Siirrän tänne omaksi jutuksi luvatta -on niin hyvä

niin ennen

Seinäjoelta lähdettiin uuden karhealla puolikkaan Jyry-Sisuilla ookaamaan jäätyneillä sikakuormilla Italiaan. Piti päästä Finnhansan Kolmoseen, kun siitä sai oikeilla liittimillä kylmälaitteeseen laivasähköä. Euroopassa sitten ajettiin mitä autosta lähti, että olisi niissä hulluissa aikatauluissa pysytty. Kartat ostettiin sieltä, jotta osattiin ajaa edes oikeaan suuntaan. Alppien yli oli laskettu Seinäjoella 50 km/t keskinopeus. Kuormalla noustiin välillä kakkonen päällä ja ryömittiin 10 km/t puoli päivää liukkailla! Kielitaitoa oli mulla ja apumiehellä "Hai amn finn veet you vhare ist Italy?"
Ensimmäisen kuorman Milanoon vein 1969 ja Alpo Saarijärvi istui apumieskuskina. Milanossa oltiin silloin, kun tuo Amstrongin ukko hyppäsi kuuhun. Isäntä antoi muistaakseni polttoaineeseen ja huoltoihin ja hotelliin rahaa mukaan 1100 markkaa! Diisseli oli siellä yhtä kallista, mutta hotelli-motellit 10-15 mk yö ja siihen sai aamiaisenkin.
Takaisin tuotiin kerran Fiiatin varaosia. Isäntä oli saanut päähänsä, että maahantuojalle tulee halvemmaksi sellainen. Odottelimme pari päivää ja saimme ruveta kantamaan 5000 kiloa osia autoon, jossa niitä ei pystynyt mitenkään kiinnittämään. Jotenkin niitä pahvilaatikoiden ja lautojen kanssa solmimme köysillä kiinni lihakoukkuihin. Helsingissä oli sitten kylmänkori täynnä rikkimennyttä seinää. Tavara oli hakannut minne sattuu ja paljon oli pilallakin. Ei tuotu sitten enää muuta kuin hedelmälaatikoita ja niihin oli jo silloin italialaiset verkot kiinnitykseen.
Yhden reissun ajoin suomalaista lähes ilmaista voita (valtio maksoi kaikille rahaa, jotta voita tuli) Napolin lähelle. Seinäjoen Valiolta (Maitokeskus silloin) lähdettiin ja pakkasta oli 35 astetta. Ei tarvinnut, kuin lastauksen jälkeen pitää ovet auki, niin sai merkitä seurantavihkoon, että sisälämpö 33 C. Kuuselan Reinolla ja mulla oli turkikset päällä. Baijerissa oli sitten 12-14 laaksoissa lämmintä maaliskuussa. Kuusela otti aurinkoa lastauksen aikana aluskalsareillaan ja se italiaanoja hämmästytti. Oli oikein ruskettunut takaisin tullessa. Makasimme nimittäin lisää yhden päivän lastauksesta toipumiseen (jouduimme kantamaan ne 45 kiloiset voiköntit toiseen kerrokseen!) jonkun puron reunamalla ja aurinko porotti.
Se oli mahdottoman hyvä korkeakoulu kielitaidottomalle pohjalaispojalle. Piti tulla toimeen saksaksi, iltaliaksi ja ruåttiksi, vaikka ei ollut tuntiakaan Alavuden kansakoulussa oppia saanut.
Samalla minä opin kansainvälisille tavoille ja rupesin ymmärtämään muutakin, kuin sitä seinäjokelaista rupista elämää. Neljän vuoden kulutta kerran isännälle mainitsin, että näistä ulkomaan reissuista pitää saada päivärahoina suurin osa palkkaa. Se ei ymmärtänyt.
Minä ja pari muuta lähdimme Helsinkiin Pynnöselle ja lihakuskisi otettiin traktorin päältä tyypit. Ne sai ensimmäisillä matkoillaan suuremmat kulut ja kolhut autoihinsa, kuin isäntä katteet.
Oli se niin kovaa hommaa, että 39 vuotiaana sain sydiksen. Siirryin valtiolle vahtimestariksi josta pääsin eläkkeelle jo 55 vuotiaana. Eläkeukon päiviä on siis vietetty kohta 15 vuotta.

57

1298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jääkylmää Thermoa

      Hieno kirjoitus! Tämän osaa tehdä vain se, joka on sinne Vanajalla läpi Saksan ja yli Alppien mennyt. Ei aina tiedetty mitä oli edessä, miten Vanajan kopissa kahden nukuttiin, jos ei motellia löytynyt, tai kuinka maksettiin markoilla nafta italialaisessa huotiksessa.
      Ajoin itse Thermotranssille muistaakseni kaksikymmentä sikakuormaa Forssan teurastamolta. Olin aivan uusi alalla ja ikää 24 vuotta. Ensimmäiselle reissulle annettiin Vanaja, jolla oli tehty juuri ekat parintonnin öljynvaihdot, suotimet, rasvaukset ja kiristykset. Puolikkaana oli Forssan koritehtaan kylmiö ja teliakselisto. Pääsin pääkuskiksi, kun keskikoulussa olin saksaa ja englantia vähän lukenut. Mukana oli vanhempi suomitaitoinen isännän luottokuski.
      Sitten oli autoina Scanian 110-sarjalaiset, kun niitä sentään huollettiin jopa Italiassakin. Kerrankin kartaanin ristinivel meni Alppijurrutuksessa. Niilläpä oli torinolaisessa huollossa nivel ja se meni alle vartissa!
      Laivoissa kuskit olivat vesirajan alla konehuoneen seinäkopperoissa. Piti olla kunnolla väsynyt, ettei laivakoneen meteli valvottanut. Joskus se väsymys vedettiin pullolla viinaa.

      • liokuyjt5r

        Eikös Thermotrans ollut Rovaniemellä? Miten Forssasta otettiin siat mukaan? Kuka ne siellä jäädytti. Joku maajussiko?


      • åäpöoilu
        liokuyjt5r kirjoitti:

        Eikös Thermotrans ollut Rovaniemellä? Miten Forssasta otettiin siat mukaan? Kuka ne siellä jäädytti. Joku maajussiko?

        Tarkkaan ottaen Thermon pääkonttuuri taisi olla Turussa. Forssassa oli suuri teurastamo, jolla jäähdyttämökin. Alkaako säteillä kaljapäistä kalloasi?


      • k87
        åäpöoilu kirjoitti:

        Tarkkaan ottaen Thermon pääkonttuuri taisi olla Turussa. Forssassa oli suuri teurastamo, jolla jäähdyttämökin. Alkaako säteillä kaljapäistä kalloasi?

        Miten ne pysyi jäässä Italiaan saakka? Minä en usko kaikkea!


      • uytuilikuyjtu6t5yr4
        k87 kirjoitti:

        Miten ne pysyi jäässä Italiaan saakka? Minä en usko kaikkea!

        Mä oon kuullu, et Itämerellä ne siat laivass jääty ihan köntäks.


    • En ollut mukana

      Sieltä Seinäjoen Itikalta oli sikabiffiauto juuri lähdössä Italiaan, mutta Merimiesunioni meni lakkoon ja satamat kiinni. Oli kunniakysymys saada liha perille tavalla tai toisella.
      Nyholmin kaksi yllytyshullurinta sai näyttää, kuinka Seinäjoelta Tornion kautta pääsee Ruotsiin. Kiskoivat sitten Haaparannasta Skoneen tammikuussa sikakuorman ja siitä lautalla Tanskaan. Saksan läpi mennessä piti jo molempien tosiaan nukkuakin päivä. Kuorsasivat jonkun pikkukaupungin hautausmaan kulmalla ja kylmälaitteesta loppui polttoaine. Ei sitä naftan myyjää siihen hätään tullut ja kuormakin alkoi lämmetä, kun etsivät huoltista. Sen aikainen säiliökin oli siellä katonrajassa ja vaikeaa jerrykannulla sinne 90 litraa vääntää.
      Alpitkin ne sai ylitettyä parissa päivää ja taas oli kylmäkone hiljaa. Ei sitä korjaamaan alettu, vaan kuorma ajettiin muistaakseni Milanon lihatukkuun. Siellä biffit todettiin syömäkelvottomaksi ja tukku ilmoitti laittavansa ne lemmikkieläin ruokaan.
      Todellisuudessa ne olivat mitä parhaassa kunnossa ja juuri italialaiseen makuun valmistumassa riiputuskuntoon huoneen lämmössä 3-4 vuorokautta.
      Itikka sai melkoisen tappion erästä, jota ei ollut itaruudessa vakuutettukaan.
      Kylmälaitteen sammuminen johtui likaisesta naftasta, jossa oli jerrykannuissa ollutta aikaisempaa maalinohennus tai täyteainetta. Kuskitkin oppivat vasta hitaasti merkitsemään kuorman seuraamiskirjaan aina, että pakkasta on -29 C tai enemmän.
      Kuulin tämän tarinan silloin tuoreeltaan 1968 Seinäjoella Itikalla. Se lihan vienti täytyi kuitenkin olla kannattavaa teurastamoille. Valtio kuulemma maksoi jokaisesta kilosta enemmän Itikalle, kuin se olisi saanut vaikkapa K-ketjulta.

      • Harakka V.

        Sinä sitten muistat Saukon? Ajoi omilla Jyryillä voita Itävaltaan ja Saksaan, silloin, kun se kannatti hyvin. Joskus oli mukana akkansakin ja aikuinen poika, jolle ei kai Suomessa annettu ajokorttia, mutta väittivät sen näyttäneen isänsä korttia tullissakin ja poliisille.
        Se akka oli vähän niinkuin vahtimassa Arskaa ja oli samalla lomareissulla. Arska oli kova tyyppi. Veti Itämeren rannalta Itävaltaan poikansa kanssa yhtä soittoa. Ei näillä nykykalustollakaan viittisi kukaan siihen ryhtyä!.
        Toi tullessaan syksyisin luumuja ja rypäleitä Marlille ja Chymokselle. Se oli kannattavaa.

        Sitten oli se ähtäriläinen Välimäki, jolle se Tampereen Sisukauppias (Mäkinenkö se oli?) aina etelän reissulle antoi uuden Jyryn. Se ajoi jotakin vesijohtotavaraa arabeille Irakiiin ja Saudeihin. Kerran sillä oli kymmenentuhatta sekoitinhakaa kyytissä! Tavattiin satamassa. Jokainen hana painoi yli pari kiloa ja laatikot päälle! Lastia oli rutkasti yli, mutta sillä olikin kärrynä saksalainen Schmitti kolmella akselilla. On siinä ollut puhaltamista Jugoslaviassa ja Turkissa vuorten yli!


      • muistan erikoismiehe
        Harakka V. kirjoitti:

        Sinä sitten muistat Saukon? Ajoi omilla Jyryillä voita Itävaltaan ja Saksaan, silloin, kun se kannatti hyvin. Joskus oli mukana akkansakin ja aikuinen poika, jolle ei kai Suomessa annettu ajokorttia, mutta väittivät sen näyttäneen isänsä korttia tullissakin ja poliisille.
        Se akka oli vähän niinkuin vahtimassa Arskaa ja oli samalla lomareissulla. Arska oli kova tyyppi. Veti Itämeren rannalta Itävaltaan poikansa kanssa yhtä soittoa. Ei näillä nykykalustollakaan viittisi kukaan siihen ryhtyä!.
        Toi tullessaan syksyisin luumuja ja rypäleitä Marlille ja Chymokselle. Se oli kannattavaa.

        Sitten oli se ähtäriläinen Välimäki, jolle se Tampereen Sisukauppias (Mäkinenkö se oli?) aina etelän reissulle antoi uuden Jyryn. Se ajoi jotakin vesijohtotavaraa arabeille Irakiiin ja Saudeihin. Kerran sillä oli kymmenentuhatta sekoitinhakaa kyytissä! Tavattiin satamassa. Jokainen hana painoi yli pari kiloa ja laatikot päälle! Lastia oli rutkasti yli, mutta sillä olikin kärrynä saksalainen Schmitti kolmella akselilla. On siinä ollut puhaltamista Jugoslaviassa ja Turkissa vuorten yli!

        Ähtäriläinen oli Vähämäki nimeltään. Sillä oli aina alle kolme vuotta vanha Jyry ja niitä Saksan puolikkaan kärryjä se toi varmaan toistakymmentä ja myi eteenpäin. Silloin olivat kestävät kärryt haluttuja Smitti oli sellainen.
        Irakin reissu kesti 20 päivääkin ja tullessa saattoi olla taateleita tai raakoja appelsiineja pressun alla. Mitenkähän hemmetissä se kykeni nekin aina junailemaan tulleissa?
        Ajoi Alavuden- Peräseinäjoen tiellä pimeässä mettään 1980-luvulla. Samaan paikkaan tuli perään toinenkin täysperävaunu. Kuolivat siihen ja paikalla oli ainakin vielä 2009 kauniit ristit ja tuoreet kukat.


    • giogiogiogiy

      Omistiko se teurastamo Itikka ainuttakaan omaa autoa, vai oliko ne Lumiahoa ja Nyholmia?
      Eikös silloin roikuttu tunteja Ruåttin tullissa, Tanskan tullissa, Saksan ja Italian tullissa? Miten se kesällä piti kuorman jäässä?

      Toi voi mua kiinnostaa. Oon kuullut, että voirekkoja ajettiin Tunisiaankin. Miten sinne mentiin Välimeren yli? Samoin voita kuskattiin kuulemma Turkkiin ja Syyriaan. Mitä reittiä se vei?

      • En ollut mukana

        Ei teurastamon kannattanut pitää kuljetusliikettä. Niitä riitti muutenkin. Puute oli lähinnä kunnollisista kylmäkalustoista. Sen aikaiset tuppasi olemaan ponttilautaa ja karhuntaljaa. Joskus alkukylmetys tehtiin -270 C typpikaasulla suoraan kuljetustilaan.

        Lihakuorma Seinäjoelta Turkuun Tukholmaan ja Tanskaan ja Saksaan ja Italiaan ajettiin kahdella miehellä yleensä 5 vuorokauteen. Aluksi seistiin rajoilla tulleissa ja availtiin ovia moneen kertaan. Myöhemmin se 70-luvulla helpotti.

        En usko, että Tunisiaan ajettiin suomalaisin rekoin. Voitiin lastata paikallisiin autoihin Välimeren pohjoisrannalla ja sitten lautoilla yli.
        Turkkiin vietiin "kiduttaen tapettua nautaa ja lammasta". Tämä oli sitä, kun koko teurastamo oli täynnä rabbeja ja allahia. Elukat tapettiin vain kaulat auki vedettynä. Se on jumalalle sitten otollisempaa ja maistuu paremmalle sabattina. Itsekin ajoin Istanbulin Euroopan osaan pari kuormaa.


    • En ollut mukana

      Jäin kertomatta, että Saksassa ajettiin Nürnbergiin ja siitä Itävallan Linziin ja sieltä oli hyvät tiet Jugoslaviaan (Slovenia, Serbia, Herzekovina ja Bulgarian kautta Turkkiin.
      Jos käytettiin laivoina Polferriesiä, niin ei ne tiet Puolassa olleet huonoja Unkariin, Tsekkiin ja siitä Bulgariaan. Piti vain olla melkein omavarainen. Ei ollut kauppoja, josta ostaa mitään. Polttoainetta sai Puolassa, jopa suomimarkoilla, saksamarkoilla ja kruunuillakin. Sitten oli Turkissa laitettava kanisterit täyteen.
      Joskus piti olla tien varressa siististi, kun yli satakin lavettiautoa veti T-72 panssaria letkassa. Perään ajoivat huoltoautot, polttoaineautot ja upseerien autot. Siinä saattoi mennä Varsovanliiton koko kerma harjoituksiin Puolasta, Tsekkeihin.
      Tuo lihareissu loppui Seinäjoelta siinä 1976. Voireissuja tehtiin vielä 1979 Maitokeskuksesta. Jotkut alkoivat ajaa rakennuskamaa Saudeihin ja Egyptiin. Se on täytynyt olla rankkaa 45 C helteessä Scania 110-nokkavehkeessä autiomaassa.
      Se oli sitä joskus elokuussa Unkarin tasangollakin. Tyyntä ja aurinko heti aamusta porotti 40C! Nukuttiin siinä ohjaamon päällä mukana olleiden fanerien päällä kattotelineellä ja hikoiltiin.
      Mulla oli paidantaskussa pieni 6,35 mm pistooli varmuudeksi vain varmistettuna öiseen aikaan. Tulleissa sen livautin roikkumaan moottorin ilmanottoputken sisään rautalangalla.

    • å'¨äpöoiluky

      Kovia juttuja ja kovia oli miehet silloin.

    • 87k

      Minä en usko, jotta lihaa on rekoilla vielty Italiaan. Täyttä fullaa

      • oilukyjt

        sun uskomisia ei kukaan kysele!


      • iuytre

        Siinä on kuva sedästäni, joka Carradan kaivokselta tuo Suomeen valkoista marmoria 22 tonnisen palan. Sai sen Finlandiataloa varten ehjänä Loimaalle saakka, mutta siellä tumpelot sai sen kolmeen osaan.
        Myöhemmin kiviveistämö tei paloista paljon kalliimpia marmorisia pöytälevyjä ja muita tuotteita.


      • 87k=palstan nero!
        oilukyjt kirjoitti:

        sun uskomisia ei kukaan kysele!

        87k ei usko mitään vaikka todisteet sen eteen laitettaisiin eikä se myöskään ymmärrä mitään!! Miten joku voi olla noin totaalisen tyhmä ja jaksaa paskaansa täällä kuukaudesta toiseen kirjoittaa?!!


      • Mänsän Ilpo
        iuytre kirjoitti:

        Siinä on kuva sedästäni, joka Carradan kaivokselta tuo Suomeen valkoista marmoria 22 tonnisen palan. Sai sen Finlandiataloa varten ehjänä Loimaalle saakka, mutta siellä tumpelot sai sen kolmeen osaan.
        Myöhemmin kiviveistämö tei paloista paljon kalliimpia marmorisia pöytälevyjä ja muita tuotteita.

        Marmoria Italiasta tuonut? No silloin, kun Finlandiatalon peruskorjaus oli, niin laivalasti sitä kallista tuotiin Katajanokalle. Miten lie saivatkin kivistä suurimman osan rikki ruumaan.
        (taisi olla sama Loimaan kiviveistämö, joka tuotti valtion laskuun itselleen marmorit pöytälevyjen raaka-aineeksi)
        Siitä tuli kiire sitten rekkakuormittain noutaa Italiasta uutta tilalle. Minä ajoin Ahon autolla kolme kuormaa. Ei menty tyhjällä, sillä mukaan oli lastattu hirsihuvilojen rungot Saksaan lähelle . Siitä isäntä sai saman katteen, kuin siitä 35 - 40 tonnin kivimöykystä, joka mulla oli vedetty laitoihin kiinni pressun alla. Siellä sen lavalle nosti siltanosturi ja Suomessa kaksi tela-Hitachia.
        Reissuun meni hirsien kanssa 9 vuorokautta ja takaisin 5 vuorokautta. Se hirsien purkukin katsottiin ajoksi. Sain siitä suullisen muistutuksen ja merkinnän Saksan tievalvontapoliisin tietokantaan. Kaksi lisää ja minulla ei olisi ollut Saksaan enää asiaa ammattikuskina.
        Saksassa ei silloin ajettu ½ tuntiakaan yliajoa ja tarkastuksia oli riittävän monta. Alpeille ei päässyt, jos ei autossa kaikki ollut ok. Sen tarkasti TVÖ:n katsastajat. Ne jopa mittasi kummit ja kurkkivat jarrukilven luukusta kenkien kunnot!
        Ylihän Alpeista FH 16 pääsi loikaten, mutta pohjoiseen tuleminen kiviklöntin kanssa olikin kieliposkella ajamista. Toisella puolen Alppirinnettä ei moottori-, pakokaasu- ja jarrut meinannut aina alamäessä riittää. Siellä elämäni ensimmäisen kerran seisoskelin paripyörien vieressä, jotka hohti kuumuutta metrin päähän. Renkaisiinkaan ei kättä viittinyt laittaa ja navassa taisi öljy tiristä.
        Ne eivät olleet valkoihoisen reissuja! Hytissä ei nukuttu, joten joka kerta jo paria tuntia ennen piti katsella kartalta tulevaa motellia. Kaikkien pihaan ei saa 60 tonnisella mennäkään. Saman palkan olisi saanut ajamalla jugurttia Valiolta K-kauppaan.


      • Rahtari itsekin
        Mänsän Ilpo kirjoitti:

        Marmoria Italiasta tuonut? No silloin, kun Finlandiatalon peruskorjaus oli, niin laivalasti sitä kallista tuotiin Katajanokalle. Miten lie saivatkin kivistä suurimman osan rikki ruumaan.
        (taisi olla sama Loimaan kiviveistämö, joka tuotti valtion laskuun itselleen marmorit pöytälevyjen raaka-aineeksi)
        Siitä tuli kiire sitten rekkakuormittain noutaa Italiasta uutta tilalle. Minä ajoin Ahon autolla kolme kuormaa. Ei menty tyhjällä, sillä mukaan oli lastattu hirsihuvilojen rungot Saksaan lähelle . Siitä isäntä sai saman katteen, kuin siitä 35 - 40 tonnin kivimöykystä, joka mulla oli vedetty laitoihin kiinni pressun alla. Siellä sen lavalle nosti siltanosturi ja Suomessa kaksi tela-Hitachia.
        Reissuun meni hirsien kanssa 9 vuorokautta ja takaisin 5 vuorokautta. Se hirsien purkukin katsottiin ajoksi. Sain siitä suullisen muistutuksen ja merkinnän Saksan tievalvontapoliisin tietokantaan. Kaksi lisää ja minulla ei olisi ollut Saksaan enää asiaa ammattikuskina.
        Saksassa ei silloin ajettu ½ tuntiakaan yliajoa ja tarkastuksia oli riittävän monta. Alpeille ei päässyt, jos ei autossa kaikki ollut ok. Sen tarkasti TVÖ:n katsastajat. Ne jopa mittasi kummit ja kurkkivat jarrukilven luukusta kenkien kunnot!
        Ylihän Alpeista FH 16 pääsi loikaten, mutta pohjoiseen tuleminen kiviklöntin kanssa olikin kieliposkella ajamista. Toisella puolen Alppirinnettä ei moottori-, pakokaasu- ja jarrut meinannut aina alamäessä riittää. Siellä elämäni ensimmäisen kerran seisoskelin paripyörien vieressä, jotka hohti kuumuutta metrin päähän. Renkaisiinkaan ei kättä viittinyt laittaa ja navassa taisi öljy tiristä.
        Ne eivät olleet valkoihoisen reissuja! Hytissä ei nukuttu, joten joka kerta jo paria tuntia ennen piti katsella kartalta tulevaa motellia. Kaikkien pihaan ei saa 60 tonnisella mennäkään. Saman palkan olisi saanut ajamalla jugurttia Valiolta K-kauppaan.

        Mäntsän Ipolle kysymys.
        Muuten menin reissusi hienosti, mutta olikois kuorman paino ja kokonaispaino kohillaan. Kuinkas sait tuotua noin painavan kiven Italiasta Itävallan ja Saksan kautta Suomeen? Ei taida laki näissä maissa vieläkään sallia moisia painoja, ja se puoliperä ei Suomessakaan saa painaa 60 tonnia. Olekkohan vaan kuunnellut isojen poikien juttuja mailmanmatkailusta?


      • Ilpo Mänsä
        Rahtari itsekin kirjoitti:

        Mäntsän Ipolle kysymys.
        Muuten menin reissusi hienosti, mutta olikois kuorman paino ja kokonaispaino kohillaan. Kuinkas sait tuotua noin painavan kiven Italiasta Itävallan ja Saksan kautta Suomeen? Ei taida laki näissä maissa vieläkään sallia moisia painoja, ja se puoliperä ei Suomessakaan saa painaa 60 tonnia. Olekkohan vaan kuunnellut isojen poikien juttuja mailmanmatkailusta?

        Wikistä kopio:
        "Puoliperävaunuyhdistelmän vetoautona toimii vetopöydällä varustettu kuorma-auto. Vetopöydän päälle kytketään puoliperävaunu. Puoliperävaunun vetoautoa kutsutaan usein nimillä (rekan)veturi, (rekan)vetäjä tai nuppi. Puoliperävaunuyhdistelmää kutsutaan usein nimellä puolikas ja puoliperävaunua nimillä rekka tai irtoperä. Puoliperävaunuyhdistelmän suurin sallittu pituus on 16,50 metriä ja suurin sallittu kokonaispaino on 48 tonnia kuudella akselilla."

        Ei minulta koskaan Liittotasavallan aikana painoja tiellä kysytty, ei punnittu Italiassa koskaan. Minä nimittäin ajoin marmoria Carrarasta 1989. Silloin oli Länsi-Saksan liittotasavalta. Et taida noin välkkynä muistaakaan sitä aikaa?
        Maininta 60 tonnisesta pitää paikkansa motellien pihoihin tänäänkin. Kivimöykky 35-40 t lienee louhoksella sen paino. Usein siihen kolottiin kiinnitysketjuille 16-20 koloa ja muotoiltiin alustahirsien mukaan. Ei siinä kylppärivaakamiehiä pyörinyt mukana. Kuutioista (leveys x pituus x korkeus x marmorin kuutiopaino) minä sen painon räknäsin päässäni.
        Montako tuhatta kilometriä oletkaan ajanut Alpeilla? Kerrohan hieman Cuhrin ja Bellizonan välisestä matkasta! Pysähdytkö siinä usein raskaan alueilla? Kiva olisi kuulla mielipiteesi Vipitenon ja Innsbrukin välisen tien nähtävyyksistä ja levähdysalueista. Kerrohan maksaako se vielä jotakin käydä suihkussa rajalla!


      • drft7gy8hu9ji
        Ilpo Mänsä kirjoitti:

        Wikistä kopio:
        "Puoliperävaunuyhdistelmän vetoautona toimii vetopöydällä varustettu kuorma-auto. Vetopöydän päälle kytketään puoliperävaunu. Puoliperävaunun vetoautoa kutsutaan usein nimillä (rekan)veturi, (rekan)vetäjä tai nuppi. Puoliperävaunuyhdistelmää kutsutaan usein nimellä puolikas ja puoliperävaunua nimillä rekka tai irtoperä. Puoliperävaunuyhdistelmän suurin sallittu pituus on 16,50 metriä ja suurin sallittu kokonaispaino on 48 tonnia kuudella akselilla."

        Ei minulta koskaan Liittotasavallan aikana painoja tiellä kysytty, ei punnittu Italiassa koskaan. Minä nimittäin ajoin marmoria Carrarasta 1989. Silloin oli Länsi-Saksan liittotasavalta. Et taida noin välkkynä muistaakaan sitä aikaa?
        Maininta 60 tonnisesta pitää paikkansa motellien pihoihin tänäänkin. Kivimöykky 35-40 t lienee louhoksella sen paino. Usein siihen kolottiin kiinnitysketjuille 16-20 koloa ja muotoiltiin alustahirsien mukaan. Ei siinä kylppärivaakamiehiä pyörinyt mukana. Kuutioista (leveys x pituus x korkeus x marmorin kuutiopaino) minä sen painon räknäsin päässäni.
        Montako tuhatta kilometriä oletkaan ajanut Alpeilla? Kerrohan hieman Cuhrin ja Bellizonan välisestä matkasta! Pysähdytkö siinä usein raskaan alueilla? Kiva olisi kuulla mielipiteesi Vipitenon ja Innsbrukin välisen tien nähtävyyksistä ja levähdysalueista. Kerrohan maksaako se vielä jotakin käydä suihkussa rajalla!

        Ei ehdi Rahtari itsekin nyt vastata. Sillä menee aika kun tutkii googlekameran kuvia Alppiteiden varsilta. Kohta tulee jotakin oikein nasevaa siltä 87k heittona.


      • marmoorikuskikunniaa
        drft7gy8hu9ji kirjoitti:

        Ei ehdi Rahtari itsekin nyt vastata. Sillä menee aika kun tutkii googlekameran kuvia Alppiteiden varsilta. Kohta tulee jotakin oikein nasevaa siltä 87k heittona.

        Juuh, noita solia ja polkuja henkilöautolla muutamiakin kertoja ajaneena on tullut ihan kademieli ammattikuskien ammattitaidosta; välillä on ollut helisemässä pikkuautossakin, ei mitään kuvitelmaa itsellä pärjätä siellä raskaalla kalustolla, joten hatunnostoa marmorikuskille. Sankaritarinoiden takana on usein maanhiljaiset miehet, joita mieluusti kuulisi tällaisten kertomusten kautta lisää. Nämä palstat vaan tuppaavat saavan sen kasiseiskakoo -tyyppiset hemmot liikkeelle, eikä valmista niillä tulisi koskaan.


      • 0000000980
        Ilpo Mänsä kirjoitti:

        Wikistä kopio:
        "Puoliperävaunuyhdistelmän vetoautona toimii vetopöydällä varustettu kuorma-auto. Vetopöydän päälle kytketään puoliperävaunu. Puoliperävaunun vetoautoa kutsutaan usein nimillä (rekan)veturi, (rekan)vetäjä tai nuppi. Puoliperävaunuyhdistelmää kutsutaan usein nimellä puolikas ja puoliperävaunua nimillä rekka tai irtoperä. Puoliperävaunuyhdistelmän suurin sallittu pituus on 16,50 metriä ja suurin sallittu kokonaispaino on 48 tonnia kuudella akselilla."

        Ei minulta koskaan Liittotasavallan aikana painoja tiellä kysytty, ei punnittu Italiassa koskaan. Minä nimittäin ajoin marmoria Carrarasta 1989. Silloin oli Länsi-Saksan liittotasavalta. Et taida noin välkkynä muistaakaan sitä aikaa?
        Maininta 60 tonnisesta pitää paikkansa motellien pihoihin tänäänkin. Kivimöykky 35-40 t lienee louhoksella sen paino. Usein siihen kolottiin kiinnitysketjuille 16-20 koloa ja muotoiltiin alustahirsien mukaan. Ei siinä kylppärivaakamiehiä pyörinyt mukana. Kuutioista (leveys x pituus x korkeus x marmorin kuutiopaino) minä sen painon räknäsin päässäni.
        Montako tuhatta kilometriä oletkaan ajanut Alpeilla? Kerrohan hieman Cuhrin ja Bellizonan välisestä matkasta! Pysähdytkö siinä usein raskaan alueilla? Kiva olisi kuulla mielipiteesi Vipitenon ja Innsbrukin välisen tien nähtävyyksistä ja levähdysalueista. Kerrohan maksaako se vielä jotakin käydä suihkussa rajalla!

        ILPO ÄLÄ VÄLITÄ .. se rahtari itsekkin on varmaan joku feikki . tai sitten pullakuski..


      • tiedänjotakinmääkin
        Ilpo Mänsä kirjoitti:

        Wikistä kopio:
        "Puoliperävaunuyhdistelmän vetoautona toimii vetopöydällä varustettu kuorma-auto. Vetopöydän päälle kytketään puoliperävaunu. Puoliperävaunun vetoautoa kutsutaan usein nimillä (rekan)veturi, (rekan)vetäjä tai nuppi. Puoliperävaunuyhdistelmää kutsutaan usein nimellä puolikas ja puoliperävaunua nimillä rekka tai irtoperä. Puoliperävaunuyhdistelmän suurin sallittu pituus on 16,50 metriä ja suurin sallittu kokonaispaino on 48 tonnia kuudella akselilla."

        Ei minulta koskaan Liittotasavallan aikana painoja tiellä kysytty, ei punnittu Italiassa koskaan. Minä nimittäin ajoin marmoria Carrarasta 1989. Silloin oli Länsi-Saksan liittotasavalta. Et taida noin välkkynä muistaakaan sitä aikaa?
        Maininta 60 tonnisesta pitää paikkansa motellien pihoihin tänäänkin. Kivimöykky 35-40 t lienee louhoksella sen paino. Usein siihen kolottiin kiinnitysketjuille 16-20 koloa ja muotoiltiin alustahirsien mukaan. Ei siinä kylppärivaakamiehiä pyörinyt mukana. Kuutioista (leveys x pituus x korkeus x marmorin kuutiopaino) minä sen painon räknäsin päässäni.
        Montako tuhatta kilometriä oletkaan ajanut Alpeilla? Kerrohan hieman Cuhrin ja Bellizonan välisestä matkasta! Pysähdytkö siinä usein raskaan alueilla? Kiva olisi kuulla mielipiteesi Vipitenon ja Innsbrukin välisen tien nähtävyyksistä ja levähdysalueista. Kerrohan maksaako se vielä jotakin käydä suihkussa rajalla!

        Minä tiedän mikä kompa sisältyy kahteen viimeiseen lauseeseesi. Vain raskaalla siellä ajanut sen tietää.

        Marmoria Italiasta tuodaan vieläkin kiviteollisuuteen. Nyttemmin laivalla Vuosaareen, mutta siitä pitkin maata raskaalla ja kyllä suurimmat kivet ovat 40 tonnia.


      • po0i9u8y7tr
        tiedänjotakinmääkin kirjoitti:

        Minä tiedän mikä kompa sisältyy kahteen viimeiseen lauseeseesi. Vain raskaalla siellä ajanut sen tietää.

        Marmoria Italiasta tuodaan vieläkin kiviteollisuuteen. Nyttemmin laivalla Vuosaareen, mutta siitä pitkin maata raskaalla ja kyllä suurimmat kivet ovat 40 tonnia.

        Jeeeeep! Olis kiva lukea Rahtarin vastaus, sillä asiassa on hauska juttu takana.

        Kaverion kaveri kaveri juttuja riittääja tyyppejä corollan sontakuusen takaa soittamassa suutaan.


    • Jyry-Sisu ja Vanaja

      Hyvä että juttuni kelpasi tännekin.

      • Aerostartti

        Tuollaiset jutut ovat asiaa.Miehet vaan vanhenee ja ennenpitkää tarinatkin loppuu!


    • SivuzstaSeurannut

      Kyllä on uskomatonta, että tuon ajan kalustolla ja renkailla on ajettu jopa 3 vuorokautta yhteen putkeen ilman taukoja, kovia ukkoja on ollunna. Kaverin isäukko ajoi 70-luvulta alkaen vanhalle mantereelle pitkää linjaa yli 20 vuotta. Siinä missä keskituloinen tehdastyöläinen maksoi asuntolainaa silloin keskimäärin sen 10-15 vuotta ja torppa oli oma, niin pitkän linjat kuskit maksoivat samanlaisen lainan 5 vuodessa. Että kyllä siellä paanalla tienattiin, mutta tuntimäärät varmasti olivat kauheita tämän päivän mittakaavaassa...

      • kovia jätkiä

        ajoivathat kahteenmieheen Helsinkistä Ouluun kusematta,se oli saavutus sen aikaisilla teillä.


      • å0+´p9o8i7u
        kovia jätkiä kirjoitti:

        ajoivathat kahteenmieheen Helsinkistä Ouluun kusematta,se oli saavutus sen aikaisilla teillä.

        ja ajatella ilman naftaa ja silmiäkin!


      • 2700kmsivu
        kovia jätkiä kirjoitti:

        ajoivathat kahteenmieheen Helsinkistä Ouluun kusematta,se oli saavutus sen aikaisilla teillä.

        kovia jätkiä sinähän pidät pilkkanasi vanhoja miehiä mutta silloin oli pakko ajaa ilman kusematta kun ei ollut 1,5.litran limupulloja mihkä kustaan ajaessa .eikä näitä aakkospaareja missä tilaa viettää aikaa ja kuunnella kuinka paljon tänään ajettu. kyseleppä jos sulla on tuttuja ketkä ajoivat vaikka 80-90 luvulla miten oli tauvot ajoajat puhumattakaan 70 luvulla . nyt on kaikki hyvin kun muut ovat päättäneet että meitä väsyttää 9-10 tunnin jälkeen . pahinta se on kun pyörit autossa 9 tuntia ja pitäisi lähteä jatkaa matkaa niin silloin vasta alkaa nukuttaa ..huokaus..


      • Entiset paskat ajat!
        2700kmsivu kirjoitti:

        kovia jätkiä sinähän pidät pilkkanasi vanhoja miehiä mutta silloin oli pakko ajaa ilman kusematta kun ei ollut 1,5.litran limupulloja mihkä kustaan ajaessa .eikä näitä aakkospaareja missä tilaa viettää aikaa ja kuunnella kuinka paljon tänään ajettu. kyseleppä jos sulla on tuttuja ketkä ajoivat vaikka 80-90 luvulla miten oli tauvot ajoajat puhumattakaan 70 luvulla . nyt on kaikki hyvin kun muut ovat päättäneet että meitä väsyttää 9-10 tunnin jälkeen . pahinta se on kun pyörit autossa 9 tuntia ja pitäisi lähteä jatkaa matkaa niin silloin vasta alkaa nukuttaa ..huokaus..

        En ole koskaan ymmärtänyt miksi on luotu sellainen legenda että joskus olisi tarvinnut pulloon ajaessa kusta. Kenenkään on turhaa väittää että on ollut NIIN KIIRE ettei edes kuselle ole ehtinyt pariksi minuutiksi pysähtyä! Ei edes silloin vanhoina HYVINÄ AIKOINA. Juu ei tarvii sellaista edes yrittää väittää. Kun siihen pulloon ei edes paikallaan seisten pysty kunnolla kusemaan niin miten se onnistuisi ajaessa ja miksi ylipäätään rahti-spede haluaisi kusiroiskeita housuilleen/penkille??

        Siis pikkasen rajaa kun niitä entisiä aikoja haikailette. Ymmärrän että aikojen kuluessa kaikki paskakin alkaa tuntumaan hyvältä ja paremmalta kuin nykyään mutta silti,ei täällä sentään ihan kaikki vale mene läpi vaikka kymmenen miljoonaa kilometriä peruuttaneet eläkeläiset niin ovat muistavinaankin!


      • paskatko vaipoissa?
        Entiset paskat ajat! kirjoitti:

        En ole koskaan ymmärtänyt miksi on luotu sellainen legenda että joskus olisi tarvinnut pulloon ajaessa kusta. Kenenkään on turhaa väittää että on ollut NIIN KIIRE ettei edes kuselle ole ehtinyt pariksi minuutiksi pysähtyä! Ei edes silloin vanhoina HYVINÄ AIKOINA. Juu ei tarvii sellaista edes yrittää väittää. Kun siihen pulloon ei edes paikallaan seisten pysty kunnolla kusemaan niin miten se onnistuisi ajaessa ja miksi ylipäätään rahti-spede haluaisi kusiroiskeita housuilleen/penkille??

        Siis pikkasen rajaa kun niitä entisiä aikoja haikailette. Ymmärrän että aikojen kuluessa kaikki paskakin alkaa tuntumaan hyvältä ja paremmalta kuin nykyään mutta silti,ei täällä sentään ihan kaikki vale mene läpi vaikka kymmenen miljoonaa kilometriä peruuttaneet eläkeläiset niin ovat muistavinaankin!

        siinä on taas korkeesti koulutettu joka ei tiedä yhtään näistä hommista voimahotonsentään


      • Entiset paskat ajat!
        paskatko vaipoissa? kirjoitti:

        siinä on taas korkeesti koulutettu joka ei tiedä yhtään näistä hommista voimahotonsentään

        Koitapa poju ensin paikallaan seisten kusta pulloon. Sitten hyppäät auton ratin taakse ja yrität samaa temppua ajaessasi. Ymmärrät sinäkin että legendat ei kaikki ole totta!! Ja uskotko/luuletko todella että joskus,jollain,jossain on ollut niin kiire ettei ole ehtinyt edes kuselle? Sellaselle kaverille varmaan syömättä oleminen viikon ajan on ihan tuttua hommaa eikä tuottanut ongelmaa? Kyllä ennen kaikki oli paremmin.


      • kulkuri
        Entiset paskat ajat! kirjoitti:

        En ole koskaan ymmärtänyt miksi on luotu sellainen legenda että joskus olisi tarvinnut pulloon ajaessa kusta. Kenenkään on turhaa väittää että on ollut NIIN KIIRE ettei edes kuselle ole ehtinyt pariksi minuutiksi pysähtyä! Ei edes silloin vanhoina HYVINÄ AIKOINA. Juu ei tarvii sellaista edes yrittää väittää. Kun siihen pulloon ei edes paikallaan seisten pysty kunnolla kusemaan niin miten se onnistuisi ajaessa ja miksi ylipäätään rahti-spede haluaisi kusiroiskeita housuilleen/penkille??

        Siis pikkasen rajaa kun niitä entisiä aikoja haikailette. Ymmärrän että aikojen kuluessa kaikki paskakin alkaa tuntumaan hyvältä ja paremmalta kuin nykyään mutta silti,ei täällä sentään ihan kaikki vale mene läpi vaikka kymmenen miljoonaa kilometriä peruuttaneet eläkeläiset niin ovat muistavinaankin!

        Kustu on!
        Eipä tuo ihmejuttu ole. Kaunis kesäpäivä Etelä-Ruotsissa, pikkukiirus Tukholmaan Illaksi Suomilaivaan. Evästä sopivasti 10:n tunnin ajoon. Paluuliikenne sunnuntaina makeimmillaan. Keksien ja limun jälkeen pisuttaa. Pullohon vaan ja ovi-ikkunasta pullon lorotus takana tulevien ihmeteltäväksi. Hellepäivä ja vettä sataa. Siinäpä armaat ruottalaiset vinguttivat kumijaan.


    • En ollut mukana

      Tuossa joku tietämätön pöhkö ihmettelee, että "kestivätkö renkaat ennen kolmen päivän ajon"?
      Vapaasti pyörivät Yokomamat olivat 1970-luvulla parhaat renkaat! Jokainen ymmärtävä bussiyhtiö laittoi niitä pitkän matkan autoihinsa. Samoin oli kärryn ja eturenkaiden kanssa viisaimmissa ka-yhtiöissä. Se oli vielä kunnollista kumia ja lisäainetta, joka mahdollisti bussissakin miljoonan kilsan ajon ja yhdistelmissäkin 500 000-600 000 km ja sitten pinnoitukseen.
      Vetäviä renkaita Yokomama ei osannut tehdä niin hyvin. Niissä parhaita olivat nokialaiset ja goodit.
      Sama tyyppi kertoo kaverikaverikaveri isin juttuja palkoista. Se on sontaa! Ulkomaan kuskit taisivat olla joskus pienemmällä liksalla Nyhomilla, Pynnösellä ja Saarella, kuin kotikulmia hankaavat jakelutyypit. Aina perusteltiin, että "saattehan te halvat viinat, tukakat ja laivamatkat" kyllä siihen pitää tyytyä.
      Laivamatka oli usein kidutus. Tupakkaa ei tupakkamies tarvinnut ja aina sen kartongin piiloittelu oli tullissa tuskaa. Samoin sait kunnon sakot, jos oli pullo pari pirtua vararenkaan sisällä.

      • 140-sarja tuttu

        Se hyvä rengas oli nimeltään Yokohama ei siis Yokomama. Kyllä sillä jotkut kärryssä vetivät toisiaan 600 000 kilometriä. Lisäksi siinä oli hyvä teräskudosrunko.

        Niistä laivamatkoista 1980- luvulta Saksaan muistan, että se ensimmäinen yö oli aina uusilla remuamista. Sitten satamassa itkettiin "Siirrä sinä mun auto, ettei mene kortti multa nyyyyh nyyyyh!" Kun kerrankin sanoin, että paas sata D-markkaa käteen, niin viitsin kävellä 800 m edestakaisin ohi tullin, niin ei sitten markkaa löytynyt. Yöllä oli pojun matkakassa mennyt markan kaljaan.

        Paljon oli kavereita, jota olivat ensimmäistä kertaa ulkomailla ja heti täysperän kanssa. Sen huomasi siitä, että ulosmenoteiden liittymiäkään ei osattu lukea, vaan pyörittiin ympyröissä 3-4 kierrosta.

        Mulle se helvetti riitti 1983-88 väliltä. Sain saman palkan tullaajana kellon 7-15 ja 15-22 ajalta kaksivuorotyössä rannassa. Siinä olen vieläkin, nyt vain aikuisopiskelun avulla kavunnut pikkukihoksi katselemaan Vuosaaren liikennettä 6. kerroksen ikkunasta.


    • po9i8u97y56t4

      niin nää nykyiset itkijäpojut lienee karjalaisten itkijämiesten tekemiä?

    • vanhaparta

      oli ne aikoja, oi nitä aikoja! sillon sitä mentiin, eikä meinattu! sillon sitä jukolauta mentiin! sata lasissa ja tuhannen pieruissa. jumaliste!

      • en ollut mukana

        Tack och mycket tack till!
        Kyllä tuli elävästi mieleen monta asiaa! En ajanut vielä Mikkolan aikaan, mutta sama lautta, sama Royal Mylly ja sama Mäckengrenssen, jossa piti olla liukkaalla varovainen. Ranska jäi multa ajamatta.
        Jorma se vaan ajelee puku päällä. Ei ainutkaan mun aikana sellaisella! Oli syksyaikaan puseroa ja flanellipaitaa. Talvella jopa turkiksia ja paksuja haalareita.
        On tää hyvä pätkä!


      • sisullakin

        Hieno filmi ! Oli Suomalainen rahtihemmo aikas hyvin pukeutunut.
        Tänäpäivänä aika resupekkoja laivoilla näkee. Huomioväriset vaatteet kun just pestynäkin likaisilta näyttää.
        Puvuntakit tänäpäivänä Turkkilaisella rahtarilla aika yleinen työasu.
        Leirinpitoa kontissa,ja välillä reeperpaanille rentoutumaan.
        Näin tehää viel tänäpäivänäki,harvemmin kosanilla keittoja kontissa lämmitellään,ku hytissä mikro.
        Reeperpaanilla kyllä.


      • oli se
        Lisää TIR-juttua kirjoitti:

        http://www.youtube.com/watch?v=vGGoKswUpCo&feature=related

        Pynnösen Scania Vabiksia olisiko 1965 vai -64 malleja? Salossa näyttivät kiemurtavan ja vanhaa Turuntietä Pitäjänmäellä. Muistaakseni tämä oli 45 minsan TV- doku Ruotsin matkasta. Tehty vähän liian makeaksi ja leikattu parhaat laivalla ryyppäämiset ja rähinät satamassa pois. Muistan sen.


    • muuten hyvä

      Kovin on Mikkola pannut Jorman ajamaan huonoilla renkailla ja rasvaa tihkuvilla napapäädyillä. Sisukaan ei 1962 ollut enää mikään pakasta vedetty. Näyttää olevan jo kolmatta vuottaan tienpäällä.
      Jos noissa isoissa laatikoissa pitää olla TV:tä, niin kevyesti lentää. Silloinen TV painoin kuitenkin askissaan 30 kiloa.

      • O.680

        "Jos noissa isoissa laatikoissa pitää olla TV:tä, niin kevyesti lentää. Silloinen TV painoin kuitenkin askissaan 30 kiloa. "

        Jotenkin jäi itselleni mieleen, että laatikoissa olisi ollut antenneja joita viskottiin kevyesti.


      • sisullakin

        Kyllä renkaat oli varmaanki parasta mitä 60-luvulla Suomesta rahalla sai.
        Kuviot oli tommosia vetopyörissäkin.
        Ja kärryn pyöristä varmaan laakerien vaseliinit kontrattu,ja suojalevyn
        pultit tippakannulla voideltu.
        Se siitä napojen tihkuamisesta.


      • nastarenkaat etuakse

        Vai huonot renkaat ? nastat eturenkaissa jopa. Tänäpäivänä ei ois Saksaan asiaa.


    • Ilpo Mänsä

      Se, ken ajoi silloin, muistaa Finnjetin kuskihytit. Aluksihan eivät kuskit päässeet "ihmisten puolelle" lainkaan. Piti vetää juhla-asu, että pääsi käymään oikeassa kapakassa.
      Olen joskus Hansalla tullut Sompaan ja laivasta sai ajaa suoraan Sörkan rantatielle. Ei tullia kiinnostanut paperityöt ei sisältö. Olisiko ollut jokin työtaistelu? Silloin hassiskuorma olisi tullut liukkaasti maahan.
      Toisen kerran tulli hoiti paperityöt rannassa normaalisti. Sain ajaa purkuun Vantaalle kirjapainon pihaan ja perässä tulikin kaksi autolastia tullin ukkoja. Kyytissä oli Saksasta kirjapainokone ja muuta sitä sälää. Kovin koppavasti ja "asiantuntevasti" yrittivät availla laatikoita, kunnes kirjapainon johtaja tuli paikalle ja ilmoitti "Ne ovat herkkiä kojeita ja laitteita! Särkemällä niistä yhdenkin kieltäydyn ottamasta lähetystä vastaan ja tulli saa tehdä rikkomisilmoituksen. On kallista odotella Heidelbergiltä uusia!" Ukkojen nuuskuinto loppui siihen ja luikkivat autoihinsa.
      Toisen kerran Vantaan K-varastolle tulli ajoi perässä ja huomasi pihassa olleensa väärän auton takana. Kiireellä säkättivät radioihinsa ja renkaat kiljuen jonnekin.

    • DAFFia

      Kuckuu! - komeita juttuja on kaikilla niillä jotka ovat olleet merillä, ratissa, damissa nistinä 60-70-80 luvulla yms, maailma on hei ollut erilainen oikeasti silloin. työsuojelu, työmoraali, kustannustekijät, maailmanpolitiikka, kuljetuskalusto, aikataulutukset ja kaikki muut asiat ovat olleet aivan toisin kuin nykyisin. Olen itse ollut raskaankaluston asentajana vasta reilut viisitoista vuotta ja olen saanut kuulla hyviä tarinoita vanhemmilta patruunoilta ja kunnon kuskeilta niin ulkomaanvetäjiltä, säiliöautofirman kuskeilta ja monelta muulta. Kaikki entiset ja nykyiset kuskit jakomiehistä,tippamiehistä,myrkky/bulkki/bussi/ja sorakuskeista ansaitsevat arvostusta!! oikeasti, helppoa se ei ole ollut/ei ole nytkään kelläkään kuskilla helppoa jotka tuolla joutuu hoitamaan muutakin kuin kännykkää avensis ja audimiesten joukossa.. Syvä kumarrus kaikille teille!!

      • kauluspaitamies

        Ei nuo tosi hommat oo mihkään muuttunu ihan sama mikä piirturi tai poka silloin mennään ku tarvetta on ? ei vaan passaa puhua korvarengas, ketju, nahkaliivi, jengi saa päähänsä yrittää samaa ja siinähän katoaa loppukin toivo alalta . ja kyllä' sitä lihaakin ajetaan seinäjoelta vielä vipitenon vanhan tullikentän kautta milanoon ja muuallekkin, kuullu/nähny vaan . että on herroilla ollut arvomaailma omaa työtä kohtaan kun puku päällä töissä kulkivat ! saksan poliisi ja tulli tosin pukeutuu vielä nykyäänkin samalla tyylillä .rahti miehillä vaan tahtoo olla shortsit ja t paita kesät talvet ja kielikin on muuttunut kummalliseksi ettei ymmärrä .


    • Rahtari itsekin

      Kertokaa jo nyt mitä nää sisäpiirijutut ovat?

      "Kerrohan hieman Cuhrin ja Bellizonan välisestä matkasta! Pysähdytkö siinä usein raskaan alueilla? Kiva olisi kuulla mielipiteesi Vipitenon ja Innsbrukin välisen tien nähtävyyksistä ja levähdysalueista. Kerrohan maksaako se vielä jotakin käydä suihkussa rajalla! "

      • oöpli.ku,jy

        Ei voi. Alaikäiset ja keskenkasvuiset käyttäivät sitä hyödykseen.


    • kulkuri

      kiitos jyry-sisu riesana taltioijalle. tänään kai vain bussikuskit
      ovat yhtä hyvin puvussa. vaan se on sivuseikka. mukava nähdä 60-luvun
      touhua ja verrata sitä nykyiseen.

    • kulkuri

      87:lle tiedoksi. Suomesta vietiin aikoinaan jopa pakasteherneitä ihan
      ajamalla Italiaan saakka Ruotsin ja Tanskan kautta. Vieläköhän tuo
      oppi-isä Lindströmmin Pihvi on voimissaan?

      • SISU M-162

        Ja kanamunia Teheraniin. Vaanolla oli autoja Saudi-Arabian cemtissä
        Ja Lohjalla Iranissa.


      • Semumies
        SISU M-162 kirjoitti:

        Ja kanamunia Teheraniin. Vaanolla oli autoja Saudi-Arabian cemtissä
        Ja Lohjalla Iranissa.

        Irakissa oli myös Lohjan sementin ajossa Turusta Seppo Höltän irtosementtiauto Scania LBS 141.Useita vuosia siellä ajoi satamasta kongressipalatsin työmaalle.Paraislainen Kauko etunimeltään.Scanian katolla ilmastointilaite laatikko. Tuli sitten autoineen kotiin kun Iranin ja Irakin välinen sota alkoi.Scanialla ajoivat vielä suomessa sen jälkeen.


      • vm,50
        SISU M-162 kirjoitti:

        Ja kanamunia Teheraniin. Vaanolla oli autoja Saudi-Arabian cemtissä
        Ja Lohjalla Iranissa.

        sv,50,nyt jo eläkkeellä,u luoma ajoi paljon lihaa satakunnan osuusteurastamolta,teheraniin,ja muniakin,ei tämä nuoriso niistä mitään tajuu,enkä viitsi itsestäni tämän enempää huudella,mutta ikäni ajohommissa ollut


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2021
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1515
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe