Miten muut mummot?

Että näin

Valittelevatko kaikkien muittenkin muummot koko ajan sairauksistaan?

Oma äitini valittelee koko ajan. Myös lapsilleni.

On tehnyt kuolemaa jo 20 vuotta, ja ei sittenkään ole kuollut.

Jo etukäteen tiedän mikä keskustelu sujuu "on niin huono olo, kohta tässä kuolen, kunpa täältä pääsisi jo pois, Jumala teitä siunatkoon ja eläkää sovussa keskenänne".

Aina sama levy päällä. Ei mitään uutta milloinkaan.
Arvatkaapa onko kiva soittaa?

Joo no soitan, - velvollisuudesta.

Toivon tosiaan, että kuolisi lopulta ja pääsisi hänen kielteisestä elämänasenteestaan.
On myrkyttänyt koko nuoruuden ja aikuisuuden, täysin narsisti, en ikinä ole voinut kertoa omia murheitani hänelle.

15

309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 789237875823

      No, uskovaiset ovat tuollaisia omaan napaan tuijottavia. Unohda velvollisuudet, jos saat palkaksi pahan mielen.

    • lääkäri auttaa

      Hyvä avaaja,

      Älä vaan soita mummolle, vaan piipahda joskus kylään kukkakimpun ja pullapitkon kanssa kahville juttelemaan. Vie uusia kuvia lapsistasi ja näytä niitä mummolle ja kerro hauskoja juttuja heistä.

      Joskus vanhat ihmiset yksinäisyydessään puhuu vaan 'poismenemisestä', mutta taitaa tuo teidän mummo olla aika itsekeskeinen, jos ei muusta puhu kuin itsestään. Ja jos mummo on sairas - kai hän käy lääkärissä ja hänellä on sopivat lääkkeet?

      Minäkin olen mummo, mutta minusta on ilkeätä valittaa kremppojani muille varisinkin nuorelle polvelle (eihän nuoret kuitenkaan sitä ymmärrä - en muuten minäkään ymmärtänyt nuorena miltä tuntuu tulla vanhaksi ja raihnaiseksi).

      Meillä Suomessa toimii nuo terveyskeskukset kuitenkin aika hyvin, kyllä sieltä vanhakin saa avun vaivoihinsa. Joten patista se vanha äitisi lääkärin juttusille ja sano hänen sieltä saavan lääkkeet tai passituksen tarpeen vaatiessa jatkotutkimuksiin. Turha hänen on vaan voivotella tekemättä asialle mitään ja sitähän voi kuollakin vahingossa ihan oikeasti!

    • HylättyÄiti

      Minun tyttäreni ovat hylänneet minut. Toisella on tytär enkä koskaan saa tavata heitä.
      Olisi ihanaa, jos jompikumpi tyttäristä soittaisi ja pyytäisi vaikka "naisten kesken" hampurilaisbaariin ja lastenteatteriesitykseen tai pikkuisen tanssiesitykseen.
      Mutta kun ei niin ei. - Kukaan ei soita, en siis minäkään. Tyttäreni vihaavat minua ja tunnen sen luissani ja ytimissäni. Jo katse kertoo sen. Pelkään heitä molempia yhä vain enemmän.
      Kävin ostoksilla siinä kaupassa, jossa tyttäreni on töissä. En mene ko. kauppaan hänen takiaan vaan siksi, koska olen tottunut asioimaan siellä kymmeniä vuosia. En tiedä tietenkään tyttäreni työvuoroja.
      Hän tupsahti yllättäen eteeni, mutta käänsi selkänsä minulle ja alkoi täyttää hyllyjä tms.
      Kävelin hiljaa pois kassan kautta....itkin sitten kotona.

      • isoäitija äiti

        Miksi tyttäresi ovat hyljänneet sinut?


      • kasvatus&koulutus

        Hei HylättyÄiti. Kuka sinun tyttäresi kasvatti ja koulutti?

        Satun lyhyen kesätyökokemukseni perusteella tietämään, että marketeissa työskentely on äärimmäisen raskasta, huomostipalkattua ja aliarvostettua. Vanhemmat työkaveritkin ovat työhönsä niin kyrpiintyneitä, että kostavat pahaa oloaan nuoremmilleen. Ei siinä hyllyjä täytellessä juuri ehdi rupatella.

