säheltääkö rotat öisin?

blaaaaa_

Pitääkö kesyrotat kamalasti meteliä yöaikaan siinä mielessä että sijoittaa niiden häkin omaan makuuhuoneeseen? onko jompikumpi sukupuoli hiljasempi?

5

279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sedä

      Mulla on rotat aina olleet makuuhuoneessa, eikä ne ole koskaan mua häirinneet, ei edes ekana yönä. Kyllähän nuo toki yölläkin puuhailee, ja jos ne innostuvat just nukkumaan mennessä jyrsimään jotain kovaa, niin kyllä siitä jonkin verran ääntä lähtee. Kaltereissa menemisestä kuuluu kalahduksia (joista jotkut kaverit ovat valittaneet) ja huonosta juomapullosta voi kuulua kolinaa. Moniin jyrsijöihin nähden etuna on että rotille ei välttämättä tarvitse hankkia vinkuvaa juoksupyörää :D

      Riippuu ihan ihmisen omasta ääniherkkyydestä toki, itse en muutenkaan heräile yöllä tai kärsi nukahtamisvaikeuksista. Jonkun hurisevan laitteen esim ilmanpuhdistimen hankinta voisi ehkä auttaa, että se upottaa alleen osan rottien rapinoista, jos tasaiseen ääneen nukahtamaan pystyy. Ja ääniinhän yleensä ajan kanssa tottuu eikä osakaan enää nukkua ilman tuttuja rapinoita :)

    • geh

      Meluaahan ne jonkin verran, mutta itse olen oikein hyvin pystynyt nukkumaan ihan rottahäkin vieressä. Juomapulloista Ferplastin Drinky on tosi hiljainen ja jos juoksupyörän hankkii, kannattaa satsata SilentSpinneriin.
      Päivällä aktivointia ja vaikka ruuatkin aamulla, jos eivät vaikka sitten niin kovasti innostuisi yöllä rallaamaan ja syömään juuri niitä kovimpia auringonkukansiemeniä tms. :D Aamulla saa olla ruoka loppu kupista, kunhan tarjolla on n. 20h päivässä ruokaa (pidemmän ajan ilman ruokaa vuorokauden aikana on tutkittu vaikuttavan kasvuun).
      Tai jos edelleen häiritsee kovan ruuan rouskinta, niin päivällä siemensekoitus ja yöllä puuroa, riisiä, pastaa tms. pehmeää tuoreruokaa

      Sitä ei voi sitten estää, jos joku yö päättävätkin rallata häkissään, tiputtaa kaiken, rapistella ja jyrsiä kalusteita, mutta kyllä siihenkin nopeasti tottuu.

      • suski-87

        SilentSpinnereissä kannattaa vain muistaa, että myös se isoin, halkaisijaltaan 30cm oleva pyörä, on valtaosalle rotista liian pieni. Vaikka rotta mahtuisikin juoksemaan pyörässä, joutuu sen häntä huonoon asentoon, mikä saattaa aiheuttaa pysyviä asentovirheitä häntään ja selkäongelmia. Jos siis aikuisille rotille haluaa pyörän, on se melkeimpä askarreltava itse, markkinoilta kun ei tahdo tällä hetkellä oikein sopivan kokoisia löytää, vaikka noita 30cm pyöriä rotille usein mainostetaankin. Esimerkiksi siilisivuilta löytyy pyörien askarteluohjeita, nekin kun vaativat isomman pyörän mitä kaupoista löytyy. Poikasille ja nuoremmille junnuille nuo 30cm pyörät käyvät kyllä hyvin.

        Meillä rotat olivat viime asunnossa makuuhuoneessa, ja kyllä niiden kanssa useimmiten nukkumaan pystyi. Itse kaikenlaiseen rapinaan tottuneena paremmin, mies huonommin heräten välillä esimerkiksi juomapullon ääniin tai tasoille hyppimisiin. Eli kovin herkkäuniselle nuo eivät välttämättä makkariin sovi, ellei ole valmis nukkumaan korvatulppien kanssa. Jonkin verran meteliin pystyy tosiaan vaikuttamaan myös häkki- ja juomapullovalinnoilla.


    • pölllllllönen

      No mun rotat kolisee öisin ihan törkeen paljon. Toi yks tyttöhäkki joka on muutenkin aika surkee, niin sen kalterit kolisee hitosti kun rotta kiipeilee kaltereissa. Se on nii vit..veemäinen ääni! Juomapulloista lähtevä ääni ei haittaa pätkääkään kun ei musta vaan niistä lähe yhtään kauheeta ääntä?

      Haaveilenkin rotille omasta huoneesta sillä nykysin en pysty ees näiden kanssa nukkumaan samassa huoneessa kun möykkäävät niin kovasti.

    • :)

      Minä nukun todella sikeästi, mutta joskus yövieraat ovat valittaneet:
      - juomapullosta (outo ääni, ei niinkään kova)
      - pahvilaatikon/putken/muun puuhan jyrsimisestä
      - purujen heittelystä

      Eli ovat kyllä hämäräeläimiä ja puuhaavat öisin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10250
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4543
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3084
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2704
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1874
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe