minulla on 1 1/2 vuotias koira, jolle on tullut ongelmaksi vetäminen hihnassa. koira yskii ja vetää silti...
olisiko neuvoja miten saan vetämisen loppumaan? oon yrittänyt aina pysähtyä kun remmi kiristyy mutta ei auta! neuvoja kaivataan? tarvitaanko aluksi koira aina palkita aluksi?
koiran vetäminen
26
13897
Vastaukset
- mie
meillä auttoi valjaat, aikasemmin oli sellanen kuristuspanta-juttu mut heti kun sen vaihto pois loppu vetäminenkin.kokeiles!
- eve
palkitse koira aina kun se tekee oikein ja tähän ei tarvita herkkupaloja vaan jos teillä kahella kemiat toimii niin sanot vaan et hyvä poika tai hyvä tyttö...sillä jos et "kerro" koiralle että mikä on hyvää ja mikä huonoa käytöstä niin ei koirakaan voi silloin sitä tietää.
=) - kismet
Meillä oli vedetty hihnassa viisi vuotta ilman että mikään auttoi, nyt hankittiin kuonopanta ja vetäminen loppui kuin seinään =)
Helpompaa koiralle, ei tule niska- ja selkävaivoja ja lenkillä ehtii nykyisin huomaamaan paljon muutakin kun ei tarvitse keskittyä vetämiseen.
Ja kieltämättä helpompaa hihnan toisessa päässä olijallekin ;)
Kuonopantoja saa eläinkaupoista ja niitä on eri kokoisia joten kannattaa ottaa koira ostosreissulle mukaan niin tulee kerralla oikean kokoinen.
Panta on samanlainen kuin hevosilla riimut, eli hihna tulee kiinni koiran leuan alle.
Suosittelen lämpimästi, jonkin aikaa koiraa täytyy uuteen kapistukseen totuttaa mutta on kyllä sen arvoistakin =)- Topsu
Kuonopantaa suosittelen minäkin.
En tiedä miten te muut olette käyttäneet mutta voin kertoa miten omani oppi kulkemaan vetämättä.
Koiralla oli yktäaikaa käytössä kuonopanta sekä tavallinen nahkapanta. Hihna oli kiinni niin että se meni kuonopannan lenkin läpi ja siitä pantaan kiinni. Kun koira kulki vetämättä, se ei tuntenut kuonossaan mitään. Kun koira taas veti niin vaikutus tuntui kuonossa. Vaikea selittää tätä...
meille ongelmaksi tuli hihna, olemme käyttäneet sellaista missä on metallilenkkejä keskellä hihnaa ja jouduimme ostamaan uuden hihnan jotta saatiin se kuonopannan pienestä lenkistä läpi - sijoitus tosin oli penmi siihen verrattuna että nykyään meillä on koira jonka kanssa leknneilystä voi nauttia! - panta
Minulla oli aikoinaan rottweilerilla (uros, noin 60 kg) kuonopanta. Sitten alkoi koiran toinen etujalka vapisemaan. Käytin erikoislääkärillä ja hän sanoi sen johtuvan kuonopannasta, kun vetää niskaa vinoon. Sen jälkeen en käyttänyt kuonopantaa.
- Moik
Meilläkin 6-vuotias lappari on lopettanut lähes täysin vetämisen, kun sille kuonopanta hankittiin. Niin kehittyneet niskalihakset herralla kyllä on, että jos pään saa alas ja jos hän haluaa vetää, niin sittenhän kyllä vetää. Ei tosin enää ollenkaan niin voimakkaasti kuin ennen.:)
Mulla on kuonopannan kanssa lenkeillä kuristuspanta, koska koira saa aina välillä päähänsä protestiksi pistää pakit päälle, ja silloin on riski, että panta luiskahtaa haukun päästä poies. Kuristuspanta on sitten varmistuksena sellaisia tilanteita varten.:)
- ostin
vedonestovaljaat! Koirani on 8 kk vanha ja olen vaikka millä konstilla yrittänyt, ettei vetäisi. Koira veti niin, että kurkku meinasi jo mennä poikki (kuvainnollisesti). Sitten sai sellaisia kohtauksia, että tuntui, että ilma loppuu. Kun jokin, esimerkiksi käteni sattui kurkkuun, sai taas kohtauksen. Kurkussa tuntuu määrätyssä asennossa "aatamin omena". Onkohan se ylimääräistä vai onko joillakin roduilla sellainen? No, kaksi päivää ollaan harjoiteltu valjailla (ei joka kerta vielä). Koira ei meinaa kävellä ollenkaan ja jää aina jälkeen. Eihän se oikein sillä tavalla onnistu. Mutta silloin kun koira kulkee niinkuin kuuluukin, olen huomannut, miten hyvät ne valjaat on. Ja ei satu kurkkuun yhtään. Kyllä me vielä opimme kulkemaan valjaiden kanssa. Ja eihän sitä tiedä, jos vaikka oppii kulkemaan sitten vetämättä tavallisellakin pannalla.
- Teeri
Kuonopannat ja vedonestovaljaat ovat vain hätä-apua vetämiseen.. Kouluttajankin suusta kuultua, että vedonestovaljailla koira ei opi asian ydintä. Meillä koira veti vimmatusti melkein vuoden ikään, kunnes sain neuvon että pitää pysähtyä(rankaisu) heti kun hihna on kireällä ja lähteä välittömästi liikkeelle(palkkio)kun koira höllää menoaan.
Siinä voi mennä viikkoja.. mutta lopussa kiitos seisoo. Nimittäin oppii sen asian että vetämällä ei pääse eteenpäin, ei missään tilanteessa. Ja aluks joutuu pysähteleen kiusallisen tiuhaan.
Suosittelen! - Pera
..on paras! Meillä koira ei tykänny yhtään kuonopannasta, ei suostunu lähteen ollenkaan lenkille, jos se piti laittaa. Oli niin surkeen näkönen semmonen kuonokoppa päässä, istu vaan eikä inahtanu mihinkään... :(.
Meillä ei auttau mikään kouluttaminen, varmaan puoli vuotta tai enemmänki veivattiin koiran kans lenkillä "ei vedä, hyvä poika, ei vedä, hyvä poika..." Ei mitään apua, koira veti ittensä ihan kuristuksiin ja usein pysähdyttiin kakomaan, kun henki ei kulkenu.
Onneksi valjaista tuli pelastus! =) Enää ei ongelmia ja helppo nykästä koiraa hihnasta, jos tekee jotain kiellettyä. Tajuaa heti pienimmästäkin liikkeestä, että nyt reunaan tai ei sinne.- Camilla
"Oli niin surkeen näkönen semmonen kuonokoppa päässä, istu vaan eikä inahtanu mihinkään... :(. "
Kuonokoppa ja kuonopanta ovat kaksi eri asiaa. Kuonokoppa on nahkainen tai metallinen koppa jola tulee koiran kuonon ylle niin ettei se voi purra. Ei koiran koko kuono on sen sisällä. Myös nylonisia "kuonokoppia" on nähty, niitä käyttää usein eläinlääkärit.
Kuonopanta, eli vedonestopanta taas on saman näköinen kuin hevosen riimu. Esim. Halti-mallinen on sellainen että kuonon ympärille tulee kiristävä osa, hihna tulee kuonon alla olevaan lenkkiin kiinni. Tästä kuonolenkistä menee hihnat niskan taakse, vasemmalla puolella on klipsilukitus. toimiva tämä panta.
Muistathan että koiraa ei opeteta tavalliseen pantaakaan niin että se tosta vaan laitetaan - yleensä koiralle (pennulle) laitetaan panta silloin, kun sillä on hauskaa. Jos koirasi pitää syömisestä niin laita sille kuonopanta ruokailun ajaksi. tai leikkiessä pidä kuonopanta sen päässä niin varmasti tottuu.
- iines04
Hei
Sain paljon tietoa kysymästäsi aiheesta kun laitoin googleen kaksi sanaa: "koira" ja "vetäminen". Ehkä itsekin olet jo tehnyt niin.
terveisin Kiti - nax
Meidän 1,5 vuotias sakemanni vetää toisinaan ihan kiitettävästi. Sille kokeiltiin kuonopantaa, mutta sen kanssa ei pysty liikkumaan laisinkaan kuonopannan kanssa. Koira antaa kyllä laittaa pannan paikoilleen, mutta vetävänkin koira kanssa on helpompi liikkua kuin kuonopantaisen kanssa. Koira poukkoilee sinne tänne yläpystyä tai vaihtoehtoisesti hinkkaa naamaansa maahan tai yrittää käpälin päästä eroon kuonopannasta, joka kyllä onnistuukin pienen teutaroinnin jälkeen. Kertaalleen se teki täyden liikkumistopin keskelle maantien ylittävää ristystäkin ja meinasi vähän hätä tulla kun rekka lähestyi. Meillä kuonopanta toimiikin parhaiten uhkailuvälineenä. Jos kiskotaan, niin kaivan kuonopannan taskusta ja vähän mallailen sitä koiran päähän. Kyllä koira muistaa taas olla vetämättä ja jos ei muista panta päähän vähäksi aikaa niin käytös paranee ihmeellisesti.
Kahdestaan lenkkeily sujuukin jo ihan kiitettävän vähällä vedolla pysähtelykoulutuksen ansioista, mutta jos mukana on muita koiria taluttajineen, meno onkin ihan toista luokkaa. Myös hevosen ja jäniksen jäljet tekevät koirastani välittömästi vetokoiran.- wouu
Omana kokemuksena kerron tämän:
Meidän kora on nyt 7-vuotias sakemanninarttu, nuorena se kiskoi minkä jaksoi, kauhee kohina kurkusta mut vetämistä ei voinu lopettaa. Nyt sen on iän myötä rauhoittunut. Emme kokeilleet sille kuonopantaa, mutta tässä vähän aikaa sitten ollessani sen kanssa lenkillä, ei tyttö voinut hihnassa kiskomista parista käskystä piittaamatta lopettaa. Sitaisin hihnan nokan ympärille, ja hyvä kun ehdittiin askel ottaa niin alko kauhee päänheilutus. Meillä asuu herkkänokka. :) - vetokoira
wouu kirjoitti:
Omana kokemuksena kerron tämän:
Meidän kora on nyt 7-vuotias sakemanninarttu, nuorena se kiskoi minkä jaksoi, kauhee kohina kurkusta mut vetämistä ei voinu lopettaa. Nyt sen on iän myötä rauhoittunut. Emme kokeilleet sille kuonopantaa, mutta tässä vähän aikaa sitten ollessani sen kanssa lenkillä, ei tyttö voinut hihnassa kiskomista parista käskystä piittaamatta lopettaa. Sitaisin hihnan nokan ympärille, ja hyvä kun ehdittiin askel ottaa niin alko kauhee päänheilutus. Meillä asuu herkkänokka. :)28.7.2004 06:57
- nami nami
minulla on koira,ja se veti hirviänä mutta nytten kun ostin puolikuristuspannan niin ei se enään vedä.koira on oppinut minulta että minä olen pomo:D
mutta muistakaa palkita koira sillä se oppii
nyt mulla on semmonen koira että se ei vedä:D - :D
Olipa tosi vanha ketju - alkuperäinen koira saattaapi olla jo vainaa...
- opettakaa koirianne
OPETTAKAA KOIRANNE KÄVELEMÄÄN HIHNASSA VETÄMÄTTÄ. Miksi pitää aina näitä kyseenalaisia konsteja yrittää käyttää.
Minulla on ollut monta koiraa ja yksikään ei ole vetänyt hihnassa. Ihan lempeillä eleillä koiran voi opettaa kulkemaan kauniisti hihnassa.
On ilo lenkkeillä koiran kanssa joka ei rähjää, ei vedä ja on ystävällinen toisille koirille/kissoille/kaksi jalkaisille.- älä pihistä niitä
Anna sitten ohjeet!
- ex-höyryveturi
ihme kikkailuja teillä. vetäminen loppuu ku seinään ku koira vaan vierelle hihna lyhyeksi mutta löysäksi, aina ku koira vetää pieni kiskasu sivulle. nopeasti oppi mun höyryveturi tällä tekniikalla. koira vetää koska ite jännität etkä rentoudu. ja se vetää jos sulla on se asenne jo ku menet kävelylle et nyt perskutarallaa toi alkaa taas kumminki vetää. toisenlainen asenne ,sillä saa jo ihmeitä aikaan!
- harjoitustavaan
Eihän sen niin kuulu olla, että ihminen seuraa koiraa..vaan päinvastoin.
Opeta koira kulkemaan sinun tahtiisi. Vaihda aina suuntaa kun koira rupeaa vetämään ei siihen muuta tarvita. Ja kun koira vetää, pysähdy ja jatka matkaa sitten kun koirakin on pysähtynyt ja katsoo sinuun. Sitten vaihdat kävelysuuntaa ja tätä rataa.
Tuntuu, että matka ei joudu, mutta jonain päivänä se toimii, eli koira ei vedä ja lenkkeily on mukavaa. - 4v ja 3v koirat
Minulla on 2 koiraa.
Vanhin on 4v ja nuorimmainen 3v.
Molemmat vetävät hihnassa ja olen joutunut ostamaan kummallekin kuonopannat, koska meno on niin vauhdikasta, etten peräsä pysy.
Koirani kulkivat suhkot hyvin 2010 vuonna, mutta exäni vanhemmat antoivat koirani vetää heitä (tämä tapahtui 2011 vuonna), eikä ne komentaneet koiriani ollenkaan.
Nyt on siis iso ongelma, miten saisi koiriltani vetämisen pois?
Mitkään keinot eivät auta (ei auta hihnassa vetäminen siis itse vedän hihnasta sen verran, että tuntuu, mutta en kauhean lujaa, palkitseminenkaan ei auta, jos kehun koiriani, että hyvä / nätisti, niin ne yltyy vetämään entistä enemmän, suunnan vaihdotkaan eivät auta).
Ostin heille jopa 5m flexit, kun ajattelin alussa, että ne tarvitsevat "tilaa" kulkea ja että se helpottaisi, mutta ei olin sen suhteen väärässä.
Neuvoja kaivataan!
Entäs sitten miten saan 4v koirani lopettamaan vinkumisen, kun lähdetään esimerkiksi mökille? Koira alkaa heti vinkumaan ja riehumaan, kun aletaan viemään tavaroita hissiin (asumme siis kerrostalossa). Olen käskyttänyt koiran omalle pedille rauhoittumaan, mutta se ei auta. Olen myös kokeillut sitä, etten huomioisi koiraa lähdön aikana ollenkaan, mutta siitäkään ei ole ollut mitään apua.
Hermoni ovat erittäin tiukalla koirieni kanssa.
Mitä teen?
ASIALLISIA NEUVOJA OTETAAN VASTAAN!- joobax
On aivan se ja sama, mitä jotkut satunnaiset lenkittäjät ovat antaneet koiriesi tehdä. Sinä määräät säännöt, joita sun kanssa noudatetaan. Ei mitään fleksejä vaan lyhyehkö remmi, siis joku 180 cm. Muista kuluttaa mussukoittesi energiat perusteellisesti, niin remmikäytöksen treenaus sujuu mukavammin. Pysäytys aina kun hihna kiristyy. Muutaman kilsan lenkkiin voi mennä tunti tällä tapaa, mutta kulutatko mieluummin joitakin tunteja kuin loppuelämän ongelman kanssa? Valintakysymys.
Piipittämiseen teet valelähtöjä. Laitat kamoja samoin kuin olisit lähdössä mökille, mutta palaatkin sohvalle katsomaan telkkua. Toistoa, toistoa, toistoa... Nyt koira lukee lähtövihjeet ja kierrokset nousee. Pilaa lähtövihjeet ja koiran kierrokset pysyvät aisoissa.
Hermot kireellä et voi tehdä koiriesi kanssa yhtikäs mitään rakentavaa, joten korjaa ne ihan ekana. - ...
Opeta koirat yksitellen, kahden kanssa et pääse etenemään harjoittelussa.
Joobaxin neuvo on hyvä, aina pysähdys kun koira vetää, ota koiran huomio itseesi ja matka jatkuu.
Jos haluat onnsitumisia, eli pääset kehumaan koiraa hihnassa olemisesta (tulee mukanasi ilman että hihna on kireä), kokeile juoksupyrähdyksiä, eli ilman minkäänlaista ennakkovaroitusta ihan yhtäkkiä lähdetkin itse juoksemaan täydellä, jos koira kiinnostuu sinusta ja alkaa vouhkata ympärilläsi, kehut kovasti. Teet näitä pyrähdyksiä usein, jolloin koirasi ei voi ennak0oida sinua ja sen pitää alkaa pitämään sinua tarkemmin silmällä kävellessäsi. Ota mukaan myäös leluja, ihan yhtäkkiä kesken lenkin vetäset lelun esiin ja aloitat koiran kanssa leikin, ilman siis mitään äänihoukutinta, tästäkin koira oppii katsomaan sinua siltä varalta, samalla kun lenkkeilee...
Kaiken kaikkiaan siis vetävän koiran kanssa pitää panostaa kontaktiin, eli että koira on kiinnostunut myös sinusta, kyttää siis sivusilmällä sinunkin tekemiäsi, vaikkei tarvitsekaan olla täydellisessä kontaktissa.
Mökille pakkaaamisen ajaksi anna koiralle jotain muuta tekemistä, ei mitään paikoillaan makaamista, sillä se ei pääse siinä purkamaan innostustaan (oletan, että koira lähtee mukaan ja on lähdöstä innoissaan ja siksi vinkuu), vaan anna sille vaikka jokin kongi tai ydinluu... Jos koira taas alkaa ahdistumaan kun näkee vain teidän lähtevän ja tietää jäävänsä yksin kotiin, niin sitten eroahdistuksen hoito opit käyttöön.
- dididiidi
positiivinen koulutus on kaiken avain.
kun koira vetää, äännähdä ä-ää ja kävelette toiseen suuntaan, toistoja varmasti pitää tehdä monta monta kertaa mutta koira tajuaa sen kyllä - joobax
Hyvä konsti saada koira seuraamaan ihmistä on myös sitoa se vyölle kiinni ja alkaa pujotella vaikka parkkipaikalla. Pointti on, että aluksi kerrot koiralle yhdellä sanalla "tästä" kun menet jostain välistä. Vain yksi sana. Kehuja (lihapullaa jos syö) kun tulee. Jälleen toistoa toistoa toistoa kiemurtelet pitkin ja poikin, ja lopulta huomaat, että koira seuraa liikkeitäsi ja tepsuttaa lähelläsi. Tadaa! Päämäärä saavutettu! Mutta vain hetkeksi. Pysyvän hyvän hihnakäytöksen saavuttaminen vaatii paljon aikaa ja paljon toistoja.
Hihna on siksi sidottu kiinni, ettet voi myötäillä koiran menoa käsilläsi vaan se tulee kroppasi mukana. Jos koira ei tule mukanasi se tuntee paineen/vedon täsmälleen samalla etäisyydellä joka kerta. Kohta se alkaa kuunnella ihmistä, milloin se sanoo "tästä" -haa! seuraa käännös, pitää katsahtaa ihmiseen! Lopulta koira tarkkailee ihmistä muutoinkin kuin vain sanasta. Koira katsoo enimmäkseen rintakehästäsi, minnepäin olet menossa.
Tämä auttaa hakemaan kontaktia koiriin, jotka eivät osaa sitä vielä ottaa ulkona esim häiriöitten takia tai tottumattomuuttaan. - 4v ja 3v koirat
Oikein paljon kiitoksia kaikille hyvistä neuvoista.
Tästä lähin alan tekemään juuri nuin, kuten neuvotte.
Mukavaa loppu kesää teille kaikille ja mukavaa syksyn odottelua. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1921331Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221148- 48864
- 70860
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50745- 53712
- 33692
- 60689
- 52667