali on aikas vaikea määritelmä, kun jokaisen maailmankuva on erilainen.On normaalia omata erilaisia maailmankuvia ihmisten kesken :)
- NarsissejaElämässä
M.B. kirjoitti:
On normaalia omata erilaisia maailmankuvia ihmisten kesken :)
Mikään, mitä elät narsistin kanssa ei ole normaalia. Mikään, mikä ei ole kuulunut "entiseen elämääsi" ei ole normaalia. Ei ole normaalia tuntevansa (kuulla) itsensä huonoksi, mitätöidyksi, altavastaajaksi, hulluksi, sekopääksi, aina vääräksi olevaksi, vääriä tunteita omaavaksi jne...
Tässäkin on helpompaa vastata siihen, mikä ei ole normaalia kuin siihen mikä on normaalia.
Normaalia on se, että tuntee itsensä arvostetuksi, rakastetuksi, tuetuksi ja ymmärrretyksi.
Jos näitä edellä mainittuja ei ole, niin tarkastele onko ensin mainittuja. Ja jos näin on, niin lähde, juokse, pakene tms., sillä elämääsi ei ole tulossa mitään hyvää vaan edessäsi on kärsimyksen katkera tie, josta joudut taistelemaan itsesi pinnalle kohtuuttoman taiston jälkeen.
Usko, tai kokeile itse. Valinta on sinun. NarsissejaElämässä kirjoitti:
Mikään, mitä elät narsistin kanssa ei ole normaalia. Mikään, mikä ei ole kuulunut "entiseen elämääsi" ei ole normaalia. Ei ole normaalia tuntevansa (kuulla) itsensä huonoksi, mitätöidyksi, altavastaajaksi, hulluksi, sekopääksi, aina vääräksi olevaksi, vääriä tunteita omaavaksi jne...
Tässäkin on helpompaa vastata siihen, mikä ei ole normaalia kuin siihen mikä on normaalia.
Normaalia on se, että tuntee itsensä arvostetuksi, rakastetuksi, tuetuksi ja ymmärrretyksi.
Jos näitä edellä mainittuja ei ole, niin tarkastele onko ensin mainittuja. Ja jos näin on, niin lähde, juokse, pakene tms., sillä elämääsi ei ole tulossa mitään hyvää vaan edessäsi on kärsimyksen katkera tie, josta joudut taistelemaan itsesi pinnalle kohtuuttoman taiston jälkeen.
Usko, tai kokeile itse. Valinta on sinun.Totta tuokin mitä sanoit. Rakastetuksi ja hyväksytyksi itsensä tunteminen on tärkeää. Se on asia jota me itse voimme toiselle antaa.
Jos kohdalle sattuu mitätöivä vahingoittamista yrittävä, kannattaa muistaa että;
'minä olen minä, enkä anna toisen negaatioiden vaikuttaa itseeni'
Kusipäälle voi myös sanoa että vaihda hiekkalaatikkoa, en tykkää leikkiä kanssasi - se yleensä auttaa - tai sitten vaan lähteä itse pois.
"Normaalia on se, että tuntee itsensä arvostetuksi, rakastetuksi, tuetuksi ja ymmärrretyksi."
Tähän lisäisin, että normaalia on tuntea myös nega-tunteita.
Hyvää viikonloppua kaikille kommentoijille! :)- M.B.
NarsissejaElämässä kirjoitti:
Usko, tai kokeile itse. Valinta on sinun.Eipä tarvitse valita sen kummemmin, ei sokeana uskomista eikä kokeilua..
Ja jos joku ei usko, että olen kokenut samankaltaista mitätöintiä ja haukkumista milloin hulluksi, milloin muuten vaan sekoksi, milloin on haukuttu mun tunne-elämä sen toisen näkökulmasta milloin miksikin (ilmeisesti ei sopinut hänen suunnitelmiinsa se, että mulla nyt sellaista edes on :D ), olen saanut kuulla olevani milloin mitäkin..
Ja tiedän kyllä tasan tarkkaan miltä se tuntuu kun katoaa itseltäänkin ja tuntuu siltä, kuin koko maailma ulkopulellani olisi mukana siinä vääristymässä, jonka toinen on minulle kuvaillut.
Siitä selviää kyllä. Mutta ei ilman työtä.
Saarnoja en sen kummemmin jaksa enää kuunnella, enkä lukea. Enkä pohtia sitäkään, että mikä on normaalia ja mikä ei.
Oikeasti mietin nykyisin sellaista, että tarvitseeko kaiken olla aina niin normaalia ja miten sellainen normaaliin pakkoistaminen vaikuttaa yksilötasolla milloin kehenkin..
Kun kaveri heittelee ämpärillä tai kovalla lapiolla päähän ja päälle hiekkaa silmiin, olen samaa mieltä kuin tuo ykseksä. Hiekkalaatikkoa voi vaihtaa ja käydä vähän kattelemassa, että löytyisikö niitä kivoja kavereita ITSELLE jostakin muualta, joltakin toiselta hiekkalaatikolta, toisesta leikkipuistosta.. M.B. kirjoitti:
Eipä tarvitse valita sen kummemmin, ei sokeana uskomista eikä kokeilua..
Ja jos joku ei usko, että olen kokenut samankaltaista mitätöintiä ja haukkumista milloin hulluksi, milloin muuten vaan sekoksi, milloin on haukuttu mun tunne-elämä sen toisen näkökulmasta milloin miksikin (ilmeisesti ei sopinut hänen suunnitelmiinsa se, että mulla nyt sellaista edes on :D ), olen saanut kuulla olevani milloin mitäkin..
Ja tiedän kyllä tasan tarkkaan miltä se tuntuu kun katoaa itseltäänkin ja tuntuu siltä, kuin koko maailma ulkopulellani olisi mukana siinä vääristymässä, jonka toinen on minulle kuvaillut.
Siitä selviää kyllä. Mutta ei ilman työtä.
Saarnoja en sen kummemmin jaksa enää kuunnella, enkä lukea. Enkä pohtia sitäkään, että mikä on normaalia ja mikä ei.
Oikeasti mietin nykyisin sellaista, että tarvitseeko kaiken olla aina niin normaalia ja miten sellainen normaaliin pakkoistaminen vaikuttaa yksilötasolla milloin kehenkin..
Kun kaveri heittelee ämpärillä tai kovalla lapiolla päähän ja päälle hiekkaa silmiin, olen samaa mieltä kuin tuo ykseksä. Hiekkalaatikkoa voi vaihtaa ja käydä vähän kattelemassa, että löytyisikö niitä kivoja kavereita ITSELLE jostakin muualta, joltakin toiselta hiekkalaatikolta, toisesta leikkipuistosta..Ehkä maailmankuvamme on liian monimutkainen. Etsimme selityksiä ja tarkoituksia sieltä missä niitä ei olekaan. Hiekkalaatikkoajattelu kunniaan.
On isoja ja pieniä hiekkalaatikoita, oma ja muiden laatikot. Yhteisöjen yhteisiä ja mielitietyn kanssa sovussa jaettu kuherruslaatikko.
Menneisyydessä kenties leikittiin houkuttelevassa laatikossa, suurin toivein kauniista hiekkalinnasta, kunnes meille sopimaton hiekanhallintafriikki tassi lapiollaan rakennelmamme littaniksi (pidä laatikkos)
Tähtitaivas mitä katselet, on mustaa samettia ja siinä on neulanreikiä joiden takaa loistaa jumalten valo. Satelliitit ja lentokoneet ovat yökärpäsiä. Maapallo on pannukakku. Josta tuli mieleen että on nälkä. ;D
Aikas pahan kyllä heitit... ;)
Normaalia ?
Ja kenellä on oikeus määritellä se ?
Ehkä vallitsevalla enemmistöllä ?
Voiko poikkeavia esim kulttuureita vaatia normalisoitumaan (?) ?
Tai ihmisiä ?
Jos on rasismia, homppelijahtia tai vaikka mustalaisvihaa tai on ollut, niin onko seuraava "kohde" normaalit ja ei-normaalit ?
Jollekin esim kukasta kukkaan lentely tai väkivalta on normaalia. Kukaa saa ja kenen pitää määrätä nämä ihmiset normaaliksi... ???- lottamari<3
Kaikki mikä on hyvää ja ihmistä auttavaa, kasvattavaa ja tukevaa on normaalia. Kaikki mikä on pahaa, ihmistä loukkaavaa, ihmisen kasvua ja kehitystä estävää on epänormaalia.
ts.
Hyvä, hyvyys ja kaikki mikä kuuluu rakkauteen on normaalia.
Paha, pahuus ja kaikki mikä kuuluu rakkaudettomuuteen on epänormaalia.
ala`lottamari :)Hirveen hienoja ajatuksia.
Miten ihmiskunta kokonaisuudessaan olisi saatavilla "normaaliksi" ?
Aatun periaatteet sovellettuna käyttöön ?Ehkä tämä on ideaalia kokijan subjektiivisesta näkökulmasta. Mutta samalla tavalla asiaa ei näe objektiivinen antaja tai tarkkailija.
Kuka silloin määrittää normaaliuden?elisakettu kirjoitti:
Ehkä tämä on ideaalia kokijan subjektiivisesta näkökulmasta. Mutta samalla tavalla asiaa ei näe objektiivinen antaja tai tarkkailija.
Kuka silloin määrittää normaaliuden?Sitä kait se aina on ; ympäröivän yhteisön, kulttuurin tai yksittäisen näkijän kannalta nähty ideaali.
En mä tiä, mulla on tullut sellainen olo tässä elämän varrella, että suurinkaan osa ihmisistä ei ole "normaaleja" (?) ja sitten on osa ihmisiä, jotka haluaa tuomita tällaiset "vajakit".
Mutta kun mä katton monia erilaisia (normaaleja tai vähemmän sellaisia) vaiheita kokeneena asiaa tällä hetkellä siten, että ensinnäkin sen normiuden käsite saattaa vaihdella elämän mukana ja toisaalta...hmm...jossain vaiheessa sillä ei vain ole väliä.
Mulle on ihan sama nykyään, mitä kukin on, miksi tai mitä nyt ikinä, koetan vain keskittyä omaan suhtautumiseeni. Oho, kuulostaapa suorittamiselta, en mä sitä tarkoittanut. Monestä ns epänormaalista on kuitenkin tullut mulle ihan normaalia. Ihmiset kun ei ole valmiita, normeja ja hienoja kuten saduissa toivottaisiin. Paljon mahtuu siihen väliin ja tulee aina mahtumaan. Siellä pitäis vain oppia seassa elämään ja onpa jokunen ihminen joutunut sopeutumaan munkin epänormaaliuteen tässä menossa. Summa summarum. Pata ei jaksa enää kattilaa soimata. Olen todennut etten todellakaan ole joku ideaali/normi mutta pidän kiinni oikeudestani silti olla olemassa ja tuntea itseni ihmiseksi.lynett kirjoitti:
Sitä kait se aina on ; ympäröivän yhteisön, kulttuurin tai yksittäisen näkijän kannalta nähty ideaali.
En mä tiä, mulla on tullut sellainen olo tässä elämän varrella, että suurinkaan osa ihmisistä ei ole "normaaleja" (?) ja sitten on osa ihmisiä, jotka haluaa tuomita tällaiset "vajakit".
Mutta kun mä katton monia erilaisia (normaaleja tai vähemmän sellaisia) vaiheita kokeneena asiaa tällä hetkellä siten, että ensinnäkin sen normiuden käsite saattaa vaihdella elämän mukana ja toisaalta...hmm...jossain vaiheessa sillä ei vain ole väliä.
Mulle on ihan sama nykyään, mitä kukin on, miksi tai mitä nyt ikinä, koetan vain keskittyä omaan suhtautumiseeni. Oho, kuulostaapa suorittamiselta, en mä sitä tarkoittanut. Monestä ns epänormaalista on kuitenkin tullut mulle ihan normaalia. Ihmiset kun ei ole valmiita, normeja ja hienoja kuten saduissa toivottaisiin. Paljon mahtuu siihen väliin ja tulee aina mahtumaan. Siellä pitäis vain oppia seassa elämään ja onpa jokunen ihminen joutunut sopeutumaan munkin epänormaaliuteen tässä menossa. Summa summarum. Pata ei jaksa enää kattilaa soimata. Olen todennut etten todellakaan ole joku ideaali/normi mutta pidän kiinni oikeudestani silti olla olemassa ja tuntea itseni ihmiseksi.Minusta toi kuulostaa "normaalilta".
Tai ainakin tavoittelemisen arvoiselta jutulta. :)
*hyväksyvä katse ja applause*elisakettu kirjoitti:
Minusta toi kuulostaa "normaalilta".
Tai ainakin tavoittelemisen arvoiselta jutulta. :)
*hyväksyvä katse ja applause*Musta on normaalia, että ihminen ei ole normaali ;)
Me ollaan vain... ihmisiä ?
Hih ;)
Hauskaa "perjantaita", meinaan mulle se on tänään =)lynett kirjoitti:
Musta on normaalia, että ihminen ei ole normaali ;)
Me ollaan vain... ihmisiä ?
Hih ;)
Hauskaa "perjantaita", meinaan mulle se on tänään =)Hauskan Hauskaa perjantaita sulle, ihminen :)
hmm... vielä yksi kyttäyskeikka edessä... kohta se koittaa mullekin.... :)
http://youtu.be/9SevA6D55XU
Lynett, Lottamari ja Elisakettu siis myös pohtii normaalin olemusta.
Ajattelen elämän ympärillämme, koko maailmankaikkeuden, olevan normaalia, ilmentymineen. Ihmisten silmin koemme jotkut asiat epänormaaliksi, erityisesti meitä uhkaavat asiat.
Kiitokseksi mielenkiinnostanne, tarjoan teille ratkaistavaksi kaksi aivopähkinää:
Aikaa ei ole olemassa täsmällisesti, koska nykyhetki on kaukana menneisyydessä.
Mikään maapallolla tippuva esine ei tipahda suoraan alas.
:)- M.B.
Tulee väistämättä mieleen, että nykyhetkeä ei olisi ilman menneisyyttä. Mikäli menneisyytemme olisi erilainen, kokisimme nykyhetken eritavalla, jolloin on perusteltua ainakin sanoa, että nykyhetkemma juuret ovat kaukana menneisyydessä. Se, miten käsitämme ja käsittelemme nykyhetkeä, on pitkän aikajatkumon tulos, joka parhaimmillaan ulottuu sukupolvienkin ylitse taaksepäin ja vastaavasti nykyhetki on tulevaisuuden menneisyyttä samalla tavalla. Laajemmat mittakaavat antavat merkityksen sävähdystä merkityksettömiksikin luokitelluille asioille.
M.B. kirjoitti:
Tulee väistämättä mieleen, että nykyhetkeä ei olisi ilman menneisyyttä. Mikäli menneisyytemme olisi erilainen, kokisimme nykyhetken eritavalla, jolloin on perusteltua ainakin sanoa, että nykyhetkemma juuret ovat kaukana menneisyydessä. Se, miten käsitämme ja käsittelemme nykyhetkeä, on pitkän aikajatkumon tulos, joka parhaimmillaan ulottuu sukupolvienkin ylitse taaksepäin ja vastaavasti nykyhetki on tulevaisuuden menneisyyttä samalla tavalla. Laajemmat mittakaavat antavat merkityksen sävähdystä merkityksettömiksikin luokitelluille asioille.
Nimenomaan laajemmat mittakaavat!
Ajattele että olet lentävässä koneessa; sähläät ja tipautat kännykkäsi koneen lattialle, ja tuohon tipahtamiseen kuluu 1 sekuntti. Näennäisesti känny tipahti suoraan lattialle, mutta mitä todellisuudessa tapahtui? Putoamisen aikana lentokone eteni n 270 metriä - ja kännykkäsi putosi siis todellisuudessa, kaarevaa rataa myöten tuon 270 metriä kaikkea muuta kuin alaspäin.
(onko avaruudessa suuntia ylös tai alas, hmm...)
Maapallon kiertonopeus on 107 200 km/h eli sinäkin liikut juuri nyt n 30 km sekunnissa. Nopea tyttö, ja vielä kahvikuppi kädessä ;D
Sanoessamme, että aurinko paistaa ihanasti, kehumme todellisuudessa sitä menneisyyden hetkeä milloin säteet lähti auringosta 8 minuuttia aiemmin. Tai nähdessämme kaukaisen tähden räjähtävän, meidän reaaliajassamme, tuo räjähdys oli todellisuudessa tapahtunut 200 miljoonaa valovuotta aiemmin.
Aika hurjaa!
Myös ymmärryksemme narsismista taitaa olla suhteellista.- 9+2=11
yxex kirjoitti:
Ajattele että olet lentävässä koneessa; sähläät ja tipautat kännykkäsi koneen lattialle, ja tuohon tipahtamiseen kuluu 1 sekuntti. Näennäisesti känny tipahti suoraan lattialle, mutta mitä todellisuudessa tapahtui? Putoamisen aikana lentokone eteni n 270 metriä - ja kännykkäsi putosi siis todellisuudessa, kaarevaa rataa myöten tuon 270 metriä kaikkea muuta kuin alaspäin.
Maapallon kiertonopeus on 107 200 km/h eli sinäkin liikut juuri nyt n 30 km sekunnissa. Nopea tyttö, ja vielä kahvikuppi kädessä ;D
Sanoessamme, että aurinko paistaa ihanasti, kehumme todellisuudessa sitä menneisyyden hetkeä milloin säteet lähti auringosta 8 minuuttia aiemmin. Tai nähdessämme kaukaisen tähden räjähtävän, meidän reaaliajassamme, tuo räjähdys oli todellisuudessa tapahtunut 200 miljoonaa valovuotta aiemmin.
Aika hurjaa!
Myös ymmärryksemme narsismista taitaa olla suhteellista."Aika hurjaa!"
Niin maapallo pyörii, elämä jatkuu meistä huolimatta...on hyvä joskus myös käsittää ettei se oma napa tarkoita samaa kuin maapallon napa...emme ole niin tärkeitä suuressa mittakaavassa kuin kuvittelemme...vain siinä omassa pikkuriikkisesä maailmassamme...
Niin pieni on ihminen...ei toinen toistaan kummempi... - M.B.
yxex kirjoitti:
Aika hurjaa!
Myös ymmärryksemme narsismista taitaa olla suhteellista.Toisaalta, auringonpaiste on jokatapauksessa totta sillä hetkellä kun astuu aurinkoon. Sillä ei oikeasti useinkaan ole merkitystä, että se paiste, jonka näet valona ja tunnet lämpönä, onkin jo osa auringon menneisyyttä sen lähetystapahtuman osalta nimenomaan. Minulle, joka astun ulos aurinkoon, se on totta siinä hetkessä, joka on nyt. Joten sanoessani auringon paistavan ihanasti, en kehu sitä hetkeä, joka oli 8 minuuttia aiemmin auringon pinnalla, vaan sitä kokemusta, jonka tuo aurinko minulle suo sillä hetkellä kun minä sen kokemuksen vastaanotan.
Tällä tavoin voi oikeastaan suhteuttaa sen narsisminkin kokijaan. Sillä ei ole merkitystä tässä hetkessä, onko toisen vinoutuma syntynyt sen toisen varhaislapsuudessa vai onko se kenties periytynyt sukupolvien ylitse, samoin kuin merkityksettömäksi menee myös omien reagointitapojeni historiallinen luonne.. Jos toinen on k.pää tässä hetkessä ja koen loukkaantumisen siinä samassa hetkessä, vain sillä on usein merkitystä.
Kun oikein taitavaksi oppii, saattaa olla, että ei samalla tavalla kirjoita kiveen toisten k.päisyyksiä, vaan oppii ottamaan tilanteen kerrallaan siinä senhetkisessä "nyt"-hetkessä, jolloin jokainen k.päisyyden hetki on oma irrallinen tapahtumansa vailla jatkumoa.
Sellainen saattaisi toisaalta olla vapauttavaa, kun ei ole itse sinetöimässä kauas tulevaisuuteen toisen olevaisuutta sen tämänhetkisen tiedon perusteella, vaan omalta osaltani säilyttäisin uskoni mahdolliseen muutokseen. Ja näin en omalla olemisellani ja asenteillani olisi ohjaamassa toista siihen omaan k.päisyyteensä enempää.. ?? yxex kirjoitti:
Aika hurjaa!
Myös ymmärryksemme narsismista taitaa olla suhteellista.Hyvän see'ingin, aikana ilman valosaastetta, voimme nähdä, onko se nyt pegasusneliön tienoilla himmeän valokiekon. Se on Andromedan galaksi.
Etäisyyttä n.2milj. valovuotta. Huikeaa nähdä kohde, jonka valo lähti matkaan aikana, jolloin alkuihmiset elelivät luolissaan. Heidän lukumääränsä oli vähäinen.
En osaa autistina asennoitua narsismi-ilmiöön mitenkään erityisesti. Neurobiologinen kirjo on niin laaja. Evoluutio tehtailee jatkuvasti uusia persoonallisuusmuunnoksia.
Mistäpä minä sen tietäisin, pelkän kansakoulun käyneenä, voidaanko tälle kehitykselle yhtään mitään. Uskon, että voimme seurata tapahtumia vain, 'tumput suorina'.M.B. kirjoitti:
Toisaalta, auringonpaiste on jokatapauksessa totta sillä hetkellä kun astuu aurinkoon. Sillä ei oikeasti useinkaan ole merkitystä, että se paiste, jonka näet valona ja tunnet lämpönä, onkin jo osa auringon menneisyyttä sen lähetystapahtuman osalta nimenomaan. Minulle, joka astun ulos aurinkoon, se on totta siinä hetkessä, joka on nyt. Joten sanoessani auringon paistavan ihanasti, en kehu sitä hetkeä, joka oli 8 minuuttia aiemmin auringon pinnalla, vaan sitä kokemusta, jonka tuo aurinko minulle suo sillä hetkellä kun minä sen kokemuksen vastaanotan.
Tällä tavoin voi oikeastaan suhteuttaa sen narsisminkin kokijaan. Sillä ei ole merkitystä tässä hetkessä, onko toisen vinoutuma syntynyt sen toisen varhaislapsuudessa vai onko se kenties periytynyt sukupolvien ylitse, samoin kuin merkityksettömäksi menee myös omien reagointitapojeni historiallinen luonne.. Jos toinen on k.pää tässä hetkessä ja koen loukkaantumisen siinä samassa hetkessä, vain sillä on usein merkitystä.
Kun oikein taitavaksi oppii, saattaa olla, että ei samalla tavalla kirjoita kiveen toisten k.päisyyksiä, vaan oppii ottamaan tilanteen kerrallaan siinä senhetkisessä "nyt"-hetkessä, jolloin jokainen k.päisyyden hetki on oma irrallinen tapahtumansa vailla jatkumoa.
Sellainen saattaisi toisaalta olla vapauttavaa, kun ei ole itse sinetöimässä kauas tulevaisuuteen toisen olevaisuutta sen tämänhetkisen tiedon perusteella, vaan omalta osaltani säilyttäisin uskoni mahdolliseen muutokseen. Ja näin en omalla olemisellani ja asenteillani olisi ohjaamassa toista siihen omaan k.päisyyteensä enempää.. ??Hyvin pohdit tuota suhteellisuutta. Kirjoitan vastaukseni nyt, omassa hetkessäni, mutta se toteutuu sinulle vasta luettuasi sen. Joillekin S. Freud puhuu kirjojensa kautta vasta tänään.
Koska kaikki on suhteellista, ei ole olemassa isointa tai pienintä - ruminta tai kauneinta - nopeinta tai hitainta. Tai viddumaisinta narsistia.
Perfektionistille epämääräisyys on kauhistus, mutta näennäisesti epäjärjestyksessä olevan kodin voisi sanoa olevan suhteellisen siisti.
TV.ssä pyörivä sarja 'Touch' kiehtoo ajatuksellaan, että kaikki maailmassa tapahtuvat asiat liittyvät toisiinsa jollain tavoin.capt.cöpenick kirjoitti:
Hyvän see'ingin, aikana ilman valosaastetta, voimme nähdä, onko se nyt pegasusneliön tienoilla himmeän valokiekon. Se on Andromedan galaksi.
Etäisyyttä n.2milj. valovuotta. Huikeaa nähdä kohde, jonka valo lähti matkaan aikana, jolloin alkuihmiset elelivät luolissaan. Heidän lukumääränsä oli vähäinen.
En osaa autistina asennoitua narsismi-ilmiöön mitenkään erityisesti. Neurobiologinen kirjo on niin laaja. Evoluutio tehtailee jatkuvasti uusia persoonallisuusmuunnoksia.
Mistäpä minä sen tietäisin, pelkän kansakoulun käyneenä, voidaanko tälle kehitykselle yhtään mitään. Uskon, että voimme seurata tapahtumia vain, 'tumput suorina'.Avaruudessa pyyhältää kosmisia pyörremyrskyjä, mustia aukkoja, joiden koko on 18 biljoonaa kertaa suurempi kuin oma aurinko-systeemimme.
http://www.youtube.com/watch?v=cW7BvabYnn8&feature=fvsr
Kehossamme kannamme noin kahta kiloa bakteereita, joita emme edes näe, mutta olemme niille tietynlainen maailmankaikkeus.
Olemme siis omasta näkökulmastamme jossain kohtaa mikro- ja makrokosmoksen välissä.
*Tumput suorina* :)- M.B.
yxex kirjoitti:
Hyvin pohdit tuota suhteellisuutta. Kirjoitan vastaukseni nyt, omassa hetkessäni, mutta se toteutuu sinulle vasta luettuasi sen. Joillekin S. Freud puhuu kirjojensa kautta vasta tänään.
Koska kaikki on suhteellista, ei ole olemassa isointa tai pienintä - ruminta tai kauneinta - nopeinta tai hitainta. Tai viddumaisinta narsistia.
Perfektionistille epämääräisyys on kauhistus, mutta näennäisesti epäjärjestyksessä olevan kodin voisi sanoa olevan suhteellisen siisti.
TV.ssä pyörivä sarja 'Touch' kiehtoo ajatuksellaan, että kaikki maailmassa tapahtuvat asiat liittyvät toisiinsa jollain tavoin.Nyt on nyt :)
http://www.youtube.com/watch?v=XMbvcp480Y4
Tähän on hyvä viheltää mukana
- ent.temp
kun yksi oranssiin kaapuun pukeutunut lonkkakassissa kirjoja kantava munkkinoviisi kävelee Elielinaukiolla puhumassa omituisuuksia ihmisille; jo joku hyväntahtoinen kukkahattutäti soittaa valkotakkiset paikalle ja mies ohjataan asianmukaisesti tarkkailtavaksi ja hoitoon. Soitettuaan itselleen oikeutetun puhelun paikalle saapuu kymmenen oranssiin kaapuun pukeutunutta samalla tavalla puolikaljuksi ajettua epämääräisi asioita mumisevia ihmisiä, kysymys onkin normaalista uskonlahkkosta.
Että mihin kohtaan jokea se rajaviiva vedetään?- M.B.
No siihen syvimpään uomaan, eikös se raja siellä mene aina niin kauan kuin asiaa tarkastellaan uudelleen.. :)
- normaalinepänormaali
Normaalia?
Afganistanissa on normaalia hirttää ihminen joka pilkkaa jumalaa,mutta Suomessa se olis epänormaalia.
Suomessa on normaalia juoda viinaa etenki viikonloppusin,mutta alkoholin käyttö Iranissa varmaan katsotaan epänormaaliksi. - wd
On normaalia olla epänormaali.
- mr mandrake
Normatiivisyys on kapean joukon taviksia laatima mantra.
- uhrina
Vastaan tähän vaikka kysymyksen asettelu onkin hieman "outo".
Jos tässä on kyse sanan "normaali" yleisesti pätevästä määritelmästä, se lienee helppo. Jos taas henkisestä elämästä, se on jo vaikeampaa, mutta luultavasti ei, koska kysymystä ei täsmennetty mitenkään.
Normaali on normi, eli valtavirta, suurin osa mistä tahansa.
Jos kyse on ihmisestä (typerää tää arvailu) niin kai hän on tällä hetkellä se 28 vuotias, oikeakätinen kiinalaismies ja tulevaisuudessa intialainen.Hyvä pointti tuo 'suurin osa mistä tahansa' !
Jos normaalia ajatellaan moraalifilosofian näkökulmasta, asiasta tulee melkoisen epäselvä.
Pariskunnat jotka riitelevät, eroavat ja takovat toisiaan päähän 'narsisti'- opuksilla, lienee myös normaali-ilmiö.
Meillä kaikilla on erilainen maailmankuva, ts kuva ympäröivästä todellisuudesta. Katson normaaliksi senkin että havannoimme subjektiivisesti asioita - ainakin yritämme parhaamme :)- uhrina
yxex kirjoitti:
Hyvä pointti tuo 'suurin osa mistä tahansa' !
Jos normaalia ajatellaan moraalifilosofian näkökulmasta, asiasta tulee melkoisen epäselvä.
Pariskunnat jotka riitelevät, eroavat ja takovat toisiaan päähän 'narsisti'- opuksilla, lienee myös normaali-ilmiö.
Meillä kaikilla on erilainen maailmankuva, ts kuva ympäröivästä todellisuudesta. Katson normaaliksi senkin että havannoimme subjektiivisesti asioita - ainakin yritämme parhaamme :)Riippuu onko otanta "riitelevistä pariskunnista" vaiko "eroavista pariskunnista".
Ehkä kuitenkin suhteellisen normaalia eroavien keskuudessa; mutta varmaan sielläkin "normaalimpaa" naisten juttuna.
Kuten tuosta voi huomata normaalius tietyllä tavalla "tarkentuu", kun sitä alkaa käsitellä.
Pariskunnat>riitelevät pariskunnat>eroavat priskunnat. Minkälaisia nämä ryhmät ovat? Kaikkiin ei sovi sama normi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla6122246- 1081098
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,251095Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki5944Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101855- 86845
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50759Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?89752- 63725
- 65573