Rotikkani hyppäsi ikkunasta perääni, pudotus 4m

amor-amor

Hei
Ihan oikeasti kaipaisin asiallisia vastauksia. Rotweileri narttuni vasta 10kk päätti lähteä perääni kauppaan ja hyppäsi ikkunasta ulos, pudotus on n.4 metriä hiekalle, onneksi ei asfalttipohja ikkunan alla. Eli naapureiden mukaan itki jonkin aikaa ja sitten raahautui odottelemaan minua asunnon ovelle. Palatessani hámmästyin kovasti, koska olin lukinnut asunnon oven, mutta heti sain kuulla että koira oli pudonnut ikkunasta.
Sillä on oikea reisi kipeä, muttei itke ollenkaan, antaa koskea ja jo toisena päivänä (eilen) astui hiukan (varasi) kipeälle jalalle... Eläinlääkäri sanoi ettei ole fracturaa tai fisuraa, ainoastaan saanut kovan iskun pudotuksesta (contusion)... voisitteko kertoa kuinka kauan kestää jalan palautuminen normaaliin? Ystäväni sanoi että hänen hevosensa oli melkein kuukauden ilman treeniä kun loukkasi jalkansa estehypyssä. Toivon todella saavani asiallisia vastauksia koska minua käy sääliksi koira joka vaan makaa ja kinkkailee huoneesta toiseen kun ei pääse kunnon lenkille... Kiitos paljon etukäteen vastauksista... ja pikku lisäskysymys vielä.... onko hyvä hieroa esim. voltaren emulgeeliä reiteen (anti-inflamatoorinen vaikutus) tai jotakin muuta kipu-tulehdus lääkettä-geeliä?

10

425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rusettirinta

      Kokemusta ei ole, mutta googlaa "lihasrevähtymä", siellä ihmispuolta hoitoohjeita. Samat varmaan koirallekin sopivat. Ikävä tapaus, toivottavasti vain revähtymä.

    • 2tyttöö...

      Jos antaa koskea se on hyvä.Yleensä ei anna jos kipee.Tuli mieleen kun tarkkailet sitä tutkipa myös aristaako niskan seutua ja kokeile hyvin varovasti selkää kädellä hivellä siis selkärankaa ja kylkiluut.Jos sieltä aristaa heti lekuriin.Mut jos se aristaa vaan kävellessä ja on halukas liikkumaan en usko olevan pahempaa.Mut jos mihin tahansa koskee se kipu ei saa tulla pahemmaksi.Kokeile myös varpaat läpi aristaako.Mun mielestä toi niska on aika tärkee ettei se oo tärähtänyt.Syökö hyvin ja tekeekö hädät?Onko innokas lähteen ulos?Mut mä laittaisin voidetta sille vaikka nyt luulen että moni sanois ei kannata.Ei se voi ainakaan pahaksi olla.Samalla se voi auttaa ku ihmisilläkin.Kerrohan kuulumisii miten paranee.Toivon että saat asiallisii vastauksii kun monet on ...no mitä on.Paranemisiin!

    • joobax

      Ensimmäisenä pakollinen moralisointi: Mitä vit*ua, jätät ikkunan auki ja lähdet kauppaan?!

      Veisin koiran fysioterapeutille taikka koirahierojalle, mitä niitä kaikkia on...? Onneks koira on nuori, joten todennäköisyys paranemiselle on suurempi. Onpa joskus lupaavan harrastuskoiran ura päättynyt venähdykseen, joka ei koskaan palannut ennalleen. Eli nyt pidät erittäin pitkään rauhallista elämää. Vie se asiantunevalle tsekattavaksi, joka keksii sille kuntoutussuunnitelman. Sopiva määrä oikeanlaista liikuttamista edesauttaa paranemista.

    • Älä missään tapauksessa käytä ihmisille suunniteltuja lääkkeitä koiralle! Pahimmillaan ne johtavat koiran tilan radikaaliin huononemiseen, esim. ibuprofeiinia koiralle ei saa antaa lainkaan. Antoiko eläinlääkäri teille särkylääkereseptin? Jos ei antanut, niin silloin hän katsoi, että sellaista ei tarvita. Voisit kuitenkin varmuuden vuoksi soittaa sinne eläinlääkärille ja kysyä saisitko vaikkapa 5 päivän särkylääkekuurin koiralle (mm. Trimadyl tai Metacam).

      Kun koira todella kunnolla on parantunut, niin sitten voisi koirafysioterapeutilla käynti olla hyväksi. Ja myös vesiallasterapia auttaa siinä toipumisessa, mutta siitäkin voit kysyä fyssarin mielipiteen.

      Tapahtuman pitkäaikaisvaikutuksista kukaan ei nyt osaa sanoa. Lonkka- ja kyynärnivelien kuvauksen yhteydessä on syytä otattaa kuvat niskasta ja selästä, jotta selviää miten tapahtuma sinne vaikutti. Joskushan traumat jättävät ikuiset jäljet esim. lonkkiin tai selkään ja se tulee huomioida mm. treenissä - ei ehkä ikinä voi hypyyttää koiraa tms. Mutta kuvauta viimeistään tuossa 15 kkn iässä ja siis lonkkien ja kyynerien lisäksi selkä ja niska. Siinä vaiheessa tapahtuneestakin on kulunut niin kauan, että se mitä on parantuakseen on parantunut ja näkyy millaiseksi tilanne jää.

    • amor-amor

      Olen todella kiitollinen asiallisista vastauksista... aino et nimimerkki Joobax olisi voinut játtää sen ensimmäisen lauseen pois viestistään, koska loppu oli ihan ok vastaus ja neuvonta. Mutta vastaan hänelle nyt kuitenkin... Minulla on ollut 15 vuoden ajan suuria koiria, koskaan, ei koskaan ole yksikään hypännyt ikkunasta ulos, joten en osannut odottaa sitä tältä koiralta (no nyt ei varmasti hyppää kun opetus oli todella kivulias) en aio elää talossani vankina sen vuoksi että minulla on koiria... asun nimittäin Espanjassa, jossa on kesäisin kuumuus yli 30 ºC, eli jo koirani vuoksi on ikkunoita pakko pitää auki, muuten minä ja koira kuolisimme lämpöhalvaukseen, joita olen kuullut naapureiltani, viime kuussakin eräs mies herätteli koiraansa, joka yleensä tuli aina herättämään hänet... koira oli liikkumaton ja vetelä..oli ressukka kuollut yöllä kuumuuteen... joten Suomessa ymmärrän että ikkunat on kiinni, se on aika normaalia siellä, mutta en todellakaan aio tukehtua kotonani, aamulla oli mittarissa 31 astetta ja se vaan nousee iltapäivään mennessä.... Toivottavasti selvennykseni sai sinut tajuamaan tilanteeni.... Jos ei, niin "lo siento mucho" - olen pahoillani.... Ongelma täällä suomi24 on se ettá ihmiset tuomitsevät todella herkästi miettimättä tilanteita tai esim maata jossa ihminen asustelee...
      Eli koska osa kyseli toipumisprosessia, niin onneksi on kerrottavana hyvää ainakin tällä hetkellä. Koira siis hyppäsi ikkunasta 2.9 sunnuntaina... elänlääkäri sanoi siis olevan contusion0tärähdys ja lihasrepeämá... luulen että asia on niin... koska jo tiistaina 4.9 varasi jalan päälle, keskiviikkona eli eilen käveli jalalla ontuen ja täná aamuna samoin... kyse on oikeasta takajalasta.... tekee pissat ja kakat normaalisti, vaikka huomaan ettei jaksa olla jalan päällá kauaa. Niska kääntyy, antaa koskea jalkaan, laitoin anti-inflamatoorista voidetta jalkaan, ei arkuutta selässä, eikä muualla kehossa... tiedän etten voi hyppyyttää koiraa tai muutenkaan lenkittää, se olisi rääkkäystä...olen itse töissä lääkäri asemalla, joten yritän käyttää samaa logiikkaa kun ihmisille... lepoa ja kipu-tulehduslääkettä.... ) mutta tänään koira oli tosi iloinen, aktiivinen joten en antanut mitään... Toivon todellakin että paraneminen etenisi hyvin ilman jälkiseuraamuksia... onneksi koira on vasta 10kk... niinkuin lapset, ovat nopeampia ja helpompia tapauksia paranemaan kuin iäkkäät.... Kiitos kaikille vielä kerran vastauksista... Olen jo rauhallisemmalla mielellä kuin silloin kun ensimmáisen kerran kirjoitin.....

      • joobax

        Ehkä mun eläimet ovat olleet aina sen verran idiootteja, että niiltä voi odottaa ihan mitä tahansa, enkä ole voinut jättää mitään läpeä auki. Siksipä mulla on aina parvekelaseja, verkkoja ikkunoissa, salpoja sun muuta.

        Sorry, en pystynyt olemaan sanomatta pakollista moralisointia. Kuuluu luonnevammaan ;D


    • amor-amor

      No ei haittaa moralisointi kun kuitenkin kirjoitit tosi asiallista tekstiä... en itsekään kertonut asuvani lämpöisessä ilmastossa... joten ihan ymmärrettävää kommenttisi... mut hei yksi asia joka ilmeni hetki sitten... kun otin koiran mukaan autoon, normaalisti hyppää... arvelinkin ettei nyt hyppää, kuten asia olikin... eli autoin peffasta nostaen... koira vinkaisi.... eli taidanpa huomenna visiteerata uudemman kerran lekurissa... koira nukkuu paljon ja muutti nukkumispaikan oven eteen yksin, kun aina on nukkunut makuuhuoneessani... tiedán että se viittaa kipuun, mutta todellakin onko kipu vain tärähdyksestä tuleva tai lihasrepeymá, vai jokin muu vakavampi juttu?!? menemme lekuriin uudemman kerran, parempi niin... säälittää ihan kamalasti kun on vasta 10kk ja heti koki tuollaisen onnettomuuden... koskaan en olisi uskonut, kuten kerroin kokemusta on monien vuosien ajalta pienistä ja suurista koirista... No katsotaan miten käy....

    • tytöt savosta

      Onko mahdollista hankkia kunnon tuulettimia asuntoon?Mä lomailin nuorena paljon espanjassa ja monesti elokuussa joten on siellä tullut hikoiltua.Miten pystyt ite siel helteessä oleen..huh?No hyvä että koirasi on nuori ja se tuntuu lohduttavalta paranemisen suhteen.hyvää jatkoo teille.

    • joobax

      Käythän laittamassa kuulumisia tänne aika-ajoin :)

      Toivotaan, ettei selkärangassa ole mitään häikkää. Oletteko jo päätyneet röntgeniin? Pätevä ihminen pystyisi käsikopelollakin ehkä kohdistamaan ongelmallisen nikaman tms.

      • amor-amor

        Kiitos huolenpidosta, ihan oikeasti.... kaikki alkaa olla jo kunnossa.... ei tullut onneksi pysyviä vaurioita.... olemme uineet ¨ja tehneet rauhallisia kävelyretkiä. Kivut poistuivat jo viikkoja sitten.... kaikkea hyvää teille!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      1922
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe