Hei,
minulla todettiin 5 vko sitten spontaani intragraniaalinen hypotensio (kallonsisäinen hypotensio), jossa selkäydinnesteeni tihkuu ja saa aikaan alipaineen aivoihini.
Kaikki alkoi kovalla päänsäryllä, pahoinvoinnilla, niskajäykkyydellä ja kuulohäiriöillä. Lopulta ja onneksi jo viikossa selvisi mangneettikuvauksen jälkeen oikea diagnoosi. Veripaikkaa on kokeiltu nyt yhden kerran, mutta ei poistanut oireita.
Tauti on ilmeisen harvinainen, mutta pitäisi parantua itsekseen joskus. Kuulisin erittäin mielelläni muiden kokemuksia jos jollain täällä palstalla kyseinen sairaus on ollut. Itse olen ollut nyt 6 vko lähinnä makuulla ja vain hetkeksi pystyn olemaan pystyssä.
Selkäydinnesteen vuoto
15
15336
Vastaukset
- Pääpipi
Mulla repes aivokalvo j as vuosi kans nestettä,järjetön päänsärky ja kun kävelin pyörtyilin,TAYS ensiavussa kuvattiin pää ja todettiin ettei aivoverenvuotoa ja eikun pihalle,sanoin etten voi olla pystyssä,no käskivät mennä tk ja väittivät olev as n vain migreeniä,lähdin pois ja 10m ulko ovista taas taju pois,heräsin käytävältä sängystä ja ensiapu lääkäri tuli sanoon että mebe nyt sinne terveyskeskukseen!vaimo tuli 100km päästä hakeen ja makasin as uton takapenkillä,heti kun nosti päätä oli kuin lekalla löis päähän,vaimo vei pääbsärky keskukseen yksityiselle ja 2minuutissa sain oikean diaknoosin,selkäydin punktiokoe TAYSsissa vain pahensi tilannetta kun neste väheni entisestään,makasin 4 tuntia yksityisellä j as kun tila ei pahentunut pääsin kotiin eikä tarvinnu tehdä jot as in paikkaa?kofeiini pillereitä viikoks ja makuulla vaan niin helootti, TAYS sin pitäis olla yks suomen parh aita sairasloita mutta paskat.
- 3213eqwebwqe
Mikä ihmeen tays?
- fsdzfaf
tampereen alueen yliopistollinen sairaala
- csfleaks
Hei Karpalo
Mulla " sama " intrakraniellihypotensio , alkoi 2005 ja viellä 2013 MRI-kuvauksissa todettu alipaine kovakalvossa.
Vieläkö teillä vaivana ? - Tuuri15
Nostelen tätä aihetta...Sain itse myös diagnoosiksi spontaani kallonsisäinen hypoteesia (sih). Mitään täsmällistä syytä ei ole löydetty vaan oireiston syy jäi epäselväksi. Urheilen, joten esimerkiksi kaatuminen voisi olla syypää, mutta itsellä edellisestä ilmalennosta oli kyllä jo kulunut lähes kolme viikkoa - syy-yhteys pitäisi kai olla tuoreempi.
Tauti alkoi järkyttävällä päänsäryllä ja nipin napin selviydyin lääkäriin. Sieltä sitten taksilla Meilahden päivystykseen ja lopulta viikoksi osastolle makaamaan. Koska päänsärky alkoi hieman helpottamaan, veripaikkaan ei ryhdytty.
Nyt olen "lepäillyt" kotona kaksi viikkoa. Muuta ei ole tapahtunut kuin että päänsärky tuntuu muuttaneen muotoaan. Enää se ei ole selkeästi asentoriippuvaista. Tuntuu kuin taustalla olisi jatkuva "pieni" päänsärky ohimoilla ja päälaella (pitää levossa ja väsyttää) ja välillä noustessa ylös tai kävellessä iskee kova jyskyttävä kipu niskakuoppaan ja takaraivoon. Kestää yleensä maksimissaan puoli minuuttia mutta on tosi lamaannuttava kipu. Tämän jälkeen saattaa jäädä tunneiksi taas vähän enemmän päänsärkyä. Kallonpohjassa olevat lihasten kiinnityskohdat ovat myös kosketusarat, erityisesti vasemmalla puolella.
Syön niskan jäykistymiseen Sirdaludia ja muuten max 3 päivässä Panadolia (1g).
Olisi mukava kuulla onko muilla tällaisia oireita ja onko löytynyt apua. Itsellä alkaa olla jo vaikeuksia uskoa parantumiseen.
Vai onko tämä edelleen sih:iä? Miten muut sih-potilaat olette parantuneet?- Suomenulkopuolella
Voitko jo paremmin?
- Suomenulkopuolella
Minulla on todettu spontaani alapaineen aiheuttama päänsärky. On aluksi 2013 Marraskuussa vuodelepoa maaliskuuhin 2014 24ml sokea veripaikka -pään särky helpotti hetken, Elokuussa ICP monitori mittasi alapainetta istuessani ja seistessä. Uusi veripaikka mutta ei juuri apua, TAM 2015 MR Myeologram intracathedral gadolium näytti koko selkärangan matkalta tarlov/pereniual cyst. Nov 2015 leikattu t8 oikean puoleinen nervesleeve root cyst. Valitettavasti päänsärky, tinnitus (korvissa soi) blurred vision (aikaa jotain huono näkö) ja selkäranka kipu jne. Ovat kovempia ja leikkauksen jälkeisiä kipuja. Kirurgin mielestä kysta joka leikattiin ei ollut vuodon kohde. Mutta eivät olleet ennen leikanneet eivätkä ennen tavanneet tämmöistä ongelma potilasta.
- Tahdontietää
Ai lähtikö pääkipu tuolla leikkauksella
- Samavika
Miten tuo parani sulla ku itsellä sama ongelma 6viikkoa maannut ja aina kun nousee nii järkyttävä paine päähän eikä veripaikat auta
Nostan aihetta. Itselläni todettiin viimein 10 kuukauden kärsimysten jälkeen aivojen hypotensio. Olisi mukava vaihtaa ajatuksia kohtalotovereiden kanssa. Löytyisikö täältä vielä moisia?
- Suomenulkopuolella
Mun juttu on toi alkanut 2013. Leikkaus ei auttanut mutta kysta joka tyhjennettiin ei vuoden jälkeen ollut täyttynyt. Itse olen huonommassa kunnossa. Jos olet kielitaitoinen Facebook haulla löytyy englannin kielisiä tukiryhmiä CSF leak UK and others ja csf leaks. Myös csfleaks. Info
- Tuskastunut
27.11. 2018
Tässä pitkä tarina. 2014 keväällä ensimmäinen oire nenän puutuminen sitten päässä vihlontaa eri puolilla. siktröntgenissä näkyi 2 nestekertymää molemmin puolin otsaa. pidettiin kolmoishermosärkynä saroteenia lääkkeeksi. Pärjäsin jotenkin kunnes 2016 syksyllä muutos pahempaan. Umeåssa tutkimuksissa mitattiin painetta selkäytimessä ei mitään. Taas lipsahti vuosi tuskissa ja 2017syksyllä radioaktiivisella aineella röntgen ei löytöja sitten marraskuussa uusi röntgen väriaineella. Reikä löytyi selkäytimestä rintarangan kohdalta pantiin veripaikka ei auttanut. Nyt odotan taas aikaa umeåån. Tuntuu hirveältä taistella tässä tuskassa. Mulla on kävely heikkoa juoksen pissalla joka toinen tunti yöllä ja hirveä pää- ja niskatuska naama kokonaan puuduksissa. Tosi toivotonta kun lääkäri sanoo ettei tiedä mitä tehdä minun kanssa. Sitä paitsi olen itse löytänyt diagnoosin aikani googlattua. Kun sais lääkärit ymmärtämään miten kauhea tämän kans on elää. Olen vissiin ainut tämmönen potilas Pohjois Ruotsissa Kertokaa mulle löytyykö Suomesta kunnon lääkäriä.
- Suomenulkopuolella
https://www.csfleak.info/what-is-a-cerebrospinal-fluid-csf-leak/
Tässä scotlannissa perustettu järjestö joka yrittää levittää tietoa tästä alipaineesta kallon alla. - Päävähänpipi
Tässä jälleen yksi SIH sairastava. 15.10.2018 alkoi oireet. 2 krt nyt veripaikattu eikä apua. Perustin facebookin puolelle ryhmän (SIH - Spontaani intrakraniaalinen hypotensio) tähän sairauteen liittyen ja jaan siellä sairaspäiväkirjani tähän sairauteen liittyen, josko siitä olisi jollekkin jotain apua. Tulkaa ryhmään mukaan, jaetaan kokemuksia ja tietoa tähän liittyen.
https://www.facebook.com/groups/SIH18/ - Anonyymi
Mistä johtuu kun tulee kirkasta nestettä korvataakse päähän? Johtuuko siitä kun lääkkeillä saavat poistettua Aidot kyyneleet? Ja Sukupuolielimestä ei saa poistua vapaasti sinne tulle ttq%%qqqeteritteet kuten muulloin ennenkuin tulin tänne valvonnanalle?
Kun silloin poistuu kaikki ylimääräinen kirkkaat nesteet ja muu töhnä joka pakottaa näin pään kautta purkaantum
Aan?!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .844531Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503115Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631363109Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032192Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2201308Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111213- 761197
- 651082
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301074Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111983