Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Humalaa metsästä....

Puutarhainen

Löysin metsästä luonnonvaraisen Humalan. Tai niitä on oikeastaan metsä täynnä. Onnistuukohan sen siirto puutarhaan? Onko tuo "villi"-humala sama kuin puutarhakaupoissa myytävä? Onko kellään kokemusta

8

5775

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sari

      Tottakai siirto onnistuu, sen kun vain kaivat ja viet pihaasi.Metsästä minäkin olen omani tuonut ja nyt on komeita 'humalia' roikkumassa humalasalon päässä,saa kohta tehdä sahtia ;)

      • vaikka minne

        Minä en haluaisi kasvattaa humalaa, mutta naapurilla oli sitä jossakin vaiheessa. Tosin se ei tahtonut kasvaa hänellä millään. (Hän ensin rakensi pari hienoa humalasalkoakin ja istutti sitten ostamansa taimet niiden juureen. Salot olivat täysin tyhjiä muutaman vuoden ajan, kun humala ei kasvanutkaan. Lopulta hän hävitti koko salot ja luopui koko kasvista.)

        Mutta minulla se kasvaisi vadelmien juuressa ja perennoiden seassa vaikka kuinka korkealla, jos vain sallisin. Olen repinyt taimia juurineen pois jatkuvasti rikkaruojoja kitkiessäni, mutten saa kaikki juuria pois, koska niitä tulee jatkuvasti. Ja kai naapurin humala jossakin vaiheessa ehti siementääkin, kun tuo humala kasvaa minulla monessa eri kohtaa...

        Eli toisinpäin: Miten pääsen eroon humalista?? (Olen saanut hävitettyä pihaltani jopa lupiinitkin, mutta tuo humala on ongelmallinen.)


      • Puutarhainen

        Kiitos tiedosta, menen sitten kaivamaan niitä tuolta metsästä ja siirrän pihaani. Säästyy muutama euro. Minkälainen se humalasalko oikein on, jonkin tietyn mallinenko? Itse ajattelin laittaa humalan kasvamaan pihaportiksi laittamaani puutarhakaareen. Erottaa rivitalon pihan selkeästi erilliseksi alueeksi ja tuo vähän näkösuojaakin.


      • sari
        Puutarhainen kirjoitti:

        Kiitos tiedosta, menen sitten kaivamaan niitä tuolta metsästä ja siirrän pihaani. Säästyy muutama euro. Minkälainen se humalasalko oikein on, jonkin tietyn mallinenko? Itse ajattelin laittaa humalan kasvamaan pihaportiksi laittamaani puutarhakaareen. Erottaa rivitalon pihan selkeästi erilliseksi alueeksi ja tuo vähän näkösuojaakin.

        Kaari on aivan hyvä siihen.Humalasalko on vain pitkä keppi,itselläni on jotain nelimetrisiä ja ne olen yhdistänyt päistä kiinni toisiinsa, siitä tulee 'pieni maja' kun humalat oikein rehottaa, ainakin näin kosteana kesänä.


    • Maiju

      Minä sain ystävältä, ja se kasvoi todella reheväksi, mutta sitten erehdyin istuttamaan sitä pensasaidan "tyhjään" kohtaan, minkä kohdan se täyttikin, mutta pikkuhiljaa se alkoi vallata pensasaitaani niin, että halusin humalan siitä kokonaan pois, mutta sepä ei ollutkaan niin yksinkertaista. Vaikka revin taimia kuinka pois, niitä tuli aina jostain päin lisää ja lisää...
      Jos sinulla on paikka mistä ne eivät pääse "luvatta" leviämään, niin OK.
      Useina kesinä niihin tuli myös tosi paljon kirvoja, eivätkä ne silloin olleet mitenkään hyvännäköisiä.

    • ....

      Minä rakensin/rakennutin muutama vuosi sitten rivitalon pihaan portin. Sen juurelle istutin köynnösruusun, joka ei tahtonut heti lähteä kasvuun. Kun niin kovasti jotakin vihreää siihen halusin, hain tuttavalta humalan taimia. Nyt ovat valloittaneet jo ruusunkin reviiriä, mutta tekevät kauniita käpyjä syyskesällä ja kasvaa hujahtavat alkukesästä nopeasti mittoihinsa. Ohjailen välillä kaarta myöten, että pysyvät siistinä. Vieressä on verkkoaitaa, ja välillä kääntelen versoja verkkoaidan mutkille. Itsepäinen kasvi, kasvaa vaan yhteen suuntaan...
      Kirvoista on ollut joskus riesaa, mutta onhan niillekin myrkyt keksitty. Sitäpaitsi aina jotkut ötökät vaivaavat puutarhakasveja, sille ei voi mitään. En tiedä saatko tätä viestiä koskaan, mutta toivotan sinulle onnea Humalan kanssa, ja muista kuitenkin pitää sitä kurissa... :)

      • Puutarhainen

        Hitsi pilli!, Ei se metsästä löytämäni kasvi ollutkaan Humala. Silloin kun sitä siirsin siinä oli aivan kuin käpyjä, mutta nyt kun ne taimet ovat pihassani olleet, niistä "kävyistä" onkin tullut punaisia marjoja. Kun kasvikirjasta katsoin, se onkin Lillukka :-( Nyt ei muuta kuin puutarhakauppaan ostamaan niitä Humalan taimia. Missähän päin suomea sitä humalaa oiken kasvaa luonnonvaraisena? En taida ainakaan tähän hätään sitä mistään metsästä löytää.

        Kiitos vaastauksesta ".....", jotekin tykkään kuitenkin siitä Humalasta, ja aion laittaa sitä kasvamaan puutarhakaareeni, hyvä tietää että leviää helposti, niin tiedän pitää kurissa ennen kuin se pääsee tapahtumaan.


    • Naapuri istutti...

      Mun kukkapenkeistä saa tulla hakemaan humalaa niin paljon kuin haluaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2087
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1798
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      19
      1677
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1480
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1433
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1348
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1344
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1302
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe