Tuomitsevia äitejä leikkipuistossa.

älytöntäsanon

Koin muutama päivä sitten hassun äidin puistossa. Hän tuli sanomaan "Onpas hienot vaatteet lapsellasi. Maksaa ihan hirveästi, itse en ostaisi noin kalliita". MITÄ IHMETTÄ!? Onko joku raja mitä ulkovaatteet saa maksaa jotta saisi olla puistossa?

59

1240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äitiys oikeuttaa???

      On näitä äitejä joilla kova tarve päteä.Toisilla on joku imetys/kestovaippa/purkkiruoka-missio,toiset puuttuu asiaan kuin asiaan.Menisivät vaikka töihin pätemään,kun oma koti ei riitä virikkeeksi vaan pitää puuttua toistenkin asioihin.

      • Onhan näitä

        Epäilen kyllä, että nämä äidit ei ole ennen äidiksi tuloaan olleet sellaisia. Että laukovat neuvojaan ja mielipiteitään ihmisille. Äitiys muuttaa joitakin ihmisiä kummallisesti! Vai menevätkö nämä naiset todella muutoinkin arvostelemaan kadulla jonkun aikuisen ihmisen vaatetusta? Tai ravintolassa kyttäävät mitä muut syövät ja vaikka lihavalle käyvät paasaamassa, että tiedätkö paljonko tuossa on kaloreita ja pitäisi sinunkin jo laihduttaa!

        Mun yks naapurikin käy joskus paasaamassa. On ollut yli 10 v kotiäitinä, nuorin meni nyt kouluun. Ja voi kauheeta, kun jotkut laittaa alle 3 v jo päiväkotiin... Ja syöttää lapselle sitä ja tätä tai äiti meikkaa ja laittaa itseään... ja valivali.


    • no jaa

      Annetaan kaikkien mennä omalla tyylillään. :) Itse ostan vaan laadukkaita merkkivaateita (pääsääntöisesti hyväkuntoisina käytettynä, ja myyn ne samaan hintaan eteenpäin- eli se siitä kalleudesta) mutta en silti mene henkkamaukka-äidille sanomaan, että voivoi eikö sulla ole rahaa ostaa parempia vaatteita.

    • Annnnnnnj

      Mulle tuli yks äiti vaahtoomaan eräällä huoltsikalla kun annettiin 1,5-vuotiaan syödä ranskiksia. Ei sille tullut mieleen että ollaan matkalla eikä me päivittäin ehkenpä ranskalaisia syödä! Ja oli muuten eka kerta kun niitä söi ja rinnalla oli kyllä myös "oikeaa" ruokaa. Voi voi näitä..

      Kerran oli semmoinenki juttu, kun oltii muksun kanssa leikkikentällä, niin yksi äiti meni leikkikentän aidan toiselle puolen polttelemaan tupakin (mielestäni erittäin järkevää toimintaa ettei siinä leikkikentällä polttanut), niin kohta meni toinen mamma pätemään että "kuinka sä kehtaat siinä norttia vetää". Tämä tupakoitsija äiti kuitenkin tyynesti vastasi, että asiahan ei tälle vaahtoajalle kuulu.
      Niin ja tän "tupakka"-äidin muksut olivat 5- ja 8-vuotiaita ettei oo kyse mistään pikku vauvan äidistä.

      • Mummi

        Juuri oikein toimittu nortin vetämistä tuomitsevalta äidiltä. Juuri mallista lapset oppivat, niin omat kuin naapurinkin.Kotona norttimuija vetää varmaan lastensa silmien alla sidukkaa hörppien.
        Enemmän tällaisia äitejä, jotka uskaltavat puuttua röökaamiseen lasten läheisyydessä, kun röökaajat ovat se härskin/ymmärtämättömin kansanosa, mitä ikinä löytyy.


      • gjphp
        Mummi kirjoitti:

        Juuri oikein toimittu nortin vetämistä tuomitsevalta äidiltä. Juuri mallista lapset oppivat, niin omat kuin naapurinkin.Kotona norttimuija vetää varmaan lastensa silmien alla sidukkaa hörppien.
        Enemmän tällaisia äitejä, jotka uskaltavat puuttua röökaamiseen lasten läheisyydessä, kun röökaajat ovat se härskin/ymmärtämättömin kansanosa, mitä ikinä löytyy.

        Että sellaista ennakkoluuloa.Toivottavasti et tuputa sitä lapsenlapsillesi kaikessa.
        Mä polttelen kyllä mutta alkoa en ota tippaakaan. Että ei kaikki "norttimuijat"vedä kotona lasten nähden sidukkaa.


      • Tupakoimisesta
        Mummi kirjoitti:

        Juuri oikein toimittu nortin vetämistä tuomitsevalta äidiltä. Juuri mallista lapset oppivat, niin omat kuin naapurinkin.Kotona norttimuija vetää varmaan lastensa silmien alla sidukkaa hörppien.
        Enemmän tällaisia äitejä, jotka uskaltavat puuttua röökaamiseen lasten läheisyydessä, kun röökaajat ovat se härskin/ymmärtämättömin kansanosa, mitä ikinä löytyy.

        Tupakoitsijoita ei voi millään välttää näkemästä, niitä nyt on tuolla kadulla, pysäkillä, kaupan sisäänkäynnin edessä jne. Ei voida käskeä kaikkia polttamaan piilossa. Mutta sitä paheksun, kun jotkut vanhemmat polttaa ihan lapsen vieressä. Esim. yks päivä mummu odotti bussia lapsen kanssa ja veti röökiä. Ja polttaahan monet äidit/isät kun työntää rattaita/vaunuja, kyllä se savu voi sinnekin mennä.

        Ja ei ole kiva esim. terassilla jos meet syömään lapsen kanssa, että siinä vieressä jokun polttaa. No voihan sitä lapsen kanssa mennä syömään sisälle... Kun tupakoijat on häädetty ulos.

        Itse aikuisenakin koitan siirtyä kauemmaksi, kun joku änkee pysäkkikatokseen tupakkansa kanssa tms.

        Ja itse en siis polta.


      • Annnnnnj
        Tupakoimisesta kirjoitti:

        Tupakoitsijoita ei voi millään välttää näkemästä, niitä nyt on tuolla kadulla, pysäkillä, kaupan sisäänkäynnin edessä jne. Ei voida käskeä kaikkia polttamaan piilossa. Mutta sitä paheksun, kun jotkut vanhemmat polttaa ihan lapsen vieressä. Esim. yks päivä mummu odotti bussia lapsen kanssa ja veti röökiä. Ja polttaahan monet äidit/isät kun työntää rattaita/vaunuja, kyllä se savu voi sinnekin mennä.

        Ja ei ole kiva esim. terassilla jos meet syömään lapsen kanssa, että siinä vieressä jokun polttaa. No voihan sitä lapsen kanssa mennä syömään sisälle... Kun tupakoijat on häädetty ulos.

        Itse aikuisenakin koitan siirtyä kauemmaksi, kun joku änkee pysäkkikatokseen tupakkansa kanssa tms.

        Ja itse en siis polta.

        Joo mä en kans tajua yhtään miten joku voi polttaa lapsen seurassa. itekki nähnyt semmosta et joku vetää röökiä samalla kun nukuttaa vauvaa vaunuihin nukkumaan.
        Mutta tuo leikkikenttä juttu.. se äiti meni kuitenkin leikkiksen ulkopuolelle eikä kukaan lapsi häneen mitään huomiota edes kiinnittänyt, kun hehän kaikki leikkivät innoissaan siellä!


    • vdfer

      Näitä pätejiä on joka kolossa...

      Nykyäänhän pidetään meteliä siitä ettei lapset saisi leikkiä pihalla. Monessakaan uudessa kerrostaloläänissä ei juurikaan ole lapsille leikkipaikkaa. Tai sitten on kantti kertaa kantti kaistale,missä ei todellakaan kukaan pysty juoksemaan yms.

      Noh,sattuipa tälläinen tapaus kun lapset pyörineen olivat erään kerrostalorapun edessä. Tuli rouvashenkilä möykkäämään lapsille että olette siinä olleet nyt joka ilta tällä vkolla. Menkää pois siitä ja siirtykää välillä toisen rapun eteen. Noin,erittäin fiksua kyseiseltä naiselta. Siirretään ongelma itseltä toiselle.

      Täss tapauksessa lapset eivät edes pitäneet meteliä tai riehuneet m illääntavalla. Keskenään keskustelivat ja olivat pyörien kanssa.

      Mikä nykymaailmassa on kun mitään ei enää suvaita?

      Muistan omasta lapsuudesta siinä -80 luvulla,että aimna oltiin pihalla ja kirmattiin ja todella huudettiin kovaäänisesti ja juostiin naapureiden pihassakIn välillä. Eikä kukaan koskaan valittanut mistään.

    • Annnnnnnj

      Itse oon syntynyt 1991 ja kyllä oli harvassa ne kerrat kun sisällä leikittiin. Ainoastaan salli vanhemmat olla sisällä päivällä jos ilma oli kertakaikkiaan huono/kylmä.
      Ei saatu pelata päivätolkulla videopelejä, ei kattoo telkkaria.. nykyään kuulostaa niin oudolta kun jotkut tosiaan puhuvat, että on kamalaa antaa lasten mennä vaikkapa takapihan metsään yksin. Kyllä me talvellakin hankiaisilla kirmattii metsissä vaikka kuinka! Tämä toki vaatii että metsä on tuttu.

    • ap

      Mä olen myös kuullut näitä juttuja mutta jotenkin en uskonut todeksi, ei kai nyt mun kaupungissa sentään? Itsekin olen saanut marmatusta kahvilassa kun poikani syö purkkiruokaa. Ja mun silloin alle 1v on imeskellyt ranskalaista huoltsikan ravintolassa kun oltiin pitkällä automatkalla. Ja silloin saatiin kyllä katseita. Oli siis syönyt oman ruokansa jo ja halusi samaa ruokaa kun me syötiin. Siinä sitten piti itse olla syömättä tai anta toisen vähän mussuttaa (ei edes niellyt).

      Olisin ymmärtänyt vähän paremmin tuon puistoscenarion jos olisimme edes olleet jossain peräjunttilassa missä ollaan nuukaa mutta tämä oli kaupungin keskustassa!

      Itsekin olen asunut lapsuudessani omakotitaloalueella missä oli 20-30 taloa. Kaikissa asui lapsiperheitä eli kavereita oli jokaikisessä talossa. Päivät juostiin pihalla, omalla ja toisten. Äidin mukaan ovikello soi jatkuvasti ja kun lapsia tuli sisään niitä oli aina vähintään neljä. Eikä kukaan vlittanut. Ja lapsuuteni oli huippu.

      Kaupungissa ei tietenkään tuota mentaliteettiä ole ja lapset kirmaa puistoissa. Ikinä en kuitenkaan olisi uskonut että dissataan äitiä jonka lapsella on merkkivaatteet. En minäkään edes todella katso niskalapusta että onko toisen mukuloilla henkkamaukkaa tai lindexiä.

      Kiva kuulla miten teille on käynyt ja mistä olette saaneet arvostelua!

      • Ihan kun

        henkkamaukan tai lindexin vaatteissa olisi jotain vikaa..


      • HUUOOOOOOHHH

        No herranjumala, oletko käynyt "peräjunttilassa" syöttämässä lapsellesi ranskalaisia vai mistä hitosta päättelet, että jaupungin keskustan ulkopuolella on kaikista niuhoimmat äidit? Ihan samaa tuomitsevuutta harjoitat kun se merkistä valittava äippä..


      • mamzi
        Ihan kun kirjoitti:

        henkkamaukan tai lindexin vaatteissa olisi jotain vikaa..

        Aivan.

        H&M:n ja Lindexin vaatteet ovat mielestäni todella hienoja, ja hintalaatusuhde on kohdillaan.

        Minulla oli useana vuotena peräkkäin tapana ostaa Reiman fleecekamppeet lapsille, hinta 30-50 euron välillä. Yhtenä päivänä hoksasin henkkamaukassa todella hienokuosisisa fleecekamppeita, hinta esim. 9,95 eur/fleecetakki. Ostin kaikille fleecet henkkamaukasta, ja ihan yhtä hyvää ja lämmittävää fleeceä ovat, ehkä jopa paremman mallisia, kun on korkeampi kaulus ja pitempi selän puolelta.

        Lindexin veluurihousut kaiken ikäisille ovat kestosuosikkini, varsinkin ne 50-92 cm, joissa isot resorit vyötäröllä ja lahkeissa, menevät vielä 98 cm lapselle.

        Ja emme ole köyhiä, jos näin kuvittelette.


      • kmbpokb
        mamzi kirjoitti:

        Aivan.

        H&M:n ja Lindexin vaatteet ovat mielestäni todella hienoja, ja hintalaatusuhde on kohdillaan.

        Minulla oli useana vuotena peräkkäin tapana ostaa Reiman fleecekamppeet lapsille, hinta 30-50 euron välillä. Yhtenä päivänä hoksasin henkkamaukassa todella hienokuosisisa fleecekamppeita, hinta esim. 9,95 eur/fleecetakki. Ostin kaikille fleecet henkkamaukasta, ja ihan yhtä hyvää ja lämmittävää fleeceä ovat, ehkä jopa paremman mallisia, kun on korkeampi kaulus ja pitempi selän puolelta.

        Lindexin veluurihousut kaiken ikäisille ovat kestosuosikkini, varsinkin ne 50-92 cm, joissa isot resorit vyötäröllä ja lahkeissa, menevät vielä 98 cm lapselle.

        Ja emme ole köyhiä, jos näin kuvittelette.

        Olen samaa mieltä!
        Me ostetaan halpaa mutta ihan hyvää vaatetta. Eipä harmita jos tulee pysyvä tahra. Vaatteen voi silloin huoletta heittää roskiin.
        Särähti korvaan ystävättären surkuttelu vähän kalliimman vaatteen pysyvästä tahrasta. Vaatteen jälleenmyynti arvo kun kuulemma laski,
        Eli lapsi jolla kalliimmat vaatteet joutuu ehkä leikkimään äitinsä tahroja pelkäävät silmät selässään monia rajoituksia noudattaen.
        Ulkovaatteet meillä kyllä ostetaan kalliimpia,koska ovat varmasti hyviä ominaisuuksiltaan.


      • 98576373
        mamzi kirjoitti:

        Aivan.

        H&M:n ja Lindexin vaatteet ovat mielestäni todella hienoja, ja hintalaatusuhde on kohdillaan.

        Minulla oli useana vuotena peräkkäin tapana ostaa Reiman fleecekamppeet lapsille, hinta 30-50 euron välillä. Yhtenä päivänä hoksasin henkkamaukassa todella hienokuosisisa fleecekamppeita, hinta esim. 9,95 eur/fleecetakki. Ostin kaikille fleecet henkkamaukasta, ja ihan yhtä hyvää ja lämmittävää fleeceä ovat, ehkä jopa paremman mallisia, kun on korkeampi kaulus ja pitempi selän puolelta.

        Lindexin veluurihousut kaiken ikäisille ovat kestosuosikkini, varsinkin ne 50-92 cm, joissa isot resorit vyötäröllä ja lahkeissa, menevät vielä 98 cm lapselle.

        Ja emme ole köyhiä, jos näin kuvittelette.

        Mä en osta koskaan henkkamaukkaa,koska vaatteet teetätetään lapsilla/tai ns orjatyönä. Siksi ne on halpoja kun valmistuksesta ei makseta mitään :/


    • Annnnnnnj

      Mä en kans tajua mitä vikaa H&M:n vaatteissa on. Tilaan omatkin vaatteeni sieltä! En siksi, ettei olisi varaa muihin vaatteisiin, vaan koska PIDÄN heidän mallistostaan! Ostan toki vaatteita muualtakin, mutta voisinpa sanoa että enimmäkseen H&M:ltä.
      Mut sitä vasta en tosiaankaan käsitä, mitä väliä sillä on minkä merkkiset vaatteet muksuilla on päällä? Tuntuu jotenkin että enemmän herättäis huomiota jos on aivan resuset/rikkinäiset kamppeet, mutta jos ei ole miten ihmeessä niihin kiinnittää niin huomiota?

      Joillakin ei vaan oo sitä omaa elämää näköjään.. huoh!

      • Vcdf

        Mä en osta koskaan henkkamaukkaa,koska vaatteet teetätetään lapsilla/tai ns orjatyönä. Siksi ne on halpoja kun valmistuksesta ei makseta mitään :/


    • ap

      En toki tarkoittanut että h&m tai lindex-vaatteissa olisi mitään vikaa. Tarkoitin vaan etten minä kyttää että kenellä on edullisia vaatteita ja sitten mene isottelemaan äidille. Itsekin ostan suurimman osan uusista vaatteista juurikin noista kahdesta liikkeestä, koska pidän niitten mallistoissa. Ulkovaatteet olisi todellakin kelvannut minulle esim lindexistä mutta siellä ei ole tarpeeksi pieniä kokoja meille.

      • ------------

        Valittamisen lisäksi suuri ongelma nykyään on se, että ihmiset tulkitsevat kaiken toisen sanoman arvosteluksi. Itse tulkitsin tuon H&M ja Lindex maininnan siten, että et edes tiedä minkä merkkisiä vaatteita toisten päällä on. Minun pitäisi se tarkastaa myös lapusta, jos haluaisin tietää, koska en muuten niitä tunnista. Toisin sanoen, jos lappu ei näy, niin ihan sama mitkä vaatteet, en tietäisi niiden hintaluokkaa.

        Joten ehkä läheskään kaikki valitukseksi tulkittu ei olekaan tarkoitettu siten.


      • klkj
        ------------ kirjoitti:

        Valittamisen lisäksi suuri ongelma nykyään on se, että ihmiset tulkitsevat kaiken toisen sanoman arvosteluksi. Itse tulkitsin tuon H&M ja Lindex maininnan siten, että et edes tiedä minkä merkkisiä vaatteita toisten päällä on. Minun pitäisi se tarkastaa myös lapusta, jos haluaisin tietää, koska en muuten niitä tunnista. Toisin sanoen, jos lappu ei näy, niin ihan sama mitkä vaatteet, en tietäisi niiden hintaluokkaa.

        Joten ehkä läheskään kaikki valitukseksi tulkittu ei olekaan tarkoitettu siten.

        No, sellainen merkki mikä ei näy ulospäin (=pitää tarkistaa niskalapusta) on halpa. Haltilla, Adidaksella, Pumalla, Benettonilla, Reimalla ja muilla hiton kalliilla vaatteilla on merkki rinnuksissa tai muussa näkyisällä paikalla. Eihän se monelle vaatehifistelijälle käy laatuun, että maksaa itsensä kipeäksi haalarista, josta muut äidit eivät voi tietää, että se oli kallis.


      • ---------------
        klkj kirjoitti:

        No, sellainen merkki mikä ei näy ulospäin (=pitää tarkistaa niskalapusta) on halpa. Haltilla, Adidaksella, Pumalla, Benettonilla, Reimalla ja muilla hiton kalliilla vaatteilla on merkki rinnuksissa tai muussa näkyisällä paikalla. Eihän se monelle vaatehifistelijälle käy laatuun, että maksaa itsensä kipeäksi haalarista, josta muut äidit eivät voi tietää, että se oli kallis.

        Hyvä pointti. Näin taitaakin olla. Kuten huomaa, niin en ole mikään vaatehifistelijä, joten en ole varsinaisesti kiinnittänyt asiaan mitään huomiota, mutta totta on, että Adidakset ym. näkyy pitkälle. Minä taas olen sitä mieltä, että minä EN halua mainostaa ilmaiseksi mitään, puhumattakaan että maksaisin siitä vielä. Joten minulla ja lapsillani on pääsääntöisesti sellaiset vaatteet, jossa minua ei hyväksikäytetä ilmaisena mainoksena.


      • Huooh
        klkj kirjoitti:

        No, sellainen merkki mikä ei näy ulospäin (=pitää tarkistaa niskalapusta) on halpa. Haltilla, Adidaksella, Pumalla, Benettonilla, Reimalla ja muilla hiton kalliilla vaatteilla on merkki rinnuksissa tai muussa näkyisällä paikalla. Eihän se monelle vaatehifistelijälle käy laatuun, että maksaa itsensä kipeäksi haalarista, josta muut äidit eivät voi tietää, että se oli kallis.

        Mä en todellakaan osta Reimaa siksi, että se olisi kallista! Ostan mielelläni ne alelaarista tai voisivat mun puolesta olla vaikka pysyvästi edullisempia! Ja on aivan sama näkyykö merkki tai tietääkö joku mitkä vaatteet mun lapsella on tai paljonko ovat maksaneet. Mun mielestä Reimat on vaan hyviä. Ei kaikki, mutta monet. Päiväkodissakin keväällä kehuivat kuinka lapseni oli ainoa, joka pysyi kuivana räntäsateella. Mulle pääasia on, että lapsella on hyvä olo vaatteissa. Ja ostan kyllä "halppisvaatteitakin".

        Ja toisaalta mitä sen on väliä vaikka ostaisin vaan kaikkein kalleinta ja näyttelisin merkkiä?

        Mulle on ihan sama vaikka joku haluaisi elvistellä vaatteilla tai ei halua. Miksi se niin kovasti ärsyttää? Onko ne ihmiset jotka ei hifistele vaatteilla jotenkin parempia ihmisiä?

        Ei oo näköjään hyvä pukeeko lapsensa halpoihin vaatteisiin eikä oo hyvä, että pukee kalliisiin... aina tulee joku mussuttaan.


    • ap

      -----------------: juuri noin kuin tulkitsit, tarkoitinkin. Kiitos. Olet oikeassa, aina pitää pakolla tulkita väärin.

      HUUOOOOOOHHH: Tällä kertaa ei ollut niin kuin luulet. Asun oikeasti paikkakunnalla, missä maalla asuvat ovat hyvin vanhollista, vielä sota-ajat muistavaa kansaa joka on hyvin nuukaa. Jotka ei kuluta, vaikka rahaa olisi. Koska ei saa olla tuhlaavainen, pitää säästää ja elää niukasti. En tuomitse vaan näin asiat oikeasti on. Ei ehkä koske kaikkia mutta valtaosaa.

      klkj: Jotkut halvat merkit liputtavat kyllä, esim. KAX ja FIX on aika isolla haalareissa. Itse suosin ettei merkki olisi niin esillä.

    • merkkimamma

      Pakko kommentoida; minulla ei ainakaan yksikään henkkamaukka tms halpisrätti ole edes yhden tytön käytössä jälleenmyyntikuntoisena säilynyt. Ei ne kestä.

      • ogmo

        Meillä pestään vaatteita varmaan turhaankin. Pääsääntöisesti vaatteet vaihdetaan puhtaisiin joka päivä. Ja vaatteita käytetään ensin vähän suurena ja sitten sopivana ja vielä joitain lemppareita vähän niukkanakin.Eli vaatteita käytetään kauan.
        Kaikki vaatteet ovat kuitenkin oikein hyvä kuntoisia kaikinpuolin.Vaatteet pääosin juuri H&M,Lindex tai Tarjoustalon vaatteita.


    • Nefalie

      Me ostamme vaatteita sekä kirppikseltä että kaupasta, tilanteesta riippuen ostetaan sitten tilalle joko kirpparilta tai kaupasta uutta, jos ei kestä. Onko se niin hankalaa?Tämä ei johdu siitä, etteikö varaa olisi vaan siitä, että kun lapsi kasvaa niin hirveällä vauhdilla niin emme halua ostaa kalliimmasta päästä olevia vaatteita lapsellemme. Kirppareilta löytyy hyvää tavaraa kaikille lapsille, hyvin toimeentuleville että köyhemmille. Kirpparit ovat oikea aarreaitta kaikinpuolin :)

    • ap

      Minä ostan reilu puolet kaikki pojan vaatteista kirpparilta, täydennan kaupasta muutamia juttuja mitä en ole kirpparilta löytänyt (hm&lindex). MUTTA kirpparillakin on merkkikamaa ja suosin laadukkaita vaatteita.

      Poika on reilu 1v mutta yhdetkään h&m housut ei ole konttaamista kestänyt kuukautta pitempään. Paidat ja bodyt kestää oikein hyvin, tosin ostan aika ison vaatevaraston koska en halua joka päivä pyykätä, niin kaikki kuluu varmasti vähemman kuin jos on pienempi määrä.

      Ainoan merkkivaatteen jonka olen ostanut uutena on tämän syksyn ulkovaatteet, osittain siitä syystä ettei edullisilla merkeillä ole poikani kokoa.

      • -------------

        Itse olen todennut, että eivät ne vaatteet useinkaan kovin pitkään kestä, vaikka olisi merkkivaatteetkin. Halpavaatteiden hajoaminen ei harmita niin paljon kuin kalliin. Ja toisaalta pieniksikin ne vaatteet jäävät aika nopeasti, joten senkään puoleen niiden ei tarvitse olla ikuisia. Tietysti niitä voi myydä eteenpäin, mutta minä en jaksa enkä viitsi (enkä toki arvostele niitä, jotka jaksavat ja viitsivät). Ja jos yhdet merkkihaalarit maksavat 120 euroa, niin sillä hinnalla ostaa jo neljät 40 euron haalarit, joten todennäköisesti pääsee halvemmalla niitä halpoja ostelemalla.


      • ap
        ------------- kirjoitti:

        Itse olen todennut, että eivät ne vaatteet useinkaan kovin pitkään kestä, vaikka olisi merkkivaatteetkin. Halpavaatteiden hajoaminen ei harmita niin paljon kuin kalliin. Ja toisaalta pieniksikin ne vaatteet jäävät aika nopeasti, joten senkään puoleen niiden ei tarvitse olla ikuisia. Tietysti niitä voi myydä eteenpäin, mutta minä en jaksa enkä viitsi (enkä toki arvostele niitä, jotka jaksavat ja viitsivät). Ja jos yhdet merkkihaalarit maksavat 120 euroa, niin sillä hinnalla ostaa jo neljät 40 euron haalarit, joten todennäköisesti pääsee halvemmalla niitä halpoja ostelemalla.

        Minusta taas on fiksumpi ostaa se laadukkaampi 120e (vaikka käytettynä) kuin että ostaa sitten kaudelle 3kpl 40e haalaria jotka saa samantien heitää roskiin ( ja mähän kyllä viitsin niitä eteenpäin myydä). Sisävaatteissa olen samoilla linjoilla koska niin kalliit kuin edulliset merkit ostaa ne kankaansa samasta puljusta ja lyö vaan oman merkkinsä siihen ja laatu on aika samantasoista kaikilla. Näissä yleensä se ulkonäkö voittaa.

        Jotenkin ajattelen että ulkovaatteisiin haluan panostaa ja sisävaatteista voi sitten säästää.


      • mä en
        ap kirjoitti:

        Minusta taas on fiksumpi ostaa se laadukkaampi 120e (vaikka käytettynä) kuin että ostaa sitten kaudelle 3kpl 40e haalaria jotka saa samantien heitää roskiin ( ja mähän kyllä viitsin niitä eteenpäin myydä). Sisävaatteissa olen samoilla linjoilla koska niin kalliit kuin edulliset merkit ostaa ne kankaansa samasta puljusta ja lyö vaan oman merkkinsä siihen ja laatu on aika samantasoista kaikilla. Näissä yleensä se ulkonäkö voittaa.

        Jotenkin ajattelen että ulkovaatteisiin haluan panostaa ja sisävaatteista voi sitten säästää.

        kyllä osta hintavampia haalareita merkin takia vaan sen että kestävät vettä ja tuulta ja myös sisaruksilla kestävät vielä käyttöä.Itse en halua joka pienessä tihkussa olla kuravaatteita laittamassa päälle niin haalarin pitää kestää kosteutta jonkun verran.Mutta ilman muuta jokainen tyylillään.


      • mfgpwg
        mä en kirjoitti:

        kyllä osta hintavampia haalareita merkin takia vaan sen että kestävät vettä ja tuulta ja myös sisaruksilla kestävät vielä käyttöä.Itse en halua joka pienessä tihkussa olla kuravaatteita laittamassa päälle niin haalarin pitää kestää kosteutta jonkun verran.Mutta ilman muuta jokainen tyylillään.

        Meillä sama juttu.Ulkoilutamineet on laadukkaita ja siksi kalliita. Vaan eipä meillä sitten kurahaalareita käytetä ollenkaan. Siis ei olla sellaisia edes ostettu.
        Kiva olla töissä kun tietää että lapsi hoidossa säilyy ulkoillessaan kuivana ja lämpimänä vaikka olisi millainen räntämöyry.
        Kaverin äiti on perhepäivähoitaja ja murehti lapsia joilla halpoja helposti kastuvia ulkoilutamineita. Piti sitten muunkin porukan lähteä kastuneiden viluisten lasten kanssa sisälle vaikka ulkona olisi muuten vielä viihdytty.
        Paremmat haalarit säästettiin kuulemma kaupungilla käyntiä varten. Siellä sitä kunnon haalaria ei kyllä mielestäni edes tarvitse. Siis kun autolla kuljetaan ja vain autosta kauppaan kävellessä ollaan ulkona.


    • jlknöolk-

      No olipas fiksu se äiti. Ihan sama mulle ainakin on mitä merkkiä muut käyttää tai paljon on laittanut rahaa vaatteisiin, sillä ei ole sitten mitään väliä! Sitäpaitsi naurattaa se että just H&M tai Lindex vaatteissa kulkevien muksujen vanhempia pidetään köyhinä, siis eihän se sitä aina tarkoita.

      • ap

        No ei tarkoitakaan, jotkut vaan ihastuvat ulkonäköön tms. Ja itseni puolesta olisin ilomielin ottanut Lindexin välikausivaatteet (koska minusta ne tuntuivat kestäviltä) mutta lapsi on niin pienikokoinen etten sieltä löytynyt kokoa.


      • tähäh?
        ap kirjoitti:

        No ei tarkoitakaan, jotkut vaan ihastuvat ulkonäköön tms. Ja itseni puolesta olisin ilomielin ottanut Lindexin välikausivaatteet (koska minusta ne tuntuivat kestäviltä) mutta lapsi on niin pienikokoinen etten sieltä löytynyt kokoa.

        pakko kysyä, miten sulla voi olla niin pieni yli 1vuotias ettei sille löydy vaatetta esim lindeksiltä????


      • ap
        tähäh? kirjoitti:

        pakko kysyä, miten sulla voi olla niin pieni yli 1vuotias ettei sille löydy vaatetta esim lindeksiltä????

        Poikani käyttää kokoa 74 ja ainakin meidän Lindexissä pienin koko vettäpitäville vaatteille oli muistaakseni 86 ja niin oli verkkokapassakin. Sama juttu sadevaatteiden kanssa.


      • ap
        ap kirjoitti:

        Poikani käyttää kokoa 74 ja ainakin meidän Lindexissä pienin koko vettäpitäville vaatteille oli muistaakseni 86 ja niin oli verkkokapassakin. Sama juttu sadevaatteiden kanssa.

        Ja poika on siis 1v3kk.


    • uyfykgtfm

      Miten joku voi saada kolmet haalarit puhki yhdessä talvessa.

      • lupaansen

        Salettiin saa puhki jotkut vahvistamattomat ja vettä pitämättömät.


    • hytgfdsa

      Meillä lasten Marimekon raitapaidat ovat käytössä jo kolmannessa polvessa. Olivat ehkä aikoinaan kallita hankintoja, mutta kovasta käytöstä huolimatta vielä hyvässä kunnossa. Eikä kuosikaan ole muuttunut. Ovat olleet mummolle ekologinen hankinta, menevät vielä ainakin neljännelle sukupolvelle

    • desigual lapselle

      Täällä äiti joka käyttää ihan "törkeesti" rahaa lapsen vaatteisiin.
      Ostan ulkomailla käydessäni ja nettikaupasta ulkomailta, Hilfigeriä, Guessia, Pumaa, Dieseliä, DKNY, Desigual ja jne...
      Miksi en ostaisi jos minulla on siihen varaa.
      Vaatteet ovat kivannäköisiä ja tiedän että ne eivät eka pesussa laske värejä ja ole muutenkaan "vunttaantuneen" näköisiä.
      Lisäksi voin ne käyttöajan jälkeen suurimman osan vielä myydä ja usein niistä saan paremman hinnan kun ne osataessani ulkomailta.
      Pitäisin tosi tosi TÖRKEENÄ jos joku tulisi minulle urputtamaan lapseni vaatteista sen takia, että ne ovat hyviä ja maksavat paljon.
      Eiköhän jokainen voi päättää ihan itse ja tulotasonsa mukaan mitä lapselleen pukee. En itsekkään mene muille kommentoimaan toisten lasten vaatteita.

      • Huooh

        Mun puolesta kukin saa maksaa lastensa vaatteista niin paljon kun tykkää. En katsele lasten vaatteita sillä silmällä ja mieti, että voi hitsi kun toi on ostanu jotain Pumaa... Kyllä minäkin mielelläni ostan hyvänäköisiä vaatteita lapsille, mutta en kyllä raski itse ostaa jotain kalliimpia merkkejä, mutta jos joku raskii niin siitä vaan.

        Ainoa jota joskus ihmettelin ja mielessäni ehkä "paheksuin" (en kuitenkaan todellakaan mennyt avautumaan vanhemmjille!) oli jollain pari vuotiaalla pojalla muodikkaalta mutta epäkäytännööllisíltä näyttäneet vaatteet. Esim. farkuista roikkui pitkä ketju.


      • Huooh
        Huooh kirjoitti:

        Mun puolesta kukin saa maksaa lastensa vaatteista niin paljon kun tykkää. En katsele lasten vaatteita sillä silmällä ja mieti, että voi hitsi kun toi on ostanu jotain Pumaa... Kyllä minäkin mielelläni ostan hyvänäköisiä vaatteita lapsille, mutta en kyllä raski itse ostaa jotain kalliimpia merkkejä, mutta jos joku raskii niin siitä vaan.

        Ainoa jota joskus ihmettelin ja mielessäni ehkä "paheksuin" (en kuitenkaan todellakaan mennyt avautumaan vanhemmjille!) oli jollain pari vuotiaalla pojalla muodikkaalta mutta epäkäytännööllisíltä näyttäneet vaatteet. Esim. farkuista roikkui pitkä ketju.

        Ja tytöillä kovin aikuismaiset vaatteet myös ihmetyttää.

        Vaatteet saa olla mielellään hyvännäköisiä, mutta pääasia on, että ne on käytännöllisiä ja lapsella on niissä hyvä olo. Ja lasten vaatteet saa mun mielestä näyttää lasten vaatteilta, ei pienen lapsen tarvitse olla huippumuodikkaasti puettu miniaikuinen.


    • tyylikässaaolla

      Musta taas lapsi saa mielellään olla huippumuodikas. Miksei lastenvaatteet voisi olla sekä hienot että käytännölliset? Mua ei ainakaan kiinnosta lastenvaatteet jossa on jtn disney/bamse/autothahmoja, enkä laita sellaisia lapsen päälle. Isompana kun osaa sanoa että haluaa bamsea koska itse tykkää niin sitten toki saa käyttää ja mä voin ummistaa silmäni näiltä hirvityksiltä. Siihen asti puen tyylikkäästi.

      Eikä musta lapsi jolla on farkut ja printtipaita ole minikaiuismaisesti puettu. Hänet on puettu VAATTEILLA eikä rumilla räteillä. Nykyään lastenvaatteet suunnitellaan huolella. Lasten farkut voi olla yhtä pehmoiset ja joustavat kuin collegehousut. Huonoa makua ei voi selitellä käytänöllisyydellä.

      • muistahan nyt

        että mikä sinusta on huonoa makua ja "ruma rätti" niin toisesta asia ei ole niin.Mielestäni bamsessa tai collegehousuissa ei ole mitää rumaa.Itse taas miellän farkut pienellä lapsella epäkäytännölisiksi ja tykkään enemmän juuri collegehousuista ja leggareista enkä mielestäni silti pue lasta rumiin rätteihin.


      • tyylikässaaolla
        muistahan nyt kirjoitti:

        että mikä sinusta on huonoa makua ja "ruma rätti" niin toisesta asia ei ole niin.Mielestäni bamsessa tai collegehousuissa ei ole mitää rumaa.Itse taas miellän farkut pienellä lapsella epäkäytännölisiksi ja tykkään enemmän juuri collegehousuista ja leggareista enkä mielestäni silti pue lasta rumiin rätteihin.

        Kyllä minäkin puen myös collegehousuihin esim kotona tai kun mennään ulos ulkovaatteiden alle koska niitäkin on tyylikkäitä olemassa. Mutta kun niihin lätkitään joku bamse niin enpä enää tyylikkäiksi enkä edes hauskoiksi kutsuisi.

        Kun mennään kaupungille tai kylään niin laitetaan kyllä esim värikkäät farkut ja esi ruutupaita tai joku kaunis neule, tai printtipaita ja huppari tai neuletakki. Kyllä lapsikin osaa nauttia siitä et siistiysytään kun mennään ihmisten ilmoille.

        Ja pointtini oli siis että on ihan turha haukkua pikkuaikuisiksi vain koska ei käytä "lapsellisia" vaatteita.


      • povkokgå
        tyylikässaaolla kirjoitti:

        Kyllä minäkin puen myös collegehousuihin esim kotona tai kun mennään ulos ulkovaatteiden alle koska niitäkin on tyylikkäitä olemassa. Mutta kun niihin lätkitään joku bamse niin enpä enää tyylikkäiksi enkä edes hauskoiksi kutsuisi.

        Kun mennään kaupungille tai kylään niin laitetaan kyllä esim värikkäät farkut ja esi ruutupaita tai joku kaunis neule, tai printtipaita ja huppari tai neuletakki. Kyllä lapsikin osaa nauttia siitä et siistiysytään kun mennään ihmisten ilmoille.

        Ja pointtini oli siis että on ihan turha haukkua pikkuaikuisiksi vain koska ei käytä "lapsellisia" vaatteita.

        No kun ne näyttää säälittävän pikkuaikuisilta jos niillä ei ole "lapsellisia"vaatteita. Väkisinkin tulee mieleen,että saako se lapsi olla lapsi ollenkaa.
        Siisti vaate on puhdas ja yleensä rypytyön ja tietysti ehjä. Siistiydellä ei ole mitään tekemistä joidenkin kuvien kanssa.


      • makuasioita tosiaan
        muistahan nyt kirjoitti:

        että mikä sinusta on huonoa makua ja "ruma rätti" niin toisesta asia ei ole niin.Mielestäni bamsessa tai collegehousuissa ei ole mitää rumaa.Itse taas miellän farkut pienellä lapsella epäkäytännölisiksi ja tykkään enemmän juuri collegehousuista ja leggareista enkä mielestäni silti pue lasta rumiin rätteihin.

        Ei munkaan mielestä. Mun lapsella oli joskus vuoden vanhana aivan ihana bamse body ja sitä kehui muutkin ja meni kaupaksikin käytettynä. Ja miksipä ei vanhemmallakin voisi olla.

        Vaikka kyllä mun mielestä oli myös tosi hellyyttävän näköinen pieni poika kaupassa, kun oli puettu niin aikuismaisesti. Oli hieno nahkatakki ja housut ja tyylikkäät tennarit ja semmoinen vanhan ajan "herrojen villakangaslippis".

        Farkut on aika jäykät, mutta ehkä lapsille niitä on joustavampaakin materiaalia. Itse olen ostanut farkkujen näköisiä collegehousuja ja kangashousuja.


      • Mauttomuuttako

        Mä oon sen verran pöhkö (tai juntti?), että mun mielestä lapsi tai ainakaan alle 3 v ei ole koskaan mauttomasti puettu! Jos nyt oikein pinnistän ja mietin, että mikä voisi olla sen ikäisellä mautonta niin joku hävytön teksti paidassa vois olla sellainen, mutta onko se enää pelkästään mautonta? Ja en tajua miksi pikkuisille pitää laittaa korvikset, hiuksia nyt ei kukaan kai värjää vai? Tai jos lapsi on kuin näyttelyesine tai barbie/Ken nukke, mitä on kiva pukea kivoihin vaatteisiin tai äidin/isän tyyliin sopivaksi. Vähän kuin joku "käsilaukku-hauva". Näin kärjistetysti.

        Tämä pöhkö äiti jopa etsimällä etsii vaatteita joissa on disney/bamse/autot-hahmoja/krotiili tms. kiva kuva. Mun mielestä on tylsää, kun 92 cm vaatteissa alkaa olemaan niin tylsiä kuvia ja värejä tai ei kuvia lainkaan. Tai on joku pääkallon kuva. En mä halua 2-vuotiaalle paitaa, jossa on synkeä pääkallon kuva! Siskon teini-ikäiselle pojalle ostan, kun niistä tykkää...

        En tykkää myöskään 70-luvun vaatteiden tyylisistä lasten vaatteista. Mutta en silti pidä niitä mauttomina. Ja katson kyllä vähän, että housujen ja paidan värit sopii jotenkin yhteen tai kuviot. Mutta en ihan hirmuisesti ajattele, että onko lapseni tarpeeksi tyylikäs. Ja ei lapsikaan sellaisia mieti. Isompia lapsia vaatteet alkaa tietysti kiinnostaa ja on tärkeää miltä näyttää.


    • daijut

      Yhtä lapsi se on kuitenkin, ei vaan näytä rumalta.

    • nuorempimama

      Joo mulla tuli just eile joku nainen saarnaamaan, kun ei mun 1,5 vuotiaalla ollut hanskoja käsissään.
      "Tajuatko sinä, että täällä kylmä, lapsen näpit ovat takuulla aivan jäässä" ja näytti siltä että kohta kokeilee lapsen käsiä.
      Sanoi myös "Ettekö te nuoret äidit osaa EDES pukea lasta oikein?!"
      voi huoh.
      Katsoin häntä vähän sellaisella ilmeellä että rauhotus nyt ja nostin vaunuista (lapsi istui vaunuissa kun oltiin lenkillä) lapaset ja sanoin "Nämä olivat lähtiessä lapsen käsissä, mutta sain nostella niitä tuon tuosta maasta, kun muksu ei niitä halua pitää". No, sain kuulla, ettei tuon ikäinen lapsi saa itse päättää tuollaisesta pitääkö hanskoja vai ei, ja vastasin että no kyllähä mä nyt sen tiedän, ja että aijon laittaa ne vielä takaisin käsiin kunhan muksun huomio on muualla eikä ala rimpuilla vastaan.
      Kaikkeen ihmistet puuttuukin, ja ärsyttävää että heti kun on nuorempi äiti kyseessä (21v) on automaattisesti huono ja osaamaton. hohhoijaa..

      • Vaatetuksesta

        Joskus olen kyllä kiinnittänyt huomiota, kun jotkut lapset ovat kovin vähäisissä vaatteissa. Itse hytisen bussipysäkillä vaikka on enemmän päällä. Sitten siihen tulee joku äiti lastenrattaiden kanssa ja lapsella ei ole takkia, pipoa, hanskoja tms. Äidillä itsellään on enemmän päällä. Ehkä lapsi on sitten kuumaverinen, en tiedä... Mutta en kehtaa mitään sanoa, ihmettelen ihan hiljaa.

        Mutta sen ymmärrän, jos hanskat tai pipo on hetkellisesti pois. Joskus lapset heittelee niitä ja saa laittaa miljoona kertaa takaisin.


      • khlkhhggggggfff
        Vaatetuksesta kirjoitti:

        Joskus olen kyllä kiinnittänyt huomiota, kun jotkut lapset ovat kovin vähäisissä vaatteissa. Itse hytisen bussipysäkillä vaikka on enemmän päällä. Sitten siihen tulee joku äiti lastenrattaiden kanssa ja lapsella ei ole takkia, pipoa, hanskoja tms. Äidillä itsellään on enemmän päällä. Ehkä lapsi on sitten kuumaverinen, en tiedä... Mutta en kehtaa mitään sanoa, ihmettelen ihan hiljaa.

        Mutta sen ymmärrän, jos hanskat tai pipo on hetkellisesti pois. Joskus lapset heittelee niitä ja saa laittaa miljoona kertaa takaisin.

        Voi olla joku kuumaverinenkin. Itse puen itselleni aina paljon enemmän kuin 1,5 vuotiaalle tytölleni. Hänellä on aina hetkessä hiki päässä, kun juoksee pitkin pihaa yms. Sisällä ollessa hän riisuu niin monta kertaa päivässä KAIKKI vaatteet pois, etten aina jaksa takaisin pukea. Kulkekoot nakupellenä, heh. Yöllä nukkuu pelkällä vaipalla, koska kaiken muun riisuu pois. Peitto ei kelpaa.

        Tytön isä on samanlainen, helposti tosi kuuma. Ei käytä ikinä hanskoja ulkona, vaikka olis 30 astetta pakkasta ja silti on kädet lämpimät! En tajua. Itse hytisen, samoin kuin 4v poikani.


    • kaikkea sitä

      Mulle kävi joksu niin, että laitoin vauvan kaukalossa autoon. Meillä oli autossa se sellainen telakka-systeemi. Siinähän sitten viereisessä autossa parkkipaikalla mies istuskeli autossaan, katseli minua hyvin kiukkuisesti, venytti omaa turvavyötään ja osoitti kaukaloa.... Tarkoitti siis näyttää, että laita siihen kaukaloon turvavyö...
      Melkein teki mieli mennä kertomaan hänelle, minkälaisia kaukaloita sitä nykyään tehdään, mutta sain lopulta nieltyä ja hymyilin ja heilutin vain kauniisti miehelle.
      Mutta aivan pöyristynyt olin sen kauppareissun jälkeen; kuvitteliko hän oikeasti, että laitan kaukalon ilman minkäänlaista kiinnitystä penkille? Ilmeisesti....

    • kjhlkjhlkjhljk

      Voi höh... Ehkä sen kommentin sanoja ei vaan ollut kovin varakas, niin ei siksi ostaisi niin kalliita. Jollekin vaikka 150e on ihan järjettömän iso summa rahaa, toiselle ei.

      Tällaiset kommentit voi ymmärtää väärin, jos niin haluaa.;)

    • Oijoivoi

      Mutta kyllä on vaatinut taitoa sisältää kahteen lauseeseen kehu ja täysi moite :D

      Olen sitä mieltä, että jos ei ole mitään hyvää sanomista niin pitää sitten sen ********* kiinni. Kaikkialla.

    • DolphinCry
    • hipsalanheijaakkaa

      Kävin tänään ensitalveksi lapselleni haalaria katselemassa, ja täytyy sanoa, että olen syvästi kateellinen niille äideille, jotka voivat niitä kalliita haalareita ostaa (meidän tytöllä on marketista 100e halvempi haalari kuin niissä lastenvaateliikkeissä myynnissä olleet). Haluaisin niitä kivempia kuoseja, laadukkaampia materiaaleja ja merkkien tuomaa statusta. Mutta en ole silti pahansuopaisesti kateellinen, olen jopa hieman onnellinen niiden puolesta, jotka voivat kahta kertaa miettimättä ottaa sellaisen kalliin haalarin :).
      Lapseni pysyy lämpimänä ja kuivana tuollakin haalarilla ja se on kyllä mielestäni kaunis, joten mikään iso ongelma tämä ei ole.
      Jos haluaisin, voisin myös kalliin haalarin ostaa. Siihen menisi vain puolet kuukauden tuloistani.

      Ps. Itse en toisaalta lapselleni laittaisi esim. me&i -sydän tms. (sisä)haalaria, kun itse luokittelen sellaisiin pukeutuneiden lasten äidit "jaa tuolla taas yks äiti ilman elämää harrastaa ylihinnoteltuja lastenvaatteita" enkä halua että kukaan ajattelisi minusta niin. No ei minullakaan kyllä mitään elämää ole... :D

    • hyvätehjätsiistit

      hehheh, täällä on ollu paljon asiaa mut on kyllä paljon sellasiakin kommentteja mitkä pistää huvittamaan.
      osista kommenteista tulee mieleen et onko lapsi hankittu muotinukeksi, vai oikeesti lapseksi? Kyllä mäkin tenavat puen tyylikkäästi, jos ollaan johonkin hienompaan tapahtumaan menossa, tai on vaikka joku hoitopaikan joulujuhla tms. mut kyllä pääasiassa ihan leggarit/collarit ja kiva pusero menee oikein hyvin.
      Riittää vallanmainiosti että vaatteet on siistit, puhtaat ja sopivan kokoiset.

      Sit noista ulkovaatteista. Kuten joku muukin, myös minä ihmettelen että miten saa kolmet haalarit kulutettua yhdessä talvessa? Meillä ollaan ulkona PALJON, mut kyllä kaikki ulkovaatteet on kulkeneet esikoiselta kuopukselle, lapsia yhteensä kolme, ja osa haalareista välissä käyneet jopa kummilapsella tai jollain kaverin tenavalla ennenkun on meillä ollut sopiva seuraavalle, ja vielä on kaikki ihan edelleen myynti kunnossa. Eikä siis oo mitään mega kalliita vaatteita, ihan perus haalareita.

      Eikä oo kyllä päiväkodeistakaan koskaan tullut kommenttia siihen suuntaan,että muksut ois räntäsateesta niin kastuneet että ois pitäny kesken leikkejen sisätiloihin siirtyä, monet halvemmatkin haalarit kestää suhteellisen paljon kastumista ja ainahan on olemassa myös kuravaatteet.

      Toki kaikki ostaa lapsilleen sellasia vaatteita mitä haluaa, mut itse en näe järkeä kuluttaa tuhansia euroja lasten vaatteisiin jotka ei loppujenlopuksi mene päälle kun sen hetken. Edullisemmatkin vaatteet kestää sen verran käyttöä et useimmat niistä on meillä ollut kaikilla tytöillä, monesti on käynyt jopa niin, että ne kalliimmat kulahtaa/tuhriintuu jne. jo paljon ennen niitä edullisempia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2515
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2193
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1877
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1641
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1596
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1595
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1548
    8. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      75
      1459
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      105
      1368
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe