Haaveilen vaihto-oppilasvuodesta, mutta kysymysmerkki on vielä se, minkä maan valitsisin. Kärkipaikasta taistelevat Kanada ja Italia.
Italia kiinnostaisi kulttuurillisesti, olen käynyt maassa pari kertaa ja ilmasto, ruoka ja sun muut ovat aivan ihania. Kieli kuitenkin arveluttaa. En osaa italiaa yhtään, eikä kieli edes ole maalmalla kovin hyödyllinen moneen muuhun verrattuna. Vaihtoon lähtööni on tosin vielä jonkin aikaa, joten ehtisin opiskella etukäteen vähän alkeita. Silti mietityttää, onko järkeä valita maa, jossa puhutaan ihan vierasta kieltä, jonka osaamisesta ei ole edes välttämättä juurikaan hyötyä? Olen opiskellut koulussa englannin ja ruotsin lisäksi ranskaa B2-kielenä.
Toinen vaihtoehtoni olisi siis Kanada, joka olisi kielen kannalta se täydellinen vaihtoehto. Voisin kehittää sekä englannin että ranskan taitojani (aloitin ranskan kahdeksannella luokalla). Kyllä Kanada kiinnostaa maanakin, muttei yhtä paljon kuin Italia.
Onko kenelläkään kokemuksia näistä valtioista? Minkä perusteella päätös kannattaa tehdä, kuinka paljon kielivalinnalla on merkitystä? Valitsen kummin tahansa, kolmosvaihtoehdoksi laitan todennäköisesti Uuden-Seelannin. Espanjat tai vastaavat eivät innosta, vaikka espanjan kielelle olisi varmasti enemmän käyttöä kuin italialle. Myös Ranskan olen sirtänyt vähän taka-alalle. Olen kuullut parilta ihmiseltä, että siellä on vaikea tutustua varsinkin tyttöihin (usein ylimielisiä/kateellisia) ja koulupäivät ovat pitkiä. Ääh. Mitä mieltä olette?
Italia vai Kanada?
3
154
Vastaukset
hihi, oon "periaatteessa" samassa tilanteessa ku sä mut oon vaa menos kielimatkalle.. :D meen tosiaan espanjaan enkä osaa hädin tuskin ees sanoo moi (okei ehkä nyt kumminki mut silti)
Mut mun mielest Italia on se parempi vaihoehto(:- twwwwwwwu
Moi, itse asun Kanadassa. Täällä on erittäin mukavaa ja turvallista. Ihmiset ovat fiksuja ja todella ystävällisiä. Koulut on jaettu englanninkielisiin ja ranskankielisiin. Monet ranskankielisellä alueella asuvat ihmiset puhuvat omien kokemusteni mukaan yllättävän huonosti englantia ja ovat toisinaan sisäänpäinlämpeäviä. Suosittelen englanninkielistä aluetta; esimerkiksi englannin- ja ranskankielisen alueen rajalla. Olen asunut myös Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa ja kielen kannalta Kanadassa puhuttu englanti on mielestäni helpointa ja selkeintä. Suosittelen!
Ps. Itse olin aikoinaan yliopistovaihdossa maassa, jonka kieltä puhutaan vain siellä ja jota osasin erittäin vähän. Lisäksi siellä puhutaan huonosti englantia. Onhan se palkitsevaa kun selviää esimerkiksi parturissa käynnistä tai muun asian hoidosta vähäisellä maan kielen osaamisen, englannin ja viittomisen sekoituksella, mutta kokonaisuutena suosittelen mieluummin maata joka vie jo olemassa olevaa kielitaitoasi huomattavasti eteenpäin. Siksi Kanada, eikä Italia. - ItaliaKanada
Kiitos vastauksista! Kanadan puolelle olen nyt kallistumassa. Stressaan asioista helposti, joten Italiaan lähtö ummikkona voisi olla turhan kova pala. Onhan Kanadassakin paljon hyvää kulttuurissa sun muussa, Italiassa voi sitten matkustella noin muuten halutessaan. En edes tiedä, onko ruusuinen ennakkokäsitykseni maasta kovin realistinen. Joten Kanadaan siis :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3217635Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771856
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161392- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91261Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j571186Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901029