Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

lisää "tekemistä" taaperolle!

dioduo

Mitäs kaikkea vois puuhata puoltoista vuotiaan tytön kanssa? Ollaan kokeiltu sormivärejä, piirtelyä, vesivärejä, käyty uimas, värikylvys, ulkoiltu, pyöräilty, kerhoiltu, siivoiltu,,,nyt kaipais uusia ideoita kun talvi edessä ja ulkoilut varmaan vähän vähenee. jotenkin tuohon kokkailuun mukaan ottaminen on jäänt ja se tuntuu vähän hankalalta, vinkkejä?!? niin ja kyllä me toki myös olemme ihan vaan ja leikimme :) tykkään vaan kokeilla kaikkea ja lapsikin näyttää nauttivan tekemisestä..

12

7544

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ½½½½½½½½½½½

      Suomen talvi on niin leuto, että ulkoilua ei tarvitse hylätä. Harvoinpa nykyään on enää 30 asteen pakkasia ja 20 asteen pakkastakin korkeintaan viikon tai parin verran.

      • ap

        "vähän vähenee", ei tarkoita hylätä!!! enemminkin sitä tarkoitin ettei iltasella voi ihan niin pitkään ulkoilla kun illat pimenee niin aikaisin. ja nyt ei oo tarvinnu muuta kuin ovi avata ja pihalle se on vaan paljon helpompaa kesäisin kun talvella puet ja riisut niin ei sitä viitti ihan vartiks mennä ennen ruokailua pihaan niinkun nyt on voinut, jos ymmärrät mitä tarkoitan :)


      • ½½½½½½½½½½
        ap kirjoitti:

        "vähän vähenee", ei tarkoita hylätä!!! enemminkin sitä tarkoitin ettei iltasella voi ihan niin pitkään ulkoilla kun illat pimenee niin aikaisin. ja nyt ei oo tarvinnu muuta kuin ovi avata ja pihalle se on vaan paljon helpompaa kesäisin kun talvella puet ja riisut niin ei sitä viitti ihan vartiks mennä ennen ruokailua pihaan niinkun nyt on voinut, jos ymmärrät mitä tarkoitan :)

        Jos ulkoilu siis oikeasti vain vähän vähenee, ei tuon ajan täyttämiseen tarvita suunnitelmaa. Lapsihan iltojen pimetessä myös saattaa haluata aikaisemmin nukkumaan. Voit kysyä lapselta, mikä häntä kiinnostaa. Useimmat tyttölapset osaavat jo puolitoista vuotiaana hyvin ilmaista itseään. Lue vaikka iltaisin kirjoja hänelle.


    • 1, 5 -vuotiaan äiti

      Ei tuon ikäistä tarvitse ohjelmoida mitenkään. Vaikuttaa, että tarvitse enemmänkin itsellesi menemistä ja tekemistä.

      Puolitoistavuotias leikkii jo omillaan pitkiä aikoja, palikoilla, autoilla, nukeila, ym. teillä sattuu olemaan. Ihan vessapaperirullilla, keittiövälineillä ja muilla kodin esineillä, jos leluja on niukasti.

      Monet jo katselevat mielellään kirjoja ja kuuntelevat loruja ja lauluja, jopa pieniä yksinkertaisia tarinoita, vaikkeivät vielä itse juurikaan puhuisi.

      Kerran, pari viikossa jokin muskari tai muu kerho on hyvä ja silloin tällöin kyläilyt ja sen sellaista vain. Ulkona kannattaa olla säässä kuin säässä. Lapsi ei sateesta piittaa, yleensä se on vain vanhemmalle harmittavaa seistä sateessa, lapset tykkäävät lätäköistä.

    • ap

      Eihän tässä nyt mistään ohjelmoinnista ole kysymys! Kyselin vaan mitä muuta voisi tehdä ja kokeilla lapsen kanssa, juu kyllä hän leikkii ihan itsekseen, ei tosin pitkiä aikoja, enkä sitä tuon ikäieltä edellytäkään. Yhdessä leikimme myös, on vaan minusta ihan joskus jotain muutakin kiva tehdä kuin leikkiä!!

      Meillä ei vielä juurikan jaksa keskittyä satujen kuunteluun, kirjoja kyllä katsellaan ja tutkitaan. Ja tuosta ulkoilusta jo vastasinkin edelliselle. Eli en ole sitä lopettamassa, tiedän myös sen että hän tykkää lätäköistä...

      Tuntuu vähän että jos ei halua koko aikaa olla kotona lapsen kanssa on se eräiden mielestä ihan kauhea asia, enkä mä kysellyt menemisiä vaan tekemistä, ihan siellä kotona.. Kyllä, kaipaan myös itse aikuista juttuseuraa, mitä noista kerhoista saa! Onko se jotenkin väärin? Tuli nyt vähän negaa tekstiä, mut ärsyttää kun heti ollaan vaan arvostelemassa jos yrittää jotain kysellä!

      • Pitkäjänteisyyttä

        Kokkaamisesta leipominen sopii jo pienellekin, taikinan kanssa on mukava touhuta. Ruuanlaitosta esim. salaatin tekeminen aineksista, joissa ei tarvita veistä tai jotka olet jo itse valmiiksi pilkkonut.

        Piempiä satuja harva alle 2-vuotias keskittyy kuuntelemaan, mutta lyhyita loruja kannattaa jo lueskella joka päivä. Mietin sitä, että tarviiko kaikkea vain kokeilla, ettekö voi jatkaa niitä juttuja, joita jo aiemmin teitte: "sormivärejä, piirtelyä, vesivärejä, käyty uimas, värikylvys, ulkoiltu, pyöräilty, kerhoiltu, siivoiltu"?

        Meillä ainakin lapsiet ovat nauttineet kaikesta edelläluetellusta ja ovat halunneet esim pyörälenkille aina uudestaan ja uudestaan. Vai oletko itse vain kyllästynyt ja kaipaat aina uusia juttuja?


      • 1,5 -vuotiaan äiti

        En suinkaan ollut arvostelemassa. Näin kirjallisesti on vähän vaikea töksähtelemättä ilmaista itseään.

        Edelleen olen siis sitä mieltä, että ei puolitoistavuotias mitään kummempaa ohjelmaa tarvitse. Ihan kaikkea kodin puuhasteluun liittyvää vain. Joten enemmän se äitiä virkistää aina lähteä kodin ulkopuolelle eikä siinä mitään pahaa ole. Mutta ei se vielä puolitoistavuotiasta mitenkään elähdytä, rauhallista lasta jopa voi stressata, jos päivittäin on kauheasti erityistä ohjelmaa.


    • yhden äiti

      Näitä meidän 2v puuhaa aikuisen kanssa
      Kotitöihin osallistumista:
      -leipomista (sekoittaa taikinaa käsin tai puuhaarukalla, pyörittelee "pullia", kaulitsee jne)
      -ruuan laittoa (nostelee pilkottuja ruoka-aineita kulhoon tai kattilaan, auttaa mittamisessa ja kaatamisessa, sekoittaa, kattaa pöytään aterimet ja välillä muitakin astioita)
      -tiskikoneen tyhjennystä (vie paikoilleen aterimet ja muutamia muita alakaapissa säilytettäviä tavaroita)
      -pyykin huolto (täyttäää pyykkikonetta, painaa koneen käyntiin, laittaa märkiä pyykkejä pyykkikoriin ja ojentaa korista kuivumaan laitettavaksi)
      - siivoaminen (pyyhkii pölyjä omalla rätillä, imuroi, lakaisee, laittaa tavaroita paikoilleen)

      muita juttuja:
      -palapelit
      -lukeminen
      -pallopelit (potkimista, heittelyä, vieritystä, keilailua pehmopallolla)
      -jumppaa (hullutellaan jumppapallon kanssa, venytellään, tehdään lihaskuntoliikeitä, niin että lapsi on painona)

    • mielikuvitus rajana

      Meillä puistoillaan ja luetaan paljon. Sitten olen tiimarista kaikkea mahdollista tekemistä sisälle hommannut. Tyttö esim. tykkää laitella tarroja tarrakirjaan ja rakennella duploilla. Ja just äsken laitettiin vaan musiikkia kuulumaan ja tanssittiin. Molemmille vaan huivi kaapista niin kikatusta riitti.

    • näitä esimerkiksi

      Legon duplot on meillä ollut myös kova sana. Varsinkin jos tekee niistä "talon" niin, että on kerrokset, joissa on ikkunoita ja ovia ja yksi seinä auki. Sinne lapsi laittaa pienempiä eläimiä ja muita pikkuleluja nukkumaan ja istumaan tuolille ja kävelyttää "pihalla" rappusia pitkin liukumäkeen liukumaan. Vähän kuin nukkekoti, mutta itse tehty. Tuolit ja sängyt on duplon paketeissa mukana tulleita.

      Palapelit on kivoja. Ensimmäisen kun näytti miten tehdään ja seuraavassa avusti ja sitten saikin jo itse tehdä.

      Meillä lapsi tykkää tanssimisesta. Ihan kaikkea musiikkia voi tanssia, mutta ollaan leikitty esim fröbelin palikoiden tanssileikkejä ja muitakin vastaavia.

      Jumppaaminen on myös kivaa. Voi itse tehdä eri liikkeitä ja lapsi matkii perässä. Joissain voi myös tehdä niitä lapsen nostelu juttuja. Jos jostain löytyy trampoliini, niin meillä ainakin tykkää kovasti siinä hyppiä ja tehdä temppuja. Kuperkeikkojen opettelu oli kivaa. Pallon potkiminen on huippu juttu ainakin meillä ja pompottelun opetteleminen. Koppi ei oikein vielä onnistu, mutta on hauskaa kun heitetään päin (tietenkin pehmeä pallo eikä lujaa).

      Metsäkävelyllä löytyy monesti paljonkin ihmeteltävää. Ötököitä, lintuja, oravia, kiviä, sammalta, ehkä marjoja... Meillä lapsi ollut innoissaan kun saa itse poimia marjan suuhun tai omenan tmv. Kävellään välillä vain kiviä pitkin tai kadulla viivaa pitkin. Ei pidetä liikaa kiirettä niin ehtii nähdä ja innostua uusista jutuista.

      Meillä varmaan otettu aika paljon mallia koirasta, mutta tykkää itsekin heittää keppiä ja hakea sen, eli leikkii koiraa.

    • Äippäja1vee

      Googlettelin myös aihetta ja löysin seuraavia ajatuksia, joita täydentelen omillani:
      -kaikki mikä aikuistenkin maailmaan kuuluu, mutta lapsen mittakaavassa (työ/kotityöt/ruokaan liittyvät asiat/harrastaminen/sosiaalinen elämä/sukulaisten tapaaminen/kulttuuri/matkustelu ja retket/taitojen opettelu)
      -erilaisten projektien toteutus tyyliin tehdään oma kirja (haetaan vihko ja askarteluvälineet kaupasta, otetaan valokuvia, tarroja, piirrustuksia jne, keksitään kirjalle nimi, paketoidaan se, annetaan lahjaksi vaikka isille)
      lähetetään oma piirustus mummille (piirretään, kirjoitetaan terveiset, pistetään kirjekuoreen, laitetaan osoite, liimataan postimerkki, viedään postilaatikkoon)
      mennään syöttämään sorsia (revitään leivän palasia, pistetään ne pussiin, mennään katsomaan löytyykö sorsat, viikataan tyhjä pussi, heitetään se roskikseen, mennään kotiin syömään välipala).
      Mitä enemmän yksinkertaisia työn vaiheita keksit ja pystyt opettamaan niitä taaperolle, sitä innostuneempi ja tyytyväisempi hän on. Itse "projekti" voi olla oikeastaan mikä vaan, pääasia että hän on siinä aktiivinen toimija. Jos projektiin liittyy lähtö kodin ulkopuolelle, aina parempi,pääsee itsekin tuulettumaan. Lisäksi taaperon kanssa on huomattavan iso todennäköisyys päätyä juttusille ihan vieraidenkin ihmisten kanssa. Sitten illalla kerrotaan isille, mitä kaikkea uutta on opittu, mitä lapsi teki ihan itse ja illalla nukkumaan mennessä kerrataan vielä päivän tapahtumat.
      Tällainen tekeminen taaperon kanssa on tosi hidasta, mutta kun sitä vaan malttaa hidastaa ja sukeltaa siihen taaperon kokoiseen maailmaan, se onkin yllättävän kivaa ja palkitsevaa molemmille. Tavallaan siis less is more.

    • wefrwefsdv

      Kuulostaa niin sen ekan lapsen kanssa olevilta ongelmilta, itsekin joskus mietin noin...nyt 3 alle kouluikäistä lasta ja en tod. ehdi tekemään mitään vesivärimaalauksia kuopuksen (1-v) kanssa, kotona ollaan, tyttö on mukana kotitöissä (tykkää purkaa tavaroita kaapista ja riisua vaatteita ja heitellä niitä:) ja katsoo vierestä/touhuaa isosisarusten kanssa, lisäksi pidän huolen siitä, että ainakin kerran päivässä ulkoillaan (usein enemmän) ja kerran viikossa käydään taaperon kanssa perhekerhossa, ei alle 3v tartte oikeesti vielä muuta! Sen sijaan vanhemmille lapsille pitää koko ajan olla tekemistä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2328
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1728
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      42
      1537
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1467
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1429
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      73
      1254
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe