En ole valmis kahden lapsen äidiksi

anniinalk

Olen tällä hetkellä terve, iloinen ja normaali 21-vuotias. Noin kolme kuukautta sitten sain kuulla olevani raskaana. Olin aika hämmästynyt, peloissani, mutta myös tavallaan innoissani. Kyllä, lapsi ei ollut ns. toivottu, mutta jokainenhan on sisimmässään iloinen kuullessaan tulevansa äidiksi, eikö? No, kun oltiin menossa ekaan ultraääneen, oli aika kiva tunnelma, ja jännitti paljon. Mutta kun ultrassa sanottiin, että kohdussani on kaksi vauvaa, loksahti meiltä vähän leuat auki. Kun tajusin, että mitä oltiin sanottu minuutti sitten, alkoi pelottamaan niin paljon, että melkeen meinasi jotenkin taju mennä. Keskusteltiin siitä sitten paljon lääkäreiden kanssa, ja äitiyspolilla. Nyt on menossa 13rv, hirveesti pelottaa vielä, kun en oikein tiedä, että miten selvitä kahden lapsen kanssa. Olen nyt lukenut paljon vauvojen hoidosta, jne. Mutta olisiko vinkkejä, miten selvitä helpommin kahden muksun kanssa?

8

480

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Huomasin ite 19vuotiaana et odotan kaksosia, nyt pojat 3v ja onhan tämä rankkaa ollut mut myös palkitsevaa. pojista jo leikki seuraa toisilleen ni voisin sanoa et helpompaa ku yhden kans.

    • <3++ & <3++

      Hei!

      Meillä on kaksoset ja olen heistä ihan käsittämättömän onnellinen. Uutinen kaksosista oli ihan mieletön, ei tiedetty pitäiskö itkeä vai nauraa.
      Sulla on vielä monta kuukautta aikaa sopeutua tilanteeseen! Kyllä sä pärjäät!

      Mitäköhän vinkkejä mä osaisin antaa...
      Ainakin sen, että sä tunnet vauvasi parhaiten ja osaat heitä ihan varmasti hoitaa.
      Mene ihmeessä teidän alueen monikkoperhevalmennuksiin juttelemaan muiden tuplaodottajien kanssa.
      Alku voi olla melkoista pyöritystä, kun vauvat on syntyneet... Mutta päivä kerrallaan. Kyllä se arki pyörii omalla painollaan.
      Jos saat vauvat jossain vaiheessa samaan rytmiin, niin se helpottaa kummasti. Jää aikaa itsellekin juoda kahvit tai vaikka pötköttää.
      Kysy teidän kunnalta, saisitko kotiapua. Meilläpäin ainakin saa siivousapua ja vaikka vauvojen hoitoonkin apua ekoiksi viikoiksi jos tarvii.

      PALJON ONNEA ODOTUKSEEN!!!

    • Mustekala

      Moi!
      Mulla myös kaksoset. Kyllä sinä pärjäät, Hanki tietoa ja niksejä. Niin kyllä se siitä. Mene mukaan monikkoperheiden toimintaa sieltä oikeasti saa parhaat neuvot ja tietää mihin varautua. Kaksosten kanssa saattaa olla aika erilaista kun yksösen. Mutta ei kaksosuus mikään maailman vaiken juttu ole varsinkaan jos lapset on terveitä ja kaikki menee suht normisti.

      Ja silti selviää, vaikka ei ihan normisti menisikään. Kyllä sinä varmasti parjäät.

    • bambii

      Kukaan ei ole valmis etukäteen, cliche, mutta siihen kasvaa. Rankkaa tulee olemaan se on varma. Kyllä sinä kuitenkin sen kestät, kun vain jaksat olla kiitollinen lapsistasi ja muistat, että se helpottaa. Itse olin myös 21 kun sain tietää odottavani kaksosia. Kolmivuotinen parisuhde lapsen isän kanssa oli kuluttava ja raastava helvetti, eikä häneltä herunut minkäänlaista tukea. Olen siis kasvattanut lapset yksin. He syntyivät 2kk ennenaikaisina, ja alku oli rankka. Synnytin yksin, hoidin heidät yksin. Nyt he ovat 1v ja 4kk. Elämä alkaa normalisoitua, vaikka kiirettä pitää todella. Jos sinulla on vielä hyvä mies, tulet varmasti pärjäämään. Voimia!

    • kjuhhbdbdgtf

      Ensimmäiset 3 vuotta tulee olemaan rankkaa.. esim.juuri kun olet saanut toisen nukkumaan, toinen herää ja jne. Yöunet jäävät todella vähälle. Jos huomaat, että et jaksa, niin kunnalta/ kaupungilta voi pyytää apua, kaksoslapsille annetaan hyvin pian apua arjen pyörittämiseen. Pahinta olisi, jos ajaisit itsesi liian väsyneeksi.

      Mutta näiden muutaman vuoden jälkeen, huomaat, miten palkitsevaa on olla äiti, jotenkin kaikki helpottuu ja lapsista on seuraa toisilleen.

    • Olen itse 17-vuotias tyttö,tai no nyt olen äiti..:) Synnytin vähän reilu viikko sitten kaksi tervettä ja ihanaa tyttöä! olen niiin onnellinen ja tähän asti olen pärjännyt yksin,mitä nyt äiti on vähän autellut,mutta hyvin siiis on mennyt :D tytöt syntyivät rv 37 2..

      • Nyt jo isomummi

        Lämmin onnentoivotus ja kaikkea hyvää elämäänne! Ota kaikki mahdollinen apu vastaan ja ole yhteyksissä muihin samassa tilanteessa oleviin ja olleisiin. Toivottavasti saat nukuttua tarpeeksi! Ensimmäiset viikot kaksosten kanssa olivat itsellenikin aika kaaosta, mutta myöhemmin opin syöttämään toisen heti perään kun olin toisen syöttänyt, vaikkei hän olisi silloin itkenytkään. Kuitenkin hän olisi tunnin päästä ollut rintaa vailla....


    • Nyt jo isomummi

      Kyllä sinä selviät, usko vain itseesi ja ota isä kaikessa mahdollisessa mukaan hoitoon alusta asti. Itse sain kaksoset 20-vuotiaana v.1971, jolloin äitiysloman pituus oli vain 3 kk, 1 kk ennen ja 2 kk synnytyksen jälkeen. Nykyään on paljon paremmat mahdollisuudet siinä suhteessa. Minä sain tietää odottavani kaksosia vasta viime kuukausilla, kun ei ultraakaan ollut vielä silloin käytössä. Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      95
      2555
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2213
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1917
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1635
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1578
    8. 76
      1484
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      112
      1397
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe