Mitä tarkoittaa npn transistorin piirrosmerkissä se pieni nuoli joka osoittaa emitteriin? Ja miksi pnp transistorin pirrosmerkissä se nuoli osoittaa kantaan?
NPN ja PNP transistorin erot
27
8788
Vastaukset
- IP 68
pnp transistorissa virransuunta on kannalta emitterille kun taas npn :ssä se on päinvastoin.
Elikkä valitaan käyttötarkoituksen mukaan- ihmeellistä
Mä taas olen luullut, että se emitterinuolen suunta näyttää virran suunnan, kuten diodeissakin.
- Nuoli..
ihmeellistä kirjoitti:
Mä taas olen luullut, että se emitterinuolen suunta näyttää virran suunnan, kuten diodeissakin.
Näyttää nimenomaan kantavirran suuntaa. Päävirta kulkee PNP tyypillä emitteriltä collektorille ja NPN tyypissä collektorilta emitterille.
- perämela
No joo
NPN tyypissä emitteri on miinustasossa ja kollektorille tulee plussähkö, eli esm autolaitteissa emitteri on maatasossa ja plussa kollektorielle.
silloin transistori johtaa, jos kannalle tuodaan positiivinen sähkö maahan nähden, joka on miinuksessa.
PNP toi mii siis jännityteet toisinpin, näin suuresti kiteytettynä.
NPN transistorin voit kokeille analokimittarilla vastusalueella x1 jolloin siis mittarin pkusjohto kannalle, jo siitä kollektori ja emitteri näyttää normaalia diodiliitosta.
PNP taas toisinpäin, eli miinus kannalle...jne..- Huom..
Analogimittarissa on se johto musta ja miinus punainen, digissä oikeinpäin.
- perämela
Huom.. kirjoitti:
Analogimittarissa on se johto musta ja miinus punainen, digissä oikeinpäin.
Kyllä n e mun mittareissa on punanen plussaa ihan kuin mitatessakin jöännitettä tai muuta.
NPN = Nuoli Pois Navasta, transistori avataan positiivisella, eli plussan kosketuksella. Tyypillisesti 0,6v riittää avaamaan.
PNP toimii samoin mutta negatiivisella, eli miinuksella avataan.- sfdgbmjhk
Miten sen voi tietää yleismittarin avulla kumpi on npn ja kumpi pnp transistori? Osaan ainakin selvittää kannan sijainnin transistorista (kokeilee jokaisesta jalasta yleismittarilla. Emitterin ja kollektorin välillä ei ole johtavuutta elikkä niiden välissä on kanta).
- Ip 68
sun kannattaa kyllä ensin opiskella paljon lisää kirjallisuutta, koska noilla taidollasi tuhoat todennäköisesti tarnsistorisi ja mittarisi aika nopeasti.
- 14+19
Testaa mittari diodilla, kummasta tulee -sähköä ulos. SItten testaat kumminpäin kanta-emitteri-diodi on.
- selvennös
PNP tyypissä kannalle miinus ja plussa collektorille johtaa kuin myös plussa emitterille johtaa transistorin läpi. NPN tyypissä sitten vaan plussa kannalle ja samoin miinuksella kollektorillen ja emitterille.
- perämela
nuoli pois navasta, sano inkkari kanootissa. sieltä se juontuu se tyyppi NPN
- 11v poika auttaa
Siis se NPN tyypissä virta tulee kollektorilta emitterille kun siihe välissä olevaan piikkiin (base) laitetaan virtaa. Tossa on joku enkunkielinen ohjevideo https://www.youtube.com/watch?v=GDbzCal0NCQ
- HW-asiantuntija
Mainiota, sinusta tulee tulee isona elektroniikkainsinööri! On mahtavaa saada uusia ajattelevia nuoria meidän vanhenevien joukkoon, olet todella tervetullut hienolle elektroniikka-alalle!
- 11v Poika auttaa
HW-asiantuntija kirjoitti:
Mainiota, sinusta tulee tulee isona elektroniikkainsinööri! On mahtavaa saada uusia ajattelevia nuoria meidän vanhenevien joukkoon, olet todella tervetullut hienolle elektroniikka-alalle!
Kiitos HW—asiantuntia! :D
- +vai-, vai -vai+?
Jos löytyy NPN-transulle PNP-vastinpari, niin sillloin niillä ei ole muuta eroa, kuin virtojen ja jännitteiden suunnat. Sellaisia vastinpareja ovat esim BC107/BC177, BC149/BC159, AC187/AC188 ja 2N3055/MJE2955
- 11v Poika auttaa
Sitten PNP toimii niin että virta tulee kollektorilta emitterille mutta jos keskipiikistä (base) tulee virtaa niin virta ei kulje kollektorilta emitterille.
Siis NPN positiivinen sähkö menee kollektorilta emitterille vain jos keskipiikistä (base) tulee negatiivista - sähköä
ja PNP kollektorilta menee positiivista sähköä emitterille mutta jos keskipiikkiin (base) tulee negatiivista - sähköä ei sähkö kulje kollektorilta emitterille.
Olen itse rakennellut pieniä 3 voltin led ja transistori koneita mutta haluaisin tietää miksi transistorit kuumenevat vaikka olen kytkenyt ne aivan oikein ja olen yrittänyt kytkeä 3 transistoria rinnakkain.- 11v ei riitä!
"11v Poika auttaa"
11v pojan kannattaa nyt opetella uudelleen transistorin toiminta.
esittämäsi on väärin.
Transistorin piirikaaviosymbolissa oleva nuoli osoittaa kantavirran sallitun kulkusuunnan.
Siis
NPN: B -> E
PNP: E -> B
kollektorivirran sallittu kulkusuunta taas menee näin:
NPN: C -> E
PNP: E -> C
- 11v Poika auttaa
Sori meni vähän väärin, mutta tiedätkö miksi ne transistorit kuumenee?
- 11v Poika auttaa
Kiitos muuten tiedosta :D
- 11v Poika auttaa
Korjattu:
Sitten PNP toimii niin että virta tulee emitteriltä kollektorille mutta jos keskipiikistä (base) tulee virtaa niin virta ei kulje emitteriltä kollektorille.
Siis NPN positiivinen sähkö menee kollektorilta emitterille vain jos keskipiikistä (base) tulee negatiivista - sähköä
ja PNP emitteriltä menee positiivista sähköä kollektorille mutta jos keskipiikkiin (base) tulee negatiivista - sähköä ei sähkö kulje emitteriltä kollektorille.
Olen itse rakennellut pieniä 3 voltin led ja transistori koneita mutta haluaisin tietää miksi transistorit kuumenevat vaikka olen kytkenyt ne aivan oikein ja olen yrittänyt kytkeä 3 transistoria rinnakkain.
Anteeksi siitä virheestä. Onko tämä nyt oikein?- NPN
Rinnankytkennässä tarviit etuvastuksen ettei trankut tappele keskenään. Sillä saa myös watteja pois trankulta, sillä hukkatehoa löytyy yllättävän pienillä virroilla hävitettäväksi. Datalehtiä kannattaa selailla...
- 11v Poika auttaa
NPN kirjoitti:
Rinnankytkennässä tarviit etuvastuksen ettei trankut tappele keskenään. Sillä saa myös watteja pois trankulta, sillä hukkatehoa löytyy yllättävän pienillä virroilla hävitettäväksi. Datalehtiä kannattaa selailla...
Mihin se etuvastus laitetaan kollektoriin vai baseen ja miten tehokas mul on yhen ohmin ja jotain isompia sekä säädettävä. Niitä epäsäädettäviä on 10—100 kutakin että minkäkokosia?
- No höh
11v Poika auttaa kirjoitti:
Mihin se etuvastus laitetaan kollektoriin vai baseen ja miten tehokas mul on yhen ohmin ja jotain isompia sekä säädettävä. Niitä epäsäädettäviä on 10—100 kutakin että minkäkokosia?
Googlaa. Peruskytkentöjä nää on.
- 11v Poika auttaa
No höh kirjoitti:
Googlaa. Peruskytkentöjä nää on.
Okei, kiitos :D
- A-sian tuntia
Asiahan selviää sillä, että vaihtaa sen tansistorin niin päin kuin halutaan virran kulkevan, Turhaa asiasta enempää saivarrella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491526Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 201026
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 86946
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187886Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759