Tuli tuollainen kone veneen mukana ja nyt olisi pari kysymsyä siitä.
Missä kohtaa mahtaa olla "jäähdytysjärjestelmän sinkkianodi ruuvi), vai onko sellaista ollenkaan. Huolto-ohjeissa ei siitä puhuta mitään, mutta jostain catalogista näin että selliastakin myydään.
Jos haluaa asentaa jäähdytysvesisuodattimen (merivesi), minne se tulee asentaa ja mistä sellainen olisi kohtuuhintaan saatavilla, jos ei Volvon hintoja halua maksaa.
Tietääkö joku mitä eroa on MD6A ja MD6A Kombi koneilla. Vanhassa manuaalissa on kuvat molemmista ja kumpikaan ei ole aivan samanlainen kuin mun kone.
Volvo Penta MD6A
13
2021
Vastaukset
- 17+11
Lämmönvaihdin (Martec) vai suora merivesijäähdytys?
- MD6A
Öö, tuota noin, en ole ollenkaan konemiehiä, joten mistä tuon saan selville
- Jos hän
MD6A kirjoitti:
Öö, tuota noin, en ole ollenkaan konemiehiä, joten mistä tuon saan selville
Oikeesti on MD6A niin startti on hihnavetoinen dynastart startti/laturi yhdistelmä. Merivesi/makeavesijäähdytyksen erottaa vesipumppujen määrästä - ovat tässä tapauksessa todennäköisesti peräkkäin samalla käyttöakselilla ja myös purtilo nimeltä lämmönvaihdin pitäsi löytyä kalustuksesta, jos makeavesimuunnelma. Kuvaero manuaaliin voi johtua näistä kapineista?
Merivesisuodatin laitetaan vedenottohanan jälkeen ensimmäiseksi, mutta kannattaa nostaa suunnilleen vesilinjan tasalle. Vesille laskiessa kannattaa sitten täyttää suodattimeen siemenvesi kun letkut on talven jäljiltä kiinni ja pohjaventtiili suljettuna, kunnes ollaan vesillä. Säästää pumpun siipeä:-)
Suodattimen saa ilman VP lisää mistä tahansa muusta venetarvikeliikkeestä, muistaakseni 19 mm vesireikä riittää, ettei tule liian isoa pönttöä!
- MD6B
MD6A on tavllisella vaihteella varustettu versio, MD6A kombissa eteen ja taaksepäin meno hoituu potkurikulmia säätämällä ja "vapaalla" potkuri pyörii potkurin nousukulmalla nolla, eli vatkaa vettä muttei vedä eteen eikä taakse.
MD6 varaosiksi tosiaan myydään tuota sinkkianodia, muttei sitä missään ole moottorissa. Copy paste -jäänne varmaan varaosaluetteloissa jostain muusta moottorista.
Kombin sinkki on potkurin päässä, sitä myy mm. Vegamarin Ruotsissa.
Ajele yksi kausi vielä ilman raakavesisuodatinta, niin huomaat minne se kannattaa laittaa ja selviää miten muuten haluat kenties jäähdytysjärjestemää muutella.
Jos ei manuaalin kuvat täsmää, niin olisikohan kyseessä MD6B, jossa on Dynastartin sijaan tavallinen startti, sitä varten hammastus vauhtipyörän ulkokehällä sekä vaihtovirtalaturi?- Wanha MD
Hieman asian vierestä mutta kuitenkin. Onko MD7A:ssa anodia kun en ole koskaan sellaista löytänyt?
- 8+11
Wanha MD kirjoitti:
Hieman asian vierestä mutta kuitenkin. Onko MD7A:ssa anodia kun en ole koskaan sellaista löytänyt?
Mulla on MD7A Martec lämmönvaihtajalla. Siinä lämmönvaihtajassa on anodi, sellainen messinkinen pultinkanta, "pulttina" tuuman mittainen (suunnilleen) sinkki. Vaihtosuositus vuoden välein.
Löytyy Biltemasta, alle kympin hintaan.
Itse koneesta en ole löytänyt sinkkejä, kertokaa jos niitä sieltäkin pitäisi vaihtaa. - Wanha MD
8+11 kirjoitti:
Mulla on MD7A Martec lämmönvaihtajalla. Siinä lämmönvaihtajassa on anodi, sellainen messinkinen pultinkanta, "pulttina" tuuman mittainen (suunnilleen) sinkki. Vaihtosuositus vuoden välein.
Löytyy Biltemasta, alle kympin hintaan.
Itse koneesta en ole löytänyt sinkkejä, kertokaa jos niitä sieltäkin pitäisi vaihtaa.Ok, minulla taas on raakavesijäähdytteinen, eli ei taida olla anodia. Kiitos tästä selvennyksestä.
- MD6A
Tämä selvensi kiitos. Eli Kombin kanssa käytetään taittolapapotkuria. Mulla on vetolaite 100S (kiinteälapainen) ja Dynastartin lisäksi erillinen laturi ja näyttää ääänenvaimennin olevan myös eri paikassa.
Löytyiskö linkkiä sopiviin ja kohtuuhintaisiin mervivesisuodattimiin.
Näyttää tuo hintaskaala olevan aika laaja... - Eipäs kun
MD6A kirjoitti:
Tämä selvensi kiitos. Eli Kombin kanssa käytetään taittolapapotkuria. Mulla on vetolaite 100S (kiinteälapainen) ja Dynastartin lisäksi erillinen laturi ja näyttää ääänenvaimennin olevan myös eri paikassa.
Löytyiskö linkkiä sopiviin ja kohtuuhintaisiin mervivesisuodattimiin.
Näyttää tuo hintaskaala olevan aika laaja...Kun kombi on säätölapapotkuri, joka veivaa lapakulman eteen/taakse/vapaa. 6A pelittää taittolapapotkurilla......
- 36
VP 100S vetolaitteeseen saa kyllä taittolapapotkurin eikä tarvii välttämättä ostaa Volvolta.
- VP100SSS
Mitä muutoksia se vaatii itse vetolaitteeseen potkurin lisäksi?
- hgjhg
Ei mitään
- PenttiA
Combi on esim. MD6A akselivedolla olevan koneen kytkimen (RB) jälkeen asennettava lisäosa jossa epäkesko sivussa akseli liikkuu eteen/taaksepäin combiosassa, tällä epäkeskolla säädetään moottorin kierrolukua eteen ja taaksepäin ajettaessa yksivipuisella ja yksivaijerisella ohjaimella. Potkuri ei ole taittolapapotkuri (Albin Vega) eikä itsesäätyvällä kulmalla vaan ruuvien avulla lapakulmaan voidaan säätää. Tietysti akselilla voi olla muunkinlaisia potkureita. 100S 110S 120S vetolaitteissa on vaihde (kartiokytkin) eteenpäin/taaksepäin ja voidaan käyttää
kiinteälapaista potkuria tai taittolapaista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1096963- 954461
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista494005- 513548
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 1923515
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242989- 672714
- 482542
- 131934