En tunne vieläkään mitään selviä liikkeitä. Potkuista puhumattakaan. Jotain omituista olen tuntenut, mutta en voi niitä varmaksi liikkeiksi sanoa. Niin ja tämä on minun ensimmäinen, enkä ole erityisen lihava.
Ihmettelen suuresti kuinka jotkut voi tuntea ensimmäisen lapsensa liikkeitä jopa 14 viikolla? Eihän se lapsi ole silloin edes iso? Kuten ei 15,16 tai 17 viikoillakkaan..Tälläisiin väitteisiin olen törmännyt usein täälä.
Rv 20+3 ei liikkeitä
27
13375
Vastaukset
- 39+1
Väitteisiin? Kyllä ne ihan pitävät paikkansa, toiset tuntevat liikkeet aiemmin kuin toiset, siihen vaikuttaa niin moni asia.
Missä päin istukka sinulla sijaitsee? - nii-in2012
Onhan se tuskaista odotella.. Itse tunsin myös ensimmäiset liikkeet vasta rv22. Tai ehkä tunsin jotain ennen sitä, mutta en tunnistanut. Tuntuu minustakin hassulta, että rv14 jo joku liikkeet tuntisi, mutta toisaalta kyllähän toiset vaihtaa äitiyshousuihinkin rv10. Ei siis sillä, että nämä liittyisivät toisiinsa muuten kuin siten, että ihmiset on erilaisia. Ja kehot. Ja vauvat.
Istukka oli mulla etuseinämässä, joten sekin varmasti vaimensi. Mutta kyllä ne sieltä tulee! :) - pikkunen neiti
itse tunsin kunnon potkun ekalla kerralla rv 21.. siinä ei kyllä pikkune jättäny arvailujen varaan oliko liike vai ei :D oikee säikähin ku olin just menny sänkyyn pötköllee että alan nukkumaan..
- 4kk pojan äiti
Toiset tuntee aikaisin ja toiset myöhemmin. Mä aloin tuntea tv 22 jotain pientä. 24 alkoi tuntua selvemmin. Mulla oli istukka laajalti etuseinässä ja loppuvaiheessakin liikkeet tuntui vain ihan ylävatsalla ja alhaalla. Oottele vaan.
- BrooklynMami
Kylla se ihan yksilollista on. Esikoista odottaessa tunsin ekat kunnon potkut vasta 20rv tienoilla. Sita ennen en mitaan tunnistanut liikkeiksi. Nyt kakkosta odottaessa tunsin liikkeet ensimmaisen kerran 15-16rv. En tieda tunnistinko ne aiemmin, vai onko vaavi sijoittunut erilailla, mutta on siis mahdollista tuntea aiemmin..
- Minn.
Ja se, ettet lihava ole ei tarkoita sitä että tuntisit liikkeet aikaisemmin kuin lihavat odottajat.. Toki, mahan päälle varmasti tuntuu aikaisemmin kuin ylipainoisilla, mutta siellä mahan sisällä ne tosiaan tuntuu..no, mahan sisällä. Ja se läski on sitten siinä mahan päällä.
Ite olen ylipainoinen, eli lihava odottaja. Siis ihan oikeasti ylipainoinen, ei mitään "vain" 20kg liikaa tms. Itse tunsin ensimmäisen ihan selkeän liikkeen tasan rv20 0. Voisin kuvailla tosi vahvaksi elohiiri-nykäisyksi. Sen jälkeen niitä onkin sitten tuntunut päivittäin, tosin heti tuon jälkeen ei niin vahvana. Nyt kun on menossa rv23 6 niin hyvin tuntuu liikkeet päivittäin jo. Ja eilenkin sängyllä pötköttäessä taisi pää tuossa tuntua mahan päällä, sen verran hassun tuntuinen "möykky" siinä oli.:) Mieskin jo muutamaan otteeseen tuntenut liikkeet mahan päällä. Se läski ainakin minun kohdalla katoaa sivuille, kun makaa selällään..
Hulluinta tässä on se, että olen ensisynnyttäjä ja istukkakin on etuseinämässä. Silti näillä viikoilla jo tuntuu liikkeet näin hyvin.
Mutta aika normaaliahan tuo ensisynnyttäjälle on, että tuossa vaiheessa vielä ei tunnu. Ja varsinkin jos se istukka on edessä, vaimentaa liikkeitä sekin omalta osaltaan. Lisäksi vaikuttaa sikiön asento. Jos selkä sinun mahaa päin, niin hankalampi erottaa selkään kohdistuvia liikkeitä. - tammimanna
Hirveen yksilöllistähän se on millon ne liikkeet alkaa tuntumaan. Itse olin rv 16 4 kun tunsin ensimmäiset liikkeet ja ei ole epäilystäkään etteikö se olisi vauva ollut. Sen jälkeen tuntunut aina vaan kovemmin ja kovemmin, mutta silti täysin samalta kun ensimmäisellä kerralla.
Ensimmäistä täälläkin odotellaan, mutta istukka on takaseinämässä joten tietty ei oo siinä vaimentamassa iskuja. Nyt rv 21 0 ja tyyppi muljuu jo kunnolla tuolla joka päivä monta kertaa. :)
Uskoisin, että säkin pian alat liikkeet tuntumaan. Ja se on kyllä ihanaa kun tietää, että oma pieni se siellä riehuu. Ittellä pääsi melkein poru ensimmäisillä kerroilla, kun illalla nukkumaan mennessä alko heti potkiminen. Liikkeitä tässä itsekin odottelen kuumeisesti, jos sen jälkeen huoli hiukan vähenisi asukkaan voinnista. Rakenneultraa odotellessa, kun sitä ehtii murhetia ennakkoon kaikenlaista pienessä päässään. Alavatsan kipuja on monenmoisia yskii, aivastaa tai on ihan hiljaa.
Jotain muljahdusta joskus alavatsalla tuntuu ikään kuin siellä heitettäis kunnon volttia. Ja hyvin hentoja kuplutuksia, mutta niin harvakseltaan että mietin sen aina olevan jotain muuta sittenkin.
Odottavan aika on pitkä ei ole yhtään liioittelua. :)Juuri kun 5.9.2012 kirjoitin näin, niin edellisenä päivänä tunsin ensimmäiset muljahdukset alavatsalla. Mutten tajunnut niiden olevan liikkeitä. Nyt niitä on tullut näinä parina päivänä lisää, joten liikkeitähän ne on. Selkeitä muksautuksia ja muljahduksia tuntuu. Aamulla heräsin sisäisiin muksahduksiin. :)
Tuntuu jännälle! Ja nyt olen puolessa välissä raskautta. Eli viikko 20 täyttyi tänään.
Rakenneultra silti vielä edessä ja se jännittää mahdottomasti.
- 25+3
Olen itse hyvin pienikokoinen (ikäkin varmaan teettää. . . 17.v) ja tunsin ensimmäiset liikkeet rv20 ja nyt rv 25 3. :) Joten kyllä ne tulee kun odottaa.
- Ettå.
Se pienikokoisuus ei vaikuta siihen, miten aikasin liikkeet tuntee. Istukan paikka, sikiön asento yms. on ne vaikuttavat asiat.
Siihen, koska vatsan päältä tuntee liikkeet, vaikuttaa äidin vatsanpeitteiden paksuus, totta. Mutta ei siihen, koska äiti itse ne sisällä tuntee.
- nuoriäiti12
mulla on itellä rv 21 1 ja ensisynnyttäjä olen myös, mutta liikkeet olen tuntenut jo melkeen kuukauden ja ihan selvät ja jokapäiväset liikkeet ainakin pari viikkoa jo... kyllä ne sieltä tulee jokainen ollaa yksilöllisiö kannattaa kysyä lääkäriltä kun menet rakenneultraan...
- la 2.1
Mulla on rv 23 1 enkä vielä tunne niitä kovin selvästi. Rv 17-18 paikkeilta ne on tuntunut pikkasen. Neuvolassa juuri tänään sanottiin ettei huuolta vaikkei ne niin selvästi tunnukkaan :) mullon istukka edessä ja kaikki lapset liikkuu erilailla.. Jossain raskauksissa tuntuu aiemmin ja herkemmin kun taas toisissa joutuu oikein tunnustelemalla tunnusteleen. Molemmissa ultrissa on kuitenkin kaks plussaa tullut sikiön liikeistä, et kyllä se siellä liikkuu vaikkei niitä niin herkästi tunnekkaan :)
- Höpötoin999
Ilokseni nyt täytyy mainita, että olen ruvennut nyt tuntemaan liikkeitä päivittäin! Tämä tapahtui vähän sen jälkeen kun kirjoitin tänne.. Nyt alkaa rv 22.
Kiitos kaikille vastanneille! Aivan ihanaa, että ne sieltä vihdoin tulivat :) Murehdin siis turhasta..Nyt jännittää vielä rakenneultra joka on ensi viikolla...:/
Voopotin! Koska sinun ultra on?Ensi viikolla mullakin. Sinne mennään kylmä rinki takapuolen ympärillä, onhan se totuuden paikka. Voi tulla joko hyviä uutisia tai todella huonoja ja niitä huonoja tuskin kukaan äiti mielellään haluaa kuulla.
- fatsoMutso
No minäpä olenkin erityisen lihava ja tunin potkut rv 15.
Ei se vaikuta olleskaan se läski siihen tunteeko vai ei.
Mutta sinun tilanteesi on ihan normaali, moni asia vaikuttaa ja eihän niitä välttis ensimmäiseltä edes tunnista liikkeiksi. Minulla jo kolmas niin tunnnistin heti =)
tsemiä, kyllä ne sieltä tuntemuksiin tulevat =) - 13+3
Minä tunsin tässä toisessa raskaudessa ensimmäiset liikkeet 13. rv:n alussa. Ne on ihan sellaisia pikku hipaisuja, joita voi tulla ainoastaan yksikin eli jos ei istahda ja rauhoitu, niin liikkeitä ei tunne. ;) Ekassa raskaudessa tunsin ensimmäiset liikkeet 14 6 ja 16 4 alkaen päivittäin. Ehkä minulla on vain herkempi kohtu. Varmasti moni alkaa nyt väittää että ei ole mahdollista tuntea noin aikaisin, mutta eipä sitä toisen puolesta voi tietää. Mukavaa loppuodotusta :) Kyllä ne liikkeet alkaa viimeistään loppupuolella tuntua siltä, että itsellä pitää oikaista vartaloaan olon helpottamiseksi. ;)
- buaahhaaa
Huvittaa nämä 13 tai 15 viikon potkut..Tiedättekö te kuinka olematon tämä pieni on?? Ja kuinka pienet JALAT sillä on? Että oikeen potkuja..:D :D muutaman sentin jaloilla ei pahemmin potkita. Taitavat ne suolet vaan poksahdella kun kohtu kasvaa..;)
- hölmöläiselle
Höpöhöpö hölmöläistä! Useimmat täällä puhuvat liikkeistä, eivätkä potkuista (pilkunviilaaja!). Kuvitteletko että jalat ovat se ainoa ruumiinosa, josta voi liike tuntua? Entäpä jos selkä vaikka kopsahtaa kohdunseinämään? 13-14vkon ikäinen sikiö on jo omenan kokoinen, 15vkon ikäinen avokadon (katsoppa babycenter.com).
- hölmöähölmöä..
13-14 viikkoinen ei ole todellakaan omenan kokoinen :D :D Ja aika kovaa pitää paukauttaa selkäänsä, että se tuntuu
- Tokallehölmöläiselle
Tässä sulle muutama linkki, joista voit päivittää tietojasi. 14vkon ikäinen on "vasta" sitruunankokoinen, 15vkoinen omenan ja 16vkoinen avokadon, joten kyllä niistä liikkeitä syntyy. Suosittelen kyllä kaikille muillekin, on nimittäin aika mielenkiintoista seurata "keskiverto"vauvan kasvua.
http://www.babycenter.com/6_your-pregnancy-14-weeks_1103.bc
http://www.babycenter.com/6_your-pregnancy-15-weeks_1104.bc
http://www.babycenter.com/6_your-pregnancy-16-weeks_1105.bc
http://pregnant.thebump.com/pregnancy/pregnancy-tools/articles/how-big-is-baby.aspx
http://www.babyzone.com/pregnancy-week-by-week/15-weeks-pregnant_70755
- Pandora...
Ekassa raskaudessa tunsin liikkeitä siellä rv 21 jälkeen.. aikaisemmin olin toki tuntenut sellaisia "pierukuplia", mutta en osannut sanoa varmaksi, että onko ne sitten vauvan liikkeitä.
Nyt tässä toisessa raskaudessa ekat liikkeet tunsin rv 14 ja nyt rv 25 mahanahka muljahtelee näkyvästi ulospäin kun pikkuinen jumppaa. Ekassa raskaudessa tuollaiset ulospäin näkyvät muljahdukset alkoivat vasta siellä rv 30 eteenpäin näkymään. Kauhulla odotan millainen kylkiluun murskaaja tästä vielä kerkiää kehittymään kun ekakin oli todella aktiivinen liikkeissään ja selvästi näkyi loppu raskaudessa kun pylly heilui puolelta toiselle.. ja kylkiluita muisti aina venytellä jaloillaan päivittäin. - Höpötoin999
Voopotin! Jännätään sitte yhdessä.. Sama juttu tääläkin. Pelottaa ja toivottavasti kummallakin kaikki kunnossa :) Ilmoittele miten meni!
Nyt on käyty ja kaikki oli lääkärin mukaan kuten kuuluukin. Jopa vastasi viikkoja. :)
Yksi jännityksen aihe vähemmän.
- buahaahaa
Tokallehölmöläiselle..Kukas täälä se hölmö on? Olet tyhmä jos luulet että sikiö on jokun omenan kokoinen viikolla 15..Sikiö voi olla yhtä PITKÄ kuin omena, mutta ei se yhtä pulska ole :D :D :D
- Suri -82
Odotan kolmatta beibiä 24 3 ja itse aloin tuntea vasta viikolla 22-23 kunnon liikkeitä ja nyt pikkainen neiti pyörii jo todella tuntuvasti :) Itse olin aivan paniikissa kun ei ollut liikkeitä ja kerkesin muutaman ylimääräisen neuvola käynninkin tehdä sydänääniä kuuntelemaan ja aina kaikki oli hyvin.Ultrassa sitten selvisi että istukka on edessä ja vauva potkii selkään päin,joka oli vaikeuttanut liikkeiden tuntemista. Onnea kaikille odotukseen ja turhat huolet vaan pois :D
- nirjam
itse odotan tokaa lastani. esikoisesta liikkeet alkoivat tuntuu vasta 20 viikolla,mutta tästä uudesta tulokkaasta 16 viikolla. Nyt olen viikolla 19 ja ensimmäiset liikkeet näkyy mahan läpi. Mieskin hämmästyi kun mahani liikkuu kummasti puolelta toiselle. Ihmeellistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3522816Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201559Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151058Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571007Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28958En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82933Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908- 80908
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849