Divertikkelitauti

middle-aged.

No, tästähän löytyy tietysti tietoa netistä vaikka kuinka.
Mutta kysynpä kuitenkin, vaikka asiantuntijat sanovat, että nimenomaan kuitu on se tekijä, jonka puute on divertikkelitaudin takana. Eli kysynpä, voisiko maidon juonnin aloitus pitkän tauon jälkeen johtaa divertikuliittiin? Kun olen omasta mielestäni kuitenkin sinänsä kuituja ruokavalioon sisällyttänyt (ruisleipä - vai eikö se riitä), mutta nyt kun sanotaan sellaiset puolitoista kuukautta päivittäin olen juonut maitoa, niin tulikin subjektiivisesti ottaen ainakin pahat vaivat, terveyskeskus totesi divertikuliitiksi oireiden ja kuvauksen perusteella, antibiootit hoitona.

Mutta siis voisiko olla ihan siis maidon juonnin aloitus syynä? Ei kai.

12

3035

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • middle-aged.

ja aina löytyy jotain valittamista näistä terkkarin tyypeistä.

Nyt kun katselin divertikkelitauti-haun tuloksia, löytyi kaikenlaista, mm. salpanet.fi -osoitteesta. No, tässä salpanetin jutussa sanotaan näin:
      Lievempi oireista divertikuliittia voidaan hoitaa kotona, suun kautta otettavilla antibiooteilla ja kevyellä ruokavaliolla esim. liemiruuat, joista
      jää vain vähän jäännöstä paksusuoleen. Kuitupitoista ruokaa on hyvä syödä silloin, kun ei ole tulehdusvaihetta meneillään. Ruokavaliolla pystytään ehkäisemään divertikkeleiden syntyä. Jo olemassa olevia divertikkeleitä se ei enää pysty poistamaan.

No, eivätpä sanoneet mitään että kannattaa nyt sitten syödä vaan liemiruokia tai yhtään mitään muitakaan ohjeita, kuin antibiootit kolme kertaa päivässä ja uudelleen yhteyttä jos ei kuurin jälkeen rauhoitu. Mutta olis voineet antaa ohjeita myös tuosta syömisestä! Tässä on pahimman päivän jälkeen vedetty ihan samoja pöperöitä kuin ennenkin! Ja vielä vähän jomottelee.... Maitoakin eilen join ja omasta mielestäni kyllä tuntui pahemmalta sen jälkeen.

No, aina löytyy valittamista. Ai niin, oma vika kun en kysynnyt, kun asiahan on niin, että ei kerrota jos ei kysytä! "Mitään en kyllä ite kerro!"

• middle-aged.

Maidosta jatkan itse vielä: Eli epätodennäköistä varmaan että maidon juonnin aloitus olisi syynä, vai mitä, kun kuitenkin muuten olen syönyt maitotaloustuotteita mm. juustoja ja jäätelöä sekä hapanmaitotuotteita kuten piimää ja jogurttia. Outoa jos maito nesteenä laktooseineen ynnä muineen olisi syynä.

Vaan tuo ruokavalio - voi jumankauta, etteivät voineet sanoa - no, täytyy nyt sitten ostaa pussikeittoja.

Se on ihan sama kuin jos on luunmurtuma, kipsi laitetaan tai mitella tai miten nyt sitten hoidetaankin, on kontrollikäynnit jos niin vaaditaan, mutta ei kerrota siitä, että miten sitten kun pitäisi alkaa taas normaalisti kättä käyttää - että joo, kiputiloja on ja jäykkyyttä mutta miten ne saadaan pois ja etenkin se, että se pitempiaikaisen immobilisaation aiheuttama jäykkyys puretaan! Tai se että kerrottaisiin että lihasvoimien ylläpitäminen ja kohentaminen olisi aika hyvä keino (ilmeisestikin - näin olettaisin omasta kokemuksesta).

Voi jumankauta!

• middle-aged.
        middle-aged. kirjoitti:

Maidosta jatkan itse vielä: Eli epätodennäköistä varmaan että maidon juonnin aloitus olisi syynä, vai mitä, kun kuitenkin muuten olen syönyt maitotaloustuotteita mm. juustoja ja jäätelöä sekä hapanmaitotuotteita kuten piimää ja jogurttia. Outoa jos maito nesteenä laktooseineen ynnä muineen olisi syynä.

Vaan tuo ruokavalio - voi jumankauta, etteivät voineet sanoa - no, täytyy nyt sitten ostaa pussikeittoja.

Se on ihan sama kuin jos on luunmurtuma, kipsi laitetaan tai mitella tai miten nyt sitten hoidetaankin, on kontrollikäynnit jos niin vaaditaan, mutta ei kerrota siitä, että miten sitten kun pitäisi alkaa taas normaalisti kättä käyttää - että joo, kiputiloja on ja jäykkyyttä mutta miten ne saadaan pois ja etenkin se, että se pitempiaikaisen immobilisaation aiheuttama jäykkyys puretaan! Tai se että kerrottaisiin että lihasvoimien ylläpitäminen ja kohentaminen olisi aika hyvä keino (ilmeisestikin - näin olettaisin omasta kokemuksesta).

Voi jumankauta!

yksiksni veivaan:
        Nyt löytyi sitten haulla "maito ja suolisto" tämä:
        http://yle.fi/uutiset/maitorasvat_voivat_laukaista_tulehduksellisen_suolistotaudin/6185660

Mikähän se on se tulehduksellinen suolistosairaus mistä tuossa puhutaan!

• Ei jaksais enää

Millaisia oireita sulle tuli? Epäilen itse, että minulla olisi noita divertikkeleitä, mutta en ole huomannut että maito ainakaan aiheuttaisi vatsavaivoja... Tosin olen aina käyttänyt maitoa, joten ei siis ole sama tilanne kuin sulla, että pitkän tauon jälkeen olisin aloittanut uudelleen maidon juomisen. Oma maha ei kestä kovin hyvin raskaita ja rasvaisia ruokia, eli niitä välttelen mutta en juuri muita. Sitten taas silloin kun maha on huonona, vältän suurin piirtein kaikkea syömistä, sillä maha tulee niin hirvittävän kipeäksi, eikä ruoka tunnu edes sulavan vaan jämähtää mahaan, ja nälän tunnekin katoaa eli ei tee edes mieli syödä. Ei auta siis muu kuin vaan paastota niin kauan, että maha rauhoittuu...

Mulla on jatkuvasti jonkunlaisia vatsavaivoja, ja hyvin harvoin maha on normaali. Yleensä aina on ripulia ja suolisto ääntää ja kaasua ja muuta "mukavaa"... Toisinaan maha sitten ärtyy syystä tai toisesta ja on ihan hirvittävän kipeä, oikein semmoista repivää kipua, joka säteilee selkään asti. Silloin kun erehtyy syömään jotain, niin heti kohta pitää laukata vessaan ripuloimaan. Maha on myös kauhean turvoksissa, ja erityisesti vasemmalta puolen alhaalta, missä myös eniten kipuja on. Epäilen että laskeva paksusuoli ei ole enää oikein kunnossa...

Vaivojen takia olen vuosia sitten käynyt arvauskeskuksessa ja silloin lääkäri vähän tökki turvonnutta mahaa sormella ja totesi siellä olevan nestettä. Diagnoosi oli joku stressivatsa tai ärtynyt suoli, mutta mihinkään oikeisiin tutkimuksiin en päässyt, kun ulosteessa ei ollut (eikä ole vieläkään) verta, en ollut laihtunut, ja iältänikin olin kuulemma liian nuori olemaan ainakaan syöpäsairas. No ei se kai ainakaan silloin syöpää ollut, kun vielä hengissä olen, että siinä mielessä oikea diagnoosi, vaikka kipeä olen ollut kuitenkin vuosikaudet.

Nämä jatkuvat mahavaivat on vaan niin kuluttavia, kun sitä kipua on toisinaan raskas kestää, ja henkisestikin tämä on raskasta, kun jatkuvasti saa pelätä että missä kunnossa se reppu tänään on... Onko ripulia, pystyykö syömään - vai pitääkö paastota mistä seuraa kauhea väsymys ja heikotus, alkaako suoli parkua ja mouruta hirvittävällä äänellä kesken työpäivän tai jonkin tapaamisen jne. ja siinä saat sitten punastella ja hävetä vonkuvaa vatsaasi taaaaaaaaas miljoonannen kerran... Stressimaha joka aiheuttaa stressiä, kun aina saa pelätä että millä tuulella se juuri tänään on.

• stress,

se on just noin.kukahan nero vois antaa jonkun neuvon.

• sellaiset

Oireet.
        No, tämä luokiteltiin divertikuliitiksi: kipukohtaus vasemmalla alavatsalla, paineluarka paikka löytyi, ulostaminen helpottaa, monen päivän ajan jatkunut pahentuen, repivää kipua (ei koko ajan jatkuvana kuitenkaan), ilmaa suolistossa ja jopa sen kulkemisen tuntee kipuna, itsellä ei mitään ripulia tai oksennusta.

Taisi olla ihan klassiset oireet. Hoidoksi kahden antibiootin kuuri ja kehotus ottaa uudelleen yhteyttä jos kuurin jälkeen jatkuu ...

• Ei jaksais enää
        sellaiset kirjoitti:

Oireet.
        No, tämä luokiteltiin divertikuliitiksi: kipukohtaus vasemmalla alavatsalla, paineluarka paikka löytyi, ulostaminen helpottaa, monen päivän ajan jatkunut pahentuen, repivää kipua (ei koko ajan jatkuvana kuitenkaan), ilmaa suolistossa ja jopa sen kulkemisen tuntee kipuna, itsellä ei mitään ripulia tai oksennusta.

Taisi olla ihan klassiset oireet. Hoidoksi kahden antibiootin kuuri ja kehotus ottaa uudelleen yhteyttä jos kuurin jälkeen jatkuu ...

Saman tapaisia oireita ilmeisesti kuin minulla, paitsi se ripuli... Mulla myös tuntuu suolessa kipuna ilman kulkeminen, ja vasemmalla puolen on toisinaan paineluarkuutta. Silloin kun maha on kauheimmillaan edes suolen tyhjentäminen ei auta, vaan vatsaan jää sellainen tykyttävä ja jomottava kipu, vaikka suoli on tyhjä. Usein tuossa laskevan paksusuolen kohdalla on myös sellainen jotenkin poltteleva tunne.

Tämä on vaan niin inhottavaa, kun oireiltaan sopii moneen vaivaan, joista osa ei ole vaarallisia, ja joita ei voi edes hoitaa... Sitten lääkärit luokittelee tämän vain stressivatsaksi, eivätkä edes ala tutkimaan tarkemmin...

On nämä vatsavaivat myös siinä mielessäkin inhottavia, että sitä saattaa olla vaikka kuinka hirvittävän kipeä, mutta niistä ei jotenkin sovi puhua samalla tavalla kuin päänsärystä, flunssasta tai vaikka luun murtumista. Ulostamiseen liittyvät aiheet kun on "hiukkasen" noloja, ja on olemassa jopa pieru -huumoria. Monesti kun suoli alkaa parkumaan, ihmiset virnuilevat sille, tajuamatta että ihmisellä saattaa olla kovia kipuja - puhumattakaan että menet vessaan ja päästät "varpusparven" valloilleen kaikkine "äänitehosteineen"... Juuri tämä vaivojen tietynlainen nolous tekee tästä myös niin raskasta kestää, ja aiheuttaa ahdistusta ja jännitystä, jotka pahentavat vatsan tilaa, ja kierre sen kuin pahenee...

Jos tästä pitää ihan oikeasti kärsiä koko loppuelämän, niin olisi mukava, jos voisi sitten edes linnoittautua kotiin, eikä tarvitsisi lähteä koskaan juuri muualle kuin nopealle kauppareissulle - siitä jopa selviäisi ilman noloja tilanteita.

• middle-aged.
        Ei jaksais enää kirjoitti:

Saman tapaisia oireita ilmeisesti kuin minulla, paitsi se ripuli... Mulla myös tuntuu suolessa kipuna ilman kulkeminen, ja vasemmalla puolen on toisinaan paineluarkuutta. Silloin kun maha on kauheimmillaan edes suolen tyhjentäminen ei auta, vaan vatsaan jää sellainen tykyttävä ja jomottava kipu, vaikka suoli on tyhjä. Usein tuossa laskevan paksusuolen kohdalla on myös sellainen jotenkin poltteleva tunne.

Tämä on vaan niin inhottavaa, kun oireiltaan sopii moneen vaivaan, joista osa ei ole vaarallisia, ja joita ei voi edes hoitaa... Sitten lääkärit luokittelee tämän vain stressivatsaksi, eivätkä edes ala tutkimaan tarkemmin...

On nämä vatsavaivat myös siinä mielessäkin inhottavia, että sitä saattaa olla vaikka kuinka hirvittävän kipeä, mutta niistä ei jotenkin sovi puhua samalla tavalla kuin päänsärystä, flunssasta tai vaikka luun murtumista. Ulostamiseen liittyvät aiheet kun on "hiukkasen" noloja, ja on olemassa jopa pieru -huumoria. Monesti kun suoli alkaa parkumaan, ihmiset virnuilevat sille, tajuamatta että ihmisellä saattaa olla kovia kipuja - puhumattakaan että menet vessaan ja päästät "varpusparven" valloilleen kaikkine "äänitehosteineen"... Juuri tämä vaivojen tietynlainen nolous tekee tästä myös niin raskasta kestää, ja aiheuttaa ahdistusta ja jännitystä, jotka pahentavat vatsan tilaa, ja kierre sen kuin pahenee...

Jos tästä pitää ihan oikeasti kärsiä koko loppuelämän, niin olisi mukava, jos voisi sitten edes linnoittautua kotiin, eikä tarvitsisi lähteä koskaan juuri muualle kuin nopealle kauppareissulle - siitä jopa selviäisi ilman noloja tilanteita.

Niin, divertikkelit ovat rauhallisessa vaiheessa ollessaan oireettomia, näin olen ymmärtävinäni kun luen aiheesta netistä löytyvää. Eikä itsellänikään aikaisemmin ole mitään vastaavia pahenevia kipukohtauksia ollut yhteneväisenä jaksona. Eli ihmisellä voi olla divertikkeleitä eikä niistä ole mitään oireita. Mutta kun ne tulehtuvat, niin oireita löytyy, kuten kaikissa tulehduksissa. Jossain tekstissä verrattiin divertikkeleiden syntyä siihen, että ajan myötä polkupyörän kumi hapertuu ja sisärengas rupeaa pullistelemaan ulospäin :)
        Nuorilla ei siis yleensä ole tätä vaivaa. Yli 50-v naisilla yleistä.

Divertikkeli on se suolen umpipussi. Divertikkelitauti tai divertikuloosi on taudin nimi. Divertikuliitti on taas se kun divertikkeli tulehtuu. -iitti sanan päätteenä kertoo että sana tarkoittaa jonkin elimen tulehdusta. Ja kuten muissakin tulehduksissa labra-arvoista tulehdusarvot ovat tietysti koholla tulehduksen aikana.

Kuitupitoinen ruoka olisi hyvä, ettei sitä ulostetta pääse jämähtämään niihin umpipusseihin. Näin olen ymmärtänyt lukemastani, että ulostetta jää sinne jumiin ja tästä tulehdus lähtee alkamaan.

Ja tuosta kun maidosta jotain löysin, niin ilmeisesti tulehduksellisella suolistosairaudella on tarkoitettu Crohnin tautia tai ärtyvää paksusuolta. Vaikka mistä mie sitä tiedän.

Jos ei sulla sitä tulehdusarvon koholla oloa ole ollut.

• Ei jaksais enää
        middle-aged. kirjoitti:

Niin, divertikkelit ovat rauhallisessa vaiheessa ollessaan oireettomia, näin olen ymmärtävinäni kun luen aiheesta netistä löytyvää. Eikä itsellänikään aikaisemmin ole mitään vastaavia pahenevia kipukohtauksia ollut yhteneväisenä jaksona. Eli ihmisellä voi olla divertikkeleitä eikä niistä ole mitään oireita. Mutta kun ne tulehtuvat, niin oireita löytyy, kuten kaikissa tulehduksissa. Jossain tekstissä verrattiin divertikkeleiden syntyä siihen, että ajan myötä polkupyörän kumi hapertuu ja sisärengas rupeaa pullistelemaan ulospäin :)
        Nuorilla ei siis yleensä ole tätä vaivaa. Yli 50-v naisilla yleistä.

Divertikkeli on se suolen umpipussi. Divertikkelitauti tai divertikuloosi on taudin nimi. Divertikuliitti on taas se kun divertikkeli tulehtuu. -iitti sanan päätteenä kertoo että sana tarkoittaa jonkin elimen tulehdusta. Ja kuten muissakin tulehduksissa labra-arvoista tulehdusarvot ovat tietysti koholla tulehduksen aikana.

Kuitupitoinen ruoka olisi hyvä, ettei sitä ulostetta pääse jämähtämään niihin umpipusseihin. Näin olen ymmärtänyt lukemastani, että ulostetta jää sinne jumiin ja tästä tulehdus lähtee alkamaan.

Ja tuosta kun maidosta jotain löysin, niin ilmeisesti tulehduksellisella suolistosairaudella on tarkoitettu Crohnin tautia tai ärtyvää paksusuolta. Vaikka mistä mie sitä tiedän.

Jos ei sulla sitä tulehdusarvon koholla oloa ole ollut.

No minulta ei ole koskaan edes katsottu mitään tulehdusarvoja... Aikoinaan kun yritin jotain apua vatsavaivoihini saada, ei minua otettu ollenkaan vakavasti terveyskeskuksessa, vaan sanottiin vain kyseessä olevan jotain toiminallisia häiriöitä tai stressivasta jne... Ne on kuulemma yleisiä nuorilla naisilla, ja silloin olin siis alle kolmikymppinen. Tästä on jo aikaa kymmenisen vuotta ja aina kun olen yrittänyt apua terv.keskuksesta saada, en pääse edes lääkärin vastaanotolle, kun en ole kuolemaisillani.

Olen sitten luovuttanut, ja yrittänyt vain oppia elämään tämän kanssa, mutta se tuntuu pahenevan vuosi vuodelta, ja enää vatsa ei ole juuri koskaan normaalina. Aiemmin oli sentään pitkiäkin kausia, kun maha oli kunnossa ja toimi normaalisti. Nyt näitä päiviä on ehkä muutamia vuodessa...

Olen lähinnä netistä yrittänyt etsiä tietoa eri vastavaivoista ja diagnosoinut itse itseäni, vaikka niin ei kai pitäisikään tehdä...

Miten lienee muilla vatsavaivaisilla, mutta minulla tila aina pahenee vielä entisestään, kun joku flunssa iskee... Oletan sen liittyvän siihen, että silloinhan kropassa on tulehdusta flunssan vuoksi, niin ehkä se sitten pahentaa vielä suolistonkin tulehdustilaa, jos se nyt tulehtunut on - enhän voi varmasti tietää, kun en ole ikinä oikeisiin kunnon tutkimuksiin päässyt. Tosin olin muusta syystä pitkällä antibioottikuurilla, ja silloin vatsavaivat katosivat tyystin, ja olivat pois myös vähän aikaa antibioottikuurin loppumisen jälkeenkin, että kai siellä sitten tosiaankin tulehdus on.

Olen miettinyt sitäkin, että jos pääsisi jonkun ravitsemusneuvojan (vai miksi niitä nyt nimitetäänkään..?) vastaanotolle, jonka kanssa voisi suunnitella vatsaa mahdollisimman vähän ärsyttävän ruokavalion, että voisiko se auttaa... Mutta miten sellaisenkaan puheille pääsee, siis mitä kautta? Olen tosin jo huomannut, että hedelmät ainakin tekevät hyvää vatsalle, ja jos joskus on päiviä, ettei tule hedelmiä syötyä niin maha on heti huonompana.

No muuta en voi sanoa, kuin että onneksi on imodium. Se helpottaa ainakin hetkittäin oloa.

• Esko

Itselläni todettiin divertikuliitti kun olin about 33 vuoden ikäinen (n. 15 vuotta sitten). Silloin asiaa tutkittiin terveyskeskuksessa ja kun eivät syytä löytänee, niin sitten lähete sairaalaan jossa arvelivat, että kyseessä divertikuliitti kun muuta syytä eivät löytäneet. Suoli tähystettiin ja divertikkeleitä löytyi.

Oireet ovat juuri kuten edellä kuvattu. Kipu vasemmalla puolella vatsaa (minulla alussa myös alavatsalla) ja kipu ei alussa aikanaan ole jatkuvaa vaan aaltomaista. Ja todellakin jopa ilman liikkeet suolessa tuntee kipuna.

Alkuvuosina tulehduksia oli n. kerran vuodessa mutta tilanne yleensä pahenee ajan kuluessa ja parina viime vuotena tulehduksia oli jo vähintään 5 vuodessa. Tästä syystä kirurgi suositteli leikkausta eli paksusuolen typistystä jossa otetaan tulehduksia aiheuttava osa pois. Nyt leikkauksesta on 5 viikkoa ja olo alkaa olla melko normaali.

Yleensä divertikuliitti ei vaadi leikkaushoitoa, mutta toistuvat tulehdukset heikentävät paksusuolta ja riski suolen puhkeamisesta kasvaa. Itselläni paksusuoli oli tulehdusalueelta kuroutunut sormen paksuiseksi joten leikkaus oli todellakin tarpeen.

Jos vatsakivut jatkuvat, niin kannattaa vaatia lähetettä sairaalaan jossa voivat tutkia tarkemmin. Nimittäin hoitamaton divertikuliitti on todella vaarallinen.

• 9

Niin ja mitä ruokavalioon tulee, niin se ei ole autuaaksi tekevä asia. Olen 4 kirurgin ja vielä useamman lääkärin kanssa keskustellut ruokavalion merkityksestä divertikuliittiin ja vastaus on ollut aina sama. Ihan sama mitä syöt kunhan vatsa ei ole kovana. Nimittäin ummetus on se joka altistaa tulehdukselle kun paine paksusuolessa kasvaa. Sinällään ruokavalio tai kuidun määrä ei muuta tilannetta suuntaan eikä toiseen.

Tulehduksen aikana tietysti on parempi jos keventää syömistä sillä silloin paksusuoli pääsee vähän helpommalla ja paranee nopeammin. Tosin koskaan lääkärit eivät ole minulle sitä ehdottaneet. Mutta kolmasti olen joutunut divertikuliitin takia sairaalaan tiputukseen koska antibiotit eivät ole auttaneet ja sairaalassa yleensä rauhoitetaan paksusuoli kokonaan eli ravinto annetaan tipan kautta nestemäisenä, jolloin paksusuoleen en mene mitään.

• PKalle

Moi
      suolen toimintaa helpottaa kuituvalmiste psyllium, Jos leivot se parantaa leivonnaisen rakennetta. voi nauttia myös pienen määrän (1 tl) sekoitettuna vesilasiin / 2 krt vuorokaudessa. muistakaa juoda muutenkin paljon päivän aikana.
      "Voitelee" suolta, uloste tulee helposti läpi.
      suosittelen testaamaan viikon ajan.
      olen käyttänyt useamman kuukauden (en päivitääin).
      suosittelen.
      PK

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6965
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe