Joop, palstalla on ainakin niittimiina, jolla ilmeisimmin tabby, muutama muukin, käsittääkseni.
Muttas liekö kilpparia omistavia?
Mulla meni aikansa, ennenkuin löytyi toi nykyinen katti. Onhan tässä katteja ollut puoli vuosisataa, ainakin. Net oli maalla ennen hyötyelukoita. Hah, silloin katteja ei leikattu, net lisääntyi kuin kanikat, pennusta asti ite joutunut kissanpentuja tappamaan, niitä tuli vaan niin älyttömästi.
Mutta siis kilppari. Toi on laisensa persoona. Pirun säikky ja arka, mutta niin stanan itepäinen. Leikkaappa kissalta kynnet, joopajoo. Haa, kun hain sen pentuna kissalasta, kissalan päällikkö laittoi pitkävartiset hitsarin hanskat käteen, kun otti ton mulle häkistä. Samaten Hesyssä piti olla lekurilla ja apulaishoitajalla aikanaan hanskat käsissä, kun kattia huolsivat :DD
Kaikki johtuu kromosoneista, siis katin. Kilppareilla jokin virhe x- kromosomissa, ne vaan on tollasia. Kilppari urokset on lisääntymiskyvyttömiä, kuullakseni, näitä ei voi jalostaa. Mutta näitä ilmaantuu aina joskus maailmaan.
Suomen tunnetuin kilppari, Rontti otti ja veti voltit taannoin. No se oli siis Haloskan katti, oikein tunnettu. Meitin katti ei ehkä ole kovin tunnettu, mutta on siinä kerrankin katti, jolla luonnetta :D
Tuli vaan mieleen kun se resotti tässä aamuyöstä ja piti niin pirunmoista meteliä, että ei saanut nukutuksi. Nyt se nukkuu tossa soffalla vieressä. oikein itteensä tyytyväisen näköisenä kehräillen, se nyt vaan on tollanen.
Niin siis, muita kilpparisteja palstalla?
Kilppari on vähän niinkuin Maine Coon. Se on kuitenkin rodultaan eurooppalainen metsäkissa ja se sitten on jotenkin muuttunut mutantiksi, aikojen kuluessa. Vaan, kissaihmiset tuntee kilpparin välittömästi, jos vastaab sattuu.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kissojen_värit
http://www.mainecoon.fi/kissa/?varit#5
=DW=
Kilppari
14
125
Vastaukset
- Kille fani
Kilpparilla on luontoa tosiaan.
http://www.youtube.com/watch?v=Vn6rEctJ6gQ - mami vaan,,,,,,,
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/66/Blue_Tabby_Persian_male.jpg
Lähes " omani " kaltainen, Tuo mitä sanoit kissun arkuudestan omapäisyydestä pitää myös paikkansa. Hymyilyttikin.
Joku viisas sanoi tää aikaisemmin et ne on vaan kissoja, vaan me tiedämme että ei pidä paikkaansa. Yksilöitä ne on, ei mitään pihan kiertäjiä. Mun eka kissa oli myös kilppari. Naaras tietenkin, kun väitetään, että ovat aina narttuja. Tää nykyinen on myös väritykseltään muuten samanlainen, mutta valkoinen puuttuu ja on uros.
Joten ei ole kilppari...Vai onko sittenkin...Lisäyksenä, että nykyinen on ehkä Tiikeri Tabby.
Niin ja öisin klo 03.00 alkaa jumalaton meno. Yrittää saada mut ylös leikkiin..Mullakin oli aikoinaan narttu kilppari, mutta en muista oliko siinä valkosta. Jos on valkosta joukossa sitä sanotaan valkokirjokilpikonnaksi. Et kyllä sun katti on kilppari.
Nittaminax kirjoitti:
Mullakin oli aikoinaan narttu kilppari, mutta en muista oliko siinä valkosta. Jos on valkosta joukossa sitä sanotaan valkokirjokilpikonnaksi. Et kyllä sun katti on kilppari.
Ai tää nykyne vai. Mut kun sillon raitoja. Mustaa, harmaata ja ruskeeta. Valkoista vaan suun ympärillä. Kirjasta katsoin, että ois ihan Tabby kuviointi.
Edellinen oli ihan aito kilppari.maarina1 kirjoitti:
Ai tää nykyne vai. Mut kun sillon raitoja. Mustaa, harmaata ja ruskeeta. Valkoista vaan suun ympärillä. Kirjasta katsoin, että ois ihan Tabby kuviointi.
Edellinen oli ihan aito kilppari.Niin en mä tiedä, kun edellisessä viestissä puhuit toisin ja en yhdistänyt sitä siihen jälkimmäiseen viestiin. :)
Nittaminax kirjoitti:
Niin en mä tiedä, kun edellisessä viestissä puhuit toisin ja en yhdistänyt sitä siihen jälkimmäiseen viestiin. :)
Tossa se on mun profiilikuvassa, ei oo kyl kilpparin näköne..
Olipa mielenkiintoisia linkkejä.
Löysin kissan jjoka oli mulla ihan pikkulikkana.
Punainen angorakissa.
Sillä oli tosi pitkä ja ihana karva.
Tosin kesäisin se jouduttiin leikkaamaan kun katti kävi aina jossain nuohoomassa ja se meni ihan takuille.
Täyty kipeetä tehdä niiden takkujenkin.
Mutta nolo se oli kun "alasti" sitten kulki.
Monta on kissaa kulkenut munkin elämässäni ja kaikki ne on olleet persoonia omalla tavallaan.
Sitten kun saan hommattua sen hirsitalon jostain rannikolta, siis kait se on sen lottovoiton jälkeen.
Sitten seuraavan kissan aika on.Joo, toi vanhempi katti on selvästi tiikeri tabby, mutta mikä lie toi pentu joku eurooppalainen kuitenkin. On siinäkin, ainakin päässä, noita kuvioita. Kaneliksi sanovat väritykseltään sen olevan, mutta mun mielestä toi on toffee, no sama asia kait.
Tässä linkki mistä löytyy paremmin kuvia ja selityksiä.
http://www.kissaliitto.fi/kissarodut/kategoria-iii/eurooppalainen- Pirre*
Tyttärellämme on tuollainen "kilppari" ilmeisesti, vaikka värit on hyvin tasaisesti sotkussa, se ja sen pennut (meillä oli yksi niitä, Ocku) ovat hyvin kummallisia luonteita, ensin ollaan ylintä ystävää ja sitten puraisu päälle..:/.., sanoisin että ne on hieman "hulluja" ..
- ...
Täsmää.
Kilpparit on vähän tollasia. Net ei ole rotukatteja, koska niitä ei voi jalostaa. Mutta net kaikki on vähän samanlaisia, siitä geenijutskasta johtuen. Kyllä tää munkin katti joskus vaan keksii alkaa puremaan, mutta se ei pure täysillä, ikinä ei ole mennyt iho rikki. Kaksjakonen tyyppi, arka ja äkänen.
Pitääpi mainita naapurin katti. Jo edesmennyt, tavallinen maatiaiskissa. Jonkinlainen kaappikilppari sekin kai oli. Kerran se sekosi tossa omalla pihallaan ja tunki meitsin puoleel raivoissaan ja roikkuin hampaillaan muijan käsivarressa. Ei hajuakaan mistä lie suuttunut, se oli jo vanha kissa, eikä omistatkaan olleet ennen hokanneet sen tekevän tollaista.
Ja toi meitin kilppari keksi pentuna, narussa pihalla, että helevaata, syönpä variksen. Sellanen pikkukissa hyppää flexissä ollessaan pihalla tallailevan harakan kimppuun. Se lintu oli isompi kuin katti, että sisua ja typeryyttää kyllä löytyy :D
Katiti on katteja, pitää muistaa, net on pienpetoja kuitenkin.
=DW=
Se mun narttu kilppari ei ainakaan ollut arka. Hirvee huuto kävi oven takana jos jätin sen yksin edes roskiksen viennin ajaksi. No sit rupesin raahaamaan sitä lähes kaikkialle mihin menin ja fillarilla jopa. Ensin yritin et se olis pysynyt korissa, mutta sieltä se kiipes olkapäälle. Siinä me sit viiletettiin eteenpäin, minä tukka suorana ja kissalla häntä.
Erittäin seurankipee ja jos heitti jonkun lelun lattialle se kanto sen jalkojen juureen, et heitä uudestaan. Vieraita kun tuli niin ensin kaikkien syliin.
Oli mulla aikoinaan valkoinen eurooppalainenkin joka kulki narussa kun koira ja tuli luokse kun vihelsi jos oli vapaana, mutta mä epäilen että se oli huononäköinen, et siksi.- ...
Noutava katti.
Kyllä sulla ollut kilppari. Kilpparit niinkuin noutajia, niitä ptääpi leikittää just heittelemällä lelua, aina tuo takaisin.
Mä alunperin ihmettelin ite asiaa, se vaan nyt oli niin, että katille pitää heittää joku lelu, ja se tuo sen takaisin. Tää mun kilppari on eka katti ikinä, joka tekee noin.
Lörrä. En edes tiedä, mikä sen oikea nimi on. Sellanen lummallisen värinen kissanlelu, mitä nyt myydään vähän kaikkialla. Jostain muovista tai kukmista tehty härpäke, joka lörisee kaitn suussa kun se kanniskelee sitä edes taas.
En tiedä- Katteja tosiaan ollut ajatiät. Tällä vaan niin hauska luonne, että välillä ei tiedä, itkiskö, vaiko nauraisiko. Tullut tulokseen, sama nauraa. Siitä se ei tosin pidä ollenkaan, alkaa murisemaan ja ilkeilemään, ikiliikkuja on siis olemassa.
=DW=
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!
Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t4012983V*ttuu että mä haluan sua
Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!934534Nolointa ikinä miehelle
On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai1154163- 513698
Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä
Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳553400- 1203377
Sattuma ja muutama väärinkäsitys
vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul492292- 432261
Keskusta hajoaa Palojärvi lähtee
Suomen Keskustan ryhmä hajoaa Kemijärvellä. Kalastaja Palojärvi sai tarpeekseen ja loikkasi Sitoutumattomat Aati Virkkul312064On sillä rääpyä
Tuo ex kuntajohtaja Lea Tolonen kehtaakin tulla Ähtäriin. Ajoi laivan Karille. Kari Heikkilä oikaisi taloutta, sai laiva151733