Mulle tapahtui tuossa maanantai-iltana pelottava juttu. Katsoin kaikessa rauhassa telkkaria, kun yhtäkkiä huomasin, etten jotenkaan näe koko kuvaa kunnolla. Telkkarissa oli siis ihmisen kasvot, ja kun katsoin tämän toista silmää, en nähnyt toista. Ikään kuin edessä olisi ollut sokea piste. Siirryin sitten tietokoneen viereen ja kun yritin lukea tekstiä; se ei onnistunut ollenkaan. Näin vain sanan johon tarkensin, mutta viereiset sanat olivat ikään kuin sokean pisteen takana.
Kului hetki, kun mulla alkoi yhtäkkiä näkyä silmissä (tai silmässä, en ole varma oliko molemmissa vai vain toisessa) sateenkaarenväristä välkettä mikä laajeni ja voimistui. Välkkyminen meni niin pahaksi, etten meinannut nähdä enää juuri mitään. Välke näkyi myös silmät kiinni ollessa. Päänsärkyä tai muita kipuja kohtaukseen ei liittynyt.
Soitin päivystykseen ja sieltä kysyttiin olenko ollut paljon tietokoneen vieressä. Olenhan minä. Käskettiin levätä silmiä ja ottamaan särkylääkettä, vaikka sanoinkin ettei mun päätä edes särje. Pidin sitten liinaa hetken aikaa silmien päällä (särkylääkettä en ottanut) ja pikkuhiljaa välkkyminen lakkasi. Kohtaus kesti n. 30 min. Eikä tuon jälkeenkään ole iskenyt päänsärkyä.
Voiko kyse olla aurallisesta migreenistä / silmämigreenistä? Päivystyksestä ei kerrottu mikä mahtaa olla, vaan puhuttiin vain liikarasittumisesta. Pelottaa jos tuo kohtaus iskee uudelleen vaikkapa jossain muualla kuin kotona, kun silloin ei tosiaan tahtonut nähdä juuri mitään eteensä. Voiko olla mahdollista, että kyseessä olisi vain liika rasittuminen, eikä mulle ole puhjennut aurallista migreeniä?
Mulla oli varsinkin teininä todella usein ihan perinteistä päänsärkymigreeniä, mihin ei liittynyt näköhäiriöitä. Nyt muutamaan vuoteen mulla ei ole ollut juuri ollenkaan migreeniä, pelkkää jännityspäänsärkyä vain.
Aurallinen migreeni?
21
6599
Vastaukset
- Mhmm
Ai niin. En tiedä onko tällä merkitystä, mutta mulla on niska/hartiat TODELLA jumissa. Eli onko mahdollista että tuolla kohtauksella olisi jotain tekemistä niska-hartiaseudun kanssa?
Ennen tuota kohtausta olin myös valvonut useampana yönä peräkkäin todella pitkään (koneen ääressä), nukuin joka yö vain n. 4-6 tuntia. - samma här
Kyllä me ollaan niin samanlaisia me ihmiset. Tältä se juuri tuntui minustakin kun ensimmäisen kohtauksen sain n 1,5 v sitten. Tänä vuonna näitä kohtauksia on sitten tullutkin jo 5, ikäänkuin kiihtyvään tahtiin. Ja nyt mulle on jäänyt pieni jumittava päänsärky johon etsin jotain muuta apua kuin särkylääke. Uusi kohtaus saattaa iskeä vaikka tänään. Tämä tietokone/televisio aika on ihan &¤#§¤& ahterista.
Jos on pakko ajaa autolla, niin tilanne on tosi hankala, kun et nää kuin osan ajokaistasta. Asperiini on paras joka minulla vie päänsäryn kun ottaa sen tabletin HETI kun näköhäiriön huomaa tulevan.
Ja lääkärit vain pyörittelevät päätään ja kirjoittavat voimakkaita ylimitoitettuja mömmöreseptejä!! mitään ei tutkita. sormella kokeillaan ja myötätuntoisesti jutellaan.!!Jatkamme etsintää ja pyritään pysymään koneelta pois. - migreenitär
Vasta vähän aikaa sairastanut, ja mullakaan näköhäiriöiden (valopilkut näkökentässä) jälkeen ei aina välttämättä tule päänsärkyä, kun taas joskus ne liittyvät selkeästi pian alkavaan migreenikohtaukseen. Onko tällaisesta kellään muulla kokemuksia, tietoa, vinkkejä? :S Tätä lukuun ottamatta migreenini on ollut "normaali" esioireinen migreeni
- Tellu
Olen potenut aurallista migreeniä vuosikaudet ja itselläni "aura", eli näköhäiriöt tulevat juuri kuvaamasi kaltaisina. Kestävät TASAN 30 min, jonka jälkeen alkaa päänsärky.
Ilman lääkettä särky on helvetillistä, mutta kun kuljetan lääkettä (Miranax, tulehduskipulääke, reseptillä) aina mukana ja otan sen heti kun näkö pimenee, olosta ei tule kovin huono.
Kun kohtaus iskee ja lakkaa näkemästä, on luonnollisesti paniikki lähellä, mutta jos yhtään lohduttaa, niin itse olen ainakin pystynyt esim. autoa ajaessani "tarkentamaan" sen hetken, että olen päässyt pois liikenteen jaloista ja sitten vaan odottelen sen puoli tuntia.... Joka kyllä tuntuu äärimmäisen pitkältä!
Kohtauksia oppii myös ennakoimaan, en osaa selittää miten, mutta tulee vaan tunne, että taitaa tulla migreeni. Sitten lääke, eikä sitä välttämättä tulekaan!
Sisarellani on myös migreeni, pelkkä aura ilman särkyä. Ja tyttärelläni särky ilman auraa. Ja kaikilla meillä hartiat ja niskat totaalisen jumissa. Onkohan sitten syy vai seuraus, lääkärit ei sano juuta eikä jaata... - Migreenipotilas
Mulla oli teininä aurallinen migreeni ts. sahalaita -migreeni Juuri tuollaiset oireet minäkin sain, mutta minun silmissäni vilkkui sahalaita.
Nykyään saan aurattoman migreenin joka kestää 3-7 päivää.Lisäksi niska-hartiaseudun lihasjännitys joka ei pois sulje migreeniä. - auraltakuulostaa
Kyllä tuo kuulostaa auralliselta migreenikohtaukselta aivan täysin. Särkyä ei aina tule, joskus tulee vain pelkkä aura. Jumittuneet hartiat saattavat myös laukaista migreenikohtauksia, mutta en usko, että tuo kohtaus johtui vain lihaksista, ne vain sattuivat esiintymään samaanaikaan migreenin kanssa.
Minä muistan kanssa ikäni ensimmäisen aurakohtaukseni. Kävi aivan samallatavalla kuin sinulle. Katsoin telkkaria ja yhtäkkiä oli todella vaikea nähdä kuvaa. Yritin tarkentaa katsetta ja näin juurikin vain osan kuvaa. Paniikissa menin lukemaan lehteä ja se oli mahdottomuus, koska näin vain juurikin sen sanan mihin tarkensin katsetta, muut hävisivät. Ikäänkuin olisin katsonut virtaavan veden tai jonkun jään läpi. Sitten alkoi värisemään näkökenttä ja muodostui epämääräisen muotoinen ikäänkuin näkökentästä puuttuva palanen joka lähti laajenemaan ja kulkemaan hitaasti oikealta näkökentältä keskelle ja siitä häviten vasempaan näkökenttään.
Itse olin kanssa sairastanut tätä ennen nuorena ihan tavallista migreeniä, en ollut koskaan kokenut näköhäiriöitä, kunnes silloin 24 vuotiaana se alkoi. Tämän ensimmäisen kohtauksen jälkeen ei tullut päänsärkyä ja tämä aura uusi kolmena päivänä peräkkäin, kunnes kolmantena päivänä olin jo varma, että olen kuolemassa johonkin infarktiin ja menin päivystykseen. Matkalla sinne alkoi tajuton päänsärky ja minut tutkittiin ja lääkittiin. Diagnoosina oli aurallinen migreeni.
Nykyisin migreeni toistuu kuukautisten yhteydessä, muulloin en juuri kohtauksia saa, jos muistan perussäännöt. Eli minulle ei tippaakaan punaviiniä, en saa nukkua liian myöhään tai stressata.
Ongelmallista on nykyisin se, että kohtauksia tulee noin 3 päivänä peräkkäin. Lääke katkaisee kohtauksen, mutta se tulee seuraavana ja seuraavana päivänä uudestaan ja kohtausten aikana ja sen jälkeen olen tosi väsynyt ja tokkurassa.
Kannattaa mennä lääkäriin niin saat hyvät lääkkeet, eikä tarvitse yrittää millään buranalla saada kohtauksia ohi. Minulla täsmälääke yhdessä voltarenin kanssa on parantanut elämänlaatua todella paljon. - tsalamat
Joo, ei oo kivaa. Mulla kerran "valtava salama välähti", kun olin suihkussa. Ei tullut särkyä, mutta tuo aura oli.
Ajattelin silloin, että katsotaan ny mitä TÄSTÄ seuraa, mutta ei seurannu mitää.. - Mhmm
Kävin tosiaan lääkärissä tuossa muutama viikko sitten, ja lääkäri epäili kohtauksen olleen migreeniaura. Kävin varmuuden vuoksi myös silmälääkärillä eikä silmissä havaittu mitään epätavallista.
Tässä lähiaikoina mulla todettiin myös anemia (hemoglobiini oli niin matala ettette uskokaan) ja kysyin samaiselta lääkäriltä että voiko tuo migreeniaura liitttyä jotenkin anemiaan. Voi kuulemma.
Tuosta migreeniaurasta on jo yli kuukausi, eikä sen jälkeen ole tullut uusia kohtauksia. Lääkäri sanoi että niitä voi tulla jatkossakin - tai sitten ei tule enää kertaakaan. Olen 12v. tyttö ja mulla oli eilen migreeni. 3,5 tuntia nukuin ja lepäsin (otin myös panadollia) ja sillä meni ohi. Minulle tuli puutuneita/tunnottomia kohti käteen ja naamaan. Nyt tänään on ollut vähän huono- ja höntti olo. onko se aivan normaalia että migreenin jälkeisenä päivänä on huono olo? Perheessäni kenelläkään ei ole migreeniä joten kukaan ei osaa avustaa minua. Viimeksi minulla oli migreeni n. kuukausi sitten ja se olikin ensimmäinen migreenini. Ja mitäs tämä puutuminen/tunnottomuus sitten oli?
- veetivp
moi olen 12v ja etsin tytö kaveria
- aurallinen
aaah, ihanaa... hengenheimolaisia.... minulla on ollut tähän mennessä kahdesti paha aurallinen migreeni kohtaus jolloin minulla on ap:n tapaan mennyt näkö melkein kokonaan lukuun ottamatta pientä pistettä minkä näin juuri ja juuri ... näkö palautui kyllä kohtuu nopeeta kunhan menin leputtelemaan silmiäni, mutta kivaa tuo ei ollut. Aurallisessa migreenissä on se hyvä puoli että jos saa näitä näköhäiriöitä niin tietää/osaa odottaa sitä julmetunmoista päänsärkyä...
Ja itselläni eivät särkylääkkeet ole auttaneet migreeniin eikä varsinkaan auralliseen sellaiseen.- veetivp
kaka
- Mhmm
Kuulumisia sen verran, että tuosta kohtauksesta on nyt 4,5 kuukautta eikä sen jälkeen ole tullut uutta auraa. Tavallista migreeniä mulla onkin ollut muutaman kerran.
Toivon niin että aurakohtaus johtui "vain" tuosta matalasta hemoglobiinista.- Seuraavaa odotellen
Juuri samanlaisia kohtauksia on myös minulla. Ensin katoaa näkökentästä esineitä, niiden osia,näkyy vain osia ihmisistä. Sitten tulee sateenkaaren väreissä välkyttävät kaarevat kuviot ensin näkökentän laidoille, sitten kaikkialle. Tuntuu,kun silmä tutisisi siinä samalla. Kohta alkaa päänsärky, mutta ei aina. Mutta koko loppupäivän on täysin outo olo. Huomaan ettei tajunta toimi oikein. En ymmärrä sanojen merkitystä, aivan tavallisten sanojen merkitystä ei muista kun pitkän aikaapohtimalla. En ymmärrä lukemaani, mm tvn tekstitettyjen sarjojen katsominen ei luonnistu, kun en ehdi lukea tekstejä enkä meinaa ymmärtää lukemaani. Nämä kohtaukset tulee esim kolmena päivänä peräkkäin, joskus on tullut jopa aamulla ja illalla uudelleen. Luulen että liittyvät hormooneihin.
- jeps.
Auralliselta migreeniltä kuulosti tuo aloitusteksti.
- peps1
jeps sano peps
- Mhmm
Kuulumisia taas. Elikä aurasta tulee pian 7 kuukautta eikä sen jälkeen ole tullut uutta kohtausta. Anemiakin on saatu kuriin ja hemoglobiini on taas normaalilukemissa.
- se siitä
mhmm..miten niin aurasta tulee pian 7 kuukautta.Itse sain tamminkuun lopulla järjettömän migreenikohtauksen!Niitä tulee milloin sattuu.
- Mhmm
se siitä kirjoitti:
mhmm..miten niin aurasta tulee pian 7 kuukautta.Itse sain tamminkuun lopulla järjettömän migreenikohtauksen!Niitä tulee milloin sattuu.
Siitä tulee siis 7 kuukautta kun mulla oli tuo aurakohtaus, eikä sen jälkeen ole tullut uusia kohtauksia. Migreeniä ilman auraa onkin sitten ollut.
- Läpi elämän
Mhmm kirjoitti:
Siitä tulee siis 7 kuukautta kun mulla oli tuo aurakohtaus, eikä sen jälkeen ole tullut uusia kohtauksia. Migreeniä ilman auraa onkin sitten ollut.
Lapsena minulla oli voimakkaita migreenikohtauksia joihin liittyivät voimakas kipu, aurat väreineen ja näköhäiriöt.
Ensimmäisen lapseni jälkeen olin 15 vuotta oireeton. Migreeni palasi mutta vain kipuoireet ja jopa viikon kestävä höntti olo jolloin puheeni oli jokseenkin samaltavaa enemmän ja vähemmän.
Vuosi sitten alkoivat näkökentän oireet niin että näkökenttä toisinaan kaventui toisessa silmässä. Näkö tutkittiin -> vikaa ei löytynyt. Työpaikka lääkäri totesi minun sairastavan kivutonta migreeniä ja määräsi Pisobrololia. Olen ollut nyt toistaiseksi oireeton taas.
- red rama
Ei viiniä.oluttakaan eikä lonkeroita.Mikään alkoholi ei sovi migreenistä kärsivälle.Aina aurinkolasit kevättalvella.Kantsii katsoa mitä syö.Mulle ei sovi hampurilaiset eikä pikaruoka,ei kiinalainen ei oikeastaan mitään ravintoloissa käyntiä.Kova häly ja hämärä valaistus laukaisee järkyttävän migreenikohtauksen.Tai sitten yhtäkkinen hämärässä kirkas valo joka osuu silmiin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446