Mikä laji vaikuttaa mieleen?

CanUfeelme?

Moi budoilijat ja muut nyrkin viuhuttelijat!

Olen joskus muutama vuosi sitten harrastellut reilun vuoden potkunyrkkeilyä ja silloin kyllä olin elämäni kunnossa fyysisesti. Myös henkisesti oli mukava olo kun oli hyvässä kondiksessa!

Nyt muutaman vuoden tiukan työnteon jälkeen olen huonossa kunnossa (koiran kanssa ulkoilua, ei muuta liikuntaa) ja jostain syystä itsetuntoni on romahtanut ennen niin hyvästä sellaisesta maihin, olen siis nykyään melko ujo ja en oikein sinut itseni kanssa. Joudun syömään rauhoittavia että pystyn kommunikoimaan ihmisten kanssa normaalisti ja kova halu on päästä näistä eroon ja ruveta taas elämään ilman lääkkeitä ja terveellisesti urheillen.

Asiaan: Olen ymmärtänyt että monet lajit tuovat "state of mindin", eli rauhaa mieleen. Voisikohan joku laji auttaa minua saamaan mielenrauhan ja sitä kautta hyväksymään itseni heikkouksieni kanssa ja voisin lopettaa lääkkeetkin? Tiedän etten loppujen lopuksi tarvitse mitään rauhoittavia, mutta kun ilmankaan nyt ei suju..

Kung Fu? Taekwondo? Thainyrkkeily? Takaisin potkunyrkkeilyyn? Kung Fu:ssa kiinnostaa erityisesti Wing Chun-suuntaus, mutta saa suositella jos on tietoa.

Iso kiitos kaikille jotka autatte!

32

629

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jalat maahan

      Moni laji mainostaa mielenrauhaa yms. henkistä kehitystä, mutta pitkällä kokemuksella sanon, että se ei ole lajista, vaan sinusta itsestäsi kiinni. Jos mietiskely onnistuu kung fu:ssa, se onnistuu myös imuroidessa. Todennäköisesti jälkimmäisessä paremmin, kun kun kaiken maailman mystinen soopa ei ole sotkemassa ajatuksiasi.

      Vaikka en usko taikatemppuihin, uskon että liikunta tekee sinulle hyvää ja jos se on kiinnostavaa ja motivoivaa, niin aina parempi. Keskittymistä vaativat, kuntoa ja motoriikkaa kehittävät urheilulajit parantavat ilman muuta myös mielilalaa.

      Jos tykkäsit potkunyrkkeillä, mikset mene tekemään sitä. Tsemppiä!

    • Painimaan poikain ka

      Mielestäni, ja mitä harjoittelijoita olen nähnyt, niin painilajit tuovat eniten itseluottamusta. Liekö syynä se, että siinä ollaan lähemmässä kontaktissa vastustajan kanssa kuin lyöntilajeissa.

      Judo, BJJ, paini, lukkopaini, ... On myös painipitoisia lajeja kuten vapaaottelu ja defendo ainakin.

    • manu100

      OIKEA mielenrauha ei löydy mistään urheilusta. AINOASTAAN USKO JEESUKSEEN tekee sen. Itse kahlannut läpi Aikidot,judot Karatet yms. Todella hyviä harrastuksia ei siinä mitään. Mutta ei niistä oikeaa rauhaa saa se on vain harhaa. Itsellä meni melkein 20 vuotta ennen kuin tän tajusin Onnea etsintääsi.

    • Deadlift

      Hihhuli taas kommentoimassa!

      • manu100

        Sulla on oikeus mieli piteeseesi. Arvostan toki sitä ja rukoilen puolestasi että säkin joskus löytäisit totuuden.


      • 57567567
        manu100 kirjoitti:

        Sulla on oikeus mieli piteeseesi. Arvostan toki sitä ja rukoilen puolestasi että säkin joskus löytäisit totuuden.

        *grammar whore mode activated*

        mielipide on yhdyssana.


    • jarppag

      Kyllä mielenrauhan voi löytää urheilun kautta, mutta se rauha ja itseluottamus tulee sinusta itsestäsi. Eikä hyvään itseluottamukseen lihaksia tarvita vaan ainastaan aivoja! PItkäjänteisyys ja keskittymiskyky tuo menestystä lajissa, kuin lajissa.

      Mikset kokeilisi välillä jotain vähemmän agressiivista lajia, jossa itseluottamus kehittyy nimenomaan sosiaalisen kanssakäymisen kautta, tai jossa pystyt oikeasti rauhoittumaan ja keskittymään täydellisesti vain ja ainoastaan itse suoritukseen.

      Kokeile vaikka surffaamista mikä jo itsessään pakottaa keskittymään vain ja ainoastaan itse suoritukseen. Vaatii toki keskittymistä ja pitkäjänteisyyttä, mutta mikäpä "hieno" juttu ei sitä tarvitsisi...

    • Bikram

      Suosittelen sinua kokeilemaan Bikram-joogaa.. kehittää itsetuntemusta, keskittymiskykyä... On voimakas liikuntamuoto.. polttaa myös kaloreita, monen muun terveysvaikutuksen ohella :) http://www.bikramyoga.fi/hyoty.html lue siitä lisää! Kokeile ainakin ennenkuin tuomitset :-)

      • nikke82

        Saako Bikramilla pillua?


      • Dark side of Yoga.
        nikke82 kirjoitti:

        Saako Bikramilla pillua?

        No kyllä monet edistyneemmät joogaajat on ihan hyvässä kondiksessa ja naisten mielestä hyvän näköisiä. Kannattaa tietysti harrastaa myös jotain kestävyys ja voimatreenejä joogan lisäksi nii saa timmin kropan. Sitä paitsi joogassa suurin osa harrastajista on naisia että ainakin pääsee tutustumaan mutta onhan se omasta itsestä kiinni loppupeleissä saako pillua vai ei.
        Neuvoisin myös teesekentelemään että olet kiinnostunut naisesta myös henkisesti ja niiku "ihmisenä ja persoonana" vaikket olisikaan. Sillee ne antaa pillua kun osaa vaan höpöttää oikeita juttuja. Toimii ihan oikeesti.


      • Hah hah
        nikke82 kirjoitti:

        Saako Bikramilla pillua?

        Joogalla saa niin paljon pillua kuin haluaa senhän on useampi epätoivoinen keksinyt ja sen takia joogan pariin jäänytkin.


    • jep jep

      Keilaus... Ne ihanat tunkkaiset meluisat rymistely hallit! :D No ei. Esimerkiksi jos luonnosta tykkäät ja sulla tulee luonnossa hieno fiilis niin voithan maastopyöräillä tai pyöräillä muuten vaan luonnossa. :)

    • Markjyzh

      Kallis laji, mutta vaatii keskittymistä sekä on rauhoittavaa - GOLF!
      Halvempi vaihtoehto frisbeegolf... Kiekot maksaa kympin pintaan, mutta harrastus on ilmaista. Siinä saa myös keskittyä ja saa raitista ilmaa...

    • K

      Aita juoksu

      • 14387438643864136101

        Yöjuoksu ja sänkypaini pitää mielen ja miehen virkeänä. Koskaan ei tiedä, jääkö kiinni. HAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAAAA


    • vfadvdafs
    • Subsub

      Itse olen tullut siihen tulokseen, että lajilla sinänsä ei ole väliä kunhan treeneissä saa vedettyä itselleen tarpeeksi kovan rasituksen. Lieneekö jokin "runners high" tapainen endorfiini ryöppy syynä. Elikkä vaikka jtn esterataa ryntäileen. Kuntoilun kannalta tietenkin järkevällä tempolla.

      Kiinnostais kyllä bjj treeneihin hyökästä, ennen kuin on läpi vuorokauden pimeää.

    • Veikko 46

      YKkönen on mielestäni masturbointi. Kehittää itsetuntemusta, pidentää ajan kanssa laukeamista ym ym. Lämmin suositteluni

    • ap

      Kiitos kaikille vastaajille! Teitä oli yllättävän paljon!

      Joo, kickboxing voisi olla taas hyvä vaihtoehto. Kyllähän se kun saa hien pintaan toistuvasti ja hyvän olon, parantaa varmasti itseluottamusta!

      Täällä PK-seudulla olisi myös mahdollista harrastaa hermopiste-kamppailua jossa kanssa on näitä rentoutumis-ja hengityskikkoja. Se kiinnostaisi myös!

      • Kiitti itelles

        Eieieiei!
        Just nämä palleahengittävät hermopistehyökkääjät alkavat selittämään sulle kaikkea utopistista, mistä ei lopulta seuraa kun elämästä vieraantumista ja paha olo.

        Itsepuolustusintoilijat puolestaan maalaavat vaan sulle turhia uhkakuvia ja ki-voiman yms. hömpän kehittämistä lupaavien "gurujen" kanssa voi vakaakin mieli ajautua harhateille.

        Jos et jostain syystä halua mennä voimahalaamaan kavereita vaikka judo tai BJJ treneeihin, mene sinne tuttuun ja mukavaan kickboksingiin tai vaihteeksi thei-nyrkkeilemään. Selväjärkisten ihmisten kanssa on mukavaa harrastaa selkeää liikuntaa, urheilua, kamppailu-urheilua.


      • ap
        Kiitti itelles kirjoitti:

        Eieieiei!
        Just nämä palleahengittävät hermopistehyökkääjät alkavat selittämään sulle kaikkea utopistista, mistä ei lopulta seuraa kun elämästä vieraantumista ja paha olo.

        Itsepuolustusintoilijat puolestaan maalaavat vaan sulle turhia uhkakuvia ja ki-voiman yms. hömpän kehittämistä lupaavien "gurujen" kanssa voi vakaakin mieli ajautua harhateille.

        Jos et jostain syystä halua mennä voimahalaamaan kavereita vaikka judo tai BJJ treneeihin, mene sinne tuttuun ja mukavaan kickboksingiin tai vaihteeksi thei-nyrkkeilemään. Selväjärkisten ihmisten kanssa on mukavaa harrastaa selkeää liikuntaa, urheilua, kamppailu-urheilua.

        Mistä tämä ainainen keskustelu johtuu, miksi sitä käydään vieläkin tuollaisella retoriikalla? Jos poijjat ovat sitä tehneet vuosikausia ja hommanneet jo hyvän harrastajakunnan, niin miksi se ei voisi toimia? Oletko itse hankkinut kokemusta ko. lajeista kun omaat noinkin kriittisen sävyn? Hieman epäilen että pahan olon saisivat aikaan.

        En minä tarkoita sitä että IP-tilanteessa rupeaisin kikkailemaan hermopisteillä hötkyävää vastustajaa vastaan, todnäk. tosi tilanteen tullen mieluummin tarjoan kyynärpäätä leukaperiin. Riippuu tilanteesta.

        Mutta jos kunto kasvaa, lajin avulla voisi opetella rentoutumaan, avaamaan hengityksen kondikseen ja muutenkin jos se on hauskaa niin why not?

        BJJ tai MMA-treenit ovat käyneet monesti mielessä. Olen nimittäin hyvä painija, kaveripiirimme paras. Ja kävin joskus kokeilee vapaaottelua, 75kg ukkona pyöritin harjoituksissa lähes 100kg äijää. Omaan erittäin hyvän tasapainon ja olen nopea. Olisikohan se kuitenkin BJJ se mun laji..


    • BJJ, I'm your father
      • ?

        Judohan on jujitsusta kehitetty eikä toisinpäin. Kova laji se on kyllä judokin.


      • Munavaikana
        ? kirjoitti:

        Judohan on jujitsusta kehitetty eikä toisinpäin. Kova laji se on kyllä judokin.

        "Judohan on jujitsusta kehitetty eikä toisinpäin."

        Termillä jujutsu tarkoitetaan ties mitä. Mutta, jos puhutaan edelleen brasilialaisesta jujutsusta, niin pieleen meni.

        Lyhyesti: Jigoro Kano muokkasi perinteisistä jujutsuista tehokkaisiin ottelutekniikoihin keskittyvän judon. Kanon judo-oppilas Mitsuo Maeda lähetettiin maailmalle ottamaan haasteotteluita, joilla todistettiin judon ylivoimaa muita kamppailulajeja vastan. Judoka Maeda otteli ja opetti Brasiliassa aikana, jona judoa kutsuttiin vielä myös Kano-jujutsuksi. Maedan oppilas Heilio Gracie ja muutamat muut ovat sittemmin kehittäneet judon mattotekniikoiden pohjalta lajia edelleen ja kutsuvat sitä Brasilialaiseksi Jujutsuksi.

        Judon ja BJJ:n suurimat erot ovat kilpailujen pistelaskenta ja matto/pystyottelun painotusero. Lajeja harrastetaan ja niissä kilpaillaan paljon ristiin. Moni kääntää lyhenteen BJJ myös "Basically Just Judo". Molemmat ovat hienoja kamppailu-urheilulajeja.

        Tässä lisää lukemista:

        http://www.gbgym.com/kamppailu/?page_id=44

        http://en.wikipedia.org/wiki/Brazilian_Jiu-Jitsu


      • !
        Munavaikana kirjoitti:

        "Judohan on jujitsusta kehitetty eikä toisinpäin."

        Termillä jujutsu tarkoitetaan ties mitä. Mutta, jos puhutaan edelleen brasilialaisesta jujutsusta, niin pieleen meni.

        Lyhyesti: Jigoro Kano muokkasi perinteisistä jujutsuista tehokkaisiin ottelutekniikoihin keskittyvän judon. Kanon judo-oppilas Mitsuo Maeda lähetettiin maailmalle ottamaan haasteotteluita, joilla todistettiin judon ylivoimaa muita kamppailulajeja vastan. Judoka Maeda otteli ja opetti Brasiliassa aikana, jona judoa kutsuttiin vielä myös Kano-jujutsuksi. Maedan oppilas Heilio Gracie ja muutamat muut ovat sittemmin kehittäneet judon mattotekniikoiden pohjalta lajia edelleen ja kutsuvat sitä Brasilialaiseksi Jujutsuksi.

        Judon ja BJJ:n suurimat erot ovat kilpailujen pistelaskenta ja matto/pystyottelun painotusero. Lajeja harrastetaan ja niissä kilpaillaan paljon ristiin. Moni kääntää lyhenteen BJJ myös "Basically Just Judo". Molemmat ovat hienoja kamppailu-urheilulajeja.

        Tässä lisää lukemista:

        http://www.gbgym.com/kamppailu/?page_id=44

        http://en.wikipedia.org/wiki/Brazilian_Jiu-Jitsu

        Ok tämä oli osittain uutta minulle.


    • ap

      Vielä yksi kysymys.

      Onko täällä Taekwondon (WTF) harrastajia? Minua on aina kiinnostanut opetella hienoja potkuja ja saada venyvyys kuntoon. Mites se? Taidanpa mennä huomenna harjoituksiin kokeilee.

    • Mr qr

      Kysymykseen:MIKÄ LAJI VAIKUTTAA MIELEEN,voin vastata tyhjentävästi:NYRKKEILY.Perusteluni: UNOHDAT VÄISTÄMISET,OTAT KAIKKI ISKUT OTSALOHKOOSI.Ja kun noin toimit muutaman kerran isompaa vastaan sparratessa,takaan ja alleviivaan että vaikutus mieleen on selviö.

      • Kokemus puhuu?

        Niin näyttäisi olevan. Nuo CAPSLOCKIT kertovat jo kaiken.


    • Himourheilija32.

      Pelaan jäähdyttelysarjassa jääkiekkoa, treenaan aktiivisesti kamppailulajeja, käyn salilla 3-5krt viikossa (miten ehtii) sekä juoksen ainakun ehtii..etenkin rospuuttojaksoina.

      Mikä näistä vaikuttaa mieleen eniten? Juoksu! Se on aivan selviö! Takaan sulle aloittaja että kun teet seuraavat: osta laadukkaat lenkkarit. Esim Asicksen Gel-Kayano tai Gel- Nimbus on mallit jolla pärjäät. Mielestäni parhaat. Sen jälkeen aloitat varovasti, kuntopohjasi mukaan. Mutta takaan että olet viiden-10 kerran jälkeen koukkussa lajiin juuri sen tuoman HYVÄN JA RAUHALLISEN olon vuoksi!

      Suosittelen!

    • Jake Waits

      Kuten Ave Niiniketo sanoi, niin kyllä se henkinen puoli kehittyy sitä mukaa, kun treenaa kovaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      241
      2308
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      65
      1555
    3. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      73
      1326
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      59
      1255
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      161
      1162
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      89
      1089
    7. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      86
      948
    8. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      77
      909
    9. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      57
      902
    10. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      789
    Aihe