Kuinka nopeasti olette uskaltanut tuolta erota? Tiedän että nämä ovat kalliita opiskelupaikkoja mutta minulla omat painavahkot syyni... Kenelle kannattaisi menne puhumaan, opinto-ohjaajalle? Onko kellään kokemusta onko eroaminen kuinka iso prosessi vai toimitaanko yleensä nimi paperiin, ja ulos periaatteella.
Entä, jos välivuoden jälkeen hakeekin taas samaan kouluun. Vaikuttaa varmasti siihen etteivät mieluusti ota uudestaan samaa ihmistä? Tiedostan myös että voisin käyttää yhden välivuoden ja viivyttää opintoja.
Pyytäisin yksityiskohtaisia tietoja eritoten eroamisprosessista. Kiitos paljon vastauksista ja vaivannäöstä!
AMK keskeyttäminen
18
21642
Vastaukset
- Älä arvo, toimi
Ilmoitus eroamisesta oppilaitoksen toimistoon ja siinä se. Kai nyt aikuinen ihminen itse tietää, onko tulossa vai menossa? Tai sitten ei ole aikuinen ihminen.
- apppppppppp
nykyään sitä ollaan niin aikuisia vaikkei ole edes fyysistä työtä tehty. kiitoksia kuitenkin neuvosta.
- apppppppppp
nykyään sitä ollaan niin aikuisia vaikkei ole edes fyysistä työtä tehty. kiitoksia kuitenkin neuvosta.
- 10+7
apppppppppp kirjoitti:
Mitä vitun tekemistä fyysisellä työllä ja aikuisuudella on!?
- Hertta
Mene ihmeessä opon luo juttelemaan tilanteestasi. Jos yhtään harkitset paluuta, kannattaa ilman muuta ilmoittautua poissaolevaksi seuraaviksi lukukausiksi. Saat lisää miettimisaikaa ja paluu onnistuu läsnäolevaksi ilmoittautumalla (jos siis kyseessä sama linja).
- ap1234557
kiitos! kuulostaa parhaalta tämä vaihtoehto.
- ap1234557
- ap1234557
- taftiaa
Amkin valinnat tehdään ihan pisteiden pohjalta, enimmäkseen. Jos kokeessa on haastattelu, siinä merkitsee sitten edelliset, keskeytetyt opinnot. Sellainen voi haitata uudelleenvalintaa. Paitsi, jos osaat perustella asiasi hyvin. Onhan sinulla vuosi aikaa miettiä.
- haluat käyttää omaa
Jos ei AMK tai opiskelu sille alalle maistu, kannattaa suosiolla lyödä hanskat tiskiin ja lopettaa. Miiten saattaa tulla sairaaksi, tulee masennusta yms..
Ei noilla välivuosilla saa muuta kuin itsensä huijatuksi. Vuoden päästä huomaa että kiinnostaa vielä vähemmän ja siinä onkin sitten pari vuotta mennyt ihan hukkaan. - Ikuinen työtönkö?
Itse erosin ihan vaan yksinkertaisella sähköposti ilmoituksella opintotoimistoon. Ilmoitin että haluan erota koulusta ja erotodistus postitettiin kotiin, en tainnut edes mitään allekirjoitusta mihinkään paperiin laittaa.
Erosin noin kahden vuoden opiskelun jälkeen, vaikka tunsin heti ensimmäisinä opiskelupäivinä, että nyt olen aivan väärässä paikassa, väärään aikaan, väärällä alalla. Oli semmoinen vahva tunne, että tästä tulee elämäni isoin virhe. Olisi pitänyt kuunnella intuitiota. En sopeutunut kouluun, en tutustunut koulukavereihin, en tajunnut paljon mitään opiskeltavasta alasta, hegailin vain koulussa, koska vihaan olla työttömänä, mutta tässä sitä nyt ollaan sitten taas jälleen kerran.
Nyt sitten tukikuukaudet kahden lukuvuoden ajalta tuhlattu ja mukavan kokoinen opintovelka maksettavana.
Toisaalta ei kannata hätiköidä eropäätöksen kanssa, mutta itse vetkuilin ihan liian pitkään. Riippuu niin paljon taloudellisesta tilanteesta ja joutuuko olemaan riippuvainen Kelasta ja/tai sossusta.
Jos pitää välivuotta niin kannattaa muistaa, että silloin ei taida saada työttömyystukea, jos eroaa koulusta niin saa työttömyystukea, mutta jos ei ole mitään ammatillista koulutusta niin karenssi on ehkäpä jopa kolme kuukautta.
Kesken jääneet ammattikorkeaopinnot/yliopisto-opinnot verottavat opintotukikuukausia, eli jos jatkat myöhemmin ammattikorkeassa tai yliopistossa, sinulla on vähemmän tukikuukausia käytettävänä. Niin siis riippuu oletko edes nostanut opintotukea ja kuinka monelta kuukaudelta. - Opiskelukriitikko
Olette te ihme tyyppejä. Jo ensimmäisen opiskelupäivän iltapäivällä teillä on varma tuntuma, että "tämä ei vaan oo mun juttu".
Tämä siitä huolimatta, että etenkin yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa pari ensimmäistä vuotta opiskellaan pääasiassa syventävien ja ammatillisten opintojen perustan luontiin tarvittavia aineita. Syventävät tai ammattiopinnot tulevat mukaan sitten vähitellen, ja niiden myötä todellinen tuntuma opiskeltavaan alaan.
Lisäksi, jos ihmisen lahjakkuusprofiilissa ei ole teräviä huippuja, jotka yleensä vievät ihmisen hänelle parhaiten soveltuvalle alalle, on jokseenkin sama, minkä alan tavanomaisuus ihmisestä tulee. Viisainta olisi silloin pyrkiä hyvin työllistävän alan tavanomaisuudeksi. Esimerkiksi taidealojen tavanomaisuuksista ei juuri ole muuksi kuin perustason opettajiksi, ja tällaisten ihmisten tarve on varsin rajallista.- nosiisrpiepwgegpue
Mä opiskelin vuoden liiketaloutta. Toisen viikon aikana tajusin, että ihan vitun perseestä, eikä vois yhtään vähempää kiinnostaa talous tai siihen liittyvät asiat. Ilmeisesti minun olisi pitänyt silti olla pari vuotta vielä ja odottaa niitä syventäviä? Josko talous olisi vaikka alkanut kiinnostaa..
Vuoden jälkeen siis lopetin ja pääsin sosiaalialalle. Tiesin heti ekasta viikosta, että nyt löytyi oma ala. Motivaatio nousi nollasta sataan ja aiheet on ihan hemmetin kiinnostavia - kaikki niistä ja sosiaalialan aiheet ylipäätään.
Eli kyllä oon sitä mieltä, että pois vaan, jos ei omalta tunnu ja JOS on jokin muu suunnitelma mielessä. - Opiskelukriitikko
nosiisrpiepwgegpue kirjoitti:
Mä opiskelin vuoden liiketaloutta. Toisen viikon aikana tajusin, että ihan vitun perseestä, eikä vois yhtään vähempää kiinnostaa talous tai siihen liittyvät asiat. Ilmeisesti minun olisi pitänyt silti olla pari vuotta vielä ja odottaa niitä syventäviä? Josko talous olisi vaikka alkanut kiinnostaa..
Vuoden jälkeen siis lopetin ja pääsin sosiaalialalle. Tiesin heti ekasta viikosta, että nyt löytyi oma ala. Motivaatio nousi nollasta sataan ja aiheet on ihan hemmetin kiinnostavia - kaikki niistä ja sosiaalialan aiheet ylipäätään.
Eli kyllä oon sitä mieltä, että pois vaan, jos ei omalta tunnu ja JOS on jokin muu suunnitelma mielessä.Hyvä, että olet omaan alanvalintaasi tyytyväinen. Vaikka et nyt tiedäkään, olisiko taloudesta löytynyt sinua kiinnostavaa aluetta, sillä onhan sielläkin hyvinkin erilaisia tehtäviä.
Opiskelemaan pyrkijöillä on kaksi harhaa. Ensinkin, että on olemassa vain yksi oikea ala, jota pitäisi päästä opiskelemaan. Jos ihmisellä on todellakin runsaasti lahjakkuutta jollakin alueella, hän on yleensä jo opiskelualaa valitessaan hakeutunut joko koulumenestyksen viitottamana tai harrastusten kautta lahjojensa mukaiselle alueelle. Ne, joilla ei tällaista erikoislahjakkuutta ole, voivat sitten valita alansa laajemmalla kriteeristöllä, opiskeluun pääsyn helppous, alan palkkaus tai työllistävyys esimerkkeinä mainittuna.
Toinen harha on se, että tietyt opinnot lukitsevat ihmisen loppuiäkseen tiettyihin työtehtäviin. Tietty koulutus auttaa saamaan sen ensimmäisen työpaikan, mutta myöhemmin on mahdollista siirtyä aivan muille alueille. Poikkeuksena tästä ovat tietysti alat, jotka vaativat virallisen auktorisoinnin, kuten terveydenhoito. Tuleepa itselle mieleen upseeri konepajayrityksen vetäjänä tai arkkitehti tietotekniikkaguruna.
- ei kannata tuhlata a
Nyt on jo 8.syyskuuta, enkä ole varma, miten pitkään keskeyttäneitten tilalle kutsutaan uusia, mutta mielestäni, jos ensimmäisien päivien aikana avautuu näkymä, ettei ole oma juttu, niin homma kannattaa laittaa poikki pikaisesti. Tosin silloin kannattaa ottaa sekin huomioon, että saattaa olla ihan turha jäädä pitelemään välivuotta, tuskin sinä aikana ala alkaa tuntua yhtään sen läheisemmältä. Kannattaa harkita tarkkaan, mutta nopeaan, mitä tahtoo, ihan turha on lähteä vääntämään jotain 210opintopistettä jos heti alkuun kivestää. Opinnoissa on kuitenkin niin paljon kursseja, jotka puuduttaa ja turhauttaa motivoituneemmankin, saati, jos heti kättelyssä epäilee koko homman mielekkyyttä.
- not succeed
Itse lopetin amk:ssa opiskelun kahden kuukauden jälkeen. Kävelin opintotoimistoon ja kerroin asiani (ei mikään miellyttävä tehtävä). Täytin lomakkeen ja pistin nimen alle. Koulutusjohtajan kanssa ei tarvinnut jutella, mutta erotodistus piti hakea myöhemmin. Keskeyttäminen heti alkuunsa vaivaa minua vieläkin, tuntuu että olisi pitänyt yrittää enemmän jne. vaikka ala ei tuntunut omalta. Nyt syksyllä, vuotta myöhemmin, olen toisella alalla amk:ssa. Fiilikset: parempi kuin edellinen, tosin olisin halunnut toiseen kaupunkiin. On tämä nyt loppuun asti käytävä...!
Itse aloitin amk:kin koska en vielläkään päässyt yliopistoon. Mutta haen yliopistoon ensi keväännä, sillä siellä voin lukea itseni opettajaksi, ja se on ollut toive ammatti jo vuosia. Nyt olen amk:kissa josta saan melkein saman tapaisen ammatin, mutta haen silti. Harmittaa vaan se että, jos pääsen okl:ään ja lopetan tämän, niin menetän tukikuukausia :/ Mutta parempi olla nyt koulussa, sillä tuli oltua liikaa jo välivuosia töissä ja avoimessa yliopistossa kulutettua rahaa :/
- sanojaputkeen
Mukavaa. Kun olet opettaja, osaat varmaan yhdys sana säännötkin.
Entä jos et vielä ensi vuonnakaan pääse yli opistoon? Jatkatko ammatti korkeassa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1482483
- 1801718
- 921588
- 691543
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6935- 80924
- 68871
- 59835
- 61808
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes176800