heissan!

neuvoa kaipaava

Olen 17-vuotias tyttö ja olen muuttamassa omaan asuntoon poikaystävän kanssa. Vanhempani erosivat hiljattain, joten on vähän niinkuin pakko muuttaa. Minulla on lukio vielä kesken ja pitäisi varmaankin mennä töihin jotta pärjää. Saisin 300e korotettua asumistukea joten haluaisin vinkkejä että kuolenko nälkään vai voinko pärjätä osa-aikaisella työllä koulun ohella. Vähän pelottaa itsenäistyä, mutta pakkohan se on jossakin vaiheessa kuitenkin lähteä opiskelemaan lisää muualle ja käydä samaan aikaan töissä. =(

3

130

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9 + 19

Laske yhteen vuokra, sähkö, vesi, netti ja muut kiinteät kulut, vähennä se mitä poikaystäväsi maksaa. Laske koulutarvikkeet, puhelinkulut ja bussilippu. Ruokaan, vaatteisiin, pesuaineisiin, vessapaperiin ym. tarvitset myös rahaa.

Mulla itsellä menee vuokran lisäksi kaikkeen muuhun normaaliin elämiseen noin 400 euroa kuussa (hyvin helposti saisi enemmänkin menemään). Sitten voi lisäksi olla isompia kuluja, kuten kodinkoneiden hankkimista, lääkärikäyntejä tai kalliimpia vaatteita.

Niin kauan kun olet alaikäinen vanhemmillasi on velvollisuus elättää sinua.

• Ota selvää muualta

Jos sinä laitat nimesi vuokrasopimukseen, joudut maksamaan vuokran yksin, jos kaveri luistaa.

• 17 vuotias ei ole oikeustomikelpoinen, joten asuntoa ei esim voi vuokrata. Yli 16 vuotiaalla on toki oikeus itse päättää vähäisen omaisuuden/tulon käyttämisestä, mutta silloin puhutaan jostain muutaman satasen kesätyöpalkasta tai vastaavasta..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      75
      4406
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3095
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      3075
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      396
      2152
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      217
      1269
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1203
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      74
      1186
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1055
    9. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      63
      1045
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      973
    Aihe