Muistihäiriöt ja burn out

Onko muilla vastaavia kokemuksia siitä, että Burn Outin kuntoutumisvaiheessa olisi outoja muistihäiriöitä että ahdistuskohtauksia jotka ovat sittemmin lieventyneet kun burn outista on kulunut tarpeeksi aikaa?

15

3336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • therapeuttix

      Jari. Kyseessä on ihan tuttu juttu. Omakohtaista kokemusta on. Muistin pätkiminen on melkein tyyppioire. Kauppaostokset voivat unohtua, pankkikortti kadota, sovittut treffit menevät ohitse ja parkkipaikalta on vaikea löytää omaa kulkinetta.
      Ahdistuskohtaukset voivat kiusallisen usein kuulua kuvaan. Onneksi niiden kuriin saamiseksi on erilaisia keinoja,

    • Entä onko ollut sellaista häiriötä että sinulla on ollut tarkoitus puhua jostain asiasta, mutta suu puhuu aivan jotain muuta kuin mitä ajatteli?

      Siis että kun yrittää puhua vaikkapa työasiasta niin ei vaan löydä sanoja ja sitten se mitä sanoo menee ihan sekaisin.

      • pölkkypäinen

        Juu, kuuluu kuvioihin. Minulla on jatkunut jo vuosia. Se on tosi kiusallista ja tekee varovaiseksi. Olen monta kertaa joutunut noloon tilanteeseen ja sen vuoksi olen alkanut varoa puhumista - mietin sanottavani tarkkaan ja kertaan mielessäni, etten puhu puutaheinää merkityksellisessä tilanteessa. En tiedä, milloin tämä helpottaa. Vai menikö pää piloille ikiajoiksi. En tiedä.


      • pölkkypäinen kirjoitti:

        Juu, kuuluu kuvioihin. Minulla on jatkunut jo vuosia. Se on tosi kiusallista ja tekee varovaiseksi. Olen monta kertaa joutunut noloon tilanteeseen ja sen vuoksi olen alkanut varoa puhumista - mietin sanottavani tarkkaan ja kertaan mielessäni, etten puhu puutaheinää merkityksellisessä tilanteessa. En tiedä, milloin tämä helpottaa. Vai menikö pää piloille ikiajoiksi. En tiedä.

        Sitä minäkin pelkään että muisti jää tämmöiseksi tönköksi loppu elämäkseni. Tosin muisti on parantunut reippaasti verrattuna työuupumusta seuranneeseen kevääseen. Mutta silti se muisti ei ole sama kuin mitä se oli vaikkapa 2005 tai 2006.
        Niin surullista, niin surullista. No näillä eväillä on edettävä. Tärkeintä on se että pää toimii muuten melko normaalisti.


    • voieijei

      Voi kuule... muisti on ollu tääläkin hukassa ainaki 2v. Kärsin masennus,uupumuksesta..

      • yksi3

        Kyllä se muistikin palautuu kun muutkin oireet saa parantumisen myötä pois . Kokemusta on pahasta burn-out ajasta ja siihen liittyvästä syvästä ahdistuksesta ja masennuksesta . Minä pääsin jaloilleni zanor lääkityksellä ja hyvien ystävien terapoimana .


    • j k

      eimole

    • ---

      Itse työskentelin asiakaspalvelussa ja muisti pätki paljon.
      Jos eilen juttelin asiakkaalle tietystä asiasta, juttelin tänäänkin, eli siis en muistanut mitä olin keskustellut asiakkaan kanssa. Todella noloa oli kertoa useaan kertaan.
      Muutenkin kaikki oli hukassa, lapulle täytyi kaikki kirjoittaa..

    • burnis1

      Muistihäiriöt ovat ihan tyyppioire - kirjoitan kauppalistaan neljä asiaa, unohdan listan kotiin, ja tuon takaisin niistä kaksi koska enempää en muista. Soitan puhelimella, mutta kun se hälyttää, en muista kenelle olin soittamassa. Kävelen kadulla enkä muista mihin olin menossa ja miksi.

      Näistä voisi varmaan seurata ahdistustakin, mutta mä hoen itselleni että "tämä on oire, tämä menee ohi", istahdan, hengittelen ja yritän olla stressaamatta.

      Toivon todella ettei tämä jää pysyväksi olotilaksi. olen nyt sairaslomalla burnoutin vuoksi kolmatta kuukautta, ja paluu vaativiin asiantuntijatehtäviin tuntuu tosi vaikealta. Toivon että toivun :(

      • Mielenkiintoista miten paljon vastaavia kokemuksia ihmisillä on. Ongelmani on siis se että psykiatri on diagnosoinut ongelmakseni kaksisuuntaisen mielialahäiriön vaikka omien päätelmieni perusteella todennäköisin syy on ollut burn out.
        Psykiatrit eivät ole huomioineet sitä että ennen uupumusta minulla ei ollut mitään näistä oireista. Nyt kun uupumuksesta on kulunut jo 4 vuotta niin ne kaksisuuntaisen mielialaongelman oireet ovat kadonneet kuin pieru saharaan.

        Ärsyttävää :D


    • burnis1

      Sairasloman syynä on mulla keskivaikea masennus. Periaatteessa muistihäiriöt ovat myös masennuksen oire, joten vaikeahan näitä on erotella toisistaan :(

    • Minäkin saisin varmasti korkeat pisteet siitä lomakkeesta jolla mitataan mielenterveyttä. Viimeksi kun vastasin siten että pyrin peittämään todellisen pahan oloni niin sain keskivaikean masennuksen.
      Varmasti saisin nytkin, mutta sairasloma tietäisi mulle sitä että joutuisin olemaan kotona. Kotona oleminen taas tietäisi että joutuisin olemaan yksikseni kotona. Se taas tarkoittaisi sitä että ajatukset alkaisivat kiertämään ja olisin vähitellen vielä pahemmassa kunnossa kuin nyt.
      Joten pyrin olemaan irti kaikesta mielenterveyteen liittyvästä hoidosta.

    • m32-.,

      täällä kanssa yksi joka ei muista mitään ja ihmettelen kuinka työkaverit tai perhe jaksaa kahtoa tätä sähläämistä. helpottaa tietää että tätä on muillakin! en tiedä paljonko vaikuttaa että puolessatoista vuodessa aurinko on paistanu noin 15 päivää

    • Loman tarpeessa?

      Mistähän aloittaisin... Onkohan mulla jonkin asteinen stressi/burn out..?
      Olen parin viime kuukauden aikana nukkunut huonosti; herään joka yö 1-4krtaa.
      Muisti pätkii ihan typerissä arjen tilanteissa, en aina muista mitä olen puhunut tai mitä toinen on minulle kertonut. Joudun oikein pinnistelemään, että muistan asioita. Kauppakassin purkamisestakin on tullut tökeröä. Jääkaappiin kuuluvia ruokia oon laittanu pakkaseen ja pakasteita taas lapannut jääkääppiin :D
      Ja se itse kaupassa käyminen! Puuh... ennen ruokaostokset sain tehtyä 10minuuttiin, kun tiesi ja muisti mitä pitää ostaa, nykyjään rustailen kauppalistaa mukaan ja venkoilen siitäkin huolimatta kaupassa ympäriinsä mitä piti ostaa jne.
      Tuntuu etten osaa enää relata. Päänsärkyä, niska-hartiaseutu jumissa koko ajan.
      Töissä en osaa tai jaksa keskittyä ja hermoilen pienistä asioista.

      • Burn out

        Voi vitsi, tuollaisesta se mulla alkoi. Tuosta reilu puoli vuotta eteen päin ja olin jo hukuttamassa itseäni jokeen. Nyt viisi vuotta myöhemmmin palailen edelleen siitä aallonpohjasta. Toivon, että olisin tajunnut tehdä jotain ennen varsinaista romahtamista. Ei kannata kevyesti ottaa, voi mennä monta hyvää vuotta sitten toipumiseen jos pitkittää tauon pitämistä vaikka muutamallakin kuukaudella. Ihan oikeasti, ei kannata kokeilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7130
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2751
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2336
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      95
      2024
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      14
      1727
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1525
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      33
      1309
    Aihe