Arcus 28 fb

Kusku

Olen suunnitellut hankivani kyseisen venemallin.
Minkälaisia seinämävahvuuksia löytyy arcus veneiden pohjista?Huhujen mukaan eivät ole kovin paksua tavaraa ja niitä on korjailtu rungon väsymisen takia.
Kannataako moista ostaa vai ostanko sen busterin ja hyvä sadevermeet.

25

6097

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 230hv

moi,mulla on sellainen jota olen myymässä/vaihtamassa pienempään, vene pääkaupunkiseudulla, tule ihmettelemään soita 0500-851622

• ippaQ

Olen kerran nähnyt (-90 luvun alussa) Arcuksen lasikuitupajalla kun oli pohja pettänyt, oli vain jotain 3-4 millistä tavaraa (arvio, joka voi olla paljonkin pielessä).
      Ohutta oli jokatapauksessa mutta vahvistuksen jälkeen tuli kuulemma kelpo vene.
      Luulisi noiden vielä olemassaolevien jo korjatun tai sitten vahvemmin tehdyn.
      Mielestäni Arcus on ihan hyvä vene -tilava, näyttävä, ym. enkä ole milloinkaan kuullut niiden ainakaan uponneen ohuen pohjan takia, onko joku muu kuullut?
      Jos itse olisin sen kokoluokan venettä ostamassa niin olisi kyllä hankittavien listalla vaihtoehtona -toisaalta par`aikaakin on myynnissä melko sopivaan hintaan esim. Finmar Magnumia tai Finmasteria, niissä ei tarvinne epäillä ohutta pohjaa yms.

• HuhuRahikainen

Arcuksessa ei sen enempää vikaa kuin muissakaan aikauden laitteissa, joita tehty vaihtelevissa olosuhteissa ja osaamisella itse. Heikkopaikka rungossa kyllä löytyy jos sellainen on, ja sitten se on korjattava, kuten kaikissa - merkistä riippumatta.
      Mikäli hinta Arcuksessa vastaa kuntoa ja varustusta, kannattaa ostaa.

Kirjoituksesi pohjalta suosittelisin kuitenkin Sinulle Busteria ja kumisaappaita harjoitteluvälineiksi, ja sitten seuraavaksi kesäksi ehkä Arcus.

• 4+4

Hyvä nyrkkisääntö pohjan paksuudelle on 1mm/venemetri.
      Käsinlaminoituina roving matoilla.
      Ruiskulaminoidut tarvii olla paksumpia, jotta saadaan sama lujuus.

• Diavolo

Osta kuule Doppel 28! Paljon parempi tiloiltaan ja paremman näköinen.

• Arcusta pukkaa

Doppel 28 on lelu Arcukseen verrattuna, varsinainen tyynenkelin lautta.
        Ehdottomasti noiden välillä valinta osuu Arcukseen.

• Diavolo

Eipä tolla Arcuksellakaan kuuhun lennetä..Sama rytke käy molemmissa jos ajellee kelissä kuin idiootti.
      Lisäksi doppelissa on takahytti eli enemmän sisätilaa jos sitä kaipaa.

• Tomppelin tuntee

Ei todellakaan lennetä Arcuksella keleissäkään kuuhun, mutta Doppelilla lennetään, tuohan on tasapohjainen lautta, kiva kiva, mitä sillä tajkakajuutalla tekee, jos ei normikelissä ajon jälkeen enää kestä perse istuskella siellä kajuutassa, tai kertareissun jälkeen ei suostu naisväki lähtemään enää ikinä vesille Doppelin kanssa.

• Aikanaan vertailtu
        Tomppelin tuntee kirjoitti:

Ei todellakaan lennetä Arcuksella keleissäkään kuuhun, mutta Doppelilla lennetään, tuohan on tasapohjainen lautta, kiva kiva, mitä sillä tajkakajuutalla tekee, jos ei normikelissä ajon jälkeen enää kestä perse istuskella siellä kajuutassa, tai kertareissun jälkeen ei suostu naisväki lähtemään enää ikinä vesille Doppelin kanssa.

Mielummin Arcus, jos pitää päästä liikkumaan hiukan kuoppaisemmassakin kelissä. Doppel on tyynien vesien kulkija, sisävesille - ehkä?

• yöunet menee

Huhujen mukaan..? Laitureilla on kyllä hurjasti asiantuntijoita. Oikein välillä ihmetyttää että mitä vittua ne siellä juovat keskaria, mikseivät ole telakoilla suunnittelujohtajina?

Jos vene on yli 20-vuotias ja se ei näytä siltä että se on uponnut joka kesä niin eiköhän sen pohja ole riittävän paksu.

• Claus

Kannattaa tutustua myös jänmarin 970 veneeseen..Huom siihen missä on palteet perässä!!

• 1717

Palteet perässä? mitä huomioitavaa siinä mahtaa olla?

• 281FB

Meillä on ollut se uudempi malli (281FB) vuodesta 2002 asti. Eipä ole pahaa sanottavaa, 3 ulkomaanreissuakin ollaan tehty. Kyllä melkoisissa keleissäkin ollaan menty, se meno tuntuu paljon pehmeämmältä ja hiljaisemmalta yläohjaamosta. Vaikea sitä on muihin vastaaviin verrata, kun ei ole omakohtaista kokemusta, mutta ainakin kun olen telakoilla katsellut veneiden pohjamuotoa niin Arcus vaikuttaa siinä joukossa asialliselta. Sääli ettei näitä tehdä enää, vai tietääkö joku muottien /valmistuksen nykytilanteen?

• 281fb

...ja lisään vielä, että kaikki Arcukset ovat käsinlaminoituja (tietääkseni). Ainakin kaikki nämä 281:set. Olin itse seuraamassa, kun oman veneeni runkoa laminoitiiin. En muista enää, kuinka monta mattokerrosta meni mutta vakuutuin. Lisäksi pohjan jäykkääjäpalkit ovat ristikkomuodossa ja tuhdin näköiset. omaan veneeseeni lisäksi täytettiin jäykkääjien väliset tilat 2-komponenttiuretaanilla jäykkyyden lämmön- ja äänieristyksen lisäysten takia.

Olen aika Matti siitä, että vanhemmat, 80-90 -lukujen Arcukset ovat myös hyvin tehtyjä. Niitä on tosin tehty monella eri veistämölää.

• Claus

Jänmarin 970 vanhemmat mallit on pyöreäpohjaisia.Jotenka rullaati rullaa!!

• -tämmöstä-
      • makke20

Mun on pakko osallistua tähän keskusteluun..Itse olin tekemässä Arcusta jo vuonna 87.Pari vuotta niitä laminoitiin Naantalintien varrella,Rav:n vanhoissa tiloissa.Firman nimi oli MERRYWAYMyöhemmin niitä tehtiin Turun Kärsämäessä.Omistajat kavereita keskenään,kunnes perustivat kyseisen firman;)Eli veneitä tehtiin välissä jommankumman osakkaan nimissä.Kaikki veneet ovat käsinlaminoituja ja uskallan väittää että nuo ensimmäiset veneet tehtiin liiankin paksuksi rungoltaan sekä kanneltaan.Joskus 90-luvulla mattojen määrää vähennettiin ihan paino syistä.Olin mukana kun VENE-Lehti testasi.Venehän sai hyvät arvostelut.Kyseisessä veneessä oli alitehoinen moottori,muistaakseni 165hp ja tiukassa käännöksessä vene tippui pois plaanista.Myöhemmin tuli tuo 200hp moottori ja tietysti asiakas päätti lopullisen vaihtoehdon.Suurin osa tehtiin runkovalmiiksi eli lasit kaiteet flybridge törmäri uimataso laipiot tankit teippaukset ym paikoillaan..

Jossain keskustelussa joku kyseli "keulapuuta".Olen ollut itse tekemässä(=lue hiomassa) sen lestiä joulupäivän aamuna,kun ei ollut muutakaan tekemistä;)

Ja silloinkun tuo lasikuituinen uimataso tuli markkinoille,sen ensimmäinen versio oli aivan toisenlainen..Tehtiin kiireellä muotti(Hesan venenäyttelyä varten) josta itse tasosta nousi kaltevat palkit ylöspäin.Eli perän profiili olisi näyttänyt sivulta katsottuna vinolta.Mutta kun kiireellä tehdään siitä tuli susi,ei lähtenyt muotista oikein millään irti;)Kun se saatii jotenkin irti,kappale oli kärsinyt paljon.Oltiin yötä töissä jotta se saataisiin kasaan ja kiinni veneeseen.Aamulla kun lavetti saapui ja venettä työnnettiin hallista ulos,olin itse kiristämässä tason viimeisiä pultteja.Se esiteltiin siellä protona.
        Lopullinen versio on nähtävissä veneissä..
        Itse olin tekemässä viimeiset Arcus 28fb:t Maskussa.Jossa muotit olivatkin monta vuotta taivasalla.Hyvä jos joku pelastanut ne.
        Kyseessä oikeasti hyvä,käytännöllinen vene.

• Terve.

Kiitos kommenteistasi, olisi hienoa saada lisää tietoa sinulta venettä koskien.

Voisitko kertoa kuinka saan korjattua moottoritilan etummaisen luukun näyttämään alkuperäiseltä ? Miten teitte sen karhennuksen topcoattiin, haluaisin alkuperäiseltä näyttävän kuvion mutta alkuperäisestä ei saa otettua kopiota, ei tule geeliin samanlaista pintaa ?
        Sama koskee uimatasoa, pitäisi korjata mutta miten saan aikaiseksi sen alkuperäisen karhennuksen...

Kaikki apu on tervetullutta.

[email protected]

• Sääli että on maailma mennyt sellaiseksi, ettei oikein ole enää itserakennusta, aikoinaan syntyi osaavilta hienoja laitteita.

• unknownr

onko Arcus suomalainen vene?

• ei se suomalainen

ole jos turuus tehty..

• unknownr

milloin veneen valmistus on lopetettu kun ei sitä pahemmin ole esillä. Netistä ei saanut oikeen mitäää tietoo

• hjj

281 fb on melko tuttu vene ,ittellä ollut muutaman vuoden .Kyl se kovas tuules ryskyy niin kuin muutkin leveät veneet pituteen nähden. Runkon mitta on 8m , leveys n.3,15m. kyllä sillä hyvää kyytii saa , ylhäält on kiva ajaa . Keulapotkurin se vaatii ,satamas on kivempi ohjailla sillä tai käyttää apuna . Mul oli 230hv. volvo ,se oli sopivan tehoinen ,ei tarvinnut rääkätä . Siit vahvuudes , niit voi olla monen vahvust olemas kun niit tehtiin monessakin paikkaa .281 tehtiin Tarvasjoella , siel ne muotit taitaa vieläkin olla ,en oo varma . ...

• Arcus_helsingistä

No tilaa on, iso keittiö, ruokaryhmä, wcssäkin reilu seisomakorkeus ja yläohjaamoon helppo ja nopea kulku, helpottaa yksin veneilyä. Kad42 riittää hyvin, kulutus ollut sekalaisessa ajossa 6-23 solmua 1.7-1.9l/nm. Leveä paatti kokoisekseen ja toisaalta hyvä kun on matalampi runko esim kelissä. Hienoa puutyötä tiikkiä ja mahonkia, jäykkä runko.

• Anonyymi

14mm näkyi olevan pohjan paksuus kun läpiviennit poistin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      78
      4709
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      184
      2043
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      132
      1742
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      174
      1353
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1221
    6. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1076
    7. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      973
    8. Miks et tahtonut

Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      52
      946
    9. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      16
      927
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      273
      904
    Aihe