Kuntauudistus

Jöre

Aika hiljaista on ollut keskustelu Ahvenanmaan kuntien yhdistämisestä yhdeksi 24000 asukkaan kunnaksi.

65

210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täällä on runsas 28000 asukasta eikä täällä puhuta kuntien yhdistämisestä vaan samhällservicereformista. Juuri eilen oli keskustelutilaisuus aiheesta kotikunnassani Lemlandissa ja lehdissä asiasta kirjoitetaan päivittäin. Joten et tunnu seuraavan Ahvenanmaan asioita ollenkaan.

      • histtt

        Oh että oikein ruotsinkielinen nimi. Ja silti ei mitään tapahdu.


      • histtt kirjoitti:

        Oh että oikein ruotsinkielinen nimi. Ja silti ei mitään tapahdu.

        Täällä puhutaan ruotsia, enkä ole nähnyt sitä käännettynä missään, joten kirjoitin sen ruotsiksi. Englantiako sen pitäisi olla?Yhteiskuntapalvelu-uudistus kai se on suomeksi. Ja kyllä täällä ihan yhtä paljon asiassa tapahtuu kuin siellä mantereellakin.


      • nooh jjaah
        ahvennainen kirjoitti:

        Täällä puhutaan ruotsia, enkä ole nähnyt sitä käännettynä missään, joten kirjoitin sen ruotsiksi. Englantiako sen pitäisi olla?Yhteiskuntapalvelu-uudistus kai se on suomeksi. Ja kyllä täällä ihan yhtä paljon asiassa tapahtuu kuin siellä mantereellakin.

        Teidän pitäisi laulaa sen lauluja jonka leipää syötte. Suomenkielisten. Wahlrooshan ei niitä satojen miljoonien eurojen tukiaisia teille maksa. Tämä on aivan varma juttu.


    • Täällä on runsas 28000 asukasta eikä täällä puhuta kuntien yhdistämisestä vaan samhällservicereformista. Juuri eilen oli keskustelutilaisuus aiheesta kotikunnassani Lemlandissa ja lehdissä asiasta kirjoitetaan päivittäin. Joten et tunnu seuraavan Ahvenanmaan asioita ollenkaan.

      • Tarpa

        Miksi sen pitäisi olla englantia. Eikös me olla Suomessa. Ja myös ruotsinkielellä Suomessa? Jos kysytään suomeksi niin millä kielellä vastataan? Jag förstår det också på svenska. Kuntia ne kunnat on myös Ahvenanmaalla. Ja samoja veronmaksajien euroja siellä käytetään kuin mantereellakin. Tietysti nettomääräisesti enemmän luonnollisesti saatte kuin maksatte. Unohtamatta tietenkään kuuluisaa 0.45% :-))


      • Tarpa kirjoitti:

        Miksi sen pitäisi olla englantia. Eikös me olla Suomessa. Ja myös ruotsinkielellä Suomessa? Jos kysytään suomeksi niin millä kielellä vastataan? Jag förstår det också på svenska. Kuntia ne kunnat on myös Ahvenanmaalla. Ja samoja veronmaksajien euroja siellä käytetään kuin mantereellakin. Tietysti nettomääräisesti enemmän luonnollisesti saatte kuin maksatte. Unohtamatta tietenkään kuuluisaa 0.45% :-))

        No itse pidit kummallisena kun kirjoitin sanan ruotsiksi. Täällä puhutaan ruotsia, enkä ole nähnyt sanaa suomennettuna, niin minusta se oli ihan asiallista kirjoittaa sana alkuperäiskielellä. Me saamme sen 0,45%, siitä maksetaan sitten esim. kuntien maakuntaosuudet. Mitään muuta tukea emme saa. Summa vastaa suurinpiirtein sitä, minkä maksamme veroina mantereelle. Ja kun kúnnallislainsaadantö kuuluu maakuntapäivien lainsäädäntövaltaan, kuntien määrästä päätetään täällä, ei mantereella.


      • valehtelet
        ahvennainen kirjoitti:

        No itse pidit kummallisena kun kirjoitin sanan ruotsiksi. Täällä puhutaan ruotsia, enkä ole nähnyt sanaa suomennettuna, niin minusta se oli ihan asiallista kirjoittaa sana alkuperäiskielellä. Me saamme sen 0,45%, siitä maksetaan sitten esim. kuntien maakuntaosuudet. Mitään muuta tukea emme saa. Summa vastaa suurinpiirtein sitä, minkä maksamme veroina mantereelle. Ja kun kúnnallislainsaadantö kuuluu maakuntapäivien lainsäädäntövaltaan, kuntien määrästä päätetään täällä, ei mantereella.

        Ette taatusti maksa sitä summaa mitä saatte takaisin esimerkiksi yritystukina vai joko nyt alat väittämään YLE:äkin valehtelijaksi kuten väitit Hesaria.


      • Tarpa
        ahvennainen kirjoitti:

        No itse pidit kummallisena kun kirjoitin sanan ruotsiksi. Täällä puhutaan ruotsia, enkä ole nähnyt sanaa suomennettuna, niin minusta se oli ihan asiallista kirjoittaa sana alkuperäiskielellä. Me saamme sen 0,45%, siitä maksetaan sitten esim. kuntien maakuntaosuudet. Mitään muuta tukea emme saa. Summa vastaa suurinpiirtein sitä, minkä maksamme veroina mantereelle. Ja kun kúnnallislainsaadantö kuuluu maakuntapäivien lainsäädäntövaltaan, kuntien määrästä päätetään täällä, ei mantereella.

        Valitettavasti se en ollut minä joka piti kummallisena ruotsinkielistä sanaasi. Tässä hieman VVM:n talousarvioesityksiä Ahvenanmaan vuoden 2013 tulonsiirroista.
        http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto.jsp?year=2013&lang=
        fi
        &maindoc=/2013/tae/hallituksenEsitys/hallituksenEsitys.xml&id=/2013/tae/hallituksenEsitys/YksityiskohtaisetPerustelut/28/80/80.html


    • synonym

      Ahvenanmaan alkuperäiskieli on kylläkin suomi, tämän on myös osoittaneet ruotsinkieliset kielentutkijat. Lemlannin, Lumparlannin, Finströmin yms. nimet pohjautuvat vanhaan suomenkeiliseen nimeen. Oletko ikinä ajatellut, että Jomalan keskustaajaman nimi on Godby (siis Jumalkylä) siis Juumalassa =)

      • Vaikea ajatella noin, kun Godby ei ole Jomalan vaan Finströmin keskusta. Jomalan keskusta on Prästgårdsby.


      • Hälsning till Åland
        ahvennainen kirjoitti:

        Vaikea ajatella noin, kun Godby ei ole Jomalan vaan Finströmin keskusta. Jomalan keskusta on Prästgårdsby.

        Aivan.

        Affenanmaan merkittävimmät taajamat ovat siis keskeinen Godby Finströmissä, satamapaikka Långnäs Lumparlandissa ja Maarianhaminan keskusta.

        Eikös Ahvenanmaalla ole Maarianhaminan lisäksi kaksi seutukuntaa; maalaiskunta ja saaristo, joten Ahvenanmaalle saataisiin täten kätevästi muodostettua kolme kuntaa?


      • Hälsning till Åland kirjoitti:

        Aivan.

        Affenanmaan merkittävimmät taajamat ovat siis keskeinen Godby Finströmissä, satamapaikka Långnäs Lumparlandissa ja Maarianhaminan keskusta.

        Eikös Ahvenanmaalla ole Maarianhaminan lisäksi kaksi seutukuntaa; maalaiskunta ja saaristo, joten Ahvenanmaalle saataisiin täten kätevästi muodostettua kolme kuntaa?

        Godby on taajama, mutta Långnäs kuuluu Lumparlandiin, jossa on 400 asukasta, joista korkeintaan parikymmentä asuu Långnäsista, joten taajamaa siitä ei saa tekemälläkään. Jomala on toiseksi suurin kunta Maarianhaminan jälkeen, n. 4000 asukasta. Jomalassa on suuri kauppakeskus, mutta ei varsinaista taajamakeskustaa.


      • vermilion

        Noi sanat ei ole missään määrin alunperin suomenkielisiä tyhmä.... Finström ei ole edes alkuperänimestän muuttunut miksikään...


    • Tuli vain mieleen

      On se kyllä todella kunnioitettavaa että sinä ahvennainen jaksat näitten kanssa.

    • Tietää tarkasti asia

      Raskasta se varmaan on kun pitää kehua aina sitä erinomaista ruotsalaisuutta.
      Ahvennainen on kunnan virassa ja palkattu myös pitämään silmällä kirjoituksia
      eli on palkkasvekomaani siinä eriomaisessa ruotsalaisuudessaan.
      Onhan heidän mielestään kaikki ruotsissa parempaa mitä heitä ylläpitämässä
      ja avustuksia heille jakavassa Suomessa.

      • En minä mitään ruotsalaisuutta kehu, kerron vain millaista on elää Ahvenanmaalla. Kunnan virassa olen (ihan kuten olin silloinkin kun asuin mantereella). Mutta yksikään ihminen Ahvenamaalla ei tiedä näistä kirjoituksistani (eikä sen paremmin mantereellakaan), joten palkkaa on turha mistään odottaa. Ottaa vain päähän, kun esitetään virheellistä tietoa kotiseudusta, niin on pakko korjata. Ruotsalainen en tietenkään ole, ahvenanmaalaiset ovat suomalaisia ja minä olen vielä lisäksi suomenkielinen ahvenamaalainen. Aika hölmöltä tuntuisi ruveta kehumaan jotain "erinomaista ruotsalaisuutta". Ja tuskin löydät yhtään ahvenanmaalaista jonka mielestä Ruotsissa olisi kaikki parempaa. Eikä meitä tarvitse kenenkään ylläpitää, meillä on Suomen alhaisin työttömyys ja ollaan varakasta aluetta muutenkin, pärjätään kyllä ihan omillamme, vaikka verorahamme käyvätkin siellä mantereella kääntymäss.


      • ahvennainen kirjoitti:

        En minä mitään ruotsalaisuutta kehu, kerron vain millaista on elää Ahvenanmaalla. Kunnan virassa olen (ihan kuten olin silloinkin kun asuin mantereella). Mutta yksikään ihminen Ahvenamaalla ei tiedä näistä kirjoituksistani (eikä sen paremmin mantereellakaan), joten palkkaa on turha mistään odottaa. Ottaa vain päähän, kun esitetään virheellistä tietoa kotiseudusta, niin on pakko korjata. Ruotsalainen en tietenkään ole, ahvenanmaalaiset ovat suomalaisia ja minä olen vielä lisäksi suomenkielinen ahvenamaalainen. Aika hölmöltä tuntuisi ruveta kehumaan jotain "erinomaista ruotsalaisuutta". Ja tuskin löydät yhtään ahvenanmaalaista jonka mielestä Ruotsissa olisi kaikki parempaa. Eikä meitä tarvitse kenenkään ylläpitää, meillä on Suomen alhaisin työttömyys ja ollaan varakasta aluetta muutenkin, pärjätään kyllä ihan omillamme, vaikka verorahamme käyvätkin siellä mantereella kääntymäss.

        Tuli vain mieleeni: Kuka sinulle maksaa siitä, että haukut Ahvenanmaata ja kirjoitat siitä virheellistä tietoa?. Ei kai kukaan niin hullu ole, että kirjoittaa täyttä soopaa ilmaiseksi?


      • lenttpal
        ahvennainen kirjoitti:

        En minä mitään ruotsalaisuutta kehu, kerron vain millaista on elää Ahvenanmaalla. Kunnan virassa olen (ihan kuten olin silloinkin kun asuin mantereella). Mutta yksikään ihminen Ahvenamaalla ei tiedä näistä kirjoituksistani (eikä sen paremmin mantereellakaan), joten palkkaa on turha mistään odottaa. Ottaa vain päähän, kun esitetään virheellistä tietoa kotiseudusta, niin on pakko korjata. Ruotsalainen en tietenkään ole, ahvenanmaalaiset ovat suomalaisia ja minä olen vielä lisäksi suomenkielinen ahvenamaalainen. Aika hölmöltä tuntuisi ruveta kehumaan jotain "erinomaista ruotsalaisuutta". Ja tuskin löydät yhtään ahvenanmaalaista jonka mielestä Ruotsissa olisi kaikki parempaa. Eikä meitä tarvitse kenenkään ylläpitää, meillä on Suomen alhaisin työttömyys ja ollaan varakasta aluetta muutenkin, pärjätään kyllä ihan omillamme, vaikka verorahamme käyvätkin siellä mantereella kääntymäss.

        Eli siis valtion elätti. Ja kehtaat puskasta herjata toisia sossupummeiksi. Tyypillinen svekko ääliö.


      • lenttpal kirjoitti:

        Eli siis valtion elätti. Ja kehtaat puskasta herjata toisia sossupummeiksi. Tyypillinen svekko ääliö.

        En ole.kutsunut ketään sossupummiksi, enkä kutsu. Työnantajani on kunta (oli myös mantereella), se ei tee minusta kenenkään elättiä.


      • Monesti ollut siellä
        ahvennainen kirjoitti:

        En minä mitään ruotsalaisuutta kehu, kerron vain millaista on elää Ahvenanmaalla. Kunnan virassa olen (ihan kuten olin silloinkin kun asuin mantereella). Mutta yksikään ihminen Ahvenamaalla ei tiedä näistä kirjoituksistani (eikä sen paremmin mantereellakaan), joten palkkaa on turha mistään odottaa. Ottaa vain päähän, kun esitetään virheellistä tietoa kotiseudusta, niin on pakko korjata. Ruotsalainen en tietenkään ole, ahvenanmaalaiset ovat suomalaisia ja minä olen vielä lisäksi suomenkielinen ahvenamaalainen. Aika hölmöltä tuntuisi ruveta kehumaan jotain "erinomaista ruotsalaisuutta". Ja tuskin löydät yhtään ahvenanmaalaista jonka mielestä Ruotsissa olisi kaikki parempaa. Eikä meitä tarvitse kenenkään ylläpitää, meillä on Suomen alhaisin työttömyys ja ollaan varakasta aluetta muutenkin, pärjätään kyllä ihan omillamme, vaikka verorahamme käyvätkin siellä mantereella kääntymäss.

        "Ja tuskin löydät yhtään ahvenanmaalaista jonka mielestä Ruotsissa olisi kaikki parempaa. Eikä meitä tarvitse kenenkään ylläpitää, meillä on Suomen alhaisin työttömyys ja ollaan varakasta aluetta muutenkin, "

        Siinähän sitä varakkuutta taas esitetään ja mikäs on esittää kun on valtio
        joka pitää yllä sitä hyvinvointia ja varakkuutta.

        Monikaan Ahvenanmaalainen ei edes halua kuulla mitään Suomesta ja kyllä
        ruotsalaisuus on siellä se hyvä kotimaa jonne katse kääntyy.
        Läheltä seurannut touhuja siellä saarellanne.


      • Tulkintaa vain
        Monesti ollut siellä kirjoitti:

        "Ja tuskin löydät yhtään ahvenanmaalaista jonka mielestä Ruotsissa olisi kaikki parempaa. Eikä meitä tarvitse kenenkään ylläpitää, meillä on Suomen alhaisin työttömyys ja ollaan varakasta aluetta muutenkin, "

        Siinähän sitä varakkuutta taas esitetään ja mikäs on esittää kun on valtio
        joka pitää yllä sitä hyvinvointia ja varakkuutta.

        Monikaan Ahvenanmaalainen ei edes halua kuulla mitään Suomesta ja kyllä
        ruotsalaisuus on siellä se hyvä kotimaa jonne katse kääntyy.
        Läheltä seurannut touhuja siellä saarellanne.

        Tuohon on hyvä lisätä myös se kuuluisa kaksikielisyys jota Rkp jankuttaa ja ylläpitää pakkoruotsituksena Manner-Suomessa. Suomen kieli ei enää olekkaan
        tärkeää Ahvenanmaalla, mutta miksi Ahvenanmaan poliitikoille Manner- Suomen
        pakkoruotsitus on tärkeää ylläpitää? Jotenkin se on suvaitsemattomuutta puuttua pakkoruotsittamaan siellä missä teillä Ålandilaisilla ei pitäisi olla mitään asiaa?
        Eikös kieliä pitäisi osata siellä kiihkoruotsalaistenkin kehdossa, ettei se olisi palvelujen tulkinnan esteenä?


      • valtionkassa valtias
        ahvennainen kirjoitti:

        En ole.kutsunut ketään sossupummiksi, enkä kutsu. Työnantajani on kunta (oli myös mantereella), se ei tee minusta kenenkään elättiä.

        No tietysti tekee. Sinun palkkasi maksetaan verorahoista. Sinä et ole ansainnut sitä. Ei sinänsä, että svekkulit jotka metsäfirmoissa häärii johtopaikoilla olisivat palkkioitaankaan ansainneet.


      • Jjjjjjjj
        valtionkassa valtias kirjoitti:

        No tietysti tekee. Sinun palkkasi maksetaan verorahoista. Sinä et ole ansainnut sitä. Ei sinänsä, että svekkulit jotka metsäfirmoissa häärii johtopaikoilla olisivat palkkioitaankaan ansainneet.

        Eli opettajat jotka opettavat lapsiasi, kaupungin työmiehet jotka korjaavat katuja eivät ole palkkaansa ansainneet, vaan ovat yhteiskunnan elättejä. Mieleenkiintoinen näkökulma.


      • maantiedon tunti
        Jjjjjjjj kirjoitti:

        Eli opettajat jotka opettavat lapsiasi, kaupungin työmiehet jotka korjaavat katuja eivät ole palkkaansa ansainneet, vaan ovat yhteiskunnan elättejä. Mieleenkiintoinen näkökulma.

        Nooh riippuu tietysti aineesta. Katujen korjaus tapahtuu kyllä tietääkseni suurimmaksi osaksi yksityisten yrittäjien toimesta, joten pieleen meni taas.


      • maantiedon tunti kirjoitti:

        Nooh riippuu tietysti aineesta. Katujen korjaus tapahtuu kyllä tietääkseni suurimmaksi osaksi yksityisten yrittäjien toimesta, joten pieleen meni taas.

        Kyllä kaupungeilla ja kunnilla edlleen on miehiä myös teknisellä puolella ihan fyysisessä työssä. Mutta ilmeisesti valtionkassa valtias on niin varakas että hän pystyy maksamaaan lastensa hoidon, koulutuksen, sairaanhoitonsa ja tulevan vanhushoitonsa ihan omasta pussistaan yksityiselle yrittäjälle. Hyvä sitten niin.
        Miten niin riippuu aineesta? Mistä aineesta. Minä olen kunnassa työssä enkä ollenkaan häpeä sitä. Ja mistä sinä tiedät mitä "ainetta" minä esimerkiksi olen?


      • torx itsevs rk jsult
        ahvennainen kirjoitti:

        Kyllä kaupungeilla ja kunnilla edlleen on miehiä myös teknisellä puolella ihan fyysisessä työssä. Mutta ilmeisesti valtionkassa valtias on niin varakas että hän pystyy maksamaaan lastensa hoidon, koulutuksen, sairaanhoitonsa ja tulevan vanhushoitonsa ihan omasta pussistaan yksityiselle yrittäjälle. Hyvä sitten niin.
        Miten niin riippuu aineesta? Mistä aineesta. Minä olen kunnassa työssä enkä ollenkaan häpeä sitä. Ja mistä sinä tiedät mitä "ainetta" minä esimerkiksi olen?

        Ai kuten puutarhureja vai. Se onkin oikein vaativaa puhaa ahneidenmaalaisille ihan kuten kaikki muukin touhu. Jätte kivempaa on naputella jotain merkityksetöntä tekstiä koneeseen ja lunastaa neljän tonnin palkkaa. Hauskintahan siinä on se, ettei ole juuri tehnyt mitään palkkansa ansaitsemisen eteen, eikä sitä makseta ruotsinkielisten varoista. Hoitaako muuten paikkakunnallasi ne puutarhurin hommat virolaiset vai venäläiset? Älä vaan sano, että on Etelä-Euroopasta ja Thaimaasta tuotu puutarhureja jonnekin Lemlandiin.


      • torx itsevs rk jsult kirjoitti:

        Ai kuten puutarhureja vai. Se onkin oikein vaativaa puhaa ahneidenmaalaisille ihan kuten kaikki muukin touhu. Jätte kivempaa on naputella jotain merkityksetöntä tekstiä koneeseen ja lunastaa neljän tonnin palkkaa. Hauskintahan siinä on se, ettei ole juuri tehnyt mitään palkkansa ansaitsemisen eteen, eikä sitä makseta ruotsinkielisten varoista. Hoitaako muuten paikkakunnallasi ne puutarhurin hommat virolaiset vai venäläiset? Älä vaan sano, että on Etelä-Euroopasta ja Thaimaasta tuotu puutarhureja jonnekin Lemlandiin.

        No yhtään puutarhuria (sen paremmin virolaista, venäläistä kuin muutakaan) ei Lemlandin kunnan palkkalistoilla ei ole (Maarianhaminasssa taitaa olla kaupungin puutarhuri, en ole varma),mutta neljä kiinteishoitajaa kylläkin. Ja ovat ihan paljasjalkaisia ahvenanamaalaisia minun tietääkseni. Onhan kiinteistönhoitajia tai vastaavia taatusti joka kunnassa, joten miksi ilkeillä sen vaativuudesta? Kunta (yhteiskunta) maksaa palkan ihan kuin mantereella ja se on ihan yhtä vaativaa täällä kuin mantereella. Ivailetko kotikuntasikin kiinteishoitajille siitä kuinka "vaativaa" heidän työnsä on?


      • nooh nooh
        ahvennainen kirjoitti:

        No yhtään puutarhuria (sen paremmin virolaista, venäläistä kuin muutakaan) ei Lemlandin kunnan palkkalistoilla ei ole (Maarianhaminasssa taitaa olla kaupungin puutarhuri, en ole varma),mutta neljä kiinteishoitajaa kylläkin. Ja ovat ihan paljasjalkaisia ahvenanamaalaisia minun tietääkseni. Onhan kiinteistönhoitajia tai vastaavia taatusti joka kunnassa, joten miksi ilkeillä sen vaativuudesta? Kunta (yhteiskunta) maksaa palkan ihan kuin mantereella ja se on ihan yhtä vaativaa täällä kuin mantereella. Ivailetko kotikuntasikin kiinteishoitajille siitä kuinka "vaativaa" heidän työnsä on?

        Kotikuntani kiinteistönhoitaja ei tue RKP:n, Magman ja Suomenruotsalaisten kansankäräjien kaltaisia rasistisia järjestöjä.


      • nooh ehkä
        Monesti ollut siellä kirjoitti:

        "Ja tuskin löydät yhtään ahvenanmaalaista jonka mielestä Ruotsissa olisi kaikki parempaa. Eikä meitä tarvitse kenenkään ylläpitää, meillä on Suomen alhaisin työttömyys ja ollaan varakasta aluetta muutenkin, "

        Siinähän sitä varakkuutta taas esitetään ja mikäs on esittää kun on valtio
        joka pitää yllä sitä hyvinvointia ja varakkuutta.

        Monikaan Ahvenanmaalainen ei edes halua kuulla mitään Suomesta ja kyllä
        ruotsalaisuus on siellä se hyvä kotimaa jonne katse kääntyy.
        Läheltä seurannut touhuja siellä saarellanne.

        Mitä se kertoo meistä suomalaisista että jotkut punkkien puremia täynnä olevat idiootti kalastajien jälkeläiset kyykyttää meitä tällä tavalla.


      • pulipuli1234
        maantiedon tunti kirjoitti:

        Nooh riippuu tietysti aineesta. Katujen korjaus tapahtuu kyllä tietääkseni suurimmaksi osaksi yksityisten yrittäjien toimesta, joten pieleen meni taas.

        hah hah! kyllä ne on valtion johtamia yrityksiä jotka tiet korjaa ja päällystää. destia ja lemmikäinen on lähes kokonaan valtiovetoisia!
        muutama hassu yksityinen löytyy jotka pari metriä tietä vetää.


    • Åland är vackert

      Kiitos ahvennainen. Tiedän aika paljon Ahvenanmaasta, mutta minullekin tuli uutta asiaa. Ainakin yritit asiallista keskustelua, vaikka vaikeaa se on tuommoisten (tai tuommoisen) kanssa (josta tekisi mieli kirjoittaa jotain ilkeää, mutta eipä taida kannattaa). Hyvää syksyä sinulle.

      • itevaltiia

        Ei sinun sanasi niin merkityksellisiä ole, että niistä kukaan loukkaantuisi. Ei haukkusi haavaa tee. Jospa keskittyisit vaikka ensin saamaan näille ahneidenmaalaisille jalkapallon Suomen mestaruutta. Jospa se kaltaisesi neron ja viisauden sekä valon lähteen opastamana vihdoin onnistuisi näiltä hemmoteilluilta luusereilta ja eläteiltä.


      • Siinä se olikin

        Suomenruotsalaisuus on ylivertaista maailmassa ja ruotsalaisuus jo taivaasta.


      • Siinä se olikin kirjoitti:

        Suomenruotsalaisuus on ylivertaista maailmassa ja ruotsalaisuus jo taivaasta.

        Kummallisia ajatuksia siellä mantereella. Ahvenanmaalaiset vähän vierastavat suomenruotsalaisia ja ruotsalaisille yleensä ystävällisesti naureskellaan. Mutta jos te siellä noin ajattelette, niin senkun sitten vain. Omapa on asianne.


      • Oiliskos tuo se OK
        ahvennainen kirjoitti:

        Kummallisia ajatuksia siellä mantereella. Ahvenanmaalaiset vähän vierastavat suomenruotsalaisia ja ruotsalaisille yleensä ystävällisesti naureskellaan. Mutta jos te siellä noin ajattelette, niin senkun sitten vain. Omapa on asianne.

        Kummallista, että sen käsityksen saa kun vähän seuraa suomenruotsalaisten
        keskusteluja niin se ruotsalaisuus ja paremmuus on siellä aina esillä.
        Mahtaako kukaan teistä svekkuleista uskaltaa tunnustaa olevansa edes Suomesta? Suomenruotsalaisuus on täysin epäuskottavaa kuin verrattaisiin heidän sanaansa vaikka yöhön se onkin päivä heiltä.
        Ahvenanmaalla naureskellaan ystävällisesti ruotsalaisille ja syrjitään suomenkielisiä muka ystävällisesti. Tuossa syrjimisessä ja ihmisten eriarvoistamisessa te svekkulit olettekin mestareita sillä te olette saaneet ne näyttämään lailliselta kun se muka on ystävällistä ja jopa virnuilette sillä saavutuksellane muille. Miksi te muuten pidätte aina kahta kaapua sillä te olette ihan samaa ruotsalaista alkuperää vaikka eriosassa maata asuttekin?


      • 100%suomalainen
        ahvennainen kirjoitti:

        Kummallisia ajatuksia siellä mantereella. Ahvenanmaalaiset vähän vierastavat suomenruotsalaisia ja ruotsalaisille yleensä ystävällisesti naureskellaan. Mutta jos te siellä noin ajattelette, niin senkun sitten vain. Omapa on asianne.

        hyvä ahven ;)


      • 100%suomalainen
        Oiliskos tuo se OK kirjoitti:

        Kummallista, että sen käsityksen saa kun vähän seuraa suomenruotsalaisten
        keskusteluja niin se ruotsalaisuus ja paremmuus on siellä aina esillä.
        Mahtaako kukaan teistä svekkuleista uskaltaa tunnustaa olevansa edes Suomesta? Suomenruotsalaisuus on täysin epäuskottavaa kuin verrattaisiin heidän sanaansa vaikka yöhön se onkin päivä heiltä.
        Ahvenanmaalla naureskellaan ystävällisesti ruotsalaisille ja syrjitään suomenkielisiä muka ystävällisesti. Tuossa syrjimisessä ja ihmisten eriarvoistamisessa te svekkulit olettekin mestareita sillä te olette saaneet ne näyttämään lailliselta kun se muka on ystävällistä ja jopa virnuilette sillä saavutuksellane muille. Miksi te muuten pidätte aina kahta kaapua sillä te olette ihan samaa ruotsalaista alkuperää vaikka eriosassa maata asuttekin?

        Oiliskos tuo se OK nimimerkille että ime ittees!
        Olet niin väärässä kuin voit! täällä asuu paljon täysin suomalaisia ihmiä..
        En tajua mistä noin tyhmää sakkia tulee.
        Itse olen 100%suomalinen suomen armeijan käynyt , aina valmis suomenpuolesta taistelemaan ja edusta perussuomalaisia!! ja oonko mä silti sun mielestä suomenruotsalainen kun asun ahvenanmaalla?? no en todellakaan olen suomalainen!
        kaikki palvelutkin saan täällä suomeksi!
        Voi vit... mitä sakkia!!!


      • bunndy tv stu
        100%suomalainen kirjoitti:

        Oiliskos tuo se OK nimimerkille että ime ittees!
        Olet niin väärässä kuin voit! täällä asuu paljon täysin suomalaisia ihmiä..
        En tajua mistä noin tyhmää sakkia tulee.
        Itse olen 100%suomalinen suomen armeijan käynyt , aina valmis suomenpuolesta taistelemaan ja edusta perussuomalaisia!! ja oonko mä silti sun mielestä suomenruotsalainen kun asun ahvenanmaalla?? no en todellakaan olen suomalainen!
        kaikki palvelutkin saan täällä suomeksi!
        Voi vit... mitä sakkia!!!

        Älä valehtele enempää. Nenä kasvaa. Hörökorvathan sinulla jo onkin.


    • 100%suomalainen

      Miksi pitää ajaa vihaa kuntaliitoksista ahvenanmaalle?? En tajua!
      Itse asun ahvenanmaalla ja kuulun vielä kaiken lisäksi perussuomalaisiin :)
      Joka päivä itseäni ottaa päähän mantereella tehtävät tempaukset kuten kuntien yhdistäminen ja euro jumppa!!
      Se että monet ihmiset ajattelee mantereella että täällä ollaan ruotsalaisia niin olette todella väärässä.
      Kuntia ei tulisi yhdistää mantereella eikä todellakaan täällä.
      Toi viha pitää ajaa tähän nykyiseen hallitukseen ja edelliseen hallitukseen jotka ovat yhdessä lähes kaksin kertaistanut valtion velan.
      On hienoa että suomella on oma arvokas saaristo ja ahvenanmaa.

    • Olen suomalainen

      Meillä on tosiaan arvokas ja kaunis saaristomme, mutta mitä tulee itse Ahvenanmaahan on se kuin irvikuva omine rasistisine lakeineen ja säädöksineen.
      Miksi on syrjittävä omia suomenkielisiä kansalaisiamme ja sitä varten on jopa laadittu lakikin, että se näyttäisi suvaitsevaiselta ja hyväksyttävältä ja on muka ystävällistä syrjintää? Onko joku älypää vajonnut noin alas, että ymmärtää lajitella
      mikä olisi ystävällistä syrjitää jollain asteikolla mitattuna?
      Suurin limaskopuolue hallituksessa on Rkp joka suurilla verottomilla säätiörahoillaan pitää rasismia yllä kuin pakolla. Perussuomalaiset ovat muka aina kaiken pahan alku ja juuri mitä Rkp:n propaganda jatkuvasti jankuttaa?

    • Kerro nyt minullekin, mikä laistamme on rasistinen? Syrjintää en kieleni vuoksi ole itse täällä kohdannut, eikä sellaisesta 100%:n varmasti lakia ole olemassa. Rkp ei juurikaan vaikuta Ahvenanmaan asioihin, joten en sitäkään oikein ymmärrä. Ota vähän asioista selvää ennenkuin kirjoitat omia luulojasi julkisesti.

      • liuonen

        Älä viitsi. Eihän sieltä suomenkielinen saa edes ostaa maata jollei ole jotain kotiseutuoikeutta.


      • liuonen kirjoitti:

        Älä viitsi. Eihän sieltä suomenkielinen saa edes ostaa maata jollei ole jotain kotiseutuoikeutta.

        Kuten sanottu, kannattaa ottaa selvää asioista ennen kuin julkaisee luulojaan. Kaavoitetulta alueelta saa vakituiseen asumiseen ostaa maata ilman kotiseutuoikeutta. Muualta tai muuhun käyttöön (vapaa-ajan asuntoa esim)ei voi ostaa ilman kotiseutuoikeutta, vaikka äidinkieli olisi mikä ja osaisi kuinka montaa kieltä tahansa. Eli kotiseutuoikeus vaaditaan ruotsinkielisiltäkin ja hekin joutuvat sen saadakseen asumaan viisi vuotta maakunnassa.


      • tisquad jsulti tv
        ahvennainen kirjoitti:

        Kuten sanottu, kannattaa ottaa selvää asioista ennen kuin julkaisee luulojaan. Kaavoitetulta alueelta saa vakituiseen asumiseen ostaa maata ilman kotiseutuoikeutta. Muualta tai muuhun käyttöön (vapaa-ajan asuntoa esim)ei voi ostaa ilman kotiseutuoikeutta, vaikka äidinkieli olisi mikä ja osaisi kuinka montaa kieltä tahansa. Eli kotiseutuoikeus vaaditaan ruotsinkielisiltäkin ja hekin joutuvat sen saadakseen asumaan viisi vuotta maakunnassa.

        No muitoillaan kysymys sitten näin jotta sinäkin ymmärrät asian rasistisuuden. Saako kotiseutuoikeutta osaamatta ruotsia? Kyllä vai ei.


      • tisquad jsulti tv kirjoitti:

        No muitoillaan kysymys sitten näin jotta sinäkin ymmärrät asian rasistisuuden. Saako kotiseutuoikeutta osaamatta ruotsia? Kyllä vai ei.

        No muotoillaan sitten vastaus näin. Kaavoitetulta alueelata vakituiseen asumuseen voi ostaa talon ilman kotisutuoikeutta. Muualta tai muuhun käyttöön vaaditaan kotisutuoikeus. Kotiseutuoikeuden saamisen ehtona on jonkinlainen ruotsin kielen taito. Kielikoetta ei ole ja kielitaidon ei tarvitse olla hyvä (tiedän ihmisiä, joilla on kotiseutuoikeus ja ruotsin kielen taito ei todellakaan ole kehuttava). Ja jos ajattelee, että kotiseutuoikeuteen vaaditaan viiden vuoden asuminen täällä, joten jos siinä ajassa ei auttavasti opi ruotsia, niin sitten on jotain vialla.


      • huomioinut tämän
        ahvennainen kirjoitti:

        No muotoillaan sitten vastaus näin. Kaavoitetulta alueelata vakituiseen asumuseen voi ostaa talon ilman kotisutuoikeutta. Muualta tai muuhun käyttöön vaaditaan kotisutuoikeus. Kotiseutuoikeuden saamisen ehtona on jonkinlainen ruotsin kielen taito. Kielikoetta ei ole ja kielitaidon ei tarvitse olla hyvä (tiedän ihmisiä, joilla on kotiseutuoikeus ja ruotsin kielen taito ei todellakaan ole kehuttava). Ja jos ajattelee, että kotiseutuoikeuteen vaaditaan viiden vuoden asuminen täällä, joten jos siinä ajassa ei auttavasti opi ruotsia, niin sitten on jotain vialla.

        Monet suomenruotsalaisista eivä ole oppineet pääkieltämme Suomea vaikka ovat asuneet täällä koko ikänsä. Jossain on silloin vikaa ja pahasti.


      • huomioinut tämän kirjoitti:

        Monet suomenruotsalaisista eivä ole oppineet pääkieltämme Suomea vaikka ovat asuneet täällä koko ikänsä. Jossain on silloin vikaa ja pahasti.

        Siinä on se ero, että Suomi on kaksikielinen, joten ruotsilla pitää pärjätä Suomen mantereella. Ahvenanmaa taas on ainoastaan yksikielisesti ruotsinkielinen.


      • hsitori parasite rk
        ahvennainen kirjoitti:

        No muotoillaan sitten vastaus näin. Kaavoitetulta alueelata vakituiseen asumuseen voi ostaa talon ilman kotisutuoikeutta. Muualta tai muuhun käyttöön vaaditaan kotisutuoikeus. Kotiseutuoikeuden saamisen ehtona on jonkinlainen ruotsin kielen taito. Kielikoetta ei ole ja kielitaidon ei tarvitse olla hyvä (tiedän ihmisiä, joilla on kotiseutuoikeus ja ruotsin kielen taito ei todellakaan ole kehuttava). Ja jos ajattelee, että kotiseutuoikeuteen vaaditaan viiden vuoden asuminen täällä, joten jos siinä ajassa ei auttavasti opi ruotsia, niin sitten on jotain vialla.

        Vaaditaanko Ahvenanmaan luuseri jalkapallojoukkueelta suomen kielen taitoa jotta voi pelata. Esimerkiksi Sjölund puhui Hyypiälle englantia. Kertoo jotain teistä. Eli siis myönnät ettei siellä juuri pärjää ilman ruotsia, mutta ilman suomea pärjää. Onko Ahneidenmaa osa Suomea? Onko Ruotsissa esimerkiksi alueita joissa voi puhua vaikkapa japania osaamatta sanaakaan ruotsia ja jotka saavat tukea valtiolta. Ei taida olla.


      • Älä häpäise muita
        hsitori parasite rk kirjoitti:

        Vaaditaanko Ahvenanmaan luuseri jalkapallojoukkueelta suomen kielen taitoa jotta voi pelata. Esimerkiksi Sjölund puhui Hyypiälle englantia. Kertoo jotain teistä. Eli siis myönnät ettei siellä juuri pärjää ilman ruotsia, mutta ilman suomea pärjää. Onko Ahneidenmaa osa Suomea? Onko Ruotsissa esimerkiksi alueita joissa voi puhua vaikkapa japania osaamatta sanaakaan ruotsia ja jotka saavat tukea valtiolta. Ei taida olla.

        hsitori parasite rk, pois sieltä kentältä. Siellä on peli.

        Ootsä ihan oikeasti noin urpo?


      • toxIKN
        Älä häpäise muita kirjoitti:

        hsitori parasite rk, pois sieltä kentältä. Siellä on peli.

        Ootsä ihan oikeasti noin urpo?

        Oletko sinä samanlainen idiootti kuin Jaron pelaajat. Nooh ainakin samanlainen luuseri varmaan.


      • ahjaa siis ikn
        ahvennainen kirjoitti:

        Siinä on se ero, että Suomi on kaksikielinen, joten ruotsilla pitää pärjätä Suomen mantereella. Ahvenanmaa taas on ainoastaan yksikielisesti ruotsinkielinen.

        Ahvenanmaa ei siis ole osa Suomea? No mihin se sitten kuuluu? Annas kun arvaan mitä vastaan. Svekkuli on niin ennalta arvattavissa. "Ahvenanmaa on Suomeen kuuluva itsehallinnollinen alue jonka erityisaseman kansainväliset sopimukset takaavat".


      • hsitori parasite rk kirjoitti:

        Vaaditaanko Ahvenanmaan luuseri jalkapallojoukkueelta suomen kielen taitoa jotta voi pelata. Esimerkiksi Sjölund puhui Hyypiälle englantia. Kertoo jotain teistä. Eli siis myönnät ettei siellä juuri pärjää ilman ruotsia, mutta ilman suomea pärjää. Onko Ahneidenmaa osa Suomea? Onko Ruotsissa esimerkiksi alueita joissa voi puhua vaikkapa japania osaamatta sanaakaan ruotsia ja jotka saavat tukea valtiolta. Ei taida olla.

        Ahvenanmaa on osa Suomea, mutta yksikielisesti ruotsinkielinen maakunta. Eli kyllä, täällä pärjää ilman suomea mutta ei ilman ruotsia. Mikä siinä on ongelma? Eikä kukaan kiellä suomea puhumasta, se vain voi olla vaikeaa, jos keskusketukumppani ei suomea ymmärrä.


      • hohhoijaa ja sillee
        liuonen kirjoitti:

        Älä viitsi. Eihän sieltä suomenkielinen saa edes ostaa maata jollei ole jotain kotiseutuoikeutta.

        Paskanmarjat!! kyllä mutten voi ostaa!
        tiedän koska itse olen ostanut:)
        ai niin ja kaikki muu sonta mitä täällä puhutaan niin voin korjata :D
        täällä ei ole rasismia näkynyt ainakaan enempää ku stadissa tai missään muuallakaan.
        palvelut oon saanut ihan hyvin suomeksi ja hyvä niin kun ei toi ruotsi oikein taitu.
        nyt kaks vuotta täällä asunut ja aivan loistava paikka.


    • Tietoa on täällä

      Ahvenanmaalla suomenkielisillä ei ole oikeuksia koska se vetoaa aivan
      omilla säädöksillään yksikielisyyteensä. Jos siellä olisi vähänkin ymmärrystä
      ja suvaitsevaisuutta niin ihmisiä ei eriarvoistettaisi vaan he olisivat samanarvoisia
      mitä Manner-Suomessakin. Pahinta eriarvoistaminen on kun se kohdistuu pieniin
      viattomiin lapsiin jotka muuttavat vanhempiensa mukana sinne rasistisaarelle tietämättä mitä lapset siellä joutuvat kokemaan.

      • Huomioitava vääryys

        Lapsiin kohdistuva syrjintä on inhottavaa kiihkoruotsalaisuutta mikä pitäisi tuomita
        heti eikä antaa sen enää toimia vaikka kyseessä olisikin jokin kummallinen laki millä sitä turvataan Ahvenanmaalla.


    • 40

      maarinhamina voitas yhdistää turkuun

      • Ei koskaan Turkuun

        Mitä Turku tekee rasisteilla jotka syrjivät jopa lapsia?


      • Ålandddd
        Ei koskaan Turkuun kirjoitti:

        Mitä Turku tekee rasisteilla jotka syrjivät jopa lapsia?

        jaaaahas, jaahas. kateellisten panettelua taas. Raumalaisena voin sanoa että antaa Ahvenanmaalaisten hoitaa itse nyt omat asiansa. He osaavat siellä sen paljon paremmin kuin me täällä mantereella. Muuttaisin heti Ahvenanmaalle asumaan, jos ruotsinkielen taitoni olisi hitusen parempi (ruotsin opiskelut menossa)
        On se niin hieno paikka. Minä toivoisin että Åland olisi tulevaisuudessa itsenäinen valtio, niin ei ainakaan tarvitsisi näitä narisijoita täällä kuunnella.


      • Ålandddd
        Ei koskaan Turkuun kirjoitti:

        Mitä Turku tekee rasisteilla jotka syrjivät jopa lapsia?

        jaaaahas, jaahas. kateellisten panettelua taas. Raumalaisena voin sanoa että antaa Ahvenanmaalaisten hoitaa itse nyt omat asiansa. He osaavat siellä sen paljon paremmin kuin me täällä mantereella. Muuttaisin heti Ahvenanmaalle asumaan, jos ruotsinkielen taitoni olisi hitusen parempi (ruotsin opiskelut menossa)
        On se niin hieno paikka. Minä toivoisin että Åland olisi tulevaisuudessa itsenäinen valtio, niin ei ainakaan tarvitsisi näitä narisijoita täällä kuunnella.


      • buffy shao kahn
        Ålandddd kirjoitti:

        jaaaahas, jaahas. kateellisten panettelua taas. Raumalaisena voin sanoa että antaa Ahvenanmaalaisten hoitaa itse nyt omat asiansa. He osaavat siellä sen paljon paremmin kuin me täällä mantereella. Muuttaisin heti Ahvenanmaalle asumaan, jos ruotsinkielen taitoni olisi hitusen parempi (ruotsin opiskelut menossa)
        On se niin hieno paikka. Minä toivoisin että Åland olisi tulevaisuudessa itsenäinen valtio, niin ei ainakaan tarvitsisi näitä narisijoita täällä kuunnella.

        Ihanko oikein ahvenämmä massapostitit roskaasi. Massapostitus on palstalla kielletty idiootti.


      • Toivotaan vain
        Ålandddd kirjoitti:

        jaaaahas, jaahas. kateellisten panettelua taas. Raumalaisena voin sanoa että antaa Ahvenanmaalaisten hoitaa itse nyt omat asiansa. He osaavat siellä sen paljon paremmin kuin me täällä mantereella. Muuttaisin heti Ahvenanmaalle asumaan, jos ruotsinkielen taitoni olisi hitusen parempi (ruotsin opiskelut menossa)
        On se niin hieno paikka. Minä toivoisin että Åland olisi tulevaisuudessa itsenäinen valtio, niin ei ainakaan tarvitsisi näitä narisijoita täällä kuunnella.

        Oikeassa olet itsenäisenä valtiona Ahvenanmaa kaunistuisi entisestään
        sillä silloin sen pitäisi noudattaa samoja lakeja mitä muutkin valtiot.
        Ahvenanmaan pitäisi luopua nykyisistä itsehallinto argumenteistaan
        eikä Suomi olisikaan turvaamassa sitä ylitsepursuavaa elintasoa
        mitä se nykyisin on. Me kateelliset vain olisimme entistäkin kateellisimpia
        kun seuraisimme miten entinen hyvinvoipa kiihkoruotsalaisuus vaipuisi
        historian tunkkaiseen olotilaansa ja saaria valtaisivat siellä liehuisivat
        ruotsalaiset sinikeltaiset liput.


    • Eijaei

      Tervä täile sine,
      olä taalä jo mine.
      Ålandi on palstä,
      valke joka pärsta.

      Te olä iha merikänsaa,
      siela kälastä hen saa.
      Ossa rotsi vahasen,
      syota silli kalasen.

      Ole mina olla aiköä,
      kulla vahan taikoa.
      Sine kyla matkusta,
      missa paassä kusta.

      Vahan soomi patre,
      sanoa kylla Sartre.
      Siella se hyva pylly,
      tykka kun se hylly.

      Taalä joota viinä,
      on Olle huva siinä.
      Häkäta naine se petö,
      ja riehu umpari keto.

      Mina musta, tönkössa,
      vähva mees sänkössä.
      Kätsoä naine kylästa,
      paastä mina pylästa.

      Taalä soomessä kylma,
      ei näky mu silmakulma.
      Paljön vate jo paalä,
      tuttö ollä joka saalä.


      Joko YLE on SVT?
      HS = Röyhkeää lehtimiestaidottomuutta!
      Iltalehti nyt = Pakkoruotsi aina!
      Olen allerginen Närpiön tomaateille.
      Sanonpa vielä yhden asian: Ahvenanmaa

    • Lena M-hamn

      Kunnat ovat Suomen pienimpiä Maarianhaminaa lukuunottamatta. Sekin on melko pieni.

      Maakuntahallinto ja kuntahallinto on järkevää yhdistää, koska se on täysin päällekkäistä. Ylijäävät hallintovirkailijat saadaan tuottavaan työhön ahvenanmaalaisten parhaaksi.

      • Eivät kunnat tee päällekkäisiä asioita maakuntahallituksen kanssa. Kunnat hoitavat kunnille kuuluvat tehtävät, maakuntahallitus keskushallinnon. Et tunnu oikein olevan perillä yhteiskunnan rakenteista. Se, kuinka monta kuntaa täällä tarvitaan, on asia, johon en osaa ottaa kantaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe