Välinpitämättömyyttä vai ammattitaidon puutetta??

Monttu auki

Onko normaalia että 5-vuotiaat lapslet ovat päiväkoti maailmassa täysin räävittömiä? Sain melkosen herätyksen tässä taannoin hakiessani lasta päiväkodista.
Meillä ollut rajojen kokeilua melkolailla(ihana uhmis menossa,) kotona että päiväkodissa. Lapsi toki on vilkas ja tempperamenttiakin löytyy muillekkin jaettavaksi mutta viime viikot ovat olleet HANKALIA!
Mutta tämä päiväkoti tapahtuma järkytti melkolailla..Kolme saman ikäistä lasta täysin toisessa päässä pihaa kuin hoitajat,näkisin että ilman valvovaa silmää roikkuvat kiipeilytelineessä räkimässä kun mitkäkin teini-ikäiset.Mukana omakin lapseni. Huomautin asiasta niin omalleni kuin kahdelle muulle. Räkiminen loppui omani kohdalla,näillä kahdella meno sen kun yltyi. Sitten alkoikin uhoaminen että "kato kun mun iskä tulee,se ottaa puukon ja hakkaa kaikki täällä rikki,sitten näät säkin ettei kannata komennella"
Tässä kohtaa poistuin lapseni kanssa,mainitsin asiasta hoitajalle joka sanoi räkimisen olevan rumaa ja jatkoi matkaansa. Oman hoitajan jutulle kun pääsin,kerroin saaneeni melkoisen vastaanoton. Vastaukseksi sain ainoastaan että "no noiden poikien kanssa on vime aikoina ollu vähä tollasta"
Jaa että on vähän tollasta,just joo..kyllä hienoja malleja löytyy päiväkodista..
Kysyn vaan missä se raja kulkee,saako lapset ihan tosissaan käyttäytyä "kaikessa komeudessaan" noin???
Uusi hieno päiväkoti saatiin valmiiksi hetki sitten,on intekroitua ryhmää(johon nämä em mainitut kaikki kolme kuuluvat) ja muita hienouksia,mutta missä on ne turvalliset aikuiset jotka sanelevat säännöt ja valvovat että niitä noudatetaan.
Tiedän että kotoa malli saadaan,mutta eikö siihen tosiaan puututa päiväkodissa? Näinkö opitaan kuinka muita ihmisiä kunnioitetaan?
SAPETTAA!!!

10

285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • räävittömiä ovat

      No mistähän luulet näiden lasten saaneet mallin käytökselleen, olisikohan kotoaan???

    • monttu auki

      Niinkun jo mainitsin että kotoaan varmasti. Kyllä meillä tästä asiasta käytiin keskustelua vaikkei tuo suuna päänä ollutkaan. On vaan outoa että päiväkodissa katotaan täysin sormien läpi tälläistä!!
      Mun mielestä ei ole millään tavalla normaalia!

      • pk-sijainen

        Vaikka kuinka sanot tai torut niin jotkut lapset vaan ei sitten ota kuuleviin korviin. Toki voi sitten antaa rangaistuksen tyyliin "olet sitten ulkoilun loppuajan hoitajan käsipuolessa, kun tuli tehtyä töllön töitä", mutta auttaako sekään? Vanhemmille kyllä kerrotaan (näin itse siis tehnyt), riippuu sitten miten kotona asiaan puututaan.


      • monttu auki
        pk-sijainen kirjoitti:

        Vaikka kuinka sanot tai torut niin jotkut lapset vaan ei sitten ota kuuleviin korviin. Toki voi sitten antaa rangaistuksen tyyliin "olet sitten ulkoilun loppuajan hoitajan käsipuolessa, kun tuli tehtyä töllön töitä", mutta auttaako sekään? Vanhemmille kyllä kerrotaan (näin itse siis tehnyt), riippuu sitten miten kotona asiaan puututaan.

        Kyllä,asiaan tulee puuttua mutta tässäkö kaikki mitä varhaiskasvatus todella tarjoaa?
        Sittenkö asia on kuitattu kun todetaan ettei ne lapset tottele niin olkoon niin kun on?
        Tässä kohtaan kenellekkään näistä kolmesta lapsesta ei sanottu mitään,kaksi muuta jäivät pkn pihalle jatkamaan älytöntä käytöstään hoitajien päivystäessä toisaalla. En epäile enään hetkeäkään mistä nämä tavat kannetaan kotiin.


      • pk-lapsen äiti
        pk-sijainen kirjoitti:

        Vaikka kuinka sanot tai torut niin jotkut lapset vaan ei sitten ota kuuleviin korviin. Toki voi sitten antaa rangaistuksen tyyliin "olet sitten ulkoilun loppuajan hoitajan käsipuolessa, kun tuli tehtyä töllön töitä", mutta auttaako sekään? Vanhemmille kyllä kerrotaan (näin itse siis tehnyt), riippuu sitten miten kotona asiaan puututaan.

        Olin viime viikon lomalla ja samalla 4-vuotias tyttäremme oli päiväkodista pois kanssani. Yleensä vietämme lomamme maalla mökillämme, mutta nyt jäimme Helsinkiin. Kävimme päivisin leikkipuistossa ja se meno vasta hirvittikin. En milloinkaan ole nähnyt päiväkodissa sellaista touhua. Kävimme kolmessa eri leikkipuistossa ja kaikkialla näytti olevan samanlaista. Äidit istuivat penkillä ja touhusivat kännyköidensä ja iPadiensa kanssa. Katse ei niistä noussut seuraamaan lasten toimia. Munana tuodut lelut revittiin kädestä, liukumäkeä kiivettiin ränniä ylös, kun toinen yritti laskea alas, tönittiin, haistateltiin. Kun yksi noin 5-vuotias poika yritti repiä tytärtäni tukasta, minä puutuin asiaan ja pyysin lasta lopettamaan. Sain tältä lapselta melkoiset huorittelut niskaani. Oli todella äimän käkenä. Yritin keskustella asiasta lapsen äidin kanssa, mutta hän kuittasi asian toteamalla, että heidä lapsi on aika tempperamenttinen.

        Minulle jäi noista leikkikenttäkokemuksista paha maku suuhuun. Äitejä ei tippaakaan kiinnostanut lastensa touhut, kukaan ei leikkinyt siellä lapsensa kanssa ja muutenkin tuli tunne, että nämä kotiäidit olivat erittäin leipääntyneitä työhönsä.

        Vastaavaa en ole päiväkodissa törmännyt, vaikka käyn hakemassa lastani hyvin eri aikoihin päivästä.


      • Monttu auki
        pk-lapsen äiti kirjoitti:

        Olin viime viikon lomalla ja samalla 4-vuotias tyttäremme oli päiväkodista pois kanssani. Yleensä vietämme lomamme maalla mökillämme, mutta nyt jäimme Helsinkiin. Kävimme päivisin leikkipuistossa ja se meno vasta hirvittikin. En milloinkaan ole nähnyt päiväkodissa sellaista touhua. Kävimme kolmessa eri leikkipuistossa ja kaikkialla näytti olevan samanlaista. Äidit istuivat penkillä ja touhusivat kännyköidensä ja iPadiensa kanssa. Katse ei niistä noussut seuraamaan lasten toimia. Munana tuodut lelut revittiin kädestä, liukumäkeä kiivettiin ränniä ylös, kun toinen yritti laskea alas, tönittiin, haistateltiin. Kun yksi noin 5-vuotias poika yritti repiä tytärtäni tukasta, minä puutuin asiaan ja pyysin lasta lopettamaan. Sain tältä lapselta melkoiset huorittelut niskaani. Oli todella äimän käkenä. Yritin keskustella asiasta lapsen äidin kanssa, mutta hän kuittasi asian toteamalla, että heidä lapsi on aika tempperamenttinen.

        Minulle jäi noista leikkikenttäkokemuksista paha maku suuhuun. Äitejä ei tippaakaan kiinnostanut lastensa touhut, kukaan ei leikkinyt siellä lapsensa kanssa ja muutenkin tuli tunne, että nämä kotiäidit olivat erittäin leipääntyneitä työhönsä.

        Vastaavaa en ole päiväkodissa törmännyt, vaikka käyn hakemassa lastani hyvin eri aikoihin päivästä.

        Samaan ilmiöön olen törmännyt minäkin puistoissa,en milloinkaan päiväkodissa ennen tätä. Äärimmäisen pöyristyttävää,että vien lapseni hyviin käsiin päiväkotiin ja saan todeta ettei siellä työskentelevät ammatti ihmiset ohjaa lapsia edes sillä maalaisjärjellä oikeaan suuntaan.
        Roolimallit saadaan kotoa mutta en kyllä allekirjoita että nämä em tavat kuuluisivat kasvatukseen taikka hyviin tapoihin,toivottavasti ei kenenkään kodissa.


      • pk-sijainen
        monttu auki kirjoitti:

        Kyllä,asiaan tulee puuttua mutta tässäkö kaikki mitä varhaiskasvatus todella tarjoaa?
        Sittenkö asia on kuitattu kun todetaan ettei ne lapset tottele niin olkoon niin kun on?
        Tässä kohtaan kenellekkään näistä kolmesta lapsesta ei sanottu mitään,kaksi muuta jäivät pkn pihalle jatkamaan älytöntä käytöstään hoitajien päivystäessä toisaalla. En epäile enään hetkeäkään mistä nämä tavat kannetaan kotiin.

        Juurihan kirjoitin, että on niitä erimuotoisia rangaistuksia. Vaikka kuinka pistät jäähylle tms. niin jotkut lapset ei vaan välitä. Sitten on niitä sellaisiakin tapauksia, jotka näsäviisastelee takaisin. Ja ihan aikuisten oikeesti: kyllä se käyttäytyminen lähtee sieltä kodista/lähipiiristä. Todellakaan ei voi kaikkea laittaa päiväkodin/päiväkodin henkilökunnan piikkiin!


      • Monttu auki
        pk-sijainen kirjoitti:

        Juurihan kirjoitin, että on niitä erimuotoisia rangaistuksia. Vaikka kuinka pistät jäähylle tms. niin jotkut lapset ei vaan välitä. Sitten on niitä sellaisiakin tapauksia, jotka näsäviisastelee takaisin. Ja ihan aikuisten oikeesti: kyllä se käyttäytyminen lähtee sieltä kodista/lähipiiristä. Todellakaan ei voi kaikkea laittaa päiväkodin/päiväkodin henkilökunnan piikkiin!

        päiväkodin tai sen henkilökunnan vikahan se ei ole,eikä se ollut edes pointti!
        kukin lapsi saa mallinsa kotoa ja lähipiiristä,mutta jos esimerkki on ollut "huonoa" joka johtaa käytöshäiriöihin,kulkeutuu muihin lapsiin jne ja tähän ei tartuta päiväkodista käsin
        sille kuuluvalla tavalla niin silloin mielestäni en kyseenalaista turhaan heidän ammattitaitoaan. Sen olemassa oloa en epäile mutta miksi se ei näy? edes oman lapseni kohdalla?
        Minä olen tehnyt ja teen jatkossakin oman kasvatustyöni lapsen vanhempana niin hyvässä kuin pahassakin. Lapseni viettää pkssa maanantaista perjantaihin n 9 tuntia per päivä ja jos tällöin kasvatus jätetään osin väliin,joku on pielessä varmasti!


    • hoitsu.

      Pääasiallinen vastuu lapsen kasvatuksesta on aina omilla vanhemmilla. AINA. Päivähoito tukee vanhemmuutta ja kotien kasvatusta, ei ota päävastuuta miten kukakin lapsensa kasvattaa. Jos kasvatuskeskusteluissa ei olla päästy yhteisymmärrykseen lapsen parhaasta ja kasvatustavasta, ei päiväkotihenkilökunta sille paljoakaan voi tehdä. Motiivi kometaa lasta joka kotaan saa luvan toimia huonosti on varmasti vähissä ja loppukin jossain vaiheessa kun koti ei vastaa lapsen tarpeisiin. Seurauksena on sitten jossakin vaiheessa lastensuojelulliset toimenpiteet. Ehkä tämä raja ei vain ole vielä tullut vastaan. Lastensuojelulliset toimenpiteet vaihtelevat paljonkin avohuollosta huostaanottoon, kaikkeen siltä väliltä, mutta vanhempien vastuuta ei kukaan ikimaailmassa tule ottamaan.

    • lh

      Jos minä olisin ollut tuossa tilanteessa lastenhoitajana, olisin toiminut täysin samalla tavalla kuin he. Ja sitten kun te olisitte lähteneet siitä pihalta, olisin mennyt pitämään tiukan puhuttelun kyseisille lapsille. Mikään ei saa vanhempia raivoisimmaksi kuin että arvostelet heidän lapsiaan muille vanhemmille.

      Kuvittele itsesi siihen tilanteeseen, että tulet hakemaan lastasi hoidosta, ja kuulet, kuinka lastenhoitaja puhuu jonkun toisen vanhemman kanssa, kuinka huonosti sinun lapsesi käyttäytyy. Sitten sinua vasta sapettaisikin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1683
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      174
      1320
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1118
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1108
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      946
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      46
      895
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      881
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      850
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      773
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe