Neuvokaa virkkaamaan pyöreä räsymatto.

tilkkutäkki

Yritän löytää virkkausohjetta pyöreälle räsymatolle.
Olisiko antaa vinkkejä tai linkkejä joihinkin video-ohjeisiin?
En osaa lukea virkkauksen "nuotteja" mutta tekemällä ja katsomalla vierestä opin nopeasti.

Myös kangaspuilla kutomisen ohjeita olisi kiva saada.

9

4586

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sisukkaasti6

Kangaspuilla kutomisen ohjeita? Mitähän haluaisit kutoa ja onko puut valmiina kutomiseen? Oletko koskaan kutonut mitään kangaspuilla?

Mielestäni virkkausohjeita saattaa oppia lukemaan kun aloittaa jostain helposta mallista ja tekee just niinkuin siinä lukee, itsekkin opin kokeilun ja erehdyksen kautta.

• tilkkutäkki

Kangaspuita en omista, ja nyt olen keskittynyt tuohon pyöreän maton virkkaamiseen.
        Vasta 9 kierrrosta olen sitä virkannut matonkuteesta, jonka leikkasin itse erivärisistä trikoolumpuista.
        Moneen kertaan olen purkanyt ja taas virkannut.
        Jokainen kerros eri värillä.
        Aikas vaikeeta näin aloittelijalle saada moinen tekele pysymään nätisti suorassa, ettei muutu kupiksi tai ala muuten reunat kupruilemaan.

• käsityöfriikki!

Jokainen kerros eri värillä? No, on siinä alussa ainakin hommaa vaihtaa jatkuvasti lankaa, kun kerroksilla on vain vähän silmukoita.
      Silmukoiden lisäämiseen siten, että matosta tulee suora, on paha antaa mitään yleispätevää ohjetta, koska sehän tietysti riippuu siitä matonkuteen vahvuudestakin. Kannattaa kuitenkin tarkistaa, että virkkuukoukku on riittävän iso, ettei jatkuvasti tarvitse nostella pudonneita silmukoita.
      Ei noihin kangaspuihin oikein osaa netissä varmaan ohjeita antaa. Et ilmeisesti ole juurikaan käsitöitä tehnyt, jotten homma olisi aloitettava aivan alkeista.
      Joillakin paikkakunnilla on kotiteollisuusneuvonta-asemia, josta varmaan saa opetusta ja neuvoja. Myös kansalais- ja työväenopistot järjestävät erilaisia kursseja käsitöistä innostuneille.
      Yksi mahdollisuus aloittelijalle, joka on kangaspuista kiinnostunut, voisi olla pienoiskangaspuut, joilla voisi tehdä pikkutöitä iltapuhteiksi.

• kutomisiin

Pyöreää virkattaessa olen suht tasaista saanut kun olen aloituskerroksen jälkeen lisännyt joka toiseen kaksi silmukkaa, (virkkaa kiinteä silmukka, seuraavaan silmukkaan virkkaa kaksi kiinteää silmukkaa, sitten yksi kiinteä silmukka seuraavaan jne.)sitten kolmannella jättänyt kaksi silmukkaa väliin jne. Eli joka kerroksella yksi virkattu silmukka lisää väliin...Virkatessa täytyy tosiaan seurata kerros kerrokselta miten alkaa kupruilla. Valmiin työn voi tietysti sitten höyryttää ja saada lievän kupruilun tälleen asettumaan.
      Suosittelen että tutustut kansalaisopistossa tai käsityöasemalla kangaspuilla kutomiseen, helpoin aloittaa valmiseen loimeen vaikka poppanaliinan teolla.
      Kummassakin paikassa on paikalla neuvoja jolta voi kysyä pulmatilanteessa.
      Tietysti jos puhtia piisaa voi kokeilla omin nokkineen, kuten itse tein....

• matonvirkkaaja_myös

Hei,
      hassua kun kaikki tuputtavat kangaspuita. Virkkaus on ihan eri juttu kuitenkin. Eli jos pyöreää virkkaat etkä lisää väliin yhtään silmukoita, siitä alkaa muodostua kuppi. Tasaisesti väleihin lisäys (eli entisen silmukan "reikään" teet vielä toisen.) Mitä pienmpi ympyrä, sitä enemmän täytyy lisäyksiä tehdä. Siten kun se on jo isompi, ei tarvitse kuin silloin tällöin.
      Itse opettelin vasta toukokuussa virkkaamaan, joten ihan noviisi olen itsekin. Nyt jo monta mattoa erilaista ja pöytäliinojakin tehtynä.

• oikeastaan

Kyllä alkuperäinen kysyjä peräsi virkkauksen lisäksi kutomisohjeita...
        Nimim. kutomisiin on lisäysten kanssa samoilla linjoilla. Kokeilemalla löytää sitten omalle trikoolle sopivan silmukkamäärän ja onhan noita ohjeita mm. kangasaitan sivuilla osviitaksi.

• Mummeli

Jos haluaa kuvioita mattoon, kuljettaa
        kudetta pylväitten sisällä. Itse olen virkannut jo 6 pyöreätä mattoa 75 cm
        leveitä.. Trikoo paras virkkauskude.
        Ohjeita netissä¦ virkattu matto. Minä
        tein oman ohjeeni mukaan.

• Mummeli

Jos haluaa kuvioita mattoon, kuljettaa
        kudetta pylväitten sisällä. Itse olen virkannut jo 6 pyöreätä mattoa 75 cm
        leveitä.. Trikoo paras virkkauskude.
        Ohjeita netissä¦ virkattu matto. Minä
        tein oman ohjeeni mukaan.

• Niiskis

Novitan sivustolla voisi olla hyvät ohjeet sekä http://www.kangasaitta.fi/kangasaitta/web.nsf/pages/BF0B707C655E5BDBC22579B60016F09A/$file/Asteri_matto.pdf täällä on erilaisia virkkausohheita. Myös erilaisista käsityöblogeista löytyy kivoja ohjeita ja tässä on tämä hieno http://www.suurikasityo.fi/omat-kasityot/art1712-Juhannusruusu-virkattu-matto-.html.
      Tervetuloa käsityö-ihmisenä Askartelutaivas-yhteisöön, jossa aloitti 1.9. uutena haasteena ompelu/neulontahaaste :D Sivuston löydät täältä http://askartelutaivas.ning.com/ Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluaisin rakastaa sinua

Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      54
      4696
    2. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      168
      4265
    3. Tiedätkö mihin

Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      67
      3882
    4. onko kaivattusi

vaarallinen? :D
      Ikävä
      126
      3845
    5. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      48
      3665
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      79
      3488
    7. Pieni galluppi

Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      98
      3041
    8. Olisiko sinulla

Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2885
    9. Mitä tuntemuksia

Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      25
      2716
    10. Korjaamo suositus

Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p
      Hyrynsalmi
      15
      2450
    Aihe