Pyörivä puomi

Egu

Hankin vanhan veneen jossa on ollut joskus käytössä(ei minulla)ison rullaus puomille.Kysyisin että miten saa puomin lukittua,pysymään suorassa,siis ura ylöspäin,eikä 10 astetta vinossa jompaankumpaan suuntaan.Isossa on alaliikki
"vapaana"/ei urassa. Vino puomi rasittaa kikkitaljan heloja.

5

321

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppomartti

Pyörivä puomi oli muotia 60- luvun loppupuolella ja ainakin minulla veivi oli maston etupuolella. Veivi lukittiin mastoon ja silloin puomi ei pyörinut. Olivat samassa akselissa kiinni. Katso onko puomin päästä maston läpi akseli ja jos on niin lukitse esim ruuvilla. Toinen vaihtoehto on: anna puomin kääntyä ja muuta kikan kiinnitys, ettei kampea.

• ei kai se haittaa?

Pari vastakysymystä:
      - oletko varma, että puomin 10 asteen kulma todellakin rasittaisi kikkitaljan heloja? Eikö kikin veto pidä pyörivän puomin oikeassa suunnassa??
      - etkö mitenkään pysty lukitsemaan puomihelaa pyörimättömäksi? Olisi helpompi hahmottaa ongelmasi, jos tietäisi minkätyyppinen nivel maston ja puomin välisessä helassasi on. Kaverini vanhassa puuveneessä on alkup 50-luvun rullapuomi, johon jälkeenpäin asensimme pikareivin helat ja kikkitaljan. Minkäänlaista sinun kuvaamaasi ongelmaa ei ole.Puomi pääsee kyllä kääntyilemään hiukkasen. Sen verran klappia on vanhassa rullaushelassa, mutta se ei ole minkäänlainen käytännön ongelma.

• kikkitalja kiristää

Vaikka purje olisi siinä alkuperäisessä urassaan puomilla niin kyllähän se rulla kääntyilisi hieman silloinkin eikä sen pitäisi olla ongelma kikkitaljalle?

• 9+8

Jos alaliikki on lentävä, niin skuuttikulman (takakulman) kiinnitys puomiin kääntää sitä, etukulma maston vieressä veto suuntautuu aina suunnilleen suoraa ylös, vai mitä?

Noissa vanhoissa rullapuomeissa skuutti on yleensä kiinni puomin päässä olevassa pyörivässä helassa. Mitenkäs jos purjeen puomiliikki olisi tuossa helassa eikä kiinteässä kiinni. Silloin se ei vääntäisi puomia.

Meneekö puomista maston läpi kampea varten oleva akseli? Jos kyllä ja jos kampi on paikallaan niin helppohan tuo on sitoa mastoon kiinni. Jos kampi puuttuu, niin lukitusta varten voi tehdä jonkun korvikkeen.

• Egu

TACK tack neuvoista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pitkään kestänyt ihastuminen

Oot niin kaunis🩷 Vaikutat tosi itsevarmalta, iloiselta ja puheliaalta. Voisi sanoa, että näen sinut jopa tietynlaisen
      Ikävä
      173
      2777
    2. Torniolainen Tiiliä lukemaan

Torniosta kotoisin oleva Matti Heis. Kala ui nyt syvissä vesissä. Kolme vuotta tiilien lukua.
      Tornio ja Haaparanta
      6
      1837
    3. Venäjän lennokkileikit ja provokaatiot tulee jatkumaan.

Yrittää härnätä Natoa vastaiskuun,koska sillä olisi halua ratkaista nopeasti sota käyttämällä taktista ydinasetta Ukrain
      NATO
      273
      1555
    4. Kumpa kaikkeen vois palata

Askelia taaksepäin. Siihen hetkeen kun olit aitiopaikalla mielestäsi. Kaiken oli kuitenkin tarkoitus mennä näin
      Ikävä
      31
      1396
    5. Sen uskon että et

Sä oikeasti kovin helpolla muihin rakastu ja ehkä se on molemminpuolista
      Ikävä
      62
      1134
    6. Mies nähdäänkö?

Missä voitais tavata? En jaksa enää odottaa.🙄🌞🤎
      Ikävä
      70
      1122
    7. Yrittäjien ahdinko

Onko seuraava paikallinen yritys kaatumassa? Ensimmäinen protesti ja merkittäviä maksuviiveitä. Terveet firmat ei protes
      Oulainen
      17
      1102
    8. Suomen hyvä alkaa rakentaa rauhaa Venäjän kanssa

Vai oletko toista mieltä?
      Maailman menoa
      326
      1016
    9. Kela kelaa toimeentulotukia takaisin

Ylen sivulla juttu, kun vähäisen omaisuuden takia peritään tukia takaisin ja uhataan ulosotolla. Jutussa yksi mielenkii
      Maailman menoa
      80
      887
    10. Huvittaa tää

Välillä mä olen aivan varma, et säkin mies oot muhun ihastunut. Välillä mä mietin, et mitäköhän mä oikein kuvittelin. 😅
      Ikävä
      41
      867
    Aihe