Rottien tutustuttaminen

mitä nyt?

Kaipaisin vinkkejä siihen, miten saisin uuden rottani tutustetuttua muuhun laumaan. Rotta on ollut minulla nyt pari viikkoa, ja olen muutaman kerran yrittänyt täutustuttaa rottia toisiinsa, mutta se ei onnistu. Vanhat rotat käyvät tulokkaan kimppuun joka kerta. Uusin rottani on saanut haavoja näistä kohtaamisesta, eikä uskalla edes liikahtaa kun vanhat rotat sitä haistelevat. Ja tästä huolimatta sen kimppuun käydään. Mitä voin tehdä. Häkkejä ei ole mahdollista pitää vierekkäin, mutta ovat kuitenkin samassa huoneessa.

3

1186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öhöh

      Et kai vaan sitä uutta tulokasta heittänyt suoraan sinne häkkiin?
      Jos sulla on iso kylppäri ja siellä ei oo mitään "koloja" tai muita vastaavia vaarapaikkoja niin laita kaikki rotat sinne ja anna rauhassa tutustua. Onko kyseessä siis naaraat vai urokset ja minkä ikäinen tämä uusi tulokas on? Entä muitten rottien iät? Kuinka monta rottaa siinä häkissä on?

      Jos tappelut eivät ole verisiä, niin ei kannata huolestua. Totutat ne nyt ihan rauhassa toisiinsa..

    • mitä nyt?

      Uusin rotta on tällä hetkellä kolmen kuukauden ikäinen. Vanhoja rottia on kolme, yksi 10 kuukauden ikäinen ja 5 kuukauden ikäiset veljekset. Kaikki ovat uroksia. Olen yrittänyt tutustuttaa rottia toisiinsa kun ovat olleet juoksemassa tai sylissäni. Tällöin vanhat rotat eivät jouda paljon katsella uuden perään, mutta uusi on siltikin kovin varuillaan muita kohtaan. Nyt ovat olleet tämän päivän kaikki yhdessä häkissä, jossa tulokas on majaillut muutaman viikon. Rotat eivät siltikään ole täysin sinut toistensa kanssa. Nyt ei ole hetkeen kuulunut häkistä mitään kahinoita, mutta uusin rottani on kuitenkin varuillaan ja pelokas muita kohtaan. Se kiertää toiset miuluummin kaukaa, koska pelkää saavansa hampaista jos menee lähelle.

      • suski-87

        Kolmikuinen ei ole muiden silmissä enää niin poikanen, mikä usein vaikeuttaa totutusta etenkin urosten kohdalla. Helpoiten laumaan saa lisättyä ihan luovutusikäisiä 5-6 -viikkoisia naperoita.

        Junnun kanssa suosittelen koko lauman pitämistä alkuun tuossa junnulla käytössä olevassa häkissä, esimerkiksi reilun viikon verran. Alkuun häkistä kannattaa poistaa myös kopit ja muut, johon joku rotista saatettaisiin ajaa. Mikäli jokin isoista käy pahemmin junnun päälle, otetaan kiusaajaksi yöksi pois laumasta toiseen häkkiin, ja palautetaan vasta seuraavana päivänä kun se on rauhoittunut. Sillä välin junnu saa tutustua rauhallisempiin ja laumautua niiden kanssa.

        Mikäli kaikki menee pari päivää hyvin, voi häkkiin lisätä esimerkiksi riippumaton. Sitten taas seuraillaan, ja jos ongelmia ilmenee palataan vielä askeettisempaan sisustukseen. Koppeja ja muita lisätään vasta, kun rotat tuntuvat olevan rennommin toistensa seurassa. Mikäli sopu säilyy sitten täysin sisustetussakin häkissä, voi alkaa harkita lauman siirtämistä vanhan lauman puhdistettuun häkkiin. Virikkeet ja kuivikkeet kannattaa siirtää vakihäkkiin alkuun tästä totutushäkistä.

        Meillä totutettiin kerran 3kk, 3,5kk, 2*5kk ja 7kk pojat yhteen. Uusin tulokas oli tuo 3kk junnu. Tuolloin kanssa tuo vanhin kävi hampaiden kera uusimman junnun kimppuun. Nuokin asuivat sitten ensimmäiset päivät MiniDunassa minun sängyn vieressä, ja siirtyivät siitä sitten vielä useammaksi päiväksi vähän isompaan poikashäkkiin keskelle olhuonetta. Koppihoito tehosi, ja nykyään lauma asuu sovussa Furet Towerissa. Tuo 3,5kk junnu tuli samaan laumaan 5-viikkoisena, ja se puolestaan meni porukkaan lähes heittämällä - nostin sen jaloittelemaan muiden kanssa sohvalle siksi aikaa kun siivosin häkin, ja siirsin sitten kaikki sohvalta häkkiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      367
      3258
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      146
      1282
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1188
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      139
      1030
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      833
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      752
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      737
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      699
    Aihe