        Kun itkeskelet yksin kotona, niin mieti samalla, kuinka voisit auttaa tytärtäsi saamaan paremman työn.


    • Toden totta

      Niin on se vaan kummallista, lapset luulevat, että kun ihminen vanhenee niin se ei tarvitse mitään.

      Kerrompa tässä, en todellakaan tunne olevani mikään vanhus, haluan elää kuten te nuoretkin olla mukana kaikissa asioissa.

    • HylättyÄiti

      Kasvatus&koulutus- nimimerkille:

      Niinpä niin, minähän olen heidät synnyttänyt ja kasvattanut. Syytän itseäni kaikesta ja siksipä en otakaan enää yhteyttä. Olen pilannut kaikki mahdollisuuteni olla heihin yhteydessä. En minä heitä periaatteessa syytäkään - vaan itseäni.
      Häpeän itseäni äitinä enkä näin ollen uskalla ottaa yhteyttä, kun heilläkään ei näy olevan minulle asiaa. Emme ole olleet tekemisissä vuosiin. He ovat täysin vieraita minulle enkä tiedä heidän elämästään juuri mitään.

      Sen tiedän, että tytär opiskelee työn ohessa, olkoonkin, että hän on kaikesta huolimatta esimiesasemassa työpaikallaan. Ollut jo vuosia, mutta ilmeisesti hän haluaa vaihtaa alaa.

      - Olen vain niin surullinen ja masentunut, että näin on käynyt eikä tilanteelle enää voi mitään. En ainakaan minä.

      • kasvatus&koulutus

        Vaikea uskoa, että esimiesasemassa oleva tytär täyttelee hyllyjä kaupassa. Se työ on yleensä osoitettu kesätyöntekijöille ja harjoittelijoille. Mutta ehkä kirjoitit toisesta tyttärestäsi? Vai onko kaikki fiktioita?


      • HylättyÄiti
        kasvatus&koulutus kirjoitti:

        Vaikea uskoa, että esimiesasemassa oleva tytär täyttelee hyllyjä kaupassa. Se työ on yleensä osoitettu kesätyöntekijöille ja harjoittelijoille. Mutta ehkä kirjoitit toisesta tyttärestäsi? Vai onko kaikki fiktioita?

        Minä en nyt voi mennä sanomaan täyttikö hän hyllyjä sittenkään, tilanne meni niin nopeasti ohi. Ehkä säästösyistä nykyään teetetään kaikilla kaikkea- en todella tiedä. Ehkä joku oli sairaana tms. Miksi valehtelisin mitään? Puhun ihan vakavasti tätä asiaa enkä kaipaa ilkeyttä lisää. Tämä on todella murtavaa.


      • 12+15
        kasvatus&koulutus kirjoitti:

        Vaikea uskoa, että esimiesasemassa oleva tytär täyttelee hyllyjä kaupassa. Se työ on yleensä osoitettu kesätyöntekijöille ja harjoittelijoille. Mutta ehkä kirjoitit toisesta tyttärestäsi? Vai onko kaikki fiktioita?

        "Vaikea uskoa, että esimiesasemassa oleva tytär täyttelee hyllyjä kaupassa."

        No kyllä ainakin täällä hyllyjä täyttelee kiireaikoina vaikka itse kauppias... nääs tavarat on saatava myyntiin ajallaan ja jos niistä vastaava on poissa ( sairaana tjn) niin homman tekee vaikka kauppias itse.

        Enkä puhu nyt mistään ihan päivittäispuodista vaan isosta marketista.


      • kasvatus&koulutus
        12+15 kirjoitti:

        "Vaikea uskoa, että esimiesasemassa oleva tytär täyttelee hyllyjä kaupassa."

        No kyllä ainakin täällä hyllyjä täyttelee kiireaikoina vaikka itse kauppias... nääs tavarat on saatava myyntiin ajallaan ja jos niistä vastaava on poissa ( sairaana tjn) niin homman tekee vaikka kauppias itse.

        Enkä puhu nyt mistään ihan päivittäispuodista vaan isosta marketista.

        Meillä näissä isoissa marketeissa pomot eivät hyllyjä täyttele. Asun etelä-Suomessa, joten ehkä tässä on sitten alueellisisa eroja.

        Pienissä päivittäispuodeissa puolestaan jokainen joutuu tietenkin kantamaan kortensa kekoon ja tekemään ihan kaikkea työtä kaupassa.


    • parhainta toivoen

      No syyhän sillekin täytyy olla, miksi tyttäresi eivät halua tavata sinua tai olla tekemisissä kanssasi.

      Usein kuitenkin aikuiset ihmiset ovat sen verran sivistyneitä, että pystyvät olemaan edes hyvien tapojen mukaisesti kanssakäymisessä ja yhteydessä toisiinsa.

      Oletko sinä kutsunut tyttäriäsi ja lastenlapsiasi kylään - joskus se on ihan pienestä kiinni? Yritä edes - ota luuri käteen ja soita heille jne....

      Muistatko tyttäriesi tai lastenlapsiesi merkkipäviä? Ei siinä isoja lahjoja tarvita, vaan aitoa halua muistaa ja huomioida. Kokeile.

      Ja jos mikään ei auta, niin silloin kyllä minäkin myönnän, että kyllä on koppavat ja ilkeät tyttäret ja alkaisin suunnitella omaa elämääni parhain päin: tapaisin ystäviäni, harrastaisin, matkustaisi ym ym enkä rypisi itsesäälissä.

      Kaunista syksyä sinulle ja tsemppiä elämääsi.

    • HylättyÄiti

      Olen ostanut lapsenlapsilleni joulu- ja synttärilahjat. Ja omille lapsillenikin - paitsi viime jouluna en enää omilleni. Mitään ei ole kuulunut, vaikka lahjakassit olen toimittanut perille. Minun puheluihini ei ole vastattu enää vuosiin.
      Niinpä olen vaihtanut numeroni. Niin paljon olen loukkaantunut.
      - No, minkä taakseen jättää, sen edestään löytää, sanoo vanha sananlasku. - Saman voin sanoa itsellenikin.

    • pidetään peukkuja

      No mitä varten sinä nyt puh.numeron vaihdoit? Sehän jo on kummallista - olisit soittanut ja kysynyt mitä he pitivät lahjoista tai vielä mieluummin soittanut ovikelloa ja vienyt lahjat perille henkilökohtaisesti.


      Vaikeahan täällä netissä on neuvoa, mikä tarina kenenkin taustalla tuottaa tuollaisen surun. Mutta, jos omalle kohdalle tuollainen asia tulisi, niin kyllä haluaisin nätisti selvittää sen asian. Sitten.... jos tilanne on noin ikävä kuin kerrot, niin kertakaikkiaan alkaisin ajatella vain omaa elämääni eteenpäin ja yrittää nauttia sellaisista asioista ja tekemisistä, jotka tuottavat iloa.

      Parhainta syksyä sinulle ja toivon iloa elämääsi ja että saisit asiat kuntoon välillänne.

    • 1959 00

      HylättyÄiti! Mistä tuo teidän välirikko juontaa juurensa? Voisin oikeastaan tietää syyn vaikka en ollenkaan tunne teitä. Olet antanut neuvoja tyttärillesi vaikka he eivät ole niitä pyytäneet ja kun he eivät ole neuvojasi kuunnelleet olet pahoittanut mielesi, samoin kun tyttäresi ovat vihaisia sinulle. Olenko oikeassa?

      Meillä käy jehovantodistajia ja hämmästyn joka kerta.
      Edellisellä kerralla jt:n poika oli otettu kotiin asumaan koska ei hae töitä ja on laiska. Poika on yli 20 vuotias. Äiti aloittaa läksytyksensä aamulla ja lopettaa illalla ja kuitenkaan ei poika kuuntele vaan uhmaa vanhempiaan. Ei vaikka kuinka huutaa niin poika ei hae töitä.

      Viime kerralla toinen jt. kertoi äidistä joka antaa ohjeita eronneelle tyttärelleen ja jolla on 3 lasta. Jt. ihmetteli ettei tytär ollenkaan noudata äitinsä ohjeita vaikka tällä on niin paljon enemmän elämänkokemusta.
      Pah, sanon minä.

      Jokainen tehköön omat virheensä ja sen jälkeen tietää parhaimman ratkaisun varmasti ihan itse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1355
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1086
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      78
      910
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      817
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      65
      747
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      716
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      708
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      701
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      61
      694
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      43
      675
    Aihe