jännity ripuli?

garfield

Mulla on nyt pari päivää ollu pientä ripulii..Ja muutenkin sitä esiintyy aina silloin tällöin. Voiko johtuu jännityksestä? Olen huomannut että sitä ilmenee usein kun jännitän..esim tänään olen ollut ihan paniikissa...huomenna raskaustesti! Samoin kun siiryin uuteen kouluun sai aamulla istuu useempaan otteeseen vessassa..

4

1018

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hepa

mulla on ihan samanlaista jännitysripulia.jos on jotain "jännittäviä" tilanteita, nii vessassa saa istua ja monta kertaa!sit se menee ohi kun jännitys lakkaa.välillä ei tarvi ku aatella jotain tulevaisuudes olevaa tilannetta,niin eiku vessaan vaan.

• huuber

Jännitysripuli on ihan normaali elimistön keino valmistautua uhkaavaan (fyysiseen) vaaratilanteeseen. Hyökkäyksen uhrilla on paremmat mahdollisuudet selviytyä vatsan alueelle saaduista vammoista, mikäli suolisto on tyhjänä.

Eli kun oppii hallitsemaan jännitystään, fyysisetkin reaktiot (mm. ripuli) luonnollisesti vähenevät.

Ei kannata huolestua :)

• kohtalotoveri

Ihanaa että on kohtalotovereita. Täälläkin jännitetään. Vaikka muuten olenkin aika sosiaalinen, puhelias ja vilkas tyyppi, niin uusien tilanteiden&tilaisuuksien edellä alkaa kovasti jännittämään ja pakko mennä vessaan, monestikin. Hiljaiset, vakavat "luentotyyppiset" tilanteet on kaikista kauheimpia, niitä jännittää eniten. Ei puhettakaan, että voisi mennä eteen istumaan. Miten muilla? Ja tuntuu, että silloin väliläkin on melkein päästävä vessaan, pelkää ilmavaivoja, jne. Tai ainakin etukäteen ajattelee niin, mutta kun sitten tilanne on käsillä, niin useimmiten sen selviää kunnialla läpi. Tietääkö kukaan, mistä tällainen jännitys johtuu? Onkohan tämä enemmän naisten vai miesten vaiva? Itse olen nainen. Jos sitä olisi kauhean ujo ihminen, niin ehkä tuntuisi luonnollisemmalta?! Voi kun tähän vaivaan löytyisi helpotus. Osaako kukaan sanoa, mikä voisi auttaa? Luonnonlääkkeet, harjoitus että menee vaan, vai mikä??

• garfield

nainen olen. Ja myös hyvin sosiaalinen, tulen ihmisten kanssa toimeen jne..Kysyin tätä asiaa toisella foorumilla ja minusta tämä oli hyvä vastaus:
        "Kysyin kerran terveyskeskuslekurilta muun vatsavaivan yhteydessä tosta samasta asiasta.
        Hänen mielestään niin kuuluukin olla ja saan olla tyytyväinen että suolisto puhdistautuu noin hyvin itekseen. Tämmöisillä ihmisillä ei esim. divertikkelin tai paksusyövän mahdollisuus ole ollenkaan todennäköinen, kun suolenmutkiin e jää mömmöjä."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3101
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      152
      1219
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe