Taas rengasratsioiden tullen uutisissa todetaan valittaen, että renkaat ajetaan yleensä loppuun. Sadekelin varalta pintaa pitäisi olla 4 mm, mikä kyllä jää idealistiseksi suositukseksi.
Jutuissa voitaisiin joskus valaista toistakin, käytännön puolta: nykyrenkaat kuluvat mielettömän nopeasti, ja toisaalta autojen omapainon jatkuva kasvu ei ainakaan vähennä kulumista. Jos noudattaisi 4 millin suositusta, saisi ostaa uudet renkaat joka kesäksi. 30 000 km alkaa olla kova sana nykyrenkaille, 40 000 km jo erityisen hyvä saavutus.
Eipä silti, rengasmerkeissäkin on eroja. Entisillä Michelin Energy Savereilla pääsin 41 000 km, kun taas nykyiset Hankookit ovat kuluneet lähes varoitusmerkkiin alle 30 000 km:ssä.
4 mm:n suositus jää utopiaksi
20
4030
Vastaukset
- 22
Niin, mutta kyllä 4-3 mm pitäisi kuitenkin vielä riittää turvalliseen ajamiseen, jos osaa ajaa sen mukaan, että tiedostaa renkaidensa kunnon. 3-2 mm on jo aikalailla vaihtokuntoinen, montaa viikkoa ei enää ole järkeä tuollaisella ajella.
Lakia (min. 1,6 mm) voisi mielestäni muuttaa -> min. 2,2 mm. Tämä olisi lähempänä oikeata turvarajaa, ja lain muutoksella voisi saada asialle myös näkyvyyttä ja tietoisuuden lisäystä.
Jos ajaa sen mukaan, että alla on koko ajan aina vaan huippupitävät renkaat, niin parasta kans sit varmistua siitä, että näin todella on.
Sitten, 30000 km yhdessä kesä-kaudessa (8kk) tarkoittaa n. 3750 km kuukaudessa eli n.120 km joka ikinen päivä.
A) Kovinkaan moni tavallinen autoilija ei aja noin paljoa. Tämä rengassarja per kesä on aika pienen ryhmän murheena, lähinnä ammatikseen ajavien.
B) Sellainen joka ajaa noin paljon, on varmaan tietoinen autoonsa sopivasta parhaasta rengassarjasta, joka maksaa vähän, toimii hyvin, ja kestää hinnan suhteessa kulutusta mahdollisimman paljon. Jos joku ei sitä tiedä, parempi alkaa viisastua.
C) Omien monien kokemusten, sekä satojen luettujen artikkeleiden/arvostelujen perusteella arvioisin, että erittäin moni normaaliin henkilöautoon tarkoitettu perus-rengassarja kestää ainakin 30000 km normaalia perus-ajoa, kun nopeusluokat, kulmat ja paineet on oikein, eikä rengas mene suoraan vastapaistettuna auton alle. Michelin, Pirelli, ja Goodyear on ainakin kolme valmistajaa joilta tiedetään tällaisia kestäviä renkaita enimmäkseen olevan. Nokian tietyin varauksin. Vastapainona Continental, Gislaved, Dunlop ja Kumho, jotka on melko tunnettuja kesärenkaidensa kulumisherkkyydestä.- heikonlaiset on
Väittäisin että olet "22" väärässä tuon Pirellin suhteen. Ei ole todettu hyväksi renkaaksi ainakaan isoimpiin henkilöautoihin.
- 22
heikonlaiset on kirjoitti:
Väittäisin että olet "22" väärässä tuon Pirellin suhteen. Ei ole todettu hyväksi renkaaksi ainakaan isoimpiin henkilöautoihin.
"Ei ole todettu hyväksi renkaaksi ainakaan isoimpiin henkilöautoihin"
Kyse on kulutuskestävyydestä. Ymmärsitkö edes sitä?
Väitä ihan mitä haluat, mutta viitettä tai faktaa ei taida olla sanojen tueksi. Niinkuin tollasella suunsoittajalla yleensäkään. Eli onnittelut engastietämyksestäsi. Pirelli on ihan vaan Mersu GLKn, Porsche Cayennen vaikka kuinka monen muun maasturin(kin) ensiasennusrenkaana. - osssss
heikonlaiset on kirjoitti:
Väittäisin että olet "22" väärässä tuon Pirellin suhteen. Ei ole todettu hyväksi renkaaksi ainakaan isoimpiin henkilöautoihin.
Ja hankook kuluu alle 20tkm.Ventus prime 2.
- 7+12
Tuo 4 mm on täysin autorengasmyyjien propagandaa, tottakai he haluavat että renkaat vaihdetaan uusiin kerran kesässä!!
Ei sitä autoa tieltä vie liian pieni renkaiden urasyvyys vie vaan liian suuri vauhti. Kaatosateella auton saa ajettua tieltä sallituilla nopeuksilla vaikka alla olisi uudet renkaat sopivasti vesilätäkköön osumalla. Nykyinen teiden kunto on aivan järkyttävä, kuoppia ja reikiä joka puolella jotka ovat sadekelillä täysin mahdottomia arvioida. Poliisi voisi autoilijoiden renkaiden sijaan mittailla teiden urasyvyyksiä, ne ovat monessa paikassa täysin lainvastaisella tasolla!!!- oikeat kumit
koska viimeeksi olet ajanut uusilla renkailla kovassa vesisateessa, veikkaan ettet ihan lähivuosina.
- direktiivikö?
Mikä on sallittu teiden urasyvyys lain mukaan??
- rengasmatka
Millaisilla renkailla ja miten te oikein ajatte kun saatte sakkokuntoon 40 tkm ajolla? Itsellä on Dunlopeissa vielä pari milliä sakkorajalle vaikka niillä on ajettu ainakin 70 tkm!
- Eroja on
Renkaiden kulumisessa on eroja ja ainakin jos ajelee PK-seudulla missä asfaltit on reikäisiä ja karheita...
Kait otit renkaiden ajomatkassa huomioon talvirengaskauden? Eli lasketaan vain se oikeasti renkailla ajettu matka.
- osssss
Millä hankook mallilla pääsit noin paljon?
- Luisa L.
Mulla on 4 vuotta vanha auto ja ajettu nyt 62000km. Suurin siitä ajosta on kesärenkailla ajoa (ehkä n. 40 000 km), pääkaupunkiseudulla ja osittain maalla ja hiekka-, metsäauto- ja mökkiteillä. Mittasin kulutuspinnan 2 euron kolikolla ja oli juuri ja juuri tuo kolikon hopeisen renkaan mitta. Rengasmerkki on Bridgestone ja ajotapani on aika rauhallinen. Olen ajatellut vaihtaa uudet kesärenkaat ensi keväänä, mutta vielä tämän syksyn ajan entisillä (vaikka 2 niistä on kertaalleen jo paikattu).
Mielelläni kuulisin mielipiteitänne noista Bridgestone-renkaista ?- 2 mm asti aina
Mitenkä se tuo alle 4 mm rengas on turvaton? Onhan formuloissakin todettu, että sileät renkaat pitää parhaiten kuivalla asfaltilla. Paljonko nyt sattuu onnettomuuksia kuivalla kelillä, koska ratsaajat yllyttää heittämään pitävät renkaat romukoppaan, ja vaihtamaan turvattomiin uusiin renkaisiin.
Enemmän on kuivia kelejä kuin vesiliirtomahdollisuuksia.
Vai pitäisi muka heittää puoliksi ajetut renkaat romukoppaan! Siinäpä ekoteko.... - osssss
2 mm asti aina kirjoitti:
Mitenkä se tuo alle 4 mm rengas on turvaton? Onhan formuloissakin todettu, että sileät renkaat pitää parhaiten kuivalla asfaltilla. Paljonko nyt sattuu onnettomuuksia kuivalla kelillä, koska ratsaajat yllyttää heittämään pitävät renkaat romukoppaan, ja vaihtamaan turvattomiin uusiin renkaisiin.
Enemmän on kuivia kelejä kuin vesiliirtomahdollisuuksia.
Vai pitäisi muka heittää puoliksi ajetut renkaat romukoppaan! Siinäpä ekoteko....Asialinja.
- Pintaa on, pitoa ei
Todentotta.... Tuo 4mm on aika utopiaa. Varsinkin vanhemmilla ja näin ollen huomattavasti nykyautoja kevyemmät autot syövätkin rengasta paljon vähemmän. Joten voi tulla ongelmaksi pikemminkin kumiseoksen kovettuminen joka myös vaikuttaa erittäin oleellisesti märkäpitoon ja ajomeluun. Itselläni on se 4-5mm varmaan pintaa, en ole tosin mitannut tänä kesänä ollenkaan, mutta märällä pito ongelmia on jo ihan liikkeellelähdöissäkin. Lyö tyhjää reippaalla kiihdytyksellä ykkösellä. Ei tarvitse edes kaahata.... Motarilla piti kesällä ajaa 80kmh ennekuin pysyi tiessä... 100-120 kmh nopeudesta ei siinä sateessa edes voinut haaveilla. Enskesäksi kyllä lähtevät viimeiselle matkalle nuo renkaat. Noissa Korean ym idänihmeissä kumiseos on jo valmiiksi muutenkin kovempaa ja aika kovettaa entisestään...
- Kannattaa miettiä
ostaa Cittari. Ei lyö joutavata vaikka yrittäis. Kunhan pysyy erossa toyotasta tai hondasta.
- Perusteluja kiitos.
Muuten mielipiteesi ei ole minkään arvoinen. Mikä auto on samassa hintaluokassa parempi?
- djssdksldadas
Kuluneillakin kesärenkailla voi ajaa turvallisesti jos tietää että kulutuspintaa ei ole kovin paljoa jäljellä ja osaa sopeuttaa vauhdin oikeaksi. Mutta valitettavasti liikenteessä on huomattavan paljon kuskeja, joilla ei ole hajuakaan renkaiden kunnosta. Eräskin tuttu ajeli tyytyväisenä liki sileillä renkailla kunnes huomautin että sulla on renkaat melko kuluneet....
- oma näppituntuma
Vettä saa olla tiellä (tai urissa!) todella runsaasti, ennen kuin rengas irtoaa vesiliirtoon. Tätä voi kokeilla itsekin varovaisesti kun muuta liikennettä ei ole lähettyvillä ajamalla toisen puolen renkaat tien reunoille kertyviin lammikoihin tasakaasulla. Kun vetävä rengas irtoaa tiestä, moottorin kierrokset lähtevät nousuun.
Melkoinen "kahluusyvyys" saa olla, jotta pito katoaisi esim. 70-80 km/h nopeudella. Moottoritienopeuksilla saa olla tarkempi varsinkin Suomen urissa. Sileillä Saksan baanoilla painellaan kummasti 160 km/h tai enemmänkin vaikka vettä tulisi kaatamalla.
Autojen renkaista puhutaan paljon, mutta todellinen riski on siinä, että Suomessa teiden pintavesiviemäröintiä ei ole hoidettu kunnolla ja jopa ohituskaistoille voi kertyä suuria lammikoita (esim. Kehä I:llä).
- vl8oretjb
Renkaitten ikäkin merkkaa paljon,työautossa alle 2v renkaat ja 3mm pintaa voittaa meidän perhe auton 5-5.5mm 7v renkaat.ps tehot on 110 pehreauto ja 170 työauto,vääntöero n 90nm ja painoero sadan kilon luokkaa.
- Nuuka aina vaan
Uudet renkaat kuluu nopeammin kuin kuluneet ts. 8-6 mm väli menee pienemmällä ajomäärällä, kuin samalla autolla/kuskilla 4-2 mm, eli jos lähtee rengasliikkeiden vedätykseen mukaan, niin kulut vähintään kaksinkertaiset.
Ja vesiliirtoriskiin tepsii parhaiten tie/kelisilmä ja nopeiden muutosten välttäminen, eli ihan samoin kuin liukkaalla tai loskassa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan463030Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272854- 1212306
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631326- 111276
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39912Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13